EYH WAT KIJK JE SWA?! DIE DIE TOESTEL WEG! en krijg je klap op de harsesquote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:55 schreef Biancavia het volgende:
Als je van mensen foto's maakt, doe dat dan ongemerkt, zodat ze niet geforceerd gaan staan poseren.
Niet doen bij onbekende negers dan.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:59 schreef Dibble het volgende:
[..]
EYH WAT KIJK JE SWA?! DIE DIE TOESTEL WEG! en krijg je klap op de harses
Of een geheugenkaartjequote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:23 schreef Gizmo112 het volgende:
zorg dat er een rolletje in zit....
Leuk he de M-standquote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:20 schreef HMaster-II het volgende:
Check je camera setting voor je gaat shootenGoh overbelicht, oh ISO800 in de volle zon buiten met F/4 1/25sec
Goed ideequote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:02 schreef Erasmo het volgende:
Koop ergens een oude analog (slr)camera en gebruik die een paar dagen. Je gaat dan veel bewuster foto's maken
Dat vergeet ik ook nog wel eens ja..quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:48 schreef kvdv het volgende:
En dan een vrij simpele, maar ik vergeet het zelf nogal 'ns:
- Check je ISO.
oh, dfie flikker ik altijd weg, wat slimquote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:02 schreef Jarno het volgende:
Verzamel silica-zakjes (die kleine zakjes met korrels waar vaak 'throw away' op staat) die soms bij producten zitten om de boel droog te houden en mik er een paar in je fototas!
Als ze roze zijn geworden zijn ze onbruikbaar geworden, dan zitten de korrels vol water. Door ze in een oven te drogen kan je ze weer bruikbaar maken, maar dan wel uit de plastic zakjes halen, want die smelten in een oven (DUH!)quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:10 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
oh, dfie flikker ik altijd weg, wat slim
en wat erg dat ik daar zelf niet op gekomen ben
Lol met 1/50 kun je ook scherpe fotos schieten hoor. Ligt er net aan wat voor lens etc. Bovendien zijn snelle sluitertijden geen garantie voor scherpe fotos. Beter kies je een juiste combinatie diafragma en sluitertijd.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 20:10 schreef Jakhals het volgende:
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Klinkt goed, gelijk proberenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 20:10 schreef Jakhals het volgende:
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Thanks for the mental imagequote:Op vrijdag 23 mei 2008 20:59 schreef Shark.Bait het volgende:
Gebruik je benen, zij maken van zelfs de beste prime een mooie zoomlensEn ze kunnen je onderwerp ook helpen van een andere kant te zien.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Klinkt goed, gelijk proberen
[ afbeelding ]
Nou, haarscherp toch?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nicequote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:18 schreef Ouwesok het volgende:
Tipje voor gebruikers van compactcamera's : Leer die ontspanknop kennen.
Leer het punt op te zoeken waarbij de camera scherpstelt en leer vooral om de ontspanner een tijdje op dat punt te kunnen houden en hem pas door te drukken naar een opname wanneer jij dat wilt. Ontspanvertraging(of shutterlag zoals sommigen dat noemen) hoort daarmee zo ongeveer tot het verleden.
Voorbeeldje.
Mijn Coolpix5700 is bij rechttoerechtaangebruik zo traag als een drol op een plat dak. De bedoeling was om het 'slingerding' op zijn dooie punt te fotograferen. Op de eerste zwaai stelde de Coolpix scherp, toen het slingerding weer verscheen was het nog alleen een kwestie van die glimmende knoppie doordrukken
[ afbeelding ]
ja, 't is geen schone kunst wat ik daar neerplemp, maar het onderbouwt de werkwijze wel
Een beetje gevoel voor een tweetrapsontspanner komt je overigens ook nog van pas wanneer je met een spiegelreflex gaat spelen en je daarbij geen USM, HSM of andere brulautofocus gebruikt.
Zullen we die tip even doorrekenenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:20 schreef tonja het volgende:
Bij sneeuwlandschappen 2 stops onderbelichten. (zelf nooit geprobeerd, maar heb ik ooit ergens opgevangen)
Probeer het eens uit zou ik zeggenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:30 schreef tonja het volgende:
Snap ik niet.. Bij het overbelichten krijg je dan toch onherroepelijk uitgebeten delen, en andersom dichtgelopen zwart?
Gewoon ding op automaatstand naar keuze zonder correcties, vel papier in kader, scherpstellen, afvuren.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:57 schreef tonja het volgende:
<iets met drankjes>
Wat bedoel je met een recht-toe-recht-aan?
Ik heb eerder last van het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:00 schreef didotcicero het volgende:
- Hou je camera ook eens rechtop (staand) in plaats van horizontaal (liggend)
Het is echt zo! Mijn eigen ervaring leert mij dat wanneer je foto's uit losse hand schiet, de foto's die genomen zijn met 1/3200 en ISO400 aanzienlijk scherper zijn dan foto's genomen met 1/640 en ISO200. Beide in dezelfde situatie, met gezichten enzo wanneer je 'm op ware grootte bekijkt. Dan zijn de rimpels, poriën etc op 1/3200 aanzienlijk scherper dan op 1/640.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Post eens wat voorbeelden dan?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 17:37 schreef Jakhals het volgende:
[..]
Het is echt zo! Mijn eigen ervaring leert mij dat wanneer je foto's uit losse hand schiet, de foto's die genomen zijn met 1/3200 en ISO400 aanzienlijk scherper zijn dan foto's genomen met 1/640 en ISO200. Beide in dezelfde situatie, met gezichten enzo wanneer je 'm op ware grootte bekijkt. Dan zijn de rimpels, poriën etc op 1/3200 aanzienlijk scherper dan op 1/640.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |