abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 mei 2008 @ 19:13:45 #101
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_58994790
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:04 schreef flubub het volgende:

[..]
bij de uva staat bijna ieder vak op zich dus zijn er vaak geen ingangseisen om een vak te kunnen volgen.
O ja, je hebt ook in Leiden ingangseisen, maar ik heb (van andere studies) nog nooit gehoord of gemerkt dat dit gecontroleerd werd. Daar gaan ze hoogstens over zeuren als er teveel studenten per vak zijn, maar dat is echt heel zelden.
Is iig iets om toch ff te checken.

(ben trouwens ingeloot )
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_58996684
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 19:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
(ben trouwens ingeloot )
Gefeliciteerd!

Heb weer twee tentamens binnengetikt
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  donderdag 29 mei 2008 @ 21:34:40 #103
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_58998205
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:33 schreef bladibladibla het volgende:
Jij ook gefeliciteerd!!

leuk zo'n pluimentopic
pi_59007763
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 19:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

O ja, je hebt ook in Leiden ingangseisen, maar ik heb (van andere studies) nog nooit gehoord of gemerkt dat dit gecontroleerd werd. Daar gaan ze hoogstens over zeuren als er teveel studenten per vak zijn, maar dat is echt heel zelden.
Is iig iets om toch ff te checken.

(ben trouwens ingeloot )
Ik weet in ieder geval dat ze er op de VU heel moeilijk over doen. Elk vak is opgedeeld in meerdere stukjes.. inleidend vak, verdiepingsvak etc.. en dan mag je bepaalde vakken wel volgen, maar geen tentamen in doen, omdat je dan een ander vak mist. Op die manier loop je onnodig veel vertraging op volgens mij.
pi_59008411
UvA-ers!
Wat weten jullie over de master Informatierecht?
Deze master is uniek in NL, dus als ik dit wil doen moet ik na mijn B te hebben gehaald, naar Amsterdam toe! Maar...is het wat? En zijn er nog andere bijzonderheden? Ik weet dat er een selectie is: naast het hebben van je B moet je ook aantoonbare ervaring/affiniteit hebben met dit vakgebied.
pi_59008908
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 11:18 schreef cinnamongirl het volgende:
UvA-ers!
Deze master is uniek in NL, dus als ik dit wil doen moet ik na mijn B te hebben gehaald, naar Amsterdam toe! Maar...is het wat? En zijn er nog andere bijzonderheden? Ik weet dat er een selectie is: naast het hebben van je B moet je ook aantoonbare ervaring/affiniteit hebben met dit vakgebied.
Ik heb nooit informatierecht gevolgd en doe zelf de master fiscaal recht, dus hoe dat zit weet ik niet zo goed Er staat me wel iets bij van een selectieprocedure, omdat het animo heel groot is.
Misschien dat er hier informatie staat die je kan helpen
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:10:41 #107
124676 RobertoCarlos
pi_59028593
quote:
UvA-ers!
Zomaar een gedachte: als je echt nu al weet dat je die kant op wilt, kun je mss nu al aan de UvA keuzevakken uit de bachelor of van de master van Informatierecht volgen.
Bijv. http://www.ivir.nl/onderw(...)eiding/algemeen.html
Heb je gelijk al een streepje voor bij de selectie...
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:14:41 #108
124676 RobertoCarlos
pi_59028638
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:33 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!

Dat is aardig, maar het was eigenlijk meer ironisch bedoeld... het maximale aantal studenten voor de numerus fixus wordt nl niet gehaald en dus komt iedereen binnen. Ik hoefde er dus niets voor te doen

Die 2 tentamens die je hebt binnengekopt, is dan weer wel een felicitatie waard
pi_59028808
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 11:10 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Zomaar een gedachte: als je echt nu al weet dat je die kant op wilt, kun je mss nu al aan de UvA keuzevakken uit de bachelor of van de master van Informatierecht volgen.
Bijv. http://www.ivir.nl/onderw(...)eiding/algemeen.html
Heb je gelijk al een streepje voor bij de selectie...
De afdeling E-law van de UL biedt ook aardige keuzevakken op dat gebied aan, zoals Cybercrime & Cyberlaw, internetrecht, en telecommunicatierecht. Ik vul mijn hele keuzeruimte natuurlijk met deze vakken. Verder werk ik al in het vakgebied!
Wat wel klote is, is die rot harde cesuur.
Daardoor kun je kort gezegd niet aan je master beginnen als je niet alle bachelorvakken hebt behaald. Aangezien je je al in mei voor die master moet inschrijven, is het niet heel vreemd dat je op dat moment nog bachelortentamens moet afleggen. En kun je dus een jaar (!) wachten.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:44:33 #110
124676 RobertoCarlos
pi_59029055
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 11:27 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]
Wat wel klote is, is die rot harde cesuur.
Daardoor kun je kort gezegd niet aan je master beginnen als je niet alle bachelorvakken hebt behaald. Aangezien je je al in mei voor die master moet inschrijven, is het niet heel vreemd dat je op dat moment nog bachelortentamens moet afleggen. En kun je dus een jaar (!) wachten.
Lijkt me geen probleem eigenlijk. Zoals je het zelf formuleert: je mag niet aan de master beginnen, maar je kunt je natuurlijk wel al in mei inschrijven.
Een aanwijzing dat dit geen probleem is, staat ook op hun website:
http://www.studeren.uva.n(...)57F-AADD7F6CB16A7445
quote:
In het aanmeldingsformulier dient u de volgende gegevens in te vullen:

1. het voor de afgeronde juridische bachelor behaalde gemiddelde eindcijfer c.q. (indien de bacheloropleiding nog niet is afgerond) het gemiddelde cijfer van de tot dan toe behaalde bachelorvakken
Het is natuurlijk wel balen als je in mei/juni 1 of 2 b-vakken niet haalt, dan kan ik me voorstellen dat je idd niet voor die hi-po master toegelaten wordt. Alhoewel het toch altijd de moeite waard om dit te checken, er kan soms meer dan je denkt....

Jij hebt toch nog iig een jaar te gaan, toch?
pi_59029148
Thanks voor het uitzoeken! Klopt, ik moet sowieso nog een jaar! Ik zie het allemaal wel. Als het volgend jaar niet lukt, kies ik een andere master. Ik ga in ieder geval geen jaar wachten!
pi_59040482
quote:
UvA-ers!
Je kunt ook Law&Technology doen in tilburg en keuzevakken volgen als Internet Liability
  woensdag 4 juni 2008 @ 15:38:44 #113
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59118703
De universiteit van Tilburg reikte tot vorig jaar Excellence Scholarships uit aan studenten die nominaal hun bachelor met een 8 gemiddeld halen. Deze bestond uit een beurs gelijk aan de basisbeurs uitwonende student gedurende een eenjarige master (totaal ongeveer 3000 euro).
Toen ik in mijn tweede studiejaar zat, hebben ze deze regeling aangepast, en krijg je de beurs alleen nog maar als je naar het buitenland gaat of een onderzoeksmaster doet. De toenmalige derdejaars waren de laatsten die nog onder de oude voorwaarden vielen.
Nu voldoe ik aan de oude voorwaarden, maar val ik net buiten de boot. Ik heb de beurs toch aangevraagd, de aanvraag is uiteraard afgewezen, en daartegen ben ik op 3 maart in beroep gegaan. Vandaag hoorde ik dat het bezwaar ongegrond is verklaard; later ontvang ik nog de motivering. Nu wil ik kijken of het mogelijk is de beurs via de kantonrechter te krijgen. De regeling maakt deel uit van de overeenkomst die ik met de universiteit heb, en die kunnen ze niet zomaar als ik op 40% van mijn studie ben, wijzigen. Hoe schatten jullie mijn kansen in, en zijn er afgestudeerden die zouden willen helpen?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59121089
Iemand toevallig ervaring met hetvolgende?

Op veel universiteiten heb je regels mbt tot het halen van vakken en mogen blijven op de universiteit. Een BSA, een regel dat je na 2 jaar al je 1e jaarsvakken gehaald moet hebben omdat anders je cijfers vervallen op die uni en opnieuw moet beginnen, je kent het wel.

Stel nou je hebt aan het eind van 2 jaar 1 of 2 vakken tekort en hebt dus net niet alle vakken gehaald binnen 2 jaar en je cijfers vervallen op die universiteit, kan je dan zomaar overstappen naar een andere universiteit en je behaalde cijfers meenemen, voor zover vakken overeenkomen? Daar zou je dan verder kunnen gaan in je 2e jaar, omdat je al je cijfers meeneemt.

Kan dat?

Er is vast wel iemand hier die dit heeft gedaan of er ervaring mee heeft, ik hoor graag van u
  woensdag 4 juni 2008 @ 18:09:29 #115
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59122731
Als je overstapt naar een andere universiteit is de hoofdregel dat je vrijstellingen krijgt voor wat je al behaald hebt. Voor zover mij bekend is het onmogelijk om cijfers mee te nemen, maar elke universiteit kan dat voor zich bepalen, dus je kunt het altijd navragen, maar reken er niet op.
pi_59125415
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 18:09 schreef GlowMouse het volgende:
Als je overstapt naar een andere universiteit is de hoofdregel dat je vrijstellingen krijgt voor wat je al behaald hebt. Voor zover mij bekend is het onmogelijk om cijfers mee te nemen, maar elke universiteit kan dat voor zich bepalen, dus je kunt het altijd navragen, maar reken er niet op.
In concreto maakt dat geen verschil toch, of zie ik wat over het hoofd?

Waar het mij puur omgaat is dat je op een andere universiteit dan verder kan in het 2e jaar ( met 2 openstaande 1e jaars vakken ) omdat je dus strafrecht, privaatrecht, staats bestuurs en andere vakken al behaald hebt en die weggestreept worden. Dit ondanks het feit dat die cijfers op je huidige universiteit niks meer waard zijn.

Maw, wat is het verschil tussen vrijstelling en je cijfers meenemen?
En het maakt dus niet uit dat volgens de regels op je huidige universiteit die behaalde resultaten vervallen omdat je niet binnen 2 jaar alle 1e jaarsvakken hebt gehaald?
  woensdag 4 juni 2008 @ 19:49:48 #117
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59125463
Als je cum laude af wilt studeren kan dat vaak alleen als je alle vakken hebt gevolgd, of vrijstellingen hebt gecompenseerd met extra vakken. Het curriculum verschilt trouwens per universiteit, dus je krijgt misschien niet het gehele eerste jaar vrijgesteld.
pi_59133907
Ik had begrepen dat die 8 of hoger regeling zelfs zo is gedaan, dat je nu niet alleen een 8 of hoger nodig hebt, maar ook nog eens bij een bepaald percentage hoogste cijfers moet horen, en dat dit dus idd met terugwerkende kracht werkt. Dit omdat zo veel mensen een 8 of hoger haalden, dat ze daar totaal niet op hadden gerekend (of dit komt door betere punten dan van de ik-studeer-eeuwig-door-want-de-staat-betaalt-het-toch-eeuwig studenten uit de jaren 90, of dat dit komt door een versimpeling van de studie laten we even buiten beschouwing).
Die regeling bezwijkt, kort gezegd, aan z'n eigen succes.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee of ze dat zo kunnen maken. Vreemd is 't wel. Maar met de Topclasses doen ze nu feitelijk 't zelfde, zij het dan dat daar waarschijnlijk toch niet genoeg aanmeldingen komen... Ze maken eigenlijk een beetje beleid om mensen te stimuleren voor betere punten en als 't dan blijkt te werken, hebben ze daar niet op gerekend. Een beetje vreemd is dat wel.

Stuur sowieso ff een klacht aan klachtenbus@magisterjft.nl - dat komt bij de studentenmedezeggenschap terecht en daar houden ze in Tilburg toch wel aardig rekening mee. Dikke kans dat je er persoonlijk niet mee geholpen bent maar dit soort dingen moet gewoon aangekaart worden. Al zou 't kunnen dat 't wel al is gebeurd verder, ze zullen tenslotte iets aan reglementen gewijzigd moeten hebben - Morrigun99 weet jij toevallig of dat is langsgekomen in de stukken van de Raad?
Hoe dan ook, zo veel moeite is 't copypasten van je bovenstaande berichtjes naar een mailtje ook niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sessy op 05-06-2008 00:42:52 ]
pi_59134092
Pff als ik hier zo lees vraag ik me af of het ooit wel goedkomt met mij.

Jullie zijn allemaal zo gemotiveerd en kunnen het ook echt allemaal toepassen terwijl ik me nu voor alles interesseer behalve mn studie.. En ik vind het wel echt leuk enzo.. Maar heb gewoon nooit zin echt die boeken in te duiken en alles.. (behalve in een tentamenperiode, alhoewel ik materieel strafrecht behoorlijk vooruit loop te schuiven, maarja 100% herhaling van vorig jaar) haal voor de rest ook wel alles maar daar is het dan ook mee gezegd meestal.

En jullie werken echt met wat je leert en lijken heel geambitieerd enzo
Of waren jullie ook ooit lapzwansen?

Disclaimer: Dit is niet als klaagzang bedoeld ofzo, moest het gewoon ff kwijt en vroeg me af of jullie ook wel eens zo gedacht hebben
pi_59134413
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:38 schreef GlowMouse het volgende:
Nu voldoe ik aan de oude voorwaarden, maar val ik net buiten de boot. Ik heb de beurs toch aangevraagd, de aanvraag is uiteraard afgewezen, en daartegen ben ik op 3 maart in beroep gegaan. Vandaag hoorde ik dat het bezwaar ongegrond is verklaard; later ontvang ik nog de motivering. Nu wil ik kijken of het mogelijk is de beurs via de kantonrechter te krijgen.
Als je bezwaar ongegrond is verklaard door ik neem aan een bepaalde commissie dan ga je toch in beroep bij het college van bestuur oid? En niet naar de kantonrechter? Waarom de kantonrecht? Je hebt een ovk met de uni en zij komen niet na?
  donderdag 5 juni 2008 @ 08:57:40 #121
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_59136699
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 00:50 schreef Yashaaaaa het volgende:

Jullie zijn allemaal zo gemotiveerd en kunnen het ook echt allemaal toepassen terwijl ik me nu voor alles interesseer behalve mn studie.. En ik vind het wel echt leuk enzo.. Maar heb gewoon nooit zin echt die boeken in te duiken en alles.. (behalve in een tentamenperiode, alhoewel ik materieel strafrecht behoorlijk vooruit loop te schuiven, maarja 100% herhaling van vorig jaar) haal voor de rest ook wel alles maar daar is het dan ook mee gezegd meestal.

Disclaimer: Dit is niet als klaagzang bedoeld ofzo, moest het gewoon ff kwijt en vroeg me af of jullie ook wel eens zo gedacht hebben
De eerste anderhalf jaar van mijn studie zat ik echt nooit in de bieb en zelden op college. De week voor de tentamens sloot ik met dan van 9 uur 's ochtends tot 23 uur 's avonds op in de JB samen met een vriendje van mij (met dezelfde instelling)om full time te leren. Verrassend genoeg heb ik toen toch alle vakken gehaald. Ergens in de JB zit nog in een boek, waarvan wij vermoedden dat het nooit geleend werd, een brief "aan de vinder" van ons, geschreven om 22 uur 's avonds, studerend voor strafrecht. De hele brief gaat over de algehele saaiheid van80 uur per week in de bieb zitten, en over het HIV II arrest en "kontneuken". Om ons niveau maar even weer te geven.

Daarna vond ik mijn studie wel interessant genoeg om alle hoor- en werkcolleges te volgen, en bleek ik dan die boekenstudie niet zo meer nodig te hebben, waardoor ik alsnog (buiten die 8 tot 12 uur college per week) aandacht voor 1238908 andere dingen kon hebben buiten mijn studie. En geloof me, die 1238908 dingen waren er ook echt.

Ik was ook bepaald geen streber tijdens mijn studie, maar ik ben wel ambitieus. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van de ambitie en vooral het "streberigheidsgehalte" hier ook wel eens een beetje schrik . En dat ik nu daadwerkelijk iets doe met wat ik geleerd heb is inherent aan afgestudeerd zijn en aan werken .
Nulla verba sed acta
  donderdag 5 juni 2008 @ 10:09:02 #122
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59137985
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 00:34 schreef Sessy het volgende:
Stuur sowieso ff een klacht aan klachtenbus@magisterjft.nl
Ik ben geen lid van Magister Het gaat bovendien om econometrie, en ik verwacht niet dat er iets veranderd kan worden. De universiteitsraad heeft tzt gewoon ingestemd, en dat werd me ook al tegengeworpen.
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 01:16 schreef Willy84 het volgende:
Als je bezwaar ongegrond is verklaard door ik neem aan een bepaalde commissie dan ga je toch in beroep bij het college van bestuur oid? En niet naar de kantonrechter? Waarom de kantonrecht? Je hebt een ovk met de uni en zij komen niet na?
Dit was al bij het college van bestuur, en dat was de enige en laatste beroepsmogelijkheid. Kantonrechter omdat ik inderdaad een ovk met de universiteit zie waar deze regeling onderdeel van uitmaakt.
  donderdag 5 juni 2008 @ 10:34:58 #123
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_59138561
quote:

Jouw gevoel heb ik ook vaak als ik hier aan het lezen ben. Ik doe door de week weinig tot niks aan mijn studie, ik leer alleen altijd heel hard als ik tentamens heb. Toch heb ik alles in 1x gehaald en is mijn masterscritptie nu af. Om nog even een indruk te geven, voor mijn bachelor stond ik een 6,8 gemiddeld en nu voor mijn master een 7,1. Niet hoog, maar goed genoeg. (in Utrecht kan je niet herkansen, hou dat even in gedachten. Lees hier wel eens dat mensen ook 6-en gaan herkansen, maar dat is geen optie hier).

Denk maar gewoon zo, als je het leuk vindt, is dat toch voldoende?
pi_59138742
Ah ik word een beetje gerustgesteld

En ja Leonoor dat jij werkt met de stof is wel logisch
Het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat het enige wat ik nieuw geleerd heb dit jaar het constitutionele recht van een aantal europese landen is. Voor de rest is alles herhaling..
Werkgroepen volg ik wel altijd trouw.. Maar hoorcolleges meestal niet zo..

Wij kunnen in Nijmegen ook geen voldoendes herkansen.. Ik haal ook onderhand alleen maar 6en dus daar wil ik volgend jaar wel iets aan gaan doen. Maar volgend jaar staat in het teken van privaatrecht dus dan krijgen we ook eindelijk weer nieuwe dingen

Nu ga ik nog maar even leren voor mijn materiëel strafrecht tentamen van morgen
pi_59141567
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 00:34 schreef Sessy het volgende:
Stuur sowieso ff een klacht aan klachtenbus@magisterjft.nl - dat komt bij de studentenmedezeggenschap terecht en daar houden ze in Tilburg toch wel aardig rekening mee. Dikke kans dat je er persoonlijk niet mee geholpen bent maar dit soort dingen moet gewoon aangekaart worden. Al zou 't kunnen dat 't wel al is gebeurd verder, ze zullen tenslotte iets aan reglementen gewijzigd moeten hebben - Morrigun99 weet jij toevallig of dat is langsgekomen in de stukken van de Raad?
Hoe dan ook, zo veel moeite is 't copypasten van je bovenstaande berichtjes naar een mailtje ook niet.
Excellence Scholarships is een universitaire aangelegenheid. Of bedoel je nu die 8 regeling? Want die bestaat al langer dan dat ik de raadsstukken lees . Het uitgangspunt is wel: mits het regelementair geregeld is in het OER en de studenten/College van Bestuur hebben er mee ingestemd, is het gewoon rechtsgeldig.
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 10:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik ben geen lid van Magister Het gaat bovendien om econometrie, en ik verwacht niet dat er iets veranderd kan worden. De universiteitsraad heeft tzt gewoon ingestemd, en dat werd me ook al tegengeworpen.
[..]
Als je rechten studeert kun je altijd met je klacht daar terecht. Het zou wat zijn als alleen Magisterleden de medezeggenschap zouden mogen benaderen. Ik heb me laatst in een raadsvergadering nog hard zitten maken voor het betrekken van de andere verenigingen aan onze faculteit.

En het is inderdaad wellicht wél het aankaarten waard. Wie weet wat Vrijspraak er mee kan.
pi_59158733
quote:
(...)
Ik heb in mijn eerste tentamenvak niks gehaald en toen in de herkansingen allemaal boven de 7 en toen stond ik aan 't einde van het eerste jaar een 7,5 gemiddeld. Het tweede en derde jaar heb ik wat extra vakken gevolgd waar ik geen tentamen in deed, pakte ik vakken vooruit omdat ik in m'n derde jaar bestuur wilde doen etc, dus toen kelderden de cijfers naar iets onder de 7 en had ik beduidend meer herkansingen nodig (en bij ons telt het hoogste punt, dus ik ging ook nog eens herkansen voor een hoger punt). En nu is het zo van, net onder de 8.
Ik houd alles netjes bij. Maar dat is wel pas dit jaar echt zo, voorheen was dat meestal alleen de eerste helft van de cursus zo, en daarna had ik er weer genoeg van. Nu lees ik echt alles per week.
Dan blijf je wel vakken houden waar bijna niet doorheen te komen is, maar dat zijn er gelukkig maar een paar. In de master heb je sowieso meer keuzevrijheid voor vakken te kiezen die beter bij je interesses aansluiten.

Ik moet wel zeggen dat ik - op een enkel vak na - mijn studie tot nu toe ook echt leuk gevonden heb. Bovendien ben ik ook een strebertje, en kan ik soms erg nieuwsgierig zijn - 's nachts wakker worden en dan gewoon moeten weten hoe iets zit bijvoorbeeld.

Voor een tentamen blok ik meestal niet extreem of zo. Meestal pak ik alleen de laatste 1-2 dagen dat ik echt in de boeken zit, maar ook dan ga ik nog wel wat leuks doen. Alleen dan slaap ik van de druk toch heel weinig dus dan ben ik wel meer dan 16 uur op zo'n dag bezig om te lezen. Meestal lees ik precies 1 keer alle sheets, alle samenvattingen die ik heb gekregen van anderen en mijn eigen aantekeningen na. Een enkele keer heb je een tentamen dat je echt, echt moet halen (voor de studiepunten bijvoorbeeld) en dan begin ik zo ruim als het maar kan tevoren. Ik heb trouwens liever een tentamen dan een werkstuk van 6000 woorden. Tentamens geven nog een beetje een kick, werkstukken slopen je alleen maar.

In m'n derde jaar had ik trouwens ook echt dat alles interessanter was dan m'n studie - schaatsen, vereniging, vrienden etc. Toen was ik ook nog eens net op kamers (de eerste 2 jaar heb ik meer dan 2 uur enkele reis gespoord). Toen haalde ik ook met name zesjes (en strafprocesrecht moest dit jaar overnieuw).

Nu wil ik gewoon een einde eraan breiden, ik heb er eigenlijk inmiddels genoeg van, dat studeren. Als ik iets heb staan wat nog moet, dan ben ik daar toch mee bezig in m'n hoofd, en eventueel feitelijk een halfuurtje per dag. Zo heb ik dus eigenlijk nooit vakantie. En in de zomer kijk ik vaak al wat voor boeken we voor 't komende jaar nodig gaan hebben en ga ik daar al in kijken. En na 4 jaar heb ik 't eigenlijk nodig om gewoon thuis te komen en de hele avond niks te doen te hebben, gewoon m'n uren werken en that's it. En ook geen verenigingsshit meer en zo, gewoon ff lekker een jaartje saai doen.
Dat is momenteel mijn drijfveer om ook echt alles te halen en te doen en zo. Hoe sneller het klaar is hoe sneller ik ervan af ben. Ik zit echt de laatste loodjes af te strepen op een lijstje.

Bovendien lijkt financiele onafhankelijkheid van mammie mij inmiddels ook erg prettig.

[ Bericht 42% gewijzigd door Sessy op 05-06-2008 23:54:21 ]
pi_59159608
Mjah ik zit inderdaad ook net op kamers, misschien dat dat er mee te maken heeft.
Maar het is vooral dat alles voor de tweede keer voorbij komt dit jaar.. Dan ben ik gewoon niet meer geboeid..

Morgen materieel strafrecht tentamen.. Weet het allemaal wel maar vind sommige dingetjes nog een beetje lastig.. bijv het accesoriteitsvereiste,
bij mijn aantekeningen staat dat als het grondfeit gevolgd is dat daar dan aan voldaan is. Bedoelen ze dan met gevolgd vervolgd.. dus dat de ovj dat als tenlastelegging heeft gehad zeg maar?

verder zien de oefententamens er wel behoorlijk hetzelfde uit dus ik weet wel wat ik ongeveer moet verwachten.. Hele dag niet gestresst tot dit moment
pi_59166031
Bedoel je bij medeplichtigheid? Volgens mij hoeft er niet vervolgd te zijn, want als de hoofddader een persoonlijke strafuitsluitinsgrond kan aanvoeren (noodweerexces of volledige ontoerekeningsvatbaarheid of iets dergelijks) zijn mededaders gewoon nog strafbaar.
Maar strafrecht is het enige rechtsgebied waar ik 0,0 interesse voor kan opbrengen dus het fijne weet ik er ook niet van.

Hier een stukje uit mijn aantekeningen Strafrechtelijke Aansprakelijkheid.
quote:
Als we het inhoudelijk hebben over de deelneming, dan hebben we het over bepaalde uitgangspunten. Deelneming is alleen maar strafbaar als er ook sprake is van een strafbaar grondfeit. Zonder strafbaar feit bestaat er geen strafbare deelneming, dan gaat het om de afhankelijkheid van de strafbaarheid van de deelneming. We hebben alleen een doenpleger als er ook een pleger is. Uitlokking is alleen strafbaar, als iemand is uitgelokt en een strafbaar feit heeft geplegd. Dat is het afhankelijkheid en accessoiriteitsvereiste. Aan welk strafbaar feit kun je vervolgens deelnemen, kijk 78 sr, deelneming aan misdrijf, wat is een misdrijf, daar staat dat in. Ook de poging, de voorbereiding en medeplichtigheid zijn misdrijven. De essentie van die uitbreiding is dat je ook kunt spreken over het medeplegen van de voorbereiding van een bankoverval. Je kunt je schuldig maken aan het uitlokken van medeplichtigheid aan moord. Iemand wil iemand vermoorden, heeft geen wapen, en jij weet toevallig wie een wapen heeft en zorgt ervoor dat die dat wapen verkoopt/leent etc. Het is een kwestie van kralen rijgen: vertrekpunt is het strafbare feit, dat kan het plegen van een misdrijf zijn, maar dat kan ook een poging of de voorbereiding ervan zijn.

Als je kijkt naar art 46a, moet je daarbij bedenken dat het gaat om een uitzondering op de accessoiriteitsvereiste. In bepaalde omstandigheden is ook de mislukte deelneming strafbaar, maar dat is een uitzondering op de hoofdregel.

Ander vertrekpunt, bij de deelneming is dat dubbel opzet. Degene die je aansprakelijk wil stellen moet een dubbel opzet hebben. Opzet op de deelneming, je kunt niet culpoos deelnemen. Deelneming is opzettelijk (opzet op deelneming) en opzet op het gronddelict. Dat geldt voor alle deelnemingsvarianten.

Nu is die invulling van dat opzet, en dat wordt ook in het boek gezegd en in de jurisprudentie, opzet op deelneming, opzet op gronddelict, die eisen zijn en deelnemingsafhankelijk en delictsafhankelijk dus. Dat hangt ervanaf hoe je het invult. Als je het hebt over uitlokking, kun je zeggen, iemand heeft opzet op grondfeit, hij wil een bepaald feit uitlokken, maar hoe dat uiteindelijk wordt gepleegd moet de toekomst nog maar uitwijzen. Je hebt opzet op een moord, hoe die levensberoving zijn beslag krijgt weet je dan nog niet. Wat kan er gebeuren, ik heb iemand uitgelokt om een ander van het leven te beroven maar nu bestaat de mogelijkheid dat diegene die je hebt ingelokt (maffiapersoontje X) iemand anders inhuurt om dat te doen. Je hebt meneer X ingehuurd, je denkt, die pleegt de levensberoving, maar meneer X haalt meneer B erbij, heb je dan opzet op deelneming? Ja. Omdat, de toekomstige verloop van gebeurtenis kun je werken met een globaal opzet. Uiteindelijk is hetgeen je hebt willen bewerkstellingen, dat is gebeurd. En hoe dat specifiek is gelopen, dat is onvoorzienbaar, maar komt wel voor je rekening. En als je het hebt over opzet op gronddelict, dat moet je toespitsen, als 2 personen activiteiten verrichten als je dan voor het medeplegen van een culpoos delict opzet op de gevolgen zou hebben. Stel 2 mensen slepen een defecte auto naar de sloop, doen ze op een ongelukkige manier, de gesleepte auto ramt een fietser en die is dood. Culpoos delict. Hoe zit het met de mogelijkheid van medeplegen? Opzet op deelneming, op samenwerking, geen probleem. Opzet op gronddelict? Bij dit soort delicten is opzet op gronddelict te verstaan als opzet op het verrichten van de delictsgedraging, dwz opzet op de wijze van het slepen van de auto, en dat die wijze gevolgen heeft die culpoos zijn, dat kan. Wat ook altijd mogelijk is, is de verdeling van de bestanddelen. Soms kunnen strafbare feiten alleen worden gepleegd door personen in een bepaalde hoedanigheid: verduistering in dienstbetrekking. Zie Magazijnarrest. Kan je medepleger van zo'n kwaliteitsdelict zijn als je zelf niet in dienstbetrekking zijn. Hoe zit het met de strafbaarheid die dus niet daar werkt. Je kunt zeggen dat de kwaliteit van de magazijnbediende ook meetelt voor de medepleger als hij wetenschap ervan heeft van die hoedanigheid.

Spitsen we het verhaal verder toe op het medeplegen.(...)

Verder: http://www.geocities.com/(...)ansprakelijkheid.txt
pi_59170010
Hey tnx Helaas had ik het tentamen al vanochtend.. Ik weet niet hoe het is gegaan.. beetje vaag gevoel erover..

Maar mijn interesse voor het strafrecht is ook wel aant verdwijnen
pi_59173289
Wacht maar tot je strafprocesrecht krijgt...
pi_59176988
Al gehad.. Had ik ook een 5 voor

Terwijl ik misschien OvJ wilde worden isn't it ironic..
  zaterdag 7 juni 2008 @ 09:52:35 #132
124676 RobertoCarlos
pi_59192495
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 16:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Al gehad.. Had ik ook een 5 voor

Terwijl ik misschien OvJ wilde worden isn't it ironic..
En dat ga je nu opgeven? Nee toch he!
pi_59192579
Nou ik was sowieso al aan het twijfelen of ik dat wel zo leuk vind dus we'll see
  zaterdag 7 juni 2008 @ 11:16:25 #134
124676 RobertoCarlos
pi_59193372
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 10:03 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nou ik was sowieso al aan het twijfelen of ik dat wel zo leuk vind dus we'll see
Het zou alleen echt heel jammer zijn als je door een of meerdere rotvakken iets zou opgeven wat je eigenlijk wel leuk vindt. Vandaar dus En een studie is toch wel heel iets anders dan in de praktijk werken, veel van de info van vakken gebruik je niet eens, of je hebt daar weer andere specialisten voor ofzo.
pi_59193779
Haha dat zal ik ook niet doen hoor

Hmm ik kan nergens een samenvatting vinden van EU Law van Craig and de Burca
En ik heb echt geen tijd meer om dat boek te lezen voor dinsdag
  zaterdag 7 juni 2008 @ 11:44:34 #136
138747 ScottTracy
zo niet mij
pi_59193854
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 11:40 schreef Yashaaaaa het volgende:

Hmm ik kan nergens een samenvatting vinden van EU Law van Craig and de Burca
En ik heb echt geen tijd meer om dat boek te lezen voor dinsdag
Damn dat is echt een verschrikkelijk boek!! Ik leef met je mee
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
pi_59193951
Naja heb nog hele goede aantekeningen van vriendinnetje van vorig jaar.. Inleiding Europees recht..
Daar komt het mee overeen alleen nu is het dan int engels
  zaterdag 7 juni 2008 @ 15:56:55 #138
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_59194575
Vraag van praktische aard. Stel, je studeert af. Tot wanneer krijg je dan stufi, wanneer moet je OV inleveren, moet je daar zelf achteraan of krijg je bericht. Hoe werkt het?
  zaterdag 7 juni 2008 @ 16:37:05 #139
124676 RobertoCarlos
pi_59195611
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 11:49 schreef Yashaaaaa het volgende:
Naja heb nog hele goede aantekeningen van vriendinnetje van vorig jaar.. Inleiding Europees recht..
Daar komt het mee overeen alleen nu is het dan int engels
Als het gaat om het boek van Slot: op studentsonly heb je hier een uittreksel van.
http://www.studentsonly.nl/uittreksels/sv2.asp?boekid=489
pi_59195717
Nee het gaat om een engels book. EU law van Craig and de Burka
pi_59245560
Over een week Europees Recht tentamen
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_59251946
Mijn tentamenprogramma:

12 juni: Belastingrecht
16 juni: Straf- en Strafprocesrecht
20 juni: Ondernemingsrecht (vennoot+IE)
23 juni: Rechtseconomie+bedrijfseconomie
  maandag 9 juni 2008 @ 17:43:04 #143
138747 ScottTracy
zo niet mij
pi_59252212
11 juni: tentamen algemene rechtsfilosofie
17 juni: paper inleveren rechtsfilosofie Kant
23 juni: tentamen verdiepend materieel strafrecht

En dan: vakantie Maar nu eerst nog even leren enzo
pi_59252249
quote:
Op maandag 9 juni 2008 17:43 schreef ScottTracy het volgende:
11 juni: tentamen algemene rechtsfilosofie
17 juni: paper inleveren rechtsfilosofie Kant
23 juni: tentamen verdiepend materieel strafrecht

En dan: vakantie Maar nu eerst nog even leren enzo
Dat zijn niet bepaald de eenvoudigste vakken
  maandag 9 juni 2008 @ 17:47:28 #145
138747 ScottTracy
zo niet mij
pi_59252308
quote:
Op maandag 9 juni 2008 17:44 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dat zijn niet bepaald de eenvoudigste vakken
Mwoah, ik ga het wel redden hoor. Ik vind jouw programma er vervelender uitzien met belastingrecht en die economische vakken
pi_59255231
quote:
Op maandag 9 juni 2008 17:47 schreef ScottTracy het volgende:

[..]

Mwoah, ik ga het wel redden hoor. Ik vind jouw programma er vervelender uitzien met belastingrecht en die economische vakken
Belastingrecht is erg feitelijk, en ik ben wel goed in stampen. Het vak rechtsconomie staat ver van de werkelijkheid af en de casus zijn totnutoe al jaren varianten op het zelfde thema.

Groter probleem: hoe kom ik op de tentamenlokatie. In Leiden rijdt geen streekvervoer.
Vanaf Leiden Centraal is het nogal...ver....
  dinsdag 10 juni 2008 @ 10:02:46 #147
198365 Morendo
The Real Deal
pi_59270672
quote:
Op maandag 26 mei 2008 19:26 schreef Yashaaaaa het volgende:
Een 7 voor staatsrecht mondeling

En wat blijft Kortmann toch ook een heerlijke vent.. echt een leuk gesprekje gehad
Wat voor vragen stelde Kortmann eigenlijk? Ik heb vrijdag een mondeling van Schutgens, dus dan kan ik alvast een idee krijgen.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_59272093
Is niet te vergelijken wss, De werkgroep docenten gaan alle blokken gewoon af.. Kortmann sprong van het ene onderwerp naar het andere.. Eerst over decentralisatie: hoe de regering de autonomie van de gemeentes en provincie kon beperken --> art 130 gw

toen over grondrechten kreeg ik zo'n verhaaltje dat ik folders wilde verspreiden bij een kerk en of me dat verboden kon worden blablabla..

Toen over grondrechten in engeland hoe dat werkt met het EVRM enzo..

Toen over dat ik een nederlandse Minister van defensie was en dat ik iets gekocht had van frankrijk verdrag gesloten maar achteraf geen toestemming had wat dan.. --> doh gebonden volgens weens verdragen verdrag.

En toen over de Raad van state hoe je die zonder de grondwet te wijzigen bevoegd kan maken over burgelijke rechtszaken ---> Gewoon tot de rechtelijke macht benoemen

En stel dat nou in de grondwet limitatief wasopgenomen wie er tot de rechterlijke macht behoorde
dan was het volgens mij net zoals art 8:73 awb is. Gewoon het begrip breder maken.. maar hoe dat zat weet ik niet meer precies..

En dat was het volgens mij
pi_59281553
quote:
Op maandag 9 juni 2008 19:35 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Belastingrecht is erg feitelijk, en ik ben wel goed in stampen. Het vak rechtsconomie staat ver van de werkelijkheid af en de casus zijn totnutoe al jaren varianten op het zelfde thema.

Groter probleem: hoe kom ik op de tentamenlokatie. In Leiden rijdt geen streekvervoer.
Vanaf Leiden Centraal is het nogal...ver....
Hoe kom je daar nu bij?
pi_59281599
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 17:00 schreef Fiskus het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nu bij?
Ik bedoel dat het in Leiden zo is. De casus zijn nogal theoretisch, zwaar versimpeld t.o.v. de werkelijkheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')