abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2008 @ 14:56:12 #1
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58416593
quote:
Her crime was to fall in love. She paid with her life

When 17-year old Rand Abdel-Qader met a British soldier in Basra, she dreamt of romance. But five months later she was murdered in a savage attack by her father. But there will be no trial: this was an 'honour killing'. Investigation by Afif Sarhan in Basra, Mark Townsend and Caroline Davies

Rand Abdel-Qader, 17, told her closest friend that she was in love from the moment she set eyes on the young British soldier working alongside her in Basra, and she dreamed of a future with him.

It was an innocent infatuation but five months after Rand, a student of English at Basra University, met Paul, a 22-year-old soldier posted to southern Iraq, she was dead. She was stamped on, suffocated and stabbed by her father. Several brutal knife wounds punctured her slender, bruised body - from her face to her feet. He had done it, he proclaimed to the neighbours who soon gathered round, to 'cleanse his honour'.

And as Rand was put into the ground, without ceremony, her uncles spat on her covered corpse because she had brought shame on the family. Her crime was the worst they could possibly imagine - she had fallen in love with a British soldier and dared to talk to him in public.

Rand was murdered last month. That the relationship was innocent was no defence. She had been seen conversing intimately with Paul. It was enough to condemn her, because he was British, a Christian, 'the invader', and the enemy. The two met while he was helping to deliver relief aid to displaced families in the city and she was working as a volunteer. They continued to meet through their relief work in the following months.

Rand last saw Paul in January, two months before her death. It was only on 16 March that her father, Abdel-Qader Ali, learned of their friendship. He was told by a friend, who worked closely with police, that Rand had been seen with Paul at one of the places they both worked as volunteers. Enraged, he headed straight home to demand an explanation from his daughter.

'When he entered the house, his eyes were bloodshot and he was trembling,' said Rand's mother, Leila Hussein, tears streaming down her face as she recalled her daughter's murder. 'I got worried and tried to speak to him but he headed straight for our daughter's room and he started to yell at her.'

'He asked if it was true that she was having an affair with a British soldier. She started to cry. She was nervous and desperate. He got hold of her hair and started thumping her again and again.

'I screamed and called out for her two brothers so they could get their father away from her. But when he told them the reason, instead of saving her they helped him end her life,' she said.

She said Ali used his feet to press down hard on his own daughter's throat until she was suffocated. Then he called for a knife and began to cut at her body. All the time he was calling out that his honour was being cleansed.

'I just couldn't stand it. I fainted.' recalled Leila. 'I woke up in a blur later with dozens of neighbours at home and the local police.'

According to Leila, her husband was initially arrested. 'But he was released two hours later because it was an "honour killing". And, unfortunately, that is something to be proud of for any Iraqi man.'

At the police station where the father was held Sergeant Ali Jabbar told The Observer last week: 'Not much can be done when we have an "honour killing" case. You are in a Muslim society and women should live under religious laws.

'The father has very good contacts inside the Basra government and it wasn't hard for him to be released and what he did to be forgotten. Sorry but I cannot say more about the case.'

Rand, considered impure, was given only a simple burial. To show their repugnance at her alleged crime, her family cancelled the traditional mourner ceremony.

Two weeks after the murder, Leila left Ali. She could no longer bear to live under the same roof as her daughter's killer and asked for a divorce. 'I was beaten and had my arm broken by him,' she said. 'No man can accept being left by a woman in Iraq. But I would prefer to be killed than sleep in the same bed with a man who was able to do what he did to his own daughter, who, over the years, had only given him unconditional love.'

Now she works for a women's organisation campaigning against honour killings. 'I just want to try to stop other girls having the same fate as my beloved Rand,' said Leila who is forced to move regularly from friend to friend

A colleague of Leila's said: 'We prefer to change places each two weeks to prevent targeting. She has been threatened again by her husband's family and is very scared.'

Throughout her friendship with Paul, Rand confided in only one person, her best friend Zeinab, 19. 'She used to say that her charity work had more than one meaning now. From the first time she saw him, she was helping needy families but also that Paul was helping her. With just a simple, caring smile, he was able to give her the sense of love, making her forget all about the hard and depressing life in Iraq,' said Zeinab.

The two teenagers had spent hours talking about him,' she said. 'She loved to speak about his blond hair, his honey eyes, his white skin and the sweet way he had of speaking.

'He was very different from the local men who usually are tough and illiterate. I was in heaven when she was speaking about him. Everything looked so beautiful.

'But, I always had to remind Rand that she was a Muslim and her family was never going to accept her marrying a Christian, British soldier'.

'Unfortunately she never wanted to hear me. Her mind was very far from reality, but closer to an impossible dream.'

Paul gave Rand gifts. She kept them - and him - secret from her family and asked Zeinab to take care of these small tokens of his affection for her. He gave her a charming cuddly animal. 'She couldn't take it home so she asked me to keep it for her,' said Zeinab. 'It's hard to look at it every day,' she said.

Rand told Zeinab she and Paul had met only four times, though Zeinab doubts this. Their meetings were always in public and through the voluntary work that Paul carried out as part of his regiment's peacekeeping duties.

Rand had an excellent command of English and spoke it fluently and that, said Zeinab, allowed them to communicate freely without others around understanding what they were saying. 'She was the only one who could speak English and it made it easier for her to get closer "through words" to him,' she said.

Soon Rand began giving different and elaborate excuses to her family to enable her to continue her voluntary work. She persuaded her father that her work was vital in helping families. And she began paying daily visits to displacement camps, local aid agencies and hospitals in the hope of bumping into Paul.

'He used to tell her all about England. She told me his father had died from a disease and that it was a really sad story,' said Zeinab.

'She liked to speak about how couples could live together in his country. He told her that flowers could be found on every corner and he promised to take her one day to buy some in the streets of London. She was a fan of London and he told her about all the tourists attractions there.'

'But the thing she used to like talking about best was how he praised her beauty and her intelligence. She told me he called her "princess".'

Despite knowing how dangerous the consequences of her actions could be, and the punishment she faced if caught, her passion for Paul grew stronger, said Zeinab. 'She never did anything more than talk to him. She was proud to be a virgin and had a dream to give herself to the man she loved only after her marriage. But she was seen as an animal,' said Zeinab.

'What they did to her was ugly and pathetic. Rand was just a young girl with romantic dreams. She always kept her religion close to her heart. She would never even hurt a petal on a rose.'

Last year 133 women were killed in Basra - 47 of them for so-called 'honour killings', according to the Basra Security Committee. Out of those 47 cases there have been only three convictions for murder.

Since January this year, 36 women have been killed.
http://www.guardian.co.uk/world/2008/apr/27/iraq.military1

Is dat volk eigenlijk wel te helpen?
De Amerikanen hadden nooit zo'n bloedige burgeroorlog verwacht toen ze het land binnenvielen omdat het voor ons Westerlingen niet te bevatten is dat mensen zo barbaars kunnen zijn.

Zijn de Iraki's wel in staat om vreedzaam te leven of hebben ze echt een wrede dictator zoals Saddam nodig?
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:01:28 #2
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58416700
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:56 schreef ZureMelk het volgende:
De Amerikanen hadden nooit zo'n bloedige burgeroorlog verwacht toen ze het land binnenvielen
Dat is dan stom want ongeveer 100 jaar geleden was het hetzelfde tegen de Britten
[KNE]-Mod
pi_58416772
Yep, burgeroorlogen, wij Westerlingen kunnen ons dat niet voorstellen. Het is niet alsof Europa de afgelopen zestig jaar burgeroorlogen heeft gekend, ofzo, dus daarvan zouden we het niet kunnen leren.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:06:11 #4
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58416796
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:05 schreef Monidique het volgende:
Yep, burgeroorlogen, wij Westerlingen kunnen ons dat niet voorstellen. Het is niet alsof Europa de afgelopen zestig jaar burgeroorlogen heeft gekend, ofzo, dus daarvan zouden we het niet kunnen leren.
Ook nooit barbaarse oorlogen, of incestkelders hier.
[KNE]-Mod
pi_58416797
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:01 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat is dan stom want ongeveer 100 jaar geleden was het hetzelfde tegen de Britten
Er was een guerillastrijd tegen de bezetters, net als nu, alleen geen burgeroorlog. Volgens mij.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:06:42 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58416813
quote:

[..]

De Amerikanen hadden nooit zo'n bloedige burgeroorlog verwacht toen ze het land binnenvielen omdat het voor ons Westerlingen niet te bevatten is dat mensen zo barbaars kunnen zijn.

Zijn de Iraki's wel in staat om vreedzaam te leven of hebben ze echt een wrede dictator zoals Saddam nodig?
Jij bent toch zo'n idioot die sowieso van mening is dat 'we' het hele middenoosten maar plat moeten bombarderen!?

Het geval wat je aanhaalt is uiteraard diep tragisch, maar nogal hypocriet uit jouw mond...

Daarnaast is dit verhaal uiteraard erg schrijnend omdat we nu meer over het slachtoffer te weten komen. Ga je nu ook even alle achtergrondverhalen zoeken van onschuldige burgers, jongens, meisjes, oma's, opa's, vaders, moeders, neefjes, nichtjes, etc etc die zijn omgekomen door de bombardementen door de US!?

...of haal je dit nieuwsbericht alleen even aan om te laten zien hoe slecht die Irakezen allemaal zijn!?
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:08:33 #7
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58416854
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:06 schreef Monidique het volgende:

[..]

Er was een guerillastrijd tegen de bezetters, net als nu, alleen geen burgeroorlog. Volgens mij.
Ja, het lag toen wel ietsje anders, maar de situatie was wel vergelijkbaar als in dat de Britten het land "bevrijdden" en bevolking zich al snel tegen hen keerde omdat ze het daarna een beetje lieten afweten met de mensen vrij laten, als ik het goed heb. Overigens waren er ook toen volgens mij ook nog allerlei stammenconflicten die je op de juiste manier tegen elkaar moest uitspelen of proberen te sussen.
[KNE]-Mod
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:18:11 #8
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417042
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:05 schreef Monidique het volgende:
Het gaat er vooral om dat het burgers zijn die andere burgers de verschrikkelijkste dingen aandoen zonder dat daar een dwingende noodzaak toe bestaat.

De manier waarop dat in Irak gebeurt is voor het Westen al heel lang onvoorstelbaar.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_58417092
Massagraven met daarin de lichamen van etnische minderheden. Onvoorstelbaar.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:21:18 #10
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417104
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:06 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Jij bent toch zo'n idioot die sowieso van mening is dat 'we' het hele middenoosten maar plat moeten bombarderen!?

Het geval wat je aanhaalt is uiteraard diep tragisch, maar nogal hypocriet uit jouw mond...

Daarnaast is dit verhaal uiteraard erg schrijnend omdat we nu meer over het slachtoffer te weten komen. Ga je nu ook even alle achtergrondverhalen zoeken van onschuldige burgers, jongens, meisjes, oma's, opa's, vaders, moeders, neefjes, nichtjes, etc etc die zijn omgekomen door de bombardementen door de US!?

...of haal je dit nieuwsbericht alleen even aan om te laten zien hoe slecht die Irakezen allemaal zijn!?
Nee niet het hele Midden-Oosten is hetzelfde.
Voor Iran heb ik bijvoorbeeld nog de hoop dat de bevolking het Arabische juk van zich afwerpt en het weer een relatief vrij land wordt zoals het in het verleden ook geweest is.

De onschuldige burgerdoden door de bombardementen van de Amerikanen vallen helemaal in het niet bij wat de Irakezen zelf geflikt hebben tot nu toe.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:24:07 #11
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417149
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:20 schreef Monidique het volgende:
Massagraven met daarin de lichamen van etnische minderheden. Onvoorstelbaar.
Ik heb het niet in mijn tuin, jij wel?
Als jij doelt op WOII, dat was geen burgeroorlog.
Ik heb het over wat burgers elkaar aandoen zonder dat hun dat van hogerhand wordt opgelegd.
pi_58417177
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:24 schreef ZureMelk het volgende:
Ik heb het niet in mijn tuin, jij wel?
Dat zou verdacht zijn.
quote:
Als jij doelt op WOII, dat was geen burgeroorlog.
Ik heb het over wat burgers elkaar aandoen zonder dat hun dat van hogerhand wordt opgelegd.
Precies, onvoorstelbaar.

Nu moet ik toegeven dat al die praktijken met die elektrische boren en ledematen misschien wel een beetje overdreven zijn...
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:34:01 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_58417279
Het is niet onvoorstelbaar dat ze haar omgebracht hebben (nouja, althans, een eercultuur is zo volstrekt barbaars dat ik er niet eens cognitieve vermogens voor over heb, maar toch). Het echte probleem zit hem natuurlijk in de onwil de man te vervolgen, waarmee het OM en dus de overheid aangeeft erachter te staan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:35:29 #14
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58417295
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:34 schreef speknek het volgende:
Het is niet onvoorstelbaar dat ze haar omgebracht hebben (nouja, althans, een eercultuur is zo volstrekt barbaars dat ik er niet eens cognitieve vermogens voor over heb, maar toch). Het echte probleem zit hem natuurlijk in de onwil de man te vervolgen, waarmee het OM en dus de overheid aangeeft erachter te staan.
Juist.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:38:04 #15
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_58417348
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:34 schreef speknek het volgende:
Precies, door die man niet te vervolgen zijn vrouwen daar in principe vogelvrij.
Het gaat niet om die individuele schoft die dit gedaan heeft maar het hele systeem/de cultuur.
Het geeft aan dat de boel daar door en door verrot is.

Het trieste is dat er nog steeds cultuurrelativisten bestaan.
Mensen die vinden dat culturen gelijkwaardig zijn.
pi_58417383
De overheid bestaat daar uit fundamentalisten, het is niet zo ontzettend gek dat dergelijke praktijken getolereerd worden.
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:43:41 #17
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58417452
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:38 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat veel mensen het wetenschappelijk relativisme verwarren met een persoonlijk/moreel relativisme.
Wetenschappelijk kun je niet zeggend at het een beter of slechter is, maar moreel gezien kun je als persoon of samenleving natuurlijk wel heel goed zeggen dat dat een cultuur is met bepaalde waarden die wij afkeuren en die we graag veranderd zouden willen zien.

Ik ben niet zo voor het begrip "achterlijke cultuur", maar daarom kun je bepaalde praktijken nog wel walgelijk vinden, afkeuren en daar consequenties aan verbinden. (Ingrijpen op enigerlei wijze.)
[KNE]-Mod
  donderdag 1 mei 2008 @ 15:44:38 #18
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_58417468
als je dat meisje ziet, dan weet je gewoon dat er niks kwaads in zat; walgelijk wat mensen haar (en andere vrouwen) aandoet onder het mom van religie.
-Edit-

[ Bericht 23% gewijzigd door paddy op 01-05-2008 19:35:00 ]
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:15:03 #19
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58418112
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:38 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Precies, door die man niet te vervolgen zijn vrouwen daar in principe vogelvrij.
Het gaat niet om die individuele schoft die dit gedaan heeft maar het hele systeem/de cultuur.
Het geeft aan dat de boel daar door en door verrot is.

Culturen zijn niet gelijkwaardig, maar we moeten ook beseffen dat we gewoon andere normen en waarden hebben. We kunnen wel iedere andere cultuur aan gaan vallen waarvan wij vinden dat ze fout zitten, maar dan zitten WIJ net zo fout, door onze cultuur op te willen dringen.

Het is gewoon erg moeilijk. Ik persoonlijk geloof dat sommige culturen gewoon nog achterlopen, maar dat komt allemaal vanzelf. 100 jaar geleden was Nederland ook echt niet ideaal hoor, waar vrouwen nog geen stemrecht hadden etc. Dat moet allemaal gewoon vanzelf ontstaan en ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt. Dat moet je niet teveel 'pushen', want dan heb je dus juist de kans, zoals de afgelopen 20-30 jaar is gebeurt, dat men zich in die culturen gaan verzetten tegen de te snelle en opgedrongen modernisatie, en ze zich gaan vastklampen aan de eeuwenoude tradities en gebruiken van het land en het geloof etc.

Goed voorbeeld is China. Daar zijn ze nu zeg maar bezig met hun industriele revolutie, en dat moet je dan niet vergelijken met waar wij in het westen nu zijn in onze ontwikkeling. Daar moet gewoon nu door 1-2 generaties keihard gezwoegd worden opdat alle navolgende generaties allemaal goede en gelijke kansen zullen hebben. Daarmee wil ik niet goedpraten al die zaken die verkeerd zijn daar, maar je moet het gewoon in de context zien.

In principe wil ieder mensen gewoon hetzelfde: iemand om van te houden, een dak om onder te slapen, iedere dag voedsel, en dat hun kinderen het beter zullen hebben dan dat ze het zelf hadden. dat geld voor moslims, christenen, atheisten, chinezen, eskimo's afrikanen, etc...

Ik vind WEL dat we moeten ingrijpen als volken onderdrukt en misbruikt worden. Niet zoals dat in China het geval is, want daar heeft de regering het echt wel het beste voor voor het gehele volk, maar zoals dat bijvoorbeeld in N. Korea het geval is, of in sommige corrupte afrikaanse landen...

Het is een lastig onderwerp, dat snapt iedereen.
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:20:49 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_58418227
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 15:21 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Nee niet het hele Midden-Oosten is hetzelfde.
Voor Iran heb ik bijvoorbeeld nog de hoop dat de bevolking het Arabische juk van zich afwerpt en het weer een relatief vrij land wordt zoals het in het verleden ook geweest is.
Ja, onder de sjahs was het een waar en vrijheidslievend Paradijs

Niet dus...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:23:36 #21
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_58418278
Ze hebben daar wel wat grotere problemen, dan de dood van een meisje.

Get over it.....
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_58418484
quote:

[..]

Waarschijnlijk wel, maar niet door mensen die zichzelf willen helpen.
quote:
Bullshit, een burgeroorlog was voorspeld en is een logische gevolg van de situatie. Vervolgens hebben de VS er werkelijk alles aan gedaan om er een zooitje van te maken. Dat kan twee dingen betekenen, of de regering Bush is volslagen achterlijk, of de chaos creeert de gewenste mogelijkheid om het land leeg te plunderen en er op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler ook nog aan te verdienen.
quote:
Irak is bedacht om de bevolking te onderdrukken, je zet 3 bevolkingsgroepen bij mekaar in één land die elkaar niet mogen, en je bevoordeelt er 1 zodat die je helpt de andere twee te onderdrukken. Ideaal voor de kolonisator. En ja, zeker zo'n land heeft een dictator nodig. In tegenstelling tot de propaganda is het meest gebruikelijke alternatief voor dictatuur niet democratie, maar chaos en/of burgeroorlog.

Dus we kunnen wel krokodillentranen gaan huilen om dat meisje, zowel het feit dat het gebeurt en dat het niet bestraft wordt is de schuld van Bush en Blair.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 mei 2008 @ 16:39:23 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58418525
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:15 schreef Yi-Long het volgende:
Niet zoals dat in China het geval is, want daar heeft de regering het echt wel het beste voor voor het gehele volk
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:58:53 #24
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_58418856
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 16:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je kunt er veilig over straat, er is zeer veel aandacht voor onderwijs en sport, en corruptie en misdaad wordt keihard aangepakt.
Uiteraard zijn de persoonlijke vrijheden minder dan in een westers land (alhoewel onze media ook niet geheel objectief is), maar goed, ze zitten daar met een totaal andere situatie dan hier ...
Het grotere belang (het belang van het VOLK, gaat daar boven het individuele belang.
Daarnaast is de chinese overheid echt wel schuldig aan verschrikkelijke misdaden tegen individueen, en dat zou ook keihard veroordeeld en aangepakt moeten worden... maar voor 99% van de chinese bevolking is de huidige chinese regering gewoon goed bezig.
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:13:25 #25
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_58419095
POL => NWS.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: