abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59849785
Vervolg van Borstvoeding deel 44

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
pi_59849872
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 15:15 schreef Iksje het volgende:

[..]

Goh, ze krijgt wel andere dingen, maar dat zijn kleine tussendoortjes. Brood lust ze niet zo graag, ik kan natuurlijk niet echt beleg aanbieden (ben tegen confituur en choco en ander suikerbeleg, wat veel van haar leeftijdsgenootjes al wel krijgen).
Ze lust nauwelijks fruit en om groentemousse te maken ben ik wat lui (receptje in boek CB neemt 45 min in beslag, voor iets wat je 1 dag kan bewaren). Dus nu krijgt ze wat boter of een heel dun plakje kaas of een beetje volle platte kaas.
Maar nog niks wat haar echt kan bekoren dus
Ook een crackertje gaat er nog niet vlot in.

Dichter bij een “schema” met vaste eetmomenten zijn we nog niet gekomen. Ze krijgt in de week dat ze bij mijn vader opgevangen wordt (en in het weekend) wel andere dingen, maar dat is nooit op vaste momenten. Dat is dan een rijstwafeltje of een paar kersjes tussendoor, of een stukje brood of wat groentjes uit de hand als we aan tafel zitten. Maar niks de naam maaltijd waardig eigenlijk…
In de week bij de onthaalmoeder zit ze dus op bovenstaand ‘schema’. Ik weet niet of zij de moeite wil doen om Liande te laten knoeien met brood of soep. Zeker aangezien ze dus maar weinig eet en waarschijnlijk nog een flesje toe nodig heeft.

Liande is ook een redelijk kleine eter, qua porties dan.
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 17:44 schreef owlet het volgende:
Klinkt als een prima schema, Iksje. Ronja dronk ook geregeld nog zo veel.
En zolang je haar wel steeds wat aan blijft bieden tijdens jullie maaltijden zal ze vanzelf meer gaan eten. Minder borst geven zal hoogstwaarschijnlijk niet resulteren in meer vast voedsel eten. Op haar eigen tempo, passend bij haar eigen ontwikkeling.
En omdat ze nog vol op borstvoeding krijgt maakt het niet uit dat ze soms weinig eet, de BV vangt dat op.

Liande is misschien wat langzamer op dat gebied dan sommige andere kindjes maar er zijn talloze kinderen die op die leeftijd nog minder vast eten eten dus ik zou me zeker geen zorgen maken.
Voor Ronja een volledige maaltijd mee at was ze dik het jaar over en nog steeds eet ze meestal maar een of twee van de verschillende componenten.
De ene avond gaan er weer met liefde drie aardappels in, de volgende avond laat ze alles staan op tomatensla na.

Als je zelf vindt dat ze te veel aan de borst ligt dan zou je voedingen kunnen gaan vervangen door wat anders te drinken, maar dat zou puur voor jouw eigen gemak zijn. Jouw eigen gemak is ook wat waard, natuurlijk, maar puur voor Liande hoef je het zeker niet te doen.
Moedermelk is de gezondste drank, juist omdat het ook als voeding werkt en je je dus geen zorgen hoeft te maken over hoeveel of hoe weinig ze eet
pi_59858088
Zelf vind ik eigenlijk niet dat ze te veel aan de borst ligt, ik voed zo'n 3-4 keer live per dag, valt best mee dus.
Alleen het nachtelijke voeden mag van mij wel eens stilaan gedaan zijn, het breekt op, meer dan 10 maanden onderbooken nachten...

Het is ook meer dat ik me wat zorgen maak als ik kijk naar wat andere kinderen al eten (zowel in feit dat ze willen eten en niet alleen spelen met eten als de portie die ze eten) dan denk ik, komt het bij ons wel goed, gaat ze ooit wel uit de pot mee-eten?
Komt ook voor een stuk door de opmerking van de verpleegkundige in het CB met 9 maand. Omdat Liande nog niet veel fruitpap eet, krijgt ze erna nog een flesje of de borst. Volgens de verpleegkundige moesten we zeker een half uur laten tussen fruit en flesje. Zo zou ze wel leren dat ze met honger van de pap moest eten en niet steeds melk zou krijgen.
Maar ik vind een beetje een naar idee om een kind honger te laten lijden (ze heeft al honger op het moment dat de fruitpap komt, daar een half uur bijdoen lijkt me zo lang...)
Aan de andere kant zal ze toch ooit van de borst/melk afmoeten en mee moeten gaan eten.
pi_59858194
Iksje, dat gaat vrijwel vanzef hoor. Ze krijgt echt wel meer interesse in eten. Gewoon blijven aanbieden. Neem anders eens een kijkje op het bijvoedingsforum http://www.network54.com/Forum/382080/ Ditfoum is vooral gericht op de Rapleymethode. Ik weet niet of dat iets voor jullie is, misschien krijgt Liande meer interesse in eten als ze het zelf kan doen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_59858211
nou als je er zelf geen problemen mee hebt en Liande ook niet dan is het toch prima!!

Gewoon ander eten stimuleren en leuk maken. Dan komt dat vast vanzelf goed.
Misschien vind Liande hetzelfde eten als papa of mama wel enorm leuk. Dat is bij ons groot suc6.
yoghurt met muesli van papa is natuurlijk veeeeeeee lekkerder uit het bakje van papa dan uit je eigen bakje
Zo maak ik ook regelmatig vruchtensmoothie voor ons, want pepijn drinkt dat uit het glas van papa en mama veel beter dan wanneer ik het alleen voor hem maak.
En ze kan toch gewoon met de pot meeten? Alleen de hoeveelheden zijn dan nog niet zo groot dat dat voldoende is, naja dat komt dan vanzelf wel...
Honger laten leiden Lekkere tip weer van het CB.

Succes ermee!! Hopelijk gaat dat nachtelijke voeden snel over. Hier slaapt meneer sinds een paar weken eindelijk 7-8uur aan 1 stuk 's nachts!
  donderdag 3 juli 2008 @ 08:43:13 #6
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59858223
Iksje, heb je al geprobeerd stukjes te geven i.p.v. papjes?
Misschien dat ze dat liever heeft. Zo heeft ze zelf de controle over wat er wel of niet in haar mond komt en in welk tempo. Bij Devin heeft dat altijd veel beter gewerkt, op toetjes en soms een hapje hier of daar na krijgt hij alles in stukjes zodat hij het zelf kan pakken. En soms gewoon fijnknijpen en op de grond smijten

Komt vanzelf goed en tot die tijd is er gelukkig de bv voor Liande om op terug te vallen!
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 3 juli 2008 @ 08:47:14 #7
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59858271
P_iglet, wordt Pepijn helemaal niet meer wakker 's nachts? Wat goed!
Hier is het zeker 5 keer per week nog steeds raak 's nachts en afgelopen nacht had meneer mega-dorst: 3 keer gekomen tussen 23:00 en 6:30 uur
pi_59858372
Uhm nou helemaal niet meer wakker is ook weer wat overdreven.
Maar 7 van de 10x slaapt ie van 22.00- 5.00/6.00 en dan voed ik en slaapt hij nog verder tot 9.00 ofzo.
Soms issie als hij wakker word ook tevreden met een schone luier van papa, en een enkele keer helpt echt alleen maar voeden. Maar het is al stukken beter als bijvoorbeeld een maand terug.
pi_59858384
Emma komt ook nog wel eens 's nachts hoor. Dus ik wacht wel tot ze een jaar 16 is, dan slaapt ze vast wel door
pi_59858416
hihi als ze 16 is dan moet je haar om 1 uur 's middags uit d'r bed schoppen
pi_59858421
De pap (ondertussen brokjes hoor) is vooral voor in de opvang en bij de grootouders.
Mijn vader staat nog het meest open voor stukjes, maar Liande vindt dat nog steeds speelgoed (misschien omdat ze het niet consequent aangeboden krijgt?). En dat vindt mijn vader dan weer minder.
Ze krijgt stukjes in de hand bij het avondeten, als ons eten het toelaat (spinazie of rode kool kan je minder makkelijk geven dan asperge, bloemkool of boontjes)
Ze is bijvoorbeeld wel dol op pasta (krulletjes, macaroni), dat eindigt net iets minder snel op de vloer dan ander eten.
Maar bvb gisteren aten we aardappel met boontjes, tomaat en komkommer. Zij schuift gewoon mee aan tafel en krijgt stukjes. Hoewel het zo'n 3.5u geleden was dat ze gegeten had, heeft ze 3 happen genomen en de rest lag op de grond en zat op de stoel en in haar haar. Haar stukjes voorhouden en laten afhappen werkt iets beter maar het is ook niet denderend veel meer dat ze zo binnen krijgt.

Bij fruit werkt het vaak net zo...Peer lust ze wel graag, maar geef je haar een schijfje dan eindigt 3/4 op de grond. Verdeel je het schijfje in stukjes en voeder je haar, dan doet ze wel haar mondje open en dan kauwt ze, krijgt ze net iets meer binnen.

Ik weet dus niet goed wat het is, niet willen, niet kunnen (maar ze is toch àl 10 maand, dan moeten ze toch motorisch al verder staan met dingen zelf eten?), niet lusten, te gericht nog op de borst?

Hmmm, ik lees net de nachttaferelen bij jullie... het betert soms dus echt pas laat hè? Is het misschien toch eigen aan borstkindjes om niet door te slapen?
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:14:37 #12
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59858617
Iksje wat Liande doet is wel het idee achter stukjes geven. Dat ze zelf ontdekt hoe het voelt, hoe het ruikt, hoehet proeft. Dat ze er nog maar weinig van binnen krijgt is , omdat ze nog lekker bij je drinkt geen probleem. Als je haar dingen geeft om te ontdekken ipv om persé te eten dan voelt het al heel anders dat de helft op grond terecht komt. Kijk anders even in het rapleytopic hier in oud.
pi_59858800
Het rapley-topic en het bijvoedingsforum heb ik al eens cursief gelezen...
't is niet van persé moeten eten van de stukjes maar na 4 maand had ik gehoopt dat ze er meer mee weg zou zijn (als je dan de verhalen leest en filmpjes ziet op het bijvoedingsforum dan is het wel frustrerend als je eigen kind maar weinig wil eten terwijl ze van groente alles lust)
pi_59858863
lastig he iksje? Sophie drinkt ook nog veel bij me. Wij proberen het ook zo veel mogelijk in stukken te geven. En er verdwijnt veel op de grond, maar voor mijn gevoel krijgt ze meer binnen dan je denkt. Mijn gevoel erbij is precies wat Jelief zegt, ze mag het ontdekken, het eten moet leuk blijven.

ik vind dit nog steeds een fijn topic! Ik geef ondertussen ook alweer 10 maanden borstvoeding. en ik hoop het nog even te mogen doen. Al weten we sinds gisteren dat Sophie een grote zus gaat worden. Hebben jullie toevallig tips ed over tandemvoeden? het lijkt mij wel wat, alleen weet ik niet wat mijn mannetje ervan vindt.

ik heb al veel aan dit topic gehad. Zo wist ik precies wanneer er een dipje zou komen, want pepijn en devin liepen zo lekker op samen, haha, dan wist ik dat anderhalve maand later wij een dip zouden kunnen verwachten, wat meestal zo was. Dat maakte me een stuk rustiger in het voeden, omdat ik wist dat het over zou gaan. dames, even een dikke knuffel voor jullie! hoe jullie hier voor iedereen klaar staan!!!

groetjes Daphne
pi_59859015
Hè ja, Sophie is maar 3 daagjes ouder dan mijn meisje!
Lees net in het kleine baby'tjes topic dat ze het ook schitterend doet, en ze wordt grote zus ook, wat leuk! Gefeliciteerd!
pi_59859362
dankjewel! ja, ze schelen maar een paar dagen, vind de verhalen van de leeftijdsgenootjes altijd erg leuk om te horen/lezen. dus ik kom zo af en toe wel eens om het hoekje gluren.
pi_59859435
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 08:56 schreef Jelief het volgende:
Emma komt ook nog wel eens 's nachts hoor. Dus ik wacht wel tot ze een jaar 16 is, dan slaapt ze vast wel door
Er zou een verbod moeten komen op al die boekjes, verpleegkundigen en andere dingen die melden dat kinderen door moeten slapen.
Dan zou het voor heel veel mensen een stuk makkelijker te accepteren zijn dat dat doorslapen gewoon niet altijd gebeurt.
Wij hebben nu al maanden de makkelijke oplossing: ze slaapt gewoon bij ons in bed zij slaapt, wij slapen, iedereen blij.
En ik kan nu al uitkijken naar een peuter tussen ons in en een baby in de cosleeper naast me
pi_59859473
Gwennert, gefeliciteerd!
  donderdag 3 juli 2008 @ 10:25:07 #19
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59859857
Owlet, dat tussen ons in slapen gaat meestal niet zo goed. Meestal wordt Devin wakker en begint dan heel hard te huilen, net zolang tot hij weer in zijn eigen bedje ligt. En vannacht is mijn man bijna bovenop hem gerold toen hij en ik tijdens het voeden in slaap waren gevallen...

Maar wel grappig dat de omgeving er schijnbaar zo'n moeite mee heeft dat Devin niet doorslaapt, meer nog dan wijzelf!
Tuurlijk, het zou heerlijk zijn als hij niet meer wakker wordt 's nachts, maar zo'n drama vind ik het ook weer niet. Het is niet dat ik de keuken in moet en moet gaan klooien met poeders, flesjes, spenen e.d. Shirt omhoog (als ik die al draag )is zo gebeurd en tegenwoordig val ik tijdens of na de voeding weer heel makkelijk in slaap.
Maar.... neemt niet weg dat ik weleens heel eventjes wat jaloersig word als ik hoor of lees over baby's die met een paar weken al doorslapen van 7 tot 7. Ik troost me dan met de gedachte dat ik meer "waar voor mijn tijd krijg". De momenten dat Devin niet slaapt kan ik dan extra van hem genieten

Gwennert, gefeliciteerd!
Fijn dat je meisje het zo goed doet.
pi_59860009
Oh dat jaloersige ken ik maar al te goed! Het zou ook gewoon lekkerder zijn als ze door zou slapen
Overigens gaat het samen slapen hier ook pas goed sinds ik geen Bv meer geef en eigenlijk pas een paar maanden daarna écht goed.
Nu kan ze gewoon gaan slapen en de volgende ochtend pas wakker worden, daarvoor wilde ze steeds een feestje bouwen of steeds maar drinken.

Maar als ze beter zou slapen in haar eigen bed zou ik er geen seconde over twijfelen en haar meteen in haar eigen bed gooien
pi_59860213
Hier gaat tussen ons slapen ook niet goed. Ofwel woelt ze enorm, ofwel huilt ze (om in haar eigen bedje wel in slaap te vallen) ofwel begint mevrouw na het drinken te spelen (wat ze niet doet als ik naar haar ga en haar in de zetel voedt, dan slaapt ze meteen weer in)
Ik ben ook wel blij dat ik niet moet staan prutsen met flesjes ed... maar toch hè... van 9 tot 6 zou ik ook al heel mooi vinden hier, klokje rond hoeft zelfs niet
  donderdag 3 juli 2008 @ 10:59:52 #22
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59860653
Iksje, onze tijd komt heus wel

En dan raken we weer zwanger, zitten we weer meet een niet-doorslapende baby
pi_59861053
Sssst, daarom (en ook werkomstandigheden) beginnen we bewust nog niet aan een tweede
Eerst even wat langere nachten maken
pi_59863470
In de krant De Stentor staat vandaag een artikel over borstvoeding 'Langvoedsters stuiten op onbegrip'
Misschien wel interessant om te lezen?

heb even een klein stukje overgetypt:
....Er is geen magische grens tot wanneer moedermelk zijn waarde behoudt. Sterker, hoe langer je voedt hoe groter de voordelen zijn....
...Wie borstvoedt, heeft sneller het normale gewicht terug, verkleint de kans op reuma en de kans op borstkanker. Die kans wordt met het toenemen van de borstvoedingsduur alleen maar kleiner....

donderdag 3 juli 2008 @ 12:56:56 #25
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59863671
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 12:46 schreef Liatris het volgende:
In de krant De Stentor staat vandaag een artikel over borstvoeding 'Langvoedsters stuiten op onbegrip'
Misschien wel interessant om te lezen?

heb even een klein stukje overgetypt:
....Er is geen magische grens tot wanneer moedermelk zijn waarde behoudt. Sterker, hoe langer je voedt hoe groter de voordelen zijn....
...Wie borstvoedt, heeft sneller het normale gewicht terug, verkleint de kans op reuma en de kans op borstkanker. Die kans wordt met het toenemen van de borstvoedingsduur alleen maar kleiner....

Een eersteklas fabel kan ik je melden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')