Van den Ende lijkt me de meest interessante van deze reeksquote:Theaterproducent Joop van den Ende is een van de zes Nederlanders die in het tv-programma Zomergasten van de VPRO deze zomer zijn favoriete televisieavond mag samenstellen.
De andere gasten die bij presentator Bas Heijne, redacteur van NRC Handelsblad, zullen aanschuiven, zijn: dj en componist Junkie XL (Tom Holkenborg), schrijfster en juriste Naema Tahir, theatermaakster Annemarie Prins, socioloog Willem Schinkel en minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk.
De zes ‘zomergasten’ worden aanstaande zaterdag in M, het maandblad van NRC Handelsblad, nader gepresenteerd met interviews over hun kijkgedrag: minister Plasterk is een fan van de tv-serie Gooische Vrouwen. Daarbij zijn portretten gemaakt door fotografe Viviane Sassen. Die foto’s worden vanaf zaterdagmiddag tentoongesteld in de etalage van boekhandel Athenaeum in Amsterdam.
Ook zal Zomergasten-presentator Bas Heijne bij Athenaeum spreken. In het maandblad M beschrijft hij hoe het is om deel te nemen aan Zomergasten, een tv-programma van de VPRO dat na 21 jaar een Hollands instituut is geworden, schrijft hij. De eerste uitzending van dit seizoen is op zondag 27 juli om 20.30 uur.
Portretten en interviews van de Zomergasten zaterdag in M, het maandblad van NRC Handelsblad.
quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:33 schreef Ashleyjw het volgende:
Gelukkig. ik dacht dat Zwagerman zes keer te gast zou zijn.
Liever niet !quote:Op zondag 13 juli 2008 14:03 schreef Aoristus het volgende:
Willem Schinkel kan wel interessant zijn. Ik vind het jammer dat ze er niet eens voor kiezen om een oud-presentator uit te nodigen. Ik denk dat Zwagerman veel te vertellen heeft en ook op een boeiende manier. Datzelfde denk ik van Luyendijk.
Adriaan van Dis en Joris Luyendijk wel. Laat Joost Zwagerman maar thuis.quote:Op zondag 13 juli 2008 14:03 schreef Aoristus het volgende:
Willem Schinkel kan wel interessant zijn. Ik vind het jammer dat ze er niet eens voor kiezen om een oud-presentator uit te nodigen. Ik denk dat Zwagerman veel te vertellen heeft en ook op een boeiende manier. Datzelfde denk ik van Luyendijk.
Zal wel lastig worden, zie bijvoorbeeld @ http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/:quote:
quote:Helaas is het niet mogelijk om banden van uitzendingen na te bestellen. Dit is omdat de VPRO de uitzendrechten van de gekozen fragmenten maar voor één uitzending verkregen heeft.
Nee, dat is Wouter Bos.quote:Op zondag 27 juli 2008 14:06 schreef Toad het volgende:
Plasterk is toch op dit moment vice-premier? Mocht er iets gebeuren - wat ik natuurlijk niet hoop - dan hebben we wel een historische zomergastenavond.
Plasterk is momenteel wel plaatsvervangend premier.quote:
quote:Op zondag 27 juli 2008 14:06 schreef Toad het volgende:
Plasterk is toch op dit moment vice-premier? Mocht er iets gebeuren - wat ik natuurlijk niet hoop - dan hebben we wel een historische zomergastenavond.
Ik moet wennen dat het niet (meer) op nederland 3 is; ik zat echt naar iets heeeel anders te kijikenquote:Op zondag 27 juli 2008 20:34 schreef golfer het volgende:
Joni Mitchell, niet my cup of tea.
Kate Bush heeft wel erg goed naar haar geluisterd.
Onze Commander in Chief.quote:Op zondag 27 juli 2008 20:27 schreef Roel_Jewel het volgende:
'We kunnen wel live een oorlog tegen de Belgen beginnen. Dan heb je wel goede televisie.' Goed begin, Plasterk.
Ja, die moraal is ook maar gewoon door mensen zoals hij in die bijbel gezet en niet gedicteerd door een opperwezen.quote:Op zondag 27 juli 2008 21:27 schreef Heathen. het volgende:
Beetje jammer van Plassterk dat moraal niet kan worden gehaald uit simpelweg niet geloven.
Ik heb Plasterk niet horen stellen dat er zonder geloof geen moraal kan bestaan hoor.quote:Op zondag 27 juli 2008 21:30 schreef Heathen. het volgende:
Ja ik verbaas me daar een beetje over vanuit zijn kant. Zal wel komen omdat hij nu met die christenen moet samen regeren.
Hij vond dat de christelijke moraal wel degelijk een hogere vorm had.quote:Op zondag 27 juli 2008 21:56 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik heb Plasterk niet horen stellen dat er zonder geloof geen moraal kan bestaan hoor.
Mooi he?quote:Op zondag 27 juli 2008 22:08 schreef golfer het volgende:
Prachtig zoals die broertjes als kleine jochies al gitaar konden spelen.
Dat is zijn mening en daarmij zegt hij niet dat zonder het christelijke geloof geen moraal kan bestaan. Het is de christelijke moraal die hìj hoog in het vaandel draagt. Dat geldt ook voor mij en ik ben atheïst.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:07 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Hij vond dat de christelijke moraal wel degelijk een hogere vorm had.
Vroeger zat ik op het randje van de bank af en toe. Memorabele uitzendingen, bv. met psychiater Frank van Ree en Piet Vroon.quote:
Dat zei hij precies zo. Interessantste stuk van de avond.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:10 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is zijn mening en daarmij zegt hij niet dat zonder het christelijke geloof geen moraal kan bestaan. Het is de christelijke moraal die hìj hoog in het vaandel draagt. Dat geldt ook voor mij en ik ben atheïst.
Ik vind dat een naïeve gedachte aangezien de meeste moraal die uit bijvoorbeeld de bijbel is gekomen overgenomen is van de heidenen.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:10 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is zijn mening en daarmij zegt hij niet dat zonder het christelijke geloof geen moraal kan bestaan. Het is de christelijke moraal die hìj hoog in het vaandel draagt. Dat geldt ook voor mij en ik ben atheïst.
Dat kan inderdaad waar zijn, maar de christelijke moraal is bij iedereen bekend en dus is het logischer om te refereren aan de christelijke moraal. Dat schept een beeld bij mensen. Je moet het ook niet zo zien dat hij de christelijke moraal hoog in het vaandel draagt vànwege het christelijke, maar hij deelt een moraal met de christenen.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:14 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ik vind dat een naïeve gedachte aangezien de meeste moraal die uit bijvoorbeeld de bijbel is gekomen overgenomen is van de heidenen.
Wat dat betreft heeft niet een christen de moraliteit of een bepaalde identiteit aan het moraal gegeven maar de mens.
Dan kan je het beter de humane moraal noemen als het slechts gaat om een referentie. Immers staat wat alles in de bijbel staat inmiddels ook al in de vernieuwde grondrechten van de mens.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:18 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad waar zijn, maar de christelijke moraal is bij iedereen bekend en dus is het logischer om te refereren aan de christelijke moraal. Dat schept een beeld bij mensen. Je moet het ook niet zo zien dat hij de christelijke moraal hoog in het vaandel draagt vànwege het christelijke, maar hij deelt een moraal met de christenen.
Voor homofoben is het een lastige avond. Sowieso een lastige reeks met de nieuwe presentatorquote:Op zondag 27 juli 2008 22:24 schreef Aoristus het volgende:
Wat een ergerlijke zomergast is dit. Erg oppervlakkig, met vreemde vergelijkingen. Ik heb het idee alsof ik naar een promofilmpje uit de zendtijd voor politieke partijen zit te kijken. Plassterk doet zijn uiterste best om zo vlekkeloos mogelijk over te komen. En waarom moet hij de hele tijd homoisme aanhalenHet is al ministersonwaardig dat hij daar (die botenshow) aan mee doet.
Homoisme? Is Plasterk een flikker?quote:Op zondag 27 juli 2008 22:24 schreef Aoristus het volgende:
Wat een ergerlijke zomergast is dit. Erg oppervlakkig, met vreemde vergelijkingen. Ik heb het idee alsof ik naar een promofilmpje uit de zendtijd voor politieke partijen zit te kijken. Plassterk doet zijn uiterste best om zo vlekkeloos mogelijk over te komen. En waarom moet hij de hele tijd homoisme aanhalenHet is al ministersonwaardig dat hij daar (die botenshow) aan mee doet.
quote:Op zondag 27 juli 2008 22:27 schreef SCH het volgende:
Voor homofoben is het een lastige avond. Sowieso een lastige reeks met de nieuwe presentator
Cohen gaat met hem mee, ik hoop dat de kinderboot ook weer mag, dat is goede reklame voor de partij voor naastenliefde.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Voor homofoben is het een lastige avond. Sowieso een lastige reeks met de nieuwe presentator
Nee, hij gaat tolerantie afdwingen, hij denkt dat hij paradoxen kan doorbrekenquote:Op zondag 27 juli 2008 22:30 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Homoisme? Is Plasterk een flikker?
Een even smerige als zinloze exercitie dus. Wellicht hebben de heren er onderling nog wat aan.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:33 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Nee, hij gaat tolerantie afdwingen, hij denkt dat hij paradoxen kan doorbreken![]()
Hij staat mee te zwaaien op de gepereet (met COhen in zijn kielzog)
Wie weet.. jammer dat het uit overheidsgeld betaald wordt. Horen we Plassterk niet net zeggen dat hij vindt dat subsidiegelden verantwoord moeten worden? En over Cohen heb ik al helemaal geen goed woord over, hij durft te beweren dat zijn aanwezigheid goed is voor alle Amsterdammers. Waar haalt hij de gore moed vandaan?quote:Op zondag 27 juli 2008 22:35 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Een even smerige als zinloze exercitie dus. Wellicht hebben de heren er onderling nog wat aan.
Hmmm, laat me raden, jij woont zeker in Amsterdam?quote:Op zondag 27 juli 2008 22:39 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Wie weet.. jammer dat het uit overheidsgeld betaald wordt. Horen we Plassterk niet net zeggen dat hij vindt dat subsidiegelden verantwoord moeten worden? En over Cohen heb ik al helemaal geen goed woord over, hij durft te beweren dat zijn aanwezigheid goed is voor alle Amsterdammers. Waar haalt hij de gore moed vandaan?
Zoals ik al eerder elders schreef, tolerantie kun je niet afdwingen, dat is een paradox. Respect kun je wel afdwingen, maar dat is een thema dat begraven ligt in de jaren 90.
in 1x goedquote:Op zondag 27 juli 2008 22:40 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Hmmm, laat me raden, jij woont zeker in Amsterdam?
Humane moraal zegt weinig mensen wat. Christelijke moraal des te meer. Wat is er op tegen om het christelijke moraal te noemen? Waarom gaan sommige mensen spontaan schuimbekken van ergenis als ze in aanraking komen met het woord christelijk?quote:Op zondag 27 juli 2008 22:26 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dan kan je het beter de humane moraal noemen als het slechts gaat om een referentie. Immers staat wat alles in de bijbel staat inmiddels ook al in de vernieuwde grondrechten van de mens.
Plasterk ook.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:10 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Omdat het vergif is als het in de verkeerde beker wordt gegoten. Met christenen kan niks mis zijn. Het is echter de verhevenheid en de zogenaamde monopoliepositie waarin een aantal christenen zich in willen wurmen waar ik moeite mee heb.quote:Op zondag 27 juli 2008 22:53 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Humane moraal zegt weinig mensen wat. Christelijke moraal des te meer. Wat is er op tegen om het christelijke moraal te noemen? Waarom gaan sommige mensen spontaan schuimbekken van ergenis als ze in aanraking komen met het woord christelijk?
Of ik ben doof of ik volg het programma half maar zojuist hoorde ik dat hij agnost was (aan het begin van de uitzending).quote:Op zondag 27 juli 2008 22:59 schreef One_of_the_few het volgende:
Plasterk ook.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 27 juli 2008 23:12 schreef zovty het volgende:
DancingPhoebe:
Bas Heijne valt me alles mee. Ik vind dat hij zich erg in dienst van de gast stelt. Niet als in geen eigen mening, maar wel als in doorvragen en dingen helder krijgen.
Ja ik vond het ook allemaal wat middelmatig. Slecht niet, maar van iemand als Plassterek verwacht je eigenlijk meer van.quote:Op zondag 27 juli 2008 23:26 schreef Aoristus het volgende:
vervelend, saai, voorspelbaar, oppervlakkig. En straks een gare film.
Ik hoop dat het de volgende week beter wordt.
We'll see..
Daar heb ik helemaal niets mee, maar ik laat me graag verrassen.quote:
Je begint zo voorspelbaar te worden in je altijd negatieve reakties.quote:Op zondag 27 juli 2008 23:26 schreef Aoristus het volgende:
vervelend, saai, voorspelbaar, oppervlakkig. En straks een gare film.
Ik hoop dat het de volgende week beter wordt.
We'll see..
Als bioloog kon hij heel boeiend vertellen, maar dat vindt hij 'topsport' en daar is hij 'uit', om er nooit meer naar terug te keren'. Hoe serieus zou hij zijn politieke ambt dan wel niet nemenquote:Op zondag 27 juli 2008 23:31 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ja ik vond het ook allemaal wat middelmatig. Slecht niet, maar van iemand als Plassterek verwacht je eigenlijk meer van.
Als jij het zo interessant vond, waarom bemoei je je dan met mijn reaktiesquote:Op zondag 27 juli 2008 23:34 schreef golfer het volgende:
[..]
Je begint zo voorspelbaar te worden in je altijd negatieve reakties.
Dat jij het niet boeiend vindt is je goed recht, maar om het dan direct als 'niet boeiend' te classificeren is mijns inziens onterecht. Kijk, het is nu eenmaal een programma van drie uur en ja, dan zijn er altijd interessantere en minder interessante aspecten. Het mooie is juist dat gasten eindelijk eens de kans krijgen dieper op zaken in te gaan, ipv dat ze, à la De Wereld Draait Door of Pauw & Witteman, na drie minuutjes reclame gemaakt te hebben voor hun nieuwe boek alweer klaar zijn. Daar zit hem de kracht van Zomergasten en als de gast je even niet interesseert, dan zap je toch gewoon weg?quote:Op zondag 27 juli 2008 23:34 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Als bioloog kon hij heel boeiend vertellen, maar dat vindt hij 'topsport' en daar is hij 'uit', om er nooit meer naar terug te keren'. Hoe serieus zou hij zijn politieke ambt dan wel niet nemen
Ik was traag trouwens vergeten, het programma schrijdt maar voort waardoor het weinig boeiender kan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |