Conclusie, ongeboren kinderen worden niet tot mensen gerekend, slotjequote:Op dinsdag 10 juni 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:
Politici hoor je regelmatig het woord 'mensenrechten' in de mond nemen. Figuren als Bert Koenders schreeuwen om het hardst als deze geschonden worden. Volgens hebben mensen universele behoeften die bevredigd worden door onderwijs, zelfontplooiing, lichamelijke integriteit en wat dies meer zij. Autoriteiten die daar lak aan hebben of dat zelfs tegenwerken, schenden volgens Koenders e.a. de mensenrechten.
Opvallend is dat het meestal seculieren het woord 'mensenrechten' in de mond nemen. Dit is des te meer opvallend, omdat seculieren vaak ook voorstander zijn van abortus provocatus. Is dit niet een discrepantie? Enerzijds hebben wij mensenrechten voor kinderen en volwassenen, anderzijds staan wij toe dat ongeboren kinderen vermoord worden. Is dit niet vreemd? Hoe rechtvaardig je dat?
Nee. Ongeboren kinderen zijn niet hetzelfde als kinderen, anders zou je geen extra toevoeging nodig hebben. Tenzij je ongeboren kinderen als deelgebied van kinderen ziet, in welk geval juristen een field day hebben.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:
Enerzijds hebben wij mensenrechten voor kinderen en volwassenen, anderzijds staan wij toe dat ongeboren kinderen vermoord worden. Is dit niet vreemd? Hoe rechtvaardig je dat?
Ongeboren kinderen vermoorden.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 15:59 schreef Scaurus het volgende:
Politici hoor je regelmatig het woord 'mensenrechten' in de mond nemen. Figuren als Bert Koenders schreeuwen om het hardst als deze geschonden worden. Volgens hebben mensen universele behoeften die bevredigd worden door onderwijs, zelfontplooiing, lichamelijke integriteit en wat dies meer zij. Autoriteiten die daar lak aan hebben of dat zelfs tegenwerken, schenden volgens Koenders e.a. de mensenrechten.
Opvallend is dat het meestal seculieren het woord 'mensenrechten' in de mond nemen. Dit is des te meer opvallend, omdat seculieren vaak ook voorstander zijn van abortus provocatus. Is dit niet een discrepantie? Enerzijds hebben wij mensenrechten voor kinderen en volwassenen, anderzijds staan wij toe dat ongeboren kinderen vermoord worden. Is dit niet vreemd? Hoe rechtvaardig je dat?
daarom moeten kidneren t/m 1 jaar geen rechten hebben. stuk relaxter voor de ouders als ze weten dat ze mismaakte kinderen in de gracht mogen dumpen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:07 schreef Scaurus het volgende:
Waarom zien wij ongeborenen dan niet als kinderen? Er is geen wezenlijk verschil tussen een kind dat dertig weken in de buik zit, en een kind dat twee weken geleden de moederschoot heeft verlaten. Het is niet dat het kind opeens 'bewustzijn' krijgt en zich dan tot de menselijke soort mag rekenen.
Het is aan jou om te bewijzen dat ik 'doordraai'. Ik begon je post te lezen in de hoop een antwoord te vinden, maar waar zijn je argumenten?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:09 schreef Semisane het volgende:
Ongeboren kinderen vermoorden.Draai jij niet een heel klein beetje door joh?
Kinderen t/m 6 jaar moeten geen rechten hebben... in het eerste jaar weet jenog niet of ze bevallen of niet. Tegen de tijd dat ze 6 zijn weet je of het een etterbakje is of niet. Is het een etterbakje? --> Inleveren bij de ROVA om te laten vernietigen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:10 schreef Ps2K het volgende:
[..]
daarom moeten kidneren t/m 1 jaar geen rechten hebben. stuk relaxter voor de ouders als ze weten dat ze mismaakte kinderen in de gracht mogen dumpen.
Kinderen van 30 weken worden dan ook niet geaborteerd, dat weet jij donders goed. Even een, wellicht misplaatste aannamequote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:07 schreef Scaurus het volgende:
Waarom zien wij ongeborenen dan niet als kinderen? Er is geen wezenlijk verschil tussen een kind dat dertig weken in de buik zit, en een kind dat twee weken geleden de moederschoot heeft verlaten. Het is niet dat het kind opeens 'bewustzijn' krijgt en zich dan tot de menselijke soort mag rekenen.
Waarom? Ik begrijp niet hoe seculieren mensenrechten en abortus rechtvaardigen. Mag ik daar dan een vraag over stellen om meer begrip te krijgen van andere standpunten?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:09 schreef Semisane het volgende:
Scaurus, normaal gesproken zijn jouw posts interesant en ook vaak gedurft, vanuit een bepaald standpunt, maar deze OP is een gedrocht, absolute drek, van een in en in triest niveau. Doe je zelf een plezier, eet een ijsje en probeer wat af te koelen.Niet serieus te nemen dit.
Waar in Nederland worden kinderen vermoord, begin daar nou maar eens mee dan.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:11 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het is aan jou om te bewijzen dat ik 'doordraai'. Ik begon je post te lezen in de hoop een antwoord te vinden, maar waar zijn je argumenten?
TS is een boomknuffelende geitenwollensokquote:
Levensvatbaarheid is dus de maatstaf. Is een kind dat buiten de baarmoeder nog niet kan overleven dan geen mens? Waarom heeft een menswezen dat nog niet zelfstandig kan leven niet de rechten die een pasgeborene wel heeft?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:12 schreef Semisane het volgende:
Daarin tegen verschilt een foetus van 20 weken substantieel van een kind dat" twee weken geleden de moederschoot heeft verlaten", met name in de levensvatbaarheid. Dat bij een foetus van 20 weken praktisch nul is...even voor de duidelijkheid.
Ik snap ook niet hoe tegenstanders van abortus en embryoselectie hun eigen medicijngebruik rechtvaardigen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Waarom? Ik begrijp niet hoe seculieren mensenrechten en abortus rechtvaardigen. Mag ik daar dan een vraag over stellen om meer begrip te krijgen van andere standpunten?
In welke fase van de zwangerschap (of zelfs ervoor) is het dan een mens?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:07 schreef Scaurus het volgende:
Er bestaat ook een wezenlijk verschil tussen:quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe tegenstanders van abortus en embryoselectie hun eigen medicijngebruik rechtvaardigen.
En zoals hier al vaker wordt gezegd, er is een wezelijk verschil tussen een klompje cellen van 2 weken oud en een kind wat huilend en ademend moeders schoot heeft verlaten.
Een foetus heeft geen recht op mensenrechten, daar het geen mens is, maar een foetus, het is onderdeel van een mens, die wel het eea aan rechten heeft.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Waarom? Ik begrijp niet hoe seculieren mensenrechten en abortus rechtvaardigen. Mag ik daar dan een vraag over stellen om meer begrip te krijgen van andere standpunten?
Daarom wordt een kind ook niet als een volwassene berecht!quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:20 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Er bestaat ook een wezenlijk verschil tussen:
- een baby en een kleuter die kan praten en lopen
- een kleuter en een puber
- een puber en een jong volwassene
- een jong volwassene en een volwassene
- een volwassene en een bejaarde
- een man en een vrouw
- een geestelijk gezond mens en een geestelijk gehandicapte
enzovoort
Wat een infantiele dooddoener zeg. De discussie is nog altijd aan de gang, wat er op duidt dat er helemaal geen overeenstemming is. Dat jij graag achter mensen aanloopt die voor jou langer en dieper hebben nagedacht (quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:20 schreef SpecialK het volgende:
Geef maar eerst eens antwoord op deze vraag voordat je als een schreeuwlelijkert gaat lopen trappen tegen een beweging met mensen die hier al een stuk langer en dieper over nagedacht heeft dan jij.
Levensvatbaarheid is een maatstaf ja. Een kind dat geboren is, is zeker een mens en dat het verder dan niet levensvatbaar is heeft daar verder niks mee te maken...dat is enkel een emotioneel argument waar ik weinig mee kan.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:16 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Levensvatbaarheid is dus de maatstaf. Is een kind dat buiten de baarmoeder nog niet kan overleven dan geen mens? Waarom heeft een menswezen dat nog niet zelfstandig kan leven niet de rechten die een pasgeborene wel heeft?
Of beter, moeten we alle slikkende vrouwen berechten omdat kanibalisme verboden is!?!quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In welke fase van de zwangerschap (of zelfs ervoor) is het dan een mens?
Is een eicel een mens? Een zaadcel? Zijn rukkers eigenlijk genocide aan het plegen als ze een miljoen potentiele leventjes door de plee trekken?
Maar geen van hen wordt opzettelijk gedood.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:22 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daarom wordt een kind ook niet als een volwassene berecht!En kan een gezond levendig iemand nog een paar jaar geen gebruik maken van privileges als euthenasie...
Je punt is?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:20 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Er bestaat ook een wezenlijk verschil tussen:
- een baby en een kleuter die kan praten en lopen
- een kleuter en een puber
- een puber en een jong volwassene
- een jong volwassene en een volwassene
- een volwassene en een bejaarde
- een man en een vrouw
- een geestelijk gezond mens en een geestelijk gehandicapte
enzovoort
Ongeborenen worden als niet volwaardige mensen beschouwd zodat dat de weg vrij maakt naar abortus? Nu draai je de hele kwestie om en laat je zien dat je er weinig van snapt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:17 schreef floris.exe het volgende:
Het feit dat ongeborenen niet worden gezien als volwaardige mensen is geloof ik weinig gebaseerd op de werkelijke stand van zaken (het is een begripskwestie). Er ik, naar mijn idee, vooral één reden voor een dergelijke visie en dat is de gemakken die het oplevert. Want als het geen volwaardig mens is, dan mogen we het toch ook probleemloos aborteren of er anderzijds veel luchtiger mee omgaan? Het is een manier om minder verantwoordelijkheden te hoeven dragen.
Ah gelukkig, met deze laatste opmerking van je kennen we de gefrustreerde, boos op de wereld zijnde floris/fuifduif weerquote:Als we namelijk ongeborenen zouden beschouwen als echte mensen en die ook rechten hebben, dan wordt ons leventje minder eenvoudig. Dan moeten we opeens de verantwoording dragen voor onze seksuele uitspattingen met zwangerschap tot gevolg enzovoort.
Vertel jij dan eens waar de grens moet staan? Wat is jouw mening op dit gegeven?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:16 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Levensvatbaarheid is dus de maatstaf. Is een kind dat buiten de baarmoeder nog niet kan overleven dan geen mens? Waarom heeft een menswezen dat nog niet zelfstandig kan leven niet de rechten die een pasgeborene wel heeft?
Dat neemt niet weg dat het ons nu goed uitkomt, terwijl helemaal niet vast staat dat een ongeborene geen volwaardig mens is. Dat is vooral een mening die is gebaseerd op iemand's idee van wat mens-zijn betekent.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:26 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Ongeborenen worden als niet volwaardige mensen beschouwd zodat dat de weg vrij maakt naar abortus? Nu draai je de hele kwestie om en laat je zien dat je er weinig van snapt.
Het idee of ongeborenen al dan niet als volwaardige mensen moeten worden gezien is een kwestie die stamt van ver voor het hele abortus debat.
En gelukkig ontbreekt het bij jou ook nu weer niet aan een heerlijke flame baitquote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:26 schreef Flashwin het volgende:
Ah gelukkig, met deze laatste opmerking van je kennen we de gefrustreerde, boos op de wereld zijnde floris/fuifduif weerHet zit diep he.
Niet?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:24 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Maar geen van hen wordt opzettelijk gedood.
Het is maar vanuit wat voor een filosofische invalshoek je er tegen aankijkt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In welke fase van de zwangerschap (of zelfs ervoor) is het dan een mens?
Is een eicel een mens? Een zaadcel? Zijn rukkers eigenlijk genocide aan het plegen als ze een miljoen potentiele leventjes door de plee trekken?
Is het een mens als de zaadcel de eicel binnentreed? Welk moment? Zodra alle DNA bij elkaar gehercombineerd is of daarvoor? Of toch nog iets later? Misschien na de eerste celdeling? Na de 2e? Zijn vrouwen met spiraaltjes dan eigenlijk koelbloedige moordenaressen?
Of wellicht zodra de vrucht zich in de baarmoeder heeft ingenesteld? Of wellicht zodra de navelstreng zich heeft gevormd en het geheel levensvatbaar is?
Geef maar eerst eens antwoord op deze vraag voordat je als een schreeuwlelijkert gaat lopen trappen tegen een beweging met mensen die hier al een stuk langer en dieper over nagedacht heeft dan jij.
quote:Burgerlijk Wetboek 1
Artikel 2
Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.
Ik kan me erg vinden in jouw idee over waar je de grens zou moeten trekken. Inderdaad, de conceptie is het begin waarop het nieuwe individu tot stand komt met de creatie van het genetische profiel enzovoort.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:28 schreef E-vangelist het volgende:
De meeste reacties in dit topic bevreemden mij. Is het zo raar na te denken over de grens van het menselijk leven? Dat er zelfs geen woord aan besteed mag worden? M.i. is hier eerder sprake van de kop in het zand steken, LALALA roepen en voorbijgaan aan een issue dat ons allemaal aangaat?
Ik zelf denk dat de beste grens die je kunt trekken die van de conceptie is. Dan immers is er sprake van een uniek individu, een nieuw mens in aanbouw. Je kunt wel roepen dat het hier gaat om een parasitair klompje cellen, maar dat vind ik hypocriet. Hypocriet ja, want in feite zeg je: 'we moeten er op tijd bij zijn, anders is het straks nog een mens!' Wees dan principieel en zeg dat je tot in het eerste levensjaar kinderen mag afmaken, zoals hier in het topic betoogt wordt. W.m.b. maakt dat namelijk niets uit.
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:28 schreef E-vangelist het volgende:
De meeste reacties in dit topic bevreemden mij. Is het zo raar na te denken over de grens van het menselijk leven? Dat er zelfs geen woord aan besteed mag worden? M.i. is hier eerder sprake van de kop in het zand steken, LALALA roepen en voorbijgaan aan een issue dat ons allemaal aangaat?
Ik zelf denk dat de beste grens die je kunt trekken die van de conceptie is. Dan immers is er sprake van een uniek individu, een nieuw mens in aanbouw. Je kunt wel roepen dat het hier gaat om een parasitair klompje cellen, maar dat vind ik hypocriet. Hypocriet ja, want in feite zeg je: 'we moeten er op tijd bij zijn, anders is het straks nog een mens!' Wees dan principieel en zeg dat je tot in het eerste levensjaar kinderen mag afmaken, zoals hier in het topic betoogt wordt. W.m.b. maakt dat namelijk niets uit.
Daar zit wel wezenlijk verschil tussen, namelijk twaalf weken aan ontwikkeling. Ontwikkeling van de hersenen, het zenuwstelsel, zwaartekracht op het geraamte en de spieren, het inademen van lucht, etc. Of je moet met wezenlijk zoiets bedoelen als dat de potentiele mens hetzelfde is als de mens, every sperm is sacred idee, of geen verschil in DNA, in welk geval je massamoord zou plegen als je huidcellen wegkrabt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:07 schreef Scaurus het volgende:
Waarom zien wij ongeborenen dan niet als kinderen? Er is geen wezenlijk verschil tussen een kind dat dertig weken in de buik zit, en een kind dat twee weken geleden de moederschoot heeft verlaten.
Nee niet opeens, maar de consensus is toch wel dat bewustzijn zich ontwikkelt, vele stadia heeft, en pas ver na de geboorte als voldoende ontwikkeld beschouwd kan worden.quote:Het is niet dat het kind opeens 'bewustzijn' krijgt en zich dan tot de menselijke soort mag rekenen.
Juist. En omdat de moeder uiteindelijk bepaalt of de abortus wordt uitgevoerd, zou abortus moeten zijn toegestaan. Het is immers de mening van die moeder over het idee van mens-zijn (zoals je zelf zegt) die doorslaggevend is voor de legitimiteit van de abortus.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:29 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het ons nu goed uitkomt, terwijl helemaal niet vast staat dat een ongeborene geen volwaardig mens is. Dat is vooral een mening die is gebaseerd op iemand's idee van wat mens-zijn betekent.
Je zei iets over emotioneel geharrewar en over serieus genomen willen worden in de discussie? Helemaal mee eens, maar neem die tips dan vooral zelf ter harte, want deze post is één brok emotioneel geharrewar wat niet bepaald bijdraagt aan de mate waarin je serieus genomen wordt.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:33 schreef Semisane het volgende:
[..]Hou toch op zeg! Dus omdat hier mensen zijn die aangeven dat een klompje cellen van onder de x aantal weken nul punt nul kans hebben op levensvatbaarheid, zijn ze meteen voorstander om kinderen tot hun eerste levensjaar af te maken.
Zeg, als "jullie gelovigen" ja ik generaliseer even serieus genomen willen worden in een discussie over abortus, kom dan met andere argumenten, dan al dit emotioneel geharrewar.
Dit is echt werkelijk niet te geloven, maar goed ook weer niet geheel onverwacht, gezien de abortus discussies die al zijn geweest.
Ik hou er mee op bij deze....wat een totaal van de pot gerukt zooitje zijn sommige ook.
Wat is dat, een individu?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:31 schreef floris.exe het volgende:
Ik kan me erg vinden in jouw idee over waar je de grens zou moeten trekken. Inderdaad, de conceptie is het begin waarop het nieuwe individu tot stand komt met de creatie van het genetische profiel enzovoort.
Eh..dat maakt alles uit. Want iedereen is het erover eens dat wanneer het kind geboren wordt, het een mens is.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:28 schreef E-vangelist het volgende:
Wees dan principieel en zeg dat je tot in het eerste levensjaar kinderen mag afmaken, zoals hier in het topic betoogt wordt. W.m.b. maakt dat namelijk niets uit.
Ja ik was heel emotioneel en toen waren opeens foetussen van onder de x-aantal weken niet meer levensvatbaar....damn.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:36 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Je zei iets over emotioneel geharrewar en over serieus genomen willen worden in de discussie? Helemaal mee eens, maar neem die tips dan vooral zelf ter harte, want deze post is één brok emotioneel geharrewar wat niet bepaald bijdraagt aan de mate waarin je serieus genomen wordt.
Nee, ik bedoelde juist het volgende: zolang de ideeën over mens-zijn zo divers zijn als dat ze zijn, kunnen we concluderen dat er geen absoluut universeel oordeel te vellen valt. We doen er dan beter aan om ons zo weinig mogelijk te bemoeien met de natuurlijke loop van dingen. Er zijn situaties waarin ik zeg, ja, abortus is gerechtvaardigd, maar er zijn voor mij wel grenzen die momenteel worden overschreden.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:35 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Juist. En omdat de moeder uiteindelijk bepaalt of de abortus wordt uitgevoerd, zou abortus moeten zijn toegestaan. Het is immers de mening van die moeder over het idee van mens-zijn (zoals je zelf zegt) die doorslaggevend is voor de legitimiteit van de abortus.
Dit dus. Die overweging zal gemaakt moeten worden door de zwangere vrouw, bij elke abortus in Nederland is zelfs een bezinnings periode wettelijk verplicht gesteld. Het laten plegen van van een abortus is sowieso geen lichte beslissing.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:15 schreef Flashwin het volgende:
Enerzijds het recht op leven, anderzijds het zelfbeschikkingsrecht van de (toekomstige) moeder.
Nou, het is een mens bij definitie. In zekere zin kan ik me vinden in E-vangelist's omschrijving. Wat mij betreft is het een glijdende schaal. Het is erger dat een persoon met bewustzijn wordt vermoord dan een wezen die dat nog niet ontwikkeld heeft (infanticide wordt dan ook in de regel wat minder zwaar bestraft.. daarmee bedoel ik nog zeker niet dat ik dat goedkeur, in tegendeel!). Het is erger dat een wezen die pijn kan ervaren gedood wordt dan een wezen dat dat niet kan. Daarbij moet je ook nog aan emotionele schade van de omstanders denken, die is veel groter bij een kind dat geboren is dan bij een ongeboren kind.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:37 schreef Flashwin het volgende:
Eh..dat maakt alles uit. Want iedereen is het erover eens dat wanneer het kind geboren wordt, het een mens is.
Men twist juist over de fase daar voor.
Simpel logisch nadenken is aan jou niet besteed?
Je stelt dat in de eerste levensjaren betwist kan worden of het kind een volwaardig mens is of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou, het is een mens bij definitie. In zekere zin kan ik me vinden in E-vangelist's omschrijving. Wat mij betreft is het een glijdende schaal.
Dat kan ik begrijpen. De wet moet echter grenzen trekken: misschien gaan die voor jou te ver, maar dat gebeurt altijd. Maak je de wet strenger, zullen andere mensen in het jargon gejaagd worden.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:38 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde juist het volgende: zolang de ideeën over mens-zijn zo divers zijn als dat ze zijn, kunnen we concluderen dat er geen absoluut universeel oordeel te vellen valt. We doen er dan beter aan om ons zo weinig mogelijk te bemoeien met de natuurlijke loop van dingen. Er zijn situaties waarin ik zeg, ja, abortus is gerechtvaardigd, maar er zijn voor mij wel grenzen die momenteel worden overschreden.
Dat heb je goed. (en volgt tautologisch uit mijn definitie van mens)quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:46 schreef Flashwin het volgende:
Je stelt dat in de eerste levensjaren betwist kan worden of het kind een volwaardig mens is of begrijp ik je nu verkeerd?
Hoe definieer je levensvatbaar? Met of zonder machines?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor kinderen zelfstandig levensvatbaar zijnj gaan de rechten van anderen voor die van het klompje cellen.
Waarom trek je daar die grens? Dan ben ik het nog eerder met speknek eens, want hij is tenminste consequent. Hij baseert zich op het bewustzijnsniveau en dan is het verschil wat dat betreft tussen in of uit moeder's schoot nihil.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor kinderen zelfstandig levensvatbaar zijnj gaan de rechten van anderen voor die van het klompje cellen.
En wat als die verantwoordelijkheid nou niet gedragen kan worden? En ben je dan ook tegen de morning after pil?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:47 schreef floris.exe het volgende:Zwanger worden door een ongelukje tijdens de seks is eigen verantwoordelijkheid die gedragen moet worden.
Persoonlijk vind ik abortus in deze situatie soms wel gerechtvaardigd. Als je kijkt naar de toekomst van het kind: als het kind zonder liefde zal opgevoed worden, geen kansen zal krijgen op de arbeidsmarkt of een grote kans maakt om in de criminaliteit te komen, enz...quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:47 schreef floris.exe het volgende:
Zwanger worden door een ongelukje tijdens de seks is eigen verantwoordelijkheid die gedragen moet worden.
Je blijft met praktische overwegingen zitten. Je moet ergens een discrete grens leggen in een continue wereld. Helemaal consequent kun je daar niet in zijn. Ik ben niet tegen de praktische overweging dat je een geboren kind voor de wet als volwaardig mens beschouwt, ookal is dat theoretisch gezien niet zo. De geboorte is toch een van de meest ingrijpende dingen in ons leven en verandert hoe ons lichaam functioneert, en tegelijkertijd kun je natuurlijk ook geen bewustzijnstest afleggen bij een vermoorde baby. Noch kun je het op gemiddeldes gooien.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:51 schreef floris.exe het volgende:
Waarom trek je daar die grens? Dan ben ik het nog eerder met speknek eens, want hij is tenminste consequent. Hij baseert zich op het bewustzijnsniveau en dan is het verschil wat dat betreft tussen in of uit moeder's schoot nihil.
Maar dan straf je het kind voor iets dat dat niet heeft gedaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:47 schreef floris.exe het volgende:
Zwanger worden door een ongelukje tijdens de seks is eigen verantwoordelijkheid die gedragen moet worden.
Zonderquote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoe definieer je levensvatbaar? Met of zonder machines?
Als iets niet levensvatbaar is gaat het dood. Net als een bejaarde. Die gaan ook vanzelf dood. Daar maak je ook geen mensenrechten kwestie van.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:51 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Waarom trek je daar die grens? Dan ben ik het nog eerder met speknek eens, want hij is tenminste consequent. Hij baseert zich op het bewustzijnsniveau en dan is het verschil wat dat betreft tussen in of uit moeder's schoot nihil.
Het heeft een eigen menselijke dna, het is geen tumor en ook geen onderdeel van een mens.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Een foetus heeft geen recht op mensenrechten, daar het geen mens is, maar een foetus, het is onderdeel van een mens, die wel het eea aan rechten heeft.
Jawel, als je die bejaarde in stukken zaagt ben je schuldig aan moord.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als iets niet levensvatbaar is gaat het dood. Net als een bejaarde. Die gaan ook vanzelf dood. Daar maak je ook geen mensenrechten kwestie van.
Als ze nou gewoon eens alle criminelen ombrengen wordt de wereld mss ook een stuk veiliger, of niet.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:00 schreef katerwater het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik abortus in deze situatie soms wel gerechtvaardigd. Als je kijkt naar de toekomst van het kind: als het kind zonder liefde zal opgevoed worden, geen kansen zal krijgen op de arbeidsmarkt of een grote kans maakt om in de criminaliteit te komen, enz...
Er is een sociologisch onderzoek gevoerd in LA, mid jaren '90. De criminaliteitscijfers waren toen spectaculair gedaald. Bleek dat de oorzaak lag in het legaliseren van abortus in de jaren '70. Als de wereld een veiligere en mooiere plaats zou worden met een legalisatie van abortus (tot 8 weken bv), lijkt me dit het overwegen waard.
Verder kan ik je wel volgen (al denk ik er iets progressiever over dan jij): abortus is altijd de allerlaatste strohalm die je moet grijpen. Vermijden is beter.
edit: een bronnetje
Wat vind je van spiraaltjes als anticonceptiemiddel?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:52 schreef Deliah het volgende:
[..]
Het heeft een eigen menselijke dna, het is geen tumor en ook geen onderdeel van een mens.
Niet als je die bejaarde gewoon dood laat gaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:53 schreef Deliah het volgende:
[..]
Jawel, als je die bejaarde in stukken zaagt ben je schuldig aan moord.
Een embryo die zonder machines overleeft is dus levensvatbaar volgens jouw definitie? Een baarmoeder is geen machine.quote:
Ja, in het geval van kunstmatig opgewekte weeen, maar niet in het geval van in stukken hakken, zoutzuur?, gif e.d. (in het algemeen dan, er zijn er die dat overleven, die laten ze dan ergens liggen zodat ze alsnog dood gaan).quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Niet als je die bejaarde gewoon dood laat gaan.
Een embryo gaat vanzelf dood zonder baarmoeder. Sperma en eicellen gaan gewoon dood als ze elkaar niet tegenkomen.
Is het wel een anticonceptiemiddel?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat vind je van spiraaltjes als anticonceptiemiddel?
Nee niet in de exacte zin van het woord dat kloptquote:
Bij het gebruik van dat soort middelen als het embryo nog in de baarmoeder zit is het mishandeling van de moeder. En dat soort middelen hoef je niet te gebruiken als het embryo niet in de baarmoeder zit want dan gaat het gewoon dood.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:02 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ja, in het geval van kunstmatig opgewekte weeen, maar niet in het geval van in stukken hakken, zoutzuur?, gif e.d. (in het algemeen dan, er zijn er die dat overleven, die laten ze dan ergens liggen zodat ze alsnog dood gaan).
Maar dan is het embryo onderdeel van de moeder.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:57 schreef Deliah het volgende:
[..]
Een embryo die zonder machines overleeft is dus levensvatbaar volgens jouw definitie? Een baarmoeder is geen machine.
Afhankelijk, geen onderdeel.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dan is het embryo onderdeel van de moeder.
Wat mji betreft is het een onderdeel. Je kan het niet los zien want dan gaat het embryo dood.quote:
Ja in dat geval is dit:quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:52 schreef Deliah het volgende:
Het heeft een eigen menselijke dna, het is geen tumor en ook geen onderdeel van een mens.
Wat een non-argument.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:54 schreef Deliah het volgende:
[..]
Als ze nou gewoon eens alle criminelen ombrengen wordt de wereld mss ook een stuk veiliger, of niet.
Sorry hoor, maar dat is dus precies wat abortus is... Realiteit iets te echt voor je?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ongeboren kinderen vermoorden.Draai jij niet een heel klein beetje door joh?
![]()
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 22:40 schreef Iblis het volgende:
(Overigens is over het idee van de ziel nog wel een boompje op te zetten i.c.m. een-eiige tweelingen en weer fuserende celklompjes).
Mensen zeggen van alles en nog wat over moraal en ethiek, maar leven volgens vaste normen en waarden die niet aan hun eigen geest ontsproten zijn. De users die hier de universaliteit van moraal ontkennen, gaan er bij hun Pakistaanse collega toch van uit dat ook hij het erg zou vinden als zijn vrouw vreemdgaat en zoon steelt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 08:39 schreef floris.exe het volgende:
Ik zelf begin me zo langzamerhand ook steeds meer af te vragen of dit soort discussies zin hebben. Ik bedoel daarmee op discussies over rechten, plichten, moraal, normen en waarden en ethiek in het algemeen. Iedereen heeft er wel een mening over en er zijn altijd tegenstrijdigheden die op niets anders zijn gebaseerd dan hoe mensen zich tegenover een onderwerp voelen. Er is niets absoluuts aan, het is niets universeels, het kan niet worden gemeten of bewezen. Het zijn gevoelens.
Fundamentele morele vooruitgang zullen wij nooit boeken. Maar het minste wat wij kunnen doen, is proberen te voorkomen dat wij wegglijden in verloedering en anarchie. Voor de Westerse beschaving heb ik echter weinig hoop. Wij leven niet meer samen, planten niet meer voort. Wij leven in het Avondland.quote:John Gray heeft gelijk. De natuur van de mens maakt het dat hij keer op keer dezelfde fouten maakt. We denken wel vooruitgang te boeken, maar we draaien alleen maar in cirkeltjes.
quote:
Wat een doemdenkerij! We leven juist meer samen de laatste tijd, familie en vrienden worden weer belangrijker en God; gelukkig wordt dat doorfokken eindelijk eens wat minder. De sleutel tot ellende in deze wereld is (in mijn ogen) niet de 'vervallen moraliteit', maar eerder het legbatterij-syndroom. Hoe meer mensen er bij elkaar wonen hoe meer er tegelijk zullen doodgaan door rampen, hongersnood en oorlogen. Dat heeft niets met vervallen moraliteit te maken maar is gewoon een stukje wiskunde A, kansbereking.quote:Op woensdag 11 juni 2008 09:32 schreef Scaurus het volgende:
Fundamentele morele vooruitgang zullen wij nooit boeken. Maar het minste wat wij kunnen doen, is proberen te voorkomen dat wij wegglijden in verloedering en anarchie. Voor de Westerse beschaving heb ik echter weinig hoop. Wij leven niet meer samen, planten niet meer voort. Wij leven in het Avondland.
Maar hier voelen we ons verdrietig omdat we blijkbaar niet zo'n relatie met de vrouw of zoon hebben als we dachten en de Pakistani word boos en gaat moorden omdat zijn eer is aangetast. Dat zijn toch fundamentele verschillen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 09:32 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mensen zeggen van alles en nog wat over moraal en ethiek, maar leven volgens vaste normen en waarden die niet aan hun eigen geest ontsproten zijn. De users die hier de universaliteit van moraal ontkennen, gaan er bij hun Pakistaanse collega toch van uit dat ook hij het erg zou vinden als zijn vrouw vreemdgaat en zoon steelt.
Volgens mij gaat het juist in het westen de goede kant op met moraliteit. Misschien niet jouw kant, maar dat is dan jouw persoonlijke probleem.quote:
Fundamentele morele vooruitgang zullen wij nooit boeken. Maar het minste wat wij kunnen doen, is proberen te voorkomen dat wij wegglijden in verloedering en anarchie. Voor de Westerse beschaving heb ik echter weinig hoop. Wij leven niet meer samen, planten niet meer voort. Wij leven in het Avondland.
Kinderen zijn strontvervelende schepsels welke steeds meer mensen liever aan anderen overlaten. Kan ze geen ongelijk geven. Ik heb wel wat beters te doen met mijn leven dan voor zo'n ding zorgen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 09:32 schreef Scaurus het volgende:
Je kunt er van op aan, dat mijn ideeën over de wereld niets te maken hebben met onbewuste religieuze invloeden. Ik baseer mij louter op hetgeen ik objectief zie voltrekken voor mijn ogen. Ik zie dat de meeste mensen elkaar maar wat na redeneren en eigenlijk weinig zicht hebben op de zaak. Morele superioriteit is niet iets waar ik mij schuldig aan maak, maar juist de mensen die zich hebben vastgeklampt aan de tijdgeest. Dat geldt niet alleen voor nu, maar dat geldt voor alle tijden. Dat maakt ook direct duidelijk dat de heersende moraal alleen heersend is op een zeker moment. We geven nu massaal af op de seksuele inperkingen van voor de jaren 60 en denken nu voor eens en altijd het recht te hebben vervorwen om te neuken zoals we dat vandaag de dag doen. Dat is natuurlijk een achterlijk uitgangspunt, want de kans is groot dat er eens een einde aan komt. Dat is wat ik bedoel met de zinloosheid van morele discussies. Wat je niet kunt meten, kun je niet weten.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:35 schreef speknek het volgende:!
Je kan het kind uit de religie halen, maar hoe haal je de religie uit het kind. Jullie delen nog de vurige eschatologische wensdroom. Of de misplaatste morele superioriteit natuurlijk.
Hoe meer ik van Scaurus en floris lees, hoe vaker ik denk dat het maar eens tijd wordt dat ze Cho Sueng-Hui's high score eens gaan verbeteren.
[ afbeelding ]
Je kan niks objectief aan je ogen voorbij zien trekken. Dat is sowieso al een contradictie.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:54 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Je kunt er van op aan, dat mijn ideeën over de wereld niets te maken hebben met onbewuste religieuze invloeden. Ik baseer mij louter op hetgeen ik objectief zie voltrekken voor mijn ogen. Ik zie dat de meeste mensen elkaar maar wat na redeneren en eigenlijk weinig zicht hebben op de zaak. Morele superioriteit is niet iets waar ik mij schuldig aan maak, maar juist de mensen die zich hebben vastgeklampt aan de tijdgeest. Dat geldt niet alleen voor nu, maar dat geldt voor alle tijden. Dat maakt ook direct duidelijk dat de heersende moraal alleen heersend is op een zeker moment. We geven nu massaal af op de seksuele inperkingen van voor de jaren 60 en denken nu voor eens en altijd het recht te hebben vervorwen om te neuken zoals we dat vandaag de dag doen. Dat is natuurlijk een achterlijk uitgangspunt, want de kans is groot dat er eens een einde aan komt. Dat is wat ik bedoel met de zinloosheid van morele discussies. Wat je niet kunt meten, kun je niet weten.
Onzin, als ik Pietje een man zie slaan en schoppen dan is dat een objectieve observatie.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:57 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je kan niks objectief aan je ogen voorbij zien trekken. Dat is sowieso al een contradictie.
Jups, maar je interpretatie van dat gebeuren is subjectief.quote:Op woensdag 11 juni 2008 11:05 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Onzin, als ik Pietje een man zie slaan en schoppen dan is dat een objectieve observatie.
nee. Voor hetzelfde geldt slaat en schopt hij een paal die er vlak achter staat. JIj denkt dat hij een man slaat, maar zit er verschil in de waarneming, en wat er echt gebeurt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 11:05 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Onzin, als ik Pietje een man zie slaan en schoppen dan is dat een objectieve observatie.
Ach ja, kinderen die nog niet in staat zijn normaal te articuleren en beargumenteren gaan nou eenmaal met hun vuistjes slaanquote:Op woensdag 11 juni 2008 10:35 schreef speknek het volgende:
Hoe meer ik van Scaurus en floris lees, hoe vaker ik denk dat het maar eens tijd wordt dat ze Cho Sueng-Hui's high score eens gaan verbeteren.
[ afbeelding ]
Dat durf ik ernstig te betwijfelen, aangezien je morele kompas voor het grootste gedeelte een product van je opvoeding is. Dat zie ik ook wel voor mezelf in. (of was je op latere leeftijd tot het katholicisme bekeerd? dat weet ik niet meer..) Grote gedeeltes van je morele voorkeuren hebben dan ook niets met ratio te maken, hooguit kun je proberen de verschillende uitspraken intern consistent te maken. Maar ook dat is natuurlijk niet zondermeer logisch, maar heeft ermee te maken of je dat zelf (en moreel) wenselijk acht of niet.quote:Op woensdag 11 juni 2008 10:54 schreef floris.exe het volgende:
Je kunt er van op aan, dat mijn ideeën over de wereld niets te maken hebben met onbewuste religieuze invloeden.
Maar goed, tot die conclusie was je in iets andere bewoording net ook al gekomen. En sorry dat ik je omwille van je conservatieve houding bij Scaurus groepeerde, ik weet niet of je minder kinderen uitpoepen als inleiding tot een verval in beschaving ziet.quote:6.422 Der erste Gedanke bei der Aufstellung eines ethischen Gesetzes von der Form "du sollst ..." ist: Und was dann, wenn ich es nicht tue? Es ist aber klar, daß die Ethik nichts mit Strafe und Lohn im gewöhnlichen Sinne zu tun hat. Also muß diese Frage nach den 'Folgen' einer Handlung belanglos sein. - Zum Mindesten dürfen diese Folgen nicht Ereignisse sein. Denn etwas muß doch an jener Fragestellung richtig sein. Es muß zwar eine Art von ethischem Lohn und ethischer Strafe geben, aber diese müssen in der Handlung selbst liegen. (Und das ist auch klar, daß der Lohn etwas Angenehmes, die Strafe etwas Unangenehmes sein muß.) (vertaling)
Je wil mensen dwingen om babies op te voeden zodat ze in een liefdeloze jeugd kunnen opgroeien tot massamoordenaar?quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:52 schreef Wheelgunner het volgende:
Ohja, voor dat we weer allemaal in hetzelfde hokje worden geduwd; Ik ben dus een atheist die abortus verkeerd vindt...
Ja want dat is het lot van alle ongewenste kinderenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je wil mensen dwingen om babies op te voeden zodat ze in een liefdeloze jeugd kunnen opgroeien tot massamoordenaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |