Renovatie Deel 8, still going strong, or not
Wat begon als een redelijke verbouwing van het huis waar zowel mijn grootouders, als mijn moeder in hebben gewoond is nu bij het achtste deel aangeland op het departement K&W op Fok!
# Deel 1:
Renovatie # Deel 2:
Renovatie deel 2 alweer ;)# Deel 3:
Renovatie deel 3 alweer ;)# Deel 4:
Renovatie deel 4 alweer ;)# Deel 5:
Renovatie deel vijf, nog een maand tot we gaan wonen ;)# Deel 6:
Renovatie deel 6, Ja serieus..... we wonen er hoor!! # Deel 7:
Renovatie Deel 7, het begin van het einde :PInmiddels is de "Casa Pequena Elbera" klaar qua verbouwen aan de binnenzijde van het huis . Hoewel het oorspronkelijke idee was om met kerst 2005 erin te kunnen wonen, is dat niet geheel gelukt, net na de jaarwisseling 2006/2007 zijn we in onze geliefde “Casa pequena Elbera”getrokken. De tijd die het geheel nodig had om tot deze staat te komen is niet alleen de \"schuld\"van de bouwers maar ook een bitje van de auteur van dit Topic. Ik heb nl. maar twee dagen vrij per week. En er moest nog een boel gebeuren (to say the least

)
Maar goed de foto’s : (op het moment van schrijven van deze topicstart waren deze slechts 1.536.627 keer bekeken, en dan tel ik daar niet de banner van bouwgarant bij welke ook nog zonder toestemming van TS is gemaakt van de renovatie van de Casa )
Die hard fans van dit topic zullen zich dit voorval nog wel herinneren kunnen. Immiddels zijn er in de laatste posts van het zevende deel stemmen opgegaan om dit tot het langstlopende topic zonder het beruchte plinten syndroom te benoemen, maar das niet helemaal waar. Ik heb ze wel degelijk, alleen op de overloop van ons huis. Plinten zitten er wel degelijk, alleen moet ze nog schuren en voorzien van een laagje lak

Dus weet niet of dit wel opgaat

Er staan 710 fotos online, er zijn wel her en der wat fotos die ik qua url van het net geplukt heb, maar echt 99% staat nog steeds op zijn plek en is zonder problemen te bekijken.
In deel 7 ging het overgrote deel van de vorderingen over de bouw van de garage annex bergruimte, daar zijn we inmiddels aardig mee op weg.
To do lijstje daar:
Schilderen buitenboel(t liefst heel veel mooi weer dus op Maandag en Dinsdag de komende tijd)
Egaliseren van de vloer in het garage deel
Vloer voorzien van epoxycoating , zodat de bandjes van de auto geen strepen gaan geven in de nabije toekomst
Garage voorzien van sectionaal deur(vanmorgen besteld 08/07/08 )
Maken van stopkontakt voorin het garagedeel tbv elektrische deuropener
Als dat gedaan is:
Poort en schutting maken van hardhout, poort van een frame van gegalvaniseerd staal. Wordt iets van 1 meter tot 1,10 meter breed kun je er makkelijk door….
Bestraten en beplanten van de rest van het erf.
Ik noem ze zo klakkeloos op maar ga er maar rustig van uit dat een deel 9 met de tijd ook zal volgen

Affijn de bouwhistorie van ons huis:
Gebouwd in 1927(begonnen) en opgeleverd in 1929, was ons huis qua stijl al in de jaren dertig aangeland. Wel met wat boerderijtrekjes maar wat wil je op een eiland als Texel ……
In 1969 door mijn opa en oma gekocht, gerenoveerd(toen nog verbouwd genoemd

). In 1980 is er een zwembad bij gebouwd. Vanaf 1986 bewoond door mijn moeder, die het in 2005 allemaal wat te groot vond worden(wij niet

) Per 15 Oktober 2005 zijn we officieel aan het plusklussen, maar onofficieel was het al Mei 2005 dat ik bezig was(kon niet wachten)
Hier begon het mee:
![]()
Via:
![]()
Naar:
![]()
Toen zat het ruwe werk er ongeveer op, en kwam de afwerkfase:
![]()
![]()
![]()
En nee verf kost niks

![]()
Lak ook niet trouwens

![]()
![]()
![]()
Maar toen kwam de garage:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zonder garage ziet ons huis er nu zo uit:
![]()
Foto van een recent aanzicht van de voorkant van het huis, al het houtwerk aan het huis is vervangen en voorzien van nieuwe beglazing, nieuwe vloeren, nieuwe binnendeuren, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe slaapkamers, nieuwe elektrische installatie naar de meest recente normen. Nieuwe afvoeren in het hele huis, nieuwe waterleiding pretty much overal . Je ziet het heeft een hoop werk opgeleverd, maar fanatieke medelurkers en posters in eerdere Casa topics zijn vrijwel unaniem dat het heel erg mooi gaat worden.Deel 4 is overigens grotendeels gewijd aan de nieuwe trap omdat er in 1969 wat prutsers actief waren in de casa
Resultaat toen de trap kompleet gestript was:
![]()
Resultaat na heel wat inspanning, en verfwerk
![]()
En als je dan denkt dat we er zijn, eh ....nee niet bepaald want nu de binnenkant klaar is dan moet de buitenkant nog. Daar is dus een schuur van 13.5 meter lang en 3.5 m breed komen te staan, grasveld, borders, afvoeren van hemelwater op het riool zoals nu. Er komt dus nog steeds veel meer werk aan in de toekomst. Ik zal in dit topic de stand van zaken aangeven, plus een fotografisch verslag proberen te doen van hetgeen deze chef-kok nu al meer dan 2 jaar en acht maanden bezig houd
Have Phun
Stay tuned dus , More to come, al was het alleen maar om de topicstarter qua tijd een investering te kunnen noemen