abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66719128
Ik heb in december 2007 een Casio Exilim camera gekocht. Nu gebruik ik dat ding niet veel, alleen in vakanties, en kwam vorige maand achter dat het ding het niet meer doet. Mijn gevoel is dat de batterij zich niet meer oplaad. Als ik de camera namelijk op het oplaadstation heb zitten (die in het stopcontact zit) kan ik de camera aanzetten. Zodra ik, na een tijd lang de camera heb opgeladen, de camera van het oplaadstation haal wil ik hem aanzetten met de aa/uitknop en doet de camera het niet.

Waarschijnlijk heb ik via Mediamarkt maar 1 jaar garantie (staat volgens mij niet op de factuur) maar in de garantieboekje van de camera staat dat de fabrikant 2 jaar garantie geeft op de camera. Wat nu te doen, toch maar naar Mediamarkt gaan?
pi_66719169
Ja via de MM sturen ze hem terug naar de fabrikant. Maar je kan ook eerst zelf de fabrikant bellen/contact opnemen. Wat voor batterij zit er in eigenlijk? gewoon penlites? dan moet je wel minimaal 2700mAh batterijen hebben.
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:52:16 #3
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66719289
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 09:45 schreef mierenfokker het volgende:
Ik heb in december 2007 een Casio Exilim camera gekocht. Nu gebruik ik dat ding niet veel, alleen in vakanties, en kwam vorige maand achter dat het ding het niet meer doet. Mijn gevoel is dat de batterij zich niet meer oplaad. Als ik de camera namelijk op het oplaadstation heb zitten (die in het stopcontact zit) kan ik de camera aanzetten. Zodra ik, na een tijd lang de camera heb opgeladen, de camera van het oplaadstation haal wil ik hem aanzetten met de aa/uitknop en doet de camera het niet.

Waarschijnlijk heb ik via Mediamarkt maar 1 jaar garantie (staat volgens mij niet op de factuur) maar in de garantieboekje van de camera staat dat de fabrikant 2 jaar garantie geeft op de camera. Wat nu te doen, toch maar naar Mediamarkt gaan?
ik heb hetzelfde probleem gehad en een topic op fok gemaakt... ik heb het ding opgestuurd naar een reparatie partner van casio in NL en kreeg een nieuwe accu gratis

zal t topic ff voor je zoeken
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:53:51 #4
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66719322
stay frosty
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:55:29 #5
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66719366
als je je pm ff open doet zal ik je de gegevens sturen waar je heen kan mailen
stay frosty
pi_66719658
Ja en ga vooral niet naar het service center van de mediamarkt, ik beloof je dat jezelf wilt krassen daarna. Gewoon lekker zelf met de fabrikant regelen in dit geval zoals Barra zegt. Sneller en minder stress.
pi_66719692
Op een accu zit meestal maar beperkt garantie. Kijk even in de garantievoorwaarden. Accu's zijn ook niet zo duur (als je niet de originele kiest). Tik het typenummer van de accu maar eens in bij Marktplaats.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:10:52 #8
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66719730
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:09 schreef dahei het volgende:
Op een accu zit meestal maar beperkt garantie. Kijk even in de garantievoorwaarden. Accu's zijn ook niet zo duur (als je niet de originele kiest). Tik het typenummer van de accu maar eens in bij Marktplaats.
de mijne was 2 a 3 jaar oud en die werd gewoon gratis vervangen
stay frosty
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:15:35 #9
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66719868
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:09 schreef dahei het volgende:
Onzin! Je hebt gewoon wettelijk garantie ongeacht wat ze bij een winkel zeggen of schrijven!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_66720181
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:15 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Onzin! Je hebt gewoon wettelijk garantie ongeacht wat ze bij een winkel zeggen of schrijven!
Niks onzin! Een accu wordt gezien als een gebruiksartikel met een economische levensduur van 6 tot 9 maanden. Er zijn fabrikanten die meer garantie geven, maar dit is niet standaard. Op een fotorolletje heb je toch ook geen jaar garantie.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_66720199
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:10 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

de mijne was 2 a 3 jaar oud en die werd gewoon gratis vervangen
Misschien dat Casio een zeer goede regeling heeft. Dit is echter niet standaard.
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:31:25 #12
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_66720380
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 09:52 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ik heb hetzelfde probleem gehad en een topic op fok gemaakt... ik heb het ding opgestuurd naar een reparatie partner van casio in NL en kreeg een nieuwe accu gratis

zal t topic ff voor je zoeken
Ik had hetzelfde probleem, dankzij BarraCupraCuda is het bij mij ook opgelost.
* I intend to live forever, so far so good! *
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:33:53 #13
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_66720457
ik help graag medefokkers
stay frosty
  donderdag 5 maart 2009 @ 11:51:16 #14
124676 RobertoCarlos
pi_66722980
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:25 schreef dahei het volgende:

[..]

Niks onzin! Een accu wordt gezien als een gebruiksartikel met een economische levensduur van 6 tot 9 maanden. Er zijn fabrikanten die meer garantie geven, maar dit is niet standaard. Op een fotorolletje heb je toch ook geen jaar garantie.
Zucht Het gaat niet om de fabrikanten... en nou niet zo eigenwijs doen:
http://www.consumentenbon(...)ers_moeten_aangepakt
pi_66723055
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 11:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dan nog zitten er op accu's maar een beperkte garantie, van inderdaad 6 maanden.

Trouwens wel heel netjes opgelost van Casio, als je naar de MM was gegaan hadden die je de deur weer gewezen met het verhaal dat er maar 6 maanden op een accu zit en dat je verder pech hebt.
pi_66723447
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 11:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Denk nou toch eens na en lees mijn reactie! Het stuk dat je aanhaalt trek ik niet in twijfel. Het gaat erom dat de garantie op een batterij niet altijd een jaar is. het is een gebruiksartikel en niet het electronische apparaat.
Lees even even de reactie van Martin1 op deze site: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=620&qid=19467
pi_66723477
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 11:52 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan nog zitten er op accu's maar een beperkte garantie, van inderdaad 6 maanden.

Trouwens wel heel netjes opgelost van Casio, als je naar de MM was gegaan hadden die je de deur weer gewezen met het verhaal dat er maar 6 maanden op een accu zit en dat je verder pech hebt.
Precies! Je moet het inderdaad altijd proberen, het is echter wel handig als je weet waar je recht op hebt!
pi_66723577
casio np-20 accu? Gewoon ff bellen met casio en meestal mag je 'm gewoon opsturen en sturen ze een nieuwe retour.
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
  donderdag 5 maart 2009 @ 12:13:27 #19
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66723752
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:05 schreef dahei het volgende:

[..]

Precies! Je moet het inderdaad altijd proberen, het is echter wel handig als je weet waar je recht op hebt!
Dat van een accu verwacht mag worden dat die minder lang meegaat dan het apparaat zelf, betekent nog niet dat daarmee de korte garantieperiode van de winkel altijd geldend is.

Het gaat er dan toch om wat je van een product gezien de prijs, de gemaakte reclame en vergelijkbare producten in redelijkheid mag verwachten aan kwaliteit.
pi_66723920
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:13 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat van een accu verwacht mag worden dat die minder lang meegaat dan het apparaat zelf, betekent nog niet dat daarmee de korte garantieperiode van de winkel altijd geldend is.

Het gaat er dan toch om wat je van een product gezien de prijs, de gemaakte reclame en vergelijkbare producten in redelijkheid mag verwachten aan kwaliteit.
Iemand kan een camera kopen, de accu opladen en het apparaat een jaar in de kast leggen. Het kan ook dat de accu dagelijks één keer wordt opgeladen. Je kunt je wel voorstellen dat er verschil zit in de levensduur van de accu. Een accu kan maar een beperkt aantal keren opgeladen worden waardoor het een gebruiksartikel is.
pi_66724113
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:07 schreef De_goegemeente het volgende:
Ja en ga vooral niet naar het service center van de mediamarkt, ik beloof je dat jezelf wilt krassen daarna. Gewoon lekker zelf met de fabrikant regelen in dit geval zoals Barra zegt. Sneller en minder stress.
Ik heb een digitale camera van 1,5 jaar oud ingeleverd bij het servicecenter van MM, en kreeg 3 weken later gratis een nieuwere versie terug. Geen behoefte gehad mezelf te krassen.
  donderdag 5 maart 2009 @ 12:25:28 #22
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66724149
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:18 schreef dahei het volgende:

[..]

Iemand kan een camera kopen, de accu opladen en het apparaat een jaar in de kast leggen. Het kan ook dat de accu dagelijks één keer wordt opgeladen. Je kunt je wel voorstellen dat er verschil zit in de levensduur van de accu. Een accu kan maar een beperkt aantal keren opgeladen worden waardoor het een gebruiksartikel is.
Die omstandigheden kunnen meespelen ja en natuurlijk zitten er bewijskwesties aan vast. Toch neemt dat niet weg dat ook voor een gebruiksartikel de eisen van conformiteit van art. 7:17 BW gelden. Als de accu buitensporig snel slijt, dan was het wellicht gewoon geen goede accu.
pi_66725535
Media Markt zit je vaak wel goed. Ik had daar eens van die oordopjes voor mp3 speler gekocht, na paar maanden ging eentje kapot. Ik daarheen gebracht, na een weekje kon ik nieuwe halen, maar die ging ook weer na een paar maanden kapot. Toen weer daarheen gebracht, na een weekje weer nieuwe, maar ook DIE ging weer kapot. Zal wel iets met die productie zijn (zo hard zet ik het niet) maar goed, zo lang ik steeds nieuwe kreeg... dus ik ging weer terug. Weekje later kwamen ze met dubbel zo dure aanzetten en die doen het nu nog Goeie tent
Facts don't care about your feelings
  donderdag 5 maart 2009 @ 13:12:57 #24
124676 RobertoCarlos
pi_66725642
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:04 schreef dahei het volgende:

[..]

Denk nou toch eens na en lees mijn reactie! Het stuk dat je aanhaalt trek ik niet in twijfel. Het gaat erom dat de garantie op een batterij niet altijd een jaar is. het is een gebruiksartikel en niet het electronische apparaat.
Lees even even de reactie van Martin1 op deze site: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=620&qid=19467
Wat Pool zegt dus. En er zijn standaardlijsten met vaste perioden voor de garantie per product. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij worden deze ook bij de rechter gehanteerd. Waarbij je idd wel met specifieke omstandigheden rekening houdt.
En je hebt het in je reacties nog steeds over de fabrikanten, maar wat ze zeggen is totaal oninteressant, positief of negatief, er zijn gewoon wettelijke regels.

(wel is het in de praktijk lastig om die regels af te dwingen, da's waar natuurlijk...)
pi_66727222
Ik heb ook geen slechte ervaringen met garantie bij Mediamarkt.
Dat servicecentrum, daar moet je wel voor de deur gaan liggen 's morgensvroeg, want dat is wel irritant!
Te veel bezoekers en te weinig personeel wat duidelijk geschoold is in het "zich niet gek laten maken".
Of het nou druk of rustig is, ze lopen geen stap harder. (loc. Den Haag)
pi_66727617
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 13:12 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
In mijn laatste reactie heb ik het woord "fabrikant" niet genoemd, maar dat terzijde. Je hebt wel degelijk te maken met de fabrieksgarantie. Als een fabrikant drie jaar garantie geeft verwacht je ook dat je winkelier deze respecteert terwijl hij volgens de wet maar één jaar moet hanteren. Je hebt wel gelijk dat de leveracier verantwoordelijk is voor de garantie, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat je niet automatisch twee jaar garantie hebt op een batterij van een camera waarbij op de camera twee jaar garantie wordt gegeven. Bij alle camera's zit een garantiebewijs waarin staat waar je -hoe lang -ergens garantie op hebt. In principe zal een leverancier zich hieraan commiiteren (hij moet dat zelfs).

Ondeugdelijk?
Niet alle problemen aan een product maken het ondeugdelijk. Normale slijtage of slijtage vanwege intensief gebruik maken een product niet ondeugdelijk want dit hoort er nu eenmaal bij als u een product gebruikt. Zo zal een auto onderhouden moet worden. Ook als u een product verkeerd heeft gebruikt of beschadigd heeft, is dat voor uw risico.

Bij het gebruik van een koelkast moet u er na verloop van tijd rekening mee houden dat u zelf verantwoordelijk bent voor het vervangen van koelkastlampje of een nieuw deurrubber. Gaat de motor spontaan kapot na 2 jaar, dan is er sprake van een ondeugdelijk product.

Bron:
http://www.consuwijzer.nl(...)aan_de_verwachtingen

en in de folder van Consuwijzer:

De eerste 6 maanden staat u extra sterk
Vertoont het product in de eerste zes maanden na aankoop een mankement,
dan neemt de wet aan dat het product op het moment van aankoop al niet in orde
was. Daarom staat u in deze periode extra sterk als u de verkoper aanspreekt op
herstel of vervanging van het product. De verkoper kan uiteraard wel onderzoeken
of u het product op een normale wijze heeft gebruikt.

Bron:
http://www.consuwijzer.nl/dsresource?objectid=9517&type=pdf

Zes maanden heb je dus zowiezo garantie!
pi_66728257
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:07 schreef Hammar het volgende:
Ik heb ook geen slechte ervaringen met garantie bij Mediamarkt.
Dat servicecentrum, daar moet je wel voor de deur gaan liggen 's morgensvroeg, want dat is wel irritant!
Te veel bezoekers en te weinig personeel wat duidelijk geschoold is in het "zich niet gek laten maken".
Of het nou druk of rustig is, ze lopen geen stap harder. (loc. Den Haag)
Bij Media Markt Arena (Bijlmer) is het vaak niet zo heel druk, de keren dat ik er was. En gratis koffie altijd natuurlijk.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:13:09 #28
124676 RobertoCarlos
pi_66734072
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:23 schreef dahei het volgende:

[..]

In mijn laatste reactie heb ik het woord "fabrikant" niet genoemd, maar dat terzijde. Je hebt wel degelijk te maken met de fabrieksgarantie. Als een fabrikant drie jaar garantie geeft verwacht je ook dat je winkelier deze respecteert terwijl hij volgens de wet maar één jaar moet hanteren. Je hebt wel gelijk dat de leveracier verantwoordelijk is voor de garantie, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat je niet automatisch twee jaar garantie hebt op een batterij van een camera waarbij op de camera twee jaar garantie wordt gegeven. Bij alle camera's zit een garantiebewijs waarin staat waar je -hoe lang -ergens garantie op hebt. In principe zal een leverancier zich hieraan commiiteren (hij moet dat zelfs).
Ik weet niet precies wat je met de leverancier bedoelt en waar ik dat gezegd heb, maar de winkel waar je het ding gekocht hebt is iig diegene die de wettelijke garantie moet waarmaken.
Voor de rest heb ik het idee dat het kwartje niet echt valt, dus ik houd er verder mee op
pi_66734190
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat je met de leverancier bedoelt en waar ik dat gezegd heb, maar de winkel waar je het ding gekocht hebt is iig diegene die de wettelijke garantie moet waarmaken.
Voor de rest heb ik het idee dat het kwartje niet echt valt, dus ik houd er verder mee op
Komt misschien bij je op dat de leverancier ook de winkelier kan zijn?
Misschien moet je nog even teruglezen waar de discussie over begon, maar ik stop er ook mee. Dat het kwartje niet valt lijkt wederzijds...
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:25:26 #30
124676 RobertoCarlos
pi_66734513
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 17:16 schreef dahei het volgende:

[..]

Komt misschien bij je op dat de leverancier ook de winkelier kan zijn?
Misschien moet je nog even teruglezen waar de discussie over begon, maar ik stop er ook mee. Dat het kwartje niet valt lijkt wederzijds...
Rustig maar vriend Sommige mensen noemen de fabrikant/producent 'leverancier', dus om misverstanden te voorkomen noem ik dat nog even....
Jammer dat je het zo onsportief omvat
pi_66735435
Ik ben niet boos hoor

Van Dale:
 le·ve·ran·cier de; m,v -s iem die goederen of waren levert
fa·bri·kant de; m,v -en 1 fabriekseigenaar 2 iem die industrieel goederen vervaardigt

Daar kan toch geen discussie over mogelijk zijn?

De discussie begon over de hoeveelheid garantie op een accu, waarop ik zei dat die beperkt was. Jij gaf hierop aan dat dit onzin was omdat je wettelijk garantie hebt. Ik heb meerdere keren geprobeerd uit te leggen waarom die garantie beperkt is, zelfs met voorbeelden van consumenten sites.

Verder even goede vrienden!
pi_66943062
Aangegeven zoals Barra een mailtje gestuurd naar Camtech. Daarnet een nieuwe accu retour verzonden gekregen. Keurige service. Moet alleen nog even testen of mijn camera het nu doet.
pi_66945854
quote:
Op een fotorolletje heb je toch ook geen jaar garantie.
Die vergelijking gaat mank. Een fotorolletje is, net als een pond kaas, een VERbruiksartikel en niet duurzaam.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_66947764
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:33 schreef r_one het volgende:

[..]

Die vergelijking gaat mank. Een fotorolletje is, net als een pond kaas, een VERbruiksartikel en niet duurzaam.
Een accu dan niet? Elke accu kun je maar een beperkt aantal keren opladen. Daardoor is dat ook een verbruiksartikel.
Lees maar de eerste paar linkjes hiervan:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=accu+verbruiksartikel&meta=
pi_66948332
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 20:31 schreef dahei het volgende:
Een accu dan niet? Elke accu kun je maar een beperkt aantal keren opladen. Daardoor is dat ook een verbruiksartikel.
Lees maar de eerste paar linkjes hiervan:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=accu+verbruiksartikel&meta=
Accu's (herlaadbaar) zijn ook verbruiksgoederen maar veel duurzamer dan zaken als batterijen, fotorolletjes, toiletpapier of pondjes kaas. Laatstgenoemden zijn na het eerste gebruik meteen ook aan het eind van hun levenscyclus, herlaadbare accu's niet.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_66949286
Je had ook maar een gedeelte van mijn tekst gequote. Als je mijn gehele tekst door had gelezen, had je begrepen dat ik het als voorbeeld stelde als "verbruiksgoed". Dit is overigens ook de reden dat je op een fotorolletje of pondje kaas korter garantie hebt dan op een accu (meestal 6 maanden).

misschien is het zowiezo verstandig om de hele discussie door te lezen voordat je nog een reactie plaatst.
pi_66950237
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:16 schreef dahei het volgende:
Je had ook maar een gedeelte van mijn tekst gequote. Als je mijn gehele tekst door had gelezen, had je begrepen dat ik het als voorbeeld stelde als "verbruiksgoed". Dit is overigens ook de reden dat je op een fotorolletje of pondje kaas korter garantie hebt dan op een accu (meestal 6 maanden).

misschien is het zowiezo verstandig om de hele discussie door te lezen voordat je nog een reactie plaatst.
Ik pleeg altijd eerst de gehele discussie te lezen, vóórdat ik mij een mening vorm en reageer. Zo ook hier en nu. En las dat je tot 2x toe het een gebruiksartikel noemde.
quote:
Een accu wordt gezien als een gebruiksartikel met een economische levensduur van 6 tot 9 maanden.
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:04 schreef dahei het volgende:
Het gaat erom dat de garantie op een batterij niet altijd een jaar is. het is een gebruiksartikel en niet het electronische apparaat.
Misschien is het sowieso verstandig je eerst zelf correct uit te drukken voordat je voorbarige conclusies over een ander trekt.
.
pi_66953746
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:39 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik pleeg altijd eerst de gehele discussie te lezen, vóórdat ik mij een mening vorm en reageer. Zo ook hier en nu. En las dat je tot 2x toe het een gebruiksartikel noemde.
[..]

[..]

Misschien is het sowieso verstandig je eerst zelf correct uit te drukken voordat je voorbarige conclusies over een ander trekt.
Niet twee keer, zelfs drie keer! En inderdaad, je hebt helemaal gelijk Ik heb het verkeerde woord gebruikt . Voor iedereen: Met "gebruiksartikel" bedoelde ik "verbruiksartikel".

Toch denk ik dat wel duidelijk is geweest wat ik bedoeld heb. En het klopt ook, een fotorolletje is net als een accu een verbruiksartikel (nergens is de discussie geweest HOE duurzaam een gebruiksartikel is). Het was een VOORBEELD bij een post of je net zolang garantie hebt op de camera als op de accu.
pi_66954557
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:01 schreef dahei het volgende:
Niet twee keer, zelfs drie keer! En inderdaad, je hebt helemaal gelijk Ik heb het verkeerde woord gebruikt . Voor iedereen: Met "gebruiksartikel" bedoelde ik "verbruiksartikel".

Toch denk ik dat wel duidelijk is geweest wat ik bedoeld heb. En het klopt ook, een fotorolletje is net als een accu een verbruiksartikel (nergens is de discussie geweest HOE duurzaam een gebruiksartikel is). Het was een VOORBEELD bij een post of je net zolang garantie hebt op de camera als op de accu.
Probeer jij maar eens een fotorolletje op marktplaats te slijten waar "slechts 1 foto" mee geschoten is.
Probeer ook eens een accu op marktplaats te verkopen die slechts 1 maand gebruikt is.
Zie je het verschil? Dat bedoelde ik min of meer met 'duurzaam'.

"Garantie" is een begrip dat voor meerdere uitleg vatbaar is, ik heb het dan liever over "(non-)confirmiteit". Want "garantie" op een pond kaas met een UVD van 13 maart of een THT van 20 maart vind ik knullig klinken. Toch kun je heel goed reclameren als die kaas op 15 maart al verschimmeld is. Maar ik zie je toch niet echt met een garantiebewijs, compleet met garantievoorwaarden, bij de AH naar binnen stappen als je komt reclameren.

Nou, idem dito het fotorolletje. Snappie?
.
pi_66956395
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:24 schreef r_one het volgende:

[..]

Probeer jij maar eens een fotorolletje op marktplaats te slijten waar "slechts 1 foto" mee geschoten is.
Probeer ook eens een accu op marktplaats te verkopen die slechts 1 maand gebruikt is.
Zie je het verschil? Dat bedoelde ik min of meer met 'duurzaam'.

"Garantie" is een begrip dat voor meerdere uitleg vatbaar is, ik heb het dan liever over "(non-)confirmiteit". Want "garantie" op een pond kaas met een UVD van 13 maart of een THT van 20 maart vind ik knullig klinken. Toch kun je heel goed reclameren als die kaas op 15 maart al verschimmeld is. Maar ik zie je toch niet echt met een garantiebewijs, compleet met garantievoorwaarden, bij de AH naar binnen stappen als je komt reclameren.

Nou, idem dito het fotorolletje. Snappie?
Garantie is iets relatiefs, maar staat voor zekerheid. Welke zekerheid dit is is afhankelijk van het product en of het een verbruiksartikel is. Voor electronica is gegarandeerd dat dit minimaal twee jaar is. Voor een stuk kaas is dit de THT datum (UVD's worden al een paar jaar niet meer gebruikt).
Een garantiebewijs heb je ook altijd nodig, dit is eigenlijk altijd een aankoopbewijs waar de datum van verkrijgen op staat. Dit geldt voor zowel een foto rolletje, een stuk kaas, een accu of een camera.
Ook de garantievoorwaarden zijn beschreven voor al deze artikelen. Iemand heeft ooit bepaald dat er op voorverpakte artikelen een houdbaarheidsdatum moet staan. Dit is voor een stuk kaas de garantievoorwaarde. Voor een accu zijn dit de bepalingen die de leverancier en/of fabrikant alsmede de overheid heeft bepaald. Zo heeft de overheid gesteld dat je afhankelijk van het artikel een bepaalde levensverwachting mag verwachten, dat is bij een accu bepaald op 6 maanden. Een fabrikant of leverancier is altijd vrij om meer garantie te geven dan wettelijk noodzakelijk is.

Overigens is een fotorolletje best een bijzonder voorbeeld omdat het van staat veranderd na eerste gebruik. In eerste instantie is het een verbruiksartikel, maar na gebruik wordt het duurzaam. Negatieven moeten namelijk nog minimaal 30 jaar bruikbaar zijn om foto's van te kunnen afdrukken. De leverancier geeft deze garantie, maar er staat tegenover dat je slechts de waarde van de filmrolletjes als "garantie" krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')