abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58666597
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen. Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...

Hier mijn poging om een aspect uit duizenden te verhelderen.

Geloof (iman) is voor mij een zaklantaarn die ik in deze donkere universum laat schijnen en daarmee de achterliggende gedachte zie van het ogenschijnlijk overklaarbare. Het is een zaklantaarn die het verleden en toekomst uit het duisternis haalt. Ik zie het verleden niet als een grote kerkhof van dode herinneringen, mensen, dieren en geliefden, maar een grote plek met feestende en genietende geliefden die op mij wachten.
De toekomst zie ik niet als potentiele leeuwen en verschrikkelijke ongedierte die mij en mijn geliefden kwaad wil doen (en dan heb ik het over potentiele slechte dingen die je kan en zal overkomen, zoals ziekte, tegenspoed e.d.) maar Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen. Zo zie ik in elke actie een Goddelijke hand en word gelukkig, ook al zijn het dingen waarmee het even tegenzit in het leven.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  woensdag 14 mei 2008 @ 16:19:22 #2
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_58666752
Ik vind het heel fijn wanneer mensen iets waardevols en steun/troost halen uit hun geloof. Ikzelf geloof niet en geloof al helemaal niet in deze zin:
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Zo zie ik in elke actie een Goddelijke hand en word gelukkig, ook al zijn het dingen waarmee het even tegenzit in het leven.
Ik krijg van die zin de kriebels... Echt, nogmaals, fantastisch dat jij zoveel aan je geloof hebt, dat gun ik je echt (dat gun ik iedereen). Maar jij gaat mij niet vertellen dat wanneer jij een dierbare verliest je daar gelukkig van wordt! Ook uiteindelijk niet. Je leert er misschien een waardevolle les van, zoals genieten van kleine dingetjes in het leven, wees aardig voor jezelf en anderen etc. etc. Maar geluk vind ik niet in het overlijden van een ander of een depressie. De vraag die dan ook in mij op komt is of jij al wel tegenslagen hebt gekend in je leven? En zo ja, wat voor tegenslagen dan?
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  Moderator woensdag 14 mei 2008 @ 16:24:05 #3
5428 crew  miss_sly
pi_58666851
Je gelooft toch niet omdat er voordelen aan zouden zitten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_58666866
het voordeel van geloof is dat het de harde waarheid kan verzachten
het is net als poep in je broek : s'winters lekker warm , maar wel vies
pi_58666887
kazakx, heb jij wel eens getwijfeld aan je geloof?

Wat is voor jou nou de reden dat jij juist moslim bent en niet een ander geloof hebt?
  woensdag 14 mei 2008 @ 16:26:41 #6
180174 Diemux
People vs Me
pi_58666889
Voordeel van geloven in god is dat je legaal kan discrimineren . + wat harrie1 zegt.
  woensdag 14 mei 2008 @ 16:28:35 #7
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58666918
met andere woorden is religie(=geloof in een god/profeet) niets anders dan gebeurtenissen al dan niet onverklaarbaar het afschuiven naar de wil van een god.
Een god waarvan zelf geen verklaring/bewijs is.

Hoe kan nou een wil van iets of iemand zijn waarvan het bestaan sinds mensheugenis niet is achterhaald.

Religie vind ik persoonlijk een beperking in een menswenleven omdat men dan niet verder kijkt dan een geschrift.

Een religieus geschrift is dan ook in mijn ogen een primitief sciencefiction/fantasie verhaal welke te verklaren zijn met bezoekers van een andere wereld.
(er zijn tekeningen gevonden van dingen welke in die tijd in nog geen 1000 jaar konden bestaan)

Het scheppings verhaal bijvoorbeeld. Deze klopt van geen kant, het is al een lange tijd met harde bewijzen en argumenten bewezen dat het leven tot stand is gekomen door natuurlijke genetische aanpassingen in een levend organisme. Dit alles om in de omgeving te kunnen overleven.

Darwinisme en Survival of the fittest.

In mijn ogen is religie een beperking.
Het zet trouwens aan tot vermenigvuldiging van de mensheid, welke zeer slecht is.
Er is al een enorme overbevolking. Kijk bijvoorbeeld eens naar Azië.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Jammer dat de regering zich christelijk gedraagt. het zou veel schelen in de maatschappij.

En daarbij zal de mens niet tot een hogere staat kunnen evolueren dan het huidige . Omdat gelovige mensen de rest van de wereld daarmee beperkt.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_58666919
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:25 schreef harrie1 het volgende:
het voordeel van geloof is dat het de harde waarheid kan verzachten
het is net als poep in je broek : s'winters lekker warm , maar wel vies
quote:
Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen.
Jammer dat je geloof je niet leert andermans opvattingen te respecteren in plaats van te bagatalliseren.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_58667009
Geloof is niets anders dan het bedekken van je onvermogen om na te denken over het onverklaarbare en vooral onvermogen om je angsten onder ogen te zien.
  woensdag 14 mei 2008 @ 16:39:18 #10
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58667053
quote:
Is geloof irrealistisch? Geloof kent zijn beperking... Want geloof weet niets zeker, geloof is uiteindelijk een ander woord voor twijfel. Maar geloof is wel de drijvende kracht achter de vrede in het hoofd, ondanks al die vragen. En wie niet gelooft, gelooft dat hij een vaste grond onder zijn voeten heeft.
İ
pi_58667081
[serieuze vraag]

Waarom niet geloven dat je 16 miljoen op je rekening hebt staan? kan je heel gelukkig van worden.

[/serieuze vraag]
pi_58667143
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:24 schreef miss_sly het volgende:
dat dus.
en er gelijk ook klaar mee
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_58667223
quote:
Absoluut niet. Alleen ik weet niet hoe je tot die conclusie springt.
Deze topic gaat alleen maar over de voordelen. Tenminste dat is de bedoeling.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_58667265
quote:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen.
pi_58667300
quote:
Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen.
Je kunt ook gewoon alle muntjes verzamelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58667457
Geloof heeft als voordeel dat we niet geconfronteerd worden met de eigenlijke nietiigheid/ nuttelooosheid van het bestaan. verder biedt het voor velen hoop op het hiernamaals na een ellendig leven op aarde
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 14 mei 2008 @ 16:57:36 #17
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58667470
quote:
Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen
Met goddelijke interventies kom je juist níet hogerop.

Je volgt immers een statisch geschrift. Dat wil zeggen dat er niks, echt niks verandert in gedrag en gedachte omdat t anders "buiten de boekjes" valt.

Dus nee, hiermee kom je niet verder in mijn ogen.
In de afgelopen 2000 jaar is er namelijk niks veranderd aan de mens zelf.
De mens heeft wel zijn omgeving verandert, maar zelf is er totaal niks veranderd of aangepast in het menselijk lichaam.
Dus in dit geval ook geen hoger level.
pi_58667554
quote:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen. Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...
quote:
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:46 schreef kazakx het volgende:

[..]

Kansloos, Triggershot gelooft niet omdat hij niet ziet dat er geen voordelen aan zitten, maar omdat het niet rationeel is.

Uit de OP van Triggershot's "Islam, Bye."
quote:
Er is geen bewijs, geen goed argument of reden om een God aan te nemen. Ik realiseerde me dat ik als gelovige nooit objectief kan zijn als ik oprecht naar de waarheid zoek. Mensen die in God geloven nemen godsbestaan als absolute feit aan, terwijl, hoe kan iets wat absoluut is niet te bewijzen zijn? Als er een god is waarom dan debatteren, eeuwenlang, had het al niet eeuwen geleden bewezen moeten zijn? We moeten toegeven dat er sprake is van onzerkerheid, als we echt wisten dat God bestond hadden we vandaag de dag geen atheisten of zoveel verschillende geloven.

[ Bericht 12% gewijzigd door NDAsilenced op 14-05-2008 17:07:28 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:04:24 #19
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58667588
Wat ik altijd zo jammer vind he.
Dat open minded wat er niet is bij religieuze personen.
Dat er ook eens gedacht moet worden dat t ook anders zou kunnen zijn.

echt he, als er dan eindelijk een hard bewijs komt dat elk religieus geschrift niks anders is dan fantasie of science(geen)fiction, zal er voor velen hun hele leven instorten..

ben benieuwd naar t gevolg
pi_58667727
De liefde van God. Dankbaarheid. Persoonlijke groei. Nederigheid. Economische zekerheid. Angstloosheid. Zelfrespect. Natuurlijke liefde. Karakter. Spirituele bescherming. Echtheid. Waarheid. In staat om het goede te doen. Volwassenheid. Onverwoestbare hoop. Onuitputtelijk geduld. Correctheid. Manieren. Beschaving. Goddelijke zegeningen. Diepgang. Schoonheid. Gezondheid. Reinheid. Rust. Vrede. Sereniteit. Plezier. Goedgehumeurdheid. Kalmte. Emotie. Warmte. Troost. Avontuur. Verrassingen. Hogere intelligentie. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2008 17:45:48 ]
pi_58667844
quote:
Dat zou ook mijn vraag zijn ja.

Ik geloof in iets omdat het m.i. waar is, niet omdat het zoveel voordelen biedt of omdat ik er blij van wordt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  Moderator woensdag 14 mei 2008 @ 17:33:18 #22
5428 crew  miss_sly
pi_58668146
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:46 schreef kazakx het volgende:

[..]

Je zegt:
quote:
Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...
Je wilt de voordelen als argument gebruiken om niet-gelovigen te overtuigen dat ze het toch niet goed zien.
Als het goed is hebben die eventuele voordelen helemaal niets te maken met het al dan niet geloven. Het werkt juist omgekeerd, likt me: je gaat geloven en ondervindt daar dan naar jouw idee voordelen van.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:59:03 #23
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58668572
Voordeel: je kan gewoon moraal op God baseren. Hoef je niet meer te pijnzen over goed en kwaad. Maar ja, God is dood. En blijft dood.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58668610
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:28 schreef marcel-o het volgende:
Religie vind ik persoonlijk een beperking in een menswenleven omdat men dan niet verder kijkt dan een geschrift.
Waarom zouden gelovigen niet verder kijken dan een geschrift?

Tot hoever kijken ongelovigen wat jou betreft?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:01:47 #25
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58668621
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Goddelijke zegeningen. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
Uit je hele waslijst van voordelen heb ik er maar twee kunnen pikken die alleen God zou kunnen geven. Beschavingen, manieren en warmte komen niet van God, laat dat duidelijk zijn. Stel je dat wel, dan ken je jezelf en de mens in zijn wezen niet.
pi_58668668
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:59 schreef Scaurus het volgende:
Maar ja, God is dood. En blijft dood.
Als ik moet kiezen, dan zou ik zeggen dat Friedrich zelf dood is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:09:19 #27
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58668779
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:01 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Waarom zouden gelovigen niet verder kijken dan een geschrift?

Tot hoever kijken ongelovigen wat jou betreft?
Als een gelovige iets meemaakt wat hij niet begrijpt, denkt die gene, even kort door de bocht gezegd, aan zijn god of een verhaal wat in zijn bijbel of ander religieus boek staat, ziet hij zijn god in de vinger knippen oid en is de gebeurtenis verklaard. (dit is heel kort gezegd natuurlijk )

Wetenschappers kijken mechanisch,biologisch,natuur en scheikundig naar de gebeurtenis, gaan het nabootsen en is het te verklaren met harde bewijzen. Hier kan men nieuwe dingen van leren en het gebruiken.

Een religieus geschrift is statisch, het staat vast. er komt niks nieuws, dus er wordt ook niet verder gekeken, want dat is godslastering.

Als er iets bovennatuurlijks gebeurd, zoals een natuurverschijnsel of iets spiritueels, wordt er gelijk in deze boeken gedoken om een (al dan niet) fictief verhaaltje op te sporen welke dan volgens hun overeen komt met het pas gebeurde.

Hiermee kan de mens niet spiritueel ontwikkelen. Het is dan immers hekserij of godslastering of satanisme.

Geef me anders aub een argument wat mijn stelling ontkracht.

[ Bericht 6% gewijzigd door marcel-o op 14-05-2008 18:15:09 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:10:10 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58668792
OK prima Kazakx. Je hebt me overtuigt. Vanaf nu ben ik een moslim. Ik had nl. begrepen dat er sinds kort een vacature open staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 14-05-2008 18:20:40 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:12:33 #29
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58668844
pi_58668891
Voor alle niet gelovigen: waarom pretenderen jullie over de ervaren voordelen van het geloven in God te kunnen praten?
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:19:13 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58668979
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor alle niet gelovigen: waarom pretenderen jullie over de ervaren voordelen van het geloven in God te kunnen praten?
Breaking it down in a few points:

1. Alle niet-gelovigen praten over de ervaren voordelen van het geloven in god? Leugens natuurlijk
2. Een hoop niet-gelovigen waren vroeger gelovig en hebben die zogenaamde voordelen zelf ervaren maar kunnen er nu op terug kijken en er iets zinnigs over zeggen?
3. Waarom mag de rest van de niet-gelovige gemeenschap geen speculaties doen over dit in parallel met psychologie op andere vlakken?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58668980
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat was niet de essentie van zijn uitspraak.
pi_58669009
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:59 schreef Scaurus het volgende:
Voordeel: je kan gewoon moraal op God baseren. Hoef je niet meer te pijnzen over goed en kwaad. Maar ja, God is dood. En blijft dood.
He?
pi_58669037
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Breaking it down in a few points:

1. Alle niet-gelovigen praten over de ervaren voordelen van het geloven in god? Leugens natuurlijk
In dit topic zijn er een aantal niet-gelovigen die dat doen ja. Alleen zij hoeven zich aangesproken te voelen natuurlijk.
quote:
2. Een hoop niet-gelovigen waren vroeger gelovig en hebben die zogenaamde voordelen zelf ervaren maar kunnen er nu op terug kijken en er iets zinnigs over zeggen?
Dat soort reacties heb ik niet gezien in dit topic.
quote:
3. Waarom mag de rest van de niet-gelovige gemeenschap geen speculaties doen over dit in parallel met psychologie op andere vlakken?
Dat mag. Maar aangezien het dan over persoonlijke ervaringen van anderen gaat, zou wat meer bescheidenheid misschien op zijn plek zijn. Dat mis ik een beetje en ik vraag me af waarom.
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:24:06 #35
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58669048
Geloof me btw niet verkeerd, ik zeg niet dat de verhalen uit de bijbel niet gebeurd zijn.
Achter veel verhalen zullen best wat waarheden zitten, alleen zijn ze nogal in een mooi jasje gedaan om het makkelijk te kunnen onthouden.

Het ark van noach verhaal is best mogelijk, Grote zondvloeden zijn werkelijk gebeurd. Ook in de tijden van de bijbel.

Ok veel andere verhalen zijn te verklaren.. bijvoorbeeld het opstijgen van jezus op die berg.
Dit volgens de natuurwetten volstrekt onmogelijk, ook nu na 1980 jaar(hij was n jaar of 20 ;') )
Dit is dan wel weer mogelijk met vliegmachines.
Wat ik eerder al in het topic zei, we zullen best wel eens bezocht kunnen zijn door bewoners van andere werelden. Is helemaal niet zo'n gek idee, alleen bij religieuze mensen gaan dan de nekharen overend staan. Dit staat helemaal niet in hun boek beschreven dus is het onmogelijk.
Alleen de gebeurtenissen, niet het verhaal er achter, want dat gaat men niet onderzoeken. Stal je voor, wordt je straks als een satanist of heks aangezien.

Dat is het volgende level kazakx, geloven in dingen die niet te verklaren zijn met n boek, maar door het te onderzoeken.
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:26:44 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58669089
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

In dit topic zijn er een aantal niet-gelovigen die dat doen ja.
Je schreef alle. Ik snap dat je graag krachttermen gebruikt maar het is in WFL niet echt op z'n plaats.
quote:
[..]

Dat soort reacties heb ik niet gezien in dit topic.
In je vraag specificeerde je niet op "de gelovigen in dit topic" maar vooral "de gelovigen". Allemaal dus en hoogstens die gelovigen die op fok rondwaarden. En dan kan ik je vertellen dat daar een hoop echte ex-gelovigen tussen zitten die prima kunnen oordelen over de vermeende voordelen van het geloof.
quote:
[..]

Dat mag. Maar aangezien het hier over persoonlijke ervaringen gaat, zou wat meer bescheidenheid misschien op zijn plek zijn. Dat mis ik een beetje.
Ik denk dat jij nou juist echt een van die mensen bent die niet om bescheidenheid moet gaan roepen eigenlijk
pi_58669125
Ik bedoelde de niet-gelovigen in dit topic die dat doen. Alleen zij hoeven zich aangesproken te voelen natuurlijk. Dat leek mijj logisch maar bij deze is het genuanceerd dan.

En wat bescheidenheid betreft: ik doe mn best elke dag weer
pi_58669170
quote:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen.
Agi dit, agi dat, totdat je niet meer moslim bent zeker
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:31:07 #39
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58669172
Wordt er wel gelezen met een open mind?
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:36:26 #40
242 Pinball
Electric Monk
pi_58669270
-je hoort bij een groepje (jeuj, lekker veilig!).
-je hoeft zelf niet meer na te denken.
-je kunt je eigen verantwoordelijkheden en zwaktes afschuiven op een hogere macht.

-je kan elke discussie winnen met de bijbel, of een ander heilig sprookjesboek naar keuze.
-die zijn namelijk zo tegenstrijdig en vaag en nietszeggend dat er voor elk standpunt wel een leuke quote is.
-en anders kan je er altijd nog mee gooien of slaan, terwijl je predikt dat god liefde is.

-je kan vrijwel elk aspect uit het dagelijks leven tot een religieus twistpunt maken, en daarmee je zin doordrijven onder de allesbedekkende vlag van vrijheid van godsdienst. Werken op zondag, sexualiteit, taalgebruik, kleding, sport, kerkklokken, ramadan, noem maar op.

-je hebt het unieke voorrecht om alle homo's, vrouwen, andersdenkenden, ongelovigen, andersgelovigen, te orthodoxe of juist te onorthodoxe mensen, en zélfs mensen van je eigen geloof waarmee je het oneens bent te veroordelen, te discrimineren, en zelfs af te slachten, allemaal uit naam van je liefhebbende god, allah, zeus, sinterklaas, whatever.

Ik zie alleen maar voordelen.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:48:25 #41
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58669480
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen dat de betekenis van de uitspraak 'God is dood' volledig aan jou voorbijgaat en je Nietzsche zelf niet gelezen hebt. Ga maar terug naar je bijbeltje!
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:48:40 #42
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58669489
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:36 schreef Pinball het volgende:
-je hoort bij een groepje (jeuj, lekker veilig!).
-je hoeft zelf niet meer na te denken.
-je kunt je eigen verantwoordelijkheden en zwaktes afschuiven op een hogere macht.

-je kan elke discussie winnen met de bijbel, of een ander heilig sprookjesboek naar keuze.
-die zijn namelijk zo tegenstrijdig en vaag en nietszeggend dat er voor elk standpunt wel een leuke quote is.
-en anders kan je er altijd nog mee gooien of slaan, terwijl je predikt dat god liefde is.

-je kan vrijwel elk aspect uit het dagelijks leven tot een religieus twistpunt maken, en daarmee je zin doordrijven onder de allesbedekkende vlag van vrijheid van godsdienst. Werken op zondag, sexualiteit, taalgebruik, kleding, sport, kerkklokken, ramadan, noem maar op.

-je hebt het unieke voorrecht om alle homo's, vrouwen, andersdenkenden, ongelovigen, andersgelovigen, te orthodoxe of juist te onorthodoxe mensen, en zélfs mensen van je eigen geloof waarmee je het oneens bent te veroordelen, te discrimineren, en zelfs af te slachten, allemaal uit naam van je liefhebbende god, allah, zeus, sinterklaas, whatever.

Ik zie alleen maar voordelen.
mooi
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:53:38 #43
17928 averty
Retroactief ziener
pi_58669614
quote:

Hier mijn poging om een aspect uit duizenden te verhelderen.

Geloof (iman) is voor mij een zaklantaarn die ik in deze donkere universum laat schijnen en daarmee de achterliggende gedachte zie van het ogenschijnlijk overklaarbare. Het is een zaklantaarn die het verleden en toekomst uit het duisternis haalt. Ik zie het verleden niet als een grote kerkhof van dode herinneringen, mensen, dieren en geliefden, maar een grote plek met feestende en genietende geliefden die op mij wachten.
De toekomst zie ik niet als potentiele leeuwen en verschrikkelijke ongedierte die mij en mijn geliefden kwaad wil doen (en dan heb ik het over potentiele slechte dingen die je kan en zal overkomen, zoals ziekte, tegenspoed e.d.) maar Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen. Zo zie ik in elke actie een Goddelijke hand en word gelukkig, ook al zijn het dingen waarmee het even tegenzit in het leven.
De volgende vragen doemen in mij op:

Zijn er dan voordelen aan geloven an sich of zijn er alleen voordelen aan geloven in het juiste?

Op welke gebieden zou jij willen zeggen dat religie jou een zaklantaarn bood waardoor iets duidelijk is geworden? Gaarne een voorbeeld. En niet iets dat we dat we dan alleen maar weer kunnen aannemen omdat jij het zegt.

Hoe kan een verleden een plek zijn met mensen die op je wacht?

Waarom moet god interventies plegen op iets dat hij toch al heeft geregeld?

Wat denk je te bereiken? Wat is je punt dat je probeert te maken?

Stel dat we je mening onderschrijven, wat heeft iemand daar aan?
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:55:51 #44
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_58669676
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 16:26 schreef R_ het volgende:
kazakx, heb jij wel eens getwijfeld aan je geloof?

Wat is voor jou nou de reden dat jij juist moslim bent en niet een ander geloof hebt?
Voor mij omdat ik dan meerdere vrouwen(honey's)mag hebben zonder dat ik ervoor kan worde gestrafd.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
  woensdag 14 mei 2008 @ 18:59:53 #45
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58669774
Mn router is ineens stuk
het is gods wil, omdat ik hem blijkbaar laster
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:00:20 #46
17928 averty
Retroactief ziener
pi_58669783
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Dankbaarheid. Persoonlijke groei. Nederigheid. Economische zekerheid. Angstloosheid. Zelfrespect. Natuurlijke liefde. Karakter. Spirituele bescherming. Echtheid. Waarheid. In staat om het goede te doen. Volwassenheid. Onverwoestbare hoop. Onuitputtelijk geduld. Correctheid. Manieren. Beschaving. Goddelijke zegeningen. Diepgang. Schoonheid. Gezondheid. Reinheid. Rust. Vrede. Sereniteit. Plezier. Goedgehumeurdheid. Kalmte. Emotie. Warmte. Troost. Avontuur. Verrassingen. Hogere intelligentie. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
Economische zekerheid?

In staat om het goede te doen?

Manieren?

Beschaving?

Diepgang?

Hogere intelligentie?

Dat mag dan voor jou gelden, ken je verder niet. Maar het ging over de algemene voordelen van geloven toch. Dan moet je wel heeeeel erg geloven wil je deze zaken als voordeel van geloof aanmerken.

Ik denk dat er heel wat van jou argumenten niet eens correleren op basis van geloof en er een aantal bijzitten die zelfs negatief uitvallen.

Zoals economische welstand! Voor gelovigen? Nope...
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:00:39 #47
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58669791
Gestrafd?
pi_58669890
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 18:48 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen dat de betekenis van de uitspraak 'God is dood' volledig aan jou voorbijgaat en je Nietzsche zelf niet gelezen hebt. Ga maar terug naar je bijbeltje!
Sir, yes sir!
pi_58670462
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:00 schreef averty het volgende:

[..]

Economische zekerheid?

In staat om het goede te doen?

Manieren?

Beschaving?

Diepgang?

Hogere intelligentie?

Dat mag dan voor jou gelden, ken je verder niet. Maar het ging over de algemene voordelen van geloven toch. Dan moet je wel heeeeel erg geloven wil je deze zaken als voordeel van geloof aanmerken.

Ik denk dat er heel wat van jou argumenten niet eens correleren op basis van geloof en er een aantal bijzitten die zelfs negatief uitvallen.

Zoals economische welstand! Voor gelovigen? Nope...
Het zijn mijn persoonlijk ervaren voordelen van het geloven in een God, en in mijn geval is dat Jezus Christus. Sinds ik gelovig ben geworden ervaar ik een significante opkomst, stijging, verbetering of positieve verandering in alle zaken die ik genoemd heb. Dat een ander niet kan of wil geloven dat dat als gevolg van geloof in Jezus is doet me niet zoveel, ik weet wat ik meemaak en het oorzaak-gevolg gehalte is enorm. Wat de rest van de wereld rapporteert kan daar ook niets aan veranderen, sowieso is het ene geloof en bijbehorende rellgie de andere niet. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat het geloof van een boeddhist tot exact dezelfde resultaten of voordelen zal kunnen leiden als mijn geloof, aangezien je met een totaal ander geloof en bijbehorende leefwijze te maken hebt.Je kan dan ook niet spreken over de 'algemene voordelen' van 'geloof' denk ik, daar lijken me de verschillende uitingen van geloof veel te persoonlijk en divers voor. Verder zijn er een hoop uitingen van geloof die mijn God absoluut niet aan zouden staan, en ik geloof dat de God die ik aanbid de enige ware God is, dus logischerwijs verwacht ik ook niet dat de voordelen die ik ervaar uit mijn geloof gelijk zijn aan de ervaringen van anderen met een ander geloof. Ik ervaar zelf niets dan voordelen van mijn geloof in God en het praktiseren van mijn religie. Het is niet altijd makkelijk, maar dat hoeft ook niet om goed of voordelig te zijn.

Met economische zekerheid bedoel ik dat mijn eten, drinken en onderdak gesettled zijn, wat er ook gebeurt.

Zijn er hier eigenlijk nog andersgelovigen dan monotheïsten? Mensen die geloven dat ze zelf god of een deel van god zijn (pantheïsme)? Wat voor voordelen ervaren zij?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2008 19:41:48 ]
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:39:42 #50
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58670717
hoe werkt dat dan met al die gelovigen die economisch onzeker zijn? a test of god? Geen True Christians tm?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')