abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 21 juni 2008 @ 17:11:37 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_59580622
Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_59580825
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:11 schreef Ouwesok het volgende:
Ken het bereik van je ingebouwde flitser. Die komt hooguit een metertje of vier als ie het in zijn eentje op moet knappen.
En kijk vanavond tijdens zo'n partijtje voetbal eens wie er op de tribunes deze tip niet hebben gelezen
als ik vanaaf daar zou zitten, zou ik dit hier en nu ook niet gelezen hebben
Op dinsdag 25 september 2012 02:54 schreef dolfina-chica het volgende: zie kwiebus, zo moeilijk ben ik niet, ik geef je gewoon gelijk ;)
  zaterdag 21 juni 2008 @ 17:40:55 #103
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59581418
quote:
Bij ieder evenement is dat wel zo Ik zie hier ook vaak mensen die 's avonds al flitsend de dam op de foto willen zetten.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 17:50:47 #104
71115 Rnej
I walk the line
pi_59581659
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:40 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Bij ieder evenement is dat wel zo Ik zie hier ook vaak mensen die 's avonds al flitsend de dam op de foto willen zetten.
lol

k heb een badass externe flitser (580 ex2) en die kan mensen op een metertje of 20-30 nog inflitsen... maar damn.. de hele dam inflitsen
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:02:58 #105
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_59581943
quote:
Daar verbaas ik me ook altijd over. Gebruik je batterijen eens nuttig
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:37:25 #106
71115 Rnej
I walk the line
pi_59582675
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daar verbaas ik me ook altijd over. Gebruik je batterijen eens nuttig
ik verbaas me er niet echt over .. tig mensen met compactcameraatjes die alleen de aan/uit knop kunnen vinden en de ontspanner....
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 21 juni 2008 @ 18:39:05 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_59582711
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:37 schreef Rnej het volgende:

[..]

ik verbaas me er niet echt over .. tig mensen met compactcameraatjes die alleen de aan/uit knop kunnen vinden en de ontspanner....
De wat
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:56:23 #108
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59583068
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De wat

zaterdag 21 juni 2008 @ 19:01:01 #109
71115 Rnej
I walk the line
pi_59583187
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De wat
de knop waar je op moet drukken om de foto te maken.....
  zondag 22 juni 2008 @ 11:01:59 #110
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_59598698
Volgende tip:

Ook met een compact kan je mooie foto's maken !
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  zondag 22 juni 2008 @ 11:11:14 #111
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_59598861
Tijdens mijn 2 weken foto's maken in China en Korea heb ik ook het nodige geleerd:

- Als het grote plaatje niet 'werkt', maak dan foto's van de details.
- Kijk ook eens achterom.
- Maak ook eens een foto van iets lelijks.
- Koop een (oude, goedkope) primelens en leer zodoende enorm veel over compositie.
- Alles op de foto wat niet interessant is, mag/moet eraf.
- Koop een polarisatiefilter.
- Zoek naar lijnen en herhalingen.
- Een oog uit een land waar van links naar rechts gelezen wordt, komt linksonder de foto binnen. Het onderwerp komt het best tot z'n recht rechts bovenin de foto. Ookwel regel van derden.
pi_59598907
maak gebruik van plafonds, muren en wat je verder kunt verzinnen om (flits)licht te reflecteren
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  zondag 22 juni 2008 @ 12:17:19 #113
71115 Rnej
I walk the line
pi_59600251
quote:
Op zondag 22 juni 2008 11:01 schreef Tha_Erik het volgende:
Volgende tip:

Ook met een compact kan je mooie foto's maken !
dat kan zeker.... maar dan moet je wel weten wat je in je handen hebt.. .de meeste mensen met een cybershot kijken niet verder dan die 2 knopjes. ...

hell, met polaroidcameras met vieze kleuren en onscherpte kan je onwijs kicke foto's maken

(misschien leuke tip, heb ik pas ook gedaan: een polaroid / meetzoeker / goedkoop cameraatje kopen met film, zodat je niet 21343243 keer kan proberen maar dat alles in 1x goed moet want je kan t niet terugzien, en in t geval van de polaroid kost het 1,50 per foto )
  zondag 22 juni 2008 @ 13:19:25 #114
67405 tha_rizzo
Nu nog lekkerder!
pi_59601888
Koop een tas, dat kan handig zijn als je alle batterijen van/voor de flitser los in de diffuser hebt liggen en je remt iets te hard in de auto
Leuke zoektocht naar batterijen door de auto....
Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
pi_59662064
Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief

door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
pi_59662170
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 21:55 schreef staphoest het volgende:
Koop een boutje, M(de maat die onder in je camera past) en een stukje touw, weest creatief en je hebt een simpel statief

door het touwtje aan het boutje te knopen en vervolgens het andere uiteinde lang genoeg te laten zodat je daar een lus in kan make die om je schoen past heb je als je het touwtje strak trekt een prima soort van statiefje wat super licht is
Een standaard statiefschroef is GEEN standaard M-dingetje. Dat is nét anders, waardoor je de draad in je camera kan slopen.
pi_59662215
quote:
Op zondag 22 juni 2008 13:19 schreef tha_rizzo het volgende:
Koop een tas, dat kan handig zijn als je alle batterijen van/voor de flitser los in de diffuser hebt liggen en je remt iets te hard in de auto
Leuke zoektocht naar batterijen door de auto....
!
pi_59664964
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 21:55 schreef staphoest het volgende:

Voor de mensen die dit nog niet snappen.....hier is het in een filmpje te zien:

[ Bericht 15% gewijzigd door sanger op 25-06-2008 08:38:36 ]
pi_59667704
Verbaast me dat deze nog niet genoemd is: Schiet plaatjes in RAW formaat Je komt toch nog best wat mensen tegen die de voordelen of het bestaan nog niet hebben ontdekt
Gezocht: KAMER in UTRECHT
pi_59669568
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 06:54 schreef tankertuig het volgende:
Verbaast me dat deze nog niet genoemd is: Schiet plaatjes in RAW formaat Je komt toch nog best wat mensen tegen die de voordelen of het bestaan nog niet hebben ontdekt
en juist die mensen hebben behoefte aan wat meer uitleg.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_59670273
RAW+CaptureNX2+autoWB+shadow/highlightprotection .
okay, en dan nog wat finetunen

Alle foto's die matig belicht zijn zijn opeens weer prima te krijgen met vooral die highlight protection .
  woensdag 25 juni 2008 @ 10:34:35 #122
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_59670360
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 09:59 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

en juist die mensen hebben behoefte aan wat meer uitleg.

Ik ben er zo 1
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_59672772
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 10:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik ben er zo 1
Bij RAW wordt er veel informatie over de omgeving opgeslagen in de foto. Zodoende kan je achteraf nog aanpassingen maken zoals het aanpassen van de belichting of het veranderen van de witbalans.
Als je bijvoorbeeld buiten in JPG schiet met bijvoorbeeld je witbalans op lamplicht dan kan je naderhand op de computer nooit de foto meer netjes de goede instelling geven.
Met een foto in RAW geschoten is veel meer informatie opgeslagen en kan je dit dus wel.
  woensdag 25 juni 2008 @ 12:15:19 #124
65960 sanger
pi_59673008
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:04 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Bij RAW wordt er veel informatie over de omgeving opgeslagen in de foto. Zodoende kan je achteraf nog aanpassingen maken zoals het aanpassen van de belichting of het veranderen van de witbalans.
Als je bijvoorbeeld buiten in JPG schiet met bijvoorbeeld je witbalans op lamplicht dan kan je naderhand op de computer nooit de foto meer netjes de goede instelling geven.
Met een foto in RAW geschoten is veel meer informatie opgeslagen en kan je dit dus wel.
Kijk. Zo ver was ik dus nog niet met de theorie

Dank je
  woensdag 25 juni 2008 @ 12:21:00 #125
71333 BUG80
Stop making sense
pi_59673124
quote:
Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
pi_59673230
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:21 schreef BUG80 het volgende:

[..]

Ik zat laatst in een vliegtuig waar een vrouw flitste bij het foto's maken van de stad beneden. Geen grap
Probeer niet door ramen te flitsen
pi_59674552
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:21 schreef BUG80 het volgende:

[..]

Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!

.
pi_59674631
JPEG is een verzameling van pixels in paar kleurtjes. RAW word ook wel een digitaal negatief genoemd. Klopt niet helemaal. Naast het beeld, bevat het RAW bestand ook informatie over de sluitertijd, lichtmeter, welk diafragma etc. Programma's als photoshop kunnen met die informatie veel meer kwaliteit halen dan met een jpeg. Een onderbelichte foto is met RAW vaak nog wat te maken, met jpeg kan dit niet meer.
pi_59674709
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:19 schreef tankertuig het volgende:
Naast het beeld, bevat het RAW bestand ook informatie over de sluitertijd, lichtmeter, welk diafragma etc. Programma's als photoshop kunnen met die informatie veel meer kwaliteit halen dan met een jpeg.
Gek genoeg zit die informatie ook in een JPEG. .
Wat voor kwaliteit photoshop daarmee precies haalt weet ik niet trouwens.
quote:
onderbelichte foto is met RAW vaak nog wat te maken, met jpeg kan dit niet meer.
Met JPEG zijn de mogelijkheden kleiner, maar er valt vaak nog wel wat aan te doen. Verwacht geen wonderen, maar dat geldt voor RAW ook. Een fatsoenlijke foto is het beste begin.
pi_59674715
oeps... net over het berichtje van werewolf gelzen :S
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:26:34 #131
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_59674793
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ik sprak laatst een beroepsfotograaf aan. Hij stond te flitsen voor een foto van een object van 100m verderop oid. Ik zeg van "heu, je flitser staat nog aan hoor". Nee, maar dat moest! Want dat was beter voor de sluitertijden!

.
tja...
pi_59674886
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:22 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Gek genoeg zit die informatie ook in een JPEG. .
Wat voor kwaliteit photoshop daarmee precies haalt weet ik niet trouwens.
[..]

Met JPEG zijn de mogelijkheden kleiner, maar er valt vaak nog wel wat aan te doen. Verwacht geen wonderen, maar dat geldt voor RAW ook. Een fatsoenlijke foto is het beste begin.
Een onderdeel van de informatie in een RAW bestand is het ruwe beeldmateriaal van de sensor. Bij een JPEG bekijkt de camera zelf of het nodig is nog bepaalde bewerkingen te doen aan het beeld, voert deze door en renderd het beeld. Daardoor krijg je een plat beeld. De info die dan nog beschikbaar is, kun je vergelijken met ID3 tags bij MP3's. Is gewoon wat extra informatie voor de bezitter van de afbeelding.
pi_59674928
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:29 schreef tankertuig het volgende:

[..]

Een onderdeel van de informatie in een RAW bestand is het ruwe beeldmateriaal van de sensor. Bij een JPEG bekijkt de camera zelf of het nodig is nog bepaalde bewerkingen te doen aan het beeld, voert deze door en renderd het beeld. Daardoor krijg je een plat beeld. De info die dan nog beschikbaar is, kun je vergelijken met ID3 tags bij MP3's. Is gewoon wat extra informatie voor de bezitter van de afbeelding.
Wat probeer je nu te zeggen? Je zegt dat in RAW bestanden informatie zit als sluitertijd, lichtmeter en diafragma. Die informatie zit ook in de EXIF van een JPEG bestand hoor. Of je moet een wel heel inferieure camera hebben.
pi_59675123
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:31 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Wat probeer je nu te zeggen? Je zegt dat in RAW bestanden informatie zit als sluitertijd, lichtmeter en diafragma. Die informatie zit ook in de EXIF van een JPEG bestand hoor. Of je moet een wel heel inferieure camera hebben.
das misschien net niet een heel goed voorbeeld
pi_59687969
mmm, we dwalen een beetje af geloof ik.

Mijn tip van deze week: fotografeer kinderen en huisdieren vanuit een lager standpunt: Get down!
Mijn DeviantART gallery
,
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:27:12 #136
71115 Rnej
I walk the line
pi_59690088
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 13:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

.
een beroeps die de manual stand op z'n slr niet kan vinden? ... mmmm

fotograaf is geen beschermd beroep.... en das aan de ene kant jammer (een hoooop prutsers out there) ... aan de andere kant ook niet.. mensen zonder opleiding maar met talent komen ook nog ergens....

vroeger vond ik Pro's met een stapel witte lenzen maar heel stoer... nu vind ik t over algemeen nerds die teveel geld over hebben

sorry: edit: ontopique:

knijp je diafragma soms eens af, je zal zien dat je foto's er scherper op worden (ja, zelfs bij die ene hele dure lens helpt een beetje afknijpen soms nog wel)

als je de scherptediepte niet nodig hebt en er is genoeg licht kan je NOG scherpere foto's maken... soms leuk
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:22:56 #137
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60007163
Zoek ook als je je camera niet mee hebt naar mooie composities en lijnen.
  woensdag 9 juli 2008 @ 23:18:38 #138
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_60008710
Tippie voor als je met totaal onervaren modellen gaat werken: Neem een oud geheugenkaartje (bijvoorbeeld het kaartje dat standaard bij je camera zit), stop die in je camera, en klik je helemaal gek op je model. Na een minuut of 15 (in extreme gevallen 30) zal je model de camera gaan negeren, er valt toch niet aan te ontsnappen. Dat is het moment om het geheugenkaartje met veel opslag te pakken, en de sessie echt op te starten. Je model is nu veel relaxter, en dat zie je terug in de fotos.

En dat oude kaartje? Je kunt hem thuis nog even doorkijken. Soms heb je geluk, en staan er een paar leuke platen op. Ik wis ze direct bij thuiskomst.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 10 juli 2008 @ 09:37:35 #139
65960 sanger
pi_60013129
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 23:18 schreef RonaldV het volgende:
Tippie voor als je met totaal onervaren modellen gaat werken: Neem een oud geheugenkaartje (bijvoorbeeld het kaartje dat standaard bij je camera zit), stop die in je camera, en klik je helemaal gek op je model. Na een minuut of 15 (in extreme gevallen 30) zal je model de camera gaan negeren, er valt toch niet aan te ontsnappen. Dat is het moment om het geheugenkaartje met veel opslag te pakken, en de sessie echt op te starten. Je model is nu veel relaxter, en dat zie je terug in de fotos.

En dat oude kaartje? Je kunt hem thuis nog even doorkijken. Soms heb je geluk, en staan er een paar leuke platen op. Ik wis ze direct bij thuiskomst.
pi_60020511
mijn tip:

probeer niet te veel onderwerpen op één foto te zetten, wordt het zo chaotisch van, concentreer je op het hoofdonderwerp (en maximaal twee sub-onderwerpen, al het goede komt in drieën) ... gewoon lekker dichtbij het onderwerp gaan staan dus.

bedenk je maar eens hoeveel foto's je al van de eiffeltoren hebt gezien ... maar je ziet vrijwel geen foto's van details ervan. op deze manier heb je in ieder geval foto's die je vrienden leuker vinden om naar te kijken, dan de foto die ze al 300 maal in dezelfde stand zijn tegengekomen.

en als je meer onderwerpen wilt fotograferen ergens van, maak dan nog een paar foto's, en maak er een hele fotoreportage van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')