abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58953992
Dat is gewoon een hersenspinsel LXIV, ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik verdien zeker niet genoeg om van 12 werkuren een huis te betalen, eten te kopen, en mij te verzekeren.

Wat ik overhoudt aan de extra inkomsten, is quality time.
Want wat heb je aan heel veel vrije uren als je geen geld hebt? Leuk zeg, heel de dag thuiszitten.
Van mij mag jij het hoor, maar waarom moet een politica mij ertoe dwingen of bewegen? Ik wil graag 50 uur per week werken (wat ik gemiddeld doe), als ik daarna maar in mijn eigen tijd de mogelijkheid heb om eens lekker uit eten te gaan, te sparen voor mijn oude dag, een autootje te rijden enzovoorts.

Dit zou misschien kunnen komen omdat ik niet op een kantoor werk
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:13:11 #52
168657 Koffielurk01
Ik weet geen ondertitel...
pi_58954015
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:10 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Mijn vraag is dan: wat is de bedoeling? Mogen gezinnen gezond functioneren of is het beter dat de kinderen opvoedkundig materiaal via blue ray tot zich kunnen nemen?
Tja het feit is wel dat hele generaties kapot worden gemaakt door een tekort aan ouderlijke aanwezigheid in de jeugd, dus het zou maatschappelijk gezien geen slecht idee zijn om wat minder te werken,
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:13:16 #53
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_58954017
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Volgens mij is dat juist wat GL minder wil dan de reguliere partijen.

Consumentisme is voor mij de nieuwe spiegeltjes en kraaltjes, waarmee mensen verleid worden hun werkelijk waardevolle bezitting (tijd) af te troggelen. Ik denk dat het in de huidige tijd mogelijk moet zijn om maximaal 12 uur per week te werken (écht werken, geen kantoorhangen) om een voldoende welvaarsniveau voor eenieder te bereiken.
De aard van de werkzaamheden wordt daarmee beperkt en dat is tegen het idee van wat die feministen allemaal zo graag zouden zien, vrouwen die hun eigen processen kunnen beinvloeden, ook al is dat maar een fractie van de werktijd. Mischien is de boodschap van Halsema wel dat we meer moeten sparen?

Ik geloof dat D66 wel zoiets in de jaren 90 heeft willen bereiken, maar uiteindelijk zal zoiets nooit ten bate van de werknemer uitpakken, ben ik bang.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_58954032
quote:
Ik denk dat het in de huidige tijd mogelijk moet zijn om maximaal 12 uur per week te werken (écht werken, geen kantoorhangen) om een voldoende welvaarsniveau voor eenieder te bereiken.
WTF? Wat moet je in vredesnaam met de rest van de week?

Ik heb recent minder dan 3 dgn in de week werk verboden voor al mijn werknemers. Geeft teveel problemen. Het werk wordt dan op amateurniveau uitgevoerd. Bestaande afspraken kom ik na, maar nieuwe: neen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:14:41 #55
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_58954043
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:13 schreef Koffielurk01 het volgende:

[..]

Tja het feit is wel dat hele generaties kapot worden gemaakt door een tekort aan ouderlijke aanwezigheid in de jeugd, dus het zou maatschappelijk gezien geen slecht idee zijn om wat minder te werken,
Ik ben het met je eens. Zie de aanrechtsubsidie. Die moet weg volgens GroenLinks, kinderen moeten op zeer jonge leeftijd al leren dat ze eigen verantwoordelijkheid hebben
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:18:56 #56
168657 Koffielurk01
pi_58954111
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb recent minder dan 3 dgn in de week werk verboden voor al mijn werknemers. Geeft teveel problemen. Het werk wordt dan op amateurniveau uitgevoerd. Bestaande afspraken kom ik na, maar nieuwe: neen.
Ik denk ook dat voor de kwaliteit van het werk wel een minimum aantal uren gemaakt moet worden. Daarom zou het beter zijn om terug te gaan naar het tradionele model waarin er 1 kostenwinner is en 1 persoon die het huishouden regelt als we toch zo nodig minder moeten gaan werken.
pi_58954116
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:13 schreef Koffielurk01 het volgende:

Tja het feit is wel dat hele generaties kapot worden gemaakt door een tekort aan ouderlijke aanwezigheid in de jeugd
Het is eigenlijk pas van na de tweede wereldoorlog dat kinderen hun ouders vaak zien (als in: aandacht krijgen van). Daarvoor was moeder de hele dag bezig met het huishouden, want zonder al die electronische hulpmiddelen was dat een dagtaak!

En de grootste problemen heb je met kinderen waar twee ouders van thuis zijn. Niet dat aandacht van ouders slecht is, maar een gezonde balans is iets anders als continu aandacht krijgen van minimaal één ouder.
pi_58954137
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:18 schreef Koffielurk01 het volgende:

Daarom zou het beter zijn om terug te gaan naar het tradionele model waarin er 1 kostenwinner is en 1 persoon die het huishouden regelt
Beter voor wie?
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:21:26 #59
168657 Koffielurk01
pi_58954155
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is eigenlijk pas van na de tweede wereldoorlog dat kinderen hun ouders vaak zien (als in: aandacht krijgen van). Daarvoor was moeder de hele dag bezig met het huishouden, want zonder al die electronische hulpmiddelen was dat een dagtaak!

En de grootste problemen heb je met kinderen waar twee ouders van thuis zijn. Niet dat aandacht van ouders slecht is, maar een gezonde balans is iets anders als continu aandacht krijgen van minimaal één ouder.
Ik zeg ook niet dat de kinderen de hele dag achter hun mama (of papa) aan moeten lopen, maar het is wel goed dat kinderen en plek hebben om "thuis" te komen. De buitenschoolse opvang is toch een vrij collectieve plek en mist die intimiteit die een huis wel kan bieden. Ik ben van mening dat kinderen die rust en bescherming nodig hebben om tot een gezonde volwassene op te groeien.
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:22:24 #60
168657 Koffielurk01
pi_58954181
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Beter voor wie?
Uhm, voor de kwaliteit van het werk, de kinderen en de maatschappij.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2008 @ 00:24:18 #61
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58954204
Hee, heeft EchtGaaf een kloon gemaakt.
Carpe Libertatem
pi_58954239
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:22 schreef Koffielurk01 het volgende:

Uhm, voor de kwaliteit van het werk,
Voor het werk maakt het niet uit of iemand die 5 dagen werkt wel of niet een partner heeft die thuis zit.
quote:
de kinderen
Vele studies laten zien dat 2 of 3 dagen in de opvang juist goed is voor de ontwikkeling.
quote:
en de maatschappij.
Die kan ik niet plaatsen...
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:26:41 #63
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58954249
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Fok!ken en neuken.

Oh, je hebt geen leven....
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_58954259
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:21 schreef Koffielurk01 het volgende:
Ik ben van mening dat kinderen die rust en bescherming nodig hebben om tot een gezonde volwassene op te groeien.
Die mening is je gegund, maar deskundigen zijn daar stukken genuanceerder over.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2008 @ 00:30:10 #65
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58954316
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:21 schreef Koffielurk01 het volgende:
Ik zeg ook niet dat de kinderen de hele dag achter hun mama (of papa) aan moeten lopen, maar het is wel goed dat kinderen en plek hebben om "thuis" te komen. De buitenschoolse opvang is toch een vrij collectieve plek en mist die intimiteit die een huis wel kan bieden. Ik ben van mening dat kinderen die rust en bescherming nodig hebben om tot een gezonde volwassene op te groeien.
Je staat helemaal vrij om dat "thuis" te bieden samen met je partner/vriend/vriendin/familie/whatever. Veel plezier met de thee en het koekje.
Carpe Libertatem
pi_58954320
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Fok!ken en neuken.
Ik fok in principe alleen als ik aan het werk ben (ok, tussen de werkzaamheden door) en iedere dagen vele uren neuken is ook teveel van het goede.
quote:
Oh, je hebt geen leven....
Jazeker wel. Maar de mensen met wie ik om ga werken net zoals ik en daarnaast kost vrije tijd geld (tenzij je een beetje in en om het huis blijft hangen, maar ook dat gaat tzt vervelen.
pi_58954346
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:30 schreef Boze_Appel het volgende:

Veel plezier met de thee en het koekje.
Dat mag ook niet meer, dikmaker en dat kost de gemeenschap geld (immers, dikkerts zijn ongezond, weetjewel...).

Wel opletten!
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2008 @ 00:33:23 #68
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58954369
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:31 schreef DS4 het volgende:
Dat mag ook niet meer, dikmaker en dat kost de gemeenschap geld (immers, dikkerts zijn ongezond, weetjewel...).

Wel opletten!
Ohja.

Maarja, ik ben natuurlijk een kapitalist die helemaal niet over het welzijn van de mensen nadenkt.
Carpe Libertatem
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:42:21 #69
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58954514
Realiseren dat immateriële zaken ook waarde hebben en wellicht zelfs uit te drukken zijn in geld is uiteraard een dreiging voor de huidige producenten van onder andere consumentenproducten. Vandaar de rare sprongen van de kat, die gelijk roept dat een gedachte als deze gelijk zou zijn aan een communisme wat de ondergang zou zijn.

Grappig.

De persoon die nu iets minder consumeert is de outcast. Kijk maar eens hoe vreemd mensen kijken naar personen zonder mobiele telefoon, bijvoorbeeld. Dat zou best wel mogen veranderen. En roepen dat Halsema dan ook maar zou moeten verhuizen is natuurlijk onzin. Uitleg lijkt mij niet nodig, maar het is wel FOK!, dus bij deze. "Een rijk persoon die oproept om te doneren voor onderzoek naar medicijnen tegen een ziekte, en zelf ook geld geeft, hoeft niet zijn volledige kapitaal weg te geven om zogenaamd geloofwaardig over te komen."
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_58954546
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wel opletten!
Die dikkerdjes gaan wel allemaal op hun 60e dood aan een hartaanval, dus voor het grijze graaien!
pi_58954640
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:42 schreef Yildiz het volgende:
Realiseren dat immateriële zaken ook waarde hebben en wellicht zelfs uit te drukken zijn in geld is uiteraard een dreiging voor de huidige producenten van onder andere consumentenproducten. Vandaar de rare sprongen van de kat, die gelijk roept dat een gedachte als deze gelijk zou zijn aan een communisme wat de ondergang zou zijn.

Grappig.

De persoon die nu iets minder consumeert is de outcast. Kijk maar eens hoe vreemd mensen kijken naar personen zonder mobiele telefoon, bijvoorbeeld. Dat zou best wel mogen veranderen. En roepen dat Halsema dan ook maar zou moeten verhuizen is natuurlijk onzin. Uitleg lijkt mij niet nodig, maar het is wel FOK!, dus bij deze. "Een rijk persoon die oproept om te doneren voor onderzoek naar medicijnen tegen een ziekte, en zelf ook geld geeft, hoeft niet zijn volledige kapitaal weg te geven om zogenaamd geloofwaardig over te komen."
Fuck that. Als jij geen mobieltje wilt, koop je hem toch lekker niet? maar laat me raden je hebt er vast een.

Wat is nu het hele punt? Dat we maar moeten kappen met 40 uur per week werken en maar genoegen moeten nemen met een leven zoals dat 100 jaar terug was?
pi_58954679
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:51 schreef sneakypete het volgende:

Dat we maar moeten kappen met 40 uur per week werken en maar genoegen moeten nemen met een leven zoals dat 100 jaar terug was?
100 jaar terug werkte men meer dan 40 uur voor een koopkracht waar een bijstandsgerechtigde vandaag de dag van zou huiveren.
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:56:55 #73
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58954709
Go Femke!!!

En leest allen dit boek
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 28 mei 2008 @ 01:02:25 #74
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_58954768
Ik ken wel wat mensen die zich 40 uur in de week staan af te beulen voor 1142 euro (minimumloon dus). Wat hen betreft is het gemekker over geld en loonsverhoging nog lang niet afgelopen en ik denk dat er voor een hoop van die mensen überhaupt niet zo heel veel te consumeren valt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_58954825
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 01:02 schreef Hukkie het volgende:
Ik ken wel wat mensen die zich 40 uur in de week staan af te beulen voor 1142 euro (minimumloon dus). Wat hen betreft is het gemekker over geld en loonsverhoging nog lang niet afgelopen en ik denk dat er voor een hoop van die mensen überhaupt niet zo heel veel te consumeren valt.
Femke kan dan ook makkelijk praten in haar positie. In haar omgeving ziet ze allemaal redelijk rijke mensen die erop los leven. En dat doet ze zelf ook gezien haar huis en jurkjes-verslaving. En dan denkt ze: ik kan best een beetje minderen.

Maar daarbij staat ze niet stil dat er nog veel mensen van het minimum leven en er nog redelijk wat armoede heerst. Eigenlijk moet ze haar pleidooi tot zichzelf richten en niet tot heel Nederland.

Nu lijkt het verdacht veel op :"Als ik op dieet ga, dan moet heel Nederland op dieet."
pi_58954885
Als groepen minder gaan werken, dan gaat Nederland er evenredig hard op achteruit. Inclusief de voorzieningen. In 24 uur kan je niet hetzelfde produceren als in 40 uur.

Het gunstige klimaat waarin wij ons kunnen richten op armoedebestrijding, opvang, zorg, milieuproblematiek en scholing wordt gefinancierd door het werk en de consumptie-maatschappij.

[ Bericht 17% gewijzigd door Picchia op 28-05-2008 01:20:37 ]
  woensdag 28 mei 2008 @ 01:17:54 #77
pi_58954920
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

100 jaar terug werkte men meer dan 40 uur voor een koopkracht waar een bijstandsgerechtigde vandaag de dag van zou huiveren.
Vooruitgang door minder werken dus.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 28 mei 2008 @ 07:54:20 #78
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_58955987
Volgens mij pleit Halsema niet voor minder werken an sich, maar voor een goede balans tussen werk en ontspanning. Verder denk ik dat ze vooral de aandacht probeert te vestigen op de overmatige consumptiedrang van de mensen (waar ik zelf overigens keurig aan meedoe). En mindering is natuurlijk niet verkeerd. Het gaat immers om een groeiende wereldbevolking die een stijgende consumptie laat zien. Met het schaarser worden van de grondstoffen kun je wel zeggen dat het allemaal niet uitmaakt, maar dat merk je dan straks dubbel zo hard in je eigen portemonnaie. Verstandiger omgaan met grondstoffen en nadenken over de "noodzaak" van de dingen die je koopt, dat maakt je nog niet automatisch een linkse hippie die gitaarspelend wiet zit te roken in een park, onderwijl de bankbiljetten tellend van je kinderbijslag en uitkeringen.

Het pleidooi voor een consumptie-belasting met daarbij behorende loonbelastingsverlaging klinktzo gek nog niet. Het past volledig in de geest van de vervuiler betaalt en is één van de weinige manieren om mensen, zonder het opleggen van allerhande (andere) dwangmaatregelen en lastenverzwaringen er toe te zetten bewuster te consumeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door DivineJester op 28-05-2008 08:03:51 ]
  woensdag 28 mei 2008 @ 07:59:04 #79
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_58956013
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:02 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Hoe zie je die tijd beloond worden ?
Volgens mij zijn parttimers nu een probleem, omdat ze (te) weinig betrokkenheid tonen bij het werk dat ze doen. Meer mensen aan het werk krijgen. is wat GL wil, dat heet voornamelijk 'het afschaffen van de aanrechtsubsidie', zodat beide ouders genoeg geld in het laadje brengen om een torenhoge hypotheek te kunnen blijven aflossen, wat als bijeffect heeft dat mensen kwetsbaarder worden en dus beter te manipuleren als het om vrijheidsbeleving gaat. Consumentisme is de meest voor de hand liggende oplossing om de mensheid rustig te houden.
Brood en spelen, de oude Romeinen wisten het al...
  woensdag 28 mei 2008 @ 08:03:05 #80
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_58956033
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Is er een grens dan?
Die zou er wel moeten zijn. Als het werkenwerkenwerken-adagium ten koste gaat van de samenleving, bijvoorbeeld door meer sociale ontsporing van jeugd, door welvaartsziektes, door overdadige consumptie (gepaard met vervuiling en grondstofuitputting), door verminderde zorg (met hierdoor complicaties), door intellectuele verarming etc, dan is er wel een grens bereikt. Voor we dat punt daadwerkelijk voorbij gaan is het misschien verstandig eens te kijken waar het ligt, en of we ons gedrag moeten/kunnen veranderen om de gevolgen te voorkomen/minimaliseren.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2008 @ 08:42:00 #81
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58956408
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 07:54 schreef DivineJester het volgende:
maar voor een goede balans tussen werk en ontspanning.
Dat bepalen mensen zelf.
Carpe Libertatem
pi_58957538
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 08:03 schreef DivineJester het volgende:
...door verminderde zorg (met hierdoor complicaties)...
Ah, de achteruitgang in de zorg komt door ons harde werken. Is dat ook weer helder.
pi_58957973
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 01:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Vooruitgang door minder werken dus.
Er zijn ook mensen die vermoeden dat het iets met technologische vooruitgang te maken heeft... Jij mag van mij iets anders geloven.
pi_58958075
quote:

Die zou er wel moeten zijn. Als het werkenwerkenwerken-adagium ten koste gaat van de samenleving, bijvoorbeeld door meer sociale ontsporing van jeugd, door welvaartsziektes, door overdadige consumptie (gepaard met vervuiling en grondstofuitputting), door verminderde zorg (met hierdoor complicaties), door intellectuele verarming etc, dan is er wel een grens bereikt. Voor we dat punt daadwerkelijk voorbij gaan is het misschien verstandig eens te kijken waar het ligt, en of we ons gedrag moeten/kunnen veranderen om de gevolgen te voorkomen/minimaliseren.
Het ging om een andere grens: te weten de grens aan groei van welvaart. Met andere woorden: dat er op zeker moment niet meer welvaart kan komen. Nou, die grens lijkt mij non-exsistent.

En ook bij jou bespeur ik dat de geschiedenislessen het ene oor in en het andere uit zijn gegaan, gelet op het feit dat jij lijkt te denken alsof we tegenwoordig harder werken dan vroeger, terwijl er geen moment in de historie is geweest dat we met zijn allen zo veel vrije tijd hadden als in deze periode. Integendeel!
pi_58958297
quote:

[..]
..., door intellectuele verarming etc, ...
Ik weet niet hoor, maar volgens mij word je juist dom van op je luie reet zitten.
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:34:26 #86
pi_58958394
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die vermoeden dat het iets met technologische vooruitgang te maken heeft... Jij mag van mij iets anders geloven.
Die technologische vooruitgang is niet veroorzaakt door slavenarbeiders, maar door mensen die de tijd en energie hadden om over zaken na te denken.

Minder (hard) werken is beter!
pi_58958610
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die technologische vooruitgang is niet veroorzaakt door slavenarbeiders, maar door mensen die de tijd en energie hadden om over zaken na te denken.

Minder (hard) werken is beter!
De technologische vooruitgang is veroorzaakt door mensen die daar kei- en keihard voor werkten, niet door mensen die op regenachtige zondagen uit verveling maar ergens over gingen nadenken.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 28-05-2008 11:11:05 ]
pi_58959085
consumeren doet leven.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:09:08 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_58959137
quote:

[..]

Volgens mij is dat juist wat GL minder wil dan de reguliere partijen.

Consumentisme is voor mij de nieuwe spiegeltjes en kraaltjes, waarmee mensen verleid worden hun werkelijk waardevolle bezitting (tijd) af te troggelen. Ik denk dat het in de huidige tijd mogelijk moet zijn om maximaal 12 uur per week te werken (écht werken, geen kantoorhangen) om een voldoende welvaarsniveau voor eenieder te bereiken.
Nah, ik moet de eerste directeur nog tegenkomen die zijn bedrijf in 12 uur per week kan bestieren. Of je een eenvoudige boer bent of een multinational bestuurt. Er zullen altijd mensen nodig zijn die bereid zijn om veel uren te maken. Maar die mensen zijn er genoeg. Heel veel ondernemers steken met veel plezier een groot deel van hun leven in hun bedrijf en veel werknemers worden ultiem gelukkig als ze 60 uur per week met hun dingetje bezig kunnen zijn. Zo heb ik een collega die zonder noodzaak thuis gewoon doorwerkt omdat hij van programmeren geen genoeg kan krijgen.

Wat ik echter soms merk is dat dat geidealiseerd wordt waarbij sommige work-a-holics het raar gaan vinden dat er ook mensen zijn die hun carriere niet als ultiem levensdoel zien en gewoon werken om te eten, hun rekeningen te kunnen betalen en je wat leuks te kunnen veroorloven. Ik denk dat Femke daar een beetje tegenwicht aan wil bieden. Laat iedereen vooral voor zichzelf kiezen hoe hij zijn leven wil leiden mbt werk. Met als voorwaarde dat iedereen als het even kan wel zn eigen onderhoud regelt.

Eveneens komt Femke met een tegenwicht tegen een overdreven materialistische geest. We hoeven echt niet in een wollen trui de beestjes uit onze sla te gaan pulken. Maar sommige mensen zouden zich eens af kunnen vragen wat het precieze nut is van hun aankoopgedrag en in hoeverre het nou werkelijk bijdraagt aan een prettiger leven.

In hoeverre dit allemaal praktisch te maken valt geeft natuurlijk nog veel vragen. maar het is een mooie discussie.
pi_58959225
Femke Halsema heeft trouwens wel heel erg makkelijk praten wat betreft minder consumeren, want mevrouw heeft een hypotheek van 650.000
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:13:40 #91
pi_58959238
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:45 schreef thabit het volgende:

[..]

De technologische vooruitgang is veroorzaakt door mensen die daar kei- en keihard voor werkten, niet door mensen die op regenachtige zondagen uit verveling maar ergens over gingen nadenken.
De ontwikkelingen werden verzorgd door mensen die er zelf voor konden kiezen om hard te werken voor hun ideeën, ipv nuttige dingen te doen zoals kolen scheppen of stenen sjouwen.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2008 @ 11:16:21 #92
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58959301
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:13 schreef JohnDope het volgende:
Femke Halsema heeft trouwens wel heel erg makkelijk praten wat betreft minder consumeren, want mevrouw heeft een hypotheek van 650.000
Daar staat waarschijnlijk tegenover dat ze dan maar voor 50% werkt.
Carpe Libertatem
pi_58959328
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:16 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Daar staat waarschijnlijk tegenover dat ze dan maar voor 50% werkt.
Mevrouw de hypotheektopper heeft inderdaad wel heel makkelijk praten...
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:23:14 #94
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58959476
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 16:22 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Het is dus maar de vraag in hoeverre dit onomkeerbaar is. Met de huidige consumptiegerichte politiek en indeling van de maatschappij is het inderdaad een "vaststaand" gegeven dat er groei in de consumptie moet zitten, maar dat wil niet zeggen dat de maatschappij op consumptie gericht moet blijven. Ik denk zelfs dat het, met het schaarser worden van grondstoffen, onmogelijk gaat worden om op dergelijke schaal door te blijven consumeren. Stijgende prijzen zullen het consumptiepatroon temperen. Als je de samenleving hierop inricht is er weinig aan de hand, maar dat vereist wel een fundamentele omslag in denken en doen, wereldwijd. En dat is nu nog lastig. In de toekomst zal het veranderen denk ik.

Kwestie van de wal die 't schip keert.. hopelijk mindert 't schip wel eerst vaart, anders wordt 't een rommeltje.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:29:34 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_58959662
quote:
Och ene huis is een best duurzame aanschaf. Het zou anders geweest zijn wanneer ze per maand 100 paar schoenen en 20 mobiele telefoons kocht voor haar salaris.
pi_58959740
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Och ene huis is een best duurzame aanschaf. Het zou anders geweest zijn wanneer ze per maand 100 paar schoenen en 20 mobiele telefoons kocht voor haar salaris.
Met alle respect; een hypotheek van 650 ruggen is wel het toppunt van consumeren, daar kunnen een paar telefoontjes en een paar schoenen echt niet tegen op.
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:59:40 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_58960505
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Met alle respect; een hypotheek van 650 ruggen is wel het toppunt van consumeren, daar kunnen een paar telefoontjes en een paar schoenen echt niet tegen op.
Zo'n huis is gebouwd om daar misschien wel 300 jaar te staan bovendien blijft Femke daar misschien nog wel 40 jaar wonen. En zo nietdan vermoed ik dat ze het verkoopt zodat een ander er kan wonen. Dat is dus een zeer duurzame aanschaf die niks met een wegwerpmentaliteit te maken heeft.

Sowieso moet iedereen ergens wonen dus een deel van die 6,5 ton kun je daar sowieso al op afschrijven.

Verder zitten er bij de prijs van een huis ook allerlei dingen inbegrepen die niet direct van materiele aard zijn.
pi_58960556
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zo'n huis is gebouwd om daar misschien wel 300 jaar te staan bovendien blijft Femke daar misschien nog wel 40 jaar wonen. En zo nietdan vermoed ik dat ze het verkoopt zodat een ander er kan wonen. Dat is dus een zeer duurzame aanschaf die niks met een wegwerpmentaliteit te maken heeft.

Sowieso moet iedereen ergens wonen dus een deel van die 6,5 ton kun je daar sowieso al op afschrijven.

Verder zitten er bij de prijs van een huis ook allerlei dingen inbegrepen die niet direct van materiele aard zijn.
Nogmaals 650 ruggen kan je niet vergelijken met die mensen die van telefoontjes en schoenen gelukkig worden.
Laat die mensen toch lekker die kleine dingetjes kopen, als ze daar gelukkig van worden, want over huizen met hypotheken van 650 ruggen kunnen zij alleen maar dromen.
pi_58960814
Je kunt dit absoluut niet afschuiven op 'het individu'.

Ik heb er niet voor gekozen om hier geboren te worden en overspoeld te worden met producten/gadgets/troep/rommel, niemand hier heeft daar voor gekozen, het is ontstaan en wij kunnen er nu van genieten (tenminste: het zou raar zijn als je dat niet deed).

Dit is iets dat zich vanzelf oplost, inderdaad door duurdere grondstof- en brandstofprijzen. Je kunt zoals het nu is nooit door regelgeving veranderen.

De enige manier om te blijven genieten van al dit moois is een oneindige bron van energie, maar die zal hoogst waarschijnlijk niet binnen 100 jaar beschikbaar zijn.
pi_58960870
quote:

dat vind ik nog aan de lage kant hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')