Op 09 juni 2008 om 14:00 uur hebben Mariëtte en ik afscheid moeten nemen van onze grote knuffel Ronnie.
Sinds afgelopen 30 mei was Ronnie bij de dierenarts omdat hij niet meer in staat om zelfstandig te plassen. De dierenarts heeft Ronnie een katheter gegeven en een grote hoeveelheid vocht via een infuus toegediend om hem goed door te kunnen spoelen.
Op maandag 1 juni mocht ik Ronnie weer mee naar huis nemen omdat hij bij de dierenarts niet wilde eten, echter was hij goed behandeld en had de dierenarts er wel vertrouwen in dat als Ronnie zelf weer ging eten thuis dat het allemaal goed zou komen. Helaas wilde Ronnie thuis ook niet eten en wat hij wel at spuugde hij een korte tijd later weer uit.
Dinsdagmiddag 02 juni heb ik Ronnie om 14:00 uur weer terug gebracht naar de dierenarts omdat ik het verder niet meer aandurfde en ik bang was dat het anders fout zou gaan. De dierenarts constateerde dat Ronnie zijn blaas weer vol zat en dat het plassen wederom niet wilde lukken. Ook heeft de Dierenarts bloed afgenomen om te kijken of zijn organen niet aangetast waren. Gelukkig was dit niet het geval en heeft de dierenarts besloten om hem bij hen te houden met een katheter totdat hij weer goed gespoeld was en weer zelfstandig ging eten.
Het ging in de dagen daarna redelijk goed met Ronnie, hij was wel vies en had last van een loopneus en een traanoogje maar toen ik bij hem was knorde hij heel erg hard en vond het fijn dat ik er was. Helaas wilde Ronnie niet zelf eten en heeft de Dierenarts hem zelfs dwangvoeding moeten gegeven.
Op zondag heeft de dierenarts Ronnie wederom een katheter moeten geven omdat zijn blaas voor de derde keer weer vol zat. Op maandagochtend heeft de dierenarts gelijk met ons gebeld om door te geven dat hij Ronnie wederom een katheter heeft moeten geven. De mogelijkheden die er nog waren waren zeer beperkt en zouden een lijdensweg kunnen betekenen voor onze grote knuffel. Hij zou nog een operatie kunnen ondergaan om zijn blaasproblemen te verhelpen, maar garantie zou het niet geven. Ook zou het geen garantie geven dat Ronnie wel weer goed zou gaan eten. Tevens zou Ronnie na de operatie zeker een week incontinent zijn en dat is iets wat wij hem wilde besparen.
Wij hebben er toen met veel pijn in ons hart voor gekozen om Ronnie in te laten slapen. Hij was op. In de afgelopen dagen is hij ruim een kilo afgevallen en was zeer snel vermoeid, stond te wankelen op zijn pootjes en had moeite met ademhaling en was veel misselijk.
Nadat we afscheid genomen hebben van Ronnie heeft de Dierenarts hem pijnloos in laten slapen.
Ik wilde dit even van mij afschrijven. Dit geeft mij rust en het gevoel dat ik weet wat we gedaan hebben het beste voor Ronnie is geweest.
Graag eindig ik met een gedichtje wat ik op het internet gevonden heb.
Aan de andere kant van de hemel is een plek die de Regenboogbrug genoemd wordt. Als er een dier dood gaat waar heel veel van gehouden werd door iemand hier op aarde, dan gaat dit dier naar de Regenboogbrug
Daar zijn weides en heuvels voor al onze speciale vriendjes zodat ze samen kunnen rennen en spelen
Er is daar voldoende eten, water en zonneschijn, onze vriendjes hebben het daar lekker warm en hebben het goed daar
Al de dieren die oud en ziek waren worden weer gezond en sterk, zij die pijn hadden en verminkt waren worden weer helemaal gezond en sterk, net zoals we ze herinneren in onze dromen over de voorbijgegane tijd
Ze rennen en spelen allemaal samen, maar de dag zal komen waarop er 1 stopt en in de verte kijkt
Zijn heldere ogen kijken aandachtig, zijn verlangen vliegt bijna over het groene gras, zijn pootjes gaan sneller en sneller en sneller
Hij heeft jou gezien en als hij jou in de armen vliegt en jullie elkaar innig knuffelen zijn jullie weer voor altijd samen
Tranen van geluk vallen op je gezicht en je handen strelen het geliefde hoofdje, dan kijk je weer in de vertrouwde ogen van jouw huisdier, die zolang uit je leven is geweest maar nooit uit je hart is geweest...
Rust zacht Ronnie! We zullen je missen!