abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2008 @ 14:56:12 #1
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58416593
quote:
Her crime was to fall in love. She paid with her life

When 17-year old Rand Abdel-Qader met a British soldier in Basra, she dreamt of romance. But five months later she was murdered in a savage attack by her father. But there will be no trial: this was an 'honour killing'. Investigation by Afif Sarhan in Basra, Mark Townsend and Caroline Davies

Rand Abdel-Qader, 17, told her closest friend that she was in love from the moment she set eyes on the young British soldier working alongside her in Basra, and she dreamed of a future with him.

It was an innocent infatuation but five months after Rand, a student of English at Basra University, met Paul, a 22-year-old soldier posted to southern Iraq, she was dead. She was stamped on, suffocated and stabbed by her father. Several brutal knife wounds punctured her slender, bruised body - from her face to her feet. He had done it, he proclaimed to the neighbours who soon gathered round, to 'cleanse his honour'.

And as Rand was put into the ground, without ceremony, her uncles spat on her covered corpse because she had brought shame on the family. Her crime was the worst they could possibly imagine - she had fallen in love with a British soldier and dared to talk to him in public.

Rand was murdered last month. That the relationship was innocent was no defence. She had been seen conversing intimately with Paul. It was enough to condemn her, because he was British, a Christian, 'the invader', and the enemy. The two met while he was helping to deliver relief aid to displaced families in the city and she was working as a volunteer. They continued to meet through their relief work in the following months.

Rand last saw Paul in January, two months before her death. It was only on 16 March that her father, Abdel-Qader Ali, learned of their friendship. He was told by a friend, who worked closely with police, that Rand had been seen with Paul at one of the places they both worked as volunteers. Enraged, he headed straight home to demand an explanation from his daughter.

'When he entered the house, his eyes were bloodshot and he was trembling,' said Rand's mother, Leila Hussein, tears streaming down her face as she recalled her daughter's murder. 'I got worried and tried to speak to him but he headed straight for our daughter's room and he started to yell at her.'

'He asked if it was true that she was having an affair with a British soldier. She started to cry. She was nervous and desperate. He got hold of her hair and started thumping her again and again.

'I screamed and called out for her two brothers so they could get their father away from her. But when he told them the reason, instead of saving her they helped him end her life,' she said.

She said Ali used his feet to press down hard on his own daughter's throat until she was suffocated. Then he called for a knife and began to cut at her body. All the time he was calling out that his honour was being cleansed.

'I just couldn't stand it. I fainted.' recalled Leila. 'I woke up in a blur later with dozens of neighbours at home and the local police.'

According to Leila, her husband was initially arrested. 'But he was released two hours later because it was an "honour killing". And, unfortunately, that is something to be proud of for any Iraqi man.'

At the police station where the father was held Sergeant Ali Jabbar told The Observer last week: 'Not much can be done when we have an "honour killing" case. You are in a Muslim society and women should live under religious laws.

'The father has very good contacts inside the Basra government and it wasn't hard for him to be released and what he did to be forgotten. Sorry but I cannot say more about the case.'

Rand, considered impure, was given only a simple burial. To show their repugnance at her alleged crime, her family cancelled the traditional mourner ceremony.

Two weeks after the murder, Leila left Ali. She could no longer bear to live under the same roof as her daughter's killer and asked for a divorce. 'I was beaten and had my arm broken by him,' she said. 'No man can accept being left by a woman in Iraq. But I would prefer to be killed than sleep in the same bed with a man who was able to do what he did to his own daughter, who, over the years, had only given him unconditional love.'

Now she works for a women's organisation campaigning against honour killings. 'I just want to try to stop other girls having the same fate as my beloved Rand,' said Leila who is forced to move regularly from friend to friend

A colleague of Leila's said: 'We prefer to change places each two weeks to prevent targeting. She has been threatened again by her husband's family and is very scared.'

Throughout her friendship with Paul, Rand confided in only one person, her best friend Zeinab, 19. 'She used to say that her charity work had more than one meaning now. From the first time she saw him, she was helping needy families but also that Paul was helping her. With just a simple, caring smile, he was able to give her the sense of love, making her forget all about the hard and depressing life in Iraq,' said Zeinab.

The two teenagers had spent hours talking about him,' she said. 'She loved to speak about his blond hair, his honey eyes, his white skin and the sweet way he had of speaking.

'He was very different from the local men who usually are tough and illiterate. I was in heaven when she was speaking about him. Everything looked so beautiful.

'But, I always had to remind Rand that she was a Muslim and her family was never going to accept her marrying a Christian, British soldier'.

'Unfortunately she never wanted to hear me. Her mind was very far from reality, but closer to an impossible dream.'

Paul gave Rand gifts. She kept them - and him - secret from her family and asked Zeinab to take care of these small tokens of his affection for her. He gave her a charming cuddly animal. 'She couldn't take it home so she asked me to keep it for her,' said Zeinab. 'It's hard to look at it every day,' she said.

Rand told Zeinab she and Paul had met only four times, though Zeinab doubts this. Their meetings were always in public and through the voluntary work that Paul carried out as part of his regiment's peacekeeping duties.

Rand had an excellent command of English and spoke it fluently and that, said Zeinab, allowed them to communicate freely without others around understanding what they were saying. 'She was the only one who could speak English and it made it easier for her to get closer "through words" to him,' she said.

Soon Rand began giving different and elaborate excuses to her family to enable her to continue her voluntary work. She persuaded her father that her work was vital in helping families. And she began paying daily visits to displacement camps, local aid agencies and hospitals in the hope of bumping into Paul.

'He used to tell her all about England. She told me his father had died from a disease and that it was a really sad story,' said Zeinab.

'She liked to speak about how couples could live together in his country. He told her that flowers could be found on every corner and he promised to take her one day to buy some in the streets of London. She was a fan of London and he told her about all the tourists attractions there.'

'But the thing she used to like talking about best was how he praised her beauty and her intelligence. She told me he called her "princess".'

Despite knowing how dangerous the consequences of her actions could be, and the punishment she faced if caught, her passion for Paul grew stronger, said Zeinab. 'She never did anything more than talk to him. She was proud to be a virgin and had a dream to give herself to the man she loved only after her marriage. But she was seen as an animal,' said Zeinab.

'What they did to her was ugly and pathetic. Rand was just a young girl with romantic dreams. She always kept her religion close to her heart. She would never even hurt a petal on a rose.'

Last year 133 women were killed in Basra - 47 of them for so-called 'honour killings', according to the Basra Security Committee. Out of those 47 cases there have been only three convictions for murder.

Since January this year, 36 women have been killed.
http://www.guardian.co.uk/world/2008/apr/27/iraq.military1

Is dat volk eigenlijk wel te helpen?
De Amerikanen hadden nooit zo'n bloedige burgeroorlog verwacht toen ze het land binnenvielen omdat het voor ons Westerlingen niet te bevatten is dat mensen zo barbaars kunnen zijn.

Zijn de Iraki's wel in staat om vreedzaam te leven of hebben ze echt een wrede dictator zoals Saddam nodig?
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:01:28 #2
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58416700
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:56 schreef ZureMelk het volgende:
De Amerikanen hadden nooit zo'n bloedige burgeroorlog verwacht toen ze het land binnenvielen
Dat is dan stom want ongeveer 100 jaar geleden was het hetzelfde tegen de Britten
[KNE]-Mod
pi_58416772
Yep, burgeroorlogen, wij Westerlingen kunnen ons dat niet voorstellen. Het is niet alsof Europa de afgelopen zestig jaar burgeroorlogen heeft gekend, ofzo, dus daarvan zouden we het niet kunnen leren.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:06:11 #4
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58416796
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:05 schreef Monidique het volgende:
Yep, burgeroorlogen, wij Westerlingen kunnen ons dat niet voorstellen. Het is niet alsof Europa de afgelopen zestig jaar burgeroorlogen heeft gekend, ofzo, dus daarvan zouden we het niet kunnen leren.
Ook nooit barbaarse oorlogen, of incestkelders hier.
[KNE]-Mod
pi_58416797
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:01 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat is dan stom want ongeveer 100 jaar geleden was het hetzelfde tegen de Britten
Er was een guerillastrijd tegen de bezetters, net als nu, alleen geen burgeroorlog. Volgens mij.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:06:42 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58416813
quote:

[..]

De Amerikanen hadden nooit zo'n bloedige burgeroorlog verwacht toen ze het land binnenvielen omdat het voor ons Westerlingen niet te bevatten is dat mensen zo barbaars kunnen zijn.

Zijn de Iraki's wel in staat om vreedzaam te leven of hebben ze echt een wrede dictator zoals Saddam nodig?
Jij bent toch zo'n idioot die sowieso van mening is dat 'we' het hele middenoosten maar plat moeten bombarderen!?

Het geval wat je aanhaalt is uiteraard diep tragisch, maar nogal hypocriet uit jouw mond...

Daarnaast is dit verhaal uiteraard erg schrijnend omdat we nu meer over het slachtoffer te weten komen. Ga je nu ook even alle achtergrondverhalen zoeken van onschuldige burgers, jongens, meisjes, oma's, opa's, vaders, moeders, neefjes, nichtjes, etc etc die zijn omgekomen door de bombardementen door de US!?

...of haal je dit nieuwsbericht alleen even aan om te laten zien hoe slecht die Irakezen allemaal zijn!?
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:08:33 #7
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58416854
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:06 schreef Monidique het volgende:

[..]

Er was een guerillastrijd tegen de bezetters, net als nu, alleen geen burgeroorlog. Volgens mij.
Ja, het lag toen wel ietsje anders, maar de situatie was wel vergelijkbaar als in dat de Britten het land "bevrijdden" en bevolking zich al snel tegen hen keerde omdat ze het daarna een beetje lieten afweten met de mensen vrij laten, als ik het goed heb. Overigens waren er ook toen volgens mij ook nog allerlei stammenconflicten die je op de juiste manier tegen elkaar moest uitspelen of proberen te sussen.
[KNE]-Mod
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:18:11 #8
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417042
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:05 schreef Monidique het volgende:
Het gaat er vooral om dat het burgers zijn die andere burgers de verschrikkelijkste dingen aandoen zonder dat daar een dwingende noodzaak toe bestaat.

De manier waarop dat in Irak gebeurt is voor het Westen al heel lang onvoorstelbaar.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_58417092
Massagraven met daarin de lichamen van etnische minderheden. Onvoorstelbaar.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:21:18 #10
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417104
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Jij bent toch zo'n idioot die sowieso van mening is dat 'we' het hele middenoosten maar plat moeten bombarderen!?

Het geval wat je aanhaalt is uiteraard diep tragisch, maar nogal hypocriet uit jouw mond...

Daarnaast is dit verhaal uiteraard erg schrijnend omdat we nu meer over het slachtoffer te weten komen. Ga je nu ook even alle achtergrondverhalen zoeken van onschuldige burgers, jongens, meisjes, oma's, opa's, vaders, moeders, neefjes, nichtjes, etc etc die zijn omgekomen door de bombardementen door de US!?

...of haal je dit nieuwsbericht alleen even aan om te laten zien hoe slecht die Irakezen allemaal zijn!?
Nee niet het hele Midden-Oosten is hetzelfde.
Voor Iran heb ik bijvoorbeeld nog de hoop dat de bevolking het Arabische juk van zich afwerpt en het weer een relatief vrij land wordt zoals het in het verleden ook geweest is.

De onschuldige burgerdoden door de bombardementen van de Amerikanen vallen helemaal in het niet bij wat de Irakezen zelf geflikt hebben tot nu toe.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:24:07 #11
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417149
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:20 schreef Monidique het volgende:
Massagraven met daarin de lichamen van etnische minderheden. Onvoorstelbaar.
Ik heb het niet in mijn tuin, jij wel?
Als jij doelt op WOII, dat was geen burgeroorlog.
Ik heb het over wat burgers elkaar aandoen zonder dat hun dat van hogerhand wordt opgelegd.
pi_58417177
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:24 schreef ZureMelk het volgende:
Ik heb het niet in mijn tuin, jij wel?
Dat zou verdacht zijn.
quote:
Als jij doelt op WOII, dat was geen burgeroorlog.
Ik heb het over wat burgers elkaar aandoen zonder dat hun dat van hogerhand wordt opgelegd.
Precies, onvoorstelbaar.

Nu moet ik toegeven dat al die praktijken met die elektrische boren en ledematen misschien wel een beetje overdreven zijn...
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:34:01 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_58417279
Het is niet onvoorstelbaar dat ze haar omgebracht hebben (nouja, althans, een eercultuur is zo volstrekt barbaars dat ik er niet eens cognitieve vermogens voor over heb, maar toch). Het echte probleem zit hem natuurlijk in de onwil de man te vervolgen, waarmee het OM en dus de overheid aangeeft erachter te staan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:35:29 #14
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58417295
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:34 schreef speknek het volgende:
Het is niet onvoorstelbaar dat ze haar omgebracht hebben (nouja, althans, een eercultuur is zo volstrekt barbaars dat ik er niet eens cognitieve vermogens voor over heb, maar toch). Het echte probleem zit hem natuurlijk in de onwil de man te vervolgen, waarmee het OM en dus de overheid aangeeft erachter te staan.
Juist.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:38:04 #15
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417348
quote:
Precies, door die man niet te vervolgen zijn vrouwen daar in principe vogelvrij.
Het gaat niet om die individuele schoft die dit gedaan heeft maar het hele systeem/de cultuur.
Het geeft aan dat de boel daar door en door verrot is.

Het trieste is dat er nog steeds cultuurrelativisten bestaan.
Mensen die vinden dat culturen gelijkwaardig zijn.
pi_58417383
De overheid bestaat daar uit fundamentalisten, het is niet zo ontzettend gek dat dergelijke praktijken getolereerd worden.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:43:41 #17
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58417452
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:38 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat veel mensen het wetenschappelijk relativisme verwarren met een persoonlijk/moreel relativisme.
Wetenschappelijk kun je niet zeggend at het een beter of slechter is, maar moreel gezien kun je als persoon of samenleving natuurlijk wel heel goed zeggen dat dat een cultuur is met bepaalde waarden die wij afkeuren en die we graag veranderd zouden willen zien.

Ik ben niet zo voor het begrip "achterlijke cultuur", maar daarom kun je bepaalde praktijken nog wel walgelijk vinden, afkeuren en daar consequenties aan verbinden. (Ingrijpen op enigerlei wijze.)
[KNE]-Mod
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:44:38 #18
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_58417468
als je dat meisje ziet, dan weet je gewoon dat er niks kwaads in zat; walgelijk wat mensen haar (en andere vrouwen) aandoet onder het mom van religie.
-Edit-

[ Bericht 23% gewijzigd door paddy op 01-05-2008 19:35:00 ]
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:15:03 #19
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58418112
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:38 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Precies, door die man niet te vervolgen zijn vrouwen daar in principe vogelvrij.
Het gaat niet om die individuele schoft die dit gedaan heeft maar het hele systeem/de cultuur.
Het geeft aan dat de boel daar door en door verrot is.

Culturen zijn niet gelijkwaardig, maar we moeten ook beseffen dat we gewoon andere normen en waarden hebben. We kunnen wel iedere andere cultuur aan gaan vallen waarvan wij vinden dat ze fout zitten, maar dan zitten WIJ net zo fout, door onze cultuur op te willen dringen.

Het is gewoon erg moeilijk. Ik persoonlijk geloof dat sommige culturen gewoon nog achterlopen, maar dat komt allemaal vanzelf. 100 jaar geleden was Nederland ook echt niet ideaal hoor, waar vrouwen nog geen stemrecht hadden etc. Dat moet allemaal gewoon vanzelf ontstaan en ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt. Dat moet je niet teveel 'pushen', want dan heb je dus juist de kans, zoals de afgelopen 20-30 jaar is gebeurt, dat men zich in die culturen gaan verzetten tegen de te snelle en opgedrongen modernisatie, en ze zich gaan vastklampen aan de eeuwenoude tradities en gebruiken van het land en het geloof etc.

Goed voorbeeld is China. Daar zijn ze nu zeg maar bezig met hun industriele revolutie, en dat moet je dan niet vergelijken met waar wij in het westen nu zijn in onze ontwikkeling. Daar moet gewoon nu door 1-2 generaties keihard gezwoegd worden opdat alle navolgende generaties allemaal goede en gelijke kansen zullen hebben. Daarmee wil ik niet goedpraten al die zaken die verkeerd zijn daar, maar je moet het gewoon in de context zien.

In principe wil ieder mensen gewoon hetzelfde: iemand om van te houden, een dak om onder te slapen, iedere dag voedsel, en dat hun kinderen het beter zullen hebben dan dat ze het zelf hadden. dat geld voor moslims, christenen, atheisten, chinezen, eskimo's afrikanen, etc...

Ik vind WEL dat we moeten ingrijpen als volken onderdrukt en misbruikt worden. Niet zoals dat in China het geval is, want daar heeft de regering het echt wel het beste voor voor het gehele volk, maar zoals dat bijvoorbeeld in N. Korea het geval is, of in sommige corrupte afrikaanse landen...

Het is een lastig onderwerp, dat snapt iedereen.
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:20:49 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_58418227
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:21 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Nee niet het hele Midden-Oosten is hetzelfde.
Voor Iran heb ik bijvoorbeeld nog de hoop dat de bevolking het Arabische juk van zich afwerpt en het weer een relatief vrij land wordt zoals het in het verleden ook geweest is.
Ja, onder de sjahs was het een waar en vrijheidslievend Paradijs

Niet dus...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:23:36 #21
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_58418278
Ze hebben daar wel wat grotere problemen, dan de dood van een meisje.

Get over it.....
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_58418484
quote:

[..]

Waarschijnlijk wel, maar niet door mensen die zichzelf willen helpen.
quote:
Bullshit, een burgeroorlog was voorspeld en is een logische gevolg van de situatie. Vervolgens hebben de VS er werkelijk alles aan gedaan om er een zooitje van te maken. Dat kan twee dingen betekenen, of de regering Bush is volslagen achterlijk, of de chaos creeert de gewenste mogelijkheid om het land leeg te plunderen en er op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler ook nog aan te verdienen.
quote:
Irak is bedacht om de bevolking te onderdrukken, je zet 3 bevolkingsgroepen bij mekaar in één land die elkaar niet mogen, en je bevoordeelt er 1 zodat die je helpt de andere twee te onderdrukken. Ideaal voor de kolonisator. En ja, zeker zo'n land heeft een dictator nodig. In tegenstelling tot de propaganda is het meest gebruikelijke alternatief voor dictatuur niet democratie, maar chaos en/of burgeroorlog.

Dus we kunnen wel krokodillentranen gaan huilen om dat meisje, zowel het feit dat het gebeurt en dat het niet bestraft wordt is de schuld van Bush en Blair.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 mei 2008 @ 16:39:23 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58418525
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:15 schreef Yi-Long het volgende:
Niet zoals dat in China het geval is, want daar heeft de regering het echt wel het beste voor voor het gehele volk
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:58:53 #24
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58418856
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je kunt er veilig over straat, er is zeer veel aandacht voor onderwijs en sport, en corruptie en misdaad wordt keihard aangepakt.
Uiteraard zijn de persoonlijke vrijheden minder dan in een westers land (alhoewel onze media ook niet geheel objectief is), maar goed, ze zitten daar met een totaal andere situatie dan hier ...
Het grotere belang (het belang van het VOLK, gaat daar boven het individuele belang.
Daarnaast is de chinese overheid echt wel schuldig aan verschrikkelijke misdaden tegen individueen, en dat zou ook keihard veroordeeld en aangepakt moeten worden... maar voor 99% van de chinese bevolking is de huidige chinese regering gewoon goed bezig.
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:13:25 #25
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_58419095
POL => NWS.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:15:30 #26
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58419117
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:58 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Het grotere belang (het belang van het VOLK, gaat daar boven het individuele belang.

Inderdaad, ik denk ook dat je het eerst goed formuleerde wat dat betreft.
Overigens is dat een beetje chinese cultuur, heel veel in dienst van het eigen volk. Dat het niet altijd verstandig was om die heidense minder geavanceerde andere culturen te negeren kwam men later weer pas achter toen ze op de stoep stonden via de zeekant.
[KNE]-Mod
pi_58419163
quote:

[..]

Wie zegt dat die invasie überhaupt bedoeld was om te helpen?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 mei 2008 @ 17:42:47 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58419543
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:58 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Je kunt er veilig over straat, er is zeer veel aandacht voor onderwijs en sport, en corruptie en misdaad wordt keihard aangepakt.
Uiteraard zijn de persoonlijke vrijheden minder dan in een westers land (alhoewel onze media ook niet geheel objectief is), maar goed, ze zitten daar met een totaal andere situatie dan hier ...
Daarnaast is de chinese overheid echt wel schuldig aan verschrikkelijke misdaden tegen individueen, en dat zou ook keihard veroordeeld en aangepakt moeten worden... maar voor 99% van de chinese bevolking is de huidige chinese regering gewoon goed bezig.
Vertel dat tegen een miljard chinezen in het noorden die nauwelijks genoeg hebben om aan hun reet te krabbelen. Of tegen de rest in het zuid-oosten die 18 uur per dag mogen werken voor een hongerloontje.
  donderdag 1 mei 2008 @ 18:55:59 #29
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58420794
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, maar niet door mensen die zichzelf willen helpen.
[..]

Bullshit, een burgeroorlog was voorspeld en is een logische gevolg van de situatie. Vervolgens hebben de VS er werkelijk alles aan gedaan om er een zooitje van te maken. Dat kan twee dingen betekenen, of de regering Bush is volslagen achterlijk, of de chaos creeert de gewenste mogelijkheid om het land leeg te plunderen en er op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler ook nog aan te verdienen.
[..]

Irak is bedacht om de bevolking te onderdrukken, je zet 3 bevolkingsgroepen bij mekaar in één land die elkaar niet mogen, en je bevoordeelt er 1 zodat die je helpt de andere twee te onderdrukken. Ideaal voor de kolonisator. En ja, zeker zo'n land heeft een dictator nodig. In tegenstelling tot de propaganda is het meest gebruikelijke alternatief voor dictatuur niet democratie, maar chaos en/of burgeroorlog.

Dus we kunnen wel krokodillentranen gaan huilen om dat meisje, zowel het feit dat het gebeurt en dat het niet bestraft wordt is de schuld van Bush en Blair.
De burgeroorlog was maar door weinigen voorspeld.
Uit vele bronen dus een minderheid.
Ik kan me ook niet herinneren dat veel mensen in Nederland indertijd riepen dat het op een burgeroorlog zou uitdraaien.

De Amerikanen hebben Irak ook absoluut niet leeggeplunderd. Hoe kom je bij zulke onzin. Geef anders maar eens wat betrouwbare cijfers.

Je zegt ook dat er tijdens de kolonisatie een vooropgezet plan was om de grenzen door etnische gebieden heen te trekken.
Volledig ongeloofwaardig. Er waren daar altijd al landen met meerdere etnische groepen binnen de grenzen. Een nieuw land is dan ook praktisch niet met een homogene etniciteit te maken voor een kolonisator.

Dat je Bush en Blair de schuld geeft is helemaal waanzin. De Amerikanen gaan daar niet meer over de details en de regering is nu verantwoordelijk voor de handhaving van de wet. De VS bestrijden voornamelijk nog het terrorisme en trekken langzaam terug. De eigen regering is dus verantwoordelijk en sowieso iedereen die er direct mee te maken had maar niet ingreep.
  donderdag 1 mei 2008 @ 19:03:04 #30
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58420936
@ ZureMelk: Het lijkt me verstandig dat je o.a. eens deze documentaire gaat bekijken...
http://video.google.com/videoplay?docid=6182969183854471645&q=no+end+in+sight&total=1444&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

No End in Sight.
pi_58420984
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 18:55 schreef ZureMelk het volgende:
Dat je Bush en Blair de schuld geeft is helemaal waanzin.
Precies. Ik zie ook niet in wat Bush en Blair te maken hebben met de oorlog en de gevolgen daarvan.
pi_58421138
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 18:55 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

De burgeroorlog was maar door weinigen voorspeld.
Uit vele bronen dus een minderheid.
Ik kan me ook niet herinneren dat veel mensen in Nederland indertijd riepen dat het op een burgeroorlog zou uitdraaien.
Iedereen die een beetje meer van Irak wist dan dat Saddam een slechterik was wist dat dat gevaar op de loer lag. Als je die mensen dan had verteld de VS meteen het leger zouden ontbinden en de hele overheid plat zouden leggen door ieder partijlid te ontslaan en brodeloos te maken, hadden ze allemaal gezegd dat een burgeroorlog waarschijnlijk was. Dat de domme oorlogshitsers die ook zeker wisten dat er massavernietigingswapens lagen het hardste schreeuwden dat het allemaal goed zou komen doet daar niet aan af. Het is maar naar wie je luistert.
quote:
De Amerikanen hebben Irak ook absoluut niet leeggeplunderd. Hoe kom je bij zulke onzin. Geef anders maar eens wat betrouwbare cijfers.
De Irakese olie is voor ik meen 40 jaar in handen van Amerikaanse bedrijven. Daar worden mensen heel rijk van, terwijl het niet hun olie is, en dat ook niet democratisch is besloten. Als je jezelf in een ander land verrijkt door de inzet van wapens dan noem ik dat plunderen.
quote:
Je zegt ook dat er tijdens de kolonisatie een vooropgezet plan was om de grenzen door etnische gebieden heen te trekken.
Volledig ongeloofwaardig. Er waren daar altijd al landen met meerdere etnische groepen binnen de grenzen. Een nieuw land is dan ook praktisch niet met een homogene etniciteit te maken voor een kolonisator.
Je kunt ook de grenzen om alle Koerden heentrekken, of om de Soennieten, probleem is dan alleen dat je een volk hebt wat zal vechten tegen bezetting.
quote:
Dat je Bush en Blair de schuld geeft is helemaal waanzin. De Amerikanen gaan daar niet meer over de details en de regering is nu verantwoordelijk voor de handhaving van de wet. De VS bestrijden voornamelijk nog het terrorisme en trekken langzaam terug. De eigen regering is dus verantwoordelijk en sowieso iedereen die er direct mee te maken had maar niet ingreep.
Nu wordt het lachwekkend. Irak was, ondanks alles, een land van orde en gezag. Toen kwamen Bush en Blair, en werd het rechteloze puinhoop die onveilig voor iedereen was. En nu worden er vrouwen onderdrukt en erger.
  donderdag 1 mei 2008 @ 20:50:55 #33
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58423013
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 19:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Iedereen die een beetje meer van Irak wist dan dat Saddam een slechterik was wist dat dat gevaar op de loer lag. Als je die mensen dan had verteld de VS meteen het leger zouden ontbinden en de hele overheid plat zouden leggen door ieder partijlid te ontslaan en brodeloos te maken, hadden ze allemaal gezegd dat een burgeroorlog waarschijnlijk was. Dat de domme oorlogshitsers die ook zeker wisten dat er massavernietigingswapens lagen het hardste schreeuwden dat het allemaal goed zou komen doet daar niet aan af. Het is maar naar wie je luistert.
Dat werd niet gezegd.
Ik ken ook maar weinig bronnen uit die tijd die een burgeroorlog voorspellen.
Wel een heleboel die het zoals jij achteraf zeggen.
quote:
De Irakese olie is voor ik meen 40 jaar in handen van Amerikaanse bedrijven. Daar worden mensen heel rijk van, terwijl het niet hun olie is, en dat ook niet democratisch is besloten. Als je jezelf in een ander land verrijkt door de inzet van wapens dan noem ik dat plunderen.
Nee, plunderen is roven zonder er iets voor te betalen.
Jij hebt neem ik aan copieen van die 40 jarige contracten?
Ik zou graag een link naar die contracten zien of ander geloofwaardig bewijs anders moet ik aannemen dat je het van een een of andere conspiracy site hebt.
quote:
Je kunt ook de grenzen om alle Koerden heentrekken, of om de Soennieten, probleem is dan alleen dat je een volk hebt wat zal vechten tegen bezetting.
De Koerden een eigen staat geven zou toen meteen al tot een burgeroorlog geleid hebben doordat de volkeren die daar voorheen de baas waren dat niet zouden pikken.
quote:
Nu wordt het lachwekkend. Irak was, ondanks alles, een land van orde en gezag. Toen kwamen Bush en Blair, en werd het rechteloze puinhoop die onveilig voor iedereen was. En nu worden er vrouwen onderdrukt en erger.
Orde en gezag?
Er vonden met grote regelmaat massamoorden plaats.
Er werd op grote schaal gemarteld en geamputeerd.
De bevoliking was doodsbang.
Oorlogen met Iran en de Koerden.
Etc

DAT NOEM JIJ ORDE EN GEZAG?
pi_58423279
quote:
Wat natuurlijk ook niet onvoorstelbaar is. Gelukkig wordt in Nederland niet alleen hetgeen onvoorstelbaar is, bestraft. Vroeger dacht ik dat al die culturen op aarde een mooie lappendeken uitbeeldden, maar de laatste jaren is dat idee compleet gesneuveld.

In het westen worden culturen vaak naïef afgeschilderd als boeiende toeristenattracties of interessante leerscholen voor een alternatieve denkwijze, als een vorm van entertainment voor de westerse consument. De Oriënt wordt onkritisch opgehemeld als het ware. Men zou eens wat vaker door culturen en religies heen moeten kijken en moeten laten zien wat voor cynische machtsstructuren het eigenlijk zijn. Het behoud van veel culturen, betekent in feite het in de steek laten van de individuen, die onderdrukt of geminacht worden in zulke culturen.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_58423539
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 20:50 schreef ZureMelk het volgende:
Dat werd niet gezegd.
Fok!, natuurlijk!

BHFH:
quote:
Waarschijnlijk komt er een marionettenregering van de VS, die de eerste jaren kunstmatig in stand gehouden zal moeten worden, als de VS nog in de mogelijkheid is gezien het feit dat het hele midden-oosten dan waarschijnlijk in brand staat. De kans lijkt me dan groot dat die regering snel valt ,omdat er absoluut geen kans is op een eenheid. Daarna lijkt me de kans op ,of een nieuwe militaire dictatuur, of een shi-itische moslim regering het grootst en wellicht het meest wenselijk, het andere alternatief is een jarenlange burgeroorlog.
robh:
quote:
Complete anarchie dus. Dan krijg je dat de Koerden een eigen staat claimen, waarna de turken de boel weer moeten "zuiveren". In het zuiden loopt ook nog wat spul rond dat wel onafhankelijk wil worden...
Nou ja, alle ingredienten zijn aanwezig voor een bloedige burgeroorlog.
Als Saddam weg is, wat dan?
pi_58423937
quote:

Culturen zijn niet gelijkwaardig, maar we moeten ook beseffen dat we gewoon andere normen en waarden hebben.
Wij hebben geen andere normen en waarden, elk individu heeft andere normen en waarden en juist daarom moet de soevereiniteit van het individu wereldwijd beschermd worden. Die individuele vrijheid is het proces van een lange emancipatiestrijd.
quote:
We kunnen wel iedere andere cultuur aan gaan vallen waarvan wij vinden dat ze fout zitten, maar dan zitten WIJ net zo fout, door onze cultuur op te willen dringen.
Wij zijn geen eenheid, maar worden gekenmerkt door verscheidenheid. Waarom is "de westerse cultuur" zo heterogeen? Omdat hier de individuele vrijheid beschermd wordt.
Waarom zijn veel andere "culturen" vrij homogeen? Omdat bepaalde groepen en mensen daar anderen onderdrukken op basis van "cultuur" en "traditie" en allerlei andere vormen van machtslegitimering.

Als JIJ bekritiseert dan dwing JIJ niet "onze cultuur" op, maar je denkt ethisch na over de positie van mensen die onderdrukt worden.
quote:
Het is gewoon erg moeilijk. Ik persoonlijk geloof dat sommige culturen gewoon nog achterlopen, maar dat komt allemaal vanzelf. 100 jaar geleden was Nederland ook echt niet ideaal hoor, waar vrouwen nog geen stemrecht hadden etc. Dat moet allemaal gewoon vanzelf ontstaan en ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt.
Is het in Nederland "vanzelf" gebeurd? Zijn er niet eeuwenlang godsdienstoorlogen, verlichtingsprojecten, emancipatiestrijd en wetenschappelijke ontwikkeling overheen gegaan?

In Europa en Amerika is deze emancipatiestrijd relatief vergevorderd, net als in Japan en Zuid-Korea. Op veel andere plekken in Azië en Afrika is dit proces slecht gevorderd en door de herislamisering sinds de jaren zeventig is het zelfs bergafwaarts gegaan.
quote:
Daarmee wil ik niet goedpraten al die zaken die verkeerd zijn daar, maar je moet het gewoon in de context zien.
De context is dat er in het midden-oosten de laatste drie decennia een militante fundamentalistische beweging is opgekomen. In de jaren vijftig en zestig was het midden-oosten snel aan het moderniseren, maar sinds de revolutie in Iran rijzen militante, orthodoxe islamitische bewegingen overal de pan uit. Die bewegingen slaan vooral aan omdat ze zich tegen het westen verzetten en alle problemen aan het westen wijten. Dat is een probleem dat zich niet vanzelf oplost.
quote:
In principe wil ieder mensen gewoon hetzelfde: iemand om van te houden, een dak om onder te slapen, iedere dag voedsel, en dat hun kinderen het beter zullen hebben dan dat ze het zelf hadden. dat geld voor moslims, christenen, atheisten, chinezen, eskimo's afrikanen, etc...
Nee. Veel mensen willen ook macht, rijkdom en vaak willen ze hun irrationele normen aan anderen opdringen. Soms willen ze een zogenaamde vijand vernietigen.
quote:
Ik vind WEL dat we moeten ingrijpen als volken onderdrukt en misbruikt worden. Niet zoals dat in China het geval is, want daar heeft de regering het echt wel het beste voor voor het gehele volk, maar zoals dat bijvoorbeeld in N. Korea het geval is, of in sommige corrupte afrikaanse landen...

"Volken"? En als er binnen "volken" onderdrukt wordt? Dan is dat de zaak van het "volk" zelf?
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  donderdag 1 mei 2008 @ 22:16:15 #37
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_58424662
En dat bewijst weer dat wij onze normen en waarden daar gewoon niet kunnen opdrukken aan de bevolking.

Mijn advies: inpakken en wegwezen, laat het ze zelf maar uitzoeken
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_58426292
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 22:16 schreef maniack28 het volgende:
Mijn advies: inpakken en wegwezen, laat het ze zelf maar uitzoeken
Zo makkelijk gaat dat niet. In de omgeving van Basra zitten veel olievelden bijvoorbeeld. Als het mogelijk zou zijn enkel de olieinstallaties te beveiligen en de rest achter te laten, was dat al lang gebeurd. Maar blijkbaar hebben ze 'totale controle' over het land nodig om de olie vloeiende te houden.

Kolonisatie FTW?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:01:00 #39
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_58427118
Olie.. boeiend... meteen weer een extra reden om naar duurzame energie te gaan:

Tijdelijke pauze in global warming tot 2015
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_58427912
Ik wil niet vervelend doen hoor maar dat meisje zou sowieso vermoord worden door de terroristen/verzetstrijders omdat ze een collaborateur was. Ze was blijkbaar geen goede dochter aangezien ze zich niet hield aan de regels van haar vader. En ZureMelk is ook een hypocriet. Ik neem die gast al lang niet meer serieus.
pi_58432438
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 20:50 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Dat werd niet gezegd.
Het is maar naar wie je wilt luisteren. Dat jij je destijds eenzijdig hebt laten informeren moet je mij niet tegenwerpen.
quote:
Nee, plunderen is roven zonder er iets voor te betalen.
Jij hebt neem ik aan copieen van die 40 jarige contracten?
Ik zou graag een link naar die contracten zien of ander geloofwaardig bewijs anders moet ik aannemen dat je het van een een of andere conspiracy site hebt.
Als je je nog steeds eenzijdig wilt laten informeren ga ik dat niet voor je oplossen. Als ik met iets heel onbekends kom wil ik het wel voor je opzoeken. Maar je weet zelf dat er olie geexporteerd wordt sinds de val van Saddam, dan moet daar dus een contractuele grondslag voor zijn en die mag je zelf gaan opzoeken.
quote:
De Koerden een eigen staat geven zou toen meteen al tot een burgeroorlog geleid hebben doordat de volkeren die daar voorheen de baas waren dat niet zouden pikken.
Het punt is dat de grenzen niet door het midden-oosten zijn getrokken met de bedoeling de betreffende volkeren zoveel mogelijk zelfbeschikking te geven.
quote:
Orde en gezag?
Er vonden met grote regelmaat massamoorden plaats.
Een schijntje in verhouding tot nu.
quote:
Er werd op grote schaal gemarteld en geamputeerd.
Lang niet zoveel als nu.
quote:
De bevoliking was doodsbang.
Lang niet zoveel als nu.
quote:
Oorlogen met Iran en de Koerden.
Vergeet die met de VS niet en ook niet de steun van de VS in de oorlog tegen Iran en ten tijde van het geweld tegen de Koerden.
quote:
DAT NOEM JIJ ORDE EN GEZAG?
Ja, ik noem het geen recht, maar het is vrij belangrijk dat mensen over straat kunnen zonder bepantsering. De normale burger kon gewoon veilig naar zijn werk en vrouwen konden veilig 's nachts alleen over straat. Gevaarlijk werd het pas als ze lelijke dingen over Saddam gingen roepen, en dat deden de meesten dan ook niet.
pi_58433058
eerwraak niets aan de hand is cultuur
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_58433296
waar mensen zich al niet druk om maken ..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_58434609
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

-weg-

[ Bericht 15% gewijzigd door remlof op 06-05-2008 14:27:39 ]
pi_58434717
quote:

[..]

Culturen zijn niet gelijkwaardig, maar we moeten ook beseffen dat we gewoon andere normen en waarden hebben. We kunnen wel iedere andere cultuur aan gaan vallen waarvan wij vinden dat ze fout zitten, maar dan zitten WIJ net zo fout, door onze cultuur op te willen dringen.

Het is gewoon erg moeilijk. Ik persoonlijk geloof dat sommige culturen gewoon nog achterlopen, maar dat komt allemaal vanzelf. 100 jaar geleden was Nederland ook echt niet ideaal hoor, waar vrouwen nog geen stemrecht hadden etc. Dat moet allemaal gewoon vanzelf ontstaan en ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt. Dat moet je niet teveel 'pushen', want dan heb je dus juist de kans, zoals de afgelopen 20-30 jaar is gebeurt, dat men zich in die culturen gaan verzetten tegen de te snelle en opgedrongen modernisatie, en ze zich gaan vastklampen aan de eeuwenoude tradities en gebruiken van het land en het geloof etc.

Goed voorbeeld is China. Daar zijn ze nu zeg maar bezig met hun industriele revolutie, en dat moet je dan niet vergelijken met waar wij in het westen nu zijn in onze ontwikkeling. Daar moet gewoon nu door 1-2 generaties keihard gezwoegd worden opdat alle navolgende generaties allemaal goede en gelijke kansen zullen hebben. Daarmee wil ik niet goedpraten al die zaken die verkeerd zijn daar, maar je moet het gewoon in de context zien.

bla bla bla, er bestaan wel degelijk universele normen en waarden.

cultuur is leuk maar mag nooit in strijd zijn met de vrijheid en lichamelijke en geestelijke integriteit van een individu.

verder ben je een laffe hond door het zo af te schuiven op cultuur, een echt mietje...

dat meisje was kennelijk bijzonder intelligent en vanuit haar goede wil om mensen te helpen ontmoet ze iemand waar ze hopeloos verliefd op word en dan is het cultuur dat ze afgemaakt word als een beest, en dat moet je als mens repecteren.

dat tuig daar maag je afmaken want volgens mijn criteria en dan van andere normale mensen is een mens niet iets die zijn eigen dochter afslacht, etc.

zou er geen seconde van wakker liggen om dat soort beesten af te schieten
pi_58434817
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:17 schreef tarrel2008 het volgende:

bla bla bla, er bestaan wel degelijk universele normen en waarden.
Absoluut niet. Universele waarden en normen bestaan niet, en dat blijkt al uit het feit dat benadrukt moet worden dat ze bestaan.
pi_58435159
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Absoluut niet. Universele waarden en normen bestaan niet, en dat blijkt al uit het feit dat benadrukt moet worden dat ze bestaan.
ah, wanneer amerikanen mensen oplsuiten in een gevangenis en ze harhandig verhoren dan bestaan de universelenormen wel.

als een geitenneuker zijn verliefde dochter vermoord dan is het een cultuur verschil.
pi_58435185
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:42 schreef tarrel2008 het volgende:
als een geitenneuker zijn verliefde dochter vermoord dan is het een cultuur verschil.
Mogelijk.
pi_58435294
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:12 schreef tarrel2008 het volgende:

[..]
-weg-
dus jij wilt een heel lanf van de kaart vegen en dat is niet barbaars op het van de kaart vegen na ben ik het wel met je eens verder...

[ Bericht 25% gewijzigd door remlof op 06-05-2008 14:29:00 ]
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_58435450
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:50 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

dus jij wilt een heel lanf van de kaart vegen en dat is niet barbaars op het van de kaart vegen na ben ik het wel met je eens verder...
-weg-

[ Bericht 27% gewijzigd door remlof op 06-05-2008 14:33:00 ]
pi_58435475
.
pi_58435614
Islamitische wetten zijn barbaars. Juist in het kader van mensenrechten (in dit geval vooral vrouwenrechten) is het zaak het het hele rechtssysteem in het land op de schop gaat en dat eerwraak WEL wordt bestraft. Dat dit soort praktijken niet zomaar door iedereen wordt geaccepteerd, blijkt duidelijk de reactie van Rand's moeder, die haar man heeft verlaten. Een moedige daad. Hoe luider de stem tegen eerwraak wordt, des te eerder wordt dit ziekelijke verschijnsel de wereld uit geholpen. Maar daar is dan wél de hulp van wetgeving bij nodig.
pi_58435674
quote:
Juist in het kader van mensenrechten (in dit geval vooral vrouwenrechten) is het zaak het het hele rechtssysteem in het land op de schop gaat en dat eerwraak WEL wordt bestraft.
Sim-pel. Gewoon even het rechtssysteem in Irak veranderen...
pi_58435697
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 14:13 schreef Monidique het volgende:

[..]

Sim-pel. Gewoon even het rechtssysteem in Irak veranderen...
Eens.
Niets is eenvoudiger dan vanachter je PC even intypen hoe het moet daar.
Het realiseren is een ander verhaal.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_58435725
nare foto is dat nu zeg.
een meisje dat zo lief, vrolijk en verliefd kijkt is vermoord omdat ze verliefd is op een jongen die haar een wandeling en een bosje bloemen beloofd in londen.

het verhaal zou een moderne romeo&juliet kunnen zijn maar helaas de capulets bleken iets wreder dan shakespaere kon doen inbeelden
pi_58437417
quote:

[..]

Opdringen is iets anders dan veroordelen. Ik walg van dit soort verhalen en vind ook -met de verklaring van universele mensenrechten als leidraad- dat gebruiken die mensen (in deze context: vrouwen) hun rechten ontzeggen eruit moeten. Dat is aan de andere kant niet onze taak idd om die op te dringen, maar het is al helemaal niet onze taak om het goed te praten of erover te zwijgen onder het mom van "andere cultuur he".
quote:
Klopt. Alleen vergeet je dat de eerste feministische bewegingen hun wortels niet in de westerse wereld hadden. Egyptisch feminisme bijvoorbeeld liep ver voorop vergeleken bij ons. Waar is die vooruitstrevendheid gebleven vraag je dan? Nou, die is ondergesneeuwd door een van buiten opgedrongen golf van fundamentalistische waarden. De hedendaagse realiteit is in Irak niet een kwestie van "dat is nu eenmaal hun cultuur" maar een gevolg van een doelbewuste campagne die als speerpunt de positie en rechten van de vrouw heeft...
quote:

Ja, en the road to hell is paved with good intentions. Net als in elke dictatuur kijkt de Chinese staat niet op een individu'tje meer of minder, of een grondrecht door de plee.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_58438676
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:21 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Naast dat je de zoveelste relusert bent maak je hier de enorm domme fout om Persiers ARabieren t enoemen
pi_58438733
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:12 schreef tarrel2008 het volgende:

[..]

-weg-
Inderdaad gewoon heel irak van de kaart vegen zodat er geen brute moorden meer kunnen komen

Laat me raden; VMBO-T?

[ Bericht 17% gewijzigd door remlof op 06-05-2008 14:35:05 ]
  vrijdag 2 mei 2008 @ 20:39:32 #59
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58442534
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 17:11 schreef Xith het volgende:

[..]

Naast dat je de zoveelste relusert bent maak je hier de enorm domme fout om Persiers ARabieren t enoemen
Nee dat doe ik niet.
Ik zeg dat ze onder het Arabische juk leven en dat zeg ik omdat ze een vreemde Arabische religie (met bijbehorende Arabische cultuur) met het zwaard opgedrongen gekregen hebben en omdat hun belangrijkste leiders Arabieren zijn terwijl die maar een kleine minderheid vormen.
Ze zijn dus door de Arabieren onderworpen.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 20:50:38 #60
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58442772
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is maar naar wie je wilt luisteren. Dat jij je destijds eenzijdig hebt laten informeren moet je mij niet tegenwerpen.
Bla bla bla.
Laat jouw eigen posts uit die tijd waarin je een bloedige burgeroorlog voorspelt maar eens zien.
quote:
Als je je nog steeds eenzijdig wilt laten informeren ga ik dat niet voor je oplossen. Als ik met iets heel onbekends kom wil ik het wel voor je opzoeken. Maar je weet zelf dat er olie geexporteerd wordt sinds de val van Saddam, dan moet daar dus een contractuele grondslag voor zijn en die mag je zelf gaan opzoeken.
Kortom je zuigt het gewoon uit je duim.
Dat er contracten zijn is iets totaal anders als 40 jarige contracten of roven.
Als je geen enkele onderbouwing hebt kun je die achterlijke claims beter achterwege laten anders kom je over als zo'n conspiracy nutcase.
quote:
Het punt is dat de grenzen niet door het midden-oosten zijn getrokken met de bedoeling de betreffende volkeren zoveel mogelijk zelfbeschikking te geven.
Dat is iets totaal anders als ze moedwillig trekken om burgeroorlogen en instabiliteit uit te lokken.
Je zuigt dus alweer dingen uit je duim.
quote:
Een schijntje in verhouding tot nu.
Nee hoor. Het aantal Koerden dat gedood is is aanzienlijk.
Ook zijn er vele massagraven vol met politieke tegenstanders ontdekt.
Bovendien hebben de Amerikanen maar een beperkt aantal Irakezen gedood. Bijna alle slachtoffers worden door de Irakezen zelf gemaakt.
quote:
Lang niet zoveel als nu.
Bullshit!!!
Er werd veel meer gemarteld.
Als een voetballer slecht gespeeld had voor het nationale team dan werd hij al gemarteld.
quote:
Lang niet zoveel als nu.
De bevolking was veel banger voor Saddam als dat ze nu voor de Amerikanen zijn.
Dat is boven elke twijfel verheven.
Vergeet die met de VS niet en ook niet de steun van de VS in de oorlog tegen Iran en ten tijde van het geweld tegen de Koerden.
quote:
Ja, ik noem het geen recht, maar het is vrij belangrijk dat mensen over straat kunnen zonder bepantsering. De normale burger kon gewoon veilig naar zijn werk en vrouwen konden veilig 's nachts alleen over straat. Gevaarlijk werd het pas als ze lelijke dingen over Saddam gingen roepen, en dat deden de meesten dan ook niet.
Klopt maar er is nu tenminste zicht op een normale toekomst al gaat het niet gemakkelijk.
Maar dat is gehaal op het conto van de Irakezen zelf te schrijven aangezien de tegenstand tegen een vredige toekomst geheel uit fundamentalistische/extremistische kringen uit de eigen bevolking komt.
pi_58442887
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:59 schreef tarrel2008 het volgende:

[..]

-weg-
Volgens mij ben jij degene die het product is van inteelt. Je gedraagt je als een barbaar. Je zet de rest van de Nederlanders voor schut met je ondoordachte kutposts.

[ Bericht 30% gewijzigd door remlof op 06-05-2008 14:36:11 ]
pi_58443113
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 17:14 schreef Xith het volgende:

[..]

Inderdaad gewoon heel irak van de kaart vegen zodat er geen brute moorden meer kunnen komen

Laat me raden; VMBO-T?
nu doen we ook niks en laten we het toe.
in veel van die landen word een extreem groot deel van de bevolking onderdrukt en wreed mishandeld of vermoord.

dan verlos ik liever mensen uit hun leiden dan niks doen, want niks doen we op die druppel op de gloeiende plaat na.

uiteraard ben zou ik liever zien dat een interventiemacht keihard ingrijpt maar dan gaan bepaalde mensen weer janken, die zien liever onschuldigen bloeden dan de onderdrukkers
pi_58443305
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 20:39 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Omdat hun belangrijkste leiders Arabieren zijn terwijl die maar een kleine minderheid vormen.
Ze zijn dus door de Arabieren onderworpen.
Hmm, heb je een bron hiervoor?
pi_58443332
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 21:06 schreef tarrel2008 het volgende:

[..]

nu doen we ook niks en laten we het toe.
in veel van die landen word een extreem groot deel van de bevolking onderdrukt en wreed mishandeld of vermoord.

dan verlos ik liever mensen uit hun leiden dan niks doen, want niks doen we op die druppel op de gloeiende plaat na.

uiteraard ben zou ik liever zien dat een interventiemacht keihard ingrijpt maar dan gaan bepaalde mensen weer janken, die zien liever onschuldigen bloeden dan de onderdrukkers
Een heel land van de kaartvegen redt natuurlijk een hoop onschuldige levens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')