Briljante cartoon trouwens, volledig de spijker op z'n kop wat betreft onze islamitische 'mede'mens.quote:
Doe toch niet zo ontzettend naïef. Bij een klein zaakje als belediging is het volstrekt ongebruikelijk dat je uit je huis getrokken wordt. Ook wordt er de dag er na geen persbericht uitgezonden. Het OM had inderdaad redenen om dit te doen; de man intimideren en als het even kan een hoop media aandacht genereren. Taktieken die de laatste twee á drie jaar sowieso veel gebruikt worden. Kijk daarvoor naar grote strafzaken als die van de Vlieger, Meiri en Holleeder. Als het OM vindt dat je moet hangen, dan zul je hangen, goedschiks of kwaadschiks. Nu was dat in het geval van Meiri en Holleeder absoluut terecht (al zijn daar ook flinke missers gemaakt), maar in de zaak tegen de Vlieger heeft de officier aantoonbaar staan liegen tijdens de zaak, toevalligerwijs hetzelfde leugentje dat Hirsch Ballin nu gebruikt in deze zaak; "we konden hem niet vinden". Wat ik bedoel te zeggen is: Je moet er niet blindelings vanuit gaan dat een officier van justitie alles volgens de regels doet en zijn persoonlijke/politieke belangen niet laat prevaleren boven de rechten van de verdachte of zelfs de wet. En over de gevolgen: Wanneer heb jij voor het laatst een iemand van justitie voor het hekje zien staan? precies...quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:40 schreef Yildiz het volgende:
Over dat 'men had ook een briefje door de bus kunnen gooien'... denk je echt dat het OM daar niet aan gedacht heeft? Iedereen had dat wel kunnen bedenken. Ik denk dat het OM het daarom ook wel had kunnen bedenken. Gezien buitensporig optreden door het OM door de rechter weer veroordeeld wordt -godzijdank- in het voordeel van de gedaagde, zal het OM wel 3x nadenken wat te doen, of niet?
Daarom lijkt het mij vooralsnog goed om af te wachten tot het dossier wat openbaar en vollediger wordt, voordat daarover geoordeeld wordt.
Vooralsnog lijkt een brief inderdaad normaler dan thuis ophalen, maar ik neem vooralsnog ook aan dat het OM zo zijn redenen had om dit te doen. Die zullen ooit wel naar buiten komen.
En zo zijn we het eigenlijk dus gewoon eens?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 09:00 schreef Yildiz het volgende:
Zoals ik er nog niet van uit kan gaan dat het OM buitensporig uit heeft gepakt, kan ik er ook nog niet vanuit gaan dat de aanhouding proportioneel verliep. Ik zeg wel dat als het OM buitensporig heeft uitgepakt, het OM, als het goed is, hiervoor aangepakt wordt.
Snap je? Ik zeg niet dat het allemaal prima is wat het OM nu gedaan heeft, ik heb daar persoonlijk, vind ik, te weinig informatie over om daarover te oordelen.
Bij mij bestaat vooralsnog wél het idee bij mij dat men dit een beetje deed om een voorbeeld te stellen, wat een kwalijke gang van zaken is. Echter, ik kan daar nu nog niet over oordelen. Binnen een week -gok ik- kan dat wat beter.
Ik keur het echter niet af dat men nu een oordeel klaar heeft. Het zorgt er namelijk wél voor dat er op deze manier een druk op de zaak gelegd wordt.
Niet? Hier zijn er een paar -->quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:34 schreef Farenji het volgende:
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit een cartoon gemaakt door een moslim heb gezien. ...
quote:AMSTERDAM - ‘In Denemarken beschermen ze cartoonisten, en in Nederland pakken ze ze op.’ Gregorius Nekschot zegt in een gesprek met de Volkskrant dat hij de eerste kunstenaar is in een al achthonderd jaar bestaande satirische Nederlandse traditie, die in de gevangenis werd gestopt.
[...]
‘In Nederland is een klimaat ontstaan om kunstenaars en cartoonisten te muilkorven. Waarschijnlijk met de bedoeling om de boel bij elkaar te houden’, zegt Nekschot, in het kantoor van zijn uitgeverij Xtra.
De Volkskrantquote:De internationale wereldpers heeft zich op zijn zaak gestort. Ook in de Nederlandse politiek is heftig gereageerd.
Mooi zo. Het OM wou wellicht een signaal afgeven met zijn behandeling. Hoop dat ze zelf ook een signaal, tik op de vingers en een dikke vinger ontvangen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Yep! Het is een vette rel aan het worden.
[..]
[..]
Wie zou het dan zetels moeten kosten?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 03:00 schreef Drugshond het volgende:
Ach we zien het straks wel bij de verkiezingen. Dit grapje kost wel een paar zetels.
En de acties van het OM moeten nog getoetst worden door een rechter, kan nog een leuke nasleep opleveren.
Maar het gaat er toch niet om of jij het vind kunnen, of dat ik het vind kunnen. Het wordt getoetst aan de wet door een rechter en blijkbaar is het OM van mening dat het strafbaar is. Er is een aangifte en dan reageert het OM daarop, dat is prima.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 10:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik wil eerst wel eens zien wat die 8 cartoons behelzen. Wat ik tot nu toe heb gezien van m vind ik niet grappig maar wel kunnen. Ik vind het in ieder geval meer kunnen dan wat het OM heeft geflikt.
"Alweer een nutteloze kansloze actie van het OM"quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:34 schreef SCH het volgende:
[..]
De kans dat het tot een veroordeling komt, lijkt me niet zo heel erg groot. Kijken of al die grote monden dan weer dichtvallen...
Lekker makkelijk scoren met je populistische nonsens. Als ze niks doen, is het ook niet goed. Wees blij dat ze aangiftes serieus nemen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Alweer een nutteloze kansloze actie van het OM"
Waarom tekeningetjes over Mohammed strafbaar stellen en tekeningetjes over Abraham, Isaak, Jezus en God weet wie nog meer, niet?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:14 schreef Mwanatabu het volgende:
Het gaat hier niet om wat Arabieren allemaal wel of niet tekenen, maar of er grond is om tekeningen over (oa) Mohammed te bestraffen hier in de Nederlandse rechtsstaat.
Duidelijk wordt wel, door reacties van moslims hier in dit topic, dat zij inderdaad vinden dat er een wet moet komen die beledigingen aan het adres van moslims strafbaar stelt.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch niet om of jij het vind kunnen, of dat ik het vind kunnen. Het wordt getoetst aan de wet door een rechter en blijkbaar is het OM van mening dat het strafbaar is. Er is een aangifte en dan reageert het OM daarop, dat is prima.
De kans dat het tot een veroordeling komt, lijkt me niet zo heel erg groot. Kijken of al die grote monden dan weer dichtvallen...
De moslims in dit topic gaan toch niet over de wetgeving?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Duidelijk wordt wel, door reacties van moslims hier in dit topic, dat zij inderdaad vinden dat er een wet moet komen die beledigingen aan het adres van moslims strafbaar stelt.
En mijn vraag is dan: Hoever moet dat gaan?
Wat is je probleem Gia? Die bouwvakkers hebben toch lekker de korte broek aangehouden?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom tekeningetjes over Mohammed strafbaar stellen en tekeningetjes over Abraham, Isaak, Jezus en God weet wie nog meer, niet?
Alleen vanwege die lange tenen van moslims?
"Wij vinden het beledigend en dus moet het verboden worden."
Hoe ver moet dit gaan?
Van de frontpage:
Moslims klagen over werklui in korte broek
Blote benen en armen zijn beledigend, dat moet ook maar verboden worden. En dan hebben wij zo'n achterlijke regering die langzaamaan overal in mee gaat. Nog effe en we mogen niet meer in een zomers jurkje lopen of op een terrasje iets nuttigen tijdens de ramadan. Want dat is allemaal beledigend.
Flikkker toch op.
Subtiel...quote:Op zaterdag 17 mei 2008 10:55 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Niet? Hier zijn er een paar -->
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jij bent hier populistisch. Dat criminaliteit aangepakt moet worden heeft niet te maken met het opsluiten van een cartoonist alsof het een terrorist is.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Lekker makkelijk scoren met je populistische nonsens. Als ze niks doen, is het ook niet goed. Wees blij dat ze aangiftes serieus nemen.
Wow, en hoe zie jij de relatie "het delict"/"reactie OM" dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch niet om of jij het vind kunnen, of dat ik het vind kunnen. Het wordt getoetst aan de wet door een rechter en blijkbaar is het OM van mening dat het strafbaar is. Er is een aangifte en dan reageert het OM daarop, dat is prima.
Is dat gebeurd dan? Hij heeft toch 1 nachtje in de cel gezeten? Dat gebeurt wel vaker met mensen die niet willen meewerken en niks over hun identiteit willen zeggen. Overdrijf niet zo zeg. Ben je ook zo opgewonden als een onschuldige Pakistaan een jaar vast zit in Guantanamo Bay?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent hier populistisch. Dat criminaliteit aangepakt moet worden heeft niet te maken met het opsluiten van een cartoonist alsof het een terrorist is.
Totdat ze beseffen dat dezelfde verboden gebruikt worden om de koran te censureren en hoofddoekjes te verbieden.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Duidelijk wordt wel, door reacties van moslims hier in dit topic, dat zij inderdaad vinden dat er een wet moet komen die beledigingen aan het adres van moslims strafbaar stelt.
En mijn vraag is dan: Hoever moet dat gaan?
Wat bedoel je met deze vraag?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:56 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Wow, en hoe zie jij de relatie "het delict"/"reactie OM" dan?
Ja, die bouwvakkers hebben de lekker billen tegen de krib gegooid en houden lekker hun korte broek aan.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is je probleem Gia? Die bouwvakkers hebben toch lekker de korte broek aangehouden?
Jij bent degene die overal een probleem van maakt.
quote:Bouwbedrijf Mateboer uit Kampen, die bezig is met de klus, hoort op van de klachten. Richard Hoekert van Mateboer zegt er wel afspraken zijn over correcte kleding, maar dat een korte broek en T-shirt daar ook onder vallen. ''Maar als bewoners hier serieus last van ondervinden, gaan we kijken hoe we dat oplossen.''
Je kunt niet lezen Gia. Dat laatste staat er helemaal niet. Dat is jouw angst.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, die bouwvakkers hebben de lekker billen tegen de krib gegooid en houden lekker hun korte broek aan.
Echter de aannemer is wel bereid om naar een oplossing te zoeken. Oftewel, toe te geven aan de klachten.
[..]
Ik heb er nog geen aanklacht tegen gezien en er is ook nog niemand opgepakt.quote:
Het optreden door het OM.quote:
Cartoons waarin Anne Frank de paus pijpt en dergelijke, daar heb je geen moeite mee?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb er nog geen aanklacht tegen gezien en er is ook nog niemand opgepakt.
Niemand beweert ook dat de cartoons van Nekschot niet te ver gaan. Het gaat erom of het mag. En ik vind dat beledigen mag, zolang het gaat om maatschappelijke toestanden aan de kaak te stellen. Domweg roepen dat moslims geitenneukers zijn, vind ik onnodig. Zomaar een tekeneningetje van een mohammed die een geit neukt slaat ook nergens op. Maar als een Ayatollah roept dat moslims zich aan een geit mogen vergrijpen als hun vrouw hoofdpijn heeft, kan inderdaad leiden tot zo'n tekeningetje. En dan moet het mogen.
Tja, dat kan natuurlijk niet, hè, dat valt dan weer onder vrijheid van godsdienst. Ook al voelen wij ons beledigd door uitspraken van een imam, hij mag dat, omdat het in de koran staat.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Totdat ze beseffen dat dezelfde verboden gebruikt worden om de koran te censureren en hoofddoekjes te verbieden.
Ik geloof niet dat de oplossing gelegen zal zijn in het sluiten van de gordijnen. Ik denk werkelijk dat als de klachten aanhouden, en het mooie weer weer terugkomt, de bouwvakkers verzocht zal worden om luchtige, doch bedekkende kleding te dragen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Je kunt niet lezen Gia. Dat laatste staat er helemaal niet. Dat is jouw angst.
Ja, ik ben ook tegen mensenrechten schendende Guantanamo-bays en de (zelf opgelegde) censuur in America. Maar als je minder vooroordelen had en posts leest had je dat kunnen weten.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dat gebeurd dan? Hij heeft toch 1 nachtje in de cel gezeten? Dat gebeurt wel vaker met mensen die niet willen meewerken en niks over hun identiteit willen zeggen. Overdrijf niet zo zeg. Ben je ook zo opgewonden als een onschuldige Pakistaan een jaar vast zit in Guantanamo Bay?
Ik hoef ze inderdaad niet te zien. Ik kijk er dan ook niet naar. Maar ik ga ook geen aanklacht indienen tegen de maker ervan.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Cartoons waarin Anne Frank de paus pijpt en dergelijke, daar heb je geen moeite mee?
Of ligt het dan anders?
1. We hebben geen inzichtin het hele proces dus daar kan ik niet over oordelen. Ik stel alleen vast dat een nachtje in de cel niet zo uitzonderlijk is en zeker niet als er berichten zijn dat betrokkene niet mee wilde werken.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:01 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Het optreden door het OM.
En vooral het vastzetten van de cartoonist.
imho is het een zwaar overtrokken reactie van het OM, zeker als je ziet van wanneer de aangifte is gedaan.
Ik vindt alles prima.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Cartoons waarin Anne Frank de paus pijpt en dergelijke, daar heb je geen moeite mee?
Of ligt het dan anders?
Hoe kan je dan stellen dat 1 nachtje cel in Nederland hetzelfde is als dat "hij als een terrorist werd vastgezet". Het is meteen zo overdreven, dit soort reacties. Dat maatk het echt niet sterker.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, ik ben ook tegen mensenrechten schendende Guantanamo-bays en de (zelf opgelegde) censuur in America. Maar als je minder vooroordelen had en posts leest had je dat kunnen weten.
Ik ook, al vind ik een discussie over grenzen niet verkeerd.quote:
En jij denkt niet dat er een katholiek is die dat wel zou doen?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik hoef ze inderdaad niet te zien. Ik kijk er dan ook niet naar. Maar ik ga ook geen aanklacht indienen tegen de maker ervan.
Ik ben ervan overtuigd dat gelovige mensen gevaarlijk hypocriete racistische seksistische gekken zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dat kan natuurlijk niet, hè, dat valt dan weer onder vrijheid van godsdienst. Ook al voelen wij ons beledigd door uitspraken van een imam, hij mag dat, omdat het in de koran staat.
Wij mogen niet beledigen, omdat dat niet voortvloeit uit een geloofsovertuiging.
Het is toch wel duidelijk dat het 'eisen stellen' langzaamaan steeds verder gaat. Beetje bij beetje wordt van ons verwacht dat we rekening houden met hun geloof. Zaken die voor ons normaal zijn, maar voor hen beledigend, moeten wij maar achterwege laten.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:08 schreef SCH het volgende:
Net als Gia er steeds van alles bijhaalt: "dat we binnenkort niks meer mogen" etc. Dat hoorde ik tien jaar geleden al roepen, dat " we over 5 jaar allemaal hoofddoekjes moeten dragen".
Dien een aanklacht in, misschien zit ik dan nog s een nachtje in de cel.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ook, al vind ik een discussie over grenzen niet verkeerd.
En vind ik spelfouten als "ik vindt" eigenlijk erger dan zo'n cartoon![]()
En daar ga je voor de zoveel duizendste x de fout in.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Lekker makkelijk scoren met je populistische nonsens. Als ze niks doen, is het ook niet goed. Wees blij dat ze aangiftes serieus nemen.
Een dergelijke cartoon bestaat, maar dan met mohammed volgens mij, en zover ik weet is er inderdaad geen aanklacht tegen ingediend. Er is zeker niemand voor opgepakt.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:09 schreef SCH het volgende:
[..]
En jij denkt niet dat er een katholiek is die dat wel zou doen?
Mohammed met de paus?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Een dergelijke cartoon bestaat, maar dan met mohammed volgens mij, en zover ik weet is er inderdaad geen aanklacht tegen ingediend. Er is zeker niemand voor opgepakt.
Hé, dat is beledigend. Ik ga een aanklacht indienen, omdat jij mij beledigd hebt.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat gelovige mensen gevaarlijk hypocriete racistische seksistische gekken zijn.
Ik vind 't een beetje suf van meneer nekschot (die wordt omschreven als 'intelligent') om op het politiebureau niet mee te willen werken als er gevraagd wordt om zich te identificeren als gregorius nekschot, om dan vervolgens bij GS en nog zo wat media uitgebreid verhaal te gaan houden dat-ie opgepakt is 'en dat een van de belangrijke punten tijdens de tijd die ik door moest brengen op het bureau de vaststeling van mijn identiteit was'.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:06 schreef SCH het volgende:
1. We hebben geen inzichtin het hele proces dus daar kan ik niet over oordelen. Ik stel alleen vast dat een nachtje in de cel niet zo uitzonderlijk is en zeker niet als er berichten zijn dat betrokkene niet mee wilde werken.
Tja, wat wil je hier nou mee zeggen. Mensen zijn toch vrij dat te vinden?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is toch wel duidelijk dat het 'eisen stellen' langzaamaan steeds verder gaat. Beetje bij beetje wordt van ons verwacht dat we rekening houden met hun geloof. Zaken die voor ons normaal zijn, maar voor hen beledigend, moeten wij maar achterwege laten.
Dus:
- niet te bloot over straat
- niet zoenen in het openbaar
- niet in het openbaar eten tijdens de ramadan
- homo's mogen niet hand in hand lopen, de gruwel
- zeker niet topless op het strand
- bouwvakkers mogen niet in korte broek en t-shirt
- cartoons over de islam, koran, moslims of mohammed moeten verboden worden
enz......
Ik denk dat er best (veel) moslims zijn die dit allemaal nog heel redelijk vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |