abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58878790
Na lang lurken en af en toe een reactie komt nu maar eens mijn eigen topic. Deze zomer gaat mijn eerste koopwoning namelijk getransformeerd worden. Het betreft een top-appartement van 65m² uit 1927 op de 2e verdieping en ik heb dus geen bovenburen. Het pand was eigendom van een beruchte huisjesmelker welke door de gemeente onteigend is. Ik heb het dus voor een redelijk lage prijs kunnen kopen, maar er zit wel een renovatie- en zelfbewoningsplicht van 3 jaar op. Het appartement is gezien zijn ligging en de mogelijkheid een verdieping er bovenop te bouwen een interessante investering. Kopen, verbouwen, tijdje zelf wonen, verdieping er bovenop en weer verkopen.

Het is gelegen in de Schilderswijk-west in Den Haag op ca. 5 minuten lopen van o.a. de Grote Markt en 't Paard van Troje. De Schilderswijk en het naastgelegen Transvaal zijn weliswaar geen schoolvoorbeelden van probleemloze wijken, maar mijn appartement ligt nog buiten de ellende. Aan de achterzijde heb ik uitzicht op een stadsboerderijtje en 2-laagse monumentale hofjeswoningen. De dichtsbijzijnde overburen op gelijke hoogte wonen ruim 100 meter verderop, vrij zeldzaam in Centrum Den Haag. Aan de voorzijde ligt een klein kinderspeelplaatsje.

Gezien de matige staat van het interieur en de renovatieplicht gaat het dus een vrij grote klus worden. Ik moet de installaties, keuken, badkamer, toilet, afwerkingen, etc. allemaal vernieuwen en/of opnieuw aanleggen. Hieronder staan de foto's van de huidige staat (hopelijk verneuken de foto's de layout niet zoveel. Ik ben bouwkundige en geen IT/forum-held ):

Zoals te zien is, is er wel een hoop werk nodig. Voordeel is dat het casco in prima staat en recent (deels) gerenoveerd is in het kader van particuliere woningverbetering. De indeling is naar mijn mening echter niet meer van deze tijd: zeer hokkerig waardoor het niet modern, functioneel en ruimtelijk aan doet. In mijn ontwerp ga ik dat grondig aanpakken. Alles wat geen onderdeel uitmaakt van het casco gaat eruit, inclusief een dragende binnenwand. Ik zal een vloer, woningscheidende muren, de kopgevels en het dak overhouden....

Hieronder een plattegrondje en wat interieur- en referentiebeelden van het nieuwe ontwerp.

Linksboven een entree met nieuwe meterruimte en apart toilet. Via een glazen schuifdeur kom je uit in de woonkamer met open houthaard en veel open inbouwkastruimte. Daarnaast een ruime keuken met verlaagd plafond welke als ruimtelijke scheiding dient tussen de meer 'publieke' voorkamer en de meer prive achterkamer. Rechtsonder een eetkamer met veel dichte inbouwkasten. Rechtsboven een bescheiden halfopen slaapruimte. Grenzend aan de slaapruimte een inloopdouche en ruimte voor wasmachine en installaties. Op het balkon ruimte voor een bankje, wat planten en de onvermijdelijke barbeque. Het is geen extreem ruime plattegrond, maar door de loft-achtige indeling lijkt de ruimter stukken groter dan hij werkelijk is. De indeling is bij uitstek geschikt voor een één (soms twee :p)-persoons huishouden zonder kinderen. Als in de toekomst de extra verdieping erop komt, verhuist de slaapruimte naar boven en komt er plaatste van de inloopdouche de trap naar boven.

Vanuit de entree naar de voorkamer.

Open kast netjes ingebouwd en meegestuct met bestaande leidingkoker.

Aan de andere kant een open houthaard en nog meer open kastjes, nu met het oorspronkelijke metselwerk zichtbaar. Links de keuken met kookruimte en verlaagd plafond.

De rest van de keuken en een doorzicht naar de achterkamer.

Vanuit de keuken kan je net de slaapruimte in kijken. Halfhoog wandje geeft wat privacy en beslotenheid maar breekt de ruimte niet. Wakker worden met de ochtendzon.

Eetruimte in achterkamer met uitloop op balkon.

Vanuit de achterkamer naar de voorkamer gezien.

Zicht vanuit de slaapruimte met links de keuken en rechts de inloopdouche.

Referentie voor het instucen van de hoge keukenkasten.

Referentie open kastjes.

Referentie open kastjes met verlichting.

Referentie overgang tussen materialen: netjes met RVS randjes.

Referentie van braziliaans leisteen onder verstek gezaagd en getegeld en een massief eiken vloer.

Ik had oorspronkelijk het idee om alles zelf te gaan doen, maar dan wordt het een verhaal zonder eind. Ik heb dus besloten om i.i.g. voor het sloopwerk, de installaties en wat bouwkundig werk (keuken- en badkamervloer, balklaag aanpassen op toekomstige verdieping en wat kleine wandjes) een aannemer in te schakelen. De keuken en het sanitair plaats ik zelf. Ook al het schilderwerk, tegelwerk, leggen van de vloeren e.d. wil ik zelf doen. Het totale budget voor de verbouwing is ¤43.000, waar je een heel eind mee kan komen, maar wel mee op moet passen. Ik ga proberen om met zo simpel mogelijke middelen zoveel mogelijk luxe te realiseren. De keuken wordt een standaard IKEA-keuken, maar voor sanitair zal ik kiezen voor luxere merken. De meerkosten vallen totaal wel mee, maar je waardeerd je woning op van 'praxis-kwaliteit', naar 'onder architectuur'. Ik hoop op 1 juli aan de slag te kunnen met de aannemer om in augustus alles af te werken. Ik zal hier het hele proces proberen vast te leggen.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:13:21 #2
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_58879494
Oh god wat een klus, maar wel heel gaaf!
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_58879583
Zo zo, geen kleine onderneming.

Maar zoals de "interieurschetsen" beloven te worden is het resultaat zometeen een prachtig "penthouse" .

Herken de "traditionele" bouwstijl van een herenhuis waar ik zelf aan heb gewerkt (en nog werk).

Wat voor ruimte is er op foto 17 en 18? Een ontsnappingsroute naar een "panic-room" ?
pi_58879623
Zijn er nog meer van dat soort pandjes te koop onder die regeling?
pi_58879883
Sodeju, daar moet heel wat gebeuren Maar wel een bouwval met potentie!

Verder zou ik zelf het één en ander anders doen:
- De inrichting wordt zeer modern, en helemaal van deze tijd. Ik denk dat zo'n ontwerp vrij snel oud wordt. In een oud pand zie ik liever een indeling die past bij de tijd waarin het gebouwd is, dus met paneeldeuren en een mooie kamer-en-suite met glas-in-lood-schuifdeuren. Ook is zo'n uitgespoken ontwerp lang niet ieders smaak (in verband met de door jou genoemde verkoopplannen).
- In jouw ontwerp is verhoudingsgewijs een vrij groot deel van de oppervlakte keuken. Ik zie het meer in huizen van dit formaat, en met zo'n oppervlakte vind ik het een beetje zonde van de ruimte.
- Rond het fornuis zou ik meer ruimte openlaten, zodat je wat meer bewegingsruimte hebt. Reken erop dat pannenstelen uitsteken, in het huidige ontwerp raken die nu de muur. Om maar niet te spreken van vetspatters op het muurtje.
- De slaapkamer zou ik echt dicht maken in verband met privacy. Iedereen die nu even bij je langskomt en meeloopt naar keuken of eetkamer, ziet nu het (on?)opgemaakte bed. Ook lijkt het mij niet praktisch, aan een halfhoog muurtje kan je geen TV of schilderij hangen en geen hoge kast voor plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd, ondanks dat het niet mijn ding is vind ik het wel een mooi ontwerp. Ik zou er alleen wat aanpassingen in doorvoeren, zeker omdat je schrijft dat je het over een paar jaar weer wil verkopen. Natuurlijk moet je doen wat je zelf mooi vindt, maar hou er wel rekening mee dat zulke ontwerpen zich kunnen vertalen in een lagere verkoopwaarde.

enne, veel succes met klussen!
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:55:52 #6
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58880229
Mooi! Dat 'lofterige' is prachtig!

Ik begrijp alleen de combinatie eet-/slaapkamer niet. Waarom heb je daarvoor gekozen?
Kun je dan niet beter meteen die verdieping er bovenop knallen?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58881762
@DonJames: De inrichting is uiteraard heel erg afhankelijk van smaak en tijd, maar dat geldt ook voor oude stijlkenmerken. Glas-in-lood, paneeldeuren, en-suites, stucornamenten e.d. zijn prachtig in gebouwen waar deze nog een bepaalde authentieke waarde hebben. Die authentieke waarde wordt grotendeels bepaald door een combinatie van nog bestaande originele stijlkenmerken en een bijpassende ruimteindeling. De stijlkenmerken zijn niet meer noemenswaardig aanwezig en de bijpassende ruimteindeling voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Het terugbrengen van die stijlkenmerken in mijn plan zou in dit geval dan ook puur historiserend en zelfs historisch niet correct zijn (omdat de context waarin ze ooit voor bedoeld zijn niet meer van toepassing is). Mijn persoonlijke voorkeur gaat zeker in dit geval dus uit naar een moderne, strakke uitwerking met veel aandacht voor details (zoals ingewerkte bergruimte en subtiele aansluitingen tussen verschillende materialen).

Ik ben het met je eens dat de keuken nu een vrij groot gedeelte van het vloeroppervlak uitmaakt. Ik ben op dit moment nog aan het klooien met de keuken: ik ga waarschijnlijk de eetruimte naar de keuken verplaatsen door één rij onderkastjes onder het eiland weg te laten en er mooie krukjes neer te zetten. In die situatie kan je de keuken opvatten als leefruimte waardoor het 'ruimteverlies' veel minder groot wordt. Zeker met de extra verdieping is zo'n ruime keuken wel heel aangenaam. Verder heb ik de keuken ingezet als ruimtescheidend element tussen prive en publiek. Qua principe is dit gelijk aan de oude kamer en-suite. Het oorspronkelijke gebruik van een kamer en-suite was het verdelen van de leefruimte in een ontvangstruimte voor gasten (de voorkamer) en een priveruimte voor bewoners (de achterkamer). De ruime keuken kan dus gezien worden als een moderne interpretatie van de kamer en-suite en heeft voor die functie een ruimere afmeting nodig dan strikt noodzakelijk voor het koken. Overigens heb ik inmiddels de keuken iets anders uitgelijnd waardoor aan beide zijden van het kookgedeelte 40 cm ruimte is.

Voor wat betreft de slaapkamer: het dichtmaken van de slaapruimte maakt het ontwerp juist weer extreem hokkerig, iets waar ik in de bestaande indeling van gruwel. Het privacy-aspect speelt voor mij persoonlijk niet zoveel. Daarnaast is vooral de voorkamer bedoeld voor bezoekers terwijl de achterkamer voor mezelf is.

Ik maak me overigens totaal geen zorgen over de verkoopwaarde: veel van de details uit het ontwerp komen direct uit onze ontwerppraktijk van het architectenbureau waar ik werk en zijn zeer populair bij onze opdrachtgevers. Ik heb nog nooit meegemaakt dat onze ontwerpen géén meerwaarde bij de woning toevoegde.

@duderinnetje: Zie voor het antwoord op je eerste vraag hierboven. Die verdieping er bovenop knallen heb ik nog geen financiele middelen voor aangezien ik feitelijk nog student ben. Ook heb ik de ruimte op dit moment niet nodig.

@wokkel: Er waren meerdere woningen, maar allemaal ver buiten het centrum gelegen. Overigens was dit de enige interessante aanbieding gezien de lokatie (nabij het centrum en buiten de slechte straten/wijken) en de mogelijkheid hem op te toppen. Vooral dat laatste kan erg lucratief zijn (denk ¤70.000-¤80.000 winst over 3-4 jaar tijd). Je moet je ogen goed open houden. Als je een leuke, betaalbare woning in een hele polulaire wijk in Den Haag wil kopen, dan moet je eens in het Regentessekwartier rondkijken.

@naaa: Op die foto's staan de oude meterruimte en een fototje waarop ik de balklaag hoopte te zien.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 19:43:50 #8
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58882215
De eetruimte is privé zeg je. Maar wat is leuker dan, met zo'n mooie keuken, met je bezoek aan de eettafel zitten bomen? Kijk maar eens hoe dat doorgaans gaat: mensen staan op feestjes altijd in de keuken. Dat is een huiselijke plek, de plek van drank en eten.
Dat op een paar meter afstand plots een bed staat, blijf ik raar en een stijlbreuk vinden. Ik zou het bed nog eerder in de buurt van een zitkamer, dan van een keuken zetten.
Ik heb best een boel lofts gezien en kan helemaal meegaan in je stijl (en je argumenten voor deze verbouwing), maar een bed in de keuken heb ik nog nooit gezien. Het zou voor mij als koper een absolute afknapper zijn.

Aan de andere kant maakt dat natuurlijk allemaal geen moer uit als jij het zo perfect vindt. Voor de koper moet je het niet doen natuurlijk.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58883202
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 19:19 schreef Walter-Ego het volgende:
...
OK, de redenering kan ik begrijpen. Wellicht geef ik je nog gelijk ook, maar dat hangt van het eindresultaat. Ik ben benieuwd!
pi_58883559
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 19:43 schreef Duderinnetje het volgende:
De eetruimte is privé zeg je. Maar wat is leuker dan, met zo'n mooie keuken, met je bezoek aan de eettafel zitten bomen? Kijk maar eens hoe dat doorgaans gaat: mensen staan op feestjes altijd in de keuken. Dat is een huiselijke plek, de plek van drank en eten.
Dat op een paar meter afstand plots een bed staat, blijf ik raar en een stijlbreuk vinden. Ik zou het bed nog eerder in de buurt van een zitkamer, dan van een keuken zetten.
Ik heb best een boel lofts gezien en kan helemaal meegaan in je stijl (en je argumenten voor deze verbouwing), maar een bed in de keuken heb ik nog nooit gezien. Het zou voor mij als koper een absolute afknapper zijn.

Aan de andere kant maakt dat natuurlijk allemaal geen moer uit als jij het zo perfect vindt. Voor de koper moet je het niet doen natuurlijk.
Ik zie de slaapruimte niet als iets wat ruimtelijk bij de keuken hoort. De exacte wijze van 'beschutten' moet ik nog uitzoeken. Het kan ook best zijn dat ik iets met mooie rijspapieren kamerschermen gaan doen. De plek voor de slaapruimte komt voort uit de lokatie aan de achterkant: ik heb daar geen overburen (ultieme privacy), de ochtendzon en een stadboerderijtje op de achtergrond. Dat is een ideale plek voor een slaapruimte: wakker worden met de zon in je gezicht, de geitjes op de achtergrond en geen buren die je in je blote reet rond zien wandelen. Daarnaast pieker ik er niet over om de woning te verkopen zonder de verdieping er bovenop te bouwen. Zo'n optopping kost ca. ¤65.000 maar levert me wel extra woonruimte ter waarde van ca. ¤110.000 (schatting) op. Het appartement zal dus nooit verkocht worden met de slaapruimte op die plek.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 21:04:14 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58883917
Nou, dan heb ik niks meer te zeuren! Heel veel succes met de verbouwing!
Ik ben enorm benieuwd hoe het wordt! Je ideeën over de open kastjes vind ik om te

Om welke beruchte huisjesmelker ging het trouwens?
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 25 mei 2008 @ 00:18:15 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_58890364
Je verwacht al in augustus klaar te zijn , dat is snel. Leuk project om te volgen. Heeft qua indeling wel iets weg van mijn apartementje, dat is alleen 2 keer zo klein en veel minder luxe. Ik heb ook één open ruimte aan de ene kant het woon gedeelte, aan de andere het slaap gedeelte met daar tussen de keuken.

Succes
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_58890842
@duderinnetje: Ik ben z'n naam vergeten, maar hij is net weer uit de bak. Geen frisse zaak dus.

@maok: Ik had misschien wat specifieker moeten zijn: ik verwacht er eind augustus/begin september in te kunnen trekken. Er zullen dan nog heel veel klusjes te doen zijn. In feite liggen de meest vitale ruimten om te leven (keuken, badkamer en toilet) allemaal in de kern van het gebouw. Als die kern 'af' is kan ik er al in trekken. In principe wil ik dat hart van de woning en de achterkamer voor eind augustus af hebben (eventueel excl. schilderwerk). Dan verhuizen en terwijl ik daar woon de voorkamer afronden. Als ik mijn huidige en nieuwe woning tegelijk aan moet houden ben ik namelijk 900 euro aan vaste woonlasten kwijt. Dat is redelijk wat met mijn salaris dus ik wil die situatie zo snel mogelijk oplossen.
pi_58891294
ze hebben je KWH meter ook maar gejat?
  Moderator zondag 25 mei 2008 @ 01:20:20 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_58891467
Wow, ziet er toch wel erg gaaf uit ! Buitenkansjes !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 25 mei 2008 @ 08:07:25 #16
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_58892895
Oude woningen.

Op welke termijn zou het mogelijk worden om die extra verdieping te maken?
En wil je het appartmenent uiteindelijk echt verkopen? Of er wellicht toch zelf blijven wonen?
... ♥ ik mis je ♥
  Moderator zondag 25 mei 2008 @ 10:49:08 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58893747
Je moet het maar aandurven om van zoiets nog iets moois te willen maken; maar dat gaat volgens mij wel lukken

Ben benieuwd naar de vorderingen !
pi_58895520
@Ou-Tannu: er zitten geen meters meer in, alles is afgesloten. Ik moet dus een tijdelijke meter laten plaatsen voor de electra en later een definieve nieuwe stoppenkast aan laten leggen (waar ook gas en water naartoe verplaatst worden).

Een vraagje voor de installateurs: ik vrees dat mijn gasleiding voor in de nieuwe woonkamer naar binnen komt. Die wil ik dus naar de nieuwe meterruimte laten verplaatsen, maar daar schijnen speciale richtlijnen voor te zijn. Weet iemand wat die richtlijnen zijn?

@phluphy: Zodra ik mijn studie afgerond heb (over ca. 3-4 jaar) wil ik de verdieping er bovenop bouwen. Dan heb ik namelijk wat meer ruimte om een hogere hypotheek te hebben. En ik wil het appartement uiteindelijk wel verkopen. Ik heb het gekocht vanwege het financiele potentieel wat erin zit. Met het geld wat ik eraan overhoud wil ik een volgend project financieren, net zo lang totdat ik geen hypotheek meer en een paar huizen heb. Uiteindelijk wil ik comfortabel in de Archipelbuurt, 't Zeeheldenkwartier of 't Regentessekwartier willen wonen.

@vonkenboer: 't is m'n werk. Met een beetje slim ontwerpen en veel aandacht voor details kan je van alles wel iets heel moois maken. Werk bijv. een IKEA-keuken af met mooie tegels, wat RVS zetwerk en design-kranen en je ziet al niet meer dat het een IKEA keuken is. Mijn keuken kost maar iets van ¤3000, incl. alle inbouwapparatuur.
pi_58896751
Ik vind het heel dapper
De renovatie op zich is al een hele kluif en dan ook nog in die buurt. Petje af.
Heel benieuwd hoe het wordt.
pi_58897348
Het is de Schilderswijk en Transvaal ligt vlakbij, maar de problemen in de meeste buurten zijn heel erg afhankelijk van de straat. Mijn straatje is erg rustig en ziet er netjes uit. 50-100 meter richting het centrum zit je praktisch op de Prinsengracht. 100-150 meter dieper de wijk in zit je ineens tussen de hangjeugd op speelpleintjes en als je nog eens 100-150 meter verder gaat zit je in de ellende van het Hobbemaplein e.o. Punt is dat je de kwaliteit van een wijk niet zo makkelijk kan generaliseren, zeker als je naar de overgangsgebieden tussen twee wijken kijkt.
pi_58897419
Hmm... Den Haag is inderdaad veel aan het investeren om goede mensen naar de slechte buurten te trekken. Hopelijk lukt dat.
pi_58897603
Ik hoop dat het je lukt voor die 43000 euro.

Hoeveel is er voor de woning betaald?

[ Bericht 62% gewijzigd door josvr op 25-05-2008 14:12:01 ]
pi_58900740
@athlonkmf: Den Haag is in een groot aantal buurten flink bezig. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar het Regentessekwartier, maar dat is allemaal nog net iets te duur. Overigens is die wijk een hele goede wijk om in te investeren: erg populair bij jonge mensen!

@josvr: ¤66.000. Stond te koop voor ¤73.500. De verkoopprijs is gezien de lokatie, het potentieel en staat van onderhoud wel redelijk. De ¤43.000 is geen vetpot, maar meer dan dat bedrag in de woning investeren haal je er nooit uit. ¤30.000 materiaal en dan ¤13.000 om dingen uit te besteden. Ik heb afgesproken om morgen wat gegevens naar een paar aannemers te sturen voor een offerte. Ik ben benieuwd!

@dennisdotcom: Het is de Schapenlaan.
  Hoofdredactie Fotografie zondag 25 mei 2008 @ 17:33:09 #25
95752 crew  Chell
Kluns
pi_58902068
Wauw wat een klus en wat een plannen! Je hebt er duidelijk errrug goed over na gedacht, volgens mij wordt het prachtig!
  zondag 25 mei 2008 @ 20:09:26 #26
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_58905022
Leuk project. Heb je je nieuwe buren al ontmoet?
reach out and touch faith
pi_58907708
Nog niet. Maar een kennis van me woont verderop in de straat. Ben er zelf pas 2 keer geweest. Morgen na de bouwkundige keuring wel even langs. Ik moet weten waar m'n gasleiding m'n appartement binnenkomt en ik wil weten of ze de oude rookgasafvoeren nog gebruiken. Als dat niet het geval is kan ik mijn open haard wat makkelijker aanleggen.
pi_58908549
Oud huis!

Blijven er wel een paar originele dingen van huis zelf intact?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_58908908
Erm, de gevels, het dak en de vloer. De hoekschouw aan de achterzijde blijft behouden, maar werk ik strak weg in de wand. De schouw vooraan gaat eraan en wordt vervangen door een nieuwe schouw welke overgaat in de gestucte inbouwkastjes. Het is een oud huis, maar van binnen helaas compleet afgeschreven.
pi_58910293
jij bent echt vastberaden en ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is
je kunt zo met " bouwval gezocht" mee doen gezien het tijdspad, al over nagedacht ?
tevens tvp
  maandag 26 mei 2008 @ 08:50:35 #31
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58912606
Tvp, om te volgen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_58912976
oeh...deze ga ik volgen.
hier kun je echt iets leuks van maken.
en je plannen lijken me ook super.
kan ik je alleen nog veel succes wensen met deze verbouwing.
pi_58914991
succes met de plannen, als het eindresultaat net zo wordt als de tekeningen, is het veelbelovend!
  maandag 26 mei 2008 @ 11:28:35 #34
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58915427
Een echt klustopic
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_58916133
Die straat weet ik wel te liggen, het is inderdaad niet het meest slechte gedeelte daar.

Ik vraag me alleen af of het qua inrichting bij de buurt en de bewoners past. De vraagprijs zal ook wel een stuk hoger gaan liggen dan de meeste woningen in die buurt, als je 't weer gaat verkopen. Vind de inrichting wel erg mooi maar absoluut niet passend voor die wijk. Ik zou het wat simpeler hebben gehouden, met de gedachte dat je er zelf zo'n 5 jaar in woont en het verkoopt met het oog om winst te maken.
pi_58977911
@Syytön: De vraagprijs zal inderdaad wat hoger komen te liggen dan andere woningen in de buurt. Ik zie daar geen probleem in omdat je voor dat geld veel meer kwaliteit krijgt dan andere woningen in de buurt: goede isolatie, nieuwe installaties, een moderne uitstraling én een dakterras van 70 m². Gezien de ligging nabij het centrum, openbaar vervoer en uitvalswegen (voor zover je daar in Den Haag van kan spreken natuurlijk), de rustige straat met véél ruimte en privacy (voor een binnenstad) denk ik dat de woning vooral jonge mensen aan zal spreken. In dat opzicht passen de lokatie en het ontwerp juist veel beter bij elkaar dan wanneer ik een doorzonwoning voor Jan Modaal zou ontwerpen. In de (doelgroep specifieke) prijsbepalende drie-eenheid van lokatie/omgeving, oppervlakte en kwaliteit (bouwkundig en ruimtelijk) werken bepaalde aspecten in de lokatie niet mee, maar dat wil niet zeggen dat op de andere twee aspecten geen winst te behalen is. Het is juist mijn streven om, met simpele middelen, op met name het kwaliteitsaspect een significante meerwaarde toe te voegen. Dit soort woningen/projecten zijn projecten bij uitstek waarbij de totale winst groter kan zijn dan de soms van de losse delen.

En niet te vergeten: ik zal er zelf ook 3-5 jaar moeten wonen en ik moet er niet aan denken om dat in een toonbeeld van middelmatigheid te doen terwijl ik weet dat ik een veel hogere ambitie makkelijk te realiseren is!

En qua update: Ik was van plan om in een weekeinde (of twee :p) het dragende wandje eruit te rammen en de constructie aan te pakken, om vervolgens af te wachten of de gemeente zou komen zeuren. Omdat ik het constructiewerk toch uit ga besteden heb ik besloten om toch maar even een vergunning aan te vragen. :p Ik heb i.i.g. één aannemer die er in juli tijd voor heeft en ik ga morgen nog een paar partijen benaderen waarvan ik weet dat ze tijd hebben.

Qua planning ziet er het er als volgt uit:
Gehele maand juli: sloopwerk, dak verstevigen, meterkast en installaties aan laten leggen, betonvloertje storten, bouwkundige wandjes optrekken, plafond naisoleren en verlaagd plafond laten afhangen: alles stuc- en tegelklaar opleveren. dit ga ik uitbesteden omdat ik zeker wil dat dit allemaal goed gebeurd. Daarnaast kan ik in juli bijna geen vakantie opnemen...
Gehele maand augustus: ons kantoor is de hele maand dicht, dus in deze maand wil ik alle inbouwkasten gaan maken, (deels) laten stucen, alles tegelen, keuken installeren, alles schilderen, de houten vloer leggen, sanitair installeren en alle details afwerken. Of dit allemaal gaat lukken weet ik niet, maar ik wil er het liefst begin september in. Eventueel kan ik dan nog wat kleine klusjes doen, maar liefst ben ik dan kaar.

Is het een krappe planning? Jazeker! Is het onmogelijk? Zeker niet! Ik besteed de dingen die veel tijd kosten (bouwkundig werk, installaties en delen stucwerk) uit zodat ik zelf zoveel mogelijk tijd overheb voor alle kleine details die m'n plan uiteindelijk z'n smoel moeten geven.
pi_58995095
Je mag hier toch niet zomaar een verdieping opbouwen? Anders koopt iedereen de bovenste verdieping in een apartementencomplex en zet er een extra verdieping op

Ik neem aan dat de buren e.d ook akkoord moeten gaan ermee?
  Moderator donderdag 29 mei 2008 @ 20:57:53 #38
92034 crew  Vonkenboer
pi_58997299
Strakke planning in een heel kort tijdsbestek moeten er wel erg veel dingen aangepakt worden, ben benieuwd of je dat gaat redden.

Ga je ook nog dingen als speciale verlichting of misschien wel domotica toepassen ?
pi_58998975
@rapaille: Volgens het bestemmingsplan mag de bebouwing in mijn blok 4 lagen hoog zijn. Bestaand is 3 lagen hoog dus er mag een laag bovenop. Er staat ook geen maximum hoogte in meters aangegeven, dus behalve Welstand staat niets mij in de weg om uit te breiden. En er zijn maar heel weinig mensen die bij het kopen van een huis aan zulke mogelijkheden denken. 90% kijkt niet verder dan de verf dik is en 95% denkt pas aan zulke mogelijkheden als de noodzaak zich voor doet.

@vonkenboer: Het is een extreem strakke planning. Ik ga er ook niet van uit dat ik het helemaal ga halen. Het is voor mij wel belangrijk dat ik er per 1 oktober in kan trekken, anders kom ik in de problemen met m'n dubbele huurlasten. Desnoods trek ik er in als de keuken, toilet, badkamer en achterkamer klaar zijn en werk ik de rest af als ik er eenmaal woon. Ik wilde aanvankelijk het hele huis voorzien van LED-verlichting (past bij de andere energiebesparende maatregelen), maar daar heb ik geen budget voor. Ik wil uiteraard wel voldoende CAI en UTP aansluitingen maken, maar echt spannende snufjes passen niet in m'n budget. Hooguit wat dimmers. :p
pi_59007125
Ik ga deze stadsgenoot met veel aandacht volgen! Respect voor je plannen, ik wou dat ik dat allemaal kon
pi_59033597
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:26 schreef Walter-Ego het volgende:
@athlonkmf: Den Haag is in een groot aantal buurten flink bezig. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar het Regentessekwartier, maar dat is allemaal nog net iets te duur. Overigens is die wijk een hele goede wijk om in te investeren: erg populair bij jonge mensen!

@dennisdotcom: Het is de Schapenlaan.

ow dat ken ik wel! Heb jaren lang in de Jacobastraat gewoond (die kleine arbeiderswoningkjes bij jou achter) Leuk buurtje, precies dicht genoeg bij het centrum en ver genoeg bij de rottigheid vandaan.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_59068046
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 19:28 schreef Rapaille het volgende:
Je mag hier toch niet zomaar een verdieping opbouwen? Anders koopt iedereen de bovenste verdieping in een apartementencomplex en zet er een extra verdieping op

Ik neem aan dat de buren e.d ook akkoord moeten gaan ermee?
Je hebt sowieso een bouwvergunning nodig.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_59073248
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 16:55 schreef Essebes het volgende:

[..]

ow dat ken ik wel! Heb jaren lang in de Jacobastraat gewoond (die kleine arbeiderswoningkjes bij jou achter) Leuk buurtje, precies dicht genoeg bij het centrum en ver genoeg bij de rottigheid vandaan.
Dat dacht ik ook toen ik de lokatie bekeek. Er is wel alleen een gigantisch parkeerprobleem wat door de gemeente in 2008-2009 dramatisch gaat verergeren. In alle omliggende buurten zal een vorm van parkeerregulering van kracht worden, behalve mijn nieuwe buurtje. Het moge duidelijk zijn dat mijn buurtje een soort parkeervrijhaven gaat worden terwijl ik zelf m'n auto niet in een andere buurt kan parkeren. Ik vraag me af of de gemeente dat uberhaupt wel bedacht heeft bij het nieuwe parkeerplan. Ik had overigens ooit ergens gelezen dat er op het oude binnenterrein van Haag Wonen (thans Parnassia) de mogelijkheid was voor buurtbewoners om daar te parkeren. Weet jij daar toevallig iets van?
pi_59087628
Top leuk om te volgen
  dinsdag 3 juni 2008 @ 15:24:01 #45
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_59091464
Tvp, je hebt een hoop plannen, ben benieuwd wat het wordt!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  dinsdag 3 juni 2008 @ 15:28:11 #46
151515 verita
Happy days
pi_59091595
Nou, ik hoop dat je planning haalt. In ieder geval heb je der zin in, ik weet niet of ik zo'n megaproject zou willen doen. Veel succes (tevens tvp)
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 15:53:12 #47
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_59092324
Een interessante onderneming, succes met de verbouwing!
pi_59130373
je ideeën zijn erg mooi, waar mee heb je de schetsen gemaakt
pi_59133271
De plaatjes zijn in Sketchup gemaakt. We gebruiken het ook op m'n werk en het is een heel fijn programma om even snel wat ideeën te modelleren. In combinatie met Kerkythea kan je erg realistsche renderingen maken zonder al teveel gedoe. Beide programma's zijn gratis te downloaden.

Ik heb in dit geval geen gebruik gemaakt van Kerkythea omdat het niet relevant is om mooie renderingen te maken. Ik heb Sketchup puur als ontwerphulpmiddeltje gebruikt.
  Moderator donderdag 5 juni 2008 @ 18:12:05 #50
92034 crew  Vonkenboer
pi_59150764
Petje af als je dat allemaal in sketchup hebt kunnen tekenen
Dat opzich vind ik namelijk al erg knap; ben je al echt aan het klussen begonnen of ?
pi_59151951
Sketchup is rete-simpel. Alleen als je ingewikkelder dingen wil maken wordt je knettergek. M'n collega's hebben al menig maal bijna hun computers het raam uit gepleurd. :p

Ik ben nog niet begonnen met klussen. 1 Juli is de overdracht namelijk pas. Wel heb ik in middels een aanvraag voor het verplaatsen van de meterkast ingedient, een vergunning voor de sloopcontainer aangevraagd, de bouwvergunning de deur uit gestuurd, offertes aangevraagd en de constructeur aan het werk gezet (gratis ). Morgen krijg ik waarschijnlijk de offerte van de aanneemer, waarop ik hem vrijwel direct het werk zal gunnen. Ik MOET in juli de aannemer aan de slag kunnen zetten, anders kom ik enorm in de problemen... maar dat gaat wel lukken.

Ik kan amper wachten totdat ik in de herfst m'n open haartje kan stoken. De rock'n''roll-auto heb ik al (Opel Rekord uit '72), nu komt het penthouse en dan is het alleen nog een kwestie van die leuke pin-up scoren.
pi_59370475
Update: de planning heb ik zojuist bijgesteld: de komende paar maanden ben ik nog wel bezig. Ik kreeg zojuist de offerte van de aannemer in m'n mailbox en ben blij dat m'n hart nog goed was. ¤48.800 excl. BTW voor wat bouwkundige werkzaamheden en de installaties. Da's ruim 2 keer meer als mijn budget voor uitbesteding toelaat. Hij rekent de jackpot voor het transport van bouwmaterialen e.d. Ik moet nu heel goed kijken wat ik wel en wat ik niet door hem laat doen. Ik heb zelf namelijk helemaal geen trek om het zware beulwerk te moeten doen, dus dat besteed ik het liefst uit. Aankomende weekeinde m'n hele planning maar even gronding bijstellen.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 20:09:00 #53
57497 happyme28
I'm so happy
pi_59372471
Jee, balen zeg. Je kunt ook eens een contra offerte aanvragen bij een andere aannemer. En uiteraard kijken of je hier en daar kan strepen in je uitbesteding. Eenmansbedrijfje ofzo die in de bouwvak werk over heeft.
pi_59372694
Er zitten veel posten in die ik in principe zelf kan doen (eventueel met wat vrienden). Zo rekent hij ¤60/m² voor een verlaagd plafonnetje, ¤4000 voor een open haard en ¤15.000 voor een standaard installatie... alles excl. BTW. Als ik alles eruit haal behalve het sloopwerk en het opklampen van de balklaag kom ik uit op ¤10.000 excl. BTW. In dat geval begin ik met een een goede constructieve basis. Het lijkt me erg onverstandig voor m'n gezondheid, de voortgang, de motivatie en bovenal de kwaliteit als ik dat ook zelf moet doen.

De zandcementvloer, binnenwanden optrekken, installaties, deuren en het verlaagde plafond extra bij mij op m'n werklijst erbij. Da's een tegenvaller, want daar ben ik zo drie weken voltijd mee bezig en da's tijd die ik eigenlijk aan de afbouw wilde besteden. Ik moet voor m'n gas- en waterleidingen en één afvoerbuisje van m'n keuken namelijk m'n halve vloer open gooien. :p
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 13 juni 2008 @ 20:20:36 #55
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_59372717
Klinkt als een hele klus, maar volgens mij wordt het wel heel erg mooi! Ik hoop voor je dat je eruit komt met de aannemer (of met een andere) zodat je budgettair niet te veel concessies hoeft te doen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_59372817
Ik ga sowieso het sloopwerk en de dakwerkzaamheden aan hem uitbesteden. Anders kan ik niet aan de slag. De rest moet ik dan maar goed inplannen. Voordeel is wel dat ik meer budget over hou om later kleine dingen uit te besteden.
pi_59791457
De aannemer kan z'n begroting niet passend krijgen op m'n budget, dus dat gaat niet door. Ik heb nu een andere aannemer gevonden die waarschijnlijk veel meer kan doen voor m'n budget. Vanavond komt hij langs om .e.e.a. te bespreken. Hij weet wat mijn maximum budget is als ik alles aan hem uitbesteed. Er moet nog wel wat bezuinigd worden (geen Jaga Strada convectoren en designsanitair meer :p) en ik zal waarschijnlijk het sloopwerk, constructiewerk, schilderen en leggen van de vloer sowieso zelf moeten doen. Maar ik ben in ieder geval erg benieuwd!
pi_59801296
Leuke klus, zal binnenkort eens door die buurt fietsen ;-)

Ik raad je aan wat zaken die je wilt uit besteden op http://www.werkspot.nl/ aan te bieden.

Voor mijn project Kleine jaren 50 badkamer/wc/halkast samenvoegen ? had ik binnen een paar dagen een aantal offertes binnen en heb de klus aan een werkspotter gegund.
Hoge bomen zijn ook klein begonnen
pi_59805083
Ik heb zojuist 3 uur met de aannemer onderhandeld: Hij gaat het in principe de verbouwing voor ¤35.000 incl. BTW doen. Omdat het een krap budget is zal er waarschijnlijk nog e.e.a. bezuinigd moeten worden. We hebben wat bezuinigingspunten vastgelegd. Hiermee kunnen we tegenvallers opvangen zonder dat de essentie van het plan verloren gaat. Dit is een combinatie van dingen in het plan schrappen en het zelf door mij uitvoeren van werkzaamheden (schilderwerk, tegelwerk, vloer leggen, etc.). Ik ben best positief nu en het is een aardige vent... met goede referenties.

Ik heb werkspot overwogen als optie als de onderhandelingen met deze aannemer niet zouden lukken. Het heeft mijn voorkeur om te werken met een aannemer waarvan ik weet wat voor werk hij levert, iets wat je met www.werkspot.nl niet hebt.
pi_59805335
Ik heb onlangs mijn tuin laten doen via Werkspot, er kwamen veel verschillende prijzen naar voren. Uiteindelijk heb ik een goede vent gevonden die het voor een leuke prijs deed.

@Walter, ik hoop dat je je niet verkeken hebt op de kosten die je gaat maken. Zelfs vaklui vergissen zich nog in de kosten voor hun eigen huis. Er zijn altijd wel wat tegenvallers en zaken die je simpelweg vergeet.
Reken sowieso de kleine zaken als schroeven etc. mee, daar gaat zeer veel geld in zitten.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_59806317
Ik weet dat vaklui zich ook kunnen verrekenen. Ik heb zodoende ook al een post van 10% onvoorzien opgenomen (is wel een minimum). Op het moment dat je een overeenkomst aangaat mag je er vanuit gaan dat iemand zijn huiswerk goed gedaan heeft en je iemand aan die afspraken kan houden. Daarvoor zet je per slot van rekening alles op papier. En als er in de praktijk echt onvoorziene zaken spelen moet je daar samen uit (kunnen) komen. De aannemer waarmee ik nu in zee wil gaan is daartoe bereid en ik ben ook bereid om compromissen te sluiten. Daarnaast heb ik heel duidelijk gemaakt wat mijn maximale budget is. Met het doorvoeren van e.e.a. aan bezuinigingen achtte hij dat wel haalbaar.
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:37:59 #62
57497 happyme28
I'm so happy
pi_60030303
Ben benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn. Al definitieve overeenkomst met de aannemer? Of zelfs al weer wat kunnen doen?
pi_60032162
Nou, m'n hypotheek wil nog niet echt vlotten. Ik heb het technisch akkoord, maar wacht nog op het medisch akkoord. Hiervoor heeft de levensverzekeraar wat extra gegevens nodig. Het zal geen reden zijn om de hypotheek te weigeren, maar het zorgt wel voor een week vertraging. Vandaag de extra keuring gehad en het verwerken van de gegevens duurt 5 werkdagen. Erg zuur aangezien de aannemer het werk al soort van ingepland heeft en ik ook boeterente moet gaan betalen als de overdracht nog langer op zich laat wachten. Ik irriteer me dan ook mateloos en bel overal continu achteraan, maar veel sneller kan ik het niet laten gaan. Morgen de hypotheekverstrekker maar weer bellen.... Als de aannemer eenmaal bezig is zal het wel weer rustiger worden. Natuurlijk wel iedere week even kijken en details bespreken, maar da's niet anders dan wat ik voor m'n werk ook doe. :p
  vrijdag 11 juli 2008 @ 07:26:09 #64
57497 happyme28
I'm so happy
pi_60034642
Jeetje wat vervelend. Maar inderdaad, wij hadden hetzelfde (alleen gelukkig wel meer tijd) en dat wachten is echt killing. Zeker als je alles gepland hebt. Ik hoop dat de hypotheek snel rond is, want dan kun je pas écht beginnen.

Succes in ieder geval!
pi_60044962
Dit ziet er gaaf uit, toekomstige achterbuurman
pi_60084869
Gelukkig gaat dit proces nog redelijk 'vlot'. We hebben soms opdrachtgevers waarbij de plannen veel langer dan een jaar uitlopen. Laatst is nog een ontwerp van ons resoluut afgewezen door welstand (terwijl ze eerst heel enthousiast waren). Resultaat: 1 jaar werk en duizenden euro's door het gootje. Dat gaat hier i.i.g. niet gebeuren.

@moi80: Welke straat woon jij? In die leuke hofjeswoningen?
pi_60089869
Ik vind jouw idee van die opengewerkt muren/kasten heel erg leuk. Doe je dit zelf of doet een aannemer dit?
pi_60104007
De aannemer gaat dit doen.
pi_60160636
Welke aannemer is het uiteindelijk geworden? ( Zoek nog een betrouwbare en niet dure aannemer)
pi_60250147
Update:

Morgen komt er nieuws of dit topic gesloten kan worden of niet. Ik ben vandaag afgekeurd voor de medische keuring voor m'n hypotheek. Erg fijn dat ik ondanks een verder blakende gezondheid afgekeurd ben omdat ik 30% nierfunctie mis. Mijn hypotheekverstrekker heeft wel een alternatieve hypotheek opgezet waar een levensverzekering niet voor nodig is, maar daar heb ik ¤10.000 minder verbouwingsbudget. Vanavond is de aannemer aan het rekenen of de verbouwing binnen het nieuwe budget gedaan kan worden. Als dat niet kan moet ik van de woning af zien.

Current mood: kut en in staat om een moord te plegen...
pi_60253790
potverdrie ... dat is but man !

natuurlijk wil iedereen (?) in 1 x uit de bouwrommel zijn.
Ms. kun je het in deelprojekten doen en delen plannen voor volgend jaar oid.

Sterkte !
pi_60254438
Oh dat is wel heel erg kut, ik kan met je meeleven. Ook ik hoop deze week de hypotheek rond te breien voor mijn huisje (ook) in Den Haag. Om die reden heb ik ook nog geen topic geopend, wil me er niet al te veel mee bezig houden totdat het echt rond is.

Zou kijken of je het ook simpel kan houden. Niet teveel muren doorbreken (ik vermoed dat dit dragende muren zijn?).
Met 33.000 kan je denk ik wel ver komen. Het is casco verder in prima staat zeg je. Laat dan alle poespas weg en knap het gewoon netjes op. Dan maar wel bouwmarkt sanitair en tegels en vloeren.
En om eerlijk te zijn denk ik dat een iets simpelere woning daar meer aanspreekt in de buurt bij eventuele verkoop, dit s een woning die je niet in die wijk verwacht, maar meer in het statenkwartier o.i.d.

't zou zonde zijn als je nu na twee maanden de woning voorbij zou moeten laten gaan. Ik denk dat je er alsnog heel wat van kan maken.Sterkte!
pi_60255504
Tsja, ik ben inmiddels een beetje afgekoeld (je zou het niet zeggen als je deze rant hieronder leest, maar goed... :p). Jammer van al het werk wat erin zit, maar dit is iets wat ik nooit verwacht had. Ik loop al 23 jaar bij een specialist en er is nooit enige indicatie gegeven dat ik wel eens korter kon leven. Erg vervelend dat ik dit nu op mijn dak krijg. Wat nog vervelender is dat ik (praktisch) geen ziektesymptomen heb en verder een stuk gezonder ben dan de gemiddelde Nederlander. Er is enkel naar één bloedwaarde gekeken waardoor ik dus afgeserveerd ben. Best bizar dat iemand in 5 minuten meer kan beslissen dan mijn artsen in mijn hele leven in hebben kunnen schatten...

Ik heb alles wel voor moeten bereiden omdat het hele plan technisch rond moest zijn voordat de overdracht plaats zou vinden. Anders zou ik namelijk nog 2 maanden langer dubbele lasten hebben en daar word ik niet vrolijk van. Ik heb al wat opties met de aannemer doorgenomen waar we kunnen besparen. Zonder de vrije plattegrond heeft de woning voor mij geen enkele (belevings)waarde, maar er zijn in de afwerking veel kleine punten om op te besparen.
  maandag 21 juli 2008 @ 22:57:45 #74
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_60255878
Nog zo iemand die zegt dat sketchup simpel is ((( Ik kan er geen ruk mee maar wil wel!

Toffe klus!, mn handen jeuken!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_60256371
Er zijn hele goede tutorials te vinden en je moet het gewoon proberen. Bouw je model netjes op met Layers, Groups en Components. Dan blijft je model werkbaar en krijg je minder snel de neiging je PC door het raam te flikkeren.
  maandag 21 juli 2008 @ 23:41:24 #76
221210 bierzuipert
doe mij maar een cola
pi_60257078
enorm wat een klus!
maak er wat moois van!
pi_60335460
En TS, gaat het nu wel of niet door?
pi_60345671
Update: Ik heb de verbouwing (voorlopig, ik durf weinig meer met zekerheid te zeggen :S) financieel rond kunnen krijgen. Ik heb gisteren mijn nieuwe hypotheekofferte ondertekend. Ik ga nog wel kijken of ik een deel van de schade (boeterente) bij de hypotheekadviseur kan verhalen aangezien ze me niet heel goed geadviseerd hebben op het gebied van de medische keuring. Ik heb namelijk aangegeven nierpatient te zijn en ze gaven toen niet aan dat er een risico was dat ik geweigerd zou worden. Volgende week maar even over onderhandelen.

Ik heb maandag een afspraak met de aannemer om de laatste details door te nemen. Dan moet ik ook alle details van de verbouwing afgerond hebben en dat is nog een aardige klus. Ik heb het komende weekeinde nog wel een hoop te doen! Ik ga o.a. mijn doucheruimte herontwerpen, want daar ben ik toch niet 100% tevreden over.
  zondag 27 juli 2008 @ 19:03:10 #79
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_60381919
tvp, en laten we het beste ervan hopen!
pi_60387171
Wat nieuwe (mooiere) renderingen. Renderingen gemaakt met Kerkythea, model in Sketchup. Wat lage resolutie en geen AA e.d. Ben gisteren en vandaag met de ontwerpwijzigingen en renderingen bezig geweest. Het kost altijd wat meer tijd dan verwacht, zeker met het toevoegen van verlichting, maar het is de moeite waard.

Ik heb e.e.a. in de woonkamer aangepast en ben wat dieper in de keukendetails gedoken. Resultaat: een beter ontwerp voor minder geld. Dat moet ik hebben!

Doorzicht naar badkamer, keuken en woonkamer

Doorzicht naar keuken en werkplek

Doorzicht naar keuken en woonkamer

Keuken en inbouwkasten

Open haard en keuken

Slaapruimte en werkplek

Werkplek en dakterras

Woonkamer vanuit entree
pi_60387401
Men, het lijkt al af !

Hopelijk gaat het met de hypo ook beter ?!
pi_60387808
Morgen meer nieuws. Het probleem is dat een taxateur voor de waardebepaling uit gaat van de aankoopprijs + verbouwingskosten. Bij reguliere woningen heb ik daar al mijn bedenkingen over, maar bij een kluswoning is taxeren op die manier helemaal onnauwkeurig. De taxatie en executiewaardes waar de taxateur mee aan kwam zetten haal ik al ongeacht of ik voor ¤43.000 of ¤33.000 gaat verbouwen. Dit omdat de woning na verbouwing bewoonbaar is i.p.v. onbewoonbaar voor verbouwing. Ik vind zelfs dat hij in zijn taxatie extreem conservatief geweest is: hij zit ca. ¤20.000 onder de waarde die ik er redelijkwijs na oplevering voor kan vragen (gezien de historie van koopsommen in die buurt en de kwaliteit van die woningen).
pi_60389207
Potverdomme . Deze wil ik volgen.
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_60389211
quote:
Op maandag 28 juli 2008 04:20 schreef Metus het volgende:
Potverdomme . Deze wil ik volgen.
Waarom zie ik de foto's niet?
pi_60508836
Leuk project, gaat het door?
Watch me drijving!
pi_60579921
Yay, m'n hypotheek is rond en alles ligt bij de notaris. Met een beetje mazzel donderdagavond/vrijdag de overdracht. Anders maandag.

Ik hoop op vrijdag want dan kan ik dit weekeinde beginnen met slopen:
Alle deuren verwijderen;
Kozijnen slopen;
Schouwen slopen;
Stuc op riet plafond slopen;

En dan vanaf maandag met de aannemer meedraaien tijdens de sloopwerkzaamheden.
pi_60585305
Hear hear !

Vergeet je het fototoestel niet ? want wij willen altijd alles meebeleven - griezelen en genieten van mooi werk!
pi_60586235
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 17:20 schreef Walter-Ego het volgende:
Yay, m'n hypotheek is rond en alles ligt bij de notaris. Met een beetje mazzel donderdagavond/vrijdag de overdracht. Anders maandag.

Ik hoop op vrijdag want dan kan ik dit weekeinde beginnen met slopen:
Alle deuren verwijderen;
Kozijnen slopen;
Schouwen slopen;
Stuc op riet plafond slopen;

En dan vanaf maandag met de aannemer meedraaien tijdens de sloopwerkzaamheden.
Feli!
#geen
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 23:38:12 #89
62913 Blik
The one and Only!
pi_60588624
mooi project. Is het niet mogelijk om door middel van een soort projectiescherm dat je naar beneden trekt je slaapgedeelte af te sluiten?
pi_60597279
@blik: Ik ga denk ik een Japans kamerscherm kopen.

De overdracht wordt helaas wel maandag of dinsdag. Da's erg jammer, maar de notaris heeft een paar dagen nodig om alle stukken op te maken. Jammer dat ik nu een weekeinde mis om zelf wat aan te pakken.

En foto's zullen er komen. Een vriendin van me volgt een opleiding tot fotograaf en heeft toegezegd foto's te maken.
pi_60653938
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:26 schreef Walter-Ego het volgende:
@athlonkmf: Den Haag is in een groot aantal buurten flink bezig. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar het Regentessekwartier, maar dat is allemaal nog net iets te duur.
Jammer dat je niet in Regentessekwartier bent gaan verbouwen, anders waren we wellicht buren geworden .

Ontwerp vind ik erg mooi, maar net als wat hierboven gezegd is: volgens mij maak je het te duur voor die wijk. Wel grappig dat het huis van binnen heel veel terug komt in andere huizen in Den Haag.
pi_60654078
wat een vieze meuk

en wat een moois ga je er van maken!!
Geweldig!

succes, dat zul je aan de ene kant nodig hebben, maargoed, als je einddoel zo mooi moet worden, zou ik er ook helemaal voor gaan!

TOP!!

tevens TVP
Doei.
pi_60655293
@sport_life: Ik wil graag nog naar het Regentessekwartier verhuizen, maar de huizen zijn daar nét wat te duur voor me. Er zijn wel goedkopere woningen, maar die zijn in slechte staat en zie ik minder investeringspotentie in dan in deze woning. Mocht ik deze woning verkopen, dan overweeg ik zeker om naar het Regentessekwartier te verhuizen... of ik zoek een nieuw ontwikkelingsprojectje.

Overigens ben ik het niet eens met het argument dat het 'te duur' wordt: Sinds 2006 zijn er slechts twee woningen in mijn straat voor minder dan ¤117.500 verkocht (gemiddelde minus die twee ligt op ¤120.000), en die twee woningen waren in slechte staat. ¤120.000 is ook waar ik in al mijn berekengen op gerekend heb en ik verwacht dat de prijs over de komende jaren nog wel doorstijgt. Met het oog op een hypotheek van ¤108.000 begin ik dus met een welkome meerwaarde. Daarnaast zijn de woningen in de Jacobastraat en aan de Zoutkeetsingel vrij prijzig (Jacobastraat: ¤2000+/m²) waardoor het gehalte 'kansarme mensen' lager ligt dan verderop in de wijk. Je kan bij de waardebepaling van een woning niet zomaar uitgaan van het feit dat het de Schilderswijk is: de kwaliteit van de buurt varieert van straat tot straat.
pi_60659505
Wat cool met die renderingen! Dit gaat zeker heel erg tof worden!
  PR/Manusje van alles vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:05:48 #95
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_60662660
Ziet er goed uit
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_60685513
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:47 schreef Walter-Ego het volgende:
.... Daarnaast zijn de woningen in de Jacobastraat en aan de Zoutkeetsingel vrij prijzig (Jacobastraat: ¤2000+/m²) waardoor het gehalte 'kansarme mensen' lager ligt dan verderop in de wijk. Je kan bij de waardebepaling van een woning niet zomaar uitgaan van het feit dat het de Schilderswijk is: de kwaliteit van de buurt varieert van straat tot straat.
ik denk nog steeds met weemoed terug aan ons huisje in de Jacobastraat.
We hebben ooit overwogen om een buurhuisje te kopen en dat uit te breken en te verbouwen naar een groter huis. Niet gedaan uiteindelijk, maar toch......

De buurt is leuk en zo lekker dicht bij het centrum. Last van tokkies hadden wij daar niet gehad, gelukkig. Alleen het vinden van een parkeerplek en de hondepoep op de stoep gaven ons ergernis.

Hoop dat je het er naar je zin krijgt!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_60690534
Gefeli Walter-Ego!! Super dat het door kan gaan. Vanaf volgende week er hard tegenaan
pi_60697412
@Essebes: Volgens mij mag je die kleine huisjes niet eens samenvoegen want ze zijn monumentaal. Wel jammer want het zijn in de huidige vorm vrij onpraktische huisjes (als je kinderen hebt/wil). De parkeerplaats maak ik me ook zorgen om. Ik rij niet zo heel vaak met m'n auto en dus zie ik niet direct als hem iets naars overkomt. Een ingetikt ruitje of flinke kras o.i.d. zak ik al van door de grond. Onvervangbaar spul. :S
pi_60722483
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 14:47 schreef Walter-Ego het volgende:
@sport_life: Ik wil graag nog naar het Regentessekwartier verhuizen, maar de huizen zijn daar nét wat te duur voor me. Er zijn wel goedkopere woningen, maar die zijn in slechte staat en zie ik minder investeringspotentie in dan in deze woning. Mocht ik deze woning verkopen, dan overweeg ik zeker om naar het Regentessekwartier te verhuizen... of ik zoek een nieuw ontwikkelingsprojectje.

In Regentessekwartier zijn hele mooie huizen, maar ook huizen die op veengrond gebouwd zijn en half verzakt zijn. In dat laatste voorbeeld woon ik . De duurdere huizen zijn dan ook echt heel mooi, zowel van binnen als van buiten. Met name die hoekhuizen op koningsplein! Zoiets zou ik ook wel in willen wonen.. ooit na mn studententijd . Vind het een superwijk, alles redelijk dichtbij (strand, centrum)
  maandag 11 augustus 2008 @ 01:18:28 #100
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60722692
Ik blijf erbij dat ik de combi keuken/werkplek/bed niet erg praktisch vind (zeker met het oog op doorverkoop), maar je vormgeving is echt prachtig! Benieuwd hoe dit er straks in het echt gaat uitzien!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_60723055
@Duderinnetje: Die combi is simpel en functioneel voor een 1-persoons huishouden (eventueel zelfs voor 2-persoons, maar daar moet ik voorlopig nog niet aan denken). Ik peins er niet over om de woning te verkopen zonder de verdieping er bovenop en in dat geval is de achterkamer een grote eet- of woonkamer. Elke vaste scheiding die ik daar nu in de ruimte maak moet later gesloopt en de vloer aangeheeld worden.
pi_60810603
Vanochtend eindelijk de sleutel ontvangen! Erg fijn en ik ben direct aan de slag gegaan. Het slopen schoot aardig op. Ik heb de oude kamerscheiding (en-suite) geheel gesloopt, het hele pand ontdaan van plinten en afdeklatjes, de schouw achter al deels gesloopt en (bijna) alle deuren verwijderd. Ondanks dat ik morgen spierpijn zal hebben, heb ik me uitstekend vermaakt! Stofkapje op, bril op, handschoenen, oordopjes in en rammen maar. Trash my crib! Ohja, ik heb uiteraard foto's, maar geen kabeltje om ze naar m'n PC te sturen.

Helaas hadden de mensen van Eneco netbeheer minder goed nieuws: waarschijnlijk gaat het vrij lastig worden om mijn meterruimte te verplaatsen. Hiervoor moeten ze eerst bij de buren kijken hoe alles daar aangesloten zit. Gezien de dringende tijd i.v.m. levering van elekriciteit vraag ik me af of het verstandig is om deze hele procedure nu te doorlopen. Ik heb inmiddels een aanpassing in m'n ontwerp gevonden waarbij het verplaatsen van de elektrameter nu niet nodig is. Mijn doucheruimte wordt kleiner (inloopdouche :p), maar mijn was-, installatie- en meterruimte wordt groter en praktischer. Ik zit alleen nog te puzzelen op de trap voor de uitbreiding. Het is even de vraag of ik de trap vanuit de keuken of vanuit de entreehal laat beginnen. Eerstgenoemde is makkelijker, tweede is toch beter.Snel beslissing nemen!

Bij het slopen ben ik nog geen tegenvallers tegengekomen. Mijn balklaag ligt niet precies op de juiste plek voor de latere trapopening en ik moet een extra raveling maken om mijn schoorsteen op te vangen. Hier staat tegenover dat ik twee afvoerkanalen in mijn installatieruimte heb: ééntje voor mijn CV, de ander voor de (mechanische) ventilatie. Dat scheelt toch weer een dakdoorvoertje.

Morgen met de sloper aan de slag. Vanaf maandag een aggregaat huren aangezien ik nog geen stroom heb. Bummer!
pi_60832647
Vandaag verder gegaan met slopen. De aannemer was onder de indruk van mijn paar uurtjes sloopwerk van gisteren. Vandaag flinke vorderingen gemaakt. Al het houtwerk, enkele muurtjes en bijna alle plafonds zijn eruit. Het resultaat: 100+ puinzakken á 25 liter puin. Een flinke berg! Voor morgen heb ik een busje gehuurd en ga ik een ladderlift huren. Het puin gaat met de lift naar beneden, het busje in om vervolgens kostenloos bij een afvalpunt in te leveren. Heerlijk om connecties te hebben (waarvoor hulde voor mijn aannemer). Besparing t.o.v. containerhuur: ruim ¤700. Toch mooi mijn sanitair bespaard.

Begin volgende week gaan we het constructieve sloopwerk doen, waar ook wel 2-3 ton puin van af komt. Wederom op dezelfde manier afvoeren.

Een vriendin van me komt komend weekeinde even kijken en gaat misschien mooie foto's maken. Als ik dan ook nog dat verdomde kabeltje weet te regelen hebben jullie komend weekeinde weer wat om je over te vergapen. 't Is per slot van rekening komkommertijd!
  donderdag 14 augustus 2008 @ 21:01:20 #104
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_60835452
Ik werk op de Lijnbaan en loop vaak (bijna) door de straat heen waar je je huisje hebt gekocht op weg naa rmijn werk.
Leuk om te zien, het is niet helemaal mijn smaak, maar ik vind het wel erg mooi om te zien dat het zo opgeknapt wordt, zal de buurt zeker goed doen!
Als je aannemer je over een tijdje nog zo goed bevalt wil ik wel zijn/haar nummer wel, want er moet in ons nieuwe huis ook aardig wat verbouwd worden
Succes met de verbouwing en ik blijf de verhalen en foto's volgen!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_60838312
Ik sprak vandaag de onderbuurvrouw die er al 43 jaar woont. Het is best een prima buurtje, maar de huizen zijn erg gehorig. Mijn appartement heeft lang leeg gestaan omdat de gemeente het aan de straatstenen niet kwijt raakte. Pas nadat de gemeente de boel 'toonbaar' gemaakt heeft is het verkocht. De rest is geschiedenis in uitvoering. :p
pi_60877287
Ik werk vlakbij en heb ook weleens zitten denken om zo'n soort huisje te kopen, helaas ben ik niet zo heel handig, maargoed..even in de gaten houden dus dit topic Succes ermee.
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:24:00 #107
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_60882095
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 22:31 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik sprak vandaag de onderbuurvrouw die er al 43 jaar woont. Het is best een prima buurtje, maar de huizen zijn erg gehorig. Mijn appartement heeft lang leeg gestaan omdat de gemeente het aan de straatstenen niet kwijt raakte. Pas nadat de gemeente de boel 'toonbaar' gemaakt heeft is het verkocht. De rest is geschiedenis in uitvoering. :p
Wow.. als de foto's op pagina 1 door moeten gaan voor 'toonbaar', snap ik dat ze het niet eerder zijn kwijtgeraakt. Moesten ze nog de lijken weghalen of zo?
Maarre.. succes met deze flinke klus!
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_60896897
Yay, ik heb eindelijk m'n kabeltje gevonden! Hij zat achter in een USB-poort van m'n computer.... *zegt iets over neus, lang en kijken*

De combinatie van keelpijn, stof en herrie hebben m'n stem flink gesloopt. Ik ben vrijdag om 20.00 uur naar bed gegaan en kwam er zaterdag rond het middaguur pas uit. Ik was best moe! Maar ik ben dan ook een kantoorpik en mijn arbeidersdagen in de kistenfabriek liggen al ver achter me.

Maar hier eindelijk de foto's van de huidige staat. Er kwamen ruim 120 puinzakken van 25 liter en zo'n 6 m³ hout uit. We hebben het puin met een ladderlift naar beneden vervoerd en met een huurbusje afgevoerd. De uitvinder van de ladderlift verdient een lintje, want dat werkt super!

De muurtjes in de laatste foto zullen blijven staan. De schoorsteen op de foto daarboven draagt namelijk op deze muur af. Gelukkig staat de betreffende muur op een redelijk goede plek. Mijn keukeneiland zal geen 1200 mm maar 1000 mm breed worden, maar daar staat tegenovern dat ik bij de latere optopping mijn trap veel beter kwijt kan. Al met al is het ontwerp er wel beter van geworden!

Maandag gaan we de balklaag onderstempelen en al wat slopen. Dinsdag moet de hele dragende wand gesloopt en in puinzakken geschept zijn. Woensdag gaan we puin afvoeren. Daarna de balklaag opklampen met stalen L-profielen of liefst houten balken (indien mogelijk). Maandag m'n constructeur stalken.
pi_60897756
Zo, da's een hoop sloopwerk!
Heb je een bouwvergunning moeten aanvragen voor die dragende muur?

Ik wilde zeggen, jammer dat je alle originele details eruit sloopt, maar als ik de foto's op pagina 1 bekijk, zie ik eigenlijk helemaal geen mooie oude details zitten. of zitten die ergens verstopt?
Laat je het jaren '30 (of ouder??) terugkomen in de renovatie, of wordt het gewoon helemaal modern?

Ben wel enigzins jaloers als ik je klusfoto's zie, bij mijn woning gebeurt er nauwelijk iets omdat ik geen aannemer/klusbedrijf kan vinden.
pi_60898020
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 12:44 schreef Syytön het volgende:
Zo, da's een hoop sloopwerk!
Heb je een bouwvergunning moeten aanvragen voor die dragende muur?

Ik wilde zeggen, jammer dat je alle originele details eruit sloopt, maar als ik de foto's op pagina 1 bekijk, zie ik eigenlijk helemaal geen mooie oude details zitten. of zitten die ergens verstopt?
Laat je het jaren '30 (of ouder??) terugkomen in de renovatie, of wordt het gewoon helemaal modern?

Ben wel enigzins jaloers als ik je klusfoto's zie, bij mijn woning gebeurt er nauwelijk iets omdat ik geen aannemer/klusbedrijf kan vinden.
Dit is volgens mij uit 18xx, hoe dichter bij het centrum hoe ouder het wordt.
Het is overigens wel logisch dat je geen aannemer kunt vinden, iedereen is op vakantie!
pi_60898022
Ik heb er een bouwvergunning voor aan moeten vragen (en ook gekregen).

Er waren wel sporen van oorspronkelijke details in het pand (o.a. stuc-ornamenten op het plafond) en de schouwen zijn voorzien van hardsteen platen. De voorschouw ga ik ook voorzichtig proberen te demonteren en schoonmaken. Wellicht dat iemand anders er nog wat aan heeft. Zelf ga ik het, zoals uit de plaatjes en mijn eerdere posts blijkt, strak en modern maken.

Een aannemer zoeken kost tijd en moeite. Je moet gewoon rondbellen en offertes opvragen. En vraag in je omgeving of mensen ervaring hebben met een bepaalde aannemer. Bij ons op het werk hebben we een paar vaste aannemers waar we veel mee werken en af en toe proberen we een nieuwe partij uit. Zodoende bouwen we langzaam ons netwerk van betrouwbare aannemers uit.

@Dahei: het pand komt uit 1927, zoals ook aan de stijl te zien is.
  zondag 17 augustus 2008 @ 16:44:53 #112
57497 happyme28
I'm so happy
pi_60902297
Wow Walter-Ego, voortvarend bezig! Ik blijf het volgen want ben zeer benieuwd naar het resultaat.
pi_60913103
ik heb even de eerste fotos vergeleken om te zien wat er nu allemaal uitging...er was zelfs een ombouwkast( die groene) , was die origineel ?
en yes , je kon het verlaagde gedeelte in de woonkamer toch slopen? ikz ie alleen nog maar een soort stalen paal ?

en oogt nu al ruimer ,
leuk leuk , blijf ik volgen

[ Bericht 8% gewijzigd door Charisma op 18-08-2008 00:38:09 ]
pi_60918439
Ik weet niet zeker of de ombouwkast origineel was. Ik weet wel dat ie in niet zo beste staat was. :p Die 'stalen paal' is een houten balkje welke ik toen niet weggesloopt kreeg omdat ik geen zaag had. En hout is toch erg veerkrachtig! Ik heb mezelf half gelanceerd. Welke stalen paal bedoel je eigenlijk?

In het kader van de kostenbesparingen gaan we de balklaag opklampen met houten balken i.p.v. stalen L-profielen. Dat scheelt een factor 4 in materiaalprijs, een factor 2 in arbeid en het eindresultaat is uiteindelijk hetzelfde (maar veel goedkoper).

[ Bericht 10% gewijzigd door Walter-Ego op 18-08-2008 11:15:12 ]
pi_60925267
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:09 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik weet niet zeker of de ombouwkast origineel was. Ik weet wel dat ie in niet zo beste staat was. :p Die 'stalen paal' is een houten balkje welke ik toen niet weggesloopt kreeg omdat ik geen zaag had. En hout is toch erg veerkrachtig! Ik heb mezelf half gelanceerd. Welke stalen paal bedoel je eigenlijk?

In het kader van de kostenbesparingen gaan we de balklaag opklampen met houten balken i.p.v. stalen L-profielen. Dat scheelt een factor 4 in materiaalprijs, een factor 2 in arbeid en het eindresultaat is uiteindelijk hetzelfde (maar veel goedkoper).
oh het zag eruit alsof de paal van staal was...maar nu valt je plan toch in deugen want daar zou toch de keuken komen met de spotjes iets verlaagt?
pi_60966769
Vandaag ruzie geschopt met Eneco: bij ieder gespek met die lui (zowel leverancier als netbeheerder) moest er weer iets anders gebeuren dan ooit tegen me gezegd is. Uiteindelijk heb ik na flink doorzeiken het voor elkaar gekregen om een afspraak te maken om de electrameter te plaatsen. Ik had verwacht dat deze vandaag al geplaatst zou worden, maar dat bleek weer te optimistisch te zijn. Deze en volgende week dus nog aanklooien met een aggregraat. Kost me klauwen met geld vanwege bureaucratisch geouwehoer. Ik -> Grrr!

Maar hier weer een foto: update!

Puin:

Bouwtechnische details:

De 'gemeente-manier' van ramen monteren. Prutswerk!

Installaties:

4 Groepen geplaatst, nog 2 extra te plaatsen. De zwarte doos onder de groepenkast dient ter bevestiging van de electrameter.

Uitzicht:

Bovenste twee zijn mijn uitzicht aan de achterzijde.

Uitzicht aan de voorzijde. Verreweg het mooiste uitzicht in de straat: mijn oldtimertje! Da's het enige waar ik bang voor ben bij het verhuizen naar een iets minder goede buurt: dat iemand aan mijn bak rock'n'roll op wielen komt.

Zo gaan slapen want ik moet morgen om 7.00 uur bij de autoverhuur zijn. De laatste dag van het sloopwerk en de laatste dag slepen met puin voor mij. Daarna gaat de aannemer een tijdje alleen aan de slag en zal ik af en toe een dagje meehelpen. En alles natuurlijk netjes in de gaten houden en op de lichtgevoelige sensors vastleggen.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 08:14:00 #117
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60972799
Pff wat een klus zeg.... Op afstand is het wel weer interessant om te volgen...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_60973677
Volgens mij zijn je tussenmuren eruit, dat ruimt lekker op

Jacobahof en -straatjes zijn echt een verborgen pareltje in de stad. Leuk dat je daar aan de achterkant uitzicht op hebt. Er staan toch ook nog een paar pakhuizen bij dat parkje ?
pi_60988103
Ik heb geen echte pakhuizen gezien. Er zijn wel woningen met een grote garage/bergruimte op de begane grond en er zijn een paar panden waar bedrijfjes in zitten.

Vandaag helaas nét niet al het puin af kunnen voeren. Ik heb nog ruim 15 zakken in de huurbus. Eigenlijk wilde ik dat vandaag ook afvoeren, maar daar had ik geen tijd meer voor. Alles kwam weer net op de laatste 5 minuten aan. Ik heb de bus dus nog een dag langer moeten huren. Morgen ook meteen al het hout maar afvoeren, dan ben ik daar ook vanaf.
pi_61035966
Hmm, het waterleidingbedrijf wil de loden waterleiding vervangen door een kunststof leiding. Ze kunnen dan ook zonder meerkosten mijn watermeter verplaatsen, maar ik moet wel een aardpen laten slaan.

Kent iemand hier een (betaalbare) installateur in omg. Den Haag die dit kan doen?
pi_61036012
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:31 schreef Walter-Ego het volgende:
Hmm, het waterleidingbedrijf wil de loden waterleiding vervangen door een kunststof leiding. Ze kunnen dan ook zonder meerkosten mijn watermeter verplaatsen, maar ik moet wel een aardpen laten slaan.

Kent iemand hier een (betaalbare) installateur in omg. Den Haag die dit kan doen?
Weet de aannemer niet iemand.
Vaak werken aannemers toch met onderaannemers als installateurs.
Scheelt ws ook in wachttijd...

Goed bezig verder !
pi_61048792
Goed topic daarom tvp!
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
pi_61115753
Ja, ik bedoel met die garage's op de begane grond. Lijkt mij wel leuk als klusruimte ...
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:45 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik heb geen echte pakhuizen gezien. Er zijn wel woningen met een grote garage/bergruimte op de begane grond en er zijn een paar panden waar bedrijfjes in zitten.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:24:23 #124
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_61152440
Die knakkers die daar altijd met die draaiorgels bezig zijn en vis- en klaverjasclub "Het Aasje", da's toch gewoon briljant!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_61172758
Haha, die heb ik allebei al gespot. Beetje het oude volksbuurt-idee.
pi_61174650
Als je nog niemand hebt voor de leidingen weet ik wel iemand.
pi_61176131
Er is al een aardpen geslagen bij mijn onderburen. Daar mag ik op aansluiten. Da's fijn!

Ben op dit moment mijn sanitairlijst aan het opstellen. HansGrohe Focus S douche- en keukenkraan, HansGrohe S toiletkraan, Duravit Philippe Starck 3 fontein, HansGrohe Raindance S150 Air 3Jet douchekopl, HansGrohe Unica's Puro glijstand met slang en tot slot een tegeldoucheput 30 x 30 cm van van den Berg. Hangend toilet aangeleverd door m'n aannemer. Totale kosten aan sanitair: ¤566.

Voor het tegelwerk ga ik voor de Mustang braziliaans leisteen. Afmeting 60 x 60 cm in de keuken en 30 x 30 cm op de vloer in mijn toilet en badkamer. Voor de achterwand in het toilet en de drie wanden in mijn inloopdouche ga ik ook voor 30 x 30 cm of strips. Ik ben er nog niet uit wat mooier is. Kosten voor levering tegels (excl. lijm en voegen) ca ¤440

Radiatoren worden waarschijnlijk Dura Thermochique radiatoren. Ik wilde eigenlijk Jaga radiatoren, maar da's iets te duur. Maar een 'gewone' paneelradiator vind ik spuuglelijk. De Thermochique is vlak met weggewerkte leidingen, alleen voor de helft van de prijs van een Jaga. PRobleem is dat ik ca. 14 kW aan vermogen nodig heb terwijl ik alleen bij mijn gevels een radiator wil hebben. Bij de voorkamer wil ik drie kleinere radiatoren plaatsen t.w.v. ca. 5 kW. Aan de achterzijde heb ik maar ruimte voor 1 lange radiator (kan wel 2 meter lang zijn). Da's nog een flinke puzzel om voldoende capaciteit te krijgen. Of verreken ik me nu?
pi_61599072
Foto-update! Het gaat nu snel met het project. De dakbalkaag is opgeklampt, het merendeel van het leidingwerk zit erin en de wandjes worden opgebouwd. Sanitair en tegels zijn besteld en de keuken haal ik bij de IKEA zodra ik hem kan plaatsen. Maandag wordt m'n installatie geaard en dinsdag wordt m'n loden waterleiding gesaneerd. Dan enkel nog de gasmeter terugplaatsen en ik ben van alle netbeheer-ellende af (drama!).

Maar genoeg geluld, hier zijn de foto's:

Panoramafoto's van de hele verdieping:

Constructie dakbalkaag. Kleinste balklaagafmeting: 100x295 mm; dikste balklaagafmeting: 160x295 mm:

De ruimten:

Doucheruimte

Doucheruimte met daarnaast de installatieruimte

Installatieruimte

Ter hoogte van de waterleidingen en riolering in de vloer wordt een muurtje opgemesteld. In de achterwand komt de deuropening. In de ontstane nis komt een wastafel met spiegel.

Toiletruimte

Entree

Diversen:

zaterdag 13 september 2008 @ 14:30:43 #129
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61599941
Het begint nu echt vorm te krijgen. Heb je die balklaag daar alvast geplaatst voor als er een verdieping op komt of was het sowieso nodig?

Ik heb je eerste foto's even aan elkaar geplakt (niet helemaal perfect maar zo is het wel goed te zien hoe het er uit ziet):

pi_61600892
Het begint inderdaad vorm te krijgen. Het mooie van mijn vak is om te zien dat al het ontwerpwerk en alle voorbereidingen uiteindelijk gestalte krijgen.

Ik moest de balklaag sowieso verstijven dus dan kan je maar beter meteen anticiperen op de verdieping. De constructie is op sommige punten (iets onbedoeld :p) behoorlijk overgedimensioneerd, maar liever iets te stevig dan iets te zwak.

Ik heb overigens veel mazzel mijn mijn aannemer: hij denkt actief mee, zoekt zelf oplossingen voor problemen en denkt na over hoe het er later bij de optopping uit moet zien (getuige de dubbele raveling zodat ik later de kalkzandsteen wand door kan metselen). Ik ga 1-2 keer per week langs om alles na te meten en te controleren en dat is voldoende.

Welk programma heb je gebruikt om die foto's samen te voegen?
  zaterdag 13 september 2008 @ 15:48:31 #131
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61601429
Het heet 'UleadCool 360'. Het zat ooit bij mijn 1e digitale camera, ik heb het al jaren en werkt best makkelijk, je kunt er ook 360 graden foto's mee maken.
  † In Memoriam † maandag 15 september 2008 @ 06:54:36 #132
37843 lady-wrb
kortaf
pi_61772693
Foto-update! De belangrijkste wandjes zijn opgetrokken en het regelwerk voor m'n plafond vordert aardig. Ik kijk er naar uit om alles af te bouwen en alles afgerond te hebben. Waarschijnlijk gaat dat nog wel tot het voorjaar duren.

Inloopdouche

Keuken vanuit slaapruimte

Entreehal met toilet

Toilet

Entreehal

Doorzicht naar achteren

Doorzicht naar voren
pi_61772716
Waarom verlaag je het plafond zo?
pi_61772814
Omdat ik op die manier een ruimtelijke scheiding tussen de voorruimte en achterruimte aanbreng zonder het open karakter van de ruimte te verpesten (samen met een materiaalcontrast tussen de keuken en aangrenzende ruimten).
pi_61772823
Komen er nog spotjes in?
pi_61772859
Jazeker! Ik ga 6 230V halogeenspotjes inbouwen: 2 boven het eiland en 2 boven elk van de werkplekken naast het eiland.

Het verlaagde plafond is trouwens ook erg handig om leidingen in weg te werken. Daarnaast kan ik een standaard IKEA keuken met een kleine aanpassing verdiepingshoog maken zoals in de plaatjes.
pi_61772881
Nee dan is het goed, even checken.....

En een veer in je reet steken, je bent goed bezig!
pi_61772929
Hehe, dank! Maar de aannemer komt ook een hoop eer toe: hij denkt actief mee en wilde de klus graag doen. Er zijn nog een paar ontwerpprobleemjes die ik op moet lossen: o.a. het afsluiten van de entreehal van de woonkamer. Aangezien in de nieuwe situatie mijn toilet hierop ontsluit en in de toekomst hier ook nog de trap naar boven komt, lijkt het me prettig om de ruimtes afscheidbaar te maken.

Ik ben nu een ontwerpje aan het onderzoeken waarbij ik een inbouwschuifdeur (Eclisse cassette) toe pas. Tussen die cassette en het bestaande rookgaskanaal hou ik nog 150 mm over. Hierin wil ik een apothekers-garderobekast maken. 150 mm is vrij ondiep, maar hij kan een meter breed worden. Groot genoeg om wel een stuk of 3-4 jassen in op te bergen. Garderobekast uittrekken -> jas ophangen en schoenen uit -> garderobekast weer inschuiven.
pi_61772967
Goed idee!

Ik ben ook zo verzot op dat soort kasten!
pi_61773012
Het zijn kleine slimmigheidjes die enorm veel kwaliteit aan een ruimte kunnen geven! Dat vind ik het meest interessante van ontwerpwerk: hoe haal ik zo veel mogelijk uit een ruimte zonder dat de ruimtelijke kwaliteit verpest wordt. Tot op heden heb ik iedere tegenvaller of onverwachte maatwijziging nog kunnen gebruiken om mijn ontwerp beter te maken. Ik hoop dat ik dit uiteraard voort kan zetten, maar er zitten nog wel wat probleempjes in.
pi_61773062
Niet lachen, maar mijn oma is daar een kei in!
Die is ook de eerste die zo meteen bij ons in huis mag gaan kijken en tekenen.
Alles wil ik weggewerkt hebben.... tv's, jassen, pc's ga zo maar door.
Waar het bij jou dus vrij modern gaat worden, worden het bij ons allemaal oude bouw materialen.
pi_61773155
Het wegwerken van apparatuur heeft één achilleshiel: als je de apparatuur vervangt moet je rekening houden met de ingebouwde maten. Afhankelijk van hoe strak je je TV ingebouwd hebt, heb je meer keuze in afmetingen.

Oude bouwmaterialen zijn vaak erg mooi! Net als materialen die eigenlijk niet als bouwmateriaal bedoeld zijn (en vaak als afval gezien worden). Behalve de moderne architectuur ben ik een groot fan van 'afvalarchitectuur'. In principe kan je het bouwen met oude bouwmaterialen ook zien als het hergebruiken van een afvalmateriaal. Eén van mijn meest geliefde architectenbureau's is 2012 Architecten (en ik heb de eer gehad bij een bevriend bureau te werken). Ze maken waanzinnig mooie dingen uit afval!

Ik heb het zelf in mijn woning niet toegepast omdat ik een strakke planning en nog strakker budget heb: dit is geen project om te experimenteren. Dit wil ik later nog wel gaan doen met bijv. meubels en aankleding. Een superstrakke basis met als contrast hele 'casual' interieurelementen. Maar dat vergt nog wel wat ontwerpwerk.
pi_61773300
Hmmm, afvalmateriaal in een oud riet gedekt boerderijtje...
nee, ik denk niet dat 'm dat gaat worden...
Maar snap wel wat je bedoeld, kan heel mooi en leuk zijn.
pi_61776274
Mooi project!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_61797733
tvp, erg leuke verbouwing, wel veel werk zo te zien. Mooi dat je ook alles hebt gefotografeerd vanaf het begin zodat we zien hoe de boel wordt opgebouwd
pi_62218769
Foto-update! De aannemer is nu de plafonds aan het gipsen. Hij moet nog de haard opmetselen, deuren plaatsen, vloertje storten, CV installeren en dan kan ik aan de slag. Ik kan niet wachten!

Hieronder foto's van de situatie van afgelopen nacht. overigens in compleet willekeurige volgorde.

woensdag 8 oktober 2008 @ 11:18:57 #148
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62227028
Wauw, wat een project!
En wat gaat het hard!

En wat gaat het mooi worden als het ook maar een beetje op de tekening gaan lijken!

Tof topic!
Ik krijg daar altijd gelijk enorme klus-kriebels van!
pi_62241642
Vandaag weer even langs geweest: het plafond is, op een paar plaatjes na, dichtgezet. Helaas ook diverse financiele tegenvallers gehad: heraansluiten voor het gas kost me ¤240, tegelwerk ben ik ¤575 aan kwijt, ik heb de legesnota van de gemeente á ¤275 gekregen en dan moet ik nog spotjes, schakelmateriaal, e.d. kopen. Gevolg: ik moet heel heftig goochelen met m'n budget om alles rond te krijgen. Eerst de belangrijke rekeningen betalen, daarna de details.

Maar eerst even m'n kozijnen ontvetten en wellicht al schuren. Dan kan ik komend weekeinde, als de aannemer weg is, alles in de grondverf zetten.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:16:36 #150
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_62243625
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:18 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, wat een project!
En wat gaat het hard!

En wat gaat het mooi worden als het ook maar een beetje op de tekening gaan lijken!

ik sluit me hier volledig bij aan

word al moe als ik ernaar kijk maar het gaat vast helemaal super worden!!
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_62244679
Wauw wat een immense klus
pi_62248779
Hmmmm, zojuist 1.5 uur bezig geweest met het ontvetten en schoonmaken van m'n balkonpui, kwam ik erachter dat ik mijn schuurpapier vergeten was! Omdat ik er toch was ben ik een iets uitgebreider inspectierondje van m'n kozijnen gaan doen. De resulaten van het geweldige werk van de gemeente zijn als volgt:

- Bovenste glaslatjes in het raam in de achtergevel zijn vastgeklemd, helemaal niet vastgezet en/of verkeerd onder verstek gezaagd waardoor ze nooit mooi passend geplaatst kunnen worden;
- De glaslatjes van hetzelfde ramen sluiten onderling slecht aan (flinke naden) en sluiten niet mooit aan op het kozijn;
- Boven de linker twee ramen in de voorgevel is een grote scheur ontstaan. Zoals op een eerdere foto te zien is, is e.e.a. aan ruimte voor 'maattoleranties' gehouden, wat op sommige punten nog halfslachtig dichtgepurred is. Door het wegslopen van mijn tussenmuur heeft de boel wat meer ruimte gekregen om te zakken, waar het ook dankbaar gebruik van gemaakt heeft.

Is het nu echt zo moeilijk om dingen deugdelijk uit te voeren? Uit mijn dagelijkse beroepspraktijk blijkt veel te vaak dat 'incompetent', 'onverschillig' en 'overheid' perfect bij elkaar passen. Erg jammer dat dit doorgewerkt heeft in de opknapwerkzaamheden van mijn appartementje.

Nu eerst maar douchen en dan morgen op m'n werk verder zeiken. :p
pi_62252235
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:46 schreef Walter-Ego het volgende:
Is het nu echt zo moeilijk om dingen deugdelijk uit te voeren? Uit mijn dagelijkse beroepspraktijk blijkt veel te vaak dat 'incompetent', 'onverschillig' en 'overheid' perfect bij elkaar passen. Erg jammer dat dit doorgewerkt heeft in de opknapwerkzaamheden van mijn appartementje.
Ach ja, we hebben het hier wel over begin jaren dertig, en huizen die door de gemeente zijn gebouwd, en voor niet al te hoge prijs verkocht werden. Voor die tijd werden er niet zulke hoge eisen gesteld dus ik vind het wel begrijpelijk. Kom ook wel dingen in mijn huis tegen waarvan je zegt, tja. Dat heb je nu eenmaal met zulke oude portiekwoningen.
pi_62276572
Yay, weer een korte foto-update: er gebeuren nu veel dingen die een direct waarneembaar resultaat hebben. Dit stemt erg positief, ondanks dat ik de 'opleverdatum' van de aannemer van half oktober niet meer zie gebeuren. Echter nu geen gelul maar plaatjes:

pi_62284774
Ziet er op zich netjes uit, de basis is er duidelijk iig! Nog een paar kzst of cellenbeton wandjes zetten, bedrading aanbrengen en dan de boel afwerken?
jammer dat de opleverdatum er niet meer in zit man

Trouwens, als je het Sketchup bestand nog hebt, kun je dat heel simpel exporteren en openen met Kerkythea. Daar kun je het erg mooi mee renderen; realistische materialen toekennen, lichtval bepalen en zie je nog beter hoe het kan gaan worden Heb er evt wel een aantal voorbeeldjes van hoe dat kan worden
Just being curious.. ofzo
pi_62287982
Heeft iemand ervaring met het aan laten leggen van een nieuwe gasaansluiting? De aftakking van het gasnet is aanwezig. Ik moet enkel een hoofdkraan en 1 meter leiding tot m'n gasmeter nieuw laten plaatsen. Nu heb ik begrepen (via consuwijzer.nl) dat alles verder dan de aftakking in het vrije domein ligt en dus door iedere erkende installateur gemaakt kan worden.

Ik heb namelijk via www.aansluitingen.nl een tijd geleden de verplaatsing aangevraagd. Helaas hebben ze die, zonder mij het te melden, afgevinkt. Ik moest dus een nieuwe aanvraag indienen. Het gaat echter 3 (!) maanden duren voordat ze deze uberhaupt in behandeling kunnen nemen. Ik wil dus via www.aansluitingen.nl om mijn aansluiting laten maken, iets wat volgens de wet gewoon mag.

Alle info zou welkom zijn! Bij voorkeur specifiek van installateurs die het echt weten (no offense naar alle andere klussers hier, maar ik zit flink in de stress en kan geen verwarring gebruiken ).

@Qrious: ik heb het model in Sketchup gemaakt en met Kerkythea gerenderd. Je hebt zeker alleen de eerste plaatjes gezien? Iets verderop in het topic staan mooier gerenderde plaatjes. Maar bedankt voor de tip.
pi_62289718
Oops my mistake Zie ze idd

Anyway, kan misschien straks ff opzoeken wie bij ons in de keuken het loodgieterswerk heeft gedaan.. Was een gecertificeerd loodgieter (was nodig voor het verplaatsen van de boiler enz) In een vrij korte tijd geregeld (1 week ofzo), alles netjes in de muren gefreesd en werkt perfect Denk alleen niet dat het de goedkoopste zal zijn met oog op je drukkende budget.. Maja niet geschoten is altijd mis, een telefoontje is zo gepleegd

Edit: installateur gevonden, here you go:
Installatiebedrijf J.P.J. SAS

[ Bericht 7% gewijzigd door Qrious op 10-10-2008 16:02:09 ]
pi_62292167
Wat een cool huis wordt dit! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, maar tof dat je alles zelf zo uitgedokterd hebt.

Stel je gasvraag ook even hier: http://www.klusidee.nl/Forum/forum-5.html

Wellicht dat je daar iets specifiekere hulp kunt krijgen

Good luck
pi_62418347
*kuch*

Plaatjes kijken in (bijna) chronologische volgorde.

Verankering van de gevels aan de balklaag:

Stucwerk in uitvoering:

Open haard:

Watermeter:

Sanitair:

Fonteintje

Fonteinkraan, keukenkraan, douchekraan en douchekop

Tegelput

Klusmeuk van de aannemer:

Kozijnbevestiging:

woensdag 15 oktober 2008 @ 22:36:19 #160
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_62418885
Wordt prachtig zeg! Het is qua stijl helemaaaal niet mijn ding, maar je maakt er echt zo'n mooi plekje van, super!
Ik ben er nog niet helemaal uit welk huis het precies is, kijk af en toe naar boven als ik daar door de straat loop/rijd bij het vinden van een parkeerplek
pi_62418969
Oh, dat schiet op!
pi_62419196
BBQ-kip: welke straat woon jij dan? Je hebt aan de kant van het speeltuintje op een gegeven moment twee garageboxen met aan de overkant een lantaarnpaal. Die lantaarnpaal staat recht voor m'n raam. :p
  woensdag 15 oktober 2008 @ 23:02:55 #163
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_62419747
Ik werk in het MCH en sta op de wachtlijst voor de parkeergarage... Duurt nog een jaartje of anderhalf naar schatting whehe
Verdien helaas niet genoeg voor een eigen garagebox

Edit: ow, ik snap nu hoe je je post bedoelt... ik zal eens kijken als ik er weer langs kom en zal naar je zwaaien
pi_62419847
Een lantaarnpaal voor je (kunstof kiep?) raam is niet fijn

Gaat snel, leuk
pi_62419949
Ah, dus jij bent één van de personen waarom ik mijn auto niet voor de deur kwijt kan! Grrr! :p

@superfunk: Het zijn hardhouten draai-kiepramen. Erg fijn en ze kunnen op slot. Erg leuk, ware het niet dat twee ramen per ongeluk door de aannemer op slot gezet zijn en ze het sleuteltje kwijt zijn geraakt. Gelukkig is het slot makkelijk uit te boren.

Edit: stomme typo...

[ Bericht 10% gewijzigd door Walter-Ego op 15-10-2008 23:29:08 ]
pi_62419971
Ha : de contouren worden duidelijk.

Ben je al aan het shoppen voor meubels; al is het maar in je hoofd of online ?

Veel succes met de laatste loodjes.
pi_62425204
Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen hele strakke meubels (zoals in de renderingen) of wat 'zachtere' meubels. Voorlopig zal de inrichting uit wat IKEA-spulletjes bestaan die ik nu al heb, maar het is wel de bedoeling dat er wat spannender meubels in komen.
pi_62485355
Yay, nieuwe foto's van gisterenavond. Incl. mijn komische collega op de eerste foto. En ja, ze is echt zo gek!

pi_62490020
Netjes glad afgestreken! Binnenkort sauzen/behangen/tegelen als het uitgehard is?
En die collega mag er op zich ook best wel wezen hoor, gek als een deur kan ook gezellig zijn
pi_62545819
zooo je gaat snel !!!!!!!!!!!!!!!!! mooi hoor !!!
pi_62589972
Heeft iemand ervaring met EasyCell (geblazen cellulose isolatie) voor het geluidsisoleren van een houten vloer? Ik kan de onderburen vrij duidelijk horen praten en dat vind ik niet prettig. Aanvankelijk was ik van plan om m'n hele vloer open te gooien en een harde persing steenwol erin te plaatsen, maar da's VEEL werk. Het inblazen van cellulose lijkt me een beter alternatief, maar ik heb het liefst wat meer ervaringen van mensen.
pi_62591629
Ook hier staat op Klusidee.nl forum het een en ander.
pi_62613686
Ik volg graag: ik hou juist wel van de stijl die je gebruikt: strak, open: mooi!!
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_62628719
Whoep, het gaat nu hard!

Meerrrrrrrrrrrrr foto's!

Misschien wordt morgen al het zandcementvloertje gestort. Dan kan deze het weekeinde lang uitharden zodat hij maandag weer beloopbaar is. Volgende week ga ik de tegels bestellen en de week daarna de keuken. Rete spannend allemaal!
pi_62653164
Nice!
Maar zandcement is over t algemeen na een dag ook wel beloopbaar hoor, moet je er alleeg geen erg gekke dingen op gaan doen, wat sauzen zou misschien wel kunnen bijv als je er geen ladder/trap bij gebruikt
Neem bij het tegelen ook geen ontzettend sterke mortel, maar plak t gewoon.. Waar ga je tegels uitzoeken? Bij Jan Groen in Bleiswijk hebben ze errug veel keus en een leuk opgezette showroom met goeie bestelservice Stukken beter dan kleinere zaken hier in DH bijv
pi_62664235
Het liefst laat ik het zandcement een heel weekeinde uitharden voordat ik er ook maar een voet op zet. Het is zo lullig als er kleine beschadigingen ontstaan. Met het sauzen moet ik nog even wachten totdat het stucwerk droog is en helaas werkt het weer niet heel goed mee. Maarja, flink doortochten helpt ook een hoop.

Als tegel ga ik Mustang Braziliaans leisteen gebruiken, verlijmd met flexibele tegellijm, voorzien van een flexibele voeg en geimpregneerd met S42. Ik heb een aantal adresjes waar ik offertes opgevraagd heb en die redelijk in de prijs zijn.
pi_62665146
Wij lopen er op de bouw ook gewoon overheen na een dagje zonder dat er afdrukken in komen alhoewel je onder t vilt + laminaat waarschijnlijk toch niet echt zult zien, kan wel een beetje begrijpen dat je er geen risico mee wilt lopen. Dan kun je je kozijnen alleen ook niet opengooien om het ff lekker te laten tochten voor t stucwerk.

En zal vast wel goed komen met je tegels dan, moet wel lukken als je bij een architectenburo werkt.. Als je t zelf niet al zou weten lopen er zat mensen rond die t alsnog kunnen vertellen natuurlijk
pi_62933322
Kleine update:

Ik ben inmiddels aan het schilderen geslagen. Eerste laag in de keuken, doucheruimte en achterruimte zit erop.

Mijn planning voor de komende dagen:
Dinsdag avond de eerste laag in de rest van het huis opzetten.
Woensdag avond mijn kozijnen ontvetten en schuren. Dan heb ik die rotzooi ook al gehad.
Donderdag worden mijn tegels geleverd.
Zaterdag mijn kozijnen opnieuw in de grondverf zetten.
Zondag overal de tweede laag schilderwerk opzetten.

In de loop van volgende week wordt mijn keuken geleverd. Deze wil ik in het weekeinde plaatsen. Aansluitend daarop wil ik al het tegelwerk gaan doen (douche, keuken, toilet).

Het weekeinde daarop wil ik al mijn grote spullen verhuizen. Ik moet dan alleen nog al mijn elektra netjes afmonteren, maar dat heeft iets minder haast.

Het wordt met verbouwing, verhuizing, studie en werk een drukke maand...
  dinsdag 4 november 2008 @ 13:17:23 #179
57497 happyme28
I'm so happy
pi_62933655
Pffff... drukke planning. En dan moet je ook nog allemaal foto's plaatsen hier

Maar klinkt goed
pi_62935870
kan zijn dat je het al verteld hebt hoor, maar in je sketchup ontwerpen zag ik een hoekhaard... maar dat is toch een gewone geworden? Was dat een budgetkwestie of.....

het trekt mijn aandacht aangezien ik zo'n hoekhaard graag zou willen in m'n (nog te kopen) nieuwe huis
pi_62950652
ik heb uiteindelijk voor een fronthaard gekozen omdat ik de ruimte links naast de haard mogelijk nog wil gebruiken voor houtopslag, plaatsen van een TV o.i.d. Met een hoekhaard zouden de gebruiksmogelijkheden veel beperkter zijn. Vanuit architectonisch oogpunt vind ik de fronthaard ook fraaier, omdat het volume waar de haard in geplaatst is meer één geheel vormt (het is een compositie van een dicht vlak met één opening in dat vlak).
pi_62950951
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 23:10 schreef Walter-Ego het volgende:
ik heb uiteindelijk voor een fronthaard gekozen omdat ik de ruimte links naast de haard mogelijk nog wil gebruiken voor houtopslag, plaatsen van een TV o.i.d. Met een hoekhaard zouden de gebruiksmogelijkheden veel beperkter zijn. Vanuit architectonisch oogpunt vind ik de fronthaard ook fraaier, omdat het volume waar de haard in geplaatst is meer één geheel vormt (het is een compositie van een dicht vlak met één opening in dat vlak).
ah ok...
wat heeft dit je gekost als ik vragen mag? (inclusief ombouw en plaatsing etc?)
pi_62951196
de haard zelf heb ik ca. ¤800 incl. BTW voor betaald (Helex). De prijs van de ombouw zou ik niet weten: mijn aannemer heeft dit namelijk gebouwd.
pi_63025011
*klik*

Later vandaag even m'n tegels bekijken en verf halen. Morgen schuren en zondag schilderen (even die paar strepen in m'n keukenplafond wegpoetsen ). Woensdag komt de keuken: die moet er uiterlijk zaterdag in zitten. Vanaf zaterdag tot de zaterdag daarna mag ik gaan tegelen.
pi_63025138
Strak hoor.
Heb je nog de oude deuren bewaard om op te knappen of heb je die ook weggegooid?
pi_63025200
Retestrak zelfs!
pi_63025402
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 23:24 schreef Walter-Ego het volgende:
de haard zelf heb ik ca. ¤800 incl. BTW voor betaald (Helex). De prijs van de ombouw zou ik niet weten: mijn aannemer heeft dit namelijk gebouwd.
Ah.. die kosten heeft ie niet gespecificeerd? jammer..

800 euro is overigens niet veel voor zo'n haard! .. degene waar ik nu naar zit te kijken is 3865,- toch nog maar es verder kijken wellicht
pi_63025439
ziet er mooi strak uit al hoor!
haard is gaaf is geen 'gesloten' haard met glas ervoor? of komt dat nog
pi_63025461
Die oude deuren zijn naar de eeuwige jachtvelden. Zelfs al had ik oude 'stijldeuren' willen hebben, dan nog was het goedkoper en beter geweest om nieuwe te laten maken. Ze waren in dermate slechte staat dat het zoveel tijd zou kosten om ze op ten knappen dat het niet rendabel zou zijn.

Het is de bedoeling dat alles nog wel wat strakker wordt. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de grofheid van de textuur van m'n verf. Even een andere roller proberen en kijken of ik het wat gladder kan krijgen...
pi_63025524
@nikao: wat voor haard wil je hebben? Een simpele open haard als de mijne zou niet meer dan ca. ¤1500 moeten kosten (incl. boezem en rookgaskanaal). Voor een gesloten gashaard ben je inderdaad al snel ¤3000-¤4000 kwijt. En ik wilde specifiek geen haard met glas ervoor: dat is leuk voor een gashaard, maar een houthaard heb ik liever open: het contrast tussen open en gesloten in het wandvlak is sterker en je hebt een sterkere relatie met het vuurtje.
pi_63025617
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:14 schreef Walter-Ego het volgende:
je hebt een sterkere relatie met het vuurtje.
pi_63025815
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:11 schreef Walter-Ego het volgende:
Die oude deuren zijn naar de eeuwige jachtvelden. Zelfs al had ik oude 'stijldeuren' willen hebben, dan nog was het goedkoper en beter geweest om nieuwe te laten maken. Ze waren in dermate slechte staat dat het zoveel tijd zou kosten om ze op ten knappen dat het niet rendabel zou zijn
Jammer, wat voor deuren ga je plaatsen? Moderne deuren van MDF?
pi_63026268
Ik vind het niet zo jammer: stijldeuren passen prima in een 'klassiek' interieur, maar ik wil alles juist modern hebben. Als het goed is heeft mijn aannemer gisteren strakke multiplex deuren afgehangen.
pi_63026295
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:14 schreef Walter-Ego het volgende:
@nikao: wat voor haard wil je hebben? Een simpele open haard als de mijne zou niet meer dan ca. ¤1500 moeten kosten (incl. boezem en rookgaskanaal). Voor een gesloten gashaard ben je inderdaad al snel ¤3000-¤4000 kwijt. En ik wilde specifiek geen haard met glas ervoor: dat is leuk voor een gashaard, maar een houthaard heb ik liever open: het contrast tussen open en gesloten in het wandvlak is sterker en je hebt een sterkere relatie met het vuurtje.
ik ben inderdaad (nu nog) op zoek naar een gesloten houthaard.. Het glas vind ik erg strak en mooi en heeft uiteraard als voordeel dat je er warmtetechnisch er ook nog wat aan hebt..

glas kan overigens omhoog.. dus een open vuurtje op een romantisch avondje is nog steeds mogelijk dan

dit is de haard waar ik nu aan zit te denken:
pi_63026726
Strakke haard. Het is de ombouw en alle systemen er omheen (zoals beluchting) wat de prijs flink op drijft. Mijn haard is gewoon een vuurkorf met aslade, chamotte ombouw, een kap en een paar meter enkelwandige rookgaskanaal.
pi_63027561
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:45 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik vind het niet zo jammer: stijldeuren passen prima in een 'klassiek' interieur, maar ik wil alles juist modern hebben. Als het goed is heeft mijn aannemer gisteren strakke multiplex deuren afgehangen.
Nou dat ben ik niet met je eens hoor, stijldeuren passen ook heel goed in een modern interieur! Maar misschien niet zoals jij in gedachten hebt. Maar ben benieuwd naar het eindresultaat.
pi_63027971
Wow, dat schiet al lekker op! De keuken zal ook wel een enorme stap zijn, dan zie je nog meer hoe de indeling in elkaar zit. Het ziet er in ieder geval mooi strak uit.
  vrijdag 7 november 2008 @ 13:38:53 #198
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63029211
Een gesloten houthaard gebruik je toch eigelijk alleen als het een onderdeel is van je cv installatie ? Dan wil je juist dat zoveel mogelijk warmte word gebruikt voor het verwarmen van je cv water.

Indien je gewoon een open haard hebt zijnde een ingebouwd vuurkorf dan is het juist niet logisch om het met glas af te sluiten.

Het rendement van een openhaard in die laatste vorm is soweis als erg matig. Hooguit is een knapperd vuurtje prefect voor de sfeer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63029775
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 13:38 schreef klusfoobje het volgende:
Een gesloten houthaard gebruik je toch eigelijk alleen als het een onderdeel is van je cv installatie ? Dan wil je juist dat zoveel mogelijk warmte word gebruikt voor het verwarmen van je cv water.

Indien je gewoon een open haard hebt zijnde een ingebouwd vuurkorf dan is het juist niet logisch om het met glas af te sluiten.

Het rendement van een openhaard in die laatste vorm is soweis als erg matig. Hooguit is een knapperd vuurtje prefect voor de sfeer.
uhm.. daar zeg je voor mij iets nieuws... als onderdeel van de cv installatie had ik nog niet eerder gehoord/gelezen..
wat ik begrepen heb is dat het rendement met een gesloten haard een stuk hoger ligt dan open... maar daar heb ik het woord CV nooit bij gehoord...

weer wat uit te zoeken
pi_63342265
Zeg, hoe staat het met de keuken?
  woensdag 19 november 2008 @ 13:47:21 #201
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63344297
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 13:59 schreef nikao het volgende:

[..]

uhm.. daar zeg je voor mij iets nieuws... als onderdeel van de cv installatie had ik nog niet eerder gehoord/gelezen..
wat ik begrepen heb is dat het rendement met een gesloten haard een stuk hoger ligt dan open... maar daar heb ik het woord CV nooit bij gehoord...

weer wat uit te zoeken
Rendement betekent dat er iets warm moet worden in dit geval. Indien je alleen een vuurtje stookt wil je dus zoveel mogelijk warmte direct je kamer in hebben... glas ervoor lijkt mij dan rendement verlagend. TENZIJ... het zo'n gietijzeren geval is. Dan wil je dat de warmte zoveel mogelijk in het gietijzer trekt en dat straalt dan verder de kamer in.

Indien je een gewone, zoals hier, openhaard hebt wil je de stralingswarmte zosnel mogelijk de kamer in hebben.

openhaard met optie cv... Een vemtilator blaast de warme lucht naar leidingen met water. Alle warmte moet dus asap naar de leidingen en niet direct de kamer in.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63368096
Even een paar fotootjes. Ben nu druk aan het tegelen. Voor een eerste tegelklus is het resultaat acceptabel. De voegen verlopen bijna niet op zichtbare plekken. Omdat mijn muurtjes niet helemaal netjes opgetrokken waren heb ik wel wat maatverschillen op moeten vangen. Dit heb ik gedaan door de voegdikte t.p.v. mijn douchedeur te laten verlopen. Hier komt later toch een aluminium profieltje overheen en dan zie je er niks meer van.

Achterwand douche:

Aluminium profiel langs opening:

Principeaansluting tegels op profiel:

Helaas niet helemaal vlak. Maar niet slecht voor een eerste tegelvlak!

Aanzicht achterwand:

Keukenblad met aluminium strip:

Op de aluminium strip heb ik onder verstek gezaagde tegelstrips gelijmd. Voorkant tegelwerk ligt exact gelijk met voorkant van de deurtjes. Het werkblad tegel ik ook uit 300x300x10 mm tegels, randen onder verstek gezaagd. Al het voegwerk wordt antraciet. Gisteren een proefstukje opgezet: ik ben benieuwd of het ook echt antraciet is of gewoon iets donkerder grijs.

Edit: Nog een tip! Als je tegels onder verstek wil zagen, zeker hard natuursteen, kan je het beste eerst strips grof op maat zagen. Vervolgens zaag je het verstek erin. Pas daarna zaag je je tegels op de exacte maat. Ik had smalle strips en tijdens het verstekzagen verliep hij in de breedte 2 mm (door het onder verstek zagen). Ik heb ze daarna alsnog op de juiste breedte moeten zagen zodat allebei de langskanten evenwijdig met elkaar liepen...

[ Bericht 6% gewijzigd door Walter-Ego op 20-11-2008 10:47:37 ]
  donderdag 20 november 2008 @ 10:42:58 #203
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63368201
Wauw, wat wordt het echt supergaaf zeg!
pi_63406325
In aanvulling op mijn tip van gisteren: zaag altijd een tegeltje proef en meet alles na. Er bleek een hele kleine afwijking in mijn zaagmachine te zitten. Bij het instellen van de tegelzaag viel dit niet op te merken, maar in het tegelwerk verliep hij toch. Ik heb alles opnieuw ingesteld en proefgezaagd. Toen was ie perfect zuiver.

Ik heb gisteren een Bauknecht TGW5470IN gaskookplaat gekocht. Erg fijn dat er een keukenspecialist om de hoek zit en dat ie nog goedkoper en sneller is dan elke webwinkel die ik tegengekomen ben. Morgen daar even langs voor een combimagnetron en wasemkap.

Vanavond ga ik mijn kookgedeelte van de keuken opbouwen, stellen en inmeten. Morgenochtend de laatste tegels op maat zagen (extreem goed meten en rekenen: de keuken is dan nog niet definitief geplaatst!). Morgenmiddag komen er een paar mensen helpen om de keuken af te monteren en zal ik zelf mijn keukenblad gaan lijmen. Daarna 's avonds spullen voor de verhuizing inpakken en zondag verhuizen.

Het is een enorme stress om alles af te krijgen, maar ik heb wel hoop dat alles goed gaat komen.
pi_63520423
Ben je al verhuisd?
Schrootjes-hater...
pi_63520990
95%. Morgen de laatste spullen overbrengen. Zit nu nog in m'n oude huis.

't Was wel weer een klein drama: de aannemer heeft de gemeentestop laten springen en ik heb morgen echt stroom nodig. Anders kan de netbeheerder niet mijn gasmeter aansluiten en dan heb ik geen verwarming. Nu gaat ie morgen om 7 uur de storingsdienst bellen zodat de stop vervangen kan worden.

Ik ga zelf wat elektra afmonteren, mijn inloopdouche impregneren en m'n keukenblad voegen. Verder nog wat keukenkastjes plaatsen zodat ik mijn kookplaat (tijdelijk) kan installeren. Donderdag wil ik dan mijn keukenblad voor m'n kookplaat gaan tegelen.

Voor een amateurklusser is het resultaat van het tegelwerk niet eens zo heel slecht. Foto's volgen later vandaag. Eerst eten!
pi_63521209
Oef, dat kost geld, zo'n stop...

Eet smakelijk!
  dinsdag 25 november 2008 @ 22:07:07 #208
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63521237
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 21:59 schreef Walter-Ego het volgende:

't Was wel weer een klein drama: de aannemer heeft de gemeentestop laten springen

dat kost hem knaken

en dat tegelwerk, helemaaaaaal niet slecht man als dat je eerste stuk is!
pi_63521774
Ik heb geen flauw idee hoeveel zo'n stop kost. Maar het was niet handig om een wandcontactdoos te willen monteren terwijl de stroom er nog op staat. Ik heb geen flauw idee waar ze met hun hoofd zaten.

Hieronder wat foto's van de afgelopen dagen. Eerst wat vers tegelwerk, daarna foto's van de verhuizing (met lieve vrienden) en tot slot wat foto's van 's avonds na de verhuizing. Het is nog niet af, maar het lijkt wel al ergens op! De foto's zijn niet scherp vanwege de verlichting (geen flitser willen gebruiken, lange sluitertijd en spastische apenmotoriek).

Tegels galore!

Verhuizing:

Avondfoto's:

pi_63521866
Oh! Ik zie vuur!

Beetje rommeltje nog, maar dat zal wel snel verholpen zijn...?
pi_63522145
Vuur en rook. M'n haard trekt niet goed genoeg waardoor er wat rook de kamer in komt. Voordat ik hem weer aan ga zetten ga ik er een trekkap op zetten (er zit nu een 'chinese hoed' op).

Het is nog erg rommelig en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. 1e prioriteit is de woning leefbaar maken, 2e prioriteit is m'n studieachterstand inlopen., 3e prioriteit is opruimen.
pi_63523077
Oh, van dat rook is minder...
Hoorde van de week dat mijn tante inmiddels 20 mille heeft neergelegd om de rook NIET meer in haar woonkamer te hebben... Dan heb je echt pech..
Maar hopen dat die trekkap het beter gaat doen.
pi_63523174
Zoveel geld zal dat bij mij nooit kunnen kosten.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in een combinatie van minder goed trekkende kap en wat vochtig hout (heb de kist waar de tegels in zaten verstookt -> geen volledig droog hout).
pi_63523255
Tja, dat ding doet gewoon niet wat ze willen, kennelijk...

Ik moet ook eens info gaan inwinnen over vuur stoken in je huiskamer...
Eindeloos!
pi_63523364
Ik heb de haard bij Helex besteld. Betrouwbare leverancier waar we de meeste haarden van ons vandaan halen.

Vuur stoken in de huiskamer stelt geen ruk voor... het is de rook wat de ellende geeft.
  dinsdag 25 november 2008 @ 23:08:52 #216
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63523402
open aardvuurtje is zalig! was voor mij een must have toen ik een huis kocht.

Die draadjes specialisten werken wel vaker onder spanning, schijnen ze leuk te vinden, living on the edge. Kost 'm ws ergens tegen de 100 euro vermoed ik.

Wat zijn dat voor een tegels trouwens, die donkere, m2 prijske?
pi_63523465
Nou wij hebben huis gekocht, maar er zit een pijp in voor een allesbrander...
En die wil ik niet!
Dus dat moet anders, maar hoe?
Vandaar die info inwinnen, want ik weet dat het rookkanaal voor open vuur rond de 22 (?) centimeter moet liggen en deze pijp is maar een 18 centimeter.
Hij is wel hoog genoeg.
Nou ja, we moeten maar zien.
pi_63523594
De tegels zijn de populaire Mustang tegels. ¤24.50/m² incl. BTW, excl. bezorgkosten. Waarschijnlijk niet de hoogste kwaliteit, maar ik ben er nog geen problemen mee tegen gekomen. Bij het verwerken wel rustig zagen i.v.m. het licht splijten van de tegels.

De diameter voor een rookgaskanaal van een open haar ligt al snel op de rond 200 mm en meer. Bij Helex (en elke andere goede haardenleverancier), kunnen ze daar meer info over geven.
  donderdag 27 november 2008 @ 13:17:36 #219
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_63563703
Wauw wat gaat het snel!
Heel mooi tot nu toe en ben heel benieuwd hoe het er verder uit gaat zien.
an urge to help mankind overcomes me
pi_63564825
Jeetje woon je er nu echt al helemaal? Is de wc en douche functioneel?
pi_63591040
Ik woon er sinds woensdagavond. De verwarming, douche en toilet zijn functioneel. De keuken ga ik dit weekeinde afmaken. Ik moet mijn hoofdblad nog voegen en impregneren en het blad bij het kookgedeelte moet nog helemaal getegeld worden. Gisterenavond wel alle deurtjes e.d. afgehangen. Die ga ik netjes afplakken zodat ze niet vies worden tijdens het voegen e.d.

Vanochtend de douche uitgetest: perfecte keuze voor de douchekop, minder goede keuze voor de kraan. Heb i.p.v. een melkwitte deur nu even een douchegordijn van de Blokker opgehangen (met leuk motiefje :p).

Ik heb overigens nog geen internet (kan nog 2 á 3 weken duren). Updates zullen dus iets trager binnenkomen. Dinsdag de volgende!
pi_63592385
wat je noemt een transformatie! Schitterend! Succes met de laatste loodjes van het inrichten en afwerken!
I had a signature once. It was awful.
pi_63592795
Bouw- en woningtoezicht was gisteren langsgekomen. Hij had niet verwacht dat iemand 'in deze buurt' een apartement zo grondig zou verbouwen. Ik kreeg z'n complimenten en hij wilde dat meer mensen zo grondig zouden verbouwen. Toch fijn dat de gemeente ook enthousiast is.
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:07:50 #224
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63595971
Wauw wat een transformatie en wat een klus toen ik de eerste foto's zag dacht ik van waar begin je aan maar het resultaat begint er echt super uit te zien
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:59:59 #225
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_63597444
Heel vet geworden!
pi_63723830
Een paar fotootjes van m'n keukeneiland:

Edit: De zijwandjes moeten nog netjes geschilderd en afgewerkt worden. Ook de rechter bovenlade moet nog goed gesteld worden en de greepjes ontbreken nog. Komend weekeinde de andere kant van de keuken betegelen.

Edit 2: Ook maar wat foto's van m'n douche. Zeer onscherp en met douchegordijn. Heb nog geen geld voor een melkwitte glazen deur.

pi_63723905
Heel mooi en praktisch!

Is dat leisteen?

Als je blijft editten...

Ik bedoel dus het blad op het keukenblok...
Douche ziet er ook goed uit.
pi_63724206
Het is leisteen ja (Mustang). Onder verstek gezaagd en gevoegd met een antraciet voeg (die helaas niet echt antraciet is).
pi_63724724
Is die douche niet erg smal? 90cm ofzo?
pi_63724783
90 cm breed, 100 cm diep. Ruim voldoende om relaxed te douchen (minus wat aftrek van een tijdelijk douchegordijn).
pi_63724953
Hoe moet ik dat trouwens zien, heb je geen echte badkamer..? Die douche is als het ware een nis in je woonkamer/slaapkamer/living? Ik heb even teruggelezen in het topic maar het werd me niet zo duidelijk.
Kookeiland is erg mooi trouwens!
pi_63725170
Ik heb geen echte badkamer. Gezien de afmeting van het appartement, het ruimtelijk concept en de samenhang tussen diverse onderdelen heb ik geen hele badkamer gemaakt. Overigens komt in de nis rechts naast de douche nog een wastafelmeubel met spiegel e.d. Feitelijk gezien heb ik dus een complete badkamer alleen is het geen benauwd hokje. Ik had alles in een hokje van 1 x 2 meter kunnen proppen, maar ik vind dat zo een oplossing architectonische kwaliteit mist en niet bij de rest van het appartement past.
pi_63725482
En die douche is gelegen in het huidige slaapgedeelte? (kan je niet een plattegrondje maken? )Maar als je er ooit eens een bovenverdieping op gaat plaatsen, staat die douche dan niet op een vreemde plek?

Waar heb je trouwens die Mustang tegels gehaald/besteld? Ik vind het erg mooie tegels.
pi_63726205
De douche ligt naast het huidige slaapgedeelte. Rechts net buiten de foto's staat m'n bed (die staat normaal iets dichter bij de douche, maar ik wilde wat meer bij de verwarming liggen. :p).

Die douche gaat bij het optoppen weg. In plaats van de douche en het wasmeubel komt de trap (achter een muurtje).

Ik heb de tegels bij African Slate & Tiles besteld. Normaal bestel ik altijd bij Global Stone, maar die is iets duurder en dat liet m'n budget niet toe.
  woensdag 3 december 2008 @ 18:10:01 #235
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_63730679

Op deze tekening is de indeling bij de douche nog iets anders, waarom is dat anders geworden (had dat nou iets te maken met het halletje ofzo?)
pi_63731148
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:33 schreef Walter-Ego het volgende:
Het is leisteen ja (Mustang). Onder verstek gezaagd en gevoegd met een antraciet voeg (die helaas niet echt antraciet is).
Mooi! Die gaat in mijn ideeën map...
pi_63731438
@maok: Tijdens het slopen kwam naar voren dat ik één wandje niet weg kon slopen zonder mijn hele schoorsteen op te moeten vangen. Daarnaast zou het verplaatsen van mijn elektrameter dermate duur zijn en lang duren, dat dat economisch niet aantrekkelijk was. Ik ben toch het ontwerp gaan herzien op basis van beide gegevens. Ik zou het duidelijk kunnen vertellen, maar daar ontbreekt me nu even de tijd voor (deadline voor werk en morgen tussenpresentatie voor studie... yay).

De reacties van vandaag zijn kleine intermezzo's omdat ik anders helemaal knettergek wordt.
pi_63741291
Whahaha, vandaag 14 uur werk gehad en nog 5-10 te gaan. Gaat lekker! 's Nachts werken zonder vage internetradiostations is echter heel vervelend. Hopelijk heb ik weer snel internet!

Omdat ik vannacht waarschijnlijk niet aan slapen toe kom ben ik vrijdag wel vrij. Een goede mogelijkheid om 's middags even mijn hele huis met een professionele stofzuiger te zuigen. Ik word gek van al het stof overal....
pi_63744191
..wat gaaf om te volgen dit!!

totaal geen verstand van alles, maar het duurt dus meer dan een half jaar om zoiets te realiseren, of was het gewoon gehussle met ondernemers en alles zelf in weekend- en avonduurtjes moeten doen?

(enne..alles is zo strak en modern in het ontwerp en dan zie ik zo'n enorm romantisch bed + bedmeubel staan en ook dat douchegordijn...- ok dat douchegordijn is tijdelijk maar dan nog - je eigen smaak lijkt dus haaks te staan op de stijl waarin je van plan bent om alles op te leveren.. doe je dat bewust met het oog op verkoop straks???)
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_63761359
Het duurde iets langer om de koop rond te krijgen (scherp onderhandelen), daarna vertraging met financiering. De aannemer is ruim 3 maanden bezig geweest, wat ook langer duurde dan gepland. Al met al zijn het wat kleine vertragingen, maar je moet niet verwachten dat je dit traject sneller dan 6 maanden af kan ronden.

Alle meubels komen nog uit mijn oude kamer. Als ik het geld had zou ik het huis vol zetten met leuke designdingetjes, maar dan ben ik zo 15.000 euro verder (wat ik niet heb). Overigens heb ik helemaal geen probleem met het combineren van strakke en moderne elementen met iets rustieker elementen. Het belangrijkste vind ik echter dat de basis van mijn huis retestrak is. De 'gezelligheid' kan je met meubels en accessoires prima voor elkaar krijgen. Mijn smaak staat niet haaks op mijn smaak, zeg maar. :p
pi_63836058
Afgelopen weekeinde gedaan:

- Ontspannen;
- Een aantal keukengreepjes gemonteerd;
- Ontspannen;
- Alle standaard kastdeurtjes afgehangen (de 'maatwerk' deurtjes en kastjes moeten nog gedaan worden);
- Ontspannen;
- Met een professionele alleszuiger mijn hele huis gezogen en e.e.a. opgeruimd-> een wereld van verschil!
- Nog meer ontspannen;
- Elektrapunten afgemonteerd;
- Moet ik het nog noemen?;
- Indeling wat meer richting definitieve indeling gemaakt: mijn woongedeelte (stoelen, tafel, werkplek) staat nu voor en achter heb ik enkel nog mijn slaapgedeelte;
- Nog meer genoten van mijn huisje.

Wat was het fijn om na alle verbouwings-, werk- en studiedrukte eens een weekeinde helemaal geen verplichtingen te hebben. Er zijn nog veel dingen die moeten gebeuren (met name op het gebied van tegelwerk), maar ik heb het gevoel dat het nu echt bewoonbaar is, i.p.v. als een halve kraker tussen de meuk te moeten wonen.

Zodra ik de camera weer heb zal ik nieuwe foto's posten.
  maandag 8 december 2008 @ 00:47:44 #242
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_63840325
Ik blijf het belachelijk vinden dat je met je krullenbed in je keuken slaapt, maar desondanks veel plezier in je woning!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_63840846
wat een onwijs gave keuken zo!

Wat heb je er voor handgrepen opgezet?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  maandag 8 december 2008 @ 02:41:52 #244
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63841715
quote:
Op maandag 8 december 2008 00:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik blijf het belachelijk vinden dat je met je krullenbed in je keuken slaapt, maar desondanks veel plezier in je woning!
Ach, hij komt er openlijk voor uit dat hij ook zonder potten en pannen kookt in de keuken. Daarnaast heeft hij dan iig daar nog een comnfi plek voor. Is weer wat anders dan op het koude keukenblad
pi_63846143
quote:
Op maandag 8 december 2008 02:41 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Ach, hij komt er openlijk voor uit dat hij ook zonder potten en pannen kookt in de keuken. Daarnaast heeft hij dan iig daar nog een comnfi plek voor. Is weer wat anders dan op het koude keukenblad
Inderdaad! Koken gaat het beste in bed en ik slaap nergens beter dan in mijn koelkast of op het gasfornuis.

Ik heb voor nu de Grip greepjes van de IKEA. Deze zijn best fraai en niet te duur. Mocht ik dit uiteindelijk toch niet mooi vinden, dan verzin ik wel weer wat anders. Tot op heden is het IKEA-gehalte van mijn keuken op het oog niet zo groot. Nu de meubels nog.
  maandag 8 december 2008 @ 18:47:53 #246
154323 Buup
hAsTaLaPaStA
pi_63857375
still watching you !!
pi_63858112
Hey! Tijd niet gesproken. Buup is geen goede stalknaam.
pi_64001422
ziet er mooi uit maar ook ik vind de oplossing van het bed naast de tafel en open keuken niet" het van jet " , zou ik zelf niet willen maar is maar tijdelijk uiteraard , jij hebt er heel wat moois van gemaakt Walter -ego !
pi_64268176
Na een paar weekjes drukte met verhuizen, studie en werk gevolgd door een paar weekjes chillen ben ik weer aan het klussen geslagen.

Afgelopen weekeinde heb ik eindelijk mijn keuken grotendeels afgemaakt. Op mijn to-do voor de keuken staan nog de volgende puntjes:
- Tegels bij kookgedeelte impregneren;
- Kookplaat definitief installeren;
- Bovendeurtjes op maat zagen, scharniergaten maken en afhangen;
- Greepjes op bovendeurtjes monteren;
- Houten dorpels en deklatten voor wangen van m'n keukeneiland maken, schilderen en monteren;
- Vloer tegelen;
- Plint plaatsen;
Edit: - Keukengreepjes herzien! Deze greepjes zijn dan wel heel subtiel, maar toch ogen ze heel onrustig. Toch maar eens brainstormen/photoshoppen/3D-modellen...

Voor de douche/wasmeubel:
- Rozetten van kraan monteren: eerst bij de aannemer aankloppen omdat hij de aansluiting te ondiep gemaakt heeft (waarschijnlijk moet ik een stukje van m'n koppelstukjes (die Z-stukjes tussen aansluiting en kraan) afslijpen);
- Tegels en met name de voegen nog enkele malen impregneren;
- Randje tussen tegels en plafond dichtkitten;
- Plafond witten;
- Douchedeur ontwerpen, hard sparen en daarna laten maken en zelf monteren;
- Ventilatieroostertje monteren;
- Badkamermeubel voor in nis ontwerpen en maken (incl. sanitair)

Toilet:
- Plafond en muren witten;
- Ventilatieroostertje plaatsen;
- Eventueel toilet iets hoger hangen: aannemer heeft denk ik bij het stellen geen rekening met de dekvloer gehouden ;
- Vloer en achterwand tegelen;
- Fonteintje en fonteinkraan monteren;
- Houten dorpel maken;
- Deur zo nodig oplengen;
- Kozijn en deur plamuren, gronden en aflakken;
- Deurbeslag monteren;

Installatieruimte:
- Houten dorpel maken;
- Deur zo nodig oplengen;
- Kozijn en deur plamuren, gronden en aflakken;
- Deurbeslag monteren;

Overig:
- Kozijnen in achtergevel plamuren, gronden en aflakken;
- Diverse elektra afmonteren (WCD's, UTP, CAI)
- Pax-kasten inbouwen;
- Boekenplanken in woonkamer maken;
- Wand- en plafondschilderwerk overal nalopen en zo nodig bijwerken;
- Zwevende dekvloer (Fermacell) leggen;
- Massief eiken vloer laten leggen;
- Plintjes en afwerkprofielen plaatsen;
- Meubels ontwerpen en materiaal voor verzamelen, indien genoeg materiaal meubels maken;
- Informatie opzoeken voor DIY-zonnecollector uit afvalmateriaal.

Hieronder de huidige stand van zaken in de keuken. De rest van de woning is niet noemenswaardig gevorderd:

Ik wil komende zomer zelf een zonneboiler gaan bouwen. Ik heb namelijk een stuk dubbelglas van 57 x 141 cm liggen waar ik iets nuttigs mee wil maken. Ik denk dat deze maat heel geschikt is voor een klein experimentje.

Ik wil een geisoleerd element maken waarin ik de radiator van een oude koelkast plaats. In principe wil ik de stroomrichting van het koelsysteem van de koelkast omdraaien. De grote radiator die normaal de warmte afgeeft moet in mijn systeem de zonnewarmte opnemen. Het grote oppervlak en het feit dat die dingen meestal zwart geverfd zijn maakt het voor deze klus zeer geschikt. De oude verdamper, welke in de koelkast zat, moet bij mij als condensor gaan werken waarbij hij z'n warmte afgeeft aan een vat met water. Door dat voorraadvat wil ik de koudwater aanvoerleiding van m'n CV-ketel laten lopen zodat de aanvoertemperatuur van het water voor warm tapwater hoger komt te liggen. Een hogere temperatuur betekend minder gas verstoken. Om het hele systeem energetisch rendabel te maken moet de compressor op zonne-energie gaan werken: zodra de zon schijnt (licht en warmte ) gaat de compressor draaien en pomt ie de warmte mijn huisje in.

Er zitten nog veel haken en ogen aan het project, maar het moet mogelijk zijn om voor een klein bedrag en wat slim gebruik van afvalmateriaal zo een systeem te bouwen. Als het concept werkt en mijn ketel kan erop aangepast worden lijkt het me ook interessant om de zonneboiler ook voor ruimteverwarming te gebruiken. Belangrijkste uitgangspunten zijn dat het systeem voor het grootste deel uit afval gemaakt moet worden en door mij zelf te bouwen is. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Bericht 1% gewijzigd door Walter-Ego op 23-12-2008 00:35:16 ]
pi_64268375
Strakke keukenwand zo!
Heb je er bewust voor gekozen de zijkanten van je keuken gewoon wit te houden?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_64268484
Wow, die keuken is echt super gaaf! Ben heel benieuwd hoe dit er klaar uit ziet, zoiets wil ik ook wel in mn toekomstige huisje.

Over het inbouwen kan ik je niet veel adviseren. Behalve dan dat je temp sensoren moet gaan gebruiken. Als de aanvoer van het zonneboiler water namelijk kouder is als die van de verwarming/boiler, moet die natuurlijk afslaan. Verder zorgen dat er geen warme verloren kan gaan door overdracht. Dus veel isolatie en reflectie.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_64268746
@Bartjebart: de zijwanden en de bovenkant moeten nog afgewerkt worden: aanvankelijk dezelfde kleur als de deurtjes. Als me dat niet bevalt ga ik verder kijken.

@PeuRac: Ik moet i.i.d. het e.e.a. aan regeltechniek gaan gebruiken. Een combinatie van temperatuursensoren en stroommeters: Als ik genoeg stroom heb uit de zonnecel, heb ik ook warmte uit de warmtewisselaar (simpel gezegd). De keuken is grotendeels standaard IKEA. Hij kost alles incl. iets meer dan ¤3000.
pi_64498547
Afgelopen weekeinde mijn keuken grotendeels afgemaakt. Nu nog het tegelwerk, de plinten en dorpeltjes.

pi_64499708
Ziet er goed uit! Is het niet koud nu in huis met alleen de ondervloer en geen gordijnen?

En dat schattige theepotje.
pi_64502916
De koude valt wel mee: ik ben niet zo een koukleum en ik heb onderburen. Met tegels, eiken vloer en gordijnen zal het de ruimte echter wel 'af' maken. Maarja, helaas nu geen geld voor! Mijn theepotje is m'n grote vriend.
  woensdag 31 december 2008 @ 12:43:52 #256
154323 Buup
hAsTaLaPaStA
pi_64529284
je mist een vergiet in dat kleine wasbakje hihi
  zaterdag 17 januari 2009 @ 23:27:06 #257
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_65157532
Is er alweer een update?
pi_65162402
Erm, jazeker! Wegens gebrek aan geld zijn alle verbouwingswerkzaamheden stilgevallen. Ik moet eerst weer een buffer opbouwen voordat ik verder kan verbouwen. Al mijn reserves zijn op en dat is geen prettige situatie. Ik heb nog wel e.e.a. aan elektrapunten afgemonteerd, maar dat is geen update waard. Daarnaast is mijn auto kapot en ik kan dus geen bouwmaterialen halen en gereedschap huren (tegelzaag!).

Het huis is echter wel heel goed leefbaar. Ik ben inmiddels gewend geraakt aan mijn 'construction in progress' inrichting. :p
pi_65787860
Walter het is al mooi wat je hebt gedaan.... Hopelijk kan je vlug verder
pi_65790357
quote:
Op zondag 18 januari 2009 03:13 schreef Walter-Ego het volgende:
Erm, jazeker! Wegens gebrek aan geld zijn alle verbouwingswerkzaamheden stilgevallen. Ik moet eerst weer een buffer opbouwen voordat ik verder kan verbouwen. Al mijn reserves zijn op en dat is geen prettige situatie. Ik heb nog wel e.e.a. aan elektrapunten afgemonteerd, maar dat is geen update waard. Daarnaast is mijn auto kapot en ik kan dus geen bouwmaterialen halen en gereedschap huren (tegelzaag!).

Het huis is echter wel heel goed leefbaar. Ik ben inmiddels gewend geraakt aan mijn 'construction in progress' inrichting. :p
Told you so
quote:
@Walter, ik hoop dat je je niet verkeken hebt op de kosten die je gaat maken. Zelfs vaklui vergissen zich nog in de kosten voor hun eigen huis. Er zijn altijd wel wat tegenvallers en zaken die je simpelweg vergeet.
Reken sowieso de kleine zaken als schroeven etc. mee, daar gaat zeer veel geld in zitten.

Bijna iedereen maakt deze standaardfout, er gaan altijd zoveel dingen mis of tijdens het klussen zie je weer wat anders wat je wil doen, of je wilt het toch anders... Klussen kost ook altijd meer tijd dan je vooraf had ingeschat.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik van te voren dacht: "dat gaat nooit wat worden, met dat oude brakke huis" maar wat je klaar hebt ziet er echt supermooi uit!

Succes verder met klussen. Doe eerst de meest noodzakelijke dingen en verleid jezelf niet tot "mooimaken".
pi_65949509
Even complimenten Walter, heb ff wat pagina's gelezen en het resultaat mag er echt wezen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_66709188
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 09:16 schreef dahei het volgende:

[..]

Told you so
[..]

[/i]

Bijna iedereen maakt deze standaardfout, er gaan altijd zoveel dingen mis of tijdens het klussen zie je weer wat anders wat je wil doen, of je wilt het toch anders... Klussen kost ook altijd meer tijd dan je vooraf had ingeschat.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik van te voren dacht: "dat gaat nooit wat worden, met dat oude brakke huis" maar wat je klaar hebt ziet er echt supermooi uit!

Succes verder met klussen. Doe eerst de meest noodzakelijke dingen en verleid jezelf niet tot "mooimaken".
Alles kan wat worden, je moet alleen het potentieel zien.

Als ik kijk hoeveel geld ik precies te kort kom, dan heb ik het over ca. ¤5.000 voor gordijnen, een douchedeur, wat IKEA-kasten, boekenplanken en mijn houten vloer. Als ik dat koppel aan mijn oorspronkelijke budget waarop ik begroot had (¤118.000 voor aanschaf woning, k.k. en gehele verbouwing), dan kom ik ¤10.000 te kort. Ik heb ca. ¤3.000 eigen geld erin gestoken. Onder de streep heb ik, als ik mijn oorspronkelijke budget gehad zou hebben, ¤2.000 over.

Zoals ik al eerder zei ligt het werk om financiele redenen stil. Daarnaast had ik het na een half jaar werken, studeren en verbouwen ook even gehad. Inmiddels ben ik weer lekker bijgekomen en aan het kijken hoe ik mijn verbouwing af kan ronden.

Het grootste struikelblok is hierbij de vloer: dit is het meest kostbare wat ik nog moet maken en ook het meest arbeidsintensief. Het is niet iets wat ik gefaseerd kan doen. Omdat ik mijn houten vloerdelen op zich niet eens zo slecht vind zit ik er nu over te denken om deze te schilderen (wit natuurlijk :p). Dan ziet het er al veel netter uit dan de vloerdelen met stuc- en verfplekken erop. Qua kosten valt zo een operatie wel mee en met een weekeinde werk heb ik één helft van mijn woning geschilderd. Ik moet er alleen een bouwstofzuiger en heeeele goede schuurmachine voor huren. Zodra mijn financien weer stabiel zijn kan ik dat klusje oppakken.

Edit: het is trouwens erg leuk om de reacties van de mensen van bijv. de gemeente en Eneco te horen: ze stappen de deur door en staan met hun mond open te kijken: ze hadden zo een woning totaal niet verwacht in een buurt als deze. En dan is het eigenlijk nog een halve bouwval.
  woensdag 4 maart 2009 @ 23:21:57 #263
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_66711950
Ik heb een loodgieter in behandeling en zijn bedrijf huurt altijd een ontsmettingsteam in als ze bij jou in de wijk moeten zijn
Ze komen veel narigheid en viezigheid tegen zei hij. Zonde he...
Maar wel worden meer huizen opgeknapt en ik hoop dat de buurt een stuk beter gaat worden qua bewoners en staat van onderhoud, zijn namelijk leuke huizen op een supergoede afstand van het centrum
pi_66730162
De man van de Eneco zei het ook al: 'Het is verbouwingsrommelig, maar verder erg strak en netjes. Dat zie ik meestal anders.'

Het zijn bijna altijd de huurders (sociale huurwoning of kamerverhuur) die een wijk naar de klote helpen. En helaas heeft de Schilderswijk 75% sociale huurwoningen. Wat het nog erger maakt is dat veel van die woningen verhuurd worden aan overwegend kansarme mensen.

Ik pleit er sowieso voor dat er wettelijk gezien maar 40-60% van de woningvoorraad verhuurd mag worden. De overige 60-40% moet koop zijn. Als je dit op blok- of straatniveau zou regelen zouden er ook minder snel slechte hotspots ontstaan. Dit geeft vanuit ruimtelijke ordening al een veel betere spreiding van potentiele probleemgebieden. Gedwongen spreiding van huurders op grond van sociale en culturele aspecten kan hier ook aan bijdragen. Bij de sociale aspecten zou je kunnen kijken naar gezinsinkomen, -samenstelling en opleidingsniveau. Bij culturele aspecten zou je naar zaken als levensstijl, religie e.d. kunnen kijken. Laatstgenoemde is (helaas) wel controversieel, maar het kan een hoop conflicten voorkomen. Ik zou het niet relaxed vinden als ik een huurder onder me zou hebben die de godganse dag kneiterhard Frans Bauer of arabische muziek zou draaien, terwijl ik met rock'n'roll minder problemen zou hebben. :p Overigens is culturele diversiteit wel een groot goed en je moet zoiets niet laten leiden door intolerantie.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:46:17 #265
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66730518
Even tussendoor Walter,
wat is dat een pornopaleis geworden,zeg!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_66730605
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:46 schreef error_404 het volgende:
Even tussendoor Walter,
wat is dat een pornopaleis geworden,zeg!
Pornopaleis?
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:53:26 #267
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66730807
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:48 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Pornopaleis?
als in: " Sodeknetter, dat ziet er strak uit!"
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_66731077
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:53 schreef error_404 het volgende:

[..]

als in: " Sodeknetter, dat ziet er strak uit!"
Ach zo.
pi_66731189
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:36 schreef Walter-Ego het volgende:
De man van de Eneco zei het ook al: 'Het is verbouwingsrommelig, maar verder erg strak en netjes. Dat zie ik meestal anders.'

Het zijn bijna altijd de huurders (sociale huurwoning of kamerverhuur) die een wijk naar de klote helpen. En helaas heeft de Schilderswijk 75% sociale huurwoningen. Wat het nog erger maakt is dat veel van die woningen verhuurd worden aan overwegend kansarme mensen.

Ik pleit er sowieso voor dat er wettelijk gezien maar 40-60% van de woningvoorraad verhuurd mag worden. De overige 60-40% moet koop zijn. Als je dit op blok- of straatniveau zou regelen zouden er ook minder snel slechte hotspots ontstaan. Dit geeft vanuit ruimtelijke ordening al een veel betere spreiding van potentiele probleemgebieden. Gedwongen spreiding van huurders op grond van sociale en culturele aspecten kan hier ook aan bijdragen. Bij de sociale aspecten zou je kunnen kijken naar gezinsinkomen, -samenstelling en opleidingsniveau. Bij culturele aspecten zou je naar zaken als levensstijl, religie e.d. kunnen kijken. Laatstgenoemde is (helaas) wel controversieel, maar het kan een hoop conflicten voorkomen. Ik zou het niet relaxed vinden als ik een huurder onder me zou hebben die de godganse dag kneiterhard Frans Bauer of arabische muziek zou draaien, terwijl ik met rock'n'roll minder problemen zou hebben. :p Overigens is culturele diversiteit wel een groot goed en je moet zoiets niet laten leiden door intolerantie.
Ik heb in mijn kinderjaren in de Schilderswijk gewoond en destijds zijn er plannen geweest om de "kansarmen" te verspreiden over de andere wijken. Dit is uiteindelijk nooit gelukt, omdat de kansarmen bij elkaar wilden wonen en de mensen in de andere wijken dat "tuig" niet wilden.
Wat je voorstelt is raar en gaat ook niet lukken. Dat zou betekenen dat jij alleen maar met mensen kan wonen die hetzelfde denken en leven als jezelf. Denk je dat dat geen wrijving geeft? Je krijgt dan een ontzettende concurrentie tussen elkaar. En als jij U2 leuk vind betekend niet dat jij het prettig vind als de buren U2 op volume 10 draaien.
pi_66732027
Zolang kansarmen bij elkaar willen wonen en andere mensen er niet mee lastig vallen vind ik het best. Ik heb mijn woning ook mede gekocht omdat hier niet zoveel kansarme mensen wonen (zeker niet met het dure hofje hierachter), maar het wel lekker betaalbaar is en dicht bij het centrum woont.

Ik vind wat ik voorstel niet zo heel raar (afgezien van een hele grote rits aan praktische bezwaren zoals hoe zo een plan uitgevoerd wordt en wie alle richtlijnen op gaat stellen). Ik erger me aanzienlijk meer aan mensen die wat asocialer zijn en niet mijn culturele waarden hebben dan mensen die wat asocialer zijn maar waar ik wel dingen mee gemeen heb. Zoals ik in mijn laatste zinnetje aangeef vind ik culturele diversiteit ook zeer belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat je ook blind moet zijn voor de problemen die dat op kan leveren (met name in combinatie met grote 'sociale' en economische achterstanden van enkele bevolkingsgroepen).

Edit: specifiek op de Schilderswijk: De Schilderswijk was tot een jaar of 20 geleden toch nog een typische oude volksbuurt? Dat soort buurten hebben vaak een hoop problemen, maar er is ook grote saamhorigheid onder de bewoners onderling. In de Schilderswijk van nu zijn er ook een hoop problemen (niet direct in mijn buurt), maar van grote saamhorigheid is volgens mij al tijden geen sprake meer...

Edit 2: Een verandering in bevolkingssamenstelling moet je ook niet van het ene op het andere moment willen doen. Dat krijg je nooit voor elkaar en het levert veel gezeik op. Maar je kan wel op de wat langere termijn plannen en het meer zijn semi-natuurlijke beloop laten. Dan begin je misschien na 10 jaar pas de resulaten te zien, maar er is veel minder onvrede. Daarnaast is het denk ik ook economisch veel aantrekkelijker want het is nu dweilen met de brandslang open.

[ Bericht 16% gewijzigd door Walter-Ego op 05-03-2009 16:24:50 ]
pi_66732210
in het eerste gedeelte kan ik nog wel inkomen. spreiding van huur en koop is goed, ook moeten de mensen die problemen veroorzaken uit elkaar worden gedreven. Maar verschil tussen culltuur en religie zou niet moeten, diversiteit is juist prettig. Ze mogen best Fransje Bauer draaien, maar niet op volume 10. Het is een stukje socialiteit dat je dat niet doet, je moet rekening houden met je omgeving.

Maar verder, top huis van je. Ik hoop dat je snel weer verder kan. Gaat nog wat moois opleveren schat ik zo in.
pi_66733755
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 16:18 schreef Walter-Ego het volgende:
Zolang kansarmen bij elkaar willen wonen en andere mensen er niet mee lastig vallen vind ik het best. Ik heb mijn woning ook mede gekocht omdat hier niet zoveel kansarme mensen wonen (zeker niet met het dure hofje hierachter), maar het wel lekker betaalbaar is en dicht bij het centrum woont.

Ik vind wat ik voorstel niet zo heel raar (afgezien van een hele grote rits aan praktische bezwaren zoals hoe zo een plan uitgevoerd wordt en wie alle richtlijnen op gaat stellen). Ik erger me aanzienlijk meer aan mensen die wat asocialer zijn en niet mijn culturele waarden hebben dan mensen die wat asocialer zijn maar waar ik wel dingen mee gemeen heb. Zoals ik in mijn laatste zinnetje aangeef vind ik culturele diversiteit ook zeer belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat je ook blind moet zijn voor de problemen die dat op kan leveren (met name in combinatie met grote 'sociale' en economische achterstanden van enkele bevolkingsgroepen).

Edit: specifiek op de Schilderswijk: De Schilderswijk was tot een jaar of 20 geleden toch nog een typische oude volksbuurt? Dat soort buurten hebben vaak een hoop problemen, maar er is ook grote saamhorigheid onder de bewoners onderling. In de Schilderswijk van nu zijn er ook een hoop problemen (niet direct in mijn buurt), maar van grote saamhorigheid is volgens mij al tijden geen sprake meer...

Edit 2: Een verandering in bevolkingssamenstelling moet je ook niet van het ene op het andere moment willen doen. Dat krijg je nooit voor elkaar en het levert veel gezeik op. Maar je kan wel op de wat langere termijn plannen en het meer zijn semi-natuurlijke beloop laten. Dan begin je misschien na 10 jaar pas de resulaten te zien, maar er is veel minder onvrede. Daarnaast is het denk ik ook economisch veel aantrekkelijker want het is nu dweilen met de brandslang open.
Hoe wil je dan sociale en asociale mensen gaan scheiden? Hoe kun je ze herkennen? Hebben de asociale mensen soms een X op hun voorhoofd staan. Vaak wordt asociaal andersom ook aangemerkt, asociale mensen hebben vaak veel vrienden en vaak visite. Sociale mensen wonen vaak alleen en hebben weinig visite. De mensen die jij als asosiaal ziet, zien jou misschien ook wel als een weirdo of asociaal. De norm die je aangeeft is niet toe te passen...

De schilderswijk was zo'n 30 jaar geleden nog een leuke volkswijk, maar was inderdaad al snel de eerste buitenlandersbuurt van Den Haag. Saamhorigheid was er inderdaad en ik denk dat die er nog steeds wel is. Alleen op een andere manier en op een ander niveau. Mensen zitten tegenwoordig alleen nog maar binnen, dus het sociale contact van vroeger is een stuk minder. Maar dat ik eigenlijk overal. Ook zullen buitenlandse culturen anders zijn dan Nederlands, het grappige is dat je sommige medelanders juist weer erg sociaal ziet zijn in de zomer op straat.

Verder herinner ik me dat het plaatsen van bewoners op een bepaalde locatie helemaal niet mag. Iedereen mag wonen waar hij of zij wil, anders is het discriminatie. De prijzen bepalen echter wel of iemand ergens kan wonen...
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:28:10 #273
124676 RobertoCarlos
pi_66734617
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:03 schreef dahei het volgende:

[..]

Hoe wil je dan sociale en asociale mensen gaan scheiden? Hoe kun je ze herkennen? Hebben de asociale mensen soms een X op hun voorhoofd staan. Vaak wordt asociaal andersom ook aangemerkt, asociale mensen hebben vaak veel vrienden en vaak visite. Sociale mensen wonen vaak alleen en hebben weinig visite. De mensen die jij als asosiaal ziet, zien jou misschien ook wel als een weirdo of asociaal. De norm die je aangeeft is niet toe te passen...

De schilderswijk was zo'n 30 jaar geleden nog een leuke volkswijk, maar was inderdaad al snel de eerste buitenlandersbuurt van Den Haag.
Wat wil je hiermee zeggen?? Dat buitenlanders niet leuk zijn??
Deze norm die je hier aangeeft past niet!
pi_66734731
Tja nu heb je TV-schotels op elk balkon, 30 jaar geleden woonden er allemaal haagse sjonnies die allemaal duiven verzamelden en de hele buurt onderscheten. Of het nou buitenlanders zijn of haagse asocialen maakt dan ook geen hol uit.
pi_66740796
Er wordt volgens mij ook ontzettend veel onderverhuurd in de schilderswijk. Huisjesmelkers enzo. Hoewel de gemeente daar wel flink mee bezig is. Er staan veel woningen met die posters op de ramen (sommige staan trouwens echt al ruim een jaar zo, gaat daar wat mee gebeuren?)

Wat betreft je vloer: ik zou persoonlijk doorsparen voor je houten vloer, al weet ik niet hoe lang dat gaat duren natuurlijk. Ik vraag me af of het huren van een schuurmachine en de kosten van de vloerverf niet zonde zijn. Tenzij je er twee jaar tegen aan moet kijken.

[ Bericht 33% gewijzigd door Syytön op 05-03-2009 20:29:19 ]
pi_66744296
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:03 schreef dahei het volgende:

[..]

Zie daar het probleem en de reden waarom zo een regeling vanuit mijn eigen oogpunt perfect zou zijn, maar vanuit maatschappelijk oogpunt niet.

@unhuman: die kutduiven en meeuwen zijn er nu ook nog.

@syytön: Mijn huis was van een huisjesmelker en is door de gemeente onteigend. Huisjesmelkers en onderverhuurders zijn niet goed voor een buurt. Voor wat betreft de vloer: misschien ga ik die pas veel later doen. Dan kan ik boven en beneden dezelfde vloer leggen en de trap ook erbij laten passen. Da's wel zo strak.
pi_66749839
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen?? Dat buitenlanders niet leuk zijn??
Deze norm die je hier aangeeft past niet!
Het tegendeel is waar! Ik heb jaren in Morgenstond gewoon in een portiek met 6 verschillende nationaliteiten, wat me heel goed is bevallen. Sterker nog, we kwamen overal over de vloer.

Een buurt wordt wel slecht als er allemaal verschillende nationaliteiten wonen die elkaar niet tolereren, allerlei zaken gewoon op straat gooien en er mensen op 10 meter afstand van je worden vermoord (bloedwraak). Je gaat het dan wel jammer vinden dat dit in jouw leuke volkswijk allemaal gebeurd...
En ja, dit gebeurde allemaal toen de buitenlanders er kwamen wonen, eind jaren 70. Ik heb echt niets tegen buitenlanders, maar wel tegen mensen die niet integreren en zich niet houden aan de normen en waarden die hier gelden. Ik eis simpelweg dat iemand die in Nederland zich aanpast aan onze samenleving.
pi_66749903
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:31 schreef Unhuman het volgende:
Tja nu heb je TV-schotels op elk balkon, 30 jaar geleden woonden er allemaal haagse sjonnies die allemaal duiven verzamelden en de hele buurt onderscheten. Of het nou buitenlanders zijn of haagse asocialen maakt dan ook geen hol uit.
Het grappige is dat die duiven er nog steeds zijn. De moslims mogen namelijk geen brood weggooien en voeren dat in de tuin, waar al die vliegende ratten prima van eten!
pi_66749995
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 21:43 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Zie daar het probleem en de reden waarom zo een regeling vanuit mijn eigen oogpunt perfect zou zijn, maar vanuit maatschappelijk oogpunt niet.
Dat begrijp ik. Iedereen wil een huis kopen voor een prikkie waarna de buurt vanzelf op gaat knappen. Dat is inderdaad niet altijd even realistisch.
  donderdag 5 maart 2009 @ 23:54:13 #280
124676 RobertoCarlos
pi_66750714
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 23:28 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik heb echt niets tegen buitenlanders, maar wel tegen mensen die niet integreren en zich niet houden aan de normen en waarden die hier gelden. Ik eis simpelweg dat iemand die in Nederland zich aanpast aan onze samenleving.
En wat zijn die normen en waarden in onze samenleving?
pi_66753864
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 23:54 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wat zijn die normen en waarden in onze samenleving?
Ik vind dat we al genoeg off-topic zijn gegaan. Ik hou ermee op.
Succes!
@Walter Ego, ik ben het misschien niet helemaal eens met je ideeën, maar ik vind dat je er wel wat moois van maakt. Als iedereen bij jou in de buurt op deze manier bezig zou zijn zou de buurt een stuk opknappen!
  vrijdag 6 maart 2009 @ 09:47:49 #282
124676 RobertoCarlos
pi_66756531
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 07:30 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik vind dat we al genoeg off-topic zijn gegaan. Ik hou ermee op.
Succes!
@Walter Ego, ik ben het misschien niet helemaal eens met je ideeën, maar ik vind dat je er wel wat moois van maakt. Als iedereen bij jou in de buurt op deze manier bezig zou zijn zou de buurt een stuk opknappen!
Ja hallo zeg, je begint met discriminerende opmerkingen te maken en als het moeilijk wordt hou je er mee op... da' s lekker makkelijk
pi_66758736
Dit is nu al het tweede topic ( Mediamarkt en Garantie ) waar je reageert zonder goed gelezen te hebben waar het om gaat. Walter-Ego wil allerlei bevolkingsgroepen scheiden op religie en of ze sociaal zijn of niet sociaal. Ik reageer afkeurend hierop en probeer het enigszins te nuanceren. Mijn reactie is in mijn ogen niet discriminerend. Als je vind dat ik wel discrimineer, dan raad ik je aan om een topicreport te doen. Disciminatie is namelijk niet toegestaan op Fok.

Mocht je dan toch nog verder willen discussieren hierover, open dan een topic in een ander, geschikt forum onderdeel. Hier is het in ieder geval off-topic en ik wil Wouter zijn topic hiermee niet verder verpesten.
pi_68167032
Harrr, na een tijdje geen geld en zin gehad te hebben om te klussen ben ik toch maar weer verder gegaan. Vorig weekeinde mijn keuken netjes getegeld, plinten op maat gemaakt en bovenal al mijn gereedschap en bouwmaterialen netjes opgeruimd. Het feit dat mijn bouwmaterialen en reststukken nu netjes in een hoekje staan en het gereedschap uit het zicht is maakt het al veel meer 'af'. Binnenkort, als ik mijn belastingteruggave, achterstallige voorlopige teruggave en vakantiegeld ontvangen heb, wil ik werk van mijn vloer gaan maken.

Ik wil de vloer opbouwen uit 20 mm harde persing minerale wol (contactgeluid onderbreken), 12 mm spaanplaat (grote platen) en tot slot een massief eiken of bamboe parket. Voor m'n ondervloertje ben ik naar schatting ¤300 kwijt en dan nog ¤1400 - ¤1800 voor de eiken of bamboe vloer. Tegelijk met de spaanplaten wil ik ook meteen al het hout voor mijn (grotendeels zelf te maken) inbouwkasten en meubels bestellen. Ik schat dat ik daar ook zo ¤500 aan kwijt ben, dus de teller loopt hard door.

Weet iemand of enkel een spaanplaat ondervloer tijdelijk dienst kan doen als vloer? Eventueel met stucloper erop. Ik wil namelijk graag mijn zwevende vloertje hebben, maar de ¤1400 voor een definitieve vloer hakt er flink in... Zeker omdat ik al mijn hout in één keer wil bestellen.

Het buurtje bevalt me nog steeds geweldig. Geen gezeur en gezeik, bijna geen hangjongeren en maar zelden overlast van junks in mijn portiek (laatst wel een spuit gevonden en die bij de junkenbunker op de hoek gedeponeerd). Ik merkte gisteren wel op dat ik al tegen mezelf klaagde dat het zo ver fietsen was naar de Grote Markt -> 2 á 3 minuten is echt heel ver! Het is me ook opgevallen dat het vaak voorkomt dat het op mijn balkon heerlijk zonnig weer is en dat ik dan in de regen sta als ik mijn portiek uit stap. Over 'plaatselijk een bui' gesproken.

Binnenkort foto's maken voor hier en om te kijken hoe mijn keuken in de IKEA-competitie scoort.
pi_68170629
quote:
Op zondag 19 april 2009 13:41 schreef Walter-Ego het volgende:
Harrr, na een tijdje geen geld en zin gehad te hebben om te klussen ben ik toch maar weer verder gegaan. Vorig weekeinde mijn keuken netjes getegeld, plinten op maat gemaakt en bovenal al mijn gereedschap en bouwmaterialen netjes opgeruimd. Het feit dat mijn bouwmaterialen en reststukken nu netjes in een hoekje staan en het gereedschap uit het zicht is maakt het al veel meer 'af'. Binnenkort, als ik mijn belastingteruggave, achterstallige voorlopige teruggave en vakantiegeld ontvangen heb, wil ik werk van mijn vloer gaan maken.

Ik wil de vloer opbouwen uit 20 mm harde persing minerale wol (contactgeluid onderbreken), 12 mm spaanplaat (grote platen) en tot slot een massief eiken of bamboe parket. Voor m'n ondervloertje ben ik naar schatting ¤300 kwijt en dan nog ¤1400 - ¤1800 voor de eiken of bamboe vloer. Tegelijk met de spaanplaten wil ik ook meteen al het hout voor mijn (grotendeels zelf te maken) inbouwkasten en meubels bestellen. Ik schat dat ik daar ook zo ¤500 aan kwijt ben, dus de teller loopt hard door.

Weet iemand of enkel een spaanplaat ondervloer tijdelijk dienst kan doen als vloer? Eventueel met stucloper erop. Ik wil namelijk graag mijn zwevende vloertje hebben, maar de ¤1400 voor een definitieve vloer hakt er flink in... Zeker omdat ik al mijn hout in één keer wil bestellen.

Het buurtje bevalt me nog steeds geweldig. Geen gezeur en gezeik, bijna geen hangjongeren en maar zelden overlast van junks in mijn portiek (laatst wel een spuit gevonden en die bij de junkenbunker op de hoek gedeponeerd). Ik merkte gisteren wel op dat ik al tegen mezelf klaagde dat het zo ver fietsen was naar de Grote Markt -> 2 á 3 minuten is echt heel ver! Het is me ook opgevallen dat het vaak voorkomt dat het op mijn balkon heerlijk zonnig weer is en dat ik dan in de regen sta als ik mijn portiek uit stap. Over 'plaatselijk een bui' gesproken.

Binnenkort foto's maken voor hier en om te kijken hoe mijn keuken in de IKEA-competitie scoort.
Die is vandaag afgelopen...
pi_68173579
quote:
Op zondag 19 april 2009 15:47 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Die is vandaag afgelopen...
Check! Jammer!
  woensdag 22 april 2009 @ 17:41:39 #287
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_68277168
doe is een foto updat ben benieuwd !!
pi_68385437
hoe gaat het daar ??
pi_68394227
Ik moet eerst even de camera van m'n werk lenen. Dan kan ik weer wat foto's maken.

Zodra mijn vakantie- en belastinggeld gestort is ga ik mijn ondervloer leggen. Minerale wol, spaanplaat en even een tijdelijke afdekking met stucloper. Dan komt later in het jaar de houten vloer. Ik wil de ondervloer nu alvast leggen omdat mijn houten vloerdelen niet zo glad zijn: veel splinters e.d. Met het oog op schoonmaken en contactgeluid naar de buren toe is het wel fijn als ik op sokken of blote voeten rond kan huppelen.
pi_68414689
woon je er al of is het nog een bouwput ?
  Moderator maandag 27 april 2009 @ 17:49:03 #291
92034 crew  Vonkenboer
pi_68430025
Walter-Ego, woont er volgens mij al tijden !
Het wachten is op een foto update.
pi_68432117
Ik woon er inderdaad al sinds 23 november 2008. Best al een tijdje dus! De foto-update is nog even lastig. Nog geen tijd om mooie foto's te maken en de camera deze week lenen zit er niet in (korte werkweek, mede i.v.m. studiedrukte).
pi_69175390
Walter-Ego , de week is voorbij , kom maar met de fotos
  dinsdag 19 mei 2009 @ 09:13:13 #294
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_69178908
volgens mij is het ingestort...
pi_69468364
Haha, ik ben heel traag! Kijk niet zo heel vaak op K&W. :p

Ik heb geen mooie foto's van m'n keuken, maar wel van mijn laatste project: mijn balkon! Aangezien het in de zomer best warm wordt in mijn appartement leek het me een goed idee om mijn balkon voor te bereiden op recreatief gebruik gedurende de fijne zomermaanden.

Dit is hoe het moet worden:

Ik wil de vloer voorzien van hardhouten vlonders. Langs de muur met de buren komt een houten meubel met een plantenbak (helemaal linksonder op de bovenste rendering, daarnaast een bankje van 1,6 meter met lade eronder en helemaal tegen m'n achtergevel een houthok.

Ik heb 2 weken geleden al het bouwafval wat nog op mijn balkon stond afgevoerd. Afgelopen week heb ik mijn hele balkon leeggehaald en goed schoon gemaakt. Vrijdag werd mijn hout geleverd en sindsdien ben ik heerlijk aan het meten, zagen, nameten, boren en schroeven geweest. Het is iets meer werk dan ik gedacht had, mede omdat ik al het hout absoluut voor moet boren en het toch wel erg passen en meten is om alles netjes aan te laten sluiten.

Tot op heden ben ik zeer tevreden over het resultaat:

Ik heb mijn hout extreem strak ingekocht: ik heb enkel wat rest stukjes vlonder van ca. 15 cm en drie stukjes balk van ca. 30 cm over. Het plateautje naast m'n deurtje zat oorspronkelijk niet in de planning. Toen ik eenmaal aan het werk was en bij de laatste stukjes vlonder aan kwam, bleek dat mijn onderregel iets te laag lag t.o.v. de loodslabbe. Hierdoor zou ik mijn houten delen in moeten korten, wat natuurlijk niet mooi geworden zou zijn (want dan loopt er een verspringing in de aansluiting van vlonder op kozijn). Toen bleek dat ik nog precies 4 reststukjes van ca. 40 cm en wat balkjes had waarmee ik de zijkant van het het plateautje kon maken. Zo gezegd zo gedaan: het is een 'schoon' hoekje geworden en ik heb mijn hout nu echt optimaal gebruikt.

Het plan is om aankomende weekeinde, als het weer het toelaat, het balkon meubel te maken. In een later stadium (als ik weer geld heb) wil ik de muurtjes gaan schilderen en/of stucen.

Edit: stomme typo's....

[ Bericht 0% gewijzigd door Walter-Ego op 27-05-2009 21:53:47 ]
pi_69469704
Één woord: Wow!
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 28 mei 2009 @ 08:42:23 #297
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_69479902
ik vind die muren zo ook wel wat ehbben eerlijk gezegd...

paar leuek bloembakken aan de reling en helemaal HIP !!
pi_69481536
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 08:42 schreef BuupWerk het volgende:
ik vind die muren zo ook wel wat ehbben eerlijk gezegd...

paar leuek bloembakken aan de reling en helemaal HIP !!
Het heeft wel wat rustieks in vergelijking met het strak gedetailleerde meubel., maar de algaanslag vind ik niks. Dus ik ga het sowieso nog goed schoonmaken.

Ik moet alleen nog een goede oplossing verzinnen tegen de duiven die op mijn muurtje gaan zitten. Ze maken namelijk een enorme rotzooi! Planten kunnen daar wel goed bij helpen, denk ik.
  donderdag 28 mei 2009 @ 17:55:19 #299
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_69498279
Misschien een touwtje spannen zodat ze er niet op kunnen gaan zitten.
pi_69498859
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 17:55 schreef maok het volgende:
Misschien een touwtje spannen zodat ze er niet op kunnen gaan zitten.
Hey, dat klinkt als een goed idee. Normaal gesproken heb je altijd van die omhoog staande punten, maar dat lijkt me niet zo'n fijne oplossing op m'n balkonnetje. :p
  donderdag 28 mei 2009 @ 18:43:31 #301
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_69499700
punten flikkeren er na een tijdje weer af...en ze gaan er gewoon tussen zitten ik had ze ook...verder heb ik geen oplossing ze gaan er toch wel opzitten...heb ik ook...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')