I have it..quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:02 schreef Rebubbled het volgende:
I has it.
Jup, relatie. En hij is dan ook mijn grote steun en toeverlaat. Maar hij kan onmogelijk opboksen tegen het gezeik van mijn perfectionisme. En ik vraag dit ook niet van hem. Want het is mijn issue, mijn verantwoordelijkheid en ik moet het oplossen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:12 schreef Oldenzaal het volgende:
Heb je een relatie?
Een vriend die je zelfvertrouwen geeft?
Iemand die zegt: Het is goed zo?
Goed gedaan?
quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
I have it..
Weer een stukje perfecter...
Niets te danken...
Ik heb al jaar behandeling achter de rug. 1 psychiater, 2 psychologen, 2 verschillende soort therapie en medicatie. Ik had nog veel meer issues.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:23 schreef The_stranger het volgende:
al eens een psycholoog gesproken? (of zelfs een psychiater?)
Of je post voor de verandering eens wat interessants.quote:
EPIC FAILUREquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:29 schreef Misstique het volgende:
Stel je niet zo aan, serieus. Zet het eens in perspectief, er zijn mensen met veel meer leed dan jij en die gaan ook gewoon door. Je leeft maar 1 keer, maak er wat van ipv jezelf gek te maken om niks.
Noh! Zo, in 1 keer het probleem opgelost. Nou, laat dat slotje maar komen. Ik ben genezen. Kids in Afrika hebben het pas zwaar, what was I thinking.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:29 schreef Misstique het volgende:
Stel je niet zo aan, serieus. Zet het eens in perspectief, er zijn mensen met veel meer leed dan jij en die gaan ook gewoon door. Je leeft maar 1 keer, maak er wat van ipv jezelf gek te maken om niks.
Mooi zo, ik mail je mijn uurtarief wel.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:31 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Noh! Zo, in 1 keer het probleem opgelost. Nou, laat dat slotje maar komen. Ik ben genezen. Kids in Afrika hebben het pas zwaar, what was I thinking.
Oh, valt dat niet onder mijn zorgverzekering?quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:31 schreef Misstique het volgende:
[..]
Mooi zo, ik mail je mijn uurtarief wel.
Ik snap het wel, maar als je werkelijk zo perfectionistisch bent als je doet voorkomen, dan verwacht ik niet dat soort taal. Mijns inziens is dat vals perfectionisme. Of je schrijft fatsoenlijk Engels, of niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:24 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Lolcat taal. Ik had niet anders verwacht dan dat velen het niet zouden begrijpen.
Dat verwacht je niet, maar je verwacht wel dat ik zo'n fout maak.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:37 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik snap het wel, maar als je werkelijk zo perfectionistisch bent als je doet voorkomen, dan verwacht ik niet dat soort taal. Mijns inziens is dat vals perfectionisme. Of je schrijft fatsoenlijk Engels, of niet.
Voor mij val je nu door de mand...
Perfectionisme [is-niet-gelijk-teken] alles perfect doenquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:37 schreef The_stranger het volgende:
Ik snap het wel, maar als je werkelijk zo perfectionistisch bent als je doet voorkomen, dan verwacht ik niet dat soort taal. Mijns inziens is dat vals perfectionisme.
En dat bevestigt maar weer eens hoe speciaal je wel niet bent hequote:Op donderdag 3 juli 2008 11:24 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Lolcat taal. Ik had niet anders verwacht dan dat velen het niet zouden begrijpen.
Dan is het niets meer dan pretentieus bezig zijn. Echte perfectionisten bestaan en die doen meer dan slechts "streven naar".quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:49 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Perfectionisme [is-niet-gelijk-teken] alles perfect doen
Het gaat niet om (naar buiten toe) pretentieus zijn, het gaat om het uitermate vervelende gevoel (voor jezelf) dat het nóóit goed genoeg is wat je doetquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:56 schreef Flashwin het volgende:
Dan is het niets meer dan pretentieus bezig zijn.
Ik ben zooo speciaal. Tering, word je bang van. Jij bent ook speciaal. Jij kunt vanuit één OP iemands volledige psyche doorgronden.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:55 schreef Flashwin het volgende:
[..]
En dat bevestigt maar weer eens hoe speciaal je wel niet bent he
Je bent een wrak. Verre van een perfectionist.
Een echte perfectionist heeft zijn leven op orde, weet wat hij wil, doet 2 universitaire studies tegelijk en is ontevreden met elk cijfer lager dan een 9.
Jij bent gewoon op zoek naar een identiteit en uit ellende wijt je alles aan je zogenaamde "perfectionistische instelling". Onzin.
En uiteraard hebben jullie ook gewoon volledig gelijk. En ik weet het ook wel. En ik moet toegeven, nu, na een paar uur, begin ik me ook wel beter erover te voelen. Maar waarom moet ik me altijd eerst een paar uur klote voelen voordat mijn ratonele deel het overneemt van mijn emotie. Pfff, had ik maar asperger.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:12 schreef BarraCupraCuda het volgende:
kijk TS..... je kan nu 2 dingen doen.
1 je hele leven je klote voelen... want het leven is niet eerlijk. je best is niet altijd goed genoeg.
of je kan het accepteren en doorgaan.
ik zou echt een kutleven hebben als ik niet gemotiveerd en vrolijk was.
Want? Dan kun je jezelf fijn in een hokje zetten en is al je leed ineens verklaarbaar en kwantificeerbaar?quote:
Heb je inderdaad niet al genoeg stempels verzameld over de laatste jaren?quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:17 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
En uiteraard hebben jullie ook gewoon volledig gelijk. En ik weet het ook wel. En ik moet toegeven, nu, na een paar uur, begin ik me ook wel beter erover te voelen. Maar waarom moet ik me altijd eerst een paar uur klote voelen voordat mijn ratonele deel het overneemt van mijn emotie. Pfff, had ik maar asperger.Misschien had ik beter in klaagbaak kunnen posten.
Mja... Je verstand kan zeggen dat je het gewoon moet accepteren en doorgaan, maar als je gevoel het er niet mee eens is, heeft dat ook weinig zin toch?quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:12 schreef BarraCupraCuda het volgende:
kijk TS..... je kan nu 2 dingen doen.
1 je hele leven je klote voelen... want het leven is niet eerlijk. je best is niet altijd goed genoeg.
of je kan het accepteren en doorgaan.
ik zou echt een kutleven hebben als ik niet gemotiveerd en vrolijk was.
Daar kun je zelf best wat aan doen door jezelf een schop onder je hol geven. Het is o zo makkelijk om in die veilige, diepe put te blijven zitten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:33 schreef Ludootje het volgende:
Mja... Je verstand kan zeggen dat je het gewoon moet accepteren en doorgaan, maar als je gevoel het er niet mee eens is, heeft dat ook weinig zin toch?
TS kan wel wat hebben hoor, en het zet het een en ander in perspectiefquote:Op donderdag 3 juli 2008 12:49 schreef Oldenzaal het volgende:
Waarom is dit nu ineens een TS Bash topic geworden?
Oh, dat kan ook wel hoor... Dan loop je jezelf door de dagen heen te slepen, jezelf aan te praten dat het zo goed is, je verstand als anker te gebruiken... En uiteindelijk voel je je nog steeds kutquote:Op donderdag 3 juli 2008 12:43 schreef Misstique het volgende:
[..]
Daar kun je zelf best wat aan doen door jezelf een schop onder je hol geven. Het is o zo makkelijk om in die veilige, diepe put te blijven zitten.
Kwestie van de juiste mentaliteit. Zoals ik al zei is het veel makkelijker om lekker in die put te blijven zitten en te zwelgen in zelfmedelijden.quote:Op donderdag 3 juli 2008 13:03 schreef Ludootje het volgende:
Oh, dat kan ook wel hoor... Dan loop je jezelf door de dagen heen te slepen, jezelf aan te praten dat het zo goed is, je verstand als anker te gebruiken... En uiteindelijk voel je je nog steeds kut
Dat is dan ook weer zo. Maar soms heb je wel een zetje nodig wat mentaliteit betreft. Niet iedereen is instaat dat zichzelf aan te metenquote:Op donderdag 3 juli 2008 13:12 schreef Misstique het volgende:
[..]
Kwestie van de juiste mentaliteit. Zoals ik al zei is het veel makkelijker om lekker in die put te blijven zitten en te zwelgen in zelfmedelijden.
Bijna. Dan had ik geen emoties.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:22 schreef Misstique het volgende:
[..]
Want? Dan kun je jezelf fijn in een hokje zetten en is al je leed ineens verklaarbaar en kwantificeerbaar?
Nou, ik voel me wel begrepen. Wat ik voel en hoe ik op dingen reageer kan ik, gelukkig, heel duidelijk uitleggen. En mijn psycholoog en ik zijn gelukkig ook een match made in heaven. Ik draag mijn probleem aan, zij geeft een manier van handelen. Ik voer dat een paar keer uit en kijk of het me ligt. Zo ja ga ik bewust dit toepassen en zorg dat het eigen word, zo nee komt ze met iets anders.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:06 schreef tijnbrein het volgende:
Dat is heel vervelend als je, je zo voelt Rebubbeld.
Ik ben dan wel niet perfectionistisch ingesteld. Maar ik begrijp wel hoe je voelt.
Ik voel mij ook niet begrepen door de mensheid. Ik loop bij een psycholoog en dan vraagt hij wat voel je nu. Dan heb ik daar geen antwoord op. Of hij vraagt wat verwacht je hier nu van daar heb ik geen antwoord op. En dan wordt ik gefrusteerd omdat ik mij niet begrepen voel. Waarom vraag je aan mij wat ik hier van verwacht als ik dat niet weet. Dat is een van de redenen waarom ik hulp heb gezocht. Ik word gek van mijzelf en de wereld om mij heen.
Ook dat maakt het misschien iets makkelijker voor jouw. Ik voel mij dus totaal niet begrepen. Niemand neemt mij serieus. Ik kan net zo goed niks zeggen. Mij onvermogen om mijzelf goed te uitten en de wereld om mij heen te begrijpen frusteerd mij enorm.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:17 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Nou, ik voel me wel begrepen. Wat ik voel en hoe ik op dingen reageer kan ik, gelukkig, heel duidelijk uitleggen. En mijn psycholoog en ik zijn gelukkig ook een match made in heaven. Ik draag mijn probleem aan, zij geeft een manier van handelen. Ik voer dat een paar keer uit en kijk of het me ligt. Zo ja ga ik bewust dit toepassen en zorg dat het eigen word, zo nee komt ze met iets anders.
En al het advies hier komt op hetzelfde neer 'snap out of it' en dat weet ik ook. Maar hoe, dat is mijn punt. Ik zoek handvaten.
Ik ben al heel ver in mijn behandeling. Maar dit soort dingetjes, zoals de OP, komen gewoon vaker voor dan ik wil. Zeker nu ik geen medicatie meer gebruik en de wollen deken weg is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:12 schreef Ludootje het volgende:
Ik kan me wel voorstellen hoor, dat je om het voor je zelf te kunnen handelen het makkelijk is om labeltjes te gaan plakken. Doe ik ook wel eens. Dat wil gewoon zeggen dat je er op dat moment niet diep op in wil gaan, maar dat je het als excuus gebruikt. Heerlijk toch? Je kop in het zand steken...
En dan kom je in een fase van pseudo geluk. Je denkt dat je deze keer alles op een rijtje hebt, en alles lijkt eens een keer weer jouw kant op te komen. Kortom, je hebt de grip weer op je leven.
En eens in de zoveel tijd komt een van je oude issues weer de kop op steken, en spat de ballon van je leven die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd weer uit elkaar en kan je weer voor af aan beginnen...
Ik denk dat het begin van genezing ligt in het eerlijk tegen jezelf zijn. Niet te hard zijn, niet te zacht zijn, maar gewoon eerlijk.
Oh, I'm pretty close to normal allready.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:24 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ook dat maakt het misschien iets makkelijker voor jouw. Ik voel mij dus totaal niet begrepen. Niemand neemt mij serieus. Ik kan net zo goed niks zeggen. Mij onvermogen om mijzelf goed te uitten en de wereld om mij heen te begrijpen frusteerd mij enorm.
Ontopic
Helaas kan ik jouw geen handvaten bieden. Ik moet eerst mijn eigen shit proberen op te lossen.
Maar volgens mij ben je al een heel eind op weg om een "normaal" leven te gaan lijden.
Ik heb zo mijn momenten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:31 schreef roze-meisje het volgende:
een 6 voor nederlands zegt niks, serieus, ben zelf best goed in tekstverklaren maar had voor m'n examen een mager 6je, zoals bijna iedereen trouwens![]()
ts ik vind jou wel intelligent, leuk, grappig enz.moest ik even kwijt...
Grote bek op fok = zelfvertrouwen IRL, weettochquote:Op donderdag 3 juli 2008 14:43 schreef Karammel het volgende:
Jij komt toch vrij zelfverzekerd over.
Ah! Nog iemand die hooguit een 6 voor begrijpend lezen zou krijgen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:43 schreef Karammel het volgende:
[knip]
Mwa, zoals je het hier op fok leest wel ja, maar in de praktijk zal het flink tegenvallen hoorquote:Op donderdag 3 juli 2008 15:45 schreef Perrin het volgende:
Een voordeel: je kunt je met recht 'prettig gestoord' noemen dan
Met 'gedemotiveerd' bedoel ik dat zodra ik dus niet voldoe aan mijn eisen, ik zoiets heb van laat maar, ik kan het toch niet, ik ben een failure, ik verdien het niet om het te kunnen, ik ben te dom, te achterlijk, te lelijk, te mislukt, ik kan er beter mee stoppen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:11 schreef SterreMarit het volgende:
Ik vind de reacties in dit topic eigenlijk niet allemaal even aardig/begripvol/etc.
Wat Karammel al zegt, perfectionisme is niet per definitie alleen maar een nadelige karaktertrek. Het wordt pas lastig als je er een 'te veel' voor zet, als jij of je omgeving dus last krijgt van je perfectionisme. En het dan weer 'oplossen', 'verminderen' of wat dan ook is niet iets wat je zomaar even doet. Ik zoek al jarenlang naar iets/iemand, maar tot dusver zonder resultaat.
Ik moet zeggen dat ik het opvallend vind dat je schrijft gedemotiveerd te zijn; ik ben zelf dus ook een perfectionist (en een eetgestoorde ook nog es) en heb al veel behandelingen gevolgd. Daarin ben ik veel andere perfectionisten tegengekomen en wat we eigenlijk allemaal gemeen hadden was dat we altijd maar doorgaan, nooit eens stilstaan. Altijd bezig met de toekomst, niet met het hier-en-nu. Een gebrek aan het vermogen te genieten van wat je nu bereikt, omdat je alweer bezig bent met wat je hierna 'moet', enzovoort. En dat 'moeten' is daarin het sleutelwoord: alles moet, alles wordt strak gepland en zonder planning is er chaos en komen er onprettige gevoelens. Maar juist door dat 'moeten' en die extreem hoge eisen aan jezelf, komt er een motivatie naar boven die ervoor zorgt dat je door blijft gaan. Aan motivatie dus bepaald geen gebrek; het móet wel...!
Op je bek gaan is iets wat voor veel perfectionisten niet werkt als manier om het te verminderen. Dat is een kwestie van daarna weer opstaan en gewoon op de oude voet doorgaan, gewoon...omdat je het niet anders gewend bent, omdat je -hoe sneu dat eigenlijk ook is- niet anders kunt.
Ik denk dat perfectionisme iets is waar te weinig begrip voor is, met name voor de gevolgen als eetstoornissen, faalangst, overspannen/burnout, fobieën, ... En da's niet zo mooi in een tijd waarin zoveel nadruk op presteren gelegd wordt. Prestatiedrang wordt er bij veel kids met de paplepel ingegoten, met alle goede bedoelingen van de ouders, maar met -voor kids die er gevoelig voor zijn- zeer destructieve gevolgen. Júist nu zou er meer hulp moeten zijn voor deze problemen, maar dat kan niet. Want je móet presteren, en hulp zoeken bij zoiets kan niet/mag niet/is een schande...want je faalt. Je kunt het niet zelf. En bovenal: je bent niet zo perfect als je wilt zijn.
Ja, te perfectionistisch zijn is kut.
Ik verwacht geen oplossing, ik hoop er wel op. En soms heb ik even een reality check nodig.quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
Denk je dat iemand hier op fok een betere oplossing heeft voor je problemen dan je therapeut en psycholoog?
En op wat voor manier was je vorig jaar ontspoord?
van mij mag je labels plakken hoorquote:Op donderdag 3 juli 2008 16:47 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Ik verwacht geen oplossing, ik hoop er wel op. En soms heb ik even een reality check nodig.Fok is daar uitstekend publiek voor.
Tering, op wat voor manier was ik niet ontspoord. Dat is echt allemaal te uitgebreid om te vertellen. En daarbij, dan plak ik mezelf weer labels op om het verhaal in te korten en dat mag niet van Re.
Nogal makkelijk om mijn bekwaamheid om begrijpend te kunnen lezen in twijfel te trekken vind je niet?quote:
ach iedereen heeft dat toch weleens, ik wel iigquote:Op donderdag 3 juli 2008 14:41 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn momenten.En nu vind ik mezelf ook weer leuk enzo. Maar net kon ik mezelf niet uitstaan. Dr Jackal and Mr Hide.
Topics openen, dé manier om je fotoboek gezien te laten worden.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die volledig open durven te zijn over àlle ins en outs over zichzelf op het internet, ook al kan het grotendeels anoniem (en dat vind ik op zich wel een goede zaak, in het oog van preventieve zelfbescherming(!), maar da's een heel andere discussie...quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:59 schreef Roquefort het volgende:
Tering, in het licht van je oeuvre op Fok!, zoals ik je ken, zoals je je gedraagt en manifesteert hier, moet ik eerlijk gezegd alleen maar keihard lachen om dit hele "probleem".
Het probleem lijkt me eerder iets met aandachtshoererij dan met perfectionisme.
Maar ik ben maar een eenvoudige leek hoor, geen psycholoog, dus trek je mijn kleinlullige reactie verder niet aan. *grinnik*
owh is dat zo? vertel dat en ik geef je een manier hoe jij simpel van je perfectionisme afkomtquote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:57 schreef Rebubbled het volgende:
En ik weet ook waar het allemaal vandaan komt.
Was. Voordat ik gestalked werd.quote:
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:57 schreef Rebubbled het volgende:
...zoals onze Garisson en jij al zeggen...
ja denk je dat okay dan heel goed nou ik denk dat je met deze post iedereen op Fok wel hebt overtuigd nu zullen er wel niet meer van zulke topics komen nu je dit zo hebt gezegdquote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:38 schreef Ascension het volgende:
Dat er nog serious mensen reageren op dit trieste gevalletje echt dom zijn sommige users hier de enige reden waarom de trieste TS dit topic aanmaakt is om reacties te krijgen dus als we gewoon niet meer reageren op dit soort bullshit dan worden er ook niet meer topic aangemaakt door mensen met van die zielige problemen
Ja maar ik zit toch op fok, en mijn fok-karakter reageert toch op het fok-karakter van TS?quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:40 schreef Escaflowne het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die volledig open durven te zijn over àlle ins en outs over zichzelf op het internet, ook al kan het grotendeels anoniem (en dat vind ik op zich wel een goede zaak, in het oog van preventieve zelfbescherming(!), maar da's een heel andere discussie...).
Een fok-account is immers niets meer (en niets minder) dan een verbloemde versie van jezelf, waarin je je vrijheid neemt om desgewenst bepaalde karaktertrekken van jezelf sterker neer te zetten, andere (minder gewenste) karaktertrekken van jezelf te verbloemen en weer andere karaktertrekken (waarvan je nog niet zeker bent, of het wel bij jou past) uit te buiten of af te tasten, dit alles binnen de relatief veilige anonimiteit van het fok-account op zich..
Even verder kijken dus.. en je ziet dat ook TS in werkelijkheid ook nog een ècht mens is!![]()
quote:Op zaterdag 5 juli 2008 11:14 schreef Garisson72 het volgende:
ja denk je dat okay dan heel goed nou ik denk dat je met deze post iedereen op Fok wel hebt overtuigd nu zullen er wel niet meer van zulke topics komen nu je dit zo hebt gezegd
Lees eens het verhaal van de schaapherder en de wolf.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:57 schreef Rebubbled het volgende:
@ Karammel: Het topic was niet zo zeer een schreeuw om aandacht, alhoewel, als je geen aandacht wilt, open je ook geen topic. Ik had gewoon even de nuchtere kijk van andere nodig om mij te vertellen dat ik volstrekt de verkeerde kant op keek. Soms kan ik dat zelf gewoon niet.
@ Esca: Alles is meestal terug te lijden naar je jeugd. Zo ook zeker bij mij. En ik weet ook waar het allemaal vandaan komt. Het herprogrammeren, zoals onze Garisson en jij al zeggen, is het punt waar ik af en toe tegen aan loop. Hoe en wat nu? En zeker nu ik zonder psycholoog zit heb ik soms een duwtje de goede richting in nodig. En wie zijn daar nu beter in dan onze geliefde fokkertsen.
Ik vind het grappig om de reacties te zien op mij als TS. Schijnbaar is het onmogelijk voor een user als mij om ook gewoon zwakke kanten en problemen te hebben.Hoe verrassend en veelzijdig ben ik. Bijna een echt mens.
quote:Op zaterdag 5 juli 2008 11:56 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Lees eens het verhaal van de schaapherder en de wolf.
Post voor post in je oeuvre heb je de vrijheid om je te profileren zoals je wilt, post na post zullen mensen zich het beeld van Rebubbled hebben gevormd waarop ze later reageren.
Of moeten we je in elke gemakzuchtige trolliebolliepost als fictief karakter zien, maar nu ineens de mens achter je karakter aaien omdat je een topic in R&P opent?
![]()
![]()
tip: nieuwe karakters beginnen met een schone lei.
Nah, hoe verder ik in het topic kom en hoe meer ik er thuis in mijn bedje over nadenk en er mee bezig ben, hoe meer ik denk dat het meer te maken heeft met mijn verwachtingspatronen. Ik kan er niet tegen als iets anders loopt dan ik verwacht.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:05 schreef SHE het volgende:
Waarin streef je het perfecte na? En wat is je definitie van perfectie?
Ongelukkig zijn met een 6 is in mijn optiek geen typisch symptoom van een drang naar perfectionisme.
Elke idioot die zijn eigen werk belangrijk vind, zou geen genoeg nemen met een magere voldoende.
Dus tot zover kan ik je volgen..maar hoe is het met de rest van je leven verweven? ben je stelselmatig op zoek naar perfectie of uit het zich in specifieke situaties?
Zo ben ik zelf ooit eens een week bezig geweest met het schilderen van een raampje. Elke keer haalde ik de laag er weer af omdat er in mijn optiek een onregelmatigheid in zat.
Mijn omgeving dacht dat ik krankzinnig geworden was, maar ik vond het een noodzakelijk kwaad het net zo lang te blijven herstellen tot het perfect was.
Daar waar ik andere zaken zo kan afraffelen dat je zou denken dat ik een onverschillige mongool ben.
Mij lijkt een perfectionist zijn best zwaar en tijdrovend.
Echt zo van "quote:Op maandag 7 juli 2008 12:09 schreef Rebubbled het volgende:
ik bonkend met mijn hoofd tegen de muur
Perfectionisme laat je altijd een gevoel geven van falen ook al presteer je goed/ als beste.quote:Op zondag 6 juli 2008 08:18 schreef kaasplankje het volgende:
Perfectionisme![]()
Het zit in onze familiegenen; mijn vader heeft het, mijn broer & zus hebben het, en ik heb het ook.![]()
Ergens vind ik het vreselijk, die drang om alles tot in het treurige beter te moeten doen.
Netter, sneller, beter, mooier. Bij mezelf merk ik het vaak niet zo en als vrienden me erop attenderen voel ik me vaak een soort van aangevallen. Als ik 't echter bij mijn familie opmerk denk ik altijd: Ja, zo ben ik dus ook.![]()
Ik begrijp alleen niet hoe dat te rijmen is met een eetstoornis. Zelf heb ik ook de neiging om hard te zijn voor mezelf te als ik dingen niet goed (genoeg) doe. Dit uit zich nooit dmv niks mogen eten van jezelf ofzo en dat snap ik ook niet zo goed. Ik zeg wel vaak "sukkel" tegen mezelf of "net goed, je verdient dit" of nog meer van die onzinnigheden.En ik kan mezelf bij sportief falen spartaanse trainingschema's opleggen.
Toch zie ik ook bij mijn familie dat het perfectionisme tot positieve dingen kan leiden; Als mijn zus thuis een paneeldeur gaat schilderen doet ze dat zó netjes en strak dat je je kapsel in de spiegeling controleren kan, wat ik dan ook altijd even doe hahaha!![]()
![]()
TS moet niet zeiken
Ja idd, gewoon max. een dag van te voren of misschien 2 plannen. Niet hele weken van tevoren, dat is toch niet leuk meerquote:Op maandag 7 juli 2008 12:09 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Nah, hoe verder ik in het topic kom en hoe meer ik er thuis in mijn bedje over nadenk en er mee bezig ben, hoe meer ik denk dat het meer te maken heeft met mijn verwachtingspatronen. Ik kan er niet tegen als iets anders loopt dan ik verwacht.
Ik raak op vrijdag al in de stress, want we gaan het weekend in en dat is iets totaal anders dan de werkweek. Ik heb erg lang gedaan over mijn rijbewijs halen, want als een fietser zijn hand niet uitstak en de rijinstructeur plots op de rem stond, raakte ik uit mijn doen en had ik minstens een half uur nodig om weer in mijn hum te komen.En dan heb ik het nog niet over vriendlief die, ipv op een benedenwoning, op een appartement had gereageerd.
![]()
Ik kan dan ook uitstekend dingen plannen en doe dit het liefst een maand van te voren. Ik ben een verschrikkelijke controlfreak en houd rekening met alle mogelijk variabelen. Ik heb minstens 2 back up plannen.
Dus al peinzend in bed ben ik tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk verwacht had een hoger cijfer te halen. Dit was niet zo en dus storte mijn wereld tijdelijk in. Controle weg, verwachtingspatroon in duigen, ik bonkend met mijn hoofd tegen de muur en topics openend over perfectionisme. Eigenlijk is het verwachtingspatronisme.![]()
Dus nu ga ik daar iets aan doen. Ik ga niets meer plannen, een uur van te voren is genoeg! Ik ga niet meer stressen en als iets in de soep loopt heb ik brains genoeg om het ter plekke op te lossen. Dat kan ik en dat ga ik doen.
Niet nee? Ik vind het juist wel logisch, zeker bij meisjes/vrouwen. Ik vind dat er vrij veel 'druk' gelegd wordt op het eruit zien als de meisjes in de bladen en op tv, hoe onrealistisch ook. Als je dan een beetje onzeker bent over jezelf en/of (al jong) wat vrouwelijke rondingen ontwikkelt, is het idee zo geboren dat jouw lichaam er niet uitziet zoals deze er volgens 'het schoonheidsideaal' uit zou moeten zien. En dát is voor iemand die perfect wil zijn, m.n. in de ogen van anderen, funest. Dat kan weer leiden tot lijnen en doorslaan hierin, zoals het ontwikkelen van een onrealistisch zelfbeeld, het zichzelf uithongeren, het hebben van vreetbuien, enzovoort.quote:Op zondag 6 juli 2008 08:18 schreef kaasplankje het volgende:
Ik begrijp alleen niet hoe dat te rijmen is met een eetstoornis. Zelf heb ik ook de neiging om hard te zijn voor mezelf te als ik dingen niet goed (genoeg) doe. Dit uit zich nooit dmv niks mogen eten van jezelf ofzo en dat snap ik ook niet zo goed. Ik zeg wel vaak "sukkel" tegen mezelf of "net goed, je verdient dit" of nog meer van die onzinnigheden.En ik kan mezelf bij sportief falen spartaanse trainingschema's opleggen.
't is tamelijk eigen aan perfectionisten dat ze niet snel tevreden zijn/genoegen nemen met hoe het isquote:Op zondag 20 juli 2008 02:12 schreef Papadoupoulos het volgende:
Er wordt in dit topic gepraat over veranderen, niet langer perfectionist zijn. Is het voor die mensen niet mogelijk gelukkig te worden, gewoon door zich er bij neer te leggen, het te accepteren dat ze perfectionistisch zijn?
Overduidelijkquote:Op zondag 20 juli 2008 17:39 schreef -marz- het volgende:
anale fixatie
Nee. Dat is dus niet de reden van eetstoornissen.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 22:55 schreef SterreMarit het volgende:
[..]
Niet nee? Ik vind het juist wel logisch, zeker bij meisjes/vrouwen. Ik vind dat er vrij veel 'druk' gelegd wordt op het eruit zien als de meisjes in de bladen en op tv, hoe onrealistisch ook. Als je dan een beetje onzeker bent over jezelf en/of (al jong) wat vrouwelijke rondingen ontwikkelt, is het idee zo geboren dat jouw lichaam er niet uitziet zoals deze er volgens 'het schoonheidsideaal' uit zou moeten zien. En dát is voor iemand die perfect wil zijn, m.n. in de ogen van anderen, funest. Dat kan weer leiden tot lijnen en doorslaan hierin, zoals het ontwikkelen van een onrealistisch zelfbeeld, het zichzelf uithongeren, het hebben van vreetbuien, enzovoort.
Typisch ook dat er nu steeds meer mannen gezien worden die onzeker zijn over hun uiterlijk, m.n. over hun spiermassa, en vervolgens doorslaan in sporten, extreem gezond en eenzijdig eten/drinken (nieuwe naam: orthorexia) en een vertekend zelfbeeld ontwikkelen. Het is nooit genoeg wat ze in de spiegel zien...
Vrijwel ieder meisje/vrouw met een eetstoornis dat/die ik ken, is een perfectioniste. Opvallend, toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |