Ik krijg van die zin de kriebels... Echt, nogmaals, fantastisch dat jij zoveel aan je geloof hebt, dat gun ik je echt (dat gun ik iedereen). Maar jij gaat mij niet vertellen dat wanneer jij een dierbare verliest je daar gelukkig van wordt! Ook uiteindelijk niet. Je leert er misschien een waardevolle les van, zoals genieten van kleine dingetjes in het leven, wees aardig voor jezelf en anderen etc. etc. Maar geluk vind ik niet in het overlijden van een ander of een depressie. De vraag die dan ook in mij op komt is of jij al wel tegenslagen hebt gekend in je leven? En zo ja, wat voor tegenslagen dan?quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Zo zie ik in elke actie een Goddelijke hand en word gelukkig, ook al zijn het dingen waarmee het even tegenzit in het leven.
quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:25 schreef harrie1 het volgende:
het voordeel van geloof is dat het de harde waarheid kan verzachten
het is net als poep in je broek : s'winters lekker warm , maar wel vies
Jammer dat je geloof je niet leert andermans opvattingen te respecteren in plaats van te bagatalliseren.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen.
İquote:Is geloof irrealistisch? Geloof kent zijn beperking... Want geloof weet niets zeker, geloof is uiteindelijk een ander woord voor twijfel. Maar geloof is wel de drijvende kracht achter de vrede in het hoofd, ondanks al die vragen. En wie niet gelooft, gelooft dat hij een vaste grond onder zijn voeten heeft.
dat dus.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:24 schreef miss_sly het volgende:
Je gelooft toch niet omdat er voordelen aan zouden zitten?
Absoluut niet. Alleen ik weet niet hoe je tot die conclusie springt.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:24 schreef miss_sly het volgende:
quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen.
Je kunt ook gewoon alle muntjes verzamelen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen.
Met goddelijke interventies kom je juist níet hogerop.quote:Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen
quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen. Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...
quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:24 schreef miss_sly het volgende:
Kansloos, Triggershot gelooft niet omdat hij niet ziet dat er geen voordelen aan zitten, maar omdat het niet rationeel is.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:46 schreef kazakx het volgende:
[..]
Absoluut niet. Alleen ik weet niet hoe je tot die conclusie springt.
Deze topic gaat alleen maar over de voordelen. Tenminste dat is de bedoeling.
quote:Er is geen bewijs, geen goed argument of reden om een God aan te nemen. Ik realiseerde me dat ik als gelovige nooit objectief kan zijn als ik oprecht naar de waarheid zoek. Mensen die in God geloven nemen godsbestaan als absolute feit aan, terwijl, hoe kan iets wat absoluut is niet te bewijzen zijn? Als er een god is waarom dan debatteren, eeuwenlang, had het al niet eeuwen geleden bewezen moeten zijn? We moeten toegeven dat er sprake is van onzerkerheid, als we echt wisten dat God bestond hadden we vandaag de dag geen atheisten of zoveel verschillende geloven.
Dat zou ook mijn vraag zijn ja.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:24 schreef miss_sly het volgende:
Je zegt:quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:46 schreef kazakx het volgende:
[..]
Absoluut niet. Alleen ik weet niet hoe je tot die conclusie springt.
Deze topic gaat alleen maar over de voordelen. Tenminste dat is de bedoeling.
Je wilt de voordelen als argument gebruiken om niet-gelovigen te overtuigen dat ze het toch niet goed zien.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...
Waarom zouden gelovigen niet verder kijken dan een geschrift?quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:28 schreef marcel-o het volgende:
Religie vind ik persoonlijk een beperking in een menswenleven omdat men dan niet verder kijkt dan een geschrift.
Uit je hele waslijst van voordelen heb ik er maar twee kunnen pikken die alleen God zou kunnen geven. Beschavingen, manieren en warmte komen niet van God, laat dat duidelijk zijn. Stel je dat wel, dan ken je jezelf en de mens in zijn wezen niet.quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Goddelijke zegeningen. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
Als ik moet kiezen, dan zou ik zeggen dat Friedrich zelf dood is.quote:
Als een gelovige iets meemaakt wat hij niet begrijpt, denkt die gene, even kort door de bocht gezegd, aan zijn god of een verhaal wat in zijn bijbel of ander religieus boek staat, ziet hij zijn god in de vinger knippen oid en is de gebeurtenis verklaard. (dit is heel kort gezegd natuurlijkquote:Op woensdag 14 mei 2008 18:01 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waarom zouden gelovigen niet verder kijken dan een geschrift?
Tot hoever kijken ongelovigen wat jou betreft?
Breaking it down in a few points:quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor alle niet gelovigen: waarom pretenderen jullie over de ervaren voordelen van het geloven in God te kunnen praten?
Dat was niet de essentie van zijn uitspraak.quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als ik moet kiezen, dan zou ik zeggen dat Friedrich zelf dood is.
He?quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:59 schreef Scaurus het volgende:
Voordeel: je kan gewoon moraal op God baseren. Hoef je niet meer te pijnzen over goed en kwaad. Maar ja, God is dood. En blijft dood.
In dit topic zijn er een aantal niet-gelovigen die dat doen ja. Alleen zij hoeven zich aangesproken te voelen natuurlijk.quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Breaking it down in a few points:
1. Alle niet-gelovigen praten over de ervaren voordelen van het geloven in god? Leugens natuurlijk
Dat soort reacties heb ik niet gezien in dit topic.quote:2. Een hoop niet-gelovigen waren vroeger gelovig en hebben die zogenaamde voordelen zelf ervaren maar kunnen er nu op terug kijken en er iets zinnigs over zeggen?
Dat mag. Maar aangezien het dan over persoonlijke ervaringen van anderen gaat, zou wat meer bescheidenheid misschien op zijn plek zijn. Dat mis ik een beetje en ik vraag me af waarom.quote:3. Waarom mag de rest van de niet-gelovige gemeenschap geen speculaties doen over dit in parallel met psychologie op andere vlakken?
Je schreef alle. Ik snap dat je graag krachttermen gebruikt maar het is in WFL niet echt op z'n plaats.quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In dit topic zijn er een aantal niet-gelovigen die dat doen ja.
In je vraag specificeerde je niet op "de gelovigen in dit topic" maar vooral "de gelovigen". Allemaal dus en hoogstens die gelovigen die op fok rondwaarden. En dan kan ik je vertellen dat daar een hoop echte ex-gelovigen tussen zitten die prima kunnen oordelen over de vermeende voordelen van het geloof.quote:[..]
Dat soort reacties heb ik niet gezien in dit topic.
Ik denk dat jij nou juist echt een van die mensen bent die niet om bescheidenheid moet gaan roepen eigenlijkquote:[..]
Dat mag. Maar aangezien het hier over persoonlijke ervaringen gaat, zou wat meer bescheidenheid misschien op zijn plek zijn. Dat mis ik een beetje.
Agi dit, agi dat, totdat je niet meer moslim bent zekerquote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen.
Dan zou ik zeggen dat de betekenis van de uitspraak 'God is dood' volledig aan jou voorbijgaat en je Nietzsche zelf niet gelezen hebt. Ga maar terug naar je bijbeltje!quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als ik moet kiezen, dan zou ik zeggen dat Friedrich zelf dood is.
mooiquote:Op woensdag 14 mei 2008 18:36 schreef Pinball het volgende:
-je hoort bij een groepje (jeuj, lekker veilig!).
-je hoeft zelf niet meer na te denken.
-je kunt je eigen verantwoordelijkheden en zwaktes afschuiven op een hogere macht.
-je kan elke discussie winnen met de bijbel, of een ander heilig sprookjesboek naar keuze.
-die zijn namelijk zo tegenstrijdig en vaag en nietszeggend dat er voor elk standpunt wel een leuke quote is.
-en anders kan je er altijd nog mee gooien of slaan, terwijl je predikt dat god liefde is.
-je kan vrijwel elk aspect uit het dagelijks leven tot een religieus twistpunt maken, en daarmee je zin doordrijven onder de allesbedekkende vlag van vrijheid van godsdienst. Werken op zondag, sexualiteit, taalgebruik, kleding, sport, kerkklokken, ramadan, noem maar op.
-je hebt het unieke voorrecht om alle homo's, vrouwen, andersdenkenden, ongelovigen, andersgelovigen, te orthodoxe of juist te onorthodoxe mensen, en zélfs mensen van je eigen geloof waarmee je het oneens bent te veroordelen, te discrimineren, en zelfs af te slachten, allemaal uit naam van je liefhebbende god, allah, zeus, sinterklaas, whatever.
Ik zie alleen maar voordelen.![]()
De volgende vragen doemen in mij op:quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:09 schreef kazakx het volgende:
Het aanmaken van dit topic stond al lange tijd in mijn wish-list. Aangezien Trigger in een dwaalspoor zit was dit de aanleiding voor mij om deze topic te openen. Ik hoop hierbij dat de gelovigen hier op WFL kunnen laten zien dat er meer voordelen zit in geloven dan niet geloven...
Hier mijn poging om een aspect uit duizenden te verhelderen.
Geloof (iman) is voor mij een zaklantaarn die ik in deze donkere universum laat schijnen en daarmee de achterliggende gedachte zie van het ogenschijnlijk overklaarbare. Het is een zaklantaarn die het verleden en toekomst uit het duisternis haalt. Ik zie het verleden niet als een grote kerkhof van dode herinneringen, mensen, dieren en geliefden, maar een grote plek met feestende en genietende geliefden die op mij wachten.
De toekomst zie ik niet als potentiele leeuwen en verschrikkelijke ongedierte die mij en mijn geliefden kwaad wil doen (en dan heb ik het over potentiele slechte dingen die je kan en zal overkomen, zoals ziekte, tegenspoed e.d.) maar Goddelijke interventies om mij naar een volgende level op te hevelen. Zo zie ik in elke actie een Goddelijke hand en word gelukkig, ook al zijn het dingen waarmee het even tegenzit in het leven.
Voor mij omdat ik dan meerdere vrouwen(honey's)mag hebben zonder dat ik ervoor kan worde gestrafd.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:26 schreef R_ het volgende:
kazakx, heb jij wel eens getwijfeld aan je geloof?
Wat is voor jou nou de reden dat jij juist moslim bent en niet een ander geloof hebt?
Economische zekerheid?quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De liefde van God. Dankbaarheid. Persoonlijke groei. Nederigheid. Economische zekerheid. Angstloosheid. Zelfrespect. Natuurlijke liefde. Karakter. Spirituele bescherming. Echtheid. Waarheid. In staat om het goede te doen. Volwassenheid. Onverwoestbare hoop. Onuitputtelijk geduld. Correctheid. Manieren. Beschaving. Goddelijke zegeningen. Diepgang. Schoonheid. Gezondheid. Reinheid. Rust. Vrede. Sereniteit. Plezier. Goedgehumeurdheid. Kalmte. Emotie. Warmte. Troost. Avontuur. Verrassingen. Hogere intelligentie. Etcetera, etcetera, etcetera. Dit zijn de voordelen die ik stap voor stap heb ervaren sinds ik geloof en me bekeerd heb en me actief inzet om God zoveel mogelijk te plezieren.
Sir, yes sir!quote:Op woensdag 14 mei 2008 18:48 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dan zou ik zeggen dat de betekenis van de uitspraak 'God is dood' volledig aan jou voorbijgaat en je Nietzsche zelf niet gelezen hebt. Ga maar terug naar je bijbeltje!
Het zijn mijn persoonlijk ervaren voordelen van het geloven in een God, en in mijn geval is dat Jezus Christus. Sinds ik gelovig ben geworden ervaar ik een significante opkomst, stijging, verbetering of positieve verandering in alle zaken die ik genoemd heb. Dat een ander niet kan of wil geloven dat dat als gevolg van geloof in Jezus is doet me niet zoveel, ik weet wat ik meemaak en het oorzaak-gevolg gehalte is enorm. Wat de rest van de wereld rapporteert kan daar ook niets aan veranderen, sowieso is het ene geloof en bijbehorende rellgie de andere niet. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat het geloof van een boeddhist tot exact dezelfde resultaten of voordelen zal kunnen leiden als mijn geloof, aangezien je met een totaal ander geloof en bijbehorende leefwijze te maken hebt.Je kan dan ook niet spreken over de 'algemene voordelen' van 'geloof' denk ik, daar lijken me de verschillende uitingen van geloof veel te persoonlijk en divers voor. Verder zijn er een hoop uitingen van geloof die mijn God absoluut niet aan zouden staan, en ik geloof dat de God die ik aanbid de enige ware God is, dus logischerwijs verwacht ik ook niet dat de voordelen die ik ervaar uit mijn geloof gelijk zijn aan de ervaringen van anderen met een ander geloof. Ik ervaar zelf niets dan voordelen van mijn geloof in God en het praktiseren van mijn religie. Het is niet altijd makkelijk, maar dat hoeft ook niet om goed of voordelig te zijn.quote:Op woensdag 14 mei 2008 19:00 schreef averty het volgende:
[..]
Economische zekerheid?
In staat om het goede te doen?
Manieren?
Beschaving?
Diepgang?
Hogere intelligentie?
Dat mag dan voor jou gelden, ken je verder niet. Maar het ging over de algemene voordelen van geloven toch. Dan moet je wel heeeeel erg geloven wil je deze zaken als voordeel van geloof aanmerken.
Ik denk dat er heel wat van jou argumenten niet eens correleren op basis van geloof en er een aantal bijzitten die zelfs negatief uitvallen.
Zoals economische welstand! Voor gelovigen? Nope...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |