O ja, je hebt ook in Leiden ingangseisen, maar ik heb (van andere studies) nog nooit gehoord of gemerkt dat dit gecontroleerd werd. Daar gaan ze hoogstens over zeuren als er teveel studenten per vak zijn, maar dat is echt heel zelden.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:04 schreef flubub het volgende:
[..]
bij de uva staat bijna ieder vak op zich dus zijn er vaak geen ingangseisen om een vak te kunnen volgen.
Gefeliciteerd!quote:
Jij ook gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:33 schreef bladibladibla het volgende:
Heb weer twee tentamens binnengetikt
Ik weet in ieder geval dat ze er op de VU heel moeilijk over doen. Elk vak is opgedeeld in meerdere stukjes.. inleidend vak, verdiepingsvak etc.. en dan mag je bepaalde vakken wel volgen, maar geen tentamen in doen, omdat je dan een ander vak mist. Op die manier loop je onnodig veel vertraging op volgens mij.quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
O ja, je hebt ook in Leiden ingangseisen, maar ik heb (van andere studies) nog nooit gehoord of gemerkt dat dit gecontroleerd werd. Daar gaan ze hoogstens over zeuren als er teveel studenten per vak zijn, maar dat is echt heel zelden.
Is iig iets om toch ff te checken.
(ben trouwens ingeloot)
Ik heb nooit informatierecht gevolgd en doe zelf de master fiscaal recht, dus hoe dat zit weet ik niet zo goedquote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:18 schreef cinnamongirl het volgende:
UvA-ers!
Wat weten jullie over de master Informatierecht?
Deze master is uniek in NL, dus als ik dit wil doen moet ik na mijn B te hebben gehaald, naar Amsterdam toe! Maar...is het wat? En zijn er nog andere bijzonderheden? Ik weet dat er een selectie is: naast het hebben van je B moet je ook aantoonbare ervaring/affiniteit hebben met dit vakgebied.
Zomaar een gedachte: als je echt nu al weet dat je die kant op wilt, kun je mss nu al aan de UvA keuzevakken uit de bachelor of van de master van Informatierecht volgen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:18 schreef cinnamongirl het volgende:
UvA-ers!
Deze master is uniek in NL, dus als ik dit wil doen moet ik na mijn B te hebben gehaald, naar Amsterdam toe! Maar...is het wat? En zijn er nog andere bijzonderheden? Ik weet dat er een selectie is: naast het hebben van je B moet je ook aantoonbare ervaring/affiniteit hebben met dit vakgebied.
Dat is aardig, maar het was eigenlijk meer ironisch bedoeld... het maximale aantal studenten voor de numerus fixus wordt nl niet gehaald en dus komt iedereen binnen. Ik hoefde er dus niets voor te doenquote:Op donderdag 29 mei 2008 20:33 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Heb weer twee tentamens binnengetikt
De afdeling E-law van de UL biedt ook aardige keuzevakken op dat gebied aan, zoals Cybercrime & Cyberlaw, internetrecht, en telecommunicatierecht. Ik vul mijn hele keuzeruimte natuurlijk met deze vakken. Verder werk ik al in het vakgebied!quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zomaar een gedachte: als je echt nu al weet dat je die kant op wilt, kun je mss nu al aan de UvA keuzevakken uit de bachelor of van de master van Informatierecht volgen.
Bijv. http://www.ivir.nl/onderw(...)eiding/algemeen.html
Heb je gelijk al een streepje voor bij de selectie...
Lijkt me geen probleem eigenlijk. Zoals je het zelf formuleert: je mag niet aan de master beginnen, maar je kunt je natuurlijk wel al in mei inschrijven.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:27 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Wat wel klote is, is die rot harde cesuur.
Daardoor kun je kort gezegd niet aan je master beginnen als je niet alle bachelorvakken hebt behaald. Aangezien je je al in mei voor die master moet inschrijven, is het niet heel vreemd dat je op dat moment nog bachelortentamens moet afleggen. En kun je dus een jaar (!) wachten.
Het is natuurlijk wel balen als je in mei/juni 1 of 2 b-vakken niet haalt, dan kan ik me voorstellen dat je idd niet voor die hi-po master toegelaten wordt. Alhoewel het toch altijd de moeite waard om dit te checken, er kan soms meer dan je denkt....quote:In het aanmeldingsformulier dient u de volgende gegevens in te vullen:
1. het voor de afgeronde juridische bachelor behaalde gemiddelde eindcijfer c.q. (indien de bacheloropleiding nog niet is afgerond) het gemiddelde cijfer van de tot dan toe behaalde bachelorvakken
Je kunt ook Law&Technology doen in tilburg en keuzevakken volgen als Internet Liabilityquote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:18 schreef cinnamongirl het volgende:
UvA-ers!
In concreto maakt dat geen verschil toch, of zie ik wat over het hoofd?quote:Op woensdag 4 juni 2008 18:09 schreef GlowMouse het volgende:
Als je overstapt naar een andere universiteit is de hoofdregel dat je vrijstellingen krijgt voor wat je al behaald hebt. Voor zover mij bekend is het onmogelijk om cijfers mee te nemen, maar elke universiteit kan dat voor zich bepalen, dus je kunt het altijd navragen, maar reken er niet op.
Als je bezwaar ongegrond is verklaard door ik neem aan een bepaalde commissie dan ga je toch in beroep bij het college van bestuur oid? En niet naar de kantonrechter? Waarom de kantonrecht? Je hebt een ovk met de uni en zij komen niet na?quote:Op woensdag 4 juni 2008 15:38 schreef GlowMouse het volgende:
Nu voldoe ik aan de oude voorwaarden, maar val ik net buiten de boot. Ik heb de beurs toch aangevraagd, de aanvraag is uiteraard afgewezen, en daartegen ben ik op 3 maart in beroep gegaan. Vandaag hoorde ik dat het bezwaar ongegrond is verklaard; later ontvang ik nog de motivering. Nu wil ik kijken of het mogelijk is de beurs via de kantonrechter te krijgen.
De eerste anderhalf jaar van mijn studie zat ik echt nooit in de bieb en zelden op college. De week voor de tentamens sloot ik met dan van 9 uur 's ochtends tot 23 uur 's avonds op in de JB samen met een vriendje van mij (met dezelfde instelling)om full time te leren. Verrassend genoeg heb ik toen toch alle vakken gehaald. Ergens in de JB zit nog in een boek, waarvan wij vermoedden dat het nooit geleend werd, een brief "aan de vinder" van ons, geschreven om 22 uur 's avonds, studerend voor strafrecht. De hele brief gaat over de algehele saaiheid van80 uur per week in de bieb zitten, en over het HIV II arrest en "kontneuken". Om ons niveau maar even weer te geven.quote:Op donderdag 5 juni 2008 00:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
Pff als ik hier zo lees vraag ik me af of het ooit wel goedkomt met mij.
Jullie zijn allemaal zo gemotiveerd en kunnen het ook echt allemaal toepassen terwijl ik me nu voor alles interesseer behalve mn studie.. En ik vind het wel echt leuk enzo.. Maar heb gewoon nooit zin echt die boeken in te duiken en alles.. (behalve in een tentamenperiode, alhoewel ik materieel strafrecht behoorlijk vooruit loop te schuiven, maarja 100% herhaling van vorig jaar) haal voor de rest ook wel alles maar daar is het dan ook mee gezegd meestal.
En jullie werken echt met wat je leert en lijken heel geambitieerd enzo
Of waren jullie ook ooit lapzwansen?
Disclaimer: Dit is niet als klaagzang bedoeld ofzo, moest het gewoon ff kwijt en vroeg me af of jullie ook wel eens zo gedacht hebben
Ik ben geen lid van Magisterquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:34 schreef Sessy het volgende:
Stuur sowieso ff een klacht aan klachtenbus@magisterjft.nl
Dit was al bij het college van bestuur, en dat was de enige en laatste beroepsmogelijkheid. Kantonrechter omdat ik inderdaad een ovk met de universiteit zie waar deze regeling onderdeel van uitmaakt.quote:Op donderdag 5 juni 2008 01:16 schreef Willy84 het volgende:
Als je bezwaar ongegrond is verklaard door ik neem aan een bepaalde commissie dan ga je toch in beroep bij het college van bestuur oid? En niet naar de kantonrechter? Waarom de kantonrecht? Je hebt een ovk met de uni en zij komen niet na?
Jouw gevoel heb ik ook vaak als ik hier aan het lezen ben. Ik doe door de week weinig tot niks aan mijn studie, ik leer alleen altijd heel hard als ik tentamens heb. Toch heb ik alles in 1x gehaald en is mijn masterscritptie nu af. Om nog even een indruk te geven, voor mijn bachelor stond ik een 6,8 gemiddeld en nu voor mijn master een 7,1. Niet hoog, maar goed genoeg. (in Utrecht kan je niet herkansen, hou dat even in gedachten. Lees hier wel eens dat mensen ook 6-en gaan herkansen, maar dat is geen optie hier).quote:Op donderdag 5 juni 2008 00:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
En jullie werken echt met wat je leert en lijken heel geambitieerd enzo
Of waren jullie ook ooit lapzwansen?
Excellence Scholarships is een universitaire aangelegenheid. Of bedoel je nu die 8 regeling? Want die bestaat al langer dan dat ik de raadsstukken leesquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:34 schreef Sessy het volgende:
Stuur sowieso ff een klacht aan klachtenbus@magisterjft.nl - dat komt bij de studentenmedezeggenschap terecht en daar houden ze in Tilburg toch wel aardig rekening mee. Dikke kans dat je er persoonlijk niet mee geholpen bent maar dit soort dingen moet gewoon aangekaart worden. Al zou 't kunnen dat 't wel al is gebeurd verder, ze zullen tenslotte iets aan reglementen gewijzigd moeten hebben - Morrigun99 weet jij toevallig of dat is langsgekomen in de stukken van de Raad?
Hoe dan ook, zo veel moeite is 't copypasten van je bovenstaande berichtjes naar een mailtje ook niet.
Als je rechten studeert kun je altijd met je klacht daar terecht. Het zou wat zijn als alleen Magisterleden de medezeggenschap zouden mogen benaderen. Ik heb me laatst in een raadsvergadering nog hard zitten maken voor het betrekken van de andere verenigingen aan onze faculteit.quote:Op donderdag 5 juni 2008 10:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik ben geen lid van MagisterHet gaat bovendien om econometrie, en ik verwacht niet dat er iets veranderd kan worden. De universiteitsraad heeft tzt gewoon ingestemd, en dat werd me ook al tegengeworpen.
[..]
Ik heb in mijn eerste tentamenvak niks gehaald en toen in de herkansingen allemaal boven de 7 en toen stond ik aan 't einde van het eerste jaar een 7,5 gemiddeld. Het tweede en derde jaar heb ik wat extra vakken gevolgd waar ik geen tentamen in deed, pakte ik vakken vooruit omdat ik in m'n derde jaar bestuur wilde doen etc, dus toen kelderden de cijfers naar iets onder de 7 en had ik beduidend meer herkansingen nodig (en bij ons telt het hoogste punt, dus ik ging ook nog eens herkansen voor een hoger punt). En nu is het zo van, net onder de 8.quote:Op donderdag 5 juni 2008 00:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
(...)
quote:Als we het inhoudelijk hebben over de deelneming, dan hebben we het over bepaalde uitgangspunten. Deelneming is alleen maar strafbaar als er ook sprake is van een strafbaar grondfeit. Zonder strafbaar feit bestaat er geen strafbare deelneming, dan gaat het om de afhankelijkheid van de strafbaarheid van de deelneming. We hebben alleen een doenpleger als er ook een pleger is. Uitlokking is alleen strafbaar, als iemand is uitgelokt en een strafbaar feit heeft geplegd. Dat is het afhankelijkheid en accessoiriteitsvereiste. Aan welk strafbaar feit kun je vervolgens deelnemen, kijk 78 sr, deelneming aan misdrijf, wat is een misdrijf, daar staat dat in. Ook de poging, de voorbereiding en medeplichtigheid zijn misdrijven. De essentie van die uitbreiding is dat je ook kunt spreken over het medeplegen van de voorbereiding van een bankoverval. Je kunt je schuldig maken aan het uitlokken van medeplichtigheid aan moord. Iemand wil iemand vermoorden, heeft geen wapen, en jij weet toevallig wie een wapen heeft en zorgt ervoor dat die dat wapen verkoopt/leent etc. Het is een kwestie van kralen rijgen: vertrekpunt is het strafbare feit, dat kan het plegen van een misdrijf zijn, maar dat kan ook een poging of de voorbereiding ervan zijn.
Als je kijkt naar art 46a, moet je daarbij bedenken dat het gaat om een uitzondering op de accessoiriteitsvereiste. In bepaalde omstandigheden is ook de mislukte deelneming strafbaar, maar dat is een uitzondering op de hoofdregel.
Ander vertrekpunt, bij de deelneming is dat dubbel opzet. Degene die je aansprakelijk wil stellen moet een dubbel opzet hebben. Opzet op de deelneming, je kunt niet culpoos deelnemen. Deelneming is opzettelijk (opzet op deelneming) en opzet op het gronddelict. Dat geldt voor alle deelnemingsvarianten.
Nu is die invulling van dat opzet, en dat wordt ook in het boek gezegd en in de jurisprudentie, opzet op deelneming, opzet op gronddelict, die eisen zijn en deelnemingsafhankelijk en delictsafhankelijk dus. Dat hangt ervanaf hoe je het invult. Als je het hebt over uitlokking, kun je zeggen, iemand heeft opzet op grondfeit, hij wil een bepaald feit uitlokken, maar hoe dat uiteindelijk wordt gepleegd moet de toekomst nog maar uitwijzen. Je hebt opzet op een moord, hoe die levensberoving zijn beslag krijgt weet je dan nog niet. Wat kan er gebeuren, ik heb iemand uitgelokt om een ander van het leven te beroven maar nu bestaat de mogelijkheid dat diegene die je hebt ingelokt (maffiapersoontje X) iemand anders inhuurt om dat te doen. Je hebt meneer X ingehuurd, je denkt, die pleegt de levensberoving, maar meneer X haalt meneer B erbij, heb je dan opzet op deelneming? Ja. Omdat, de toekomstige verloop van gebeurtenis kun je werken met een globaal opzet. Uiteindelijk is hetgeen je hebt willen bewerkstellingen, dat is gebeurd. En hoe dat specifiek is gelopen, dat is onvoorzienbaar, maar komt wel voor je rekening. En als je het hebt over opzet op gronddelict, dat moet je toespitsen, als 2 personen activiteiten verrichten als je dan voor het medeplegen van een culpoos delict opzet op de gevolgen zou hebben. Stel 2 mensen slepen een defecte auto naar de sloop, doen ze op een ongelukkige manier, de gesleepte auto ramt een fietser en die is dood. Culpoos delict. Hoe zit het met de mogelijkheid van medeplegen? Opzet op deelneming, op samenwerking, geen probleem. Opzet op gronddelict? Bij dit soort delicten is opzet op gronddelict te verstaan als opzet op het verrichten van de delictsgedraging, dwz opzet op de wijze van het slepen van de auto, en dat die wijze gevolgen heeft die culpoos zijn, dat kan. Wat ook altijd mogelijk is, is de verdeling van de bestanddelen. Soms kunnen strafbare feiten alleen worden gepleegd door personen in een bepaalde hoedanigheid: verduistering in dienstbetrekking. Zie Magazijnarrest. Kan je medepleger van zo'n kwaliteitsdelict zijn als je zelf niet in dienstbetrekking zijn. Hoe zit het met de strafbaarheid die dus niet daar werkt. Je kunt zeggen dat de kwaliteit van de magazijnbediende ook meetelt voor de medepleger als hij wetenschap ervan heeft van die hoedanigheid.
Spitsen we het verhaal verder toe op het medeplegen.(...)
Verder: http://www.geocities.com/(...)ansprakelijkheid.txt
En dat ga je nu opgeven? Nee toch he!quote:Op vrijdag 6 juni 2008 16:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Al gehad.. Had ik ook een 5 voor
Terwijl ik misschien OvJ wilde wordenisn't it ironic..
Het zou alleen echt heel jammer zijn als je door een of meerdere rotvakken iets zou opgeven wat je eigenlijk wel leuk vindt. Vandaar dusquote:Op zaterdag 7 juni 2008 10:03 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nou ik was sowieso al aan het twijfelen of ik dat wel zo leuk vind dus we'll see
Damn dat is echt een verschrikkelijk boek!! Ik leef met je meequote:Op zaterdag 7 juni 2008 11:40 schreef Yashaaaaa het volgende:
Hmm ik kan nergens een samenvatting vinden van EU Law van Craig and de Burca
En ik heb echt geen tijd meer om dat boek te lezen voor dinsdag
Als het gaat om het boek van Slot: op studentsonly heb je hier een uittreksel van.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 11:49 schreef Yashaaaaa het volgende:
Naja heb nog hele goede aantekeningen van vriendinnetje van vorig jaar.. Inleiding Europees recht..
Daar komt het mee overeen alleen nu is het dan int engels
Dat zijn niet bepaald de eenvoudigste vakkenquote:Op maandag 9 juni 2008 17:43 schreef ScottTracy het volgende:
11 juni: tentamen algemene rechtsfilosofie
17 juni: paper inleveren rechtsfilosofie Kant
23 juni: tentamen verdiepend materieel strafrecht
En dan: vakantieMaar nu eerst nog even leren enzo
Mwoah, ik ga het wel redden hoor. Ik vind jouw programma er vervelender uitzien met belastingrecht en die economische vakkenquote:Op maandag 9 juni 2008 17:44 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dat zijn niet bepaald de eenvoudigste vakken
Belastingrecht is erg feitelijk, en ik ben wel goed in stampen. Het vak rechtsconomie staat ver van de werkelijkheid af en de casus zijn totnutoe al jaren varianten op het zelfde thema.quote:Op maandag 9 juni 2008 17:47 schreef ScottTracy het volgende:
[..]
Mwoah, ik ga het wel redden hoor. Ik vind jouw programma er vervelender uitzien met belastingrecht en die economische vakken
Wat voor vragen stelde Kortmann eigenlijk? Ik heb vrijdag een mondeling van Schutgens, dus dan kan ik alvast een idee krijgen.quote:Op maandag 26 mei 2008 19:26 schreef Yashaaaaa het volgende:
Een 7 voor staatsrecht mondeling
En wat blijft Kortmann toch ook een heerlijke vent.. echt een leuk gesprekje gehad
Hoe kom je daar nu bij?quote:Op maandag 9 juni 2008 19:35 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Belastingrecht is erg feitelijk, en ik ben wel goed in stampen. Het vak rechtsconomie staat ver van de werkelijkheid af en de casus zijn totnutoe al jaren varianten op het zelfde thema.
Groter probleem: hoe kom ik op de tentamenlokatie. In Leiden rijdt geen streekvervoer.
Vanaf Leiden Centraal is het nogal...ver....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |