quote:
Op woensdag 23 september 2009 11:04 schreef Bootje84 het volgende:Hey mensen,
Ik probeer alles een beetje op een rijtje te krijgen voor wat betreft het afstuderen in Aruba. Ik heb een vacature gevonden voor een bedrijf daar. De periode zal ongeveer 4-5 maanden zijn.
Nu heb ik wel een aantal vragen;
Hoeveel geld ben ik kwijt aan maandelijkse kosten? Denk hierbij aan huisvesting, G/W/L/I-net, eten/drinken, verzekeringen, vervoer
Dat ligt er helemaal aan hoe duur je het zelf maakt. Mijn ervaring was dat ik ongeveer ¤ 2500,- euro opgemaakt heb, daarvan heb ik 5 maanden stage gelopen, de huur van huis en auto betaald en daarnaast ging ik dan ook nog wel een keer of 3 uit per week. Hierbij kreeg ik dan ook nog uitwonende studiefinanciering.
quote:
Ik heb al een paar websites bekeken en de huur bedroeg daar rond de ¤250-300 per maand excl G/W/L/i-net. Zit dit een beetje in de richting?
Ja, zit in de richting. Er zijn wel wat erkende complexen waar veel stagiairs zitten, zou je even moeten zoeken op internet.
quote:
Hoe is de cultuur daar?
Ik heb gelezen dat het werktempo een stuk lager ligt dan hier in Nederland, maar is dit verschil enorm of valt het wel mee? Zit er verder een verschil binnen bedrijven? Is bijvoorbeeld een notariskantoor compleet anders qua cultuur dan bijvoorbeeld de gemiddelde cultuur op straat, of werkt dit dus door op de werkvloer?
Werktempo ligt inderdaad een stuk lager, je moet er rekening mee houden dat als je vandaag om informatie vraagt, je het niet meteen een uur later op je bureau hebt liggen. Er zit hier overigens wel weer verschil in of je met Arubanen werkt of met Nederlanders. Overigens wen je zo aan dit verschil. Je past je aan en je zult wel merken dat je afstudeerproject er geen gevaar door gaat lopen.
quote:
Op welke gebieden moet ik heel voorzichtig zijn?
Denkend aan reisdocumenten, verzekeringen, mogelijke ziektes, criminaliteit oid?
Het is heel gemakkelijk om Aruba in te komen doordat het nog steeds een beetje bij Nederland hoort. Er zijn wel wat slechte wijken op Aruba, maar over het algemeen valt ook dit wel mee. Er wordt wat meer ingebroken dan in Nederland, dus wel enigzins uitkijken dat je geen waardevolle spullen onbeheerd achterlaat in je appartement. Qua verzekering moet je in Nederland al een doorlopende reisverzekering afsluiten, die moet je na terugkomst weer opzeggen, anders blijf je hiervoor betalen. Is niet zo heel duur meen ik mij te herinneren.
quote:
Wat mag je verwachten van het bedrijf waarbij je mag afstuderen?
Zorgen zij voor huisvesting, vervoer, overige kosten etc?
Het bedrijf waar ik zat heeft huisvesting voor me geregeld, de huur moest ik zelf betalen, net zoals het vervoer. Wel gingen zij in de pauze altijd lunchen op kosten van de zaak, wat dus redelijk scheelt in kosten voor eten. Dit zal echter per bedrijf verschillen, wijst zich ook vanzelf denk ik.
quote:
Loont het om daar een bijbaantje te zoeken in bijvoorbeeld een discotheek om de kosten wat te drukken?
Of betaald dit dermate slecht dat het de extra moeite niet waard is?
Er zijn natuurlijk veel café's en restaurants op Aruba waar je prima wat bij kan verdienen. Ze leven daar ook nog erg van fooien van Amerikaanse toeristen, dus als je bij een goed café zit dan kan je aardig wat verdienen op een dag.
quote:
Op websites wordt soms met klem aangeraden om een auto te kopen/huren. Is dit echt nodig of is het openbaar vervoer ook voldoende?
Ik vond het ideaal omdat ik in het noorden van het eiland woonde en in het centrum van Oranjestad werkte. Je kunt dan ook met busjes naar de stad, maar het nadeel daarvan is dat je nooit weet hoe laat die gaan, er staat geen vaste tijd voor. Als je in Oranjestad zelf woont is het denk ik niet persé nodig een auto te hebben, maar het is zeker handig, aangezien het OV dus nog erg slecht georganiseerd is.
quote:
Wat is een realistische afstudeervergoeding in Aruba? (En dan rekening houdend met het wel/niet krijgen van extra's)
Ik kreeg ongeveer ¤ 400,- per maand, maar mijn ervaring is dat dat zeer veel is. Wat een realistisch bedrag is weet ik niet precies, maar denk dat je aan ongeveer ¤300,- per maand moet denken.
quote:
Handige websites zijn ook zeer welkom!
Alvast bedankt
www.wereldstage.com regelt stage en onderdak voor jou en geloof dat je via hun ook een auto kunt huren. Verder denk ik dat je er niet te teveel bij na moet denken en het gewoon moet doen. Het geld is in ieder geval niet iets waar je je druk om moet gaan maken als je zoiets wilt gaan doen. Wens je alvast veel plezier!