FOK!forum / Fotografie en Digital Art / Mijn fotografietip van de dag:
Werewolfvrijdag 23 mei 2008 @ 11:51
Regelmatig lees ik hier op het forum, op andere websites of in de vakbladen goede simpele tips om betere foto's te maken.
Ook van collega hobbyisten krijg ik wel eens nuttige tips.

Nu lijkt het me leuk en handig als eenieder in dit topic zijn of haar fotografietip van de dag plaatst zodat de anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.

Het is niet de bedoeling dat je van een andere website een lijstje tips haalt en die hier neerplempt.
Het moeten gewoon dingen zijn die je regelmatig gebruikt tijdens het uitoefenen van je hobby.
Zodoende krijgen we geleidelijk een topic vol met handige fotografietips.


TS begint:
Bij het fotograferen van kinderen is het vaak mooi als je op ooghoogte met ze komt.
Foto's van boven kunnen nog wel eens vertekenen waardoor het kind kleiner lijkt dan het is.

Wat is jullie fotografietip van de dag?
Biancaviavrijdag 23 mei 2008 @ 11:55
Als je van mensen foto's maakt, doe dat dan ongemerkt, zodat ze niet geforceerd gaan staan poseren.
En1gmavrijdag 23 mei 2008 @ 11:57
Mijn tip:

Haal het kapje van de lens voordat je een foto neemt.

(klinkt toch beter dan tvp?)
Dibblevrijdag 23 mei 2008 @ 11:59
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:55 schreef Biancavia het volgende:
Als je van mensen foto's maakt, doe dat dan ongemerkt, zodat ze niet geforceerd gaan staan poseren.
EYH WAT KIJK JE SWA?! DIE DIE TOESTEL WEG! en krijg je klap op de harses
Biancaviavrijdag 23 mei 2008 @ 12:00
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:59 schreef Dibble het volgende:

[..]

EYH WAT KIJK JE SWA?! DIE DIE TOESTEL WEG! en krijg je klap op de harses
Niet doen bij onbekende negers dan.
DroogDokvrijdag 23 mei 2008 @ 12:18
Doe voor de verandering eens een foto in zwart-wit of breedbeeld, bij de meeste digitale camera's simpel in te stellen en vaak leuke resultaten.
HMaster-IIvrijdag 23 mei 2008 @ 12:20
Check je camera setting voor je gaat shooten Goh overbelicht, oh ISO800 in de volle zon buiten met F/4 1/25sec
Gizmo112vrijdag 23 mei 2008 @ 12:23
zorg dat er een rolletje in zit....
fathankvrijdag 23 mei 2008 @ 12:33
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:23 schreef Gizmo112 het volgende:
zorg dat er een rolletje in zit....
Of een geheugenkaartje
didotcicerovrijdag 23 mei 2008 @ 13:00
- Hou je camera ook eens rechtop (staand) in plaats van horizontaal (liggend)
- Fotografeer niet alleen op ooghoogte, maar ga ook eens door de knieën
- Hou niet te veel afstand tot je onderwerp, ga er lekker dicht op zitten

(hier moet je het weekend wel mee door kunnen)
Jarnovrijdag 23 mei 2008 @ 13:02
Verzamel silica-zakjes (die kleine zakjes met korrels waar vaak 'throw away' op staat) die soms bij producten zitten om de boel droog te houden en mik er een paar in je fototas!
sangervrijdag 23 mei 2008 @ 13:14
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:20 schreef HMaster-II het volgende:
Check je camera setting voor je gaat shooten Goh overbelicht, oh ISO800 in de volle zon buiten met F/4 1/25sec
Leuk he de M-stand
Ynskevrijdag 23 mei 2008 @ 13:24
zorg voor genoeg volle accu's of batterijen bij een shoot
speel ook eens met je camera schuin
Erasmovrijdag 23 mei 2008 @ 14:02
Koop ergens een oude analog (slr)camera en gebruik die een paar dagen. Je gaat dan veel bewuster foto's maken
sangervrijdag 23 mei 2008 @ 14:13
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 14:02 schreef Erasmo het volgende:
Koop ergens een oude analog (slr)camera en gebruik die een paar dagen. Je gaat dan veel bewuster foto's maken
Goed idee
kvdvvrijdag 23 mei 2008 @ 15:48
Mijn tips, voor hen die gewoon regelmatig met de camera rond gaan lopen:

- Schiet eens een keer een foto zonder door de zoeker te kijken / belichting correct in te stellen.
- Knijp je ogen eens half dicht, om in alledaagse dingen een mooi lijnenspel te ontdekken.
- Schiet eens foto's vanuit de heup.
- Schiet! Ok, makkelijker gezegd dan gedaan, maar je baalt enorm als je dat ene moment hebt gemist doordat je twijfelde.

Ow enne... als je met je camera rondloopt... wees dan niet altijd op zoek naar iets... maar observeer je omgeving. Je zult versteld staan hoeveel mooie dingen je wel niet vind, daar waar je het niet direct zou verwachten.

En dan een vrij simpele, maar ik vergeet het zelf nogal 'ns:
- Check je ISO.

Dat zijn er wel even genoeg toch?
Siegfriedvrijdag 23 mei 2008 @ 16:05
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:48 schreef kvdv het volgende:
En dan een vrij simpele, maar ik vergeet het zelf nogal 'ns:
- Check je ISO.
Dat vergeet ik ook nog wel eens ja..
Mirjamvrijdag 23 mei 2008 @ 16:10
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 13:02 schreef Jarno het volgende:
Verzamel silica-zakjes (die kleine zakjes met korrels waar vaak 'throw away' op staat) die soms bij producten zitten om de boel droog te houden en mik er een paar in je fototas!
oh, dfie flikker ik altijd weg, wat slim
en wat erg dat ik daar zelf niet op gekomen ben
Sugarvrijdag 23 mei 2008 @ 17:00
kvdv: jij omschrijft precies wat ik ook doe, met het zien van alledaagse dingen die echt zeer schietwaardig zijn!

Mijn bijdrage:
- vraag je model zijn/haar ogen even dicht te doen en dan weer open, voor een wat frissere blik in de camera.
Vliegvragervrijdag 23 mei 2008 @ 19:26
mag het ook een tip van de week zijn?
Jakhalsvrijdag 23 mei 2008 @ 20:10
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Shark.Baitvrijdag 23 mei 2008 @ 20:59
Gebruik je benen, zij maken van zelfs de beste prime een mooie zoomlens En ze kunnen je onderwerp ook helpen van een andere kant te zien.

Zet na de shoot meteen je camera terug op je standaard instellingen, en check voor je shoot of je dat idd goed gedaan had.
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 16:10 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

oh, dfie flikker ik altijd weg, wat slim
en wat erg dat ik daar zelf niet op gekomen ben
Als ze roze zijn geworden zijn ze onbruikbaar geworden, dan zitten de korrels vol water. Door ze in een oven te drogen kan je ze weer bruikbaar maken, maar dan wel uit de plastic zakjes halen, want die smelten in een oven (DUH!)
kvdvvrijdag 23 mei 2008 @ 21:00
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 20:10 schreef Jakhals het volgende:
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Lol met 1/50 kun je ook scherpe fotos schieten hoor. Ligt er net aan wat voor lens etc. Bovendien zijn snelle sluitertijden geen garantie voor scherpe fotos. Beter kies je een juiste combinatie diafragma en sluitertijd.

Snelle sluitertijden zijn wel een effectief middel tegen bewegingsonscherpte.

[ Bericht 7% gewijzigd door kvdv op 23-05-2008 21:05:48 ]
Debbusvrijdag 23 mei 2008 @ 21:45
Helaas uit de praktijk:
Zorg bij koud weer voor genoeg batterijen, want die werken bij koud weer slecht. Reserve-batterijen ook in de binnenzak van je jas stoppen om warm te houden.
Ouwesokvrijdag 23 mei 2008 @ 21:51
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 20:10 schreef Jakhals het volgende:
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Klinkt goed, gelijk proberen



briana_muirinnvrijdag 23 mei 2008 @ 21:57
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 20:59 schreef Shark.Bait het volgende:
Gebruik je benen, zij maken van zelfs de beste prime een mooie zoomlens En ze kunnen je onderwerp ook helpen van een andere kant te zien.
Thanks for the mental image
Zie ik daar zo een primelens met eigen beentjes over straat wandelen

Tipje voor het topic dan maar.
Creatief met scenes voor de vacantiecam:
Met de portretscene kun je idd een mens met een geblurde achtergrond op de foto zetten, maar ook een takje/bloemetje/whatever met een mooi geblurde achtergrond.

Voor van dat vloeiende 'zijdezachte' watervaleffect de scene 'vuurwerk' pak em beet 2 stops hoger belichten, de cam stabiel neerzetten en de zelfontspanner gebruiken, niet zo mooi als wanneer je de boel wel kunt instellen maar het lukt wel, mits niet in de brandende zon.

Een washandje pakken en er elcheapo rijst in doen, dichtnaaien en dan kun je het gebruiken als een soort statiefje, op de portier van je auto leggen of op een paaltje in het weiland, of op een ongelijke ondergrond (steentjes e.d.) om de camera recht en stabiel neer te zetten voor de foto.
Ynskevrijdag 23 mei 2008 @ 21:58
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klinkt goed, gelijk proberen

[ afbeelding ]

briana_muirinnvrijdag 23 mei 2008 @ 21:59
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
Klinkt goed, gelijk proberen
Aw, het is wel _scherp_ zwart
LordNemephisvrijdag 23 mei 2008 @ 21:59
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klinkt goed, gelijk proberen

[ afbeelding ]

Nou, haarscherp toch?
Ouwesokvrijdag 23 mei 2008 @ 22:18
Tipje voor gebruikers van compactcamera's : Leer die ontspanknop kennen.
Leer het punt op te zoeken waarbij de camera scherpstelt en leer vooral om de ontspanner een tijdje op dat punt te kunnen houden en hem pas door te drukken naar een opname wanneer jij dat wilt. Ontspanvertraging(of shutterlag zoals sommigen dat noemen) hoort daarmee zo ongeveer tot het verleden.

Voorbeeldje.
Mijn Coolpix5700 is bij rechttoerechtaangebruik zo traag als een drol op een plat dak. De bedoeling was om het 'slingerding' op zijn dooie punt te fotograferen. Op de eerste zwaai stelde de Coolpix scherp, toen het slingerding weer verscheen was het nog alleen een kwestie van die glimmende knoppie doordrukken

ja, 't is geen schone kunst wat ik daar neerplemp, maar het onderbouwt de werkwijze wel

Een beetje gevoel voor een tweetrapsontspanner komt je overigens ook nog van pas wanneer je met een spiegelreflex gaat spelen en je daarbij geen USM, HSM of andere brulautofocus gebruikt.
tonjavrijdag 23 mei 2008 @ 22:20
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klinkt goed, gelijk proberen

[ afbeelding ]



+ Mooi zwart is niet lelijk
- Beetje dichtgelopen op het donkere deel

Bij sneeuwlandschappen 2 stops onderbelichten. (zelf nooit geprobeerd, maar heb ik ooit ergens opgevangen)
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:18 schreef Ouwesok het volgende:
Tipje voor gebruikers van compactcamera's : Leer die ontspanknop kennen.
Leer het punt op te zoeken waarbij de camera scherpstelt en leer vooral om de ontspanner een tijdje op dat punt te kunnen houden en hem pas door te drukken naar een opname wanneer jij dat wilt. Ontspanvertraging(of shutterlag zoals sommigen dat noemen) hoort daarmee zo ongeveer tot het verleden.

Voorbeeldje.
Mijn Coolpix5700 is bij rechttoerechtaangebruik zo traag als een drol op een plat dak. De bedoeling was om het 'slingerding' op zijn dooie punt te fotograferen. Op de eerste zwaai stelde de Coolpix scherp, toen het slingerding weer verscheen was het nog alleen een kwestie van die glimmende knoppie doordrukken
[ afbeelding ]
ja, 't is geen schone kunst wat ik daar neerplemp, maar het onderbouwt de werkwijze wel

Een beetje gevoel voor een tweetrapsontspanner komt je overigens ook nog van pas wanneer je met een spiegelreflex gaat spelen en je daarbij geen USM, HSM of andere brulautofocus gebruikt.
Nice
Ouwesokvrijdag 23 mei 2008 @ 22:26
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:20 schreef tonja het volgende:
Bij sneeuwlandschappen 2 stops onderbelichten. (zelf nooit geprobeerd, maar heb ik ooit ergens opgevangen)
Zullen we die tip even doorrekenen

Lichtmeter ziet wit en is gecalibreerd op middengrijs. Lichtmeter vindt het middengrijs wel wat erg licht worden en zet het op een onderbelichten waarbij de sneeuw middengrijs wordt.
Nou help je je lichtmeter daar nog een handje mee door hem twee stops te laten onderbelichten en uiteindelijk ziet je foto eruit alsof ie met 1/2000 s is gemaakt.

Bij overheersend wit(bruid in de sneeuw) overbelichten. Bij overheersend donker (zwarte kat in kolenhok) onderbelichten.
tonjavrijdag 23 mei 2008 @ 22:30
Snap ik niet.. Bij het overbelichten krijg je dan toch onherroepelijk uitgebeten delen, en andersom dichtgelopen zwart?
Ouwesokvrijdag 23 mei 2008 @ 22:39
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:30 schreef tonja het volgende:
Snap ik niet.. Bij het overbelichten krijg je dan toch onherroepelijk uitgebeten delen, en andersom dichtgelopen zwart?
Probeer het eens uit zou ik zeggen

geen sneeuw

Leg eens een klein voorwerpje op een vel spierwit papier(zodanig dat het witte papier duidelijk overheerst), zorg dat er voldoende verlichting op staat en maak er rechttoerechtaan een plaatje van en kijk eens wat er gebeurt.
Je lichtmeter ziet het witte papier aan voor een grijs stuk papier en probeert hem ook als zodanig te belichten. Het voorwerpje dat je erop had gelegd zal behoorlijk onderbelicht worden. Corrigeer je naar de pluskant, dan wordt wit weerwit en het voorwerpje doortekend nou verraad ik de uitkomst al
tonjavrijdag 23 mei 2008 @ 22:57
Dat ga ik morgenochtend in het zonnetje eens proberen.
Ik snap het nog steeds niet echt hoor, maar dat wijt ik voor dit moment maar even aan een uitgebreid dineetje met lekkere drankjes.
Wat bedoel je met een recht-toe-recht-aan?
Ouwesokvrijdag 23 mei 2008 @ 23:03
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:57 schreef tonja het volgende:
<iets met drankjes>
Wat bedoel je met een recht-toe-recht-aan?
Gewoon ding op automaatstand naar keuze zonder correcties, vel papier in kader, scherpstellen, afvuren.
edit: Ohja, zet als je het gedrag van een belichtingsautomaat wilt leren doorgronden wel je meetmethode op 'integraal met nadruk op het centrum' (bij Canon het vierkantje zonder twee halve cirkeltjes erin). Gebruik je matrixmeting dan kan die onder omstandigheden wél achterhalen dat het onderwerp overheersend wit is, alleen welke omstandigheden weet vrijwel niemand, matrixmeters doen het meestal goed maar zijn qua gedrag totaal ondoorgrondelijk.

[ Bericht 35% gewijzigd door Ouwesok op 23-05-2008 23:09:21 ]
Werewolfzaterdag 24 mei 2008 @ 09:24
Gaat lekker met dit topic

Mijn nieuwe tip van vandaag:
Gebruik ook eens je flitser overdag ook met volle zon.
Als je bijvoorbeeld een model fotografeert en de lichtbron (lamp, zon, etc.) bevindt zich achter je model, dan heeft hij of zij schaduw in zijn of haar gezicht.
Je kunt dan met een zogenaamde invulflits de schaduwen mooi oplichten.
Natuurlijk niet te hard flitsen...
Dwanzaterdag 24 mei 2008 @ 09:54
Neem zo'n douchekapje mee die je in hotels wel is krijgt.
Zo blijft je spul droog als het ineens gaat regenen en je moet toch nog net die ene foto maken of je wilt dichtbij een waterval staan?
problematiQuezaterdag 24 mei 2008 @ 12:57
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 13:00 schreef didotcicero het volgende:
- Hou je camera ook eens rechtop (staand) in plaats van horizontaal (liggend)
Ik heb eerder last van het tegenovergestelde.
Locustazaterdag 24 mei 2008 @ 13:11
Ik zie vele handige tips voorbijkomen
Helaas ben ik maar een vrijetijds- en vakantiefotograaf dus kan ik hier niet echt tegenop qua tips
kvdvzaterdag 24 mei 2008 @ 13:27
- Als je analoog schiet met verschillende camera's, scheur dan een stukje van het doosje van het fotorolletje en plak het aan je camera, achter je lensdop, in je tas oid. Dan weet je teminste wat voor film je erin hebt zitten.
- Bewaar lege kokertjes van fotorolletjes. Die dingen zijn handig
- Post geen foto's waar je zelf eigelijk niet tevreden over bent.
- Ben je wel tevreden over je fotos, durf er dan ook trots op te zijn en neem commentaar met een korreltje zout.

Mijn aandeel voor vandaag. Ik voorspel een lang durende topic-reeks! Gezien het succes tot nog toe.
kvdvzaterdag 24 mei 2008 @ 13:33
Nog eentje voordat ik hem vergeet:

- Oefen 's avonds eens met lange sluitertijden uit de hand schieten. Combinatie stabiel staan / adem inhouden / camera tegen voorhoofd drukken etc. Oefening baart kunst en het scheelt tijd en sjouwwerk (statief)
ralpjezaterdag 24 mei 2008 @ 14:31
Belangrijkste tip: veel doen. Alleen door te oefenen krijg je alles écht volledig onder de knie. Commentaar of feedback van een ander kan daarbij nuttig zijn, maar houd er rekening mee dat smaken verschillen. Neem kritiek dus altijd met een korreltje zout
Andersom werkt het ook: door veel te kijken naar foto's van anderen krijg je vaak nieuwe ideeën.
rudedeltadudezaterdag 24 mei 2008 @ 15:02
Tip:
Klamp je niet vast aan f/2.8....
Spelen met je diafragma is zo leuk en kan zeer verrassend uitpakken!

Allerbelangrijkste tip:
Fotografie is leuk! Geniet!
Jakhalszaterdag 24 mei 2008 @ 17:37
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klinkt goed, gelijk proberen

[ afbeelding ]


Het is echt zo! Mijn eigen ervaring leert mij dat wanneer je foto's uit losse hand schiet, de foto's die genomen zijn met 1/3200 en ISO400 aanzienlijk scherper zijn dan foto's genomen met 1/640 en ISO200. Beide in dezelfde situatie, met gezichten enzo wanneer je 'm op ware grootte bekijkt. Dan zijn de rimpels, poriën etc op 1/3200 aanzienlijk scherper dan op 1/640.
Erasmozaterdag 24 mei 2008 @ 17:41
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:37 schreef Jakhals het volgende:

[..]

Het is echt zo! Mijn eigen ervaring leert mij dat wanneer je foto's uit losse hand schiet, de foto's die genomen zijn met 1/3200 en ISO400 aanzienlijk scherper zijn dan foto's genomen met 1/640 en ISO200. Beide in dezelfde situatie, met gezichten enzo wanneer je 'm op ware grootte bekijkt. Dan zijn de rimpels, poriën etc op 1/3200 aanzienlijk scherper dan op 1/640.
Post eens wat voorbeelden dan?
LordNemephiszaterdag 24 mei 2008 @ 18:31
Tip: Haal het zonneklepje eraf als je met flits werkt... helemaal als je flitser zo zit gemonteerd dat je meteen een dikke schaduw krijgt als je dat vergeet zoals op de mijne... en daar dan pas achterkomt nadat je klaar bent met fotograferen wat ik dus geregeld heb
Ynskezaterdag 24 mei 2008 @ 18:33
  • kijk ook kritisch naar de foto's van anderen, om jezelf verder te ontwikkelen

  • speel met je diafragma

  • ga ook eens op gekke tijdstippen met je camera op pad. ochtendgloren, avondzon, wintersweer, onweer
  • ACT-Fzaterdag 24 mei 2008 @ 22:03
    Probeer zoveel mogelijk indirect te flitsen via het plafond. Het resultaat is veel natuurlijker, omdat licht meestal van boven komt. Let er wel op dat je niet te dicht bij je object/persoon gaat staan, omdat het licht anders achter het object/de persoon terecht komt.
    rudedeltadudezaterdag 24 mei 2008 @ 22:15
    Voor de beginnende DSR-fotograaf:
    Gebruik de M(anual)-stand op je toestel eens.
    Zo krijg je echt door wat sluitertijd en diafragma met elkaar te maken hebben...
    Werewolfzondag 25 mei 2008 @ 15:00
    quote:
    Op zaterdag 24 mei 2008 13:33 schreef kvdv het volgende:
    Nog eentje voordat ik hem vergeet:

    - Oefen 's avonds eens met lange sluitertijden uit de hand schieten. Combinatie stabiel staan / adem inhouden / camera tegen voorhoofd drukken etc. Oefening baart kunst en het scheelt tijd en sjouwwerk (statief)
    Daarentegen: Als je een statief hebt en je kan hem meenemen, neem hem dan mee. Je foto´s worden altijd scherper.
    Zet bij gebruik van je statief wel een eventuele image stabilisor of vibration reduction uit.
    Bij gebrek aan een statief wil het steunen tegen een boom, paal, muurtje ook wel helpen stabiel te blijven.
    Ouwesokzondag 25 mei 2008 @ 15:24
    Natuurlijk is het nobel om alles in die M-stand te doen, maar als een belichtingsautomaat echt zo slecht was als door sommigen wordt gesuggereerd zaten ze natuurlijk ruim veertig jaar na de introduktie al lang niet meer in de camera's, en bedenk dat een automobilist ook niet beter presteert wanneer hij zijn voertuig van A naar B duwt.
    De aanrader is dan ook om alleen die parameters in te stellen waar je zelf mee vertrouwd bent en de rest gewoon aan die automaat over te laten. In den beginne dus in de P, en als die camera eenmaal lekker in je handen staat probeer je rustig een voor een al die andere instellingen uit tot je weet wat je invloed is. Het plaatje telt, de manier waarop telt minder tot niet.
    Voor mijn eigen praktijk houdt dat in dat de camera bij niet-macro stelselmatig op de Av staat, dat diafragma vind ik van oudsher de belangrijkste parameter en die hou ik regel ik dus zelf. Bij macro gaat ie in zijn M maar alleen om te zorgen dat de flitsautomatiek het voor het zeggen krijgt
    Erasmozondag 25 mei 2008 @ 15:32
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 15:24 schreef Ouwesok het volgende:
    Natuurlijk is het nobel om alles in die M-stand te doen, maar als een belichtingsautomaat echt zo slecht was als door sommigen wordt gesuggereerd zaten ze natuurlijk ruim veertig jaar na de introduktie al lang niet meer in de camera's, en bedenk dat een automobilist ook niet beter presteert wanneer hij zijn voertuig van A naar B duwt.
    De aanrader is dan ook om alleen die parameters in te stellen waar je zelf mee vertrouwd bent en de rest gewoon aan die automaat over te laten. In den beginne dus in de P, en als die camera eenmaal lekker in je handen staat probeer je rustig een voor een al die andere instellingen uit tot je weet wat je invloed is. Het plaatje telt, de manier waarop telt minder tot niet.
    Voor mijn eigen praktijk houdt dat in dat de camera bij niet-macro stelselmatig op de Av staat, dat diafragma vind ik van oudsher de belangrijkste parameter en die hou ik regel ik dus zelf. Bij macro gaat ie in zijn M maar alleen om te zorgen dat de flitsautomatiek het voor het zeggen krijgt
    Eens

    Gewoon de parameter instellen waar jij graag invloed wilt hebben en de camera rekent de rest wel uit. Gewoon compenseren bij vreemde lichtsituaties en je zit altijd wel goed

    Studiowerk is een ander verhaal uiteraard.
    kvdvzondag 25 mei 2008 @ 15:35
    Ik schiet haast altijd op de Av stand. Maar gebruik net zo vaak MF lenzen als AF lenzen, en dan schiet ik uiteraard op Tv stand.

    M gebruik ik alleen op m'n Nikon F50, omdat daarvan de Av en Tv stand niet werken als ik er een MF lens aan hang.
    Jakhalszondag 25 mei 2008 @ 15:39
    Ik schiet altijd in M-stand. Gewoon de belichtingsmeter in gaten houden, en eventueel bijstellen. Gaat altijd prima.

    Tv/Av/P/A-dep/andere standen heb ik zelfs nog nooit uitgeprobeerd...
    Ouwesokzondag 25 mei 2008 @ 15:47
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 15:39 schreef Jakhals het volgende:
    Ik schiet altijd in M-stand. Gewoon de belichtingsmeter in gaten houden, en eventueel bijstellen. Gaat altijd prima.

    Tv/Av/P/A-dep/andere standen heb ik zelfs nog nooit uitgeprobeerd...
    En dan ben je dus min of meer gewoon een auto van A naar B aan het duwen, terwijl je nog nooit hebt overwogen de motor eens te starten. Dat volgen van die belichtingsmeter kan je camera zoveel sneller en nauwkeuriger dan je het zelf kunt, zeker wanneer je je belichtingsmeter onvoorwaardelijk de leiding geeft.
    Werkwijze is prima als ie je bevalt en goeie plaatjes oplevert, maar enigszins omslachtig is het wel.
    Werewolfzondag 25 mei 2008 @ 18:31
    Laten we niet te diep op de instellingen doorgaan.
    Tips werken niet altijd voor iedereen en ik wil het graag wel een beetje voor iedereen toegankelijk houden.

    Tv (ook wel S)= shutterspeed priority = zelf sluitertijd bepalen, bijbehorende diafragma doet de camera zelf.
    Av (ook wel A) = aperture priority = zelf diafragma bepalen, bijbehorende sluitertijd doet de camera zelf.
    P = program = witbalans, iso en/of belichtingscompensatie zelf instellen. Diafragma en sluitertijd doet de camera zelf
    M = manual = alles zelf instellen

    Voor de mensen die bepaalde termen niet begrijpen is er altijd nog de Fot Wiki
    Mr.Noodlezondag 25 mei 2008 @ 18:34
    Camera Tossing


    Foto: Cobalt

    Voor degene die het aandurven...

    Mooie platen kun je ermee krijgen, maar ik durf m'n dSLR niet de lucht in te gooien met m'n veel te dure lenzen

    [ Bericht 4% gewijzigd door Mr.Noodle op 26-05-2008 14:53:44 ]
    ACT-Fzondag 25 mei 2008 @ 19:24
    And last but not least,

    Controleer zeer regelmatig of je lens goed schoon is. Bij fel licht zie je een stofdeeltje onherroepelijk terug op de foto
    tonjazondag 25 mei 2008 @ 21:16
    Ik heb overal uv-filters op zitten. Misschien ook een tip om je lens te beschermen.
    kvdvzondag 25 mei 2008 @ 21:20
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 18:34 schreef Mr.Noodle het volgende:
    Camera Tossing

    [ afbeelding ]

    Voor degene die het aandurven...

    Mooie platen kun je ermee krijgen, maar ik durf m'n dSLR niet de lucht in te gooien met m'n veel te dure lenzen
    Toch wel erg tof, heb genoeg analoog spiegelspul liggen waar ik dat gerust eens mee wil proberen.
    Goede tip dus
    Boxkeepermaandag 26 mei 2008 @ 11:24
    Geen idee hoe je een model het beste kunt fotograferen? Download dit gratis proggie -> http://www.photocrack.com/main/mod.php?mod=userpage&page_id=74&menu=20 (onderaan modelpose)
    CompuMessmaandag 26 mei 2008 @ 13:39
    Aan het spelen met lange sluitertijden??
    Zoom dan ook eens geleidelijk in (of uit) tijdens een opname...



    Zet wel ff je cam op een statief!
    Bij bovenstaand voorbeeld: sluitertijd 3 seconden, na afdrukken 1 seconde wachten en daarna inzoomen in ongeveer 1 seconde.

    @Mr.Noodle: de door jou geplaatste foto is van deze maker, misschien ff erbij zetten... (edit: top!)

    [ Bericht 12% gewijzigd door CompuMess op 26-05-2008 16:15:15 ]
    Dickiesmaandag 26 mei 2008 @ 15:50
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 15:35 schreef kvdv het volgende:
    Ik schiet haast altijd op de Av stand. Maar gebruik net zo vaak MF lenzen als AF lenzen, en dan schiet ik uiteraard op Tv stand.

    M gebruik ik alleen op m'n Nikon F50, omdat daarvan de Av en Tv stand niet werken als ik er een MF lens aan hang.
    Precies hetzelfde hier, tot aan de F50 toe Morgen 2 rolletjes laten ontwikkelen, ben benieuwd
    Erasmodinsdag 27 mei 2008 @ 08:12
    Als je wat ruimte in je fototas over hebt, neem een setje alkaline's mee, kost geen drol maar je hebt altijd reserve bij je.
    Ynskedinsdag 27 mei 2008 @ 08:28
  • Als je een foto van een insect maakt, benader je onderwerp dan langzaam. Maak geen plotselinge bewegingen en probeer op dezelfde hoogte als het dier te blijven.

  • Maak meerdere foto's met een verschillend diafragma. Neem diafragma F8 als uitgangspunt en maak foto's met een groter en een kleiner diafragma.

  • Zorg ervoor dat de achtergrond de aandacht niet van het onderwerp afleidt. Probeer het ondewerp volledig scherp in beeld te krijgen en de achtergrond vaag.
  • peejdoriedinsdag 27 mei 2008 @ 11:09
    tvp
    Het-Gele-Tekendinsdag 27 mei 2008 @ 17:14
    - Als je macro fotografie doet en je scherptediepte is te klein om een heel insect scherp op de foto te krijgen, mik dan op de ogen. Als de ogen scherp zijn, komt zo'n beestje beter over.

    - Als je dan een vliegend insect wil fotograferen en je volgt Ynske's eerste tip van vandaag niet helemaal (of het beest vliegt toch weg, ondanks je voorzichtigheid), wacht dan ff. De kans is groot dat het in je directe omgeving weer ergens gaat zitten.
    ElizabethRdinsdag 27 mei 2008 @ 17:33
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Klinkt goed, gelijk proberen

    [ afbeelding ]


    Ik kreeg de slappe lach verdomme!! En ik kwam er echt niet meer uit. Mijn baas helemaal over de pis!!

    Mijn tip van de dag, neem een kersenpitzak mee als je geen zin hebt om met een groot statief te sjouwen. Vooral handig bij insecten en bloemen enzo. En dingen laag bij de grond.
    Vliegvragerdinsdag 27 mei 2008 @ 18:11
    quote:
    Op dinsdag 27 mei 2008 17:33 schreef ElizabethR het volgende:

    [..]

    Ik kreeg de slappe lach verdomme!! En ik kwam er echt niet meer uit. Mijn baas helemaal over de pis!!

    Mijn tip van de dag: posts van Ouwesok overslaan als je op je werk zit
    briana_muirinndinsdag 27 mei 2008 @ 19:57
    Tip van de dag:
    Een blanco boek kopen en er tips van de dag in noteren en er inspirerende foto's, tips, uitleg en workshops uit fotografiemagazines in plakken.
    Heb je altijd in 1 boek wat inspiratie en wat hoe-doe-je-dat-ook-alweer zaken achter de hand.
    Werewolfdinsdag 3 juni 2008 @ 23:44
    Even een kickje

    Probeer diepte in je foto te krijgen.

    Bijvoorbeeld door het gebruik van schuine lijnen...


    Of door bijvoorbeeld iets of iemand op de voorgrond te plaatsen:
    nimaradwoensdag 4 juni 2008 @ 21:05
    Ordinaire tvp.
    Shark.Baitdonderdag 5 juni 2008 @ 00:41
    fotografeer nooit Theo Maassen

    tenzij je camera aan (gratis) vervanging toe is
    kvdvdonderdag 5 juni 2008 @ 01:07
    Controleer, alvorens een MF lens op je dSLR te schroeven, of er geen delen (te ver) voorbij de adapter steken (draai ook een keer de focusring van begin naar eind). Kan schade aan de spiegel voorkomen.
    borbitdonderdag 5 juni 2008 @ 19:52
    laat bij een groeps foto iedereen achter de camera staan (zodat je op het schermpje kan kijken). Druk de timer in en ren allemaal tegelijkertijd het beeld in. Krijg je leuke lachende groeps foto;s
    feetjaidonderdag 5 juni 2008 @ 20:05
    Tip 261: Ok das een mooie plaatje! even camera pakken..oops die ligt thuis !!
    Tip 262: Ga eens de deur uit. Binnen in je huis, achter de PC zal je niet veel mooie plaajes kunnen schieten.
    Ouwesokdonderdag 5 juni 2008 @ 20:09
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 00:41 schreef Shark.Bait het volgende:
    fotografeer nooit Theo Maassen

    tenzij je camera aan (gratis) vervanging toe is
    Inspirerend

    Een eenpootstatief geeft je een extra beeldstabilisator voor hooguit zes tientjes en kent nog zoveel meer nuttige toepassingen. Zolang er brabantse komieken rondlopen is het zaak niet op robuustheid te bezuinigen
    tonjadonderdag 5 juni 2008 @ 20:23
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 20:09 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Inspirerend

    Een eenpootstatief geeft je een extra beeldstabilisator voor hooguit zes tientjes en kent nog zoveel meer nuttige toepassingen. Zolang er brabantse komieken rondlopen is het zaak niet op robuustheid te bezuinigen
    Hahaha Ik moest lachen
    Daantkedonderdag 5 juni 2008 @ 20:30
    Kijk eens hier rond als je op zoek bent naar spul zoals lensdoppen, zonnekappen, statiefjes of afstandsbedieningen. Supergoedkoop allemaal, zonder verzendkosten, en zeker met de huidige dollarkoers is het wel een bezoekje waard

    Heb nu een built-in flash diffusor, een remote en een statiefje in bestelling staan, en ik wil het polarisatiefilter proberen als die weer op voorraad is

    verdere discussie kan hier:
    DealExtreme ervaringentopic #9: Daar gaat ons salaris weer..
    Shark.Baitvrijdag 6 juni 2008 @ 05:01
    koop nooit een camera net voordat je met vakantie gaat met het oog om die camera te gaan gebruiken tijdens je vakantie. De kans is immers groot dat tegen de tijd dat je zo'n beetje weet hoe het ding werkt je vakantie voorbij is en je waarschijnlijk een heleboel gemiste kansen hebt omdat je te druk was om je nieuwe speeltje te leren kennen.
    Werewolfvrijdag 6 juni 2008 @ 09:10
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 05:01 schreef Shark.Bait het volgende:
    koop nooit een camera net voordat je met vakantie gaat met het oog om die camera te gaan gebruiken tijdens je vakantie. De kans is immers groot dat tegen de tijd dat je zo'n beetje weet hoe het ding werkt je vakantie voorbij is en je waarschijnlijk een heleboel gemiste kansen hebt omdat je te druk was om je nieuwe speeltje te leren kennen.
    Even daarop inhaken....
    Koop niet een nieuwe camera om dan mooie foto's te gaan maken.
    Veel te vaak hoor ik dat mensen een nieuwe camera nodig hebben omdat ze dan mooie foto's kunnen maken.
    Als je dan de resultaten bekijkt van desbetreffende fotograaf met zijn of haar 'nieuwe camera' valt het vaak erg tegen.

    Het niet de camera die mooie foto's maakt, maar de fotograaf.

    Zorg eerst dat je met een 'goedkopere' compact betere foto's leert maken. Maak desnoods een tussenstap naar een compact met instelmogelijkheden en zoom en stap pas over naar spiegelreflex als je echt tegen de beperkingen van de compactcamera's aan blijft lopen.
    Ouwesokvrijdag 6 juni 2008 @ 09:18
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 09:10 schreef Werewolf het volgende:

    [..]

    Even daarop inhaken....
    Koop niet een nieuwe camera om dan mooie foto's te gaan maken.
    Veel te vaak hoor ik dat mensen een nieuwe camera nodig hebben omdat ze dan mooie foto's kunnen maken.
    Als je dan de resultaten bekijkt van desbetreffende fotograaf met zijn of haar 'nieuwe camera' valt het vaak erg tegen.

    Het niet de camera die mooie foto's maakt, maar de fotograaf.

    Zorg eerst dat je met een 'goedkopere' compact betere foto's leert maken. Maak desnoods een tussenstap naar een compact met instelmogelijkheden en zoom en stap pas over naar spiegelreflex als je echt tegen de beperkingen van de compactcamera's aan blijft lopen.
    Hoho, denk een beetje om de fotoboer.
    Mooiere foto's maak je met meer megapixels, minstens twaalf frames per seconde, telecentralistisch gedramatiseerde lenzen met een lettertje meer en een stopje minder op je foolframeluchtafweergeschut.
    SPOILER
    Zo komen er weer leuke camera's voor weinig beschikbaar
    Ohja, en alles wat in de folder staat is waar
    [/Sok]

    Prima tipje, zelfs als je al met een digiflex fotografeert is het best nog zinvol eens te kijken waar de grenzen van een compactcamera liggen. Die blijken elke week net iets verderop te liggen.
    Erasmovrijdag 6 juni 2008 @ 09:44
    Lees je goed in op internet en luister nooit maar dan ook nooit naar mensen van de Mediamarkt ed.
    ''Ja meer, ziet u deze Casio, deze is lekker snel, dat komt omdat Casio ook van zulke goede rekenmachines maakt''

    Voor goed advies ga je gewoon naar de fotoboer
    Tha_Erikvrijdag 6 juni 2008 @ 09:48
    Mijn tip van vandaag:

    Ben niet bang voor nabewerking. Dat hoeft niet veel te zijn, maar net iets meer contrast, od een net hogere/lagere kleurverzadiging kan al een heel verschil maken tussen een aardige foto en een prachtige foto.
    Zelden komt er een foto rechtstreeks uit de camera rollen die precies zo is als wat je met je eigen ogen zag. Een beetje nabewerking kan daar heel goed bij helpen om toch dichter bij dat beeld te komen.
    Werewolfvrijdag 6 juni 2008 @ 09:52
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 09:48 schreef Tha_Erik het volgende:
    Mijn tip van vandaag:

    Ben niet bang voor nabewerking. Dat hoeft niet veel te zijn, maar net iets meer contrast, od een net hogere/lagere kleurverzadiging kan al een heel verschil maken tussen een aardige foto en een prachtige foto.
    Zelden komt er een foto rechtstreeks uit de camera rollen die precies zo is als wat je met je eigen ogen zag. Een beetje nabewerking kan daar heel goed bij helpen om toch dichter bij dat beeld te komen.
    Maar kijk uit voor dat je niet in doorschiet . Probeer zoveel mogelijk tijdens het fotograferen zelf te doen.
    Croppen omdat er storende factoren op je foto erbij staan kan je meestal al afvangen door van standpunt te veranderen of dichter op je onderwerp te gaan staan.
    Vliegvragervrijdag 6 juni 2008 @ 10:02
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 09:52 schreef Werewolf het volgende:

    [..]

    Maar kijk uit voor dat je niet in doorschiet . Probeer zoveel mogelijk tijdens het fotograferen zelf te doen.
    Croppen omdat er storende factoren op je foto erbij staan kan je meestal al afvangen door van standpunt te veranderen of dichter op je onderwerp te gaan staan.
    Samengevat: fotografeer alsof nabewerking geen optie is (maar bewerk dan alsnog na)
    Tha_Erikvrijdag 6 juni 2008 @ 10:07
    Nou ja, ik en mijn simpele (en ik bedoel echt simpele) compact fotograferen wel met het oog op dat er sowieso nabewerkt moet worden .
    Vliegvragervrijdag 6 juni 2008 @ 10:22
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 10:07 schreef Tha_Erik het volgende:
    Nou ja, ik en mijn simpele (en ik bedoel echt simpele) compact fotograferen wel met het oog op dat er sowieso nabewerkt moet worden .
    De puntjes die werewolf noemt, hebben niets met je camera te maken. Veel mensen kijken door de zoeker en denken dan al: "oh, dat corrigeer ik wel in PS", terwjil je beter kunt voorkomen dan genezen. Ben het wel met je eens dat de kwaliteit van vooral je lens mede bepaalt hoe veel nabewerking je nodig hebt voor een goed resultaat
    mweedavrijdag 6 juni 2008 @ 12:50
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 10:02 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    Samengevat: fotografeer alsof nabewerking geen optie is (maar bewerk dan alsnog na)
    So true.

    Mijn tip: Als je jezelf serieus neemt, noem je een lens een objectief.
    Vliegvragervrijdag 6 juni 2008 @ 12:54
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 12:50 schreef mweeda het volgende:

    [..]

    So true.

    Mijn tip: Als je jezelf serieus neemt, noem je een lens een objectief.
    briljante tip man, gaat echt leiden tot veel betere foto's
    spy08vrijdag 6 juni 2008 @ 15:04
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 11:55 schreef Biancavia het volgende:
    Als je van mensen foto's maakt, doe dat dan ongemerkt, zodat ze niet geforceerd gaan staan poseren.
    Ja want vaak vallen dan die foto's byzonder tegen en is de 'echtheid' er wel vanaf.
    Shark.Baitvrijdag 6 juni 2008 @ 15:58
    jongens, even lens objectief blijven graag

    [ ]
    fabrikanten schroeven de verzadiging/scherpte al aan in de compact camera's--waardoor ze beter verkopen en mensen al het idee hebben dat ze heel wat kunnen--dit doen fabrikanten NIET bij DSLRs, daarom zien de foto's recht uit een DSLR er enigzins onscherp en slapjes uit.

    Oja, de tip: neem alle lens reviews / meningen met een korrel zout, velen kletsen slechts anderen na over een lens/camera, en er zijn zeer weinig sites/ mensen die een wetenschappelijk verantwoorde test gedaan hebben met een specifieke lens/camera--wetenschappelijk verantwoord houdt in dat van een specifiek objectief/camera DRIE samples getest worden, liefst via 3 onafhankelijke wegen verkregen en van verschillende batches. De meeste mensen zijn fan van 1 bepaald merk en verdedigen dit merk tot op het bot; niet omdat ze betaald worden door de fabrikant, maar omdat ze nou eenmaal hun dure aanschaf op 1 of andere manier moeten rechtvaardigen.

    [ Bericht 24% gewijzigd door Shark.Bait op 06-06-2008 16:04:22 ]
    Erasmodinsdag 10 juni 2008 @ 21:16
    Het kan ook net zo goed persoonlijk zijn, maar als ik overdag met de camera door de stad fiets zie ik plaatwaardige dingen veel eerder als ik een zonnebril opheb
    Paddodonderdag 19 juni 2008 @ 23:36
    Is het onderwerp statisch? Oftewel geen beweging te verwachten? Camera neerzetten, desnoods zonder statief, maar op iets anders (rijstzak) en zelfontspanner gebruiken. Zeker bij weinig licht en langere sluitertijd is dit handiger dan in de hand houden.

    Binnen fotograferen maar je flits flitst alles plat? bierviltje oid (desnoods vingers) voor de flitser om deze naar plafond te kaatsen.

    In het donker vuurwerk of lasershow fotograferen? Zet de camera op video, en neem later stills. De resolutie daarvan is wel lager, maar in ieder geval beter dan enkele lucky shots. Bovendien wil de camera flitsen, wat onwenselijk is.

    Welke stand? Manual, Auto, Program, het kan allemaal, maar zorg dat je weet op welke stand de camera staat als je de knop in moet drukken. Leer jezelf aan -als je ook filmpjes maakt- de camera terug op de gewenste stand te zetten, voor je 'em uit zet. (zeg eens eerlijk, wie (wel eens filmpjes maakt) heeft niet ook per ongeluk filmpjes van 1.2 seconde die eigenlijk foto's moesten wezen?)

    In het donker: camera aanlaten. (desnoods LCD uitzetten) Voorkomt 4 seconden flits oplaad tijd, terwijl je onderwerp rustig doordendert.
    Erasmodonderdag 19 juni 2008 @ 23:50
    Als ik bovenstaand lees ben ik stiekem toch blij dat ik een DSLR heb
    veldmuisvrijdag 20 juni 2008 @ 09:21
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 23:36 schreef Paddo het volgende:
    In het donker vuurwerk of lasershow fotograferen? Zet de camera op video, en neem later stills. De resolutie daarvan is wel lager, maar in ieder geval beter dan enkele lucky shots. Bovendien wil de camera flitsen, wat onwenselijk is.
    Is dat fotograferen?

    Bovendien, als de camera wil flitsen moet je zorgen dat je instellingen goed staan.
    Rnejzaterdag 21 juni 2008 @ 15:47
    flits eens overdag...

    nu denk je.. da heeft heul geen effect...
    mits je flitser krachtig genoeg is, en je t goed doet, creeer je onwijze diepte in bijv. portretfotos...

    levert soms hele mooie foto's op
    veldmuiszaterdag 21 juni 2008 @ 16:38
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 15:47 schreef Rnej het volgende:
    flits eens overdag...

    nu denk je.. da heeft heul geen effect...
    mits je flitser krachtig genoeg is, en je t goed doet, creeer je onwijze diepte in bijv. portretfotos...

    levert soms hele mooie foto's op
    -1.7 EV.
    veldmuiszaterdag 21 juni 2008 @ 16:39
    Oh, en let op de max flitssynchronisatie.
    Ouwesokzaterdag 21 juni 2008 @ 17:11
    Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
    En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
    kwiebuskezaterdag 21 juni 2008 @ 17:18
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
    Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
    En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
    als ik vanaaf daar zou zitten, zou ik dit hier en nu ook niet gelezen hebben
    Erasmozaterdag 21 juni 2008 @ 17:40
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
    Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
    En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
    Bij ieder evenement is dat wel zo Ik zie hier ook vaak mensen die 's avonds al flitsend de dam op de foto willen zetten.
    Rnejzaterdag 21 juni 2008 @ 17:50
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 17:40 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Bij ieder evenement is dat wel zo Ik zie hier ook vaak mensen die 's avonds al flitsend de dam op de foto willen zetten.
    lol

    k heb een badass externe flitser (580 ex2) en die kan mensen op een metertje of 20-30 nog inflitsen... maar damn.. de hele dam inflitsen
    ACT-Fzaterdag 21 juni 2008 @ 18:02
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
    En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
    Daar verbaas ik me ook altijd over. Gebruik je batterijen eens nuttig
    Rnejzaterdag 21 juni 2008 @ 18:37
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 18:02 schreef ACT-F het volgende:

    [..]

    Daar verbaas ik me ook altijd over. Gebruik je batterijen eens nuttig
    ik verbaas me er niet echt over .. tig mensen met compactcameraatjes die alleen de aan/uit knop kunnen vinden en de ontspanner....
    Ouwesokzaterdag 21 juni 2008 @ 18:39
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 18:37 schreef Rnej het volgende:

    [..]

    ik verbaas me er niet echt over .. tig mensen met compactcameraatjes die alleen de aan/uit knop kunnen vinden en de ontspanner....
    De wat
    Erasmozaterdag 21 juni 2008 @ 18:56
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 18:39 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    De wat


    Rnejzaterdag 21 juni 2008 @ 19:01
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 18:39 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    De wat
    de knop waar je op moet drukken om de foto te maken.....
    Tha_Erikzondag 22 juni 2008 @ 11:01
    Volgende tip:

    Ook met een compact kan je mooie foto's maken !
    problematiQuezondag 22 juni 2008 @ 11:11
    Tijdens mijn 2 weken foto's maken in China en Korea heb ik ook het nodige geleerd:

    - Als het grote plaatje niet 'werkt', maak dan foto's van de details.
    - Kijk ook eens achterom.
    - Maak ook eens een foto van iets lelijks.
    - Koop een (oude, goedkope) primelens en leer zodoende enorm veel over compositie.
    - Alles op de foto wat niet interessant is, mag/moet eraf.
    - Koop een polarisatiefilter.
    - Zoek naar lijnen en herhalingen.
    - Een oog uit een land waar van links naar rechts gelezen wordt, komt linksonder de foto binnen. Het onderwerp komt het best tot z'n recht rechts bovenin de foto. Ookwel regel van derden.
    Vliegvragerzondag 22 juni 2008 @ 11:13
    maak gebruik van plafonds, muren en wat je verder kunt verzinnen om (flits)licht te reflecteren
    Rnejzondag 22 juni 2008 @ 12:17
    quote:
    Op zondag 22 juni 2008 11:01 schreef Tha_Erik het volgende:
    Volgende tip:

    Ook met een compact kan je mooie foto's maken !
    dat kan zeker.... maar dan moet je wel weten wat je in je handen hebt.. .de meeste mensen met een cybershot kijken niet verder dan die 2 knopjes. ...


    hell, met polaroidcameras met vieze kleuren en onscherpte kan je onwijs kicke foto's maken


    (misschien leuke tip, heb ik pas ook gedaan: een polaroid / meetzoeker / goedkoop cameraatje kopen met film, zodat je niet 21343243 keer kan proberen maar dat alles in 1x goed moet want je kan t niet terugzien, en in t geval van de polaroid kost het 1,50 per foto )
    tha_rizzozondag 22 juni 2008 @ 13:19
    Koop een tas, dat kan handig zijn als je alle batterijen van/voor de flitser los in de diffuser hebt liggen en je remt iets te hard in de auto
    Leuke zoektocht naar batterijen door de auto....
    staphoestdinsdag 24 juni 2008 @ 21:55
    Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief

    door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
    veldmuisdinsdag 24 juni 2008 @ 21:58
    quote:
    Op dinsdag 24 juni 2008 21:55 schreef staphoest het volgende:
    Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief

    door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
    Een standaard statiefschroef is GEEN standaard M-dingetje. Dat is nét anders, waardoor je de draad in je camera kan slopen.
    veldmuisdinsdag 24 juni 2008 @ 22:00
    quote:
    Op zondag 22 juni 2008 13:19 schreef tha_rizzo het volgende:
    Koop een tas, dat kan handig zijn als je alle batterijen van/voor de flitser los in de diffuser hebt liggen en je remt iets te hard in de auto
    Leuke zoektocht naar batterijen door de auto....
    !
    Werewolfdinsdag 24 juni 2008 @ 23:38
    quote:
    Op dinsdag 24 juni 2008 21:55 schreef staphoest het volgende:
    Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief

    door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
    Voor de mensen die dit nog niet snappen.....hier is het in een filmpje te zien:



    [ Bericht 15% gewijzigd door sanger op 25-06-2008 08:38:36 ]
    tankertuigwoensdag 25 juni 2008 @ 06:54
    Verbaast me dat deze nog niet genoemd is: Schiet plaatjes in RAW formaat Je komt toch nog best wat mensen tegen die de voordelen of het bestaan nog niet hebben ontdekt
    Vliegvragerwoensdag 25 juni 2008 @ 09:59
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 06:54 schreef tankertuig het volgende:
    Verbaast me dat deze nog niet genoemd is: Schiet plaatjes in RAW formaat Je komt toch nog best wat mensen tegen die de voordelen of het bestaan nog niet hebben ontdekt
    en juist die mensen hebben behoefte aan wat meer uitleg.
    veldmuiswoensdag 25 juni 2008 @ 10:30
    RAW+CaptureNX2+autoWB+shadow/highlightprotection .
    okay, en dan nog wat finetunen

    Alle foto's die matig belicht zijn zijn opeens weer prima te krijgen met vooral die highlight protection .
    sangerwoensdag 25 juni 2008 @ 10:34
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 09:59 schreef Vliegvrager het volgende:

    [..]

    en juist die mensen hebben behoefte aan wat meer uitleg.


    Ik ben er zo 1
    Werewolfwoensdag 25 juni 2008 @ 12:04
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 10:34 schreef sanger het volgende:

    [..]



    Ik ben er zo 1
    Bij RAW wordt er veel informatie over de omgeving opgeslagen in de foto. Zodoende kan je achteraf nog aanpassingen maken zoals het aanpassen van de belichting of het veranderen van de witbalans.
    Als je bijvoorbeeld buiten in JPG schiet met bijvoorbeeld je witbalans op lamplicht dan kan je naderhand op de computer nooit de foto meer netjes de goede instelling geven.
    Met een foto in RAW geschoten is veel meer informatie opgeslagen en kan je dit dus wel.
    sangerwoensdag 25 juni 2008 @ 12:15
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 12:04 schreef Werewolf het volgende:

    [..]

    Bij RAW wordt er veel informatie over de omgeving opgeslagen in de foto. Zodoende kan je achteraf nog aanpassingen maken zoals het aanpassen van de belichting of het veranderen van de witbalans.
    Als je bijvoorbeeld buiten in JPG schiet met bijvoorbeeld je witbalans op lamplicht dan kan je naderhand op de computer nooit de foto meer netjes de goede instelling geven.
    Met een foto in RAW geschoten is veel meer informatie opgeslagen en kan je dit dus wel.
    Kijk. Zo ver was ik dus nog niet met de theorie

    Dank je
    BUG80woensdag 25 juni 2008 @ 12:21
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
    Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
    En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
    Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
    Werewolfwoensdag 25 juni 2008 @ 12:26
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 12:21 schreef BUG80 het volgende:

    [..]

    Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
    Probeer niet door ramen te flitsen
    veldmuiswoensdag 25 juni 2008 @ 13:16
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 12:21 schreef BUG80 het volgende:

    [..]

    Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
    Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!

    .
    tankertuigwoensdag 25 juni 2008 @ 13:19
    JPEG is een verzameling van pixels in paar kleurtjes. RAW word ook wel een digitaal negatief genoemd. Klopt niet helemaal. Naast het beeld, bevat het RAW bestand ook informatie over de sluitertijd, lichtmeter, welk diafragma etc. Programma's als photoshop kunnen met die informatie veel meer kwaliteit halen dan met een jpeg. Een onderbelichte foto is met RAW vaak nog wat te maken, met jpeg kan dit niet meer.
    veldmuiswoensdag 25 juni 2008 @ 13:22
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 13:19 schreef tankertuig het volgende:
    Naast het beeld, bevat het RAW bestand ook informatie over de sluitertijd, lichtmeter, welk diafragma etc. Programma's als photoshop kunnen met die informatie veel meer kwaliteit halen dan met een jpeg.
    Gek genoeg zit die informatie ook in een JPEG. .
    Wat voor kwaliteit photoshop daarmee precies haalt weet ik niet trouwens.
    quote:
    onderbelichte foto is met RAW vaak nog wat te maken, met jpeg kan dit niet meer.
    Met JPEG zijn de mogelijkheden kleiner, maar er valt vaak nog wel wat aan te doen. Verwacht geen wonderen, maar dat geldt voor RAW ook. Een fatsoenlijke foto is het beste begin.
    tankertuigwoensdag 25 juni 2008 @ 13:22
    oeps... net over het berichtje van werewolf gelzen :S
    didotcicerowoensdag 25 juni 2008 @ 13:26
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 13:16 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!

    .
    tja...
    tankertuigwoensdag 25 juni 2008 @ 13:29
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 13:22 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    Gek genoeg zit die informatie ook in een JPEG. .
    Wat voor kwaliteit photoshop daarmee precies haalt weet ik niet trouwens.
    [..]

    Met JPEG zijn de mogelijkheden kleiner, maar er valt vaak nog wel wat aan te doen. Verwacht geen wonderen, maar dat geldt voor RAW ook. Een fatsoenlijke foto is het beste begin.
    Een onderdeel van de informatie in een RAW bestand is het ruwe beeldmateriaal van de sensor. Bij een JPEG bekijkt de camera zelf of het nodig is nog bepaalde bewerkingen te doen aan het beeld, voert deze door en renderd het beeld. Daardoor krijg je een plat beeld. De info die dan nog beschikbaar is, kun je vergelijken met ID3 tags bij MP3's. Is gewoon wat extra informatie voor de bezitter van de afbeelding.
    veldmuiswoensdag 25 juni 2008 @ 13:31
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 13:29 schreef tankertuig het volgende:

    [..]

    Een onderdeel van de informatie in een RAW bestand is het ruwe beeldmateriaal van de sensor. Bij een JPEG bekijkt de camera zelf of het nodig is nog bepaalde bewerkingen te doen aan het beeld, voert deze door en renderd het beeld. Daardoor krijg je een plat beeld. De info die dan nog beschikbaar is, kun je vergelijken met ID3 tags bij MP3's. Is gewoon wat extra informatie voor de bezitter van de afbeelding.
    Wat probeer je nu te zeggen? Je zegt dat in RAW bestanden informatie zit als sluitertijd, lichtmeter en diafragma. Die informatie zit ook in de EXIF van een JPEG bestand hoor. Of je moet een wel heel inferieure camera hebben.
    tankertuigwoensdag 25 juni 2008 @ 13:37
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 13:31 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    Wat probeer je nu te zeggen? Je zegt dat in RAW bestanden informatie zit als sluitertijd, lichtmeter en diafragma. Die informatie zit ook in de EXIF van een JPEG bestand hoor. Of je moet een wel heel inferieure camera hebben.
    das misschien net niet een heel goed voorbeeld
    Vliegvragerwoensdag 25 juni 2008 @ 21:35
    mmm, we dwalen een beetje af geloof ik.

    Mijn tip van deze week: fotografeer kinderen en huisdieren vanuit een lager standpunt: Get down!
    Rnejwoensdag 25 juni 2008 @ 22:27
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 13:16 schreef veldmuis het volgende:

    [..]

    Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!

    .
    een beroeps die de manual stand op z'n slr niet kan vinden? ... mmmm


    fotograaf is geen beschermd beroep.... en das aan de ene kant jammer (een hoooop prutsers out there) ... aan de andere kant ook niet.. mensen zonder opleiding maar met talent komen ook nog ergens....

    vroeger vond ik Pro's met een stapel witte lenzen maar heel stoer... nu vind ik t over algemeen nerds die teveel geld over hebben


    sorry: edit: ontopique:

    knijp je diafragma soms eens af, je zal zien dat je foto's er scherper op worden (ja, zelfs bij die ene hele dure lens helpt een beetje afknijpen soms nog wel)

    als je de scherptediepte niet nodig hebt en er is genoeg licht kan je NOG scherpere foto's maken... soms leuk
    Erasmowoensdag 9 juli 2008 @ 22:22
    Zoek ook als je je camera niet mee hebt naar mooie composities en lijnen.
    RonaldVwoensdag 9 juli 2008 @ 23:18
    Tippie voor als je met totaal onervaren modellen gaat werken: Neem een oud geheugenkaartje (bijvoorbeeld het kaartje dat standaard bij je camera zit), stop die in je camera, en klik je helemaal gek op je model. Na een minuut of 15 (in extreme gevallen 30) zal je model de camera gaan negeren, er valt toch niet aan te ontsnappen. Dat is het moment om het geheugenkaartje met veel opslag te pakken, en de sessie echt op te starten. Je model is nu veel relaxter, en dat zie je terug in de fotos.

    En dat oude kaartje? Je kunt hem thuis nog even doorkijken. Soms heb je geluk, en staan er een paar leuke platen op. Ik wis ze direct bij thuiskomst.
    sangerdonderdag 10 juli 2008 @ 09:37
    quote:
    Op woensdag 9 juli 2008 23:18 schreef RonaldV het volgende:
    Tippie voor als je met totaal onervaren modellen gaat werken: Neem een oud geheugenkaartje (bijvoorbeeld het kaartje dat standaard bij je camera zit), stop die in je camera, en klik je helemaal gek op je model. Na een minuut of 15 (in extreme gevallen 30) zal je model de camera gaan negeren, er valt toch niet aan te ontsnappen. Dat is het moment om het geheugenkaartje met veel opslag te pakken, en de sessie echt op te starten. Je model is nu veel relaxter, en dat zie je terug in de fotos.

    En dat oude kaartje? Je kunt hem thuis nog even doorkijken. Soms heb je geluk, en staan er een paar leuke platen op. Ik wis ze direct bij thuiskomst.
    immortalseandonderdag 10 juli 2008 @ 15:06
    mijn tip:

    probeer niet te veel onderwerpen op één foto te zetten, wordt het zo chaotisch van, concentreer je op het hoofdonderwerp (en maximaal twee sub-onderwerpen, al het goede komt in drieën) ... gewoon lekker dichtbij het onderwerp gaan staan dus.

    bedenk je maar eens hoeveel foto's je al van de eiffeltoren hebt gezien ... maar je ziet vrijwel geen foto's van details ervan. op deze manier heb je in ieder geval foto's die je vrienden leuker vinden om naar te kijken, dan de foto die ze al 300 maal in dezelfde stand zijn tegengekomen.


    en als je meer onderwerpen wilt fotograferen ergens van, maak dan nog een paar foto's, en maak er een hele fotoreportage van.