Hier hebben wij eindeloos over gediscussieerd in WFL. Deze zijtak ga ik niet inquote:Op donderdag 19 juni 2008 22:39 schreef ethiraseth het volgende:
Welke universele moraal? Een traditioneel gevormde moraal is er inderdaad (hoewel niet elk persoon die traditie volledig deelt), maar wat versta jij onder een universele moraal?
De gemeenschap is te groot geworden. Athene kon zo denken omdat alles om die ene stad draaide, en zelfs dan telde een flink percentage van de bevolking van de stad niet mee. Waarschijnlijk kende een groot deel van de stad elkaar ook, wat het gemeenschapsgevoel danig versterkt. Zolang we nationalistisch denken zal je van een echte gemeenschap niet snel kunnen spreken. Om dat te kunnen moeten we terug naar kleine groepen van hooguit enkele duizenden mensen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:41 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Met sociale verbanden doel ik meer op bijv. kerkgemeentes en sociale kringen (bijv. de kring van advocaten en artsen in een middelgrote stad). Die traditionele verbanden zijn verdwenen. Mijns inziens heeft dit weinig te maken met de overheid: het heeft meer te maken met sociale, culturele en economische ontwikkelingen als '1968' en de economische vooruitgang van na de oorlog.
Nu je Griekenland noemt is het trouwens interessant om te wijzen op de gemeenschapszin van de Atheners. Zij zagen hun stad niet louter als politieke eenheid, maar als een godin, een organisme met een levende ziel. Dit soort gemeenschapszin hebben wij niet. Wij zien de staat als iets wat los van onze natie staat, als een technisch-bureaucratische machine zoals Max Weber het opvatte. Vraag is dan: wat betekent dat voor de manier waarop wij in verhouding staan tot gemeenschap en de staat?
Het zal je mogelijk verassen, maar ik zou mijn kinderen zeker enigszins conservatief opvoeden.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De hamvraag is hier: wat moeten wij onze kinderen leren? Wat voor normen en waarden brengen wij ze bij? Een zeer wezenlijke vraag. Naar mijn mening moet je kinderen op school een gedeeld stelsel normen en waarden aanreiken. Leer ze de waarde van het universele moraal dat in de menselijke natuur verankerd ligt, én de waarde van de traditionele moraal die gevormd is door honderden jaren traditie en niet uit het niets ontworpen is door linkse leunstoelfilosofen.
Ik herken dit wel. Mijn ouders hebben beiden de oorlog meegemaakt, mijn pa de hongerwinter in Den haag. Die is zo ondervoed geweest dat hij nieteens meer kon lopen. Bij ons thuis werd er dus ook nooit voedsel weggegooid. En lenen? Echt taboe, afgezien van de hypotheek. En veel sparen, voor slechtere tijden (die uiteindelijk nooit kwamen - nooit gedacht dat Nederland zo welvarend zou worden als het nu is)quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Omdat er bijna niemand over is die nog weet hoe het voelt om geen cent te hebben en geen overheid om je uit de shit te halen.
De generatie van mijn opa en oma hebben de crisisjaren en de oorlog nog meegemaakt. Die gooiden dan ook nooit eten weg en draaide ieder dubbeltje om. Mijn ouders hebben dat ook van huis meegekregen en dat aan ons doorgegeven. Maar om mij heen zie ik dat veel minder.
Het is misschien off-topic, maar dat sparen zit er bij ons in de familie ingebakken, alhoewel we wel met de tijd meegaan en grof investeren (nu wat minder natuurlijk). Wij zijn echt tegen het vrekkige aan met geld, en iedere cent die we in een aandeel of op de bank kunnen zetten, wordt ook weggezet.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:47 schreef SeLang het volgende:
En veel sparen, voor slechtere tijden (die uiteindelijk nooit kwamen - nooit gedacht dat Nederland zo welvarend zou worden als het nu is)
En daarom zit jij er nu lekker bij, en ben ik net zo min bang voor een onverwachtse uitgave (die helemaal niet onverwachts is, want elke koelkast en elke auto gaat een keer stuk)quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is misschien off-topic, maar dat sparen zit er bij ons in de familie ingebakken, alhoewel we wel met de tijd meegaan en grof investeren (nu wat minder natuurlijk). Wij zijn echt tegen het vrekkige aan met geld, en iedere cent die we in een aandeel of op de bank kunnen zetten, wordt ook weggezet.
Die vrije markt houdt dat mij en lyrebird dus ook voor, toch trappen wij er niet in. Hoe komt dat denk jij?quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:58 schreef Scaurus het volgende:
Sparen: een deugd die ook aan erosie onderhevig is. De vrije markt houdt ons namelijk voor dat wij door instant consumption gelukkig kunnen worden. Sparen staat hier recht tegenover: sparen is namelijk het uitstellen van onmiddelijke genotsbevrediging om het goede te bereiken.
Omdat in jouw familie waarde gehecht wordt aan gezond verstand en traditie. Je laat je niet oplichten door malafide beleggingsprojectjes, maar vertrouwt op wat je ouders je voorgehouden hebben: zet je geld op een rekening met veel rente, wees zuinig en doe er geen domme dingen mee. Bij velen is deze wijsheid er echter niet. Die zijn slecht opgevoed of hebben traditie verworpen. Zo worden ze een makkelijke prooi voor spelers op de vrije markt.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:59 schreef sneakypete het volgende:
Die vrije markt houdt dat mij en lyrebird dus ook voor, toch trappen wij er niet in. Hoe komt dat denk jij?
De overheid stimuleert doodgaan ook niet, door belasting te heffen over jouw erfenisquote:Op donderdag 19 juni 2008 23:00 schreef ethiraseth het volgende:
De overheid stimuleert sparen ook niet echt door er belasting over te heffen.Tis niet veel, maar het gaat om het idee.
Nou en of dat veel is.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:00 schreef ethiraseth het volgende:
De overheid stimuleert sparen ook niet echt door er belasting over te heffen.Tis niet veel, maar het gaat om het idee.
Jou is alles vergeven.quote:Op donderdag 19 juni 2008 14:53 schreef JAM het volgende:
M'n grammatica laat de hele dag al wat te wensen over. I'm trying to think but nothing happens.
Klopt maar moet ik daardoor gedupeerd raken? Moet ik een hypotheek ontzegd worden die ik zgn niet kan betalen omdat anderen bewezen hebben dat zíj het niet kunnen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Omdat in jouw familie waarde gehecht wordt aan gezond verstand en traditie. Je laat je niet oplichten door malafide beleggingsprojectjes, maar vertrouwt op wat je ouders je voorgehouden hebben: zet je geld op een rekening met veel rente, wees zuinig en doe er geen domme dingen mee. Bij velen is deze wijsheid er echter niet. Die zijn slecht opgevoed of hebben traditie verworpen. Zo worden ze een makkelijke prooi voor spelers op de vrije markt.
Ik denk dat hierin wel een nuancering moet worden aangebracht. De vrije markt ontmoedigt sparen in feite niet en ook spoort de vrije markt een mens niet aan tot consumptie. Ik denk niet dat we de vrije markt moeten zien als iets dat iets wil of een bepaald doel voor ogen heeft. Het is eigenlijk niet meer dan een platform waarop iets kan plaatsvinden. En de aansporing tot instant consumption krijgt veel ruimte op dat platform, vanwege het vrije karakter. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat niet de vrije markt wordt beschuldigd van die misleiding, maar de mensen die haar misbruiken voor dat doel.quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:58 schreef Scaurus het volgende:
Sparen: een deugd die ook aan erosie onderhevig is. De vrije markt houdt ons namelijk voor dat wij door instant consumption gelukkig kunnen worden. Sparen staat hier recht tegenover: sparen is namelijk het uitstellen van onmiddelijke genotsbevrediging om het goede te bereiken.
Dat bevat dan wel de aanname dat mensen, wanneer ze niet extrensiek worden gemotiveerd, volledig deugdloze wezens worden zonder enig moreel kompas. Ik zou het juist willen omdraaien; deugden zijn het sterkst wanneer ze intrinsiek gemotiveerd zijn, en dat betekent tot op zekere hoogte dat mensen ze als individu moeten accepteren, zonder de constante aanwezigheid van extrensieke stimuli. Overal om me heen zie ik individualisme, maar ik zie allerminst normloze wezens, en ik denk dat wanneer vanuit sociale structuren deugdzaamheid al te veel wordt opgedrongen, dit juist contraproductief werkt.quote:Op donderdag 19 juni 2008 16:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Weet je wat goed voor mensen is? Geborgenheid, liefde, waardering, zingeving: ieder mens kan niet zonder. Noem de vier klassieke deugden: rechtvaardigheid, gematigdheid, verstandigheid en moed. Allen universeel geldende deugden die door de vrije markt en het individualisme verdwijnen. Maar dit is natuurlijk tegen een dove muur praten in het bijzijn van relativisten en hyperindividualisten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:27 schreef Slappy het volgende:
verlanglijstje van Piet
Nieuwe Auto(liefst Bmw/Mercedes)
Men wil elk jaar nieuwe Telefoon + abo want dan is de telefoon gratisdenkt men 500 Euro
Nieuwe kleren en liefst duur en merk en dan ook nog in bij de shop om de hoek 700 Euro per maand denk ik
Ohja zomer vakantie naar Ibiza 1500 Euro
En nieuwe tv want Hdtv is zo hip 1200 Euro
Ohja natuurlijk merk voedsel want Aldi is kut en klote 200 Euro peer week
Elke week uitgaan(300/400 Euro per maand ongeveer
Ohja maar Piet verdient maar 1300 per maand
Dus hij leest de krant en ziet 10000 Euro lenenJa maar daar heb je toch gewoon recht op?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik mag ook genieten, puh!!
Dát is pas het doorgeslagen individualisme.
Dat mensen geld willen lenen om mee te kunnen gaan met de consumptiedrang moeten ze zelf weten. Waar ik op tegen ben is het geld pompen in maatregelen om ze te helpen, wanneer ze te ver daarin zijn doorgeschoten. Als je zo dom bent, dan zul je de consequenties maar moeten aanvaarden.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:29 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ja maar daar heb je toch gewoon recht op?Ik mag ook genieten, puh!!
Dát is pas het doorgeslagen individualisme.
Als mensen hun leningen niet meer afbetalen worden die banken vanzelf minder grijpgraag, waarom wetgeving?quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:31 schreef Slappy het volgende:
Maar dat is het probleem van dit topic.Ik dacht dat er wet zou komen dat lennen moelijker zo worden ?
We zijn het dan ook tamelijk eensquote:Op donderdag 19 juni 2008 23:34 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat mensen geld willen lenen om mee te kunnen gaan met de consumptiedrang moeten ze zelf weten. Waar ik op tegen ben is het geld pompen in maatregelen om ze te helpen, wanneer ze te ver daarin zijn doorgeschoten. Als je zo dom bent, dan zul je de consequenties maar moeten aanvaarden.
Wanneer je een eenzijdige concrete invulling van deugdzaamheid wilt realiseren, dan zul je daar niet komen wanneer je de ongestuurde individualiteit laat bestaan. Dan krijg je wat je nu ziet: mensen die allemaal verschillende normatieve ideeën hebben en die zich verzamelen in groepjes, waardoor je weinig meer kunt spreken van een samenleving. En je krijgt oeverloze morele discussies die nooit leiden tot een constructief resultaat. Ik ben het met je eens dat opdringen kan leiden tot weerstand, maar door op de juiste manier op te dringen (met de juiste sancties) kun je denk ik toch wel tot op een bepaalde hoogte sturen om meer samenhang te krijgen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:25 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat bevat dan wel de aanname dat mensen, wanneer ze niet extrensiek worden gemotiveerd, volledig deugdloze wezens worden zonder enig moreel kompas. Ik zou het juist willen omdraaien; deugden zijn het sterkst wanneer ze intrinsiek gemotiveerd zijn, en dat betekent tot op zekere hoogte dat mensen ze als individu moeten accepteren, zonder de constante aanwezigheid van extrensieke stimuli. Overal om me heen zie ik individualisme, maar ik zie allerminst normloze wezens, en ik denk dat wanneer vanuit sociale structuren deugdzaamheid al te veel wordt opgedrongen, dit juist contraproductief werkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |