Goed idee, praten kan altijd.quote:dag.nl
12-05-2008
(Novum) - De optie van een fusie tussen Nederland en Vlaanderen moet overwogen worden. Dat zegt PVV-leider Geert Wilders maandag in een interview met De Telegraaf. Wilders zegt dat de Vlamingen en de Walen elkaar zat zijn. Een fusie zou bovendien economisch goed zijn.
"Nederland krijgt er de haven Antwerpen bij, een luchthaven, we hebben cultureel veel met elkaar gemeen, het zou goed zijn voor de werkgelegenheid, het zou ruimte geven, hun schoolsysteem is goed, de belastingen zijn lager", zegt Wilders. "Dus laat premier Balkenende eens met zijn Vlaamse collega gaan praten om te kijken of er een nieuwe unie kan ontstaan." De PVV-voorman benadrukt dat een fusie wel vrijwillig moet zijn. "Het is niet de bedoeling dat we een of ander korps naar het zuiden sturen."![]()
Wilders stelt voor een referendum uit te schrijven in Nederland en Vlaanderen.
Toenadering tussen de PVV en het Vlaams Belang ziet Wilders niet zitten. Hij zegt in de krant niets met deze partij te maken te hebben, 'helemaal niet met buitenlandse partijen'. Wel zegt Wilders dat zijn partij zich oriënteert op de Europese Verkiezingen van volgend jaar. Bij welke fractie de PVV past, weet hij nog niet.
In het interview gaat Wilders ook kort in op de verschillen tussen zijn partij en die van Rita Verdonk. "Wij hebben een mening waarvoor we steun zoeken en niet andersom. De PVV staat ergens voor. Wij gaan niet onze mening veranderen als veel mensen dat plots doen."
de weg wordt er niet korter van hoorquote:Op maandag 12 mei 2008 09:10 schreef Oproerkraaier het volgende:
Wordt wel makkelijker om dan naar Frankrijk te gaan... Niet dat ik dat zou willen, maar toch...
Daar heeft Nederland nu ook al een beetje profijt van door al die open grenzen.quote:"Nederland krijgt er de haven Antwerpen bij, een luchthaven,
Mja. Dus?quote:we hebben cultureel veel met elkaar gemeen,
Waar baseert hij dat op?quote:het zou goed zijn voor de werkgelegenheid,
Zo veel ruimte is er nou ook weer niet in België.quote:het zou ruimte geven,
En de Vlamingen willen graag hun schoolsysteem goed en belastingen laag houden denk ik. Dus liever geen NLse invloed.quote:hun schoolsysteem is goed, de belastingen zijn lager"
hij zakt nogal hard in de peilingen, nu dus even een andere boeg, het woord moslim komt in het hele bericht niet voorquote:Op maandag 12 mei 2008 09:18 schreef Dodecahedron het volgende:
Wilders probeert heel erg om reacties te ontlokken aan linkse opiniemakers dat hij op de NSB lijkt. Dan kan hij weer mooi de gebeten hond spelen.
Ga maar vast hamsteren want vandaag of morgen rollen de tanks je straat in.quote:Op maandag 12 mei 2008 09:20 schreef Athmozz het volgende:
laat het hem eens aan de Vlamingen vragen. Kan hij zich de kosten van dat onderzoek besparen...
Nog liever met de walen dan met de Nederlanders, anders wordt de huizenmarkt hier ook een zootje & stijgen de belastingen. Als er al voordelen zijn mag hij ze mij wel eens aantonen
Verder zie je op dat kaartje dat hij brussel er ook bij neemt. Aardig; want brussel is franser dan dat het vlaams is.
In België zijn de belastingen hoger.quote:Op maandag 12 mei 2008 08:58 schreef Sjonnjoop het volgende:
Alleen voor de Belgen zijn er wat minder voordelenHoge belastingen, slechter onderwijs, dure huizen en auto's enz enz. fantastisch plan weer van gekke geertje
Och, als de Vlamingen willen dan vind ik het prima. Best gezellig en lekkere bieren en vrouwkes.quote:Op maandag 12 mei 2008 08:50 schreef Ziggenmufter het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Goed idee, praten kan altijd.
Ja, daarom gaan al die rijkere mensen natuurlijk vanuit Nederland in Belgie wonen. Ze willen gewoon meer belasting betalen...quote:
In België zijn de belastingen hoger...quote:Op maandag 12 mei 2008 10:03 schreef Ixnay het volgende:
Voor Zuid-Limburg zou het wel mooi zijn.
Dan zou je eens kunnen overwegen om in Vlaams Limburg te gaan werken.
En dan ben je niet meer afhankelijk van dat kleine strookje Nederland waar je werk in moet gaan zoeken.
Maar die hoge belastingen, dure huizen etc. zien ze niet zitten in Vlaanderen denk ik.
ZIJ krijgen de haven van Rotterdam erbij, ZIJ krijgen Schiphol erbij, ZIJ krijgen normale wegen, ZIJ krijgen meer ruimte, etc. Het is natuurlijk een wisselwerking, en aangezien Nederland rijker en groter is hebben zij wat dat betreft meer voordeel.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:06 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Ik heb er helemaal niks op tegen, maar dat zeg ik vanuit een emotioneel oogpunt. Ik vind Vlamingen toch altijd een beetje het kleine broertje die we uit het oog zijn verloren omdat hij zo opstandig was gaan doen 200 jaar geleden. (De vlamingen zullen dit wat anders zien, gok ik)
Maarja, uit economisch/politiek oogpunt......? Je krijgt een luidere stem binnen de EU. En verder: Ehh...tsja.
Wel leuk hoe Wilders hoe wilders in het artikel vervolgens alleen maar positieve punten voor nederland weet te benoemen, maar geen voor de Vlamingen. WIJ krijgen haven van Antwerpen erbij. WIJ krijgen lagere belastingen. WIJ hebben meer ruimte. WIJ krijgen meer werkgelegenheid. Vraag me af wat die Vlamingen er voor terugkrijgen... behalve hoofdpijn omdat ze ineens minder ruimte hebben, minder werkgelegenheid, etc.
Dat heeft te maken met de vermogenskant. Qua inkomstenbelasting is Nederland voordeliger, ook qua bedrijfsbelastingen.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, daarom gaan al die rijkere mensen natuurlijk vanuit Nederland in Belgie wonen. Ze willen gewoon meer belasting betalen...
Ja, daarom gaan al die rijkere mensen natuurlijk vanuit Nederland in Belgie wonen. Ze willen gewoon meer belasting betalen...quote:Op maandag 12 mei 2008 10:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In België zijn de belastingen hoger...
Voordeel?! Dat Nederland groter en rijker is, is juist in hun nadeel. In zo'n fusie neemt Nederland dan telkens de leiding.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:09 schreef Kogando het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een wisselwerking, en aangezien Nederland rijker en groter is hebben zij wat dat betreft meer voordeel.
Nog een voorbeeldje: in belgië is de VAT 21%...quote:Op maandag 12 mei 2008 10:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, daarom gaan al die rijkere mensen natuurlijk vanuit Nederland in Belgie wonen. Ze willen gewoon meer belasting betalen...
De Belgen laten hun onderwijssysteem tenminste met rust ...quote:Op maandag 12 mei 2008 10:11 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens is het een mythe dat het Belgisch onderwijs zoveel beter is. Ja, ze stoppen er meer geld in, en ja, dat zouden die krenterige politici hier ook moeten doen. Maar internationale testen laten zien dat Nederland een aardig endje kan meekomen.
Tuurlijk, dat begreep ik ook wel. Ik ergerde me gewoon een beetje aan het bericht, en hoe Wilders het uitlegt. "Dan fuseren we ff, en *POEF* dat krijgen we er allemaal bij en dan is er geen vuiltje aan de lucht"quote:Op maandag 12 mei 2008 10:09 schreef Kogando het volgende:
[..]
ZIJ krijgen de haven van Rotterdam erbij, ZIJ krijgen Schiphol erbij, ZIJ krijgen normale wegen, ZIJ krijgen meer ruimte, etc. Het is natuurlijk een wisselwerking, en aangezien Nederland rijker en groter is hebben zij wat dat betreft meer voordeel.
Denk alleen wel dat ze meer belasting moeten gaan betalen.
Interessant, nooit geweten.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met de vermogenskant. Qua inkomstenbelasting is Nederland voordeliger, ook qua bedrijfsbelastingen.
Dat heeft denk ik deels te maken met de traditie van België ten opzichte van Nederland. België kende veel adel, Nederland niet. Vandaar de traditie om vermogenden te sparen ten koste van de HardWerkende Belg.
Is dat wel zo dat Nederland rijker is dan Vlaanderen (Wallonie er niet bij gerekend dus). Het is lang geleden dat ik cijfers heb gezien, maar volgens mij is Vlaanderen alleen rijker dan Nederland (p.p.)??quote:Op maandag 12 mei 2008 10:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Voordeel?! Dat Nederland groter en rijker is, is juist in hun nadeel. In zo'n fusie neemt Nederland dan telkens de leiding.
De leiding? Je hoort dan toch bij elkaar. Nu is er toch ook geen probleem dat Zuid-Holland de leiding neemt tov Limburg? Ze kunnen gewoon stemmen dus hebben enenveel inspraak. En verder zal het gewoon een provincie blijven met eigen cultuur en waarden, net zoals Friesland of Limburg.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:12 schreef Dodecahedron het volgende:
Voordeel?! Dat Nederland groter en rijker is, is juist in hun nadeel. In zo'n fusie neemt Nederland dan telkens de leiding.
quote:België was van oudsher een land waar veel Nederlanders - vaak om fiscale redenen - naar toe verhuisden. Echter, door het veranderde fiscale regime in zowel België als Nederland is de fiscale noodzaak om `Nederbelg` te worden afgenomen. Er valt minder of geen voordeel te behalen en een flink aantal `Nederbelgen` zijn inmiddels teruggekeerd. Toch blijft België een aantrekkingskracht uitoefenen op Nederlanders vanwege de relatief goedkope woningen in België. Voor een redelijke prijs kan men in België nog een vrijstaand huis kopen waar dat in Nederland een vermogen kost. Bovendien bestaat er de keuze voor Nederlanders om Nederlands belastingplichtig te blijven onder het zogenaamde keuzerecht. In sommige gevallen is dit zeer interessant want de hypotheekrente blijft in dat geval aftrekbaar.
quote:Op maandag 12 mei 2008 10:15 schreef Ixnay het volgende:
In België zijn de kosten koper (overdrachtsbelasting en notariskosten) ca. 11%-12,5% (Nederland ca. 8%-10%).
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)7-k4-b15-p47-art.htmquote:België is een aantrekkelijker migratieland voor Nederlanders
dan Nederland voor Belgen. Vanaf begin jaren negentig
is het ontbreken van vermogensbelasting in België aantrekkelijk
geweest voor vermogende Nederlanders. Nu
Nederlanders die in België wonen maar in Nederland
werken onder het Nederlandse belastingstelsel vallen, is
dit voordeel verdwenen. De wetgeving is echter nog wel
aantrekkelijk voor Nederlandse huiseigenaren in België,
omdat zij profiteren van de Nederlandse hypotheekrenteaftrek.
Afgezien hiervan zijn er vlak over de grens meer
betaalbare woningen te koop (Harmsen, 2001). Ook de
rust en ruimte in een aantal Belgische streken trekt Nederlanders,
die er vaak ook na hun pensionering gaan wonen.
Voor deze groep is het overwegend Duitstalige oostelijk
deel van België aantrekkelijk, evenals de Ardennen.
Er wordt in de provincies anders vaak geklaagd dat "alles maar om die Randstad lijkt te draaien". Maar goed, we hebben er een paar eeuw aan kunnen wennen.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:15 schreef Kogando het volgende:
[..]
De leiding? Je hoort dan toch bij elkaar. Nu is er toch ook geen probleem dat Zuid-Holland de leiding neemt tov Limburg?
Nee, ze hebben dus niet evenveel inspraak, ook niet qua stemmen, want er zijn meer Nederlanders dan Vlamingen. En nee, ze zijn niet zo maar, floep, één. Zoals je zegt: ze blijven hun eigen cultuur en waarden houden.quote:Ze kunnen gewoon stemmen dus hebben enenveel inspraak. En verder zal het gewoon een provincie blijven met eigen cultuur en waarden, net zoals Friesland of Limburg.
Oh, dat weet ik niet, zou kunnen. Ik reageerde slechts op die andere reactie.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:14 schreef Mr_Brownstone het volgende:
[..]
Is dat wel zo dat Nederland rijker is dan Vlaanderen (Wallonie er niet bij gerekend dus). Het is lang geleden dat ik cijfers heb gezien, maar volgens mij is Vlaanderen alleen rijker dan Nederland (p.p.)??
Als Nederland een federaal stelsel wordt dan zou het kunnen.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Er wordt in de provincies anders vaak geklaagd dat "alles maar om die Randstad lijkt te draaien". Maar goed, we hebben er een paar eeuw aan kunnen wennen.
[..]
Nee, ze hebben dus niet evenveel inspraak, ook niet qua stemmen, want er zijn meer Nederlanders dan Vlamingen. En nee, ze zijn niet zo maar, floep, één. Zoals je zegt: ze blijven hun eigen cultuur en waarden houden.
quote:
Ja want Belgen mogen in NL stemmen? Dat zou directe vernietiging van de eigen achterban betekenenquote:Op maandag 12 mei 2008 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)7-k4-b15-p47-art.htm
In België wonen maar wel profiteren van de Nederlandse HypotheekrenteaftrekIk vermoed dat de VVD deze maas in de wet bewust open heeft gelaten om haar achterban te plezieren...
Als je goed leest vallen deze mensen tegenwoordig onder het Nederlandse belastingstelsel (en dus ook onder Nederlandse vermogensbelastingen). Dat ze dan ook de HRA hebben is toch niet zo vreemd?quote:Op maandag 12 mei 2008 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)7-k4-b15-p47-art.htm
In België wonen maar wel profiteren van de Nederlandse HypotheekrenteaftrekIk vermoed dat de VVD deze maas in de wet bewust open heeft gelaten om haar achterban te plezieren...
Dat vermogenden er minder belasting betalen wil nog niet zeggen dat het algehele belastingklimaat er milder is hequote:Op maandag 12 mei 2008 10:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
HLN.be is zowat het forum van het Vlaams Belang. Natuurlijk ga je daar veel aanhangers vinden...quote:Op maandag 12 mei 2008 10:26 schreef kriele het volgende:
[..]
De reacties van veel belgen vallen me nog allerzins mee. Zo'n gek idee vind ik het overigens niet. Het Belgie van nu hangt als los zand aan elkaar/
Op basis van wat kan je zeggen dat Nederland rijker is dan Vlaanderen?quote:IJ krijgen de haven van Rotterdam erbij, ZIJ krijgen Schiphol erbij, ZIJ krijgen normale wegen, ZIJ krijgen meer ruimte, etc. Het is natuurlijk een wisselwerking, en aangezien Nederland rijker en groter is hebben zij wat dat betreft meer voordeel.
Niet, de verschillen zijn zo klein. Wel hebben Belgen de grootste productiviteit per uur van de wereld. Zouden ze hier ook wat van kunnen leren, maarja, maak dat maar VNO-NCW wijs.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:44 schreef Heero87 het volgende:
[..]
HLN.be is zowat het forum van het Vlaams Belang. Natuurlijk ga je daar veel aanhangers vinden...
[..]
Op basis van wat kan je zeggen dat Nederland rijker is dan Vlaanderen?
Nou ja, als je even kijkt bij het stukje over Economy in het CIA World Factbook zie je heel wat stats die in het voordeel van Nederland uitvallen, maar het zal voornamelijk Wallonië zijn die de stats van België omlaag trekt.quote:Op maandag 12 mei 2008 10:44 schreef Heero87 het volgende:
[..]
HLN.be is zowat het forum van het Vlaams Belang. Natuurlijk ga je daar veel aanhangers vinden...
[..]
Op basis van wat kan je zeggen dat Nederland rijker is dan Vlaanderen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |