Vanuit radicaal Joods of Islamtische perspectief zou ik met je akkoord gaan, maar beiden zijn alles behalve representatief, Hamas is aan het doodbloeden en Fatah is sinds einde van Arafat als een 2e Willem de Zwijger.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:53 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Deels. De overheersende rol is welke religie van welke groep de macht heeft over het heilige land. Het is dan ook geen conflict dat zich alleen uitstrekt tot die regio.![]()
ik weet waarop jij doelt, ja .. maar vergeet jij niet om bij je overwegingen mee te nemen dat die kans tot zuivering er blijkbaar niet was ten tijde van het regime van Saddam .. ?quote:Op maandag 16 juni 2008 21:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Je weet toch wel waarop ik doel?
Toevallig ken ik enkele gevluchte Iraakse christenen en ik weet waarom zij zijn gevlucht. Dat is omdat christenen daar vermoord en weggetreiterd worden doordat kansen worden aangegrepen voor een zuivering. Zij verliezen nog steeds familieleden en kennissen daar.
Stel je bijvoorbeeld voor dat Saoedi-Arabië het gebied zou regeren, zou de situatie dan hetzelfde zijn dat er zoveel weerstand zou bestaan tegen Saoedi-Arabië.quote:Op maandag 16 juni 2008 22:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vanuit radicaal Joods of Islamtische perspectief zou ik met je akkoord gaan, maar beiden zijn alles behalve representatief, Hamas is aan het doodbloeden en Fatah is sinds einde van Arafat als een 2e Willem de Zwijger.
Dat de moslims daar de macht grijpen betekent nog niet dat de Islam Jeruzalem zal overheersen, vergelijk het met Turkije en Constantinopel.
en dat maakt het nou zo hypocriet imho .. aan de ene kant claim je dat land aan hand van wat er in dat boek/de boeken geschreven staat maar aan de andere kant negeer je totaal wat er verder staat in datzelfde boek, namelijk dat je hoort te wachten tot dat God je terug zal voeren naar het beloofde land ..quote:Op maandag 16 juni 2008 21:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Die rol speelt het ook, maar het beperkt zich zeker niet tot dat. Het is heilig land van meerdere religies en dat speelt wereldwijd een overheersende rol.
Saddam hield de bevolking wel zo gruwelijk en alomvattend onder druk dat dat moeilijk mogelijk was. Land is inderdaad nu erg instabiel na de vernietigende heerschappij van Saddam. Alle onderdrukte conflicten zijn groter geworden en worden nu uitgevochten in een strijd om de macht en om andere groepen uit te roeien.quote:Op maandag 16 juni 2008 22:15 schreef moussie het volgende:
[..]
ik weet waarop jij doelt, ja .. maar vergeet jij niet om bij je overwegingen mee te nemen dat die kans tot zuivering er blijkbaar niet was ten tijde van het regime van Saddam .. ?
Toen leefde men gewoon in vrede met elkaars verschillen, en dat, zover ik weet, al eeuwenlang .. toch frappant dat het nu ineens niet meer kan, nu de Amerikanen het volk kwamen 'bevrijden' .. maar ja, da's een ander topic
Jij wilt de discussie op het persoonlijke religieuze vlak gaan trekken en daar ga ik niet in mee.quote:Op maandag 16 juni 2008 22:23 schreef moussie het volgende:
[..]
en dat maakt het nou zo hypocriet imho .. aan de ene kant claim je dat land aan hand van wat er in dat boek/de boeken geschreven staat maar aan de andere kant negeer je totaal wat er verder staat in datzelfde boek, namelijk dat je hoort te wachten tot dat God je terug zal voeren naar het beloofde land ..
het klopt vanuit religieuze visie aan geen kant, en dat een atheïst een claim gebaseerd op een 'sprookjesboek' omzet naar een politiek standpunt waarin de joden 'recht' hebben op juist dat stukkie grond is ronduit absurd
Onjuistquote:Op zondag 15 juni 2008 21:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
omdat de koran voortkomt uit de torah misschien.
ja, wel vreemd dat de koran in de hoofdlijnen erg veel lijkt op de torah.quote:Op maandag 16 juni 2008 23:34 schreef Meki het volgende:
[..]
Onjuist
Koran is eenmalig gebracht vanuit de hemel, terwijl de Torah meerdere keren zijn herschreven door dichters en redacties
huh .. persoonlijk religieus ?quote:Op maandag 16 juni 2008 22:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Jij wilt de discussie op het persoonlijke religieuze vlak gaan trekken en daar ga ik niet in mee.
Hoezo, ze zeggen voor vrede te zijn en gaan verder met land bestelen,quote:Op maandag 16 juni 2008 23:34 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Jij doet er graag nog een schepje bij.
Ik ken je pro-Israel reactie begrijpenquote:Op maandag 16 juni 2008 23:32 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Net zoals moslims.
Ze ziten verdomme overal!
Ik heb de torah niet gelezen, wel een paar enkele tientallen qoutes waarvan ik schrok, maar dat terzijde.quote:Op maandag 16 juni 2008 23:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja, wel vreemd dat de koran in de hoofdlijnen erg veel lijkt op de torah.
Okeequote:Op maandag 16 juni 2008 23:36 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik ken je pro-Israel reactie begrijpen
Blijkbaar vind jij dit ok ! en wilt de discussie snel stoppen om telkens onzindingen bij te halen
Jah zeker niet ontkennenquote:
Ja, lees jouw eigen reactie anders even na.quote:Op maandag 16 juni 2008 23:35 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. persoonlijk religieus ?
Dat land is de Joden door God beloofd en op grond daarvan is nou juist dat stukkie land gekozen .. een stukje Canada was toch ook een optie, maar die werd afgewezen door de zionisten, weet je nog ?
anyway, om naar het begin van dit stukje discussie terug te komen .. jij vindt het gedrag van de joodse settlers niet abominabel, je vindt dit soort voorposten van burgers op andermans/vijandig grondgebied niet hemeltergend ?
ook nu weer, een impasse in de strijd, het lijkt erop dat iedereen zo moe is van de strijd dat vredesonderhandelingen een echte kans zouden kunnen hebben en dan komt er weer zo'n knuppel in het hoenderhok .. nog een intifada dan maar ?
Wat hebben de duitsers hier nou weer mee te maken?quote:Op maandag 16 juni 2008 23:44 schreef Meki het volgende:
[..]
Jah zeker niet ontkennen
Maar ik snap niet dat jij dit ok vindt,
blijkbaar zal je het pas inzien als Duitsers jou huizen gaan innemen, mischien zal je wel helder nadenken
Makkelijkste antwoord om snel onderuit te komen, zodat je de vraag niet hoeft te beantwoordenquote:Op maandag 16 juni 2008 23:45 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Wat hebben de duitsers hier nou weer mee te maken?
Leg jij de link even:quote:Op maandag 16 juni 2008 23:49 schreef Meki het volgende:
[..]
Makkelijkste antwoord om snel onderuit te komen, zodat je de vraag niet hoeft te beantwoorden
Als je had opgelet bij geschiedenis lessen was je er meer van gekomen te weten!
proest. volgens mij is er hier maar een, nou ok er zijn er nog meer, maar moussie telt voor mij niet echt mee, die nooit heeft opgelet bij geschiedenis. walgelijk om die vergelijking te trekken trouwens, maar daar moet je geloof ik een moslim voor zijn, om die brutaliteit te hebben.quote:Op maandag 16 juni 2008 23:49 schreef Meki het volgende:
[..]
Makkelijkste antwoord om snel onderuit te komen, zodat je de vraag niet hoeft te beantwoorden
Als je had opgelet bij geschiedenis lessen was je er meer van gekomen te weten!
Duitsland die was een dief een smerige dief die graag Nederland wilt innemenquote:Op maandag 16 juni 2008 23:50 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Leg jij de link even:
Duitsland
Israel bouwt huizen in bezet Palestijns gebied.
Nee daarvoor heb je hersens en studie voor nodigquote:Op maandag 16 juni 2008 23:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
proest. volgens mij is er hier maar een, nou ok er zijn er nog meer, maar moussie telt voor mij niet echt mee, die nooit heeft opgelet bij geschiedenis. walgelijk om die vergelijking te trekken trouwens, maar daar moet je geloof ik een moslim voor zijn, om die brutaliteit te hebben.
ja, dus hup, hup. snel achter de boeken meki, misschien kan er nog iets gered worden.quote:Op maandag 16 juni 2008 23:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Nee daarvoor heb je hersens en studie voor nodig
En die komen dus straks mijn huis bezetten?quote:Op maandag 16 juni 2008 23:57 schreef Meki het volgende:
[..]
Duitsland die was een dief een smerige dief die graag Nederland wilt innemen
en dat doet Israel op dit moment ook, hadden ze al gedaan en doen ze nog steeds
ik herhaal mijn vraag dan maar .. even afgezien van het gegeven dat helemaal niemand de joodse 'rechten' op dat geannexeerde stukje stad erkend .. waar haal je dat recht vandaan ? Is een sprookjesboek van 2000+ jaar meer waard dan een sprookjesboek van 1300 jaar geleden ? Heb je je rechten niet opgegeven toen je dat land 2000 jaar geleden hebt verlaten ? Waarom zou ik 700+ jaar later geen tempel mogen bouwen op een stuk grond dat jij hebt verlaten ?quote:Op maandag 16 juni 2008 23:44 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ja, lees jouw eigen reactie anders even na.
Er komen daar huizen bij inderdaad waar Joden gaan wonen. Israel wil graag een ongedeelde hoofdstad. Ik heb al eerder geschreven waarom het zo moeilijk is om dat te bereiken of ben je dat al weer vergeten.
Jah als je 60 jaar geleden erbij was had je met je eigen ogen kunnen zien.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:00 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
En die komen dus straks mijn huis bezetten? [ afbeelding ]
Maar dat was niet zo.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Jah als je 60 jaar geleden erbij was had je met je eigen ogen kunnen zien.
nou vond ik geschiedenis idd altijd oersaai .. maar wat ik weet over Israël en de joodse geschiedenis heb ik dus niet geleerd in de geschiedenisles .. 40 jaar docu's kijken, boeken lezen etc., geen wiki-wijsheid maar research oude stijl ..quote:Op maandag 16 juni 2008 23:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
proest. volgens mij is er hier maar een, nou ok er zijn er nog meer, maar moussie telt voor mij niet echt mee, die nooit heeft opgelet bij geschiedenis. walgelijk om die vergelijking te trekken trouwens, maar daar moet je geloof ik een moslim voor zijn, om die brutaliteit te hebben.
en wie zegt dat ik dat verschil niet weet?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:09 schreef moussie het volgende:
[..]
nou vond ik geschiedenis idd altijd oersaai .. maar wat ik weet over Israël en de joodse geschiedenis heb ik dus niet geleerd in de geschiedenisles .. 40 jaar docu's kijken, boeken lezen etc., geen wiki-wijsheid maar research oude stijl ..
en als je er ook maar iets van af zou weten zou je weten dat er een verschil is tussen Jood en Israëliër, net zoals dat er een verschil is tussen antisemitisme en anti-zionisme .. de scheidslijn is soms dun, maar het verschil is er
Meki heeft het over Israëliërs en jij over joden die de zee in moeten ?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en wie zegt dat ik dat verschil niet weet?![]()
En jij hebt je naar eigen zeggen goed ingelezen? Hilarisch.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:00 schreef moussie het volgende:
Heb je je rechten niet opgegeven toen je dat land 2000 jaar geleden hebt verlaten ?
Het is zelfs zo erg dat je bijna aan kwade opzet gaat denken.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 02:08 schreef GBA het volgende:
[..]
En jij hebt je naar eigen zeggen goed ingelezen? Hilarisch.
dat zeg ik expres omdat ik meki wel ken zo langzamer hand. ik doe het om meer duidelijkheid te verschaffen. dat jij denkt dat ik het verschil niet ken en er juist altijd op hamer bij jodenhaters, is jouw probleem.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 01:01 schreef moussie het volgende:
[..]
Meki heeft het over Israëliërs en jij over joden die de zee in moeten ?
maar ja, alleen maar leuk als het het verschil wel weet, het is een belangrijke nuance die menigeen ontgaan is
uit de wiki dan maarquote:Op dinsdag 17 juni 2008 02:08 schreef GBA het volgende:
[..]
En jij hebt je naar eigen zeggen goed ingelezen? Hilarisch.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diasporaquote:Joodse diaspora
In veel contexten betekent het woord diaspora de eerste verstrooiing van het joodse volk over de antieke wereld van het Midden-Oosten als gevolg van de vernietiging van de eerste Tempel van Jeruzalem rond 586 v.Chr. De grootste verspreiding, en nu over bijna de gehele wereld, namelijk Noord-Afrika, Europa, Azië en, na de Middeleeuwen, Amerika begon echter na de mislukte Joodse opstand in 135 na Chr., die door Julius Severus werd neergeslagen. Kenmerkend was bij deze verspreiding dat men vrijwillig vertrok om elders een nieuw bestaan op te bouwen. De moderne beweging die de Joodse Diaspora wil beëindigen is het zionisme dat ontstond in de 19e eeuw en met als belangrijkste woordvoerder Theodor Herzl.
Ik denk dat een meerderheid van de Israelis dan ook in het anti-Israel bakje mag.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 23:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nu is dat niet zo erg, maar als het illegaal is wel.
Ik vind het bij dit soort discussies altijd lastig om niet in het 'anti-Israël-bakje' gegooid te worden, gezien dat vaak makkelijker schijnt te zijn dan ingaan op argumenten.
Ik vind het prima dat Israel er is, die grenzen zoals bepaalt in 1967 zijn ook internationaal erkend. Illegale nederzettingen echter niet, en daar kan ik me dus ook niet in vinden. En al helemaal niet als er dus nóg meer huizen illegaal gebouwd worden. Moet je je eens voorstellen als een ander land dat zou doen... en tientallen jaren dat soort praktijken vol zou houden.
Ja, een kilometers breed niemandsland is heel effectief in het stoppen van Katyusha raketten.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 12:20 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uhm...je breidt je grondgebied uit, waardoor er inderdaad wat meer tijd ontstaat in geval van een aanval. Natuurlijk zou ik ook het liefste een buffer zien in de vorm van een kilometerbreed niemandsland, maar dat lijkt mij minder realistisch.
Blij dat je het met me eens bent iig
Die woningen worden fors gesubsidieerd door de Israelische regering. En zodra je de poort door bent is het net een Amerikaanse suburb.quote:Op zondag 15 juni 2008 13:52 schreef Knip het volgende:
In het bericht staat dat Israël nieuwe huizen heeft gebouwd in bezet gebied. Ik neem aan dat ze zijn bedoeld om Joodse Israëli's in te laten wonen (misschien willen ze de huizen wel verkopen of verhuren aan Arabieren, je weet maar nooit). Het lijkt met toch niet erg gezellig om te forenzen naar een gebied waar de buren je haten. Waar je bang moet zijn om je kinderen op straat te laten spelen. waar je ramen ingegooid kunnen worden, je banden lekgestoken, waar je 's avonds op straat in elkaar geslagen kunt worden of doodgeschoten.
Kortom, wie gaat daar met plezier wonen? Het klinkt als olie op het vuur. Als burger niet bepaals aantrekkelijk om daaraan mee te werken. Een rustiek appartementje in een Israëlische variatie op een VINEX locatie, of een gezellige etage in de Jeruzalemse versie van de Jordaan zou toch een stuk meer woongenot opleveren. Misschien kan iemand met inzicht in de situatie in Jeruzalem het me uitleggen.
1: Het is voor Joden heilige stad nummer 1, voor Moslims is het heilige std nummer 3.quote:Op zondag 15 juni 2008 19:26 schreef moussie het volgende:
[..]
en waarom is het joodse sprookjesboek meer waard dan het islamitische sprookjesboek, en kan/mag je aan hand van zo'n sprookjesboek een claim indienen .. zo ja, bij wie ?
In het begin is niet 1946-1948. Zionisme, en het kopen van land in Zuid-Syrie (deel van het Ottomaanse rijk)door Joden begon rond 1850.quote:Op zondag 15 juni 2008 22:01 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar "zoalsheti" probeerde (faalde hopeloos) uit te leggen aan een andere user hoe de kolonisten in het begin (46 - 48) aan land kwamen. Hij liet echter een stuk weg, dat vulde ik daarom aan.
Laten we wel realistisch/objectief blijven.
eerlijk=eerlijk, zeg ik maar zo. ()
Teruggeven is sowieso geen optie. Egypte wil de Gaza strook niet terug, en Jordanie wil de West Bank ook niet terug. En als je verder teruggaat dan denk ik ook niet dat Engeland of Turkije die gebieden graag terug wil.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Teruggeven van land wat eerder ook illegaal in bezit was genomen, of land wat eerder binnen de 'grenzen van 1967' lag?
Klinkt zonder meer logisch .. dus waar het op neer komt is dat een buitenstaander die noch joods en noch moslim is en ook niet in dat gebied woont even mag gaan bepalen wiens claim meer waard is aan hand van anciënniteit en/of 'heilige waarde' ?quote:Op woensdag 18 juni 2008 03:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
1: Het is voor Joden heilige stad nummer 1, voor Moslims is het heilige std nummer 3.
rare conclusie, vooral omdat je de situatie zelf helemaal uit zijn context rukt .. namelijk dat deze bezetting een direct gevolg was van het uitroepen van de staat Israël met Jeruzalem als hoofdstad (en fyi, zelfs tijdens die bezetting woonden er Joden in dat gebied)quote:2: Toen Oost-Jerusalem in Moslim handen was was het voor Joden verboden gebied. Ze mochten hun meest heilige plaats niet eens bezoeken. Toen Israel Oost Jerusalem veroverde, werd het beheer over de Islamitische heilige plaatsen gewoon in Moslim handen gehouden. Dus de Joden zijn een stuk toleranter dan de Moslims als het over de heilige plaatsen gaat.
Iets met een engel die effies naar beneden kwam en een ladder bekleed met diamanten toch?quote:Op maandag 16 juni 2008 23:34 schreef Meki het volgende:
[..]
Onjuist
Koran is eenmalig gebracht vanuit de hemel, terwijl de Torah meerdere keren zijn herschreven door dichters en redacties
Johquote:Op maandag 16 juni 2008 22:15 schreef moussie het volgende:
[..]
ik weet waarop jij doelt, ja .. maar vergeet jij niet om bij je overwegingen mee te nemen dat die kans tot zuivering er blijkbaar niet was ten tijde van het regime van Saddam .. ?
Toen leefde men gewoon in vrede met elkaars verschillen, en dat, zover ik weet, al eeuwenlang .. toch frappant dat het nu ineens niet meer kan, nu de Amerikanen het volk kwamen 'bevrijden' .. maar ja, da's een ander topic
tja, maar die moorden waren zover ik weet over en weer, enigszins verdeeld over alle groepen zeg maar .. geschillen gingen niet zozeer om het geloof maar meer om (behouden van) macht en hadden ook veel te maken met dat rare systeem van bloedwraakquote:Op woensdag 18 juni 2008 13:24 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
JohDus echt wel...alleen de moslimbroeders nu (gelukkig) in ieder geval nog begraven zoals het hoort...op de moslim wijze (wanneer het lukt) Ten tijde van Saddam werden de lijken in oude schuren op elkaar gepakt en was een moslim begrafenis niet eens aan de orde. Misschien een paar minder per jaar, maar die moorden werden wel degelijk gepleegd...uiteraard met toestemming van Saddam en zijn volgelingen.
Waarom mensen alleen maar de leuke dingen willen onthouden en de minder leuke beelden vergeet....alleen omdat de haat tegen Amerika/Israël belangrijk is om te blijven voeden? Is mij een raadsel.
mwah, net zo fout als de gruwelijkheden die er nu gebeuren goed praten met de gruwelijkheden die er in het verleden zijn gebeurt toch ? Helemaal als je bedenkt dat Saddam toch aardig wat jaartjes een gewaardeerde bondgenoot van de Amerikanen was, net zoiets als Saoedi-Arabië nu .. als je meer 'hebt' aan een 'bondgenootschap' maakt het ineens een stuk minder uit of de bevolking met harde hand onderdrukt wordt blijkbaar ..quote:Dat de regering van Israël in dit geval goed fout is? Ben ik roerend met je eens, maar om het andere (wat net zo goed fout is) goed te gaan praten? Brrr..
Je verwijt mij ongenuanceerde uitspraken, maar zelf maak je die voortdurend.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:00 schreef moussie het volgende:
[..]
ik herhaal mijn vraag dan maar .. even afgezien van het gegeven dat helemaal niemand de joodse 'rechten' op dat geannexeerde stukje stad erkend .. waar haal je dat recht vandaan ? Is een sprookjesboek van 2000+ jaar meer waard dan een sprookjesboek van 1300 jaar geleden ? Heb je je rechten niet opgegeven toen je dat land 2000 jaar geleden hebt verlaten ? Waarom zou ik 700+ jaar later geen tempel mogen bouwen op een stuk grond dat jij hebt verlaten ?
Yildiz, moussie en jij verwoorden aardig wat ik ook gezegd zou hebben.quote:Op zondag 15 juni 2008 19:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Je komt op mij niet anti-antisemitisch over hoor. In een eerdere post gaf je deze regel aan en daar ben ik het niet mee eens.
[..]
De haat was er al sinds het begin van Israël...en er was ook al haat in de tijd van Jezus. Daar bestaan geschriften van uit die tijd. en dan bedoel ik niet de rollen van christenen, maar die van vroegere volgelingen van de keizers enz (ook geschriften die het Joodse volk en Jezus juist bespotten..heb de link al eerder in een ander topic gezet, maar weet zo niet meer welke van de weet niet hoeveel).
Ik ben het roerend met je eens dat het landje inpik eens moet stoppen. Het is natuurlijk logisch dat Israël zijn inwoners wil beschermen. Het is een feit dat ze doorlopend bestookt worden met bommen (en wanneer bepaalde groeperingen de kans krijgen) ook bestookt worden met zelfmoordaanslagen.
Het bouwen op bezet gebied...en dan gaan praten over vrede? Compleet nutteloos en inderdaad een smerige streek, maar ik vlak de streken van de andere kant...met de hulp van de Hamas en Hezblollah enz enz ook niet uit. Een hele domme zet om daar huizen te bouwen dus, want het zou toch bezet zijn omdat ze een bufferzone wilden? Kom je niet echt geloofwaardig over. Nou ja, net als de andere kant vredesbesprekingen willen voeren..en ondertussen geen HOL doen aan de bommen die doorlopend op Israëlisch gebied vallen.
Jeruzalem (oorspronkelijk beschreven als Ursalim ) is altijd al om gevochten. Lees deze link maar eens.
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll098/gs-jeru.htm
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |