abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58981778
quote:
Veel oxytocine in het brein maakt iemand goedgelovig. Dat komt doordat hersengebiedjes die betrokken zijn bij (sociale) angst en reageren op iemands acties minder actief worden. De onderzoekers denken dat hun resultaten ook relevant zijn in het onderzoek naar autisme. Autisten vermijden sociaal contact. Misschien komt dat doordat ze te weinig oxytocine in hun hersenen hebben waardoor ze wantrouwend zijn naar hun omgeving.

Het hormoon oxytocine maakt van een volkomen normaal functionerend persoon een goedgelovige sukkel. Dat ontdekten de Zwitserse onderzoeker Thomas Baumgartner en zijn collega’s van de Universiteit van Zurich. Oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd, omdat het onder andere vrijkomt bij fysiek contact met je geliefde en bij het bevallen en voeden van je baby.

De onderzoekers gaven vrijwilligers een neusspray met oxytocine en lieten ze vervolgens een vertrouwensspel spelen. In dit spel moesten deelnemers geld inleggen, waarbij ze werd verteld dat een belegger het geld zou investeren en ze winst zouden opstrijken. De belegger bleek in sommige gevallen echter een oplichter: in plaats van winst uit te keren hield hij al het geld zelf.

Oxytocine is een fijn hormoon. Tijdens het voeden versterkt het bijvoorbeeld de band tussen moeder en kind. Helaas maakt te veel van dit stofje je ook een gemakkelijke prooi voor oplichters.

De vraag is natuurlijk of je na deze oplichterij de belegger nog wilt vertrouwen met je geld. Normaal gesproken is het antwoord natuurlijk ‘nee’. Maar de vrijwilligers die onder invloed van oxytocine waren bleven goedgelovig: zelfs nadat ze meerdere keren waren bedonderd bleven ze geld afstaan aan de belegger. Deelnemers die een nepspray hadden gekregen waren minder goed van vertrouwen. Na een paar keer aan het kortste eind te trekken hielden ze het geld in eigen zak.

Knuffelhormoon deactiveert sceptische hersengebiedjes
Baumgartner en zijn collega’s hebben ook ontdekt waarom het knuffelhormoon dat effect heeft. Iemand die ‘beneveld’ is met oxytocine heeft namelijk minder activiteit in twee hersengebiedjes die betrokken zijn bij het verwerken van (sociale) angst. Bovendien is ook het deel van het brein aangetast dat er voor zorgt dat je je gedrag aanpast nadat je negatieve feedback – “hé, ik ben opgelicht!” – hebt gekregen. Kortweg: je weet wel dat je bent bedonderd, maar het kan je niet zoveel schelen en je doet er ook niets aan.

Zeker als je een ander je geld toevertrouwd, is het belangrijk goed naar je ervaring te luisteren.

Oxytocine en autisme
De onderzoekers denken dat hun resultaten kunnen helpen stoornissen als autisme of sociale fobie beter te begrijpen. Van beide stoornissen is het vermijden van sociale interactie – uit angst of desinteresse – een kenmerkend symptoom. Dit zou bijvoorbeeld kunnen komen door een gebrek aan vertrouwen, veroorzaakt door te weinig oxytocine in de hersenen.

Tien jaar geleden ontdekte psychiater Modal en collega’s al dat kinderen met autisme minder oxytocine in hun bloed hadden. Vorig jaar vonden Amerikaanse onderzoekers onder leiding van Eric Hollander in een kleine studie aanwijzingen dat een neusspray met knuffelhormoon volwassen autisten beter in staat stelde om emoties in iemands stem te herkennen. Verder onderzoek is nodig om meer te weten te komen over de precieze relatie tussen oxytocine en autisme.

Het onderzoek van Baumgartner en collega’s verscheen op 22 mei 2008 onder de titel ‘Oxytocin shapes the neural circuitry of trust and trust adaptation in humans’ in het vakblad Neuron. Modal en collega’s publiceerden in 1998 hun onderzoek ‘Plasma oxytocin levels in autistic children’ in het vakblad Biological Psychiatry. Het onderzoek van Hollander en collega’s werd in 2007 in hetzelfde vakblad gepubliceerd onder de titel ‘"Oxytocin increases retention of social cognition in autism’.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=204727

Inkoppertjes over boom/allochtonen knuffelaars en knuffelpolitiek zo min mogelijk houden aub
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:13:32 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58982241
Ik vraag me af of dit hormoon bij bepaalde mensen ook vrij komt als ze een spirituele ervaring doorgaan. Of wellicht staat dit hormoon zelfs wel aan de basis van de spirituele ervaring.

Zeker wel interessant en ook frappant dat ze er nu pas achter komen eigenlijk.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:18:24 #3
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_58982355
Ik vind dit bericht net zo toepasselijk voor [TRU] als voor [WFL] eigenlijk
Het verklaart in ieder geval waarom sommige mensen tegen elke logica in in sommige mensen geloven.

(Ik denk bijvoorbeeld aan Robbert "Genverbrander" van den Broeke)
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:21:15 #4
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58982417
Interesant! Niet alleen wat betreft het autisme, maar vooral de werking van het hormoon op de mens. De resultaten van die testen vind ik ergens gewoon geweldig...mensen die belazerd worden, het ook ergens wel weten, maar het niks mee kan schelen. Dat je eigenlijk zo voor de gek kan worden gehouden door een enkel hormoon.

Dat brengt mogelijkheden met zich mee.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58982453
Crowd control !
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:26:36 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58982541
Kan je niet gewoon XTC-gebruiken?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:40:04 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_58982884
wauw, die neusspray zou ik ook wel eens willen proberen
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:59:21 #8
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_58983325
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:40 schreef Flurry het volgende:
wauw, die neusspray zou ik ook wel eens willen proberen
Kan, te verkrijgen in de apotheek ter bevordering van de borstvoeding. Is wel op recept trouwens...
  donderdag 29 mei 2008 @ 11:03:50 #9
31101 _Led_
pi_58983449
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:59 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Kan, te verkrijgen in de apotheek ter bevordering van de borstvoeding. Is wel op recept trouwens...
Dus zwangere vrouwen die borstvoeding geven en die spray gebruiken zijn goedgeloviger ?
Ik zie een verband met dit verhaal : http://www.kennislink.nl/web/show?id=103746
zzz
pi_58983627
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kan je niet gewoon XTC-gebruiken?
daar deed het me wel aan denken. kan je ook heel goedgelovig van worden
  donderdag 29 mei 2008 @ 11:27:48 #11
213270 TheWanderer
With the wanderlust you fight.
pi_58983960
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:13 schreef SpecialK het volgende:
Ik vraag me af of dit hormoon bij bepaalde mensen ook vrij komt als ze een spirituele ervaring doorgaan. Of wellicht staat dit hormoon zelfs wel aan de basis van de spirituele ervaring.

Zeker wel interessant en ook frappant dat ze er nu pas achter komen eigenlijk.
dit is natuurlijk complete onzin.
andersom zou je dan ook kunne beweren dat het gebrek aan dit stofje de oorzaak is dat mensen niet geloven.
het is maar net wat de normale standaard waarde is.
  donderdag 29 mei 2008 @ 11:40:01 #12
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58984268
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 11:27 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

dit is natuurlijk complete onzin.
Of het complete onzin is, moet nog worden onderzocht lijkt me, om het bijvoorbaat af te doen als belachelijk is natuurlijk echt onzin.
quote:
andersom zou je dan ook kunne beweren dat het gebrek aan dit stofje de oorzaak is dat mensen niet geloven.
het is maar net wat de normale standaard waarde is.
Dat kan ook ja, maar daarom zal het onderzocht moeten worden, maar wat wel interesant is, is dat jij zo vel op SpecialK reageert. Ik vraag me af waarom, is het dan zo'n bedreigende gedachte, dat jou eventuele spirituele ervaringen of jou geloof een gevolg is van dit hormoon?

Die wetenschap maakt niet echt veel uit denk ik, het zijn namelijk al meer theoriën/hypotheses die stellen dat er in de hersenen van de mens een gebied zit dat speciaal gevoelig is voor geloof en ook dat de mens voor evolutionaire redenen naar geloof neigt.

Dat is toch verder niet erg? Dat maakt jou persoonlijk geloof er toch niet minder op, of wel?

Wellicht dat ik je totaal verkeerd begrijp hoor, dat kan ook.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 29 mei 2008 @ 11:54:29 #13
213270 TheWanderer
pi_58984668
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 11:40 schreef Semisane het volgende:

[..]

Of het complete onzin is, moet nog worden onderzocht lijkt me, om het bijvoorbaat af te doen als belachelijk is natuurlijk echt onzin.
[..]

Dat kan ook ja, maar daarom zal het onderzocht moeten worden, maar wat wel interesant is, is dat jij zo vel op SpecialK reageert. Ik vraag me af waarom, is het dan zo'n bedreigende gedachte, dat jou eventuele spirituele ervaringen of jou geloof een gevolg is van dit hormoon?

Die wetenschap maakt niet echt veel uit denk ik, het zijn namelijk al meer theoriën/hypotheses die stellen dat er in de hersenen van de mens een gebied zit dat speciaal gevoelig is voor geloof en ook dat de mens voor evolutionaire redenen naar geloof neigt.

Dat is toch verder niet erg? Dat maakt jou persoonlijk geloof er toch niet minder op, of wel?

Wellicht dat ik je totaal verkeerd begrijp hoor, dat kan ook.
in zekere zin begreep je me verkeerd, want met 'dit is complete onzin' doelde ik niet op het bericht.
verder werd ik een beetje pissig vanwege de toon van de reactie.
net alsof christenen mensen zijn met een ziekte ofzo.
maar goed dat wou ik dus gewoon even kwijt, maak me er voor de rest niet kwaad om ofzo
  donderdag 29 mei 2008 @ 12:08:19 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58985038
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 11:54 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

in zekere zin begreep je me verkeerd, want met 'dit is complete onzin' doelde ik niet op het bericht.
Welnee..dat zou SpecialK nooit beweren, daar is hij veels te genuanceerd voor, dat is eerder iets wat je bij Papierversnipperaar kan verwachten. Dat is een echte fundamentalistische Athëist...ik geloof dat ook ik daar onder val, volgens sommigen.
quote:
maar goed dat wou ik dus gewoon even kwijt, maak me er voor de rest niet kwaad om ofzo
Gelukkig maar.
  donderdag 29 mei 2008 @ 12:44:42 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58985879
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 11:54 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat voor toon jij kunt horen in een getypt bericht. Het woord ziekte of zelfs maar de insinuering dat dit iets slechts of malafides is kom je zelf mee aanzetten. Ik gaf slechts aan dat ik dit iets onderzoekswaardigs vind. En ja ik ga er vanuit dat spiritualiteit, net zoals alle andere emoties een neurologische basis heeft en dat hormonen hier invloed op kunnen hebben. Vind ik emoties een ziekte? Nee.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:05:06 #16
213270 TheWanderer
pi_58986310
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:08 schreef Semisane het volgende:

[..]

Welnee..dat zou SpecialK nooit beweren, daar is hij veels te genuanceerd voor, dat is eerder iets wat je bij Papierversnipperaar kan verwachten. Dat is een echte fundamentalistische Athëist...ik geloof dat ook ik daar onder val, volgens sommigen.
[..]

Gelukkig maar.
Volgens mij is Papierversnipperaar dat helemaal niet, hij is volgens mij meer anti-gelovig.
IMO is een Athëist iemand die niet gelooft en zich er dus ook niet mee bezig houdt.
maargoed jij bent dus een fundamentalistische atheist, maar dan ben ik wel benieuwd naar jouw definitie van atheisme
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:05:38 #17
213270 TheWanderer
pi_58986326
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat voor toon jij kunt horen in een getypt bericht. Het woord ziekte of zelfs maar de insinuering dat dit iets slechts of malafides is kom je zelf mee aanzetten. Ik gaf slechts aan dat ik dit iets onderzoekswaardigs vind. En ja ik ga er vanuit dat spiritualiteit, net zoals alle andere emoties een neurologische basis heeft en dat hormonen hier invloed op kunnen hebben. Vind ik emoties een ziekte? Nee.
ok, mijn excuses
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:21:12 #18
pi_58986695
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:05 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Volgens mij is Papierversnipperaar dat helemaal niet, hij is volgens mij meer anti-gelovig.
IMO is een Athëist iemand die niet gelooft en zich er dus ook niet mee bezig houdt.
maargoed jij bent dus een fundamentalistische atheist, maar dan ben ik wel benieuwd naar jouw definitie van atheisme
Ik ben helemaal niet anti gelovig. Maar er zijn te veel gelovigen die hun geloof zien als waarheid, en daar vraag ik bewijs voor. Er zijn te veel gelovigen die hun waarheid proberen op te dringen aan niet/anders gelovigen. Daar protesteer ik tegen.

Als alle gelovigen hun geloof alleen maar zagen als een geloof was er niets aan de hand.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:25:28 #19
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58986802
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:05 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Nou nee, dat zijn Papier en ik enkel volgens anderen Ben even kwijt wie ons ook al weer zo noemde...ik ben nergens fundamenteel in om heel eerlijk te zijn.
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:32:06 #20
213270 TheWanderer
pi_58986975
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben helemaal niet anti gelovig. Maar er zijn te veel gelovigen die hun geloof zien als waarheid, en daar vraag ik bewijs voor. Er zijn te veel gelovigen die hun waarheid proberen op te dringen aan niet/anders gelovigen. Daar protesteer ik tegen.

Als alle gelovigen hun geloof alleen maar zagen als een geloof was er niets aan de hand.
als je je geloof niet ziet als waarheid blijft er niks van over.
ik kan toch moeilijk gaan zeggen dat het niet waar is wat ik geloof maar dat ik er toch in geloof
dat is net zoiets als weten dat sinterklaas niet bestaat maar er wel in 'geloven'.
ik probeer mijn waarheid niet op te dringen aan anderen, simpelweg omdat ik denk dat dat alleen maar averechts werkt.
maar ik steek het ook niet onder stoelen of banken, als iemand met mij een gesprek aan gaat wat die richting opgaat zal ik niet gaan doen alsof ik niet geloof.
waar ik mij vreselijk aan kan storen is de houding van 'mensen mogen geloven als ik er maar geen last van heb'.
op zich lijkt dit namelijk heel redelijk maar draai het eens om 'mensen mogen ongelovig zijn als ik er maar geen last van heb' en het lijkt opeens heel intolerant.
dit is overigens niet tegen jou gericht, maar meer een algemene ergernis
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:33:52 #21
31101 _Led_
pi_58987011
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:32 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

ik kan toch moeilijk gaan zeggen dat het niet waar is wat ik geloof maar dat ik er toch in geloof
Als je er niet bij durft te zeggen "maar ik kan het ook mis hebben" zie je het niet als een geloof.
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:38:30 #22
pi_58987118
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:32 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Dan moet je je waarheid bewijzen, maar als ik daar om vraag ben ik anti-gelovig?
quote:
dat is net zoiets als weten dat sinterklaas niet bestaat maar er wel in 'geloven'.
Je mag van mij ook gewoon van je geloof afstappen hoor.
quote:
ik probeer mijn waarheid niet op te dringen aan anderen, simpelweg omdat ik denk dat dat alleen maar averechts werkt.
Het kabinet zit vol met mensen die dat wel willen.
quote:
maar ik steek het ook niet onder stoelen of banken, als iemand met mij een gesprek aan gaat wat die richting opgaat zal ik niet gaan doen alsof ik niet geloof.
Zolang je je niet om alles beledigt voelt en zaken wilt verbieden hoeft dat geen probleem te zijn.
quote:
waar ik mij vreselijk aan kan storen is de houding van 'mensen mogen geloven als ik er maar geen last van heb'.
Ik stoor me aan mensen die anderen hun vrijheid willen ontnemen vanwege hun geloof.
quote:
op zich lijkt dit namelijk heel redelijk maar draai het eens om 'mensen mogen ongelovig zijn als ik er maar geen last van heb' en het lijkt opeens heel intolerant.
En op welke manier heb jij last van mijn ongelovigheid? Breng ik je aan het twijfelen?
quote:
dit is overigens niet tegen jou gericht, maar meer een algemene ergernis
Idem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 29-05-2008 13:45:54 ]
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:45:10 #23
213270 TheWanderer
pi_58987302
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:33 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Als je er niet bij durft te zeggen "maar ik kan het ook mis hebben" zie je het niet als een geloof.
ik denk niet dat ik het mis kan hebben.
ik kan er wel bij zeggen dat als iemand mij bewijst dat god niet bestaat ik dit zal accepteren.
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:54:36 #24
pi_58987571
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:45 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

ik kan er wel bij zeggen dat als iemand mij bewijst dat god niet bestaat ik dit zal accepteren.
Aangezien jij degene bent die iets stelt, namelijk dat er een God is, ligt de bewijslast bij jou.
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:55:18 #25
213270 TheWanderer
pi_58987597
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[quote]Dan moet je je waarheid bewijzen, maar als ik daar om vraag ben ik anti-gelovig?
nee hoor je mag mij best om bewijs vragen , of ik daar een pasklaar antwoord op heb is een 2e ik ben namelijk geen geleerde.
maar for starters, de behoefte aan een god.
elk verlangen van de mens kan vervuld worden vanuit de natuur, dorst=water honger=eten sociaal=mensen de behoefte aan een god=god.
en de behoefte aan een god lijkt me onomstotelijk vast te liggen als je kijkt hoeveel gelovigen er zijn.
bezoek een willekeurig volkje in afrika en ze hebben wel een god.

[..]
quote:
Je mag van mij ook gewoon van je geloof afstappen hoor.
dank je
[..]
quote:
Het kabinet zit vol met mensen die dat wel willen.
das kut overigens zitten er mensen in de oppositie die boeken willen verbieden, weliswaar niet mijn boek maarja wat niet is kan nog komen he.

[..]

quote:
Zolang je je niet om alles beledigt voelt en zaken wilt verbieden hoeft dat geen probleem te zijn.
vrije wil is een voorwaarde voor mijn geloof
van vrijheid van meningsuiting ben ik een groot voorstander, want dat betekend dat ik die zelf ook heb

[..]

quote:
Ik stoor me aan mensen die anderen hun vrijheid willen ontnemen vanwege hun geloof.
ik ook
[..]
quote:
En op welke manier heb jjij last van min ongelovigheid? Breng ik je aan het twijfelen?
dat zeg ik niet
[..]

Idem.
[/quote]
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:55:33 #26
31101 _Led_
pi_58987605
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:45 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Dus al die andere mensen die net als jij een geloof hebben (een ander geloof dan jij, dat wel) hebben het allemaal mis,
maar jij kunt het onmogelijk mis hebben.
Ten slotte ben jij heel speciaal, toch ?
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:56:57 #27
31101 _Led_
pi_58987637
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:55 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

nee hoor je mag mij best om bewijs vragen , of ik daar een pasklaar antwoord op heb is een 2e ik ben namelijk geen geleerde.
maar for starters, de behoefte aan een god.
elk verlangen van de mens kan vervuld worden vanuit de natuur, dorst=water honger=eten sociaal=mensen de behoefte aan een god=god.
en de behoefte aan een god lijkt me onomstotelijk vast te liggen als je kijkt hoeveel gelovigen er zijn.
bezoek een willekeurig volkje in afrika en ze hebben wel een god.
Precies wat je zegt, god is inderdaad een hulpmiddel om om te gaan met dingen die je niet begrijpt !
Hoe minder kennis, hoe meer belang bij een God om het "onverklaarbare" te verklaren.
Dat is die behoefte aan "God".
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:57:51 #28
213270 TheWanderer
pi_58987662
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Aangezien jij degene bent die iets stelt, namelijk dat er een God is, ligt de bewijslast bij jou.
jij stelt dat er geen god is.
aangezien ik die mogelijkheid veel kleiner acht, vind ik dat die bewijslast eigenlijk bij jou ligt.
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:59:15 #29
31101 _Led_
pi_58987703
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:57 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

aangezien ik die mogelijkheid veel kleiner acht, vind ik dat die bewijslast eigenlijk bij jou ligt.
Hij kan jou heel makkelijk "geen god" laten zien.
Kun jij hem net zo makkelijk God laten zien ? Of is ie even op vakantie nu ?
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:59:40 #30
213270 TheWanderer
pi_58987718
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:55 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dus al die andere mensen die net als jij een geloof hebben (een ander geloof dan jij, dat wel) hebben het allemaal mis,
maar jij kunt het onmogelijk mis hebben.
Ten slotte ben jij heel speciaal, toch ?
ja.
ik kan het mis hebben.
elk mens is speciaal
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:00:35 #31
213270 TheWanderer
pi_58987744
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:56 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Precies wat je zegt, god is inderdaad een hulpmiddel om om te gaan met dingen die je niet begrijpt !
Hoe minder kennis, hoe meer belang bij een God om het "onverklaarbare" te verklaren.
Dat is die behoefte aan "God".
wat begrijp ik niet?
ik denk dat ik 'dingen' prima begrijp
pi_58987759
Overigens , mensen met een gebrek aan Oxytocine kunnen ook geen langdurige relatie aangaan...

Je kunt dus een direkte band leggen met het behouden van een relatie en je vatbaarheid om opgelicht te worden..
Inderdaad moet ik erkennen dat ik aan mijn vrouw maandelijks meer geld kwijtben dan dat ik ooit aan 'balletje-balletje-spelers' of 'pyramide-beleggingsfondsen' heb afgedragen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:01:39 #33
213270 TheWanderer
pi_58987772
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:59 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Hij kan jou heel makkelijk "geen god" laten zien.
Kun jij hem net zo makkelijk God laten zien ? Of is ie even op vakantie nu ?
ik kan jou god laten zien
doe je raam open en kijk naar buiten
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:02:28 #34
31101 _Led_
pi_58987785
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:59 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

ja.
ik kan het mis hebben.
elk mens is speciaal
Huh, nu kan je het opeens wel mis hebben ?
In je vorige post dacht je daar nog anders over!

En elk mens is inderdaad speciaal, net zo speciaal als de rest :

zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:03:45 #35
pi_58987825
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 13:57 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Je draait het om.

Als iemand stelt dat regen uit wolken komt met ie dat bewijzen.
Als iemand stelt dat er een Big Bang is geweest mag ie dat bewijzen
Als iemand stelt dat er evolutie is, mag hij dat bewijzen (en dat is tot nu toe aardig gelukt).

Maar als jij stelt dat er een God is mag ik bewijzen dat dat niet zo is?
Jij draait hier nu zaken om. De bewijslast ligt bij jou.
pi_58987827
waarom wordt dit topic gekaapt door geloofsgebash?
daar ging het helemaal niet over!
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:05:10 #37
31101 _Led_
pi_58987864
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:01 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

God is een trein ?
Je kunt me van alles laten zien - de aarde, de lucht, je grote teen - maar dat is precies wat het is : aarde, lucht en een grote teen.
Waar is die god dan ?
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:05:21 #38
213270 TheWanderer
pi_58987868
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:02 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Huh, nu kan je het opeens wel mis hebben ?
In je vorige post dacht je daar nog anders over!

En elk mens is inderdaad speciaal, net zo speciaal als de rest :

[ afbeelding ]
@ je plaatje.
nee ik kan het mis hebben dat betekend namelijk dat ik een kritische blik op dingen houd.
ik denk niet dat ik het mis heb.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:05:31 #39
pi_58987870
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:01 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Wolken, planten, tennisbaan. Geen God, you lose
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:06:24 #40
pi_58987887
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:03 schreef Yorrit het volgende:
waarom wordt dit topic gekaapt door geloofsgebash?
daar ging het helemaal niet over!
Omdat gelovigen bang zijn dat hun geloof alleen maar uit hormonen bestaan.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:06:43 #41
31101 _Led_
pi_58987895
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:05 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

@ je plaatje.
nee ik kan het mis hebben dat betekend namelijk dat ik een kritische blik op dingen houd.
ik denk niet dat ik het mis heb.
Nee, da's logisch, anders zou je het niet geloven
Maar een paar posts eerder zeg je nog dat je het niet mis kan hebben
zzz
pi_58987923
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

ja geef hun maar weer de schuld
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:08:26 #43
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_58987945
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:01 schreef RM-rf het volgende:
Overigens , mensen met een gebrek aan Oxytocine kunnen ook geen langdurige relatie aangaan...

Je kunt dus een direkte band leggen met het behouden van een relatie en je vatbaarheid om opgelicht te worden..
Inderdaad moet ik erkennen dat ik aan mijn vrouw maandelijks meer geld kwijtben dan dat ik ooit aan 'balletje-balletje-spelers' of 'pyramide-beleggingsfondsen' heb afgedragen
tvptje..

hmzz interessant.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:10:35 #44
213270 TheWanderer
pi_58988010
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je draait het om.

Als iemand stelt dat regen uit wolken komt met ie dat bewijzen.
Als iemand stelt dat er een Big Bang is geweest mag ie dat bewijzen
Als iemand stelt dat er evolutie is, mag hij dat bewijzen (en dat is tot nu toe aardig gelukt).

Maar als jij stelt dat er een God is mag ik bewijzen dat dat niet zo is?
Jij draait hier nu zaken om. De bewijslast ligt bij jou.
De big bang is een mogelijkheid, en er is evolutie
ok laten we stellen dat de bewijslast bij mij ligt.
het maakt in feite niet zoveel uit want dingen die ik als bewijs zie zie jij waarschijnlijk niet als bewijs.
ik vind bijvoorbeeld ons bestaan, de aarde, en de natuur een bewijs.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:12:00 #45
213270 TheWanderer
pi_58988048
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:05 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

God is een trein ?
Je kunt me van alles laten zien - de aarde, de lucht, je grote teen - maar dat is precies wat het is : aarde, lucht en een grote teen.
Waar is die god dan ?
en waarom zijn die dingen daar?
dit vind ik een hele belangrijke vraag.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:12:53 #46
213270 TheWanderer
pi_58988073
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wolken, planten, tennisbaan. Geen God, you lose
ok
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:14:04 #47
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58988100
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:01 schreef RM-rf het volgende:

Nou ja, we mogen er toch wel vanuit gaan dat je bij je vrouw er nog iets voor terug krijgt? Bij een balletje-balletje-speler is dat gegarandeerd nul. Of deze moet je vrouw zijn natuurlijk

Overigens als Autisme en Oxytocine of het gebrek daarvan iets met elkaar te maken kunnen hebben, dan is het idd niet verrassend dat mensen met een gebrek aan het hormoon geen langdurige relaties aan kunnen gaan.

Ik ben erg slecht in contacten onderhouden...zou ik er nu ook last van hebben...of ben ik gewoon nonchalant tot het bot?
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:14:45 #48
213270 TheWanderer
pi_58988124
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

alles bestaat uit hormonen en atomen en shit
Ik ben niet bang dat iets mijn geloof als onwaar bewijst
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:15:23 #49
pi_58988138
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:10 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

ik vind bijvoorbeeld ons bestaan, de aarde, en de natuur een bewijs.
Ik vind ons bestaan, de aarde en de natuur een bewijs dat er geen God is.

Slotje.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:17:25 #50
pi_58988185
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:12 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Dat is een onzin vraag. Je kan vragen hoe die dingen daar gekomen zijn en daar antwoord op krijgen, maar de vraag waarom is onzinnig. Je kan net zo goed vragen waarom er een God zou moeten bestaan. We kunnen namelijk prima zonder.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:17:43 #51
213270 TheWanderer
pi_58988190
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:06 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Nee, da's logisch, anders zou je het niet geloven
Maar een paar posts eerder zeg je nog dat je het niet mis kan hebben
quote me even als je wil want ik kan het niet terugvinden
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:20:18 #52
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58988257
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind ons bestaan, de aarde en de natuur een bewijs dat er geen God is.

Slotje.
Niks slotje! Daar ging het hele topic helemaal niet over joh! Ga eens weer ff naar een ander topic Papier.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:20:49 #53
213270 TheWanderer
pi_58988266
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is een onzin vraag. Je kan vragen hoe die dingen daar gekomen zijn en daar antwoord op krijgen, maar de vraag waarom is onzinnig. Je kan net zo goed vragen waarom er een God zou moeten bestaan. We kunnen namelijk prima zonder.
jij vind die vraag onzin, ik niet ik vind hem nog belangrijker dan de hoe vraag.
jij kunt mij dus niet uitleggen waarom dingen er zijn, alleen maar hoe?
goh, mijn geloof kan dat wel
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:21:49 #54
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_58988289
Zullen we weer een beetje on-topic gaan? Dank u.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:22:33 #55
213270 TheWanderer
pi_58988304
quote:
We kunnen namelijk prima zonder.
dat kunnen we niet, zonder god zouden we hier niet zijn
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:24:06 #56
213270 TheWanderer
pi_58988342
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:21 schreef Alicey het volgende:
Zullen we weer een beetje on-topic gaan? Dank u.
ok sorry
ik vind die geloofsdiscussie's alleen zo machtig interessant
maar ik zal stoppen nou
@ papier, je mag me ook PM'en als je wil
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:27:42 #57
pi_58988439
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:20 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

jij vind die vraag onzin, ik niet ik vind hem nog belangrijker dan de hoe vraag.
jij kunt mij dus niet uitleggen waarom dingen er zijn, alleen maar hoe?
goh, mijn geloof kan dat wel
Leg maar uit dan.
Waarom bestaat er een God?

Succes!
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:28:34 #58
31101 _Led_
pi_58988464
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:12 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

Zelfde zou gelden voor God (als er inderdaad een god zou zijn) :
waarom is God daar ?
Hoe is God er dan gekomen ?

God toevoegen aan het vraagstuk lost niks op.
zzz
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:40:21 #59
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_58988726
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:24 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

ok sorry
ik vind die geloofsdiscussie's alleen zo machtig interessant
maar ik zal stoppen nou
@ papier, je mag me ook PM'en als je wil
Misschien is het dan een idee om er een nieuw topic voor te openen. Dan komen beide discussies tot hun recht.

-edit- Papierversnipperaar was je al voor.
pi_58993887
Ik geloof best dat je als gelovige meer hiervan kan krijgen. Ik vind de term 'goedgelovige sukkel' dan wel weer denigrerend. De bijbel zegt dat de liefde alles gelooft, dus wat dat betreft is het niet iets vreemds. Het zou eigenlijk juist normaal moeten zijn dat je elkaar kan vertrouwen in plaats van dat je voor iedereen achterdochtig moet zijn. Egoïsten, leugenaars en laffe oplichters verpesten de boel gewoon.
pi_58995195
Goedgelovige sukkel slaat hier meer op de "bedwelmde" die zijn geld steeds aan de oplichter geeft, wat dus waarschijnlijk door dat hormoon komt.

Wat wel grappig is dat dat hormoon ook zorg voor een band van moeder met kind. En wiens gedrag nemen we uiteindelijk grotendeels over? Van je ouders. De kans dat je christen wordt als je ouders christelijk zijn is duizenden malen groter dan de kans dat je moslim wordt.

Je wordt eigenlijk wel een beetje geïndoctrineerd/gehersenspoeld wat dat betreft. Grote kans dat als je in een atheïstisch gezin was opgegroeid je nu gewoon atheïstisch was geweest. Of vica versa. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar bij het gros van de mensen gaat het wel op deze manier.

Het meest vrij zou het zijn als ieder kind zo'n neutraal mogelijke opvoeding zou krijgen. Waar de blootstelling aan iedere levensbeschouwing ongeveer even groot is. Op die manier zou je pas écht de keus hebben, om te geloven of niet. En niet geloven omdat paps en mams zeggen dat het nou eenmaal zo is.

Wat misschien ook leuk zou zijn om nu te onderzoeken, is of dat autisme vaker voorkomt bij mensen die nooit borstvoeding hebben gehad. En natuurlijk een duistere kant, gewoon een hoop Oxytocine in je winkel vernevelen en je klanten slikken alles wat je zegt als zoete koek.
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_58995360
Vertrouwen hebben is goed, maar je moet je altijd weer inhouden in onze boze wereld waarin iedereen elkaar voortdurend probeert op te lichten... Zucht.
/\oo/\
  donderdag 29 mei 2008 @ 20:10:57 #63
pi_58996142
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 19:32 schreef switchboy het volgende:
En natuurlijk een duistere kant, gewoon een hoop Oxytocine in je winkel vernevelen en je klanten slikken alles wat je zegt als zoete koek.
Een nieuwe rape-drug
pi_58998106
Ik heb mijn nieuwe daterapedrug gevonden Mijn GHB kan in de prullenbak
  vrijdag 30 mei 2008 @ 10:07:51 #65
31101 _Led_
pi_59006796
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:17 schreef TheWanderer het volgende:

[..]

quote me even als je wil want ik kan het niet terugvinden
Okee, hiero :