ItaloDancer | dinsdag 20 mei 2008 @ 16:57 | |
Olie doorbreekt $70 per vat Olie doorbreekt $80 per vat Olie doorbreekt $90 per vat Olieprijs op nieuw record: $112 per vat Olieprijs op recordhoogte: 120 dollar ![]() ![]() | ||
ItaloDancer | dinsdag 20 mei 2008 @ 16:59 | |
quote: | ||
pberends | dinsdag 20 mei 2008 @ 17:00 | |
quote:Liegende Amerikanen ook... waar hebben we dat eerder meegemaakt? | ||
Monolith | dinsdag 20 mei 2008 @ 17:08 | |
quote:Uiteraard zegt de absolute hoeveelheid olie in de grond niet zoveel. Je hebt te maken met economisch rendement, technische haalbaarheid en energietechnische rendement. Maar de olie zit er wel. ![]() | ||
Q. | dinsdag 20 mei 2008 @ 17:08 | |
quote:Overdrijven. Dat is heel wat anders. ![]() | ||
FloggingMolly | dinsdag 20 mei 2008 @ 17:28 | |
Prijs vat Olie doorbreekt $ 70 Goede ouwe tijd ![]() | ||
gateway | dinsdag 20 mei 2008 @ 17:46 | |
quote:inderdaad, je betaal tegenwoordig 1,40 bij de texaco, en 1,42 bij de avia (prijzen van vandaag hier in de buurt) | ||
Q. | dinsdag 20 mei 2008 @ 17:50 | |
Nog zo'n leuke: 'Olieprijs kan naar 105 dollar' Met quote: quote:Merk er nog weinig van. ![]() | ||
Basp1 | dinsdag 20 mei 2008 @ 18:04 | |
quote:Ja dan kunnen we zelfs al zeggen dat de toekomstige olie in CO2 opgesloten in onze atmosfeer zit, en de abiotische olie theorie dadelijk ook nog klopt. ![]() | ||
pberends | dinsdag 20 mei 2008 @ 20:03 | |
![]() | ||
waht | dinsdag 20 mei 2008 @ 23:31 | |
Maar het kan altijd nog gekker... House passes bill to sue OPEC over oil prices quote:De Kazakhstanen hebben het licht gezien. Kazakhstan bans export of oil products amid soaring fuel costs quote:De VS heeft de jackpot binnengehaald: Iraq could have largest oil reserves in the world quote:Maar dat zal allemaal wel weer gebakken lucht zijn. Nog meer in de serie Peak-Oil-gaat-mainstream: Hirsch on CNBC: Peak oil problem "as massive as one can possibly imagine" quote:Wij zitten al vrij dicht tegen die $12/gallon aan. ![]() | ||
Monolith | dinsdag 20 mei 2008 @ 23:38 | |
quote:Nou ja, er wordt inmiddels wel onderzoek gedaan naar verbeterde versies van Methanococcus bacterien die uit o.a. CO2 methaan kunnen produceren. ![]() Daar is atmosferische CO2 alleen niet zo geschikt voor helaas. | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 04:59 | |
aah, hier was het volgende deeltje. | ||
Nasi | woensdag 21 mei 2008 @ 06:26 | |
quote: Wel een beetje bijhouden, he ![]() Wat kost een leuk viertakt brommertje tegenwoordig?....(meedenkent dat de tweetakt in toekomst verboden zal worden door de EU, vanwege milieunormen ![]() | ||
FloggingMolly | woensdag 21 mei 2008 @ 07:43 | |
quote:Hier in de regio Utrecht vind je het niet meer voor onder de ¤1,50. | ||
Basp1 | woensdag 21 mei 2008 @ 08:48 | |
quote:Wat is dan het verschil tussen atmosferisch CO2 en normale CO2, of heeft het meer te maken met de concentraties hiervan. De concentratie van CO2 loopt vanzelf op. | ||
Monolith | woensdag 21 mei 2008 @ 09:50 | |
quote:Het is vrij lastig om CO2 uit de atmosfeer te halen. De concentratie is ongeveer 0,04% en de atmosfeer is bovendien vrij groot. Het gaat makkelijker bij bijvoorbeeld de uitstoot van fabrieken. | ||
Basp1 | woensdag 21 mei 2008 @ 10:00 | |
quote:Dat de atmosfeer vrij groot is, is totaal irrelevant voor het uitfilteren van CO2 hieruit. Dat was mijn vraag ook niet, hebben die dingen waar je het over had een hoge co2 concentratie nodig. | ||
Monolith | woensdag 21 mei 2008 @ 10:37 | |
quote:Dat is wel degelijk relevant. Het is in weze het produceren van een brandstof uit o.a. CO2. Er zit weliswaar veel CO2 in de atmosfeer, maar dat is op geen enkele manier efficiënt te ontrekken aan zo'n gigantische hoeveelheid gas. quote:Nou ja nodig hebben, het gaat voornamelijk om efficiënte productie. Net als planten CO2 d.m.v. fotosynthese kunnen omzetten in o.a. zuurstof, is het resultaat bij deze bacteriën methaan. Het proces is wel enigszins te vergelijken met de productie van biogas. | ||
Basp1 | woensdag 21 mei 2008 @ 11:07 | |
quote:Dan zal ik wel slecht opgelet hebben bij biologie lang geleden , maar volgens mij zou geen enkele plant groeien zonder die co2 die in onze atmosfeer zit. Wanneer de bacterieen dan maar reactief geneog zijn zouden ze toch ook met de lagere concentraties co2 om moeten kunnen gaan. quote:Dan nog zullen die bacterieen niet zomaar co2 gaan omzetten maar hebben ze nog altijd iets van energie nodig. (dit kan in de vorm van warmte of zonlicht zijn). Ik zet denk ik mijn geld dan eerder op de algen die men wilt modificeren tbv biobrandstoffen dan de bacterien. | ||
Monolith | woensdag 21 mei 2008 @ 11:30 | |
quote:lk heb nergens gezegd dat ze er niet mee om kunnen gaan. Verder zegt het niet gek veel dat organisme X wel kan gedijen in een omgeving, terwijl organisme Y dit niet kan. Maar volgens mij snap je het nog steeds niet helemaal. Het gaat niet zozeer of het mogelijk is, maar meer of het zin heeft om methaan als brandstof te produceren op die wijze. quote:Dat kan wel degelijk. De omzettingsreactie in bacteriën van het genus methanococcus is exo-energetisch . quote:Bacteriën worden gewoon allang gebruikt voor de productie van biobrandstoffen. Hoe denk je dat methanogenese plaatsvindt? Het gaat erom dat verschillende methanogenen verschillende types reacties hebben om methaan te produceren en dat deze in meer of mindere mate efficient zijn. | ||
Basp1 | woensdag 21 mei 2008 @ 12:12 | |
quote:Dank je wel voor de link. quote:Helaas staat er dan nergens expleciet bij dat er bacterieen zijn die zonder energie de co2 en H2 molecullen kunnen omzetten tot CH4. Als er geen energie voor nodig is dan zouden we dus theoretisch met die bacterieen perpetuum mobiles kunne gaan maken. | ||
Mr.J | woensdag 21 mei 2008 @ 12:13 | |
OLIEPRIJS STIJGT TOT USD 130 PER VAT IN NEW YORK 12:08:09 Op naar de 135! | ||
Perrin | woensdag 21 mei 2008 @ 12:33 | |
Shortage fears push oil futures near $140quote: [ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 21-05-2008 12:47:09 ] | ||
Monolith | woensdag 21 mei 2008 @ 12:41 | |
quote:Dat is wel mogelijk, sterker nog, daar komt energie bij vrij: quote: quote:Alleen als je uit methaan ook exo-energetisch H2 en CO2 zou kunnen maken. | ||
neok | woensdag 21 mei 2008 @ 13:07 | |
quote:Maandag is het in de US Memorial Day. Extra lang weekend dus en het begin van driving season. Volgens mij zitten we vrijdagavond op $135... | ||
waht | woensdag 21 mei 2008 @ 13:43 | |
quote:Jup, Amerika gaat de komende tijd massaal de weg op. Ik wens ze alle plezier van de wereld toe, voor velen zal dit wel eens de laatste keer kunnen worden. | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 13:56 | |
tuurlijk stijgt de olieprijs, de USD kreeg een flinke tik eerder vandaag ![]() | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 13:57 | |
quote:Zouden ze dat zelf ook beseffen? | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 14:08 | |
quote:Neuh, ze halen gewoon extra olie uit SA, toch? | ||
Basp1 | woensdag 21 mei 2008 @ 14:09 | |
quote:Net zo veel of weinig als wij het kunnen/willen beseffen. | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 14:47 | |
quote:Hoe snel laten ze die 300.000 vaten in de fik vliegen daar? ![]() | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 15:23 | |
quote:willen is het inderdaad, want ik geef eerlijk toe dat ik 500 meter lopen teveel vind voor mijn boodschappen. Wellicht dat dat over 5 jaar wel anders is... tot die tijd dus maar genieten van de luxe die ik heb. | ||
Basp1 | woensdag 21 mei 2008 @ 16:22 | |
quote:Ik heb al jaren geen auto meer, dus voor alles neem ik de fiets of voor langere afstanden de trein, of lift gewoon met kennissen mee. Elke dag 7 kilometer enkele reis naar mijn werk. Alleen als het regent kan ik er nog wel eens van balen, maar de keren dat het echt flink regent vallen reuze mee, en op mijn werk heb ik nog een resevre broek, tshirt, en sokken liggen. Ik zie een auto waarmee je de meeste tijd in files staat niet eens meer als een luxe. | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 16:40 | |
Doe je goed dus.. in feite zou ik hier het meeste ook op de fiets kunnen doen, ware het niet dat het door al die voertuigen hier nu 5 graden warmer is dan een paar jaar geleden... en dat is niet echt prettig want het was al 30 graden in de stad. En zo is het in vele Indonesische steden helaas. Alleen als morgen iedereen stopt met rondrijden in de auto en de fiets pakt is het probleem op te lossen. Ik ga zo niet alleen fietsen, veel te veel vervuiling ook. Mogelijk wordt het vanaf begin juni eventjes wat rustiger, dan gaat de brandstofprijs met 1/3 omhoog.. maar het is net als met sigaretten.. allemaal klagen maar wel stug doorgaan in het oude leefpatroon. En dan te bedenken dat de grote hausse aan motoren hier rond 2000 pas begonnen is... hebben ze er toch 8 jaar van kunnen genieten hier ![]() | ||
NLweltmeister | woensdag 21 mei 2008 @ 17:05 | |
$ 131 nu Ze kunnen onderhand die speaker van het darten wel inhuren om de prijzen om te roepen, binnenkort 180 | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 17:10 | |
quote:en bij 180 hangen we er gewoon een dartboard naast ![]() | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 17:16 | |
Amerikaanse olievoorraden onverwacht gedaald 21 mei 2008, 16:39 uur | FD.nl/Betten Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - In de Verenigde Staten zijn de voorraden ruwe olie in de afgelopen week onverwacht gedaald. Dat blijkt uit cijfers die het Amerikaanse ministerie van energie woensdag bekend heeft gemaakt. De voorraden ruwe olie daalden in de week tot 16 mei met 5,317 mln vaten tot 320,442 mln vaten. Analisten gingen juist uit van een toename met 300.000 vaten. De benzinevoorraden namen afgelopen week af met 755.000 vaten tot 209,413 mln vaten. Ook hier gingen analisten vooraf uit van een toename, met 250.000 vaten. De voorraden stookolie en diesel namen ten slotte minder sterker toe dan verwacht, met 728.000 vaten tot 107,790 mln vaten. De consensus lag hier op een stijging met 1,425 mln vaten. | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 17:18 | |
verschil van 5.6 miljoen vaten.. ![]() ![]() | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 17:19 | |
CNN: Oil exec: Prices driven by 'fundamentals' Judiciary Committee to seek answers for rising oil prices on day crude crosses $130 a barrel. EMAIL | PRINT | digg DIGG | RSS RSS NEW YORK (CNNMoney.com) -- Amid increasing public outcry over record-shattering oil and gas prices, senators on Wednesday hauled company executives in to testify about the recent runup. The Senate Judiciary Committee called the hearing to explore the skyrocketing price of oil, which earlier in the day crossed $130 a barrel for the first time. The committee questioned executives from Exxon Mobil (XOM, Fortune 500), ConocoPhillips Co. (COP, Fortune 500), Shell Oil Co. (RDSA), Chevron (CVX, Fortune 500) and BP (BP). "Normal supply and demand says prices should be around $55 to $60 a barrel," said Sen. Patrick Leahy, D-Vt., chairman of the committee. "Prices should not skyrocket like this in a properly functioning, competitive market." Congress - a House committee has set a similar hearing for Thursday - is tapping into growing public anger over rising oil and gas prices. Before the hearing even began, a heckler in the crowd shouted: "Stop ripping off the American public - bring these oil prices down." But the oil executive said prices are being driven by global market and geopolitical forces largely beyond their control. "We cannot change the world market," said Robert Malone, chairman and president of BP America Inc. "Today's high prices are linked to the failure both here and abroad to increase supplies, renewables and conservation." Malone's remarks were echoed by John Hofmeister, president of Shell. "The fundamental laws of supply and demand are at work," said Hofmeister. The market is squeezed by exporting nations managing demand for their own interest and other nations subsidizing prices to encourage economic growth, he said. In addition, Hofmeister said access to resources in the United States has been limited for the past 30 years. "I agree, it's not a free market," he said. Indeed, Peter Robertson, vice chairman of Chevron, said that the industry needs to make "massive investment" in oil exploration and development of new technologies. Robertson, urging conservation, cautioned Congress against further taxing oil companies or undoing some of the mergers of the 1990s. "Americans need companies that can effectively compete for access to new resources," he said. "Punitive measures that weakened us in the face of international competition are the wrong measures." John Lowe, executive vice president of ConocoPhillips, said Congress should enact a balanced energy policy. Such a policy could include measures to encourage alternative energy sources, remove the ethanol tariff, promote energy conservation, cut regulations around refining and improve access to oil in the United States. "We musk work together to find a real solution," said Lowe. "U.S. oil companies should be viewed not as scapegoats, but as assets." Congress: Familiar ground for execs The hearing marked the second time in as many months that top oil industry officials have been called before Congress. In April, roughly the same line up defended their firms before a House committee. The hearing was ostensibly called to ask the executives why they needed some $18 billion in federal subsidies in light of their record profits, but quickly delved into a Q&A on bigger questions in the energy business. Lawmakers criticized the firms for not investing enough in finding new oil and developing renewable resources and told them, in thinly disguised terms, that they'd be forced to enact extra profit taxes if Big Oil continued to post such large earnings. The oil men said they're making business decisions in the best interest of their shareholders. They repeated their often-stated position that the best way to lower prices and bring more oil to market is to open up wide swaths of the U.S. that are currently off-limits to drilling. Although lawmakers don't vote on energy issues strictly along party lines, Democrats generally want to increase taxes on Big Oil and use the money to fund renewable energy research. Republicans generally favor opening up the Alaska Wildlife Refuge, large parts of the Rocky Mountains, and areas off the east and west coast that have been closed to drilling since the 1970s following a public backlash after several big oil spills. The parties are widely apart on the issues - a Republican effort to expand drilling recently failed in the Senate - and a compromise is not expected soon. But both the Democrat and Republican proposals are long-term solutions that would have little impact on the nation's energy picture for several years, if not decades. In the short run, experts say there's little politicians can do to bring down the price of gas. Recent proposals to suspend the gas tax from Democrat presidential contender Hillary Clinton and presumed Republican nominee John McCain were roundly criticized for leaving the government with a cash shortfall while possibly encouraging more driving, and by extension higher prices. A measure to stop filling that nation's Strategic Petroleum Reserve was enacted last week with wide bipartisan support, but has done nothing so far to stem surging crude prices. | ||
indahnesia.com | woensdag 21 mei 2008 @ 17:26 | |
olieprijs 'mooi' op 131.00 nu. | ||
ItaloDancer | woensdag 21 mei 2008 @ 19:08 | |
132,61 | ||
ItaloDancer | woensdag 21 mei 2008 @ 20:35 | |
133+ | ||
Schuifpui | woensdag 21 mei 2008 @ 20:42 | |
Ik ben echt benieuwd hoe lang dit zo doorgaat. Ik snap best dat prijzen stijgen als de olieproductie nagenoeg gelijk blijft en de vraag stijgt, maar volgens mij is dit absurd. Laatst las ik een bericht waarin geschat werd dat de prijs gebaseerd op vraag en aanbod rond de 70 dollar zou liggen, nu wordt er bijna het dubbele betaald. Overigens wordt de prijs van olie toch maar bepaald door enkele procenten van de totale markt? Dan kan dit toch niet anders dan door speculatie komen? ![]() Je wil trouwens die grafieken uit de OP niet doortrekken, dan zie je pas echt hoe hard het gaat. ![]() | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 20:46 | |
quote:Je moet wel even een scheurlijn er bij bedenken. ![]() | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 20:50 | |
Poll op CNN.com:![]() Oh ja, het is allemaal de schuld van Exxon en Shell en die zandhappers met lange baarden! ![]() | ||
Caesu | woensdag 21 mei 2008 @ 20:54 | |
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_Storm in dit docudrama uit 2005 kwam die olieprijs ook op $130. maar dat kwam dan door een hurricane in die Golf v. Mexico en aanslagen in SA. in werkelijkheid is dat er nu dus niet voor nodig om tot boven de $130 te komen. | ||
ItaloDancer | woensdag 21 mei 2008 @ 20:55 | |
quote:Nou ja, blijkbaar niet, steeds meer analisten komen nu ook tot de conclusie dat deze stijging niet voor het grootste gedeelte speculatie is, maar dat er echt een limiet zit aan de olieproductie terwijl de vraag blijft stijgen (+ de geopolitieke spanningen die er nu zijn). Dit zou ooit eens gaan gebeuren, maar het had ook over 5 of misschien wel 10 jaar kunnen zijn. Of 10 jaar geleden. | ||
Schuifpui | woensdag 21 mei 2008 @ 21:07 | |
even de rest erbij gepaint, ongeveer zoals ie zou moeten zijn (pixels tellen ftw!)![]() In euro's (DEM) ook bijna boven het all time record, gecorrigeerd voor inflatie. ![]() | ||
Evil_Jur | woensdag 21 mei 2008 @ 21:13 | |
Tanken wordt er niet leuker op... | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 21:15 | |
quote:Dat is nog laaaaaaaaaang niet het ergste.... | ||
waht | woensdag 21 mei 2008 @ 22:05 | |
quote:Wow, mooi werk. ![]() Puike stijging idd, 133 dollar zou dus ongeveer 85 euro betekenen, op naar de 100 euro per vat zeg ik. ![]() | ||
piere | woensdag 21 mei 2008 @ 22:08 | |
Dollar daalt, speculatie in futures ten top. Iran kon kortgeleden 3 miljoen vaten niet "kwijtraken", opec zegt; reele prijs is 80 dollar per vat... | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 22:15 | |
quote:Die vaten in Iran waren heavy crude waarvoor speciale rafinage-technieken nodig zijn en waarvoor de capaciteit niet beschikbaar is/was. | ||
ItaloDancer | woensdag 21 mei 2008 @ 22:24 | |
134 willen ze ook nog meepikken vandaag ![]() RT 133,85 | ||
Jalu | woensdag 21 mei 2008 @ 22:35 | |
quote:Paar dingetjes: - Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn... - Sowieso heb ik de indruk dat er meer een tekort is aan raffinage capaciteit dan aan produktiecapaciteit? | ||
ItaloDancer | woensdag 21 mei 2008 @ 22:36 | |
134,04. En jawel. | ||
Schuifpui | woensdag 21 mei 2008 @ 22:41 | |
quote:Vandaag 5 dollar erbij, als het zo door gaat hebben we die 150 over 3 dagen al. ![]() Zal morgen wel een correctie volgen gok ik. | ||
ACT-F | woensdag 21 mei 2008 @ 22:58 | |
quote:Dat plafond is hoger dan je denkt. Hoe wil je naar je werk? Lopend? Op brandstof kun je eigenlijk niet bezuinigen omdat je inkomen er van afhangt. Dus wordt er bezuindigd op andere (luxe) kosten. quote:Zou heel goed kunnen. Het geldt in ieder geval voor diesel zoals dat laatst in het nieuws was. | ||
Q. | woensdag 21 mei 2008 @ 23:14 | |
quote:Volgens mij snap jij het hele peak-oil-verhaal niet... | ||
waht | woensdag 21 mei 2008 @ 23:41 | |
quote:Jazeker. Wat jij bedoelt is wat ze in het Engels 'demand destruction' noemen. In feite is dat al aan de gang in armere landen. Bijvoorbeeld Zimbabwe, waar bijna niemand meer benzine kan betalen. Maar Westerse landen hebben nog erg veel geld over om olie te kopen, en zullen dan nog wel even houden. Het gaat er om hoe groot het deel is dat wordt uitgegeven aan de energierekening en benzine en voor veel westerlingen is dat deel nog niet heel groot. | ||
sander89 | woensdag 21 mei 2008 @ 23:59 | |
Denk dat 150 dollar wel nog halen dit jaar ![]() ![]() ![]() | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 02:23 | |
134 USD ![]() | ||
henkway | donderdag 22 mei 2008 @ 02:38 | |
bij een benzineprijs van 3 euro en een auto die 1 op 15 rijdt is het toch slechts 20 cent per kilometer aan benzinekosten. | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 06:14 | |
135 aangetikt eerder vanochtend. | ||
Q. | donderdag 22 mei 2008 @ 06:46 | |
quote:Ik denk dat we daar binnen een maand al overheen zitten. Met dit tempo binnen twee weken al. | ||
neok | donderdag 22 mei 2008 @ 07:28 | |
quote:Of een leuk orkaan seizoen. Dat begint trouwens eind volgende week ![]() | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 07:36 | |
quote:ook dat nog eens.. en aangezien La Nina nog aanwezig is, zal het een flink seizoen worden ook. ![]() | ||
ItaloDancer | donderdag 22 mei 2008 @ 08:04 | |
Aziaten zetten 'm bijna op 135 $ ![]() | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 08:17 | |
gisterenavond in US trading is de 135 aangetikt, en vanochtend ging ie er nog een keertje overheen. ![]() | ||
AchJa | donderdag 22 mei 2008 @ 08:32 | |
quote:Elsevier Bos is dus absoluut niet van plan om ook maar een cent te compenseren. Nee we moeten er maar aan wennen. | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 08:37 | |
Bos is goed in plukken en nog meer plukken, wie had iets anders verwacht dan? | ||
Billary | donderdag 22 mei 2008 @ 08:50 | |
quote:'Wen maar aan hoge benzineprijzen''.. ??? we hebben altijd al hoge benzineprijzen gehad. De duurste van de wereld... wij zijn al hoge benzineprijzen gewend. De regering moet maar eens gaan wennen aan minder belastingsinkomsten! ![]() | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 08:59 | |
quote:uh huh... en hoe ga je dat doen? | ||
Billary | donderdag 22 mei 2008 @ 09:05 | |
quote:Nou- als benzine dus nog veeel duurder wordt aan de pomp en wij gaan dan ook veel minder verbruiken (wat bos zegt in principe) moet de regering er maar vrede mee hebben dat ze minder geld in de schatkist hebben. Dus wij moeten gewoon minder verbruiken, allemaal op brommertjes en de fiets en verhuizen dichtbij je wergever etc etc... Anyways de burger zal er wel aan moeten wennen maar de regering kan echt niet wennen aan minder inkomsten en dus zullen zij het altijd wel weer ergens vandaan halen ben ik bang... | ||
indahnesia.com | donderdag 22 mei 2008 @ 09:14 | |
tja, dat is inderdaad de uiteindelijke oplossing, maar dat zal niet over 2 jaar al gebeuren. Tegen de tijd dat de gemiddelde Nederlander daar aan gaat is Bos al drie keer begraven man. | ||
Metro2005 | donderdag 22 mei 2008 @ 09:34 | |
quote: Zonder goede alternatieven zal de vraag niet afnemen ben ik bang | ||
Basp1 | donderdag 22 mei 2008 @ 09:36 | |
Relatief gezein stijgen onze benezine prijzen niet zo snel als ze bijvoorbeeld in de VS stijgen, dit komt omdat de accijnsen een vast bedrag is en geen percentage van de prijs. | ||
Xith | donderdag 22 mei 2008 @ 09:37 | |
Bos zit natuurlijk vast aan de Shell lobby ![]() | ||
Basp1 | donderdag 22 mei 2008 @ 09:42 | |
quote:En zijn zoveel alternatieven, maar daarvoor zijn we nogal blind. Dichter bij je werk gaan wonen, minder op vliegvakantie gaan, of te wel wat inleveren op onze welvaart. Dat willen veel mensen niet, maar dat zal vanzelf gebeuren als de energieprijzen door blijven stijgen. De mens is gelukkig best flexibel en kan zich snel aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, net zoals we heel makkelijk alle luxe hebben verworven zal het ook niet zo moeilijk zijn om wat van de luie luxe in te leveren. | ||
Metro2005 | donderdag 22 mei 2008 @ 11:06 | |
quote:Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk. Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu? Jan modaal ziet het niet meer zitten ![]() Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo. ![]() | ||
waht | donderdag 22 mei 2008 @ 11:29 | |
quote:Ookal ben ik niet bekend met de werkelijke motieven van Bos, heeft hij wel gelijk. Olie wordt nooit meer goedkoper, dus waarom zouden we benzine wél goedkoper maken? (Met behulp van accijnsverlaging). Dat geeft een verkeerd idee van de werkelijkheid. Wij zijn in Nederland nu al gewend aan een hoge benzineprijs. In de VS echter zijn ze bang dat als zij de prijs die wij nu hebben moeten betalen, de economie zal instorten. Bos heeft gelijk dat we er aan moeten wennen. Pas als de prijs zó hoog wordt dat het de economie gaat schaden, moeten ze erover nadenken om de accijns wat te verlagen. Ik zie die accijns/belasting als een buffer voor als het echt slecht gaat. Als je geen belasting op je benzine heft hangt de benzineprijs direct samen met de olieprijs en heb je dus geen enkele invloed op de prijs. Met onze gigantische accijns hebben wij een gigantische invloed op de prijs. Maar zo ver is het nog niet. Nu is het zaak om te wennen aan het minder gebruiken (of meer betalen) en het aansporen andere manieren te vinden op je te verplaatsen. | ||
henkway | donderdag 22 mei 2008 @ 11:43 | |
quote:Klets. Deze jan modaal woont 22 km van zijn werk en gaat lekker iedere dag op de fiets en voor de zwakkere broeders moet de overheid de electrische fiets ook fiscaal aantrekkelijk maken. Die draait op 50% mankracht / fietskracht Scheelt trouwens ook in de kosten van de sportschool | ||
Basp1 | donderdag 22 mei 2008 @ 11:44 | |
quote:Jij gelooft in complottheorien dat de oliekartels zuinige en electrische autos van de markt weren. De consument zelf is in deze ook genoeg te verwijten, de consument wil graag suv rijden en kijkt nog niet naar het verbruik. BPM zijn ook plannen voor om die te stoppen en een andere belasting in te voeren, waarbij men meer rekening houdt met weg gebruik en zuinigheid. quote:Jan modaal en eigenlijk de gehele aan olieverslaafde westerse populatie ziet het dan straks niet meer zitten. ![]() quote:Ozonlaag wordt niet door CO2 uitstoot aangetast in een brommertje zitten ook geen cfk's dus dat een brommer de ozonlaag aantast heb je uit je duim gezogen. Verder vervuilt van de ene kant een brommer wel wat meer, maar ik vraag me nog steeds af hoe men dat meet. Want als we naar het benzine verbruik van brommers kijken komen we toch op een respectabele 1 op 40 uit, ik moet de eerst auto nog vinden die dat haalt. Verder is 20 KM fietsen misschien moeilijk voor te stellen voor velen, maar als je wilt lukt dat echt wel. Ik heb 4 jaar op een middelbare school gezeten welke ook op 20 km afstand lag, toendertijd fietste ik vaak naar die school toe. | ||
Metro2005 | donderdag 22 mei 2008 @ 12:11 | |
quote:nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen. De best verkochte auto vorig jaar was de toyota Aygo, geen SUV trouwens. quote:Dat heb ik idd uit mijn duim gezogen maar de meeste brommers vervuilen wel stukken meer als een gemiddelde auto, ondanks het veel zuinigere motortje. quote:Het kan maar niet voor iedereen, naar school is wat anders als representatief naar je werk. | ||
Basp1 | donderdag 22 mei 2008 @ 12:21 | |
quote:Dan zul je eerst een energiedrager moeten heben die net zoveel energie per liter heeft als fossiele brandstoffen, vervolgens een distributie netwerk hiervoor aanleggen, en dan tegelijkertijd ook nog eens de outrol van de voertuigen die met deze nieuwe brandstof overweg kunnen uitvoeren. dat zie ik ons op dit moment nog niet zo snel doen. quote:Dat wil nog niet zeggen dat het de meeste gewenste auto is. Net zoals eigenlijk iedereen in een vrijstaand kasteel met uitzicht over bergen dicht bij de kust op een flinke lap grond wilt wonen. quote:Velen die representatief op hun werk moeten verschijne hebben meestal een auto van de zaak dus die boeit het voor geen meter hoeveel de brandstof kost. Verder is elke werkgever in nieuwbouw verplicht om doucheruimtes in te bouwen, dan kun je in een racepak naar je werk en op je werk even douchen en vervolgens je pak aantrekken. | ||
Q. | donderdag 22 mei 2008 @ 12:22 | |
quote:Amen. | ||
Grrrrrrrr | donderdag 22 mei 2008 @ 12:34 | |
Het is gewoon heel simpel jongens, hogere energieprijzen betekent of minder welvaart of efficienter met de hoeveelheid energie omgaan die je kan betalen. | ||
Q. | donderdag 22 mei 2008 @ 12:36 | |
Er is helemaal niks mis met zuiniger met energie omgaan, als ik soms zie hoe energie wordt verspild, denk aan SUV's of de auto pakken om een paar honderd meter verderop naar de supermarkt te gaan... | ||
Grrrrrrrr | donderdag 22 mei 2008 @ 12:39 | |
quote:Of laten we het eens over de koeling in diezelfde supermarkten hebben. Thuis is niemand zo idioot om de koelkast wagenwijd open te zetten. In de supermarkt is het echter doodnormaal. Tja, je zou ook eens een deurtje oid open moeten maken om bij je melk te kunnen he? ![]() | ||
Basp1 | donderdag 22 mei 2008 @ 12:43 | |
quote:Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien. ![]() Op zich zijn die grote koelkasten nog best tochvrij en heeft men een redelijk koele wind er voor langs lopen. Wat volgens mij nog veel erger qau energieverspilling zijn al die winkels die in de winter met hun deuren open warme lucht naar buiten aan het blazen zijn en in de zomer geaircode (koude) lucht naar buiten blazen. | ||
Grrrrrrrr | donderdag 22 mei 2008 @ 12:45 | |
quote:Ach, de wal zal het schip keren. Verschillende diepvriesproducten staan hier in de appie al achter glas, dus blijkbaar gaat daar het argument al niet meer op. | ||
Q. | donderdag 22 mei 2008 @ 12:48 | |
quote:Kosten - baten-analyse hè? | ||
Q. | donderdag 22 mei 2008 @ 12:52 | |
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om. ![]() Niet gerelateerde cartoon | ||
Basp1 | donderdag 22 mei 2008 @ 12:55 | |
quote:Ik was vorig jaar ergens in belgie in een supermarkt en daar moest je voor de koel afdeling door van die flappen heen lopen en lagen dus de groente en de andere koele proudcten allemaal in een apparte afdeling. Dat zie ik onze op marketing maximale omzet gerichte supermarkten nog niet zo snel doen. Ooit lang geleden toen ik bij de AH groentboer was heb ik geleerd dat men de groentes meteen bij de ingang wilt hebben zodat de mensen meteen er tegen aan lopen en men een frisse indruk van de winkel krijgt, en zodoende meer verkoopt. En Kijk maar eens naar elke willekeurige supermakt die zijn tegenwopordig bijna allemaal zo ingedeeld dat komt naar alle waarschijnlijk door zulke vreemde feitjes. | ||
Grrrrrrrr | donderdag 22 mei 2008 @ 12:59 | |
quote:De doorsnee fokker! ![]() | ||
Dunckie | donderdag 22 mei 2008 @ 13:01 | |
quote:Joe Sixpack heet hij daar. | ||
Q. | donderdag 22 mei 2008 @ 13:02 | |
quote:Leermoment. | ||
FreedonNadd | donderdag 22 mei 2008 @ 13:15 | |
quote:Vergeet alleen niet de BTW die wel gewoon een precentage is en die gaat over zowel de brute prijs als die accijnzen. | ||
Furia | donderdag 22 mei 2008 @ 13:41 | |
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg). Vind de argumenten van 'wennen aan hoge prijzen' belachelijk; de overheid heft veel accijnzen, maar schuift de hoge prijs af op de kosten van olie. Dat is gewoon dikke onzin. Als je zo stoer bent om stevig belasting te heffen op brandstof, dan mag je ook zo stoer zijn om daar gewoon voor uit te komen (en de bijbehorende lading stront over je heen krijgen). | ||
Revolution-NL | donderdag 22 mei 2008 @ 13:46 | |
quote:Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Je komt er steeds meer tegen ook ![]() | ||
Grrrrrrrr | donderdag 22 mei 2008 @ 13:48 | |
quote:90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90? | ||
Revolution-NL | donderdag 22 mei 2008 @ 14:14 | |
quote:Goed idee, nog meer files! In de file rij je namelijk lekker zuinig ![]() | ||
waht | donderdag 22 mei 2008 @ 14:15 | |
quote:Stel je niet zo aan man, files worden niet veroorzaakt door mensen die constant en vloeiend rijden maar door debielen die niet weten wat 'doseren' betekent. Er is ook nog een linker-rijbaan, kerel. Maar mensen die in de spits sneller proberen te zijn, zijn sowieso de meest wereldvreemde mensen die er bestaan. ![]() En nee, ik hou me niet altijd aan de maximumsnelheid. Ik rijd vast veel sneller dan jij op plekken waar dat kan, dus hou je vooroordelen voor je. | ||
Metro2005 | donderdag 22 mei 2008 @ 14:30 | |
quote:Ik vind 120 rijden veel vervelender dan 100 rijden. Steeds remmen, optrekken, remmen, weer optrekken, even doorrijden. | ||
Aether | donderdag 22 mei 2008 @ 15:01 | |
quote:Gebakken lucht? ![]() | ||
ACT-F | donderdag 22 mei 2008 @ 19:39 | |
Dat we moeten wennen aan hogere brandstofprijzen, oké. Maar zorg er dan wel voor dat de mogelijkheden om brandstof te besparen gemakkelijker worden door b.v. de overdrachtsbelasting af te schaffen en meer bouwgrond uit te geven. Bovendien kan de overheid veel efficiënter werken dan ze nu doen. | ||
Hobiedobie | donderdag 22 mei 2008 @ 20:38 | |
Ik ben blij dat ik geen auto meer nodig heb, 15 min op de fiets naar het werk...... Voor wat langere afstanden overweeg ik de koop van een electrische scooter. Voor die 6 x per jaar dat het handig is, huur ik een dagje een auto ![]() Auto voor de deur is een luxe, tegenwoordig een prijzige luxe.... | ||
neok | donderdag 22 mei 2008 @ 23:12 | |
Wat wij de komende maanden per liter betalen hangt af van de orkanen in de Golf van Mexico. The National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) released its tropical storm forecast Thursday morning, saying there is a 65% chance of a stronger-than-average hurricane season and only a 10% chance that it will be weaker than normal Dat volgens CNN | ||
Boswachtertje | vrijdag 23 mei 2008 @ 03:11 | |
Vraag me af hoeveel lucht er in de prijs zit.. | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 03:26 | |
quote:ja, dat zeg ik al langer dat de kans groter is, dit omdat er een La Nina actief is.. 1+1=2 dus... | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 03:26 | |
quote:ik denk schrikbarend weinig ![]() | ||
henkway | vrijdag 23 mei 2008 @ 04:12 | |
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden | ||
Salvad0R | vrijdag 23 mei 2008 @ 04:29 | |
quote:uhuh... http://www.reuters.com/article/GCA-Oil/idUSN2248967220080522 | ||
Salvad0R | vrijdag 23 mei 2008 @ 04:34 | |
Peter Schiff, president of money manager Euro Pacific Capital, said "Our whole phony standard of living is imploding, We have borrowed and spent ourselves into oblivion." | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 06:26 | |
quote:Zeikvraag maar; linkje? Ben wel benieuwd naar al die tankers, want ik geloof het namelijk niet. Als Iran slim is beperken ze de productie gewoon. | ||
Q. | vrijdag 23 mei 2008 @ 06:54 | |
quote:Weet jij wel wat speculatie is? | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 07:00 | |
quote:wat sla jij een onzin uit zeg ![]() | ||
Furia | vrijdag 23 mei 2008 @ 09:08 | |
quote:De doorstroming wordt met name op 2 manieren belemmerd: - Vrachtwagens die denken dat ze in kunnen halen als ze 91 kunnen, in plaats van 90 - Mensen die denken dat ze overal veel te hard moeten rijden Jij zult wel in de laatste categorie vallen, je weet wel, continu op de rem, dan weer snel gassen, weer op de rem, want tja, de meerderheid van de automobilisten rijdt nog steeds op of onder de maximum snelheid. En daarnaast, met zulke benzineprijzen moet je wel zuinig gaan rijden. Luisterboekje erbij, zonnebril op voor optimale onherkenbaarheid: heerlijk! | ||
henkway | vrijdag 23 mei 2008 @ 09:08 | |
quote:ja dat is kopen vanwege de prijsverwachting op de termijnmarkt voor levering over 3 a 6 maanden, tot het punt dat er mensen beginnen uit te stappen cq winst te nemen en dan gauw ook verkopen om dan eventueel na een paar dagen weer in te stappen . De mensen die hoog zijn ingestapt, die zijn dan de sjaak. Ze luisteren trouwens direct naar me, mooi he? quote: [ Bericht 9% gewijzigd door henkway op 23-05-2008 11:41:28 ] | ||
Furia | vrijdag 23 mei 2008 @ 09:11 | |
quote:Een grafiekje dat ik laatst zag, gaf zelfs aan dat het verbruik bij 80 km/h 'basis' was, met 100 zat je er iets van 20-25% boven, terwijl je er met 120 al 35% boven zat. Daarna gaat het nog veel harder. De maximum snelheid mogen ze van mij best zo houden, ik denk dat mensen vanzelf minder hard gaan rijden als meerdere mensen dat doen. Het valt mij nu pas op hoeveel mensen er eigenlijk gewoon rond de 100 rijden. Daarnaast wordt het voor mensen die scheuren nog gevaarlijker, dus die tomen dan misschien ook een beetje in. Als ik dan haast heb, kan ik toch 120 ![]() | ||
henkway | vrijdag 23 mei 2008 @ 09:12 | |
quote:Het beste werkt nog vlak achter een zuigende vrachtwagen hangen, dat heb ik een keer in duitsland gedaan omdat de tank bijna leeg was, dan rij je makkelijk een op 30 | ||
Revolution-NL | vrijdag 23 mei 2008 @ 09:49 | |
quote:Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de file ![]() ![]() Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje ![]() Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door. | ||
henkway | vrijdag 23 mei 2008 @ 09:57 | |
quote:Daar is nederland te klein voor, als jij je radio aan hebt gezet ben je er al, rij nou maar gewoon 100 op de cruisecontrole dat maakt niks uit | ||
henkway | vrijdag 23 mei 2008 @ 11:24 | |
quote:Iran verkoopt ook op termijn en soms is het beter om te verkopen op 3 maanden dan levering nu. Ik wil niet zeggen dat die tankers van Iran zelf zijn hoor, kunnen ook griekse reders zijn Bron: is van onlangs op TV, dacht RTL7 | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 11:28 | |
quote:het gaat dan ook niet om het doorrijden in dit topic, maar om het zuiniger rijden omdat de prijzen zo hard stijgen. ![]() | ||
Basp1 | vrijdag 23 mei 2008 @ 11:47 | |
quote:Ja het ruhrgebeid heeft helemaal geen last van files | ||
Revolution-NL | vrijdag 23 mei 2008 @ 11:53 | |
quote: ![]() Dat is maar een klein gedeelte van Duitsland, in Nederland staat vanaf 15:30 tot 19:00 half Nederland vast. Zometeen om 13:00 weer lekker op de A28 in de file staan van Utrecht naar Amersfoort ![]() | ||
Walter81 | vrijdag 23 mei 2008 @ 12:12 | |
quote:Benzineprijzen gaan dus weer naar beneden!!! Tenminste.... zodra een vat olie 1ct omhooggaat, wordt dit als excuus gebruikt door die schofterige zogenaamde 'marktleiders' om de benzine 3ct/l duurder te maken..Dus neem ik aan dat omgekeerd hetzelfde gebeurt... | ||
Basp1 | vrijdag 23 mei 2008 @ 12:17 | |
quote:Ja moet je ook niet door de uitbreidende randstad willen rijden is ook maar een klein gedeelte van nederland. | ||
ItaloDancer | vrijdag 23 mei 2008 @ 12:26 | |
quote:Stijgt alweer ![]() | ||
Revolution-NL | vrijdag 23 mei 2008 @ 12:31 | |
quote: ![]() ![]() ![]() De gehele randstad staat rood van de files en om de randstad nou een klein deel van Nederland te noemen ![]() | ||
waht | vrijdag 23 mei 2008 @ 13:23 | |
quote:Ja, Nederland is overbevolkt en iedereen heeft een auto, what else is new? Heeft vrij weinig met de snelheid die mensen rijden te maken. Meer met de hoeveelheid auto's en de tijden waarop deze van de weg gebruik willen maken. Andere werktijden zouden voor jou perfect zijn denk ik. Rond 14:00 naar je werk, tussen de lunch en avondspits in, en rond 23:00 weer naar huis. 'Verlaten' (niks in Nederland is écht verlaten) snelwegen waar je gerust hard kan rijden. ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 13:27 | |
Nou, in nederland zijn de snelwegen wel verlaten op bepaalde tijden, zeker als je dat vergelijkt met het verkeer hier op de snelwegen. Altijd mensen om je heen, 24 uur per dag. Had ik ook niet verwacht van een 3e wereldland, maar het is zo. Maar goed, dat is allemaal om het topic heen eigenlijk.. hier gaat de benzine volgende week wellicht 1/3 in prijs omhoog. | ||
waht | vrijdag 23 mei 2008 @ 13:29 | |
quote:Je hebt altijd baas boven baas. Genoeg steden die 24/7 druk zijn. quote:Wat betaal je nou precies? Omgerekend in euro's/liter? | ||
Demophon | vrijdag 23 mei 2008 @ 13:42 | |
quote:Waanzinnig! ![]() ![]() ![]() Dit moet wel tot een technologische revolutie leiden! Schoner, efficienter, goedkoper en makkelijk door te voeren. Geweldig hoe licht en klein die motoren zijn in vergelijking met een benzinemotor, en toch redelijk krachtig ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 14:42 | |
quote:nu 32 eurocent, na middernacht wellicht 43 eurocent.. ze willen de verhoging er versneld doorduwen (normaal is het de 1e van de maand) omdat alles vast loopt nu, overal rijen bij tankstations en vele stations zijn al gesloten vanwege uitverkocht... ik ga ffies foto's maken (op de motor ![]() | ||
geenID | vrijdag 23 mei 2008 @ 14:53 | |
Mmm, misschienis is de hoge olieprijs wel een conspricay van Bush om Iran klein te krijgen. ![]() | ||
pberends | vrijdag 23 mei 2008 @ 16:34 | |
quote:1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400. Is perslucht dan zoveel efficienter dan benzine ![]() ![]() | ||
Basp1 | vrijdag 23 mei 2008 @ 16:48 | |
quote:Die aircar moeten ze eerst eens goed werkend zien te krijgen, dan zien we wel weer verder. http://www.treehugger.com/files/2008/01/air_car_is_here.php 3 $ stroom voor 125 mile. | ||
Aether | vrijdag 23 mei 2008 @ 16:55 | |
quote:Op de Nederlandse Wikipedia-pagina is niet veel te vinden. Op de Engelse Wikipedia-pagina staat: quote:Lijkt me dat het rendement een stuk hoger ligt? Topic van een jaar terug: Auto op Perslucht?. | ||
Demophon | vrijdag 23 mei 2008 @ 16:59 | |
quote:Ehh, volgens mij werkt hij goed hoor! Sommige Belgische ondernemers willen hem gaan verkopen Nadeel is alleen nog z'n lage topsnelheid van 110 kilometer per uur. Ook leuk om te zien, de Franse Air Car News Report: Opmerking man rechts: "Very soon you will see, maybe in five years, many of these cars on our roads. Then we can finally kiss off all of those jerks who run OPEC. Just think for a minute about the city of Dubai. With all of its hugh skyscrapers and indoor snow ski mountain. This will become a ghost town. Nobody will buy oil any more." ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 17:31 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Q. | vrijdag 23 mei 2008 @ 17:35 | |
quote:Hou ons op de hoogte van de reacties. | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 17:41 | |
quote:reacties zijn al geweest, twee weken kleinschalige demonstraties en hamster-praktijken. De vorige keer (oktober 2005) ebde deze protesten na een verhoging van meer dan 100% direct weg.. ik denk dat dat nu ook wel het geval zal zijn. | ||
Demophon | vrijdag 23 mei 2008 @ 17:45 | |
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van! ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 23 mei 2008 @ 17:50 | |
heb je gezien hoeveel de dollar gedaald is in die tijd? Dat moet je wel verrekenen he... | ||
pberends | vrijdag 23 mei 2008 @ 18:23 | |
quote: quote:Of zou ie een efficientie hebben van 125%? Volgens de wet van behoud van energie kan dat natuurlijk niet ![]() | ||
Q. | vrijdag 23 mei 2008 @ 18:59 | |
quote:De dollar is de laatste tijd redelijk stabiel hoor... hier een grafiekje wat ik heb gemaakt: ![]() | ||
SeLang | vrijdag 23 mei 2008 @ 19:47 | |
quote:De reeele rente (rente min inflatie) is negatief in veel belangrijke landen. Dus hoe kun je waarde behouden? 1) Geld op de bank of obligaties? ![]() 2) Onroerend goed? ![]() 3) Aandelen? ![]() Dus zie je dat pensioenfondsen, hedgefunds en zelfs private investors tegenwoordig massaal commodities (waaronder olie) opkopen. Zelfbehoud, je moet toch wat. Deze trend is al een tijd aan de gang maar is recentelijk versterkt doordat centrale banken wereldwijd de rentes nog verder hebben verlaagd als bailout voor banken en huizen speculanten. Als je lagere olie- en voedselprijzen wilt dan moet de rente fors worden verhoogd zodat een bankrekening of obligaties na inflatie weer een positief rendement opleveren. Dan zullen die defensieve posities in commodities vanzelf weer worden afgebouwd. | ||
klaasdj | vrijdag 23 mei 2008 @ 20:06 | |
Geef het tien jaar, hebben ze veel betere manieren om olie te winnen. Er zijn theorieen die zeggen dat er diep heel veel olie zit, hebben die sjeiks ff pech. Ik weet het fijne er ook niet van, maar de prijzen zakken ooit wel weer ernstig... Trouwens de auto's worden met de dag meer hybride. Ik denk dat in de nabije toekomst olie alleen nog maar nodig is voor vliegtuigen/fabrieken enzovoorts. Ach we zullen zien, cruisecontrol rijden of de trein nemen, verzin wat... | ||
Jalu | vrijdag 23 mei 2008 @ 21:18 | |
quote:Ik gok zo dat de kredietcrisis toch wel een vlucht heeft veroorzaakt van waardepapieren naar zaken met "echte" waarde, zoals goud en olie... | ||
Alexandrius | zondag 25 mei 2008 @ 11:58 | |
http://www.kwartjevankokterug.nu/ | ||
Grrrrrrrr | zondag 25 mei 2008 @ 12:00 | |
quote:Dat kwartje was toch eigenlijk 11 gulden cent? | ||
ItaloDancer | zondag 25 mei 2008 @ 12:31 | |
Als het kwartje wordt teruggeven, moet dat gemis aan inkomsten wel weer ergens anders vandaan komen, dus wat voor zin heeft het in godsnaam ![]() | ||
henkway | zondag 25 mei 2008 @ 12:36 | |
quote:een tekort van 10% kan de prijs doen verdubbelen een tekort van 20% kan de prijs doen verachtvoudigen een tekort van 50% kan een algehele crash veroorzaken | ||
pberends | zondag 25 mei 2008 @ 13:45 | |
quote:Inderdaad ![]() Niemand lijkt dat te snappen. Je kan accijnzen wel dik verlagen, maar dan moet de loonbelasting en/of BTW omhoog. Wtf heeft dat voor nut? | ||
huhggh | zondag 25 mei 2008 @ 13:57 | |
quote:Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven? De overheid heeft bij lange na niet zoveel geld nodig als dat zij nu int, om dit land draaiende te houden. Zeker in het oerwoud van obscure subsidie-sponzen kan behoorlijk gesneden worden, maar das alleen maar een begin. | ||
ACT-F | zondag 25 mei 2008 @ 14:23 | |
quote:Absoluut mee eens. De overheid kan veel efficiënter werken dan nu. Neem bijvoorbeeld bepaalde budgetten bij gemeenten. Als ze een bepaald budget niet opmaken, dan krijgen ze het jaar erop minder omdat ze blijk geven met minder toe te kunnen. Dus wat doen gemeenten? Verbrassen dat geld, zodat ze volgend jaar weer hetzelfde bedrag krijgen ![]() | ||
Grrrrrrrr | zondag 25 mei 2008 @ 14:31 | |
quote:Gelukkig zie je dat in het bedrijfsleven nooooooooooooooooooooooooit! ![]() | ||
pberends | zondag 25 mei 2008 @ 14:48 | |
quote:Zeker waar, maar ik zie liever de inkomensbelasting ofzo omlaag. Veel nuttiger dan accijnzen verlagen. | ||
huhggh | zondag 25 mei 2008 @ 15:08 | |
quote:Waarom sluit je een verlaging van de accijnzen in de eerste instantie uit? Je kan ze natuurlijk best allebei verlagen, inkomstenbelasting EN accijnzen. Probleem is dat geen enkele partij zich echt sterk heeft gemaakt voor belastingverlaging. Zelfs niet partijen zoals de VVD of D'66, die liberalisme alleen maar een karige lippendienst bewijzen. Bij dat soort partijen zouden dit soort punten elementair en altijd de hoogste prioriteit moeten hebben, als een rode draad in de handel-en-wandel van zo'n partij. Maar helaas. Want alles ook het bedrijfsleven is erg geinteresseerd in subsidie's. Dat maakt het ook zo ziekelijk en incesttieus: iedereen (behalve ondergetekende) maakt wel gebruik van een-of-andere subsidie. En zo houdt iedereen zich in een collectivistische wurggreep. Ik wil mijn subsidie, jij wilt jouw subsidie, en zo drijven wij samen de belastingdruk omhoog. | ||
pberends | zondag 25 mei 2008 @ 15:33 | |
quote:Accijnzen op brandstof zorgen er gewoon voor dat mensen erop letten dat ze zuinig met energie omgaan. Dat is gewoon een feit, want anders ben je een dief van je eigen portomonnee. Je kan best lage belastingen hebben, zoals een lage inkomensbelasting, maar hoge accijnzen op brandstof zijn prima. Mocht je veel brandstof willen verbruiken kun je dat doen en betalen (immers is de inkomensbelasting laag) maar mocht je iets slimmer zijn ga je gewoon zuinig met energie om en bespaart het je veel geld. | ||
ACT-F | zondag 25 mei 2008 @ 15:38 | |
quote: ![]() Wat is dit nu voor een vergelijking? Wat boeit mij het dat bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft. We hebben het hier over belastingcenten van ons iedereen waar de ambtenaren zorgvuldiger mee moeten omspringen. | ||
Grrrrrrrr | zondag 25 mei 2008 @ 16:02 | |
quote:Kerel, uiteindelijk is het altijd de burger die betaalt als er ergens geld verspild wordt. Verbazend hoeveel mensen dat niet lijken te snappen. Het gebeurdt ook niet alleen bij bedrijf x, het gebeurt in elke organisatie waar budgetten uitgedeeld worden... | ||
ACT-F | zondag 25 mei 2008 @ 16:46 | |
quote:Tuurlijk betaalt de burger altijd de prijs, echter in geval van bedrijven heb je concurrentie. Als bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft dan zal zijn product duurder zijn dan bedrijf y die zijn financiële administratie wel goed op orde heeft. In geval van een overheid heb je geen keus. Of je moet naar een ander land willen vertrekken wat ik overigens sterk heb overwogen. Maar de vele sociale contacten hier weerhouden mij dit (nog). | ||
Grrrrrrrr | zondag 25 mei 2008 @ 19:37 | |
quote:Nogmaals: dit gebeurt bij bedrijf y net zo hard als bij bedrijf x ![]() | ||
ACT-F | zondag 25 mei 2008 @ 19:55 | |
quote:Nee, bedrijven verschillen onderling. De één heeft het in veel mindere mate dan de ander. En de overheid spant absoluut de kroon als het gaat om geldverkwisting. | ||
Grrrrrrrr | zondag 25 mei 2008 @ 20:04 | |
quote:En overheidsinstellingen niet? ![]() | ||
ACT-F | zondag 25 mei 2008 @ 20:19 | |
quote:Als overheidsinstelling zou je gek zijn om je budget niet op te maken. Geldbesparing wordt niet beloond, maar juist afgestraft. En waarom zouden ze besparen? Het is toch maar de onuitputtelijke bron van de belastingbetaler. Als een bedrijf op zo'n manier zou functioneren dan is het binnen no-time failliet. | ||
Grrrrrrrr | zondag 25 mei 2008 @ 20:31 | |
quote:Ach, bij elk bedrijf probeert iedereen net zo hard zijn eigen budget te verdedigen. Zeker in tijden dat het goed gaat wordt er bij de meeste bedrijven gewoon met geld gesmeten. | ||
ACT-F | zondag 25 mei 2008 @ 20:55 | |
quote:Dat heb je zeker bij grote bedrijven waar een (kortzichtige) manager enkel aan het belang van zijn eigen afdeling c.q. bedrijfsonderdeel denkt. Er worden budgetten losgepeuterd met dubieuze 'investeringen', waar kosten veel te hoog zijn opgegeven dan ze in werkelijkheid zijn. De reden? Ach, meneer heeft liever een flink gepimpte laptop, terwijl hij prima toe kan met een standaard model (om maar een dwarsstraat te noemen). Maar de baas, die aan het eind van het jaar de balans moeten opmaken, is ook niet gek. Wat doe je met een te dure afdeling? Wegreorganiseren dat spul. Eventueel uitbesteden aan een bedrijf die goedkoper kan werken. Het marktmechanisme zorgt er juist voor dat dit soort uitwassen in de kiem gesmoord worden. Bij een overheidsinstelling ligt dit anders. Er hoeft geen winst gemaakt te worden, maar er mag ook geen geld te kort komen. Dus werken ze met een systeem zoals eerder beschreven. In dat mechanisme zit totaal geen drijfveer om geld te besparen, want failliet ga je toch niet (zo snel). Een overheidsinstelling is niet onderhevig aan concurrentie met andere overheidsinstellingen. En dat maakt het overheidsapparaat zo ontzettend inefficiënt. | ||
Aether | maandag 26 mei 2008 @ 09:52 | |
quote:Nee, guldens. Dus ƒ 0,25 = ¤ 0,11. | ||
Basp1 | maandag 26 mei 2008 @ 09:55 | |
quote:Aangezien de concurrent ook met dezelfde zichzelf belangrijk vindende afdelingen te maken heeft zijn beide bedrijven net zo inefficient en klopt er nog steeds niets van je verhaal. ![]() | ||
Xith | maandag 26 mei 2008 @ 09:58 | |
quote:Nee, weesch slim: het kwartje van Kok was voor particulieren maar 18 guldencent (geloof dat die andere poster fout zat met 11 guldencent - maar anyway; iig minder dan 25 guldencent). | ||
Revolution-NL | maandag 26 mei 2008 @ 10:08 | |
even spammen voor het goede doel ![]() teken de petitie! http://www.kwartjevankokterug.nu/ | ||
indahnesia.com | maandag 26 mei 2008 @ 10:31 | |
quote:wat is het goede doel... gaan de werelolieprijzen omlaag of zo? | ||
indahnesia.com | maandag 26 mei 2008 @ 10:46 | |
Wat een leugens op die website trouwens:quote:LEUGEN: Sierra Leone, Turkije, Noorwegen, zijn duurder volgens Wikipedia, en andere bronnen geven nog wat andere Afrikaanse probleemlanden aan, maar die laat ik maar weg voor de redelijkheid quote:LEUGEN: volgens CNN is het 0.12USD per gallon en volgens Wikipedia zelfs 0.05 USD per liter. quote:Geen bronvermelding voor het gemak, dus dit kan ik lekker in twijfel trekken | ||
Revolution-NL | maandag 26 mei 2008 @ 10:58 | |
quote:Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel! Om over de accijns verhoging in Juli nog maar niet te spreken. | ||
Basp1 | maandag 26 mei 2008 @ 10:58 | |
quote:Ook al is het zo weinig men zegt er maar niet bij dat dat komt omdat er susbsidie op zit. Willen de mensen die dit gaan teken graag dat we brandstoffen met subsidie gaan verstrekken. ![]() Even nog een leuk bericht over venezuela, en het busvervoer in london: Willen de armlastige nederlanders ook de socialistische olie hebben om zodoende goedkoop te kunnen rijden maar wel blijven fulmineren tegen socialistische staten. ![]() quote: | ||
indahnesia.com | maandag 26 mei 2008 @ 11:20 | |
quote:maak je toch niet dik, ik heb een simpelere oplossing: gewoon verkassen. Dan hoef je niet meer te tanken in Nederland en kan die opstand ook achterwege blijven want nederlanders kunnen niet demonstreren. | ||
Demophon | maandag 26 mei 2008 @ 11:54 | |
Wat dachten jullie hiervan: De Pers 23 mei 2008: Dikke Middelvinger naar de Oliebaronnen ![]() | ||
Q. | maandag 26 mei 2008 @ 12:27 | |
quote:Een enorm dom, kortzichtig artikel wat een tijdelijke oplossing aandraagt die compleet voorbij gaat aan de echte problemen die er zijn. Overleven? Hooguit minimaal uitstellen. | ||
waht | maandag 26 mei 2008 @ 12:43 | |
quote:Tsja: quote:Dus de olie is niet bijna op, maar de oliemaatschappijen willen wél nog even snel cashen? ![]() ![]() | ||
Basp1 | maandag 26 mei 2008 @ 12:54 | |
quote:Als de oliemaatschappijen gecasht hebben gaan ze met ze allen met pensioen. ![]() | ||
Perrin | maandag 26 mei 2008 @ 14:24 | |
quote:En wat denk je dat een 'opstand' gaat oplossen? Het maakt alleen maar meer problemen. | ||
henkway | maandag 26 mei 2008 @ 17:14 | |
Ik zag net in de garage een autootje die gemiddeld 1 op 23 liep, hyunday cuore leuk karretje hoor, vierdeurs en ruim van binnen met airco en navigatie Buig als het riet, en lach als de wind. Is een oud grieks spreekwoord | ||
Demophon | maandag 26 mei 2008 @ 17:34 | |
quote:Interesting...! Buig als het riet, en lach als de wind? Dat "buig als een riet" kan ik nog duiden, maar wat wordt er bedoelt met "lach als de wind"? Hoe wordt het in het oud grieks uitgesproken? Volgens mij is het een Chinees gezegde: "Als de wind hard waait, buig als een riet". | ||
indahnesia.com | dinsdag 27 mei 2008 @ 03:05 | |
't zegt me beiden niets, maar hier is de benzineprijs succesvl verhoogd naar 42 eurocent per liter van 31 eurocent) | ||
henkway | dinsdag 27 mei 2008 @ 04:05 | |
quote:maar salarissen liggen ook lager?? | ||
indahnesia.com | dinsdag 27 mei 2008 @ 04:33 | |
quote:jazeker, maar met meer dan een factor 4 verschil, dus benzine is hier in vergelijking (voor de gewone man, niet voor mij gelukkig) erg duur. | ||
ACT-F | dinsdag 27 mei 2008 @ 21:42 | |
quote:Als jij er zo over denkt dan heb je bar weinig verschillende bedrijfsculturen gezien. | ||
sander89 | woensdag 28 mei 2008 @ 18:15 | |
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen. Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is. Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt. ![]() | ||
Revolution-NL | woensdag 28 mei 2008 @ 18:44 | |
quote:Ik gok dat over een paar maanden de olie prijs wel door de 140 dollar heen is. Dat RTL roept dat de prijzen niet meer stijgen lijkt me wishfull thinking | ||
henkway | woensdag 28 mei 2008 @ 18:55 | |
quote:nee, zit wel wat in, er liggen veel contracten in Iran te wachten op leverantie | ||
Revolution-NL | woensdag 28 mei 2008 @ 19:05 | |
quote:Laten we het met zijn allen hopen. | ||
ItaloDancer | woensdag 28 mei 2008 @ 19:14 | |
Ja eerder vandaag was er een fikse correctie naar minder dan 126 dollar, maar nu staan we alweer boven de 130, zo snel gaat het... | ||
Grrrrrrrr | woensdag 28 mei 2008 @ 21:10 | |
quote:Ach, er zijn ook 'analisten' die een olieprijs van 50 dollar binnen een jaar mogelijk achten.... Een jaar geleden beweerden er hier op fok nog mensen dat de oliesjeiks met een wuif van de hand de olieprijs onder de 20 dollar konden doen zakken. ![]() | ||
Basp1 | donderdag 29 mei 2008 @ 10:02 | |
Leuke collum op NU.nl Ik ben wel benieuwd naar het IEA rapport wat in november zal gaan uitkomen. Het IEA wat tot nu toe altijd veel te postitief was. quote: | ||
Q. | donderdag 29 mei 2008 @ 10:25 | |
HOAX! Het is allemaal speculatie! IEDEREEN weet dat olie helemaal nooit op KAN raken!!!111!!! | ||
waht | donderdag 29 mei 2008 @ 12:23 | |
quote:Olie doorbreekt $90 per vat Ze zijn daar al een tijdje niet zo positief meer. | ||
Basp1 | donderdag 29 mei 2008 @ 12:48 | |
quote:Niet meegekregen toen. ![]() Toch bizar om te zien dat het een topic is van ongeveer 1/2 jaar geleden en in diezelfde periode de olieprijs met 50% gestegen is. | ||
waht | donderdag 29 mei 2008 @ 13:44 | |
quote:Ach, aan allles komt een einde. ![]() Why oil costs over $120 per barrel | ||
geenID | donderdag 29 mei 2008 @ 14:19 | |
Interessant, Indonesie gaat uit de OPEC volgens de minister van Energie daar. | ||
henkway | donderdag 29 mei 2008 @ 20:26 | |
quote: quote:zo snel gaat het... | ||
pberends | donderdag 29 mei 2008 @ 20:40 | |
quote:Ja, hij daalt een beetje, wow we zijn door de piek heen. Alsof olie niet vaker even daalt. | ||
pberends | donderdag 29 mei 2008 @ 20:45 | |
quote: quote:Wow, waren er niet onderhand 7.000 miljoen mensen op deze poepplaneet? Das toch wel even 0,1% van de wereldbevolking die er een auto heeft bijgekregen ![]() | ||
nogeenmaarten | donderdag 29 mei 2008 @ 21:42 | |
Zijn er cijfers bekend over wat de stijgende autobrandstofprijs met de brandstofomzet hebben gedaan de afgelopen paar weken? Krijg het idee dat de file in het weekend toch wat korter was, maar dat kan natuurlijk een weersinvloed zijn. | ||
henkway | donderdag 29 mei 2008 @ 21:45 | |
quote:Het is de verwachting dat de prijsstijgingen van de afgelopen weken nu (tijdelijk) invloed gaan hebben op het verbruik in de US en de EU en daarmee een (tijdelijke) prijscorrectie op gaan leveren naar de $ 100. | ||
-0- | donderdag 29 mei 2008 @ 21:48 | |
Tof zo'n daling, als de hoofdreden een stijging van dollarkoers is hebben wij er echter geen zak aan. | ||
waht | vrijdag 30 mei 2008 @ 01:01 | |
quote:http://www.ibiblio.org/lunarbin/worldpop Nee nog niet. Rond 9 april 2010 zal de 7 miljardste bewoner geboren worden. Tegelijkertijd zal er dan véél minder olie beschikbaar zijn dan nu. ![]() ![]() ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 30 mei 2008 @ 09:49 | |
125 dollar vandaag. Dollar herstelt ook wel iets, maar goed. We kunnen volgens mij gerust nog wel terugvallen tot 115, maar ik geloof niet dat de olieprijs ooit nog structureel gaat dalen. | ||
pberends | vrijdag 30 mei 2008 @ 16:51 | |
quote:http://www.rtl.nl/(/finan(...)t_over_olieprijs.xml Hulde voor de Amerikanen ![]() ![]() Misschien iets voor de FP, ItaloDancer ![]() | ||
Grrrrrrrr | vrijdag 30 mei 2008 @ 16:53 | |
Grappig om te zien hoe die amerikanen en masse hun SUV's verkopen en dan pissig worden omdat ze er zo weinig voor terug krijgen. ![]() | ||
Basp1 | vrijdag 30 mei 2008 @ 16:58 | |
quote:Zijn de 2e hands prijzen voor zuinige autos al hoger dan de nieuwprijs geworden. ![]() | ||
Q. | vrijdag 30 mei 2008 @ 17:04 | |
quote:Waar? | ||
ItaloDancer | vrijdag 30 mei 2008 @ 17:07 | |
quote:Lijkt me sterk, gisteren kwamen de wekelijkse olievoorraden en die vielen zwaar tegen. Met het vakantieseizoen gaan ze allemaal weer de weg op ![]() | ||
waht | vrijdag 30 mei 2008 @ 17:08 | |
De Amerikanen rijden al een tijdje wat minder: Americans drive 11 billion fewer miles in March, U.S. says quote: ![]() Een beetje hetzelfde als in '73 en '79. Ongeveer sinds het begin van het plateau van conventionele olieproductie in 2005 zijn de Amerikanen gaan minderen in het rijden of eerder, gestopt met steeds meer rijden. | ||
pberends | vrijdag 30 mei 2008 @ 17:53 | |
quote:Die cijfers ![]() ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 30 mei 2008 @ 17:55 | |
wtf? ![]() | ||
waht | dinsdag 3 juni 2008 @ 00:01 | |
Ookal is de olieprijs gekeldert tot $127 per vat, genoeg nieuws omtrent de oliecrisis. Oliecrisis ja. ![]() Aan de andere kant van de oceaan hebben ze er lucht van gekregen dat wij zoveel voor benzine betalen: Europe balks at $8 a gallon gas quote:Niks doen is inderdaad wel zo makkelijk. Het komt toch wel goed. Europe fuel protests spread wider quote:En even iets heel anders; vliegen. British Airways warns oil surge will put a rash of airlines out of business quote:En wat voorspelt de gemiddelde dit topic bezoekende FOK!ker voor de toekomst, globaal gezien? | ||
Perrin | dinsdag 3 juni 2008 @ 08:24 | |
Ik voorspel dat openbaar vervoer en fietsen heel erg populair gaan worden de komende jaren ![]() | ||
Basp1 | dinsdag 3 juni 2008 @ 08:32 | |
In china gaat het niet goed met de groeistuipen en subsidie op oliequote: | ||
Q. | dinsdag 3 juni 2008 @ 08:41 | |
Mooi, dat remt de vraag naar olie weer af. | ||
waht | woensdag 4 juni 2008 @ 15:34 | |
Domestic Gas Prices EU-countries Laat het de Telegraaf-lezers niet zien! ![]() | ||
Basp1 | woensdag 4 juni 2008 @ 16:29 | |
quote:Dank je wel voor deze site, staat bij mijn bookmarks. ![]() Ach dan moeten de telegraaf lezers ook eens kijken hoeveel voordeel bedrijven krijgen in ons landje. Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat er bedrijven zijn die omdat ze net onder de staffelkorting zaten gewoon maar 2 dagen vol vermogen in de zomer stoken om voor de korting in aanrmerking te komen. | ||
henkway | woensdag 4 juni 2008 @ 16:50 | |
hongersnood, overstromingen, voedseltekorten, benzineschaarste, condoomslek o wat een ellende weer | ||
AchJa | woensdag 4 juni 2008 @ 20:37 | |
quote:Elsevier Concurrerend met de omringende landen ![]() quote:Elsevier Dat is tenminste actievoeren! | ||
Grrrrrrrr | woensdag 4 juni 2008 @ 20:44 | |
quote:Neuh... Dat is gewoon geweldadig optreden waar de nette burger de rekening voor mag betalen, net nu de olie al zo duur is ![]() | ||
Q. | woensdag 4 juni 2008 @ 20:46 | |
quote:Dat is het onvermijdelijke ontkennen, dat gaat de komende tijd nog veeel en veeeeel erger worden, de eerste flinke tekens zie je nu al, protesten, GM die fabrieken sluit, luchtvaartmaatschappijen die verwachten enorme verliezen te gaan draaien en waarvan er heel veel op de fles zullen gaan de komende jaren... | ||
AchJa | woensdag 4 juni 2008 @ 20:48 | |
quote:Iig beter dan dat tamme gedrag hier in Nederland waarbij iedereen klaagt op diverse fora en weblogs en vervolgens de tank nog even volgooit voor de rit van morgenochtend. | ||
Q. | woensdag 4 juni 2008 @ 20:49 | |
quote:Ja, laten we lekker het land gaan slopen. Achterlijk dom gedrag. | ||
AchJa | woensdag 4 juni 2008 @ 20:56 | |
quote:Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had. | ||
kawotski | woensdag 4 juni 2008 @ 21:13 | |
quote:dus jij gaat morgen geschiedenis schrijven door een vrachtwagen te huren en die dwars op de A1 te zetten? Organiseer iets en verzamel mensen om je heen, 1 moet de eerste zijn. | ||
AchJa | woensdag 4 juni 2008 @ 21:28 | |
quote:En jij bent dan de eerste die helemaal over de zeik gaat omdat je niet op je werk kunt komen. Aansluitend wordt de hele file gemobiliseerd, vervolgens wordt de vrachtwagen brandend de berm in gereden. En ik word vastgebonden aan de dichtstbijzijnde flitspaal. Leer mij Jan Kaas kennen. | ||
Grrrrrrrr | woensdag 4 juni 2008 @ 21:32 | |
quote:Oh, dus als jij er direct last van hebt is het opeens niet zo meer zo denderend als er geweld bij het "actievoeren" gebruikt wordt? ![]() | ||
ACT-F | woensdag 4 juni 2008 @ 21:41 | |
Waarom gaan die vissers niet over op zware stookolie. Veel goedkoper ![]() | ||
AchJa | woensdag 4 juni 2008 @ 21:42 | |
quote:Jij kunt de link naar "hypocriet Nederland" niet leggen? Klagen en janken en ondertussen rustig doorgaan met de dagelijkse bezigheden. En dat volhouden tot Sint-Juttemis. Dan heb ik meer respect voor oa de Fransen die gewoon daad bij woord voegen. En als je een beetje gelezen had dan had je kunnen zien dat ik "Slopen hoeft van mij ook niet" geschreven heb. | ||
waht | woensdag 4 juni 2008 @ 22:41 | |
quote:Mwah. Er komt geen einde aan het duurder worden van benzine. Waarom dan boos tegen de regering gaan schoppen? Het is niet de schuld van de regering dat de olieprijs duurder wordt. Dat is de schuld, nouja, niemand eigenlijk. Fysieke limieten van olievoorraden. In plaats van vragen of de benzine ietsje goedkoper mag moeten we miljarden stoppen in het ontwikkelen van alternatieven. Als we dát niet voor elkaar krijgen zal de Nederlandse economie binnen 10 jaar in elkaar storten door brandstof-tekorten en is het niet meer de vraag of je morgen je auto kan volgooien, dan is het de vraag of je morgen nog een baan hebt. We kunnen in ieder geval niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn. Tijdens de olieboycot van 1973 was het al zo klaar als een klontje wat olie-tekorten kunnen doen. Uiteraard heeft de oh zo machtige mens een plaat van hier tot aan tokio voor haar kop dus zijn we erg goed in het negeren van waarschuwingen. Ik persoonlijk voorspel niet veel goeds voor de komende 10-25 jaar. In het beste scenario blijft het westen ongeschonden en is de rest van de wereld een hongersnood gestorven. En in het slechtste scenario zijn de oorlogen en hongersnoden verspreid tot aan onze straten. | ||
AchJa | woensdag 4 juni 2008 @ 23:53 | |
quote:Ik snap dat het duurder worden van de benzine in beginsel niets met de regering te maken heeft, maar ze zijn wel in staat om de accijnzen en de btw te verhogen, wat ongeveer tweederde van de benzineprijs is. Het verhogen van belastingen gaat altijd prima, maar het verlagen schijnt altijd een probleem te zijn, ook al harken ze met de btw meer geld binnen met een hogere benzineprijs. De accijns is plotseling gebonden aan een of andere wetgeving (dat is altijd gebonden als het de maten in Den Haag goed uitkomt. Op het moment dat het de burger goed uitkomt dan wordt er heel creatief met de wetgeving omgegaan en zodanig omgebogen dat het toch weer lucratief is voor de heren in het pluche) De oliebodem gaan we inderdaad een keer bereiken, maar ook al is er een alternatief in de vorm van een 1 of andere brandstofcel/ elektrisch weet ik veel wat voor auto... Ben jij financieel in staat om even zo'n soort auto uit de showroom te halen? Tegen de tijd dat die dingen 2,3,4e hands betaalbaar zijn, zijn we 15 jaar verder. Dat wordt dus gewoon aanmodderen en betalen voor Jan Modaal, of kappen met rijden en gewoon niet op het werk verschijnen. Laat die lui in Den Haag maar eens gaan nadenken wat ze op hun geweten gaan hebben als zoiets gaat gebeuren door dat harkgedrag. | ||
henkway | donderdag 5 juni 2008 @ 04:30 | |
quote:Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn. een daling van de vraag met 2% heeft een prijsdaling tot gevolg van 16%. idem stijging. [ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 05-06-2008 07:24:49 ] | ||
indahnesia.com | donderdag 5 juni 2008 @ 05:40 | |
quote:"Kom we gaan vandaag eventjes over joh!" Daarom niet misschien? | ||
Q. | donderdag 5 juni 2008 @ 07:52 | |
quote:Er is ook nog zoiets als een productiekant en daar zit ook nog een minimaal probleempje.... | ||
Grrrrrrrr | donderdag 5 juni 2008 @ 10:09 | |
quote:Als dat gebeurt is het een mooi moment om te beleggen in olie misschien? | ||
henkway | donderdag 5 juni 2008 @ 10:27 | |
quote:de prijs van olie lijkt op een golfbeweging. De conjunctuur botst steeds tegen het produktieplafond van olie | ||
Basp1 | donderdag 5 juni 2008 @ 10:43 | |
quote:Maar wat is de trend op die golfbeweging? ![]() | ||
indahnesia.com | donderdag 5 juni 2008 @ 11:37 | |
quote:met de stijging van de zeespiegel mee ![]() | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 14:18 | |
Gister een item in Netwerk over de "oliecrisis": http://www.netwerk.tv/arc(...)e_olie_opraakt_.html quote: | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 14:19 | |
quote:Grappig inderdaad dat Nederland zo'n hoge kale prijs heeft. Waar zou dit door komen?? Ik dacht juist dat in Nederland er veel geraffineerd werd enzo. | ||
JohnDope | donderdag 5 juni 2008 @ 14:26 | |
quote:Echt heel bizar inderdaad. De wereld wordt helemaal bang gemaakt via 1 of ander vaag globalwarming verhaal en dat de olie bijna op is, maakt niemand een probleem van. Het wordt nog raarder als je beseft dat wanneer de olie op is, het global warming probleem ook in 1 klap is opgelost. Overigens wel respect voor diegene die dit allemaal heeft zitten bekokstoven. ![]() | ||
Ahmadinejjad | donderdag 5 juni 2008 @ 14:28 | |
jipieeee!!!! meer geld voor het iraanse regime om de nucleaire wapen te kunnen maken | ||
Q. | donderdag 5 juni 2008 @ 14:29 | |
quote:Ja, want dan draait de hele wereld op kolen en dat geeft geen CO2-uitstoot. ![]() | ||
JohnDope | donderdag 5 juni 2008 @ 14:32 | |
quote:In principe vallen de auto's, vliegtuigen, boten etc allemaal weg. Dus in feite is het probleem dan opgelost. | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 14:32 | |
quote:Global warming is echt een nonsense-probleem vergeleken met "energieschaarste". Dat zeg ik al jaren. | ||
JohnDope | donderdag 5 juni 2008 @ 14:35 | |
quote:Waarschijnlijk betekent het dus dat olie constant wordt aangemaakt door de aarde ipv dat de olie afkomstig is van dino plantenpap. Of ze hebben de uitvinding van Stanley Meyer op de plank klaar liggen We worden in ieder geval in het ooitje genomen. ![]() | ||
waht | donderdag 5 juni 2008 @ 15:36 | |
![]() | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 15:43 | |
![]() http://www.rtl.nl/(/finan(...)ls_de_olie_op_is.xml | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 15:46 | |
edit ![]() | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 15:47 | |
quote:Amerikanen in een notendop ![]() ![]() | ||
Monolith | donderdag 5 juni 2008 @ 15:50 | |
quote:Daar is dit algoritme op van toepassing: quote: | ||
huhggh | donderdag 5 juni 2008 @ 16:01 | |
quote:Jouw afkeer van Amerikanen kun je moeilijk onder stoelen of banken steken zie ik. | ||
waht | donderdag 5 juni 2008 @ 16:06 | |
quote:Zo zit het niet. Het is geen afkeer van Amerikanen, het is een afkeer van domme onwetende naïeve blinde mensen, ook wel het 'klootjesvolk' genaamd. En zoals we weten zit dat volk in élk land. Amerika wordt specifiek genoemd omdat zij de grootste zijn. | ||
Monolith | donderdag 5 juni 2008 @ 16:15 | |
quote:Een verschil is natuurlijk wel dat er in Europa de prijzen een stuk hoger liggen dan in de VS i.v.m. de vele accijnzen. Daardoor is de noodzaak om zuiniger te gaan rijden voor de Amerikanen minder snel aanwezig. | ||
huhggh | donderdag 5 juni 2008 @ 16:21 | |
quote:Dank voor het genuanceerdere beeld. De accijnzen zorgen inderdaad ervoor dat we in Nederland sneller de bovengrens hebben bereikt van wat acceptabel om voor brandstof te betalen. Ik blijf van mening dat de overheid best accijnzen omlaag kan bijstellen. Of dat de uiteindelijke vraag zal doen stijgen of dalen zal mij echt een zorg zijn, en mag ook geen reden zijn om een mindering hiervan te laten. | ||
Basp1 | donderdag 5 juni 2008 @ 16:37 | |
quote:Onzin. door die hoge accijnzen hebben we een wagenpark in nederland dat gemiddeld genomen al een van de zuinigere van de wereld is. Dan kun je wel weer aan de zielige ikke ikke ikke denken maar als we naar het grote plaatje kijken zien we dat hoge prijzen geod werken om zuiniger met energie om te gaan. quote:Ja want zolang ikke ikke ikke maar goedkoop van A naar B kan komen, na mij de zondvloed. ![]() | ||
pberends | donderdag 5 juni 2008 @ 16:44 | |
quote: ![]() | ||
waht | donderdag 5 juni 2008 @ 21:30 | |
![]() Stijging van uitgaven aan olie in: 1973: Olieboycot 1979: Revolutie Iran 2005: Plateau olieproductie | ||
ACT-F | donderdag 5 juni 2008 @ 21:47 | |
quote:Ik zeg ook niet dat het à la minute moet gebeuren, maar kijken naar de alternatieven is zinvoller dan te protesteren om iets waar de overheid ook niet veel aan kan doen. Natuurlijk kun je de accijnzen verlagen, maar daarvoor in de plaats gaan andere belastingen weer omhoog. De begroting moet immers weer sluitend zijn. | ||
henkway | donderdag 5 juni 2008 @ 21:49 | |
quote:We moeten de komende 20 jaar omschakelen, en dat zal pijn doen, veel pijn, verlagen van de benzinetax is geen oplossing. Huizen bouwen die verlicht en verwarmt worden door de ZON is prioriteit nummer EEN. ![]() Superzuinig auto's is en gebruik van Internet voor werk is prioriteit nummer twee tevens ontwikkeling van fietsen die langere afstanden kunnen rijden, al dan niet overdekt en met reserve accu en infrastructuur hiervoor [ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 05-06-2008 22:24:10 ] | ||
ItaloDancer | donderdag 5 juni 2008 @ 21:52 | |
gisteren/vanochtend nog 122 dollar, nu alweer 128. | ||
ACT-F | donderdag 5 juni 2008 @ 22:03 | |
quote:Milieu eisen? Te weinig concurrentie? | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 03:51 | |
quote:Dan was het inderdaad een *tijdelijk* dipje ![]() | ||
Basp1 | vrijdag 6 juni 2008 @ 11:29 | |
quote:Het IEA zegt dat de olievraag met 70% zal toenemen ,maar ik zie het aanbod niet met 70% toenemen, dus dat zal wel loslopen. En 1 miljard autos op elekticteit, binnen 40 jaar ik ben heel benieuwd of we als mensheid dat voor elkaar gaan krijgen. Het is in ieder geval een geod streven. En zou een mooie mogelijkheid zijn om een volgende technologisch economische groei mee te gaan maken. | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 11:40 | |
130 dollar ![]() ![]() | ||
huhggh | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:11 | |
quote:Je kan natuurlijk ook de accijnzen verlagen EN tegelijkertijd naar oplossingen zoeken. Nu wordt het op de burger afgeschoven dmv de torenhoge accijnzen, om over de VERHOGING daarvan nog niet eens te spreken. Zo kortzichtig om met accijnzen te willen sturen, dat heeft namelijk nog nooit gewerkt. Maar he, woutertje wil natuurlijk geld in zakken steken, dus hem zal het een worst zijn onder welk voorwendsel hij deze excorbitante verhoudingen (meer dan 60 %) binnensleept. Probeer eens meer kritisch en objectief naar zaken te kijken, ipv dit voor zoete koek te slikken. | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:28 | |
45 biljoen USD = 2900 miljard euro? Moet dat niet zijn 29.000 miljard euro, aangezien miljard -> biljoen een factor 1000 is? | ||
waht | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:33 | |
quote:Klopt, 29 duizend miljard euro moet het zijn. | ||
Basp1 | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:38 | |
quote:Een financieel dagblad neemt het met de huidige volatiele markt niet zo nauw meer een nulletje meer of minder. ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:39 | |
quote: quote:De dollar daalt snel, maar hiermee lopen ze toch wel vooruit op de zaken ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:40 | |
Financieel dagblad? Was van Nu, die het bericht overnamen van het ANP. Het stond ook fout op onze FP (ANP) ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 12:42 | |
quote:tja, makkelijk dat rechtstreeks overnemen ![]() ![]() | ||
Mr.J | vrijdag 6 juni 2008 @ 15:40 | |
Crude Oil 134,4800 4,83% Pffff, dit gaat hard. | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 15:41 | |
quote:tering he... ![]() ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 15:43 | |
sssssssick! ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 15:45 | |
check die jump in de koers ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 15:48 | |
Dit is wel het olietopic maar manieuit ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 15:52 | |
quote:hoort bij elkaar een beetje he.. ![]() | ||
Grrrrrrrr | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:10 | |
quote:Onzin, keer op keer blijkt dat accijnzen werken om het gedrag van de markt een bepaalde kant op te sturen. Kijk eens naar het verschil in verbruik tussen Europese auto's en Amerikaanse bijvoorbeeld. | ||
Basp1 | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:29 | |
quote:Hierop ga je geen atwoord krijgen van hugh dat zei ik gisteren ook al. Maar dat wil hij niet horen. (ok mischien was ik wat lomper in mijn uitspraak) ![]() | ||
henkway | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:29 | |
quote:Zo is dat, een kernbom op het olievat IRAN, dan zitten we zo op 200 dollar per vat | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:47 | |
quote:tja, als deze woorden al geuit worden dan zal het wel gebeuren ook... ![]() | ||
Mr.J | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:54 | |
quote:En Shell op 45,-. Ik zeg doen! ![]() | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:57 | |
quote:dat is als Mr Ahmadinedinges geen bommetjes terug gaat gooien dan wel... | ||
waht | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:59 | |
quote:Ah, dit zou een van die 'speciale omstandigheden' zijn waardoor we morgen al de lul kunnen zijn. ![]() | ||
pberends | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:00 | |
quote: quote:Vrouw steekt benzinestations in brand | ||
indahnesia.com | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:00 | |
quote: ![]() | ||
Grrrrrrrr | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:14 | |
quote:Erg grappig idd ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:28 | |
quote:Tuurlijk niet, dit is even stoere praat terug naar Ahmadinejad. Ze willen neem ik aan wel dat Jeruzalem overeind blijft staan ![]() | ||
Terrorbita | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:35 | |
10 dollar erbij en misschien nog wel meer in minder dag 2 dagen. Ik kan echt niet begrijpen dat dat zomaar kan en mag. Een lichte daling van de dollar staat gelijk aan 10 dollar extra bovenop een vat olie? Dat de olie schaars is ok maar dit is toch allemaal puur speculatie waardoor die prijs zo hoog opgevoerd word. Enkele weken geleden zijn in amerika enkele kopstukken in de olie industrie "verhoord" door het senaat en volgens hun is een reële prijs van olie per vat momenteel 90 dollar. Shell noteert vandaag wel weer een winst van 2%... Op deze manier worden de rellen om de hoge prijzen alleen maar heftiger, lijkt me geen goede zaak. | ||
Basp1 | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:39 | |
quote:Dat kan natuurlijk ook omgekeerd zijn, een stijging van de olieprijs staat gelijk aan een daling van de dollar. | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:40 | |
Prijs is reëel imo. De situatie is onzeker/gespannen en maximum aan olieproductie is wel zo'n beetje bereikt. Vraag naar olie gaat gewoon steeds verder toenomen door opkomst van "nieuwe" landen. Economische tegenslag kan maar tijdelijk de vraag iets beperken. En Shell is onveranderd gesloten vandaag ![]() | ||
ItaloDancer | vrijdag 6 juni 2008 @ 17:49 | |
God waarom gaat ie nou weer dicht. Olie hervat recordrace |