abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juni 2008 @ 15:14:52 #151
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59117903
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:09 schreef mgerben het volgende:

[..]

Geen idee. Boeit me ook nauwelijks.
'zet maar een rookvrije horeca op' is een argument volgens de redenering 'val mij niet lastig als ik wil roken'.

[..]

Ik woon in Arnhem.
Musis sacrum is al een tijdje rook vrij. Mooie grote (half lege) zaal, de rokers-hokjes zitten wel vol
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 4 juni 2008 @ 15:17:24 #152
pi_59117985
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 12:24 schreef BUG80 het volgende:

[..]

Draai het eens om: vanaf 1 juli heb jij alle vrijheid om naar plekken te gaan waar gerookt en gedrinkt mag worden, zoals bij jou thuis. Niemand die je tegen houdt.
Ik wil al slikken, drinken, snuivend, spuitend en rokend naar een house feest.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_59118570
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:09 schreef mgerben het volgende:

[..]

Geen idee. Boeit me ook nauwelijks.
'zet maar een rookvrije horeca op' is een argument volgens de redenering 'val mij niet lastig als ik wil roken'.[/qote]

Een erg sterk weerwoord heb je niet

[quote]Ik denk dat niet-rokers zich makkelijker aanpassen dan wel-rokers.
Gezien de reacties van anti-rook zeikerds alhier waag ik dat te betwijfelen.
[..]
quote:
Ik woon in Arnhem.
Sterkte ermee.
quote:
Moet ik dan naar de Grote Markt in Groningen als ik naar een rookvrij café wil?
En als ik dat nou geen leuk café vind? Ik verander zelf al van kroeg als ze Heineken tappen.
Wat is er zo moeilijk aan een voorbeeld? In Groningen zaten er overigens meer maar daar is nu nog 1 (dacht ik) redelijk succesvolle van over gebleven
quote:
Maar jij wilt dus alle niet-rokers de mond snoeren met het argument: Er is rookvrije horeca, dus ga daar maar zitten (en val mij niet lastig).
Lezen is blijkbaar niet je sterkste kant, de vraag was dus waarom rookvrije initiatieven bijna zonder uitzondering slecht draaien als er blijkbaar toch erg veel vraag naar is.
quote:
Eén rookvrij café in Groningen maakt geen rookvrije horeca.
Klopt slimpie daarom was het ook een voorbeeld.
[..]
quote:
Klopt
Waarom vind je dat erg dan?
Omdat een recht geen plicht is.
quote:
Op kantoor heb je die keuze ook niet. En dat gaat prima.
Het ging zelfs al 10 jaar voor het rookverbod prima bij de meeste grote bedrijven, toen kon je al alleen nog roken in de koffiehoek en als je de mazzel had om in een 1 of 2 persoonskamertje te zitten
quote:
Een bouwvakker heeft ook geen keuze of hij een helm op moet. En dat gaat prima.
Wat een vergelijking, en een helm is niet per definitie verplicht.
quote:
Als je mensen dit soort 'vrije' keuzes geeft zie je meteen dat er bazen bovenop springen die alleen maar personeel aannemen dat 'vrijwillig' deze 'vrije' keuze maakt: Dus meeroken of geen baan. Dat is geen vrije keuze.
Weer zo'n slappeling die er standaard vanuit gaat dat de arbeider per definitie een slachtoffer is. Ga eens een keer een ruggegraat kweken en kom voor jezelf op! Overigens staan dit soort ongelovelijk domme opmerkingen haaks op de bewering dat er veel vraag naar rookvrije gelegenheden zou zijn en dus de ondernemer wel dom zou zijn om hier niet op in te springen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2008 15:36:00 ]
pi_59119194
Wie weet stop ik ooit.

Maar zeker NIET rond 1 juli.

De regering en de anti-rook clubjes gaan niet voor mij bepalen wat ik wel of niet moet doen. Donder op zeg. Dat bepaal ik zelf wel.
pi_59120195
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef Chewie het volgende:
Weer zo'n slappeling die er standaard vanuit gaat dat de arbeider per definitie een slachtoffer is.
Ga eens een keer een ruggegraat kweken en kom voor jezelf op!
De arbeider heeft niets te kiezen als zijn baas en de wet hem geen keuze geven.
Tien jaar geleden nog, een werkneemster bij PTT post die het gore lef had om te vragen om een rookvrije werkplek. Weggepest en door de rechter een trap na gegeven. Leuk, zo'n vrije keuze.
Er is altijd een machtsverhouding, en een spanningsveld tussen veiligheid en kosten.
Moet je je licht eens opsteken hoe dat 100 jaar geleden was, als je dan het lef had om ziek te worden.
Omdat de arbeider die baan nodig heeft, heeft hij niet altijd iets te kiezen.
Over domme opmerkingen gesproken.
quote:
Overigens staan dit soort ongelovelijk domme opmerkingen haaks op de bewering dat er veel vraag naar rookvrije gelegenheden zou zijn en dus de ondernemer wel dom zou zijn om hier niet op in te springen.
Er zal straks geen specifieke vraag zijn naar rookvrije horeca, maar naar horeca.
Het wordt gewoon een level-playing-field.
En alle rokers die, nu ze beseffen dat het echt onvermijdelijk gaat gebeuren, voorstellen om nog snel even de asbak in dat andere kroegje weg te halen, of om een ventilator op te hangen, zijn gewoon veel en veel te laat
  woensdag 4 juni 2008 @ 16:29:59 #156
pi_59120341
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 16:25 schreef mgerben het volgende:

[..]

De arbeider heeft niets te kiezen als zijn baas en de wet hem geen keuze geven.
Tien jaar geleden nog, een werkneemster bij PTT post die het gore lef had om te vragen om een rookvrije werkplek. Weggepest en door de rechter een trap na gegeven. Leuk, zo'n vrije keuze.
Er is altijd een machtsverhouding, en een spanningsveld tussen veiligheid en kosten.
Moet je je licht eens opsteken hoe dat 100 jaar geleden was, als je dan het lef had om ziek te worden.
En de rechten van de consument?
quote:
Er zal straks geen specifieke vraag zijn naar rookvrije horeca, maar naar horeca.
En alle rokers die, nu ze beseffen dat het echt onvermijdelijk gaat gebeuren, voorstellen om nog snel even de asbak in dat andere kroegje weg te halen, of om een ventilator op te hangen, zijn gewoon veel en veel te laat
Er zijn genoeg illegale holen waar we onze gang kunnen gaan hoor.
pi_59120588
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 16:25 schreef mgerben het volgende:

[..]

De arbeider heeft niets te kiezen als zijn baas en de wet hem geen keuze geven.[
Lekkere vergelijkingen en dat je er vanuit gaat dat ik dat ik dat de normale situatie vind is wel heel erg zwak.
[..]
quote:
Ja dat zagen we namelijk ook in Dublin met zijn overdekte verwarmde beergardens (waar je mag roken), sportbars in canada en cigarbars in de VS. Zeer specifieke horeca
quote:
Veel stommer moeten de opmerkingen van de anti-rook lobby niet worden zeg.
quote:
ik heb me er al bij neergelegd bij het verbod, wat niet betekend dat ik straks niet meer in de kroeg kan roken en dat het verbod wenselijk is. Voor onze vaste avond in de stamkroeg hebben we al een maas ontdekt waar de niet-rokende eigenaren en het rokende personeel ook blij mee zijn en voor andere gelegenheden is er de supersmoker. Verder verwacht ik dat veel gelegenheden met soortgelijke initiatieven komen als in de andere landen en dat de horeca hier ook een goede kans heeft een rechtzaak hierover te winnen zoals ook in Duitsland gebeurt is.
pi_59121847
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 16:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En de rechten van de consument?
Inderdaad, de consument heeft ook rechten.
Die krijgt straks bijvoorbeeld het recht om naar een café te gaan zonder mee te hoeven roken.

Of als je met 'de consument' doelt op de minderheid die rookt: Die houdt het recht om te roken.
Joh, ze houden zelfs het recht om zich volledig dood te roken.
Alleen mogen ze dat al jarenlang niet overal doen. Zo mogen ze al niet roken in ziekenhuizen, overheidsgebouwen, hun werkplek en treinen. En dat wordt gewoon met één categorie uitgebreid.

Aan het feit dat je consumeert kun je niet het recht ontlenen dat je dat overal en altijd mag doen.
Is nu ook niet zo. Consumptie is geen vrijstaat.
quote:
Er zijn genoeg illegale holen waar we onze gang kunnen gaan hoor.
Ja, prima, doe maar. Waar zit de smiley die zijn schouders ophaalt?
  woensdag 4 juni 2008 @ 17:52:48 #159
pi_59122384
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 17:30 schreef mgerben het volgende:

[..]

Inderdaad, de consument heeft ook rechten.
Die krijgt straks bijvoorbeeld het recht om naar een café te gaan zonder mee te hoeven roken.

Of als je met 'de consument' doelt op de minderheid die rookt: Die houdt het recht om te roken.
Joh, ze houden zelfs het recht om zich volledig dood te roken.
Alleen mogen ze dat al jarenlang niet overal doen. Zo mogen ze al niet roken in ziekenhuizen, overheidsgebouwen, hun werkplek en treinen. En dat wordt gewoon met één categorie uitgebreid.

Aan het feit dat je consumeert kun je niet het recht ontlenen dat je dat overal en altijd mag doen.
Is nu ook niet zo. Consumptie is geen vrijstaat.
Waar zit die smiley die zijn schouders op haalt?
quote:
[..]

Ja, prima, doe maar. Waar zit de smiley die zijn schouders ophaalt?
Als mensen er voor kiezen om te roken tijdens het uitgaan hou je dat niet tegen. Overregulatie is geen oplossing. Het creëert alleen maar extra problemen. Of wil je mensen fysiek dwingen om niet te roken tijdens het uitgaan?
pi_59122821
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 17:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als mensen er voor kiezen om te roken tijdens het uitgaan hou je dat niet tegen.
Gaat toch gebeuren.
Of heb je het nieuws gemist?
Er komt een rookverbod in de Nederlandse horeca, vanaf 1 juli 2008.
  woensdag 4 juni 2008 @ 18:49:02 #161
3542 Gia
User under construction
pi_59123628
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 17:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Als mensen er voor kiezen om te roken tijdens het uitgaan hou je dat niet tegen.
Is ook niemand van plan, dat wordt ook niet verboden. Alleen het mag niet meer BINNEN.
  woensdag 4 juni 2008 @ 18:56:55 #162
pi_59123823
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 18:13 schreef mgerben het volgende:

[..]

Gaat toch gebeuren.
Of heb je het nieuws gemist?
Er komt een rookverbod in de Nederlandse horeca, vanaf 1 juli 2008.
Dan zullen veel mensen hun vertier buiten de officiële horeca zoeken. Wilde feesten, bos-raves, straatgeweld. Ik vind het prima.
pi_59125622
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zullen veel mensen hun vertier buiten de officiële horeca zoeken. Wilde feesten, bos-raves, straatgeweld. Ik vind het prima.
Yep, rave maar raak, totdat het gaat regenen.

Het gaat gewoon hetzelfde als op kantoor en fabriek: Als je wilt roken stap je even naar buiten, en verder is het gewoon business as usual.

Horeca rookvrij
  woensdag 4 juni 2008 @ 19:58:45 #164
pi_59125733
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 19:55 schreef mgerben het volgende:

[..]

Yep, rave maar raak, totdat het gaat regenen.

Het gaat gewoon hetzelfde als op kantoor en fabriek: Als je wilt roken stap je even naar buiten, en verder is het gewoon business as usual.

Horeca rookvrij
Uitgaan is geen werk.
pi_59126439
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 19:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Uitgaan is geen werk.
... en daarmee wil je wat precies zeggen ... ?

Ik snap dat het hartstikke stoer zou zijn als alle cafe's op 1 juli leegbleven en er massale burgerlijke ongehoorzaamheid uitbrak, met buitenparties of totale negering van het rookverbod, maar dat gaat gewoon niet gebeuren.
Mensen volgen gewoon de weg van de minste weerstand...

als ze ruggegraat hadden gehad waren ze per slot van rekening wel gestopt
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:29:56 #166
pi_59126672
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:23 schreef mgerben het volgende:

[..]

... en daarmee wil je wat precies zeggen ... ?
Mensen die uit gaan volgen hun eigen logica, niet te vergelijken met mensen die moeten werken of met het OV moeten.
quote:
Ik snap dat het hartstikke stoer zou zijn als alle cafe's op 1 juli leegbleven en er massale burgerlijke ongehoorzaamheid uitbrak, met buitenparties of totale negering van het rookverbod, maar dat gaat gewoon niet gebeuren.
Mensen volgen gewoon de weg van de minste weerstand...

als ze ruggegraat hadden gehad waren ze per slot van rekening wel gestopt
Natuurlijk wel. Met voetballen heb je toch ook buurtfeestjes?
  donderdag 5 juni 2008 @ 07:24:49 #167
3542 Gia
User under construction
pi_59135787
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 19:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Uitgaan is geen werk.
Voor jou niet, maar voor de mensen die daar werken wel. En dáár gaat het om.

Als ik naar de bieb ga om lekker ontspannen een boekje te lezen, dan mag ik daar ook geen peuk bij roken.
  donderdag 5 juni 2008 @ 07:26:19 #168
pi_59135794
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 07:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Voor jou niet, maar voor de mensen die daar werken wel. En dáár gaat het om.

Als ik naar de bieb ga om lekker ontspannen een boekje te lezen, dan mag ik daar ook geen peuk bij roken.
Maar als jij op een boorplatform werkt of als wegwerker mag je wel een hoop troep inademen.
pi_59136804
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 07:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar als jij op een boorplatform werkt of als wegwerker mag je wel een hoop troep inademen.
Niet relevant, appels en peren verhaaltje...etc

Het gaat om een rookvrije werkplek, niet een 'hoop troep' vrije werkplek.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_59138657
quote:
quote:
Niet relevant, appels en peren verhaaltje...etc

Het gaat om een rookvrije werkplek, niet een 'hoop troep' vrije werkplek.
Plus het gegeven dat papierversnipperaar dit gewoon poneert als vaststaand feit terwijl het niet zo is.
Volgens mij zit op een boorplatform alles in pijpen en leidingen. Als dat niet zo is is er enorm explosiegevaar.

En inderdaad: Appels en peren. Je kunt wel wijzen: Kijk daar! Daar is ook vervuiling DUS mag je tabak in de horeca niet verbieden! maar dat is gewoon een gepasseerd station.
Rookverbod komt er.
pi_59138971
.
pi_59139117
  donderdag 5 juni 2008 @ 11:15:50 #173
3542 Gia
User under construction
pi_59139378
quote:

[..]

Wat wil je nou horen: Dat je dáár dan niet moet gaan werken, zodat jij dan kunt zeggen: Moet je maar niet naar de kroeg gaan.

Dat is nogal een verschil.

Jij vindt dat het normaal is om te roken in de kroeg. Ik heb nieuws voor je, dat is net zo min normaal als roken in een ziekenhuis. Dat iets al jaren toegestaan is, wil niet zeggen dat het dan altijd maar zo moet blijven.

In vrijwel elk openbaar gebouw, ook gebouwen waar je voor je plezier komt, mag niet meer gerookt worden, terwijl dat vroeger heel gewoon was. Ik heb na de bevalling van mijn oudste zelfs op de verloskamer van het ziekenhuis liggen roken. Goh, belachelijk hè, dat dat niet meer mag. Juist op zo'n moment van grote gelukzaligheid zou je zo'n kraamvrouw toch haar sigaretje moeten gunnen!

En je kunt niet zeggen: Moet je maar niet naar een ziekenhuis gaan! Moet je maar niet willen vliegen/treinen/bussen. Moet je maar niet naar een kroeg willen gaan. Als je niet in de rook wilt zitten.

Alle plekken waar mensen, in een afgesloten ruimten, al dan niet voor hun plezier, willen verblijven, dienen rookvrij te zijn.

Dat er werkplekken zijn waar je toch al met stank in aanraking komt, doet daar helemaal niets aan af. Een chefkok die misselijk wordt van de geur van spruitjes zet ze niet op zijn menu. Een leerlingkok die daar ziek van wordt, kan een andere betrekking zoeken.
En om dan weer te komen met de dooddoener: dan zoeken niet rokers maar een niet-rokers kroeg.....
Waarom zijn er dan geen rokers ziekenhuizen, rokers-coupés, rokers-vliegtuigen enz......?
  donderdag 5 juni 2008 @ 11:16:29 #174
3542 Gia
User under construction
pi_59139395
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 11:04 schreef The_End het volgende:

Nog 25 dagen!!
pi_59141075
Idd, wel grappig hoe sommigen nu in de stress schieten nu ze beseffen dat het echt voor de deur staat. En dan nog even voorstellen om een ventilator op te hangen of een rookvrij cafe te openen.

Even inventariseren wat de tegenargumenten zijn:
  • Vrijheid van de roker.
    Gaat voorbij aan vrijheid van de werknemers en de gasten om niet verplicht mee te roken. Zoals een rechter het uitdrukte: De keuze om niet in cafes te komen waar gerookt wordt heeft onredelijk grote sociale en economische gevolgen voor het individu.
  • Maak een rookvrij cafe!
    Nou, nog beter: We maken alleen maar rookvrije cafes! Geen discussie meer over of het levensvatbaar moet zijn, gewoon alle horeca volgens dezelfde spelregels.
  • Auto's vervuilen ook!
    Onder het motto: Ergens is er iets dat ongezond is en niet verboden wordt, en roken is ook ongezond, dus mag je roken niet verbieden.
    Natuurlijk mag dat wel. Ten eerste is vrijwel alle uitstoot - zeker die van auto's - al aan regels gebonden. Het roken krijgt nu ook met zo'n regel te maken. Dat er elders vervuild wordt is geen reden om deze vervuiling niet aan te pakken. De lucht wordt alleen maar schoner en schoner is beter.
  • Zweetlucht!
    Ja hoor, niemand vind roken eigenlijk lekker; rokers offeren hun eigen gezondheid op om de zweetlucht in disco's te maskeren. Tuuuurlijk.
    Alleen vragen die rokers nooit of anderen misschien de voorkeur hebben om niet in de rook te staan.
  • Accijns! Als er niemand meer rookt krijgt de staat geen accijns!
    Rokers vinden roken helemaal niet lekker, ze offeren hun eigen gezondheid op om de staat accijns te sturen.
    Wat denken jullie van het volgende: Koop een pakje sigaretten en rook ze thuis op. Of buiten. Of spoel ze door het toilet.
    Waarom moet die accijns perse in een cafe opgerookt worden? Als het je echt om de accijns gaat, gooi ze dan na aankoop weg. Is veel gezonder.
  • Werknemers willen zelf roken!
    Dat is de zaak omdraaien. De cultuur in de horeca is dat je toch niet aan de rook ontkomt. Je hebt geen keus dus waarom zou je er zelf geen opsteken?
    Toch hebben deze mederwerkers, net als alle andere werkers in NL, recht op een rookvrije werkplek.
  • Cafe's gaan failliet! Geen klanten meer!
    Is totaal geen bewijs voor. Werd geroepen is ALLE landen waar een rookverbod is ingevoerd en NERGENS is de volledige horeca failliet gegaan.
    Als je echt alleen maar primair voor het roken gaat kan dat natuurlijk ook buiten of thuis. Je gaat uit om uit te gaan, vrienden te zien, te eten. Roken is een bijkomstigheid, niet de reden om te gaan.
  • Anti-rokers moeten niet zeuren!
    Niet-rokers hebben al 400 jaar niet gezeurd. En nu hebben ze (75% van de bevolking) eindelijk een stukje ruimte dat net zo goed van hen is ontslagen van de verplichting om blauw te staan van de rook.

25 days!
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')