Nogmaals en hopelijk voor de laatste keer, want begin aardig moe te worden.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:55 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Zucht, nog eenmaal:
Voordat jij een 'keuze' maakt of een actie onderneemt:
- God weet vantevoren welke actie jij zal ondernemen.
- God heeft altijd gelijk.
Het moment dat jij een 'keuze' maakt of een actie onderneemt:
- Je kan A, B of C 'kiezen'.
- God weet al dat je A 'kiest'.
- God heeft altijd gelijk.
- Je kiest A. (Want had je B of C gekozen, dan had God ongelijk gehad en dat is onmogelijk. Oftewel: het was op het moment dat jij een keuze ging maken, al 100% zeker dat je voor A zou gaan. Heb je er vrij voor gekozen? Dat gevoel heb je misschien, omdat je ook B of C dacht te kunnen kiezen. Stap je echter even buiten jezelf, en neem je in ogenschouw dat God al wist dat je A zou kiezen en hij nooit ongelijk heeft, dan kan je concluderen dat je keuze al vastlag. B of C kón je niet kiezen, omdat God dan ongelijk zou hebben. En dan kan je dus niet spreken van een vrije keuze.)
Dat heb ik nog nooit gelezen in de bijbel, en die heb ik echt gelezen, helemaal.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er zijn 2 'doden'. Een tijdelijke tot de wederopstanding. Daarna is er een laatste oordeel. Daarbij zal beslist worden of je de eeuwige dood of het eeuwige leven krijgt.
Ze ziet een vogel die zingtquote:Die zin die je erachter plakt is natuurlijk een beetje onzin. Zij roept om een teken van God en vervolgens krijgt ze het meest intense gevoel van liefde ooit, tot fysieke verschijnselen aan toe. Dat lijkt me een vrij helder teken... achteraf heeft ze het als toeval beschouwd. Ik zou daar zelf toch mee uitkijken.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat de dood niet zo boeit aangezien je volgens jouw god toch wel in de hemel komt. Jij draait het weer eens om, maar dat doe je al dit hele topic. Naar eigen believen draaien geven aan bijbelse interpretatiesquote:Tja als het leven niet zo boeit zou ik me er ook niet druk om maken...
beste post in dit topicquote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:03 schreef Maikuuul het volgende:
Gelovigen die niet-gelovigen proberen over te halen terwijl niet gelovigen gelovigen proberen te overtuigen dat zij het mis hebben.
Welles nietes spelletje.
Conclusie: Hoe heten die dingen aan het uiteinde van het vliegend tapijt van Aladdin ? ( op onderstaande foto die gele dingen )
[ afbeelding ]
Wat een onzin. Over tig jaar (of morgen al) ga ik dood en dan is er niets meer, dus ook geen pijn. Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Je verzint gewoon dingen om in een God te kunnen gelovenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:33 schreef kazakx het volgende:
Een complete eind na je dood is een van de grootste pijn die je kan bedenken.
Je hebt t volste recht om mijn posts te negeren maar leg me dan tenminste uit waarvan we nou eigenlijk vrij zijn?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 01:19 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nogmaals en hopelijk voor de laatste keer, want begin aardig moe te worden.
Voor God is er geen tijdlijn waarin hij zit en dat er tijd over hem heen gaat. Hij ziet die hele tijdslijn in een keer, heeft het (voor onze tijdsbesef) miljarden jaren geleden ook gezien). Omdat hij (voor ons in het verleden of toekomst) gezien heeft dat jij die keuzes maakt heeft hij die kennis. Omdat jij die tijdslijn maar een keer kan bewandelen, kan je al niet meer zeggen stel ik had voor C gekozen dan had God ongelijk. Niet dus want, stel jij had C gekozen dan zat dat in zijn eeuwige kennis en niet die andere keuze. Jij neemt zelf de beslissing en met zijn oneindige kennis (bijvoorbeeld zijn kennis over verleden, heden, toekomst) weet/wist hij dat.
In een tijdlijn kan jij niet zeggen wat als ik dat gedaan had. Want dat heb je niet gedaan.
Dus terugkomende op de tape verhaal. Als jij later die tape zou zien en zou zeggen ja maar als ik ipv 00:30 om 01:30 naar bed was gegaan dan was deze tape dus niet realistisch. Maar het feit is dat je wel om 00:30 naar bed bent gegaan, en die keuze heb je zelf gemaakt. Dus what if... is niet meer relevant. Die tape is er omdat jijzelf die keuzes hebt gemaakt. Als je een andere keuze had gemaakt zou die tape die situatie laten zien. Jij wenst en de tape ontstaat. En dus niet dat jij die dingen hebt gedaan omdat die tape er al was.
Zo duidelijker?
Wil je nu echt gelovigen en wetenschappers als tegenpolen neerzetten? De geschiedenis staat vol met mensen die dit prima kunnen combineren(Newton, Maxwell, Pascal, ..). Dat lijkt me al genoeg ontkrachting tegen al je genoemde algemeenheden, die mij eerder uitzondering lijken.quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:09 schreef marcel-o het volgende:
[..]
Als een gelovige iets meemaakt wat hij niet begrijpt, denkt die gene, even kort door de bocht gezegd, aan zijn god of een verhaal wat in zijn bijbel of ander religieus boek staat, ziet hij zijn god in de vinger knippen oid en is de gebeurtenis verklaard. (dit is heel kort gezegd natuurlijk)
Wetenschappers kijken mechanisch,biologisch,natuur en scheikundig naar de gebeurtenis, gaan het nabootsen en is het te verklaren met harde bewijzen. Hier kan men nieuwe dingen van leren en het gebruiken.
Een religieus geschrift is statisch, het staat vast. er komt niks nieuws, dus er wordt ook niet verder gekeken, want dat is godslastering.
Als er iets bovennatuurlijks gebeurd, zoals een natuurverschijnsel of iets spiritueels, wordt er gelijk in deze boeken gedoken om een (al dan niet) fictief verhaaltje op te sporen welke dan volgens hun overeen komt met het pas gebeurde.
Hiermee kan de mens niet spiritueel ontwikkelen. Het is dan immers hekserij of godslastering of satanisme.
Geef me anders aub een argument wat mijn stelling ontkracht.
Ik ben niet bang voor de dood. Ik hoop dat het niet te vroeg komt, want ik wil nog zoveel doen, maar ik ben niet bang voor het einde. En dat is het in mijn ogen ook, een einde. Geen eeuwigheid hierna enzo. En toch, ja, onvoorstelbaar voor jou misschien, ben ik ontzettend gelukkig, geniet van het leven. Ik sta niet te vaak stil bij de dood, zonde van mijn tijd, maar ben me zeker bewust van mijn sterfelijkheid en daar heb ik geen moeite mee.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:33 schreef kazakx het volgende:
We zijn weer flink afgedwaald. Vandaar hier weer een nieuwe voordeel.
Een leven na de dood. Misschien de grootste nachtmerrie van de mens, dat als je dood bent alles ophoud voor jezelf. En het leed wat je veroorzaakt voor de achterblijvenden.
Je kan je voorstellen dat een negatieve gebeurtenis in je jeugd jou hele karakter kan bepalen voor de rest van je leven. Een complete eind na je dood is een van de grootste pijn die je kan bedenken. Zo een gedachte zou je dus moeten bannen uit je leven om een beetje gelukkig te worden. Je gaat er niet over denken. Je ontwijkt de gedachte etc. Zou een hele mooie wetenschappelijke onderzoek zijn trouwens om de effecten van deze gedachte in je leven te onderzoeken. Maar jah dit onderwerp is zoals jullie weten taboe in de westerse samenleving.
En hier zijn we nu precies aangekomen waar ik op de eerste pagina al dacht dat zou gebeuren en waarom ik vroeg wat die voordelen te maken hebben met geloven, want als het goed is, heeft dat helemaal niets met elkaar te maken!quote:Iemand die in een God geloofd heeft hier geen moeite mee. Sterker nog de dood is voor hem een verlossing. Van deze verantwoordelijke wereld word je verlost en komt in een eeuwige wereld waar alles onverstelbaar mooier is. Het is tevens een plek waar je al je verloren geliefden tegenkomt. Is dit niet een heerlijke gedachte? Is het alleen al hiervoor niet waard om je vooroordelen opzij te leggen en te geloven in een God? Is het alleen hiervoor al niet waard om dat gejuich opzij te leggen als iemand de keuze maakt om niet in God te geloven en bedroefd voor hem te zijn (vanwege het leed wat hij/zij zichzelf aandoet, voordat mensen tot verschillende conclusies gaan springen)?
Maar, als jij een keuze maakt, op welk moment maak je die? En waarom is het logisch dat een miljard jaar (in ons tijdsbeeld) daarvoor al bekend is wat jij over 3 minuten kiest?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 01:19 schreef kazakx het volgende:
Nogmaals en hopelijk voor de laatste keer, want begin aardig moe te worden.
Voor God is er geen tijdlijn waarin hij zit en dat er tijd over hem heen gaat. Hij ziet die hele tijdslijn in een keer, heeft het (voor onze tijdsbesef) miljarden jaren geleden ook gezien). Omdat hij (voor ons in het verleden of toekomst) gezien heeft dat jij die keuzes maakt heeft hij die kennis. Omdat jij die tijdslijn maar een keer kan bewandelen, kan je al niet meer zeggen stel ik had voor C gekozen dan had God ongelijk. Niet dus want, stel jij had C gekozen dan zat dat in zijn eeuwige kennis en niet die andere keuze. Jij neemt zelf de beslissing en met zijn oneindige kennis (bijvoorbeeld zijn kennis over verleden, heden, toekomst) weet/wist hij dat.
Maar je kunt ook over veel niet zeggen ‘wat als ik dat zal doen’, want je zúlt het niet doen. En dat is nu fundamenteel aan het idee van keuze.quote:In een tijdlijn kan jij niet zeggen wat als ik dat gedaan had. Want dat heb je niet gedaan.
Maar jij zegt zelf al dat de tape er al is (in ons tijdsbeeld) op een moment dat wij nog niet geboren zijn. En dat is bizar. Dat God achteraf die tape kan zien, daar heb ik geen probleem mee, en dat is eigenlijk wat je een beetje suggereert telkens. Dat God de vrijheid heeft om de tape in één keer te zien. Wat het probleem echter is, is dat hij ook vooruit kan spoelen, waarmee feitelijk enig verschil tussen verleden en toekomst verdwijnt, en zodals we in het heden niet het verloop van het verleden kunnen veranderen, kunnen we dit dan ook niet met de toekomst. Kortom, we kunnen niet kiezen.quote:Dus terugkomende op de tape verhaal. Als jij later die tape zou zien en zou zeggen ja maar als ik ipv 00:30 om 01:30 naar bed was gegaan dan was deze tape dus niet realistisch. Maar het feit is dat je wel om 00:30 naar bed bent gegaan, en die keuze heb je zelf gemaakt. Dus what if... is niet meer relevant. Die tape is er omdat jijzelf die keuzes hebt gemaakt. Als je een andere keuze had gemaakt zou die tape die situatie laten zien. Jij wenst en de tape ontstaat. En dus niet dat jij die dingen hebt gedaan omdat die tape er al was.
Zo duidelijker?
Daar is prima mee om te gaan, ook als je weet dat dan alles ophoudt. Weet je wat pas zuur is, alhoewel je het zelf niet merkt, aangezien je dood bent, maar dat je denkt dat het na je leven doorgaat en je je halve leven besteed aan godsvruchtige zaken die je dan voor nop blijkt te hebben uitgevoerd. Sommige van die zaken zijn sowieso natuurlijk lovenswaardig en dragen bij tot het plezier van anderen, maar voor de rest verdoe je ook genoeg tijd.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:33 schreef kazakx het volgende:
Een leven na de dood. Misschien de grootste nachtmerrie van de mens, dat als je dood bent alles ophoud voor jezelf. En het leed wat je veroorzaakt voor de achterblijvenden.
Dat snap ik echt niet. Waarom zou dit moeten? Waarom zou dit pijnlijk zijn?quote:Je kan je voorstellen dat een negatieve gebeurtenis in je jeugd jou hele karakter kan bepalen voor de rest van je leven. Een complete eind na je dood is een van de grootste pijn die je kan bedenken. Zo een gedachte zou je dus moeten bannen uit je leven om een beetje gelukkig te worden.
Wat is dit nu voor gezwets. Ga eens Albert Camus lezen, bijvoorbeeld de vreemdeling. De man die zich verzoent met de tedere onverschilligheid van de wereld.quote:Je gaat er niet over denken. Je ontwijkt de gedachte etc. Zou een hele mooie wetenschappelijke onderzoek zijn trouwens om de effecten van deze gedachte in je leven te onderzoeken. Maar jah dit onderwerp is zoals jullie weten taboe in de westerse samenleving.
Is dat niet een beetje zielig? Dat je er op rekent ergens verlost van te worden, en dat het dan niet blijkt te zijn. Goed, je voordeel is, je bent dood, dus je zult het niet doorhebben, maar toch.quote:Iemand die in een God geloofd heeft hier geen moeite mee. Sterker nog de dood is voor hem een verlossing.
Als je in frumsel gelooft, krijg je dit ook, en word je favoriete voetbalclub elk jaar kampioen. Verder kom je klootzakken niet meer tegen, en kun je lekker eten zonder dik te worden en kun je vliegen. Geloof je nu in frumsel?quote:Van deze verantwoordelijke wereld word je verlost en komt in een eeuwige wereld waar alles onverstelbaar mooier is. Het is tevens een plek waar je al je verloren geliefden tegenkomt. Is dit niet een heerlijke gedachte? Is het alleen al hiervoor niet waard om je vooroordelen opzij te leggen en te geloven in een God?
Helaas voor jou is verre van bewezen dat je gelijk hebt. Je hele beeld van het hiernamaals is illusoir. Dus, zijn we bedroefd dat iemand een illusie doorprikt en z'n tijd nu niet meer aan die illusie hoeft te besteden? Nee, niet echt. Ik denk dat hij zichzelf weinig leed aandoet.quote:Is het alleen hiervoor al niet waard om dat gejuich opzij te leggen als iemand de keuze maakt om niet in God te geloven en bedroefd voor hem te zijn (vanwege het leed wat hij/zij zichzelf aandoet, voordat mensen tot verschillende conclusies gaan springen)?
Een compleet einde maakt imo het leven hier juist waardevoller, het isgeen generale repetitie, het is NU of NOOIT, enjoy, seize the day, voor je het weet is het te laat.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:33 schreef kazakx het volgende:
We zijn weer flink afgedwaald. Vandaar hier weer een nieuwe voordeel.
Een leven na de dood. Misschien de grootste nachtmerrie van de mens, dat als je dood bent alles ophoud voor jezelf. En het leed wat je veroorzaakt voor de achterblijvenden.
Je kan je voorstellen dat een negatieve gebeurtenis in je jeugd jou hele karakter kan bepalen voor de rest van je leven. Een complete eind na je dood is een van de grootste pijn die je kan bedenken. Zo een gedachte zou je dus moeten bannen uit je leven om een beetje gelukkig te worden. Je gaat er niet over denken. Je ontwijkt de gedachte etc. Zou een hele mooie wetenschappelijke onderzoek zijn trouwens om de effecten van deze gedachte in je leven te onderzoeken. Maar jah dit onderwerp is zoals jullie weten taboe in de westerse samenleving.
Iemand die in een God geloofd heeft hier geen moeite mee. Sterker nog de dood is voor hem een verlossing. Van deze verantwoordelijke wereld word je verlost en komt in een eeuwige wereld waar alles onverstelbaar mooier is. Het is tevens een plek waar je al je verloren geliefden tegenkomt. Is dit niet een heerlijke gedachte? Is het alleen al hiervoor niet waard om je vooroordelen opzij te leggen en te geloven in een God? Is het alleen hiervoor al niet waard om dat gejuich opzij te leggen als iemand de keuze maakt om niet in God te geloven en bedroefd voor hem te zijn (vanwege het leed wat hij/zij zichzelf aandoet, voordat mensen tot verschillende conclusies gaan springen)?
Dan heb je het over het hoofd gezien of niet goed begrepen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 02:05 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nooit gelezen in de bijbel, en die heb ik echt gelezen, helemaal.
Ze vraagt om een teken van God, volgens komt er een vogel in een boom zitten, kijkt recht naar haar, en begint vervolgens idd te zingen. Maar dat is niet het belangrijkste, het gaat om dat onovertroffen gevoel van liefde wat daarop volgde. Alsof ze mdma geslikt had, maar dan nog intenser.quote:Ze ziet een vogel die zingtEn daar wordt ze lyrisch van. Zou ik ook worden, aangezien ik gek ben op de natuur en al zijn facetten. Maar om een vogel god te noemen...... sja...
Je komt niet automatisch in de hemel.quote:Dat zeg ik niet, ik zeg dat de dood niet zo boeit aangezien je volgens jouw god toch wel in de hemel komt. Jij draait het weer eens om, maar dat doe je al dit hele topic. Naar eigen believen draaien geven aan bijbelse interpretaties
Zou jij een passage aan kunnen geven waar dit wel staat? Ik ben zoiets ook nog nooit tegen gekomen. Verder heb ik er nog nooit een dominee of priester over gehoord.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb je het over het hoofd gezien of niet goed begrepen.
[..]
Jawel, volgens de bijbel komt zelfs de grootste zondaar in de hemel.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
[..]
Je komt niet automatisch in de hemel.
Dit wordt behandeld in Openbaringen 20.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zou jij een passage aan kunnen geven waar dit wel staat? Ik ben zoiets ook nog nooit tegen gekomen. Verder heb ik er nog nooit een dominee of priester over gehoord.
Ja, die mogelijkheid is er, maar niet zonder meer!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 11:51 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Jawel, volgens de bijbel komt zelfs de grootste zondaar in de hemel.
En dan ga je dood en blijkt het alleen maar een placebo effect te zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn conclusie is dat geloven in God op zich geen voordelen brengt, eerder nadelen aangezien je toch een soort outcast bent, je moet je geloof praktiseren! Je religie eten, drinken, slapen, leven. Je leven aan God wijden, eerlijk tegen jezelf en God zijn en goed je best doen, dan krijg je alle zegeningen die er beloofd worden! Ik heb zelf in ieder geval dingen meegemaakt en veranderingen ondergaan die al mijn voorstellingsvermogen teboven gingen en dat zal waarschijnlijk ook niet ophouden.
Tja, en dat is nou imo gewoon leven.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb zelf in ieder geval dingen meegemaakt en veranderingen ondergaan die al mijn voorstellingsvermogen teboven gingen en dat zal waarschijnlijk ook niet ophouden.
Omdat dat nogal een sujectief iets is, want ik heb natuurlijk geen idee hoe het met jouw voorstellingsvermogen gesteld isquote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom streep je die dingen door?
Ja een gelovig leven leiden is natuurlijk ook leven. Het verschil is de godfactor die dus voor soms echt onvoorstelbare dingen zorgt. Een voorbeeldje, ik drink sinds mijn 14e alcohol en tot vorig jaar september dacht ik dat ik daar nooit mee zou kunnen stoppen. Het zat me al een tijdje dwars want van al t bier was ik dik en dom geworden, ik was student van 22 en was al een paar jaar gemiddeld 2 a 3 keer per week flink bezopen, soms vaker. Dat zat me aardig dwars want ik kon me niet voorstellen dat ik ooit zou kunnen stoppen met drinken, minderen was al lastig. Na een aantal opeenvolgende gebeurtenissen besefte ik dat het effect van alcohol, ook een beetje, gewoon irritant is omdat het mij dingen laat doen en denken die ik niet wil doen en denken. Daarna was het klaar en sinds dat moment drink ik praktisch niks meer. Het kost me ook totaal geen moeite om alcohol af te wijzen, ookal drinken mijn vrienden zich 3 x in de rondte met al het bier en sterke drank wat je maar kan verzinnen. Ik vind dat een klein wonder.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat dat nogal een sujectief iets is, want ik heb natuurlijk geen idee hoe het met jouw voorstellingsvermogen gesteld is
Er zijn genoeg mensen die dat doen zonder God. Misschien dat verslavingsgevoelige mensen een andere verslaving nodig i.p.v. drug. Dan snap ik wel dat je nu zo in de heer bent.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |