EYH WAT KIJK JE SWA?! DIE DIE TOESTEL WEG! en krijg je klap op de harsesquote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:55 schreef Biancavia het volgende:
Als je van mensen foto's maakt, doe dat dan ongemerkt, zodat ze niet geforceerd gaan staan poseren.
Niet doen bij onbekende negers dan.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:59 schreef Dibble het volgende:
[..]
EYH WAT KIJK JE SWA?! DIE DIE TOESTEL WEG! en krijg je klap op de harses
Of een geheugenkaartjequote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:23 schreef Gizmo112 het volgende:
zorg dat er een rolletje in zit....
Leuk he de M-standquote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:20 schreef HMaster-II het volgende:
Check je camera setting voor je gaat shootenGoh overbelicht, oh ISO800 in de volle zon buiten met F/4 1/25sec
Goed ideequote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:02 schreef Erasmo het volgende:
Koop ergens een oude analog (slr)camera en gebruik die een paar dagen. Je gaat dan veel bewuster foto's maken
Dat vergeet ik ook nog wel eens ja..quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:48 schreef kvdv het volgende:
En dan een vrij simpele, maar ik vergeet het zelf nogal 'ns:
- Check je ISO.
oh, dfie flikker ik altijd weg, wat slimquote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:02 schreef Jarno het volgende:
Verzamel silica-zakjes (die kleine zakjes met korrels waar vaak 'throw away' op staat) die soms bij producten zitten om de boel droog te houden en mik er een paar in je fototas!
Als ze roze zijn geworden zijn ze onbruikbaar geworden, dan zitten de korrels vol water. Door ze in een oven te drogen kan je ze weer bruikbaar maken, maar dan wel uit de plastic zakjes halen, want die smelten in een oven (DUH!)quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:10 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
oh, dfie flikker ik altijd weg, wat slim
en wat erg dat ik daar zelf niet op gekomen ben
Lol met 1/50 kun je ook scherpe fotos schieten hoor. Ligt er net aan wat voor lens etc. Bovendien zijn snelle sluitertijden geen garantie voor scherpe fotos. Beter kies je een juiste combinatie diafragma en sluitertijd.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 20:10 schreef Jakhals het volgende:
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Klinkt goed, gelijk proberenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 20:10 schreef Jakhals het volgende:
Zorg voor snelle sluitertijden (1/2000 sec bijv). Dan krijg je scherpe foto's.
Thanks for the mental imagequote:Op vrijdag 23 mei 2008 20:59 schreef Shark.Bait het volgende:
Gebruik je benen, zij maken van zelfs de beste prime een mooie zoomlensEn ze kunnen je onderwerp ook helpen van een andere kant te zien.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Klinkt goed, gelijk proberen
[ afbeelding ]
Nou, haarscherp toch?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nicequote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:18 schreef Ouwesok het volgende:
Tipje voor gebruikers van compactcamera's : Leer die ontspanknop kennen.
Leer het punt op te zoeken waarbij de camera scherpstelt en leer vooral om de ontspanner een tijdje op dat punt te kunnen houden en hem pas door te drukken naar een opname wanneer jij dat wilt. Ontspanvertraging(of shutterlag zoals sommigen dat noemen) hoort daarmee zo ongeveer tot het verleden.
Voorbeeldje.
Mijn Coolpix5700 is bij rechttoerechtaangebruik zo traag als een drol op een plat dak. De bedoeling was om het 'slingerding' op zijn dooie punt te fotograferen. Op de eerste zwaai stelde de Coolpix scherp, toen het slingerding weer verscheen was het nog alleen een kwestie van die glimmende knoppie doordrukken
[ afbeelding ]
ja, 't is geen schone kunst wat ik daar neerplemp, maar het onderbouwt de werkwijze wel
Een beetje gevoel voor een tweetrapsontspanner komt je overigens ook nog van pas wanneer je met een spiegelreflex gaat spelen en je daarbij geen USM, HSM of andere brulautofocus gebruikt.
Zullen we die tip even doorrekenenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:20 schreef tonja het volgende:
Bij sneeuwlandschappen 2 stops onderbelichten. (zelf nooit geprobeerd, maar heb ik ooit ergens opgevangen)
Probeer het eens uit zou ik zeggenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:30 schreef tonja het volgende:
Snap ik niet.. Bij het overbelichten krijg je dan toch onherroepelijk uitgebeten delen, en andersom dichtgelopen zwart?
Gewoon ding op automaatstand naar keuze zonder correcties, vel papier in kader, scherpstellen, afvuren.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:57 schreef tonja het volgende:
<iets met drankjes>
Wat bedoel je met een recht-toe-recht-aan?
Ik heb eerder last van het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:00 schreef didotcicero het volgende:
- Hou je camera ook eens rechtop (staand) in plaats van horizontaal (liggend)
Het is echt zo! Mijn eigen ervaring leert mij dat wanneer je foto's uit losse hand schiet, de foto's die genomen zijn met 1/3200 en ISO400 aanzienlijk scherper zijn dan foto's genomen met 1/640 en ISO200. Beide in dezelfde situatie, met gezichten enzo wanneer je 'm op ware grootte bekijkt. Dan zijn de rimpels, poriën etc op 1/3200 aanzienlijk scherper dan op 1/640.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Post eens wat voorbeelden dan?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 17:37 schreef Jakhals het volgende:
[..]
Het is echt zo! Mijn eigen ervaring leert mij dat wanneer je foto's uit losse hand schiet, de foto's die genomen zijn met 1/3200 en ISO400 aanzienlijk scherper zijn dan foto's genomen met 1/640 en ISO200. Beide in dezelfde situatie, met gezichten enzo wanneer je 'm op ware grootte bekijkt. Dan zijn de rimpels, poriën etc op 1/3200 aanzienlijk scherper dan op 1/640.
Daarentegen: Als je een statief hebt en je kan hem meenemen, neem hem dan mee. Je foto´s worden altijd scherper.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:33 schreef kvdv het volgende:
Nog eentje voordat ik hem vergeet:
- Oefen 's avonds eens met lange sluitertijden uit de hand schieten. Combinatie stabiel staan / adem inhouden / camera tegen voorhoofd drukken etc. Oefening baart kunst en het scheelt tijd en sjouwwerk (statief)
Eensquote:Op zondag 25 mei 2008 15:24 schreef Ouwesok het volgende:
Natuurlijk is het nobel om alles in die M-stand te doen, maar als een belichtingsautomaat echt zo slecht was als door sommigen wordt gesuggereerd zaten ze natuurlijk ruim veertig jaar na de introduktie al lang niet meer in de camera's, en bedenk dat een automobilist ook niet beter presteert wanneer hij zijn voertuig van A naar B duwt.
De aanrader is dan ook om alleen die parameters in te stellen waar je zelf mee vertrouwd bent en de rest gewoon aan die automaat over te laten. In den beginne dus in de P, en als die camera eenmaal lekker in je handen staat probeer je rustig een voor een al die andere instellingen uit tot je weet wat je invloed is. Het plaatje telt, de manier waarop telt minder tot niet.
Voor mijn eigen praktijk houdt dat in dat de camera bij niet-macro stelselmatig op de Av staat, dat diafragma vind ik van oudsher de belangrijkste parameter en die hou ik regel ik dus zelf. Bij macro gaat ie in zijn M maar alleen om te zorgen dat de flitsautomatiek het voor het zeggen krijgt
En dan ben je dus min of meer gewoon een auto van A naar B aan het duwen, terwijl je nog nooit hebt overwogen de motor eens te starten. Dat volgen van die belichtingsmeter kan je camera zoveel sneller en nauwkeuriger dan je het zelf kunt, zeker wanneer je je belichtingsmeter onvoorwaardelijk de leiding geeft.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:39 schreef Jakhals het volgende:
Ik schiet altijd in M-stand. Gewoon de belichtingsmeter in gaten houden, en eventueel bijstellen. Gaat altijd prima.
Tv/Av/P/A-dep/andere standen heb ik zelfs nog nooit uitgeprobeerd...
Toch wel erg tof, heb genoeg analoog spiegelspul liggen waar ik dat gerust eens mee wil proberen.quote:Op zondag 25 mei 2008 18:34 schreef Mr.Noodle het volgende:
Camera Tossing
[ afbeelding ]
Voor degene die het aandurven...
Mooie platen kun je ermee krijgen, maar ik durf m'n dSLR niet de lucht in te gooien met m'n veel te dure lenzen
Precies hetzelfde hier, tot aan de F50 toequote:Op zondag 25 mei 2008 15:35 schreef kvdv het volgende:
Ik schiet haast altijd op de Av stand. Maar gebruik net zo vaak MF lenzen als AF lenzen, en dan schiet ik uiteraard op Tv stand.
M gebruik ik alleen op m'n Nikon F50, omdat daarvan de Av en Tv stand niet werken als ik er een MF lens aan hang.
Ik kreeg de slappe lach verdomme!! En ik kwam er echt niet meer uit. Mijn baas helemaal over de pis!!quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mijn tip van de dag: posts van Ouwesok overslaan als je op je werk zitquote:Op dinsdag 27 mei 2008 17:33 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik kreeg de slappe lach verdomme!! En ik kwam er echt niet meer uit. Mijn baas helemaal over de pis!!
Inspirerendquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:41 schreef Shark.Bait het volgende:
fotografeer nooit Theo Maassen
tenzij je camera aan (gratis) vervanging toe is
Hahahaquote:Op donderdag 5 juni 2008 20:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Inspirerend
Een eenpootstatief geeft je een extra beeldstabilisator voor hooguit zes tientjes en kent nog zoveel meer nuttige toepassingen. Zolang er brabantse komieken rondlopen is het zaak niet op robuustheid te bezuinigen
Even daarop inhaken....quote:Op vrijdag 6 juni 2008 05:01 schreef Shark.Bait het volgende:
koop nooit een camera net voordat je met vakantie gaat met het oog om die camera te gaan gebruiken tijdens je vakantie. De kans is immers groot dat tegen de tijd dat je zo'n beetje weet hoe het ding werkt je vakantie voorbij is en je waarschijnlijk een heleboel gemiste kansen hebt omdat je te druk was om je nieuwe speeltje te leren kennen.
Hoho, denk een beetje om de fotoboer.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:10 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Even daarop inhaken....
Koop niet een nieuwe camera om dan mooie foto's te gaan maken.
Veel te vaak hoor ik dat mensen een nieuwe camera nodig hebben omdat ze dan mooie foto's kunnen maken.
Als je dan de resultaten bekijkt van desbetreffende fotograaf met zijn of haar 'nieuwe camera' valt het vaak erg tegen.
Het niet de camera die mooie foto's maakt, maar de fotograaf.
Zorg eerst dat je met een 'goedkopere' compact betere foto's leert maken. Maak desnoods een tussenstap naar een compact met instelmogelijkheden en zoom en stap pas over naar spiegelreflex als je echt tegen de beperkingen van de compactcamera's aan blijft lopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ohja, en alles wat in de folder staat is waar![]()
[/Sok]
Prima tipje, zelfs als je al met een digiflex fotografeert is het best nog zinvol eens te kijken waar de grenzen van een compactcamera liggen. Die blijken elke week net iets verderop te liggen.Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
Maar kijk uit voor dat je niet in doorschietquote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:48 schreef Tha_Erik het volgende:
Mijn tip van vandaag:
Ben niet bang voor nabewerking. Dat hoeft niet veel te zijn, maar net iets meer contrast, od een net hogere/lagere kleurverzadiging kan al een heel verschil maken tussen een aardige foto en een prachtige foto.
Zelden komt er een foto rechtstreeks uit de camera rollen die precies zo is als wat je met je eigen ogen zag. Een beetje nabewerking kan daar heel goed bij helpen om toch dichter bij dat beeld te komen.
Samengevat: fotografeer alsof nabewerking geen optie is (maar bewerk dan alsnog na)quote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:52 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Maar kijk uit voor dat je niet in doorschiet. Probeer zoveel mogelijk tijdens het fotograferen zelf te doen.
Croppen omdat er storende factoren op je foto erbij staan kan je meestal al afvangen door van standpunt te veranderen of dichter op je onderwerp te gaan staan.
De puntjes die werewolf noemt, hebben niets met je camera te maken. Veel mensen kijken door de zoeker en denken dan al: "oh, dat corrigeer ik wel in PS", terwjil je beter kunt voorkomen dan genezen. Ben het wel met je eens dat de kwaliteit van vooral je lens mede bepaalt hoe veel nabewerking je nodig hebt voor een goed resultaatquote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:07 schreef Tha_Erik het volgende:
Nou ja, ik en mijn simpele (en ik bedoel echt simpele) compact fotograferen wel met het oog op dat er sowieso nabewerkt moet worden.
So true.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:02 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Samengevat: fotografeer alsof nabewerking geen optie is (maar bewerk dan alsnog na)
briljante tip man, gaat echt leiden tot veel betere foto'squote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:50 schreef mweeda het volgende:
[..]
So true.
Mijn tip: Als je jezelf serieus neemt, noem je een lens een objectief.
Ja want vaak vallen dan die foto's byzonder tegen en is de 'echtheid' er wel vanaf.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:55 schreef Biancavia het volgende:
Als je van mensen foto's maakt, doe dat dan ongemerkt, zodat ze niet geforceerd gaan staan poseren.
Is dat fotograferen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:36 schreef Paddo het volgende:
In het donker vuurwerk of lasershow fotograferen? Zet de camera op video, en neem later stills. De resolutie daarvan is wel lager, maar in ieder geval beter dan enkele lucky shots. Bovendien wil de camera flitsen, wat onwenselijk is.
-1.7 EV.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:47 schreef Rnej het volgende:
flits eens overdag...
nu denk je.. da heeft heul geen effect...
mits je flitser krachtig genoeg is, en je t goed doet, creeer je onwijze diepte in bijv. portretfotos...
levert soms hele mooie foto's op
als ik vanaaf daar zou zitten, zou ik dit hier en nu ook niet gelezen hebbenquote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
Bij ieder evenement is dat wel zoquote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
lolquote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:40 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Bij ieder evenement is dat wel zoIk zie hier ook vaak mensen die 's avonds al flitsend de dam op de foto willen zetten.
Daar verbaas ik me ook altijd over. Gebruik je batterijen eens nuttigquote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
ik verbaas me er niet echt over .. tig mensen met compactcameraatjes die alleen de aan/uit knop kunnen vinden en de ontspanner....quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar verbaas ik me ook altijd over. Gebruik je batterijen eens nuttig
De watquote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:37 schreef Rnej het volgende:
[..]
ik verbaas me er niet echt over .. tig mensen met compactcameraatjes die alleen de aan/uit knop kunnen vinden en de ontspanner....
dat kan zeker.... maar dan moet je wel weten wat je in je handen hebt.. .de meeste mensen met een cybershot kijken niet verder dan die 2 knopjes. ...quote:Op zondag 22 juni 2008 11:01 schreef Tha_Erik het volgende:
Volgende tip:
Ook met een compact kan je mooie foto's maken!
Een standaard statiefschroef is GEEN standaard M-dingetje. Dat is nét anders, waardoor je de draad in je camera kan slopen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:55 schreef staphoest het volgende:
Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief
door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
quote:Op zondag 22 juni 2008 13:19 schreef tha_rizzo het volgende:
Koop een tas, dat kan handig zijn als je alle batterijen van/voor de flitser los in de diffuser hebt liggen en je remt iets te hard in de auto
Leuke zoektocht naar batterijen door de auto....![]()
Voor de mensen die dit nog niet snappen.....hier is het in een filmpje te zien:quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:55 schreef staphoest het volgende:
Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief
door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
en juist die mensen hebben behoefte aan wat meer uitleg.quote:Op woensdag 25 juni 2008 06:54 schreef tankertuig het volgende:
Verbaast me dat deze nog niet genoemd is: Schiet plaatjes in RAW formaatJe komt toch nog best wat mensen tegen die de voordelen of het bestaan nog niet hebben ontdekt
quote:Op woensdag 25 juni 2008 09:59 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
en juist die mensen hebben behoefte aan wat meer uitleg.
Bij RAW wordt er veel informatie over de omgeving opgeslagen in de foto. Zodoende kan je achteraf nog aanpassingen maken zoals het aanpassen van de belichting of het veranderen van de witbalans.quote:
Kijk. Zo ver was ik dus nog niet met de theoriequote:Op woensdag 25 juni 2008 12:04 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Bij RAW wordt er veel informatie over de omgeving opgeslagen in de foto. Zodoende kan je achteraf nog aanpassingen maken zoals het aanpassen van de belichting of het veranderen van de witbalans.
Als je bijvoorbeeld buiten in JPG schiet met bijvoorbeeld je witbalans op lamplicht dan kan je naderhand op de computer nooit de foto meer netjes de goede instelling geven.
Met een foto in RAW geschoten is veel meer informatie opgeslagen en kan je dit dus wel.
Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grapquote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
Probeer niet door ramen te flitsenquote:Op woensdag 25 juni 2008 12:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:21 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
Gek genoeg zit die informatie ook in een JPEG.quote:Op woensdag 25 juni 2008 13:19 schreef tankertuig het volgende:
Naast het beeld, bevat het RAW bestand ook informatie over de sluitertijd, lichtmeter, welk diafragma etc. Programma's als photoshop kunnen met die informatie veel meer kwaliteit halen dan met een jpeg.
Met JPEG zijn de mogelijkheden kleiner, maar er valt vaak nog wel wat aan te doen. Verwacht geen wonderen, maar dat geldt voor RAW ook. Een fatsoenlijke foto is het beste begin.quote:onderbelichte foto is met RAW vaak nog wat te maken, met jpeg kan dit niet meer.
tja...quote:Op woensdag 25 juni 2008 13:16 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!.
Een onderdeel van de informatie in een RAW bestand is het ruwe beeldmateriaal van de sensor. Bij een JPEG bekijkt de camera zelf of het nodig is nog bepaalde bewerkingen te doen aan het beeld, voert deze door en renderd het beeld. Daardoor krijg je een plat beeld. De info die dan nog beschikbaar is, kun je vergelijken met ID3 tags bij MP3's. Is gewoon wat extra informatie voor de bezitter van de afbeelding.quote:Op woensdag 25 juni 2008 13:22 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Gek genoeg zit die informatie ook in een JPEG..
Wat voor kwaliteit photoshop daarmee precies haalt weet ik niet trouwens.
[..]
Met JPEG zijn de mogelijkheden kleiner, maar er valt vaak nog wel wat aan te doen. Verwacht geen wonderen, maar dat geldt voor RAW ook. Een fatsoenlijke foto is het beste begin.
Wat probeer je nu te zeggen? Je zegt dat in RAW bestanden informatie zit als sluitertijd, lichtmeter en diafragma. Die informatie zit ook in de EXIF van een JPEG bestand hoor. Of je moet een wel heel inferieure camera hebben.quote:Op woensdag 25 juni 2008 13:29 schreef tankertuig het volgende:
[..]
Een onderdeel van de informatie in een RAW bestand is het ruwe beeldmateriaal van de sensor. Bij een JPEG bekijkt de camera zelf of het nodig is nog bepaalde bewerkingen te doen aan het beeld, voert deze door en renderd het beeld. Daardoor krijg je een plat beeld. De info die dan nog beschikbaar is, kun je vergelijken met ID3 tags bij MP3's. Is gewoon wat extra informatie voor de bezitter van de afbeelding.
das misschien net niet een heel goed voorbeeldquote:Op woensdag 25 juni 2008 13:31 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Wat probeer je nu te zeggen? Je zegt dat in RAW bestanden informatie zit als sluitertijd, lichtmeter en diafragma. Die informatie zit ook in de EXIF van een JPEG bestand hoor. Of je moet een wel heel inferieure camera hebben.
een beroeps die de manual stand op z'n slr niet kan vinden? ... mmmmquote:Op woensdag 25 juni 2008 13:16 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!.
quote:Op woensdag 9 juli 2008 23:18 schreef RonaldV het volgende:
Tippie voor als je met totaal onervaren modellen gaat werken: Neem een oud geheugenkaartje (bijvoorbeeld het kaartje dat standaard bij je camera zit), stop die in je camera, en klik je helemaal gek op je model. Na een minuut of 15 (in extreme gevallen 30) zal je model de camera gaan negeren, er valt toch niet aan te ontsnappen. Dat is het moment om het geheugenkaartje met veel opslag te pakken, en de sessie echt op te starten. Je model is nu veel relaxter, en dat zie je terug in de fotos.
En dat oude kaartje? Je kunt hem thuis nog even doorkijken. Soms heb je geluk, en staan er een paar leuke platen op. Ik wis ze direct bij thuiskomst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |