ja maar zo komen alle verschikkelijke, ondekbare, onmenselijke crimes aan het licht. als ze ooit aan het licht komen.quote:Op maandag 28 april 2008 22:40 schreef Oblivion het volgende:
@ Aventura: Die gedachte maakt me helemaal triest.....
Dat lijkt me erg waarschijnlijkquote:Op maandag 28 april 2008 22:35 schreef Aventura het volgende:
Dit soort dingen zet me altijd aan het denken. Hoeveel van deze kelders zijn er??? Hoeveel speelt zich af achter gesloten deuren, waarvan wij het ons in onze ergste nachtmerries niet konden voorstellen? Topje van de ijsberg denk ik, dit.
quote:Op maandag 28 april 2008 19:36 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Heb het verder nog niet gelezen maar de meisjes beneden en de jongetjes naar boven lijkt mij . Opa had niets aan zijn kleinzoons, hij viel waarschijnlijk op poesjes
Nee, alleen de dochter van negentien was beneden en twee jongens van 18 en 5. Weet niet of het meisjes of jongens waren die gewoon boven in het huis bij de ingenieur leefden. Denk ook meisjes, maar dat is alleen maar gissen. Kon ik niet uit de informatie halen. Hij heeft een gedeeltelijke bekentenis afgelegd..quote:Een 19-jarig meisje en twee jongens van 18 en 5 jaar, leefden sinds hun geboorte samen met hun moeder in de kelder en hebben waarschijnlijk nooit daglicht gezien.
Klopt..staat ook in die link.quote:Op maandag 28 april 2008 22:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een elektronisch slot waar alleen hij de code van kent scheelt natuurlijk ook, zeker als hij idd zo autoritair is.
Dat van die kelders heeft ze vast wel gemerkt maar hoe zou ze moeten weten wie er in die kelders zat(en)?quote:Op maandag 28 april 2008 22:55 schreef Pupp3t het volgende:
Die vrouw van Fritz MOET er toch iets van gemerkt hebben. Kelders die uitgegraven moeten worden, aanleg van leidingen,betegelen van die hele zooi en wat al niet meer.
Tenzij je natuurlijk wel weet wat er aan de hand is ,maar 't niet wil zien..
Verdomme, ik kan 't nog steeds niet geloven. 24 jaar !!
quote:Over the years Elisabeth gave birth to three boys and three girls aged from five to 19. The sex of the dead twin, who would be 12 if alive, is not known.
Three of the children - Kerstin, Stefan, 18, and Felix, five - have lived their entire lives in the cellar. They have never seen daylight. The other three - Lisa, 15, Monika, 14, and Alexander, 12 - were cared for by Joseph and Rosemarie.
Alsof hij dacht dat Elizabeth mee zou doen met de leugen ofzo? En ook vreemd dat het hele verhaal pas 9 dagen nadat die Kerstin op de stoep was gevonden, uitkwam. Het is toch heel raar dat iemand die 24 jaar vermist is, opeens terugkomt om een inmiddels 19-jarig kind op de stoep van haar ouderlijk huis te dumpen. In die tijd zou je denken dat iemand zelf een leven zou hebben opgebouwd en/of dat die 'sekte' wel geholpen zou hebben.quote:Under questioning the sordid story emerged. According to a police statement, Joseph had freed Elisabeth, Stefan and Felix from the cellar, telling his wife that his daughter had come back to them.
He allegedly claimed that sick Kerstin had been left unconscious on his doorstep on April 19.
Hoezo raar verhaal?quote:Op maandag 28 april 2008 23:24 schreef Aventura het volgende:
Ik vind dit deel ook zo raar:
[..]
Alsof hij dacht dat Elizabeth mee zou doen met de leugen ofzo? En ook vreemd dat het hele verhaal pas 9 dagen nadat die Kerstin op de stoep was gevonden, uitkwam. Het is toch heel raar dat iemand die 24 jaar vermist is, opeens terugkomt om een inmiddels 19-jarig kind op de stoep van haar ouderlijk huis te dumpen. In die tijd zou je denken dat iemand zelf een leven zou hebben opgebouwd en/of dat die 'sekte' wel geholpen zou hebben.
Stel dat zoiets je overkomt, als kind die niet beter weet, ok.quote:Op maandag 28 april 2008 18:22 schreef shmoopy het volgende:
Je kunt het allemaal zo gek niet verzinnen of het gebeurt.
Ik vraag me af hoe bizar dat moet zijn om na 24 jaar weer eens in de buitenlucht te staan, en hoe lang je moet wennen aan het feit dat je zelf mag weten waar je gaat of staat.
Zonder hulpquote:Op maandag 28 april 2008 18:50 schreef Loedertje het volgende:
[..]
En tussendoor verkracht worden, je eigen dochter(s) misschien ook nog wel laten verkrachten en bevallen van 7 kinderen
"met het oog op morgen - Radio 1" was er sprake van 3 verbouwingen.quote:Op maandag 28 april 2008 22:55 schreef Pupp3t het volgende:
Die vrouw van Fritz MOET er toch iets van gemerkt hebben. Kelders die uitgegraven moeten worden, aanleg van leidingen,betegelen van die hele zooi en wat al niet meer.
Tenzij je natuurlijk wel weet wat er aan de hand is ,maar 't niet wil zien..
Verdomme, ik kan 't nog steeds niet geloven. 24 jaar !!
Had het toch al, Hitler kwam daar vandaan.quote:Op dinsdag 29 april 2008 10:28 schreef pinow het volgende:
Oostenrijk krijgt wel een slecht imago zo.
Oké...slechter danquote:Op dinsdag 29 april 2008 10:33 schreef Deliah het volgende:
[..]
Had het toch al, Hitler kwam daar vandaan.
Dat is het vreemde aan de situatie. Die Natasha was 10 jaar toen ze werd ontvoerd, een kind. Zij probeerde, en slaagde er uiteindelijk in, te vluchten. Deze meid was blijkbaar 18, een volwassen persoon volgens de meeste maatstaven. Er is dus waarschijnlijk wel meer aan de hand met die vrouw dan nu wordt gepubliceerd.quote:Op dinsdag 29 april 2008 01:02 schreef zhe-devilll het volgende:
Stel dat zoiets je overkomt, als kind die niet beter weet, ok.
Maar zij die dochter wist beter, was al buiten geweest etc.
In afrika en azie gebeurd dit natuurlijk nietquote:Op dinsdag 29 april 2008 11:24 schreef nikk het volgende:
Achterlijke Europeanen.
Ze was 18? Ze was toch 11 jaar oud toen ze daar in die kelder opgesloten werd?quote:Op dinsdag 29 april 2008 10:59 schreef Qomolangma het volgende:
[..]
Dat is het vreemde aan de situatie. Die Natasha was 10 jaar toen ze werd ontvoerd, een kind. Zij probeerde, en slaagde er uiteindelijk in, te vluchten. Deze meid was blijkbaar 18, een volwassen persoon volgens de meeste maatstaven. Er is dus waarschijnlijk wel meer aan de hand met die vrouw dan nu wordt gepubliceerd.
nope, staat er alleen wat vreemd maar het is een en dezelfde vrouw ..quote:Op maandag 28 april 2008 19:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hij is dus niet meer met Elisabeth 's moeder getrouwd ? Heeft hij wel samen met zijn nieuwe vrouw de kinderen van zijn dochter geadopteerd ? Of wonen die kinderen bij hun echte oma ? Kan ik me eiegenlijk niet voorstellen dit lijkt me een figuur die de controle niet graag uit handen geeft.
nou, al doorklikkend op de links bij de eerste paar posts in dit topic kom ik nu dit tegenquote:Ik hoop dat hij héél erg oud word en altijd gevangen blijft zitten![]()
Dat de verdachte de code voor de deur gegeven heeft is 'misschien het eerste signaal van een stellingname taz de beschuldigingen' zei Polzer. Daarvoor heeft de vroegere elektrotechnicus alleen een zijdelinkse opmerking gemaakt dat hij medelijden heeft met zijn familie. Daarna wou hij wel trouwens wel weer zijn rust hebbenquote:Dass der Verdächtige den Türcode verraten habe, sei "vielleicht das erste Signal, zu den Vorwürfen, Stellung zu nehmen", sagte Polzer. Zuvor habe der frühere Elektrotechniker nur in einer Randbemerkung gemeint, dass ihm seine Familie leidtäte. Danach habe er allerdings wieder seine Ruhe haben wollen.
nee, zij was 11 toen het misbruik begon, opgesloten werd zij pas toen zij 18 was/werdquote:Op dinsdag 29 april 2008 11:31 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ze was 18? Ze was toch 11 jaar oud toen ze daar in die kelder opgesloten werd?
Misschien was ze ook wel nieuwsgierig, maar was de angst voor die tiran groter.quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:03 schreef Misstique het volgende:
Wat een gruwelijk verhaal dit..
En je kan mij niet vertellen dat zn vrouw gedurende 24 jaar nooit de kelder in wilde gaan om te kijken wat manlief daar uitspookte al die tijd..
http://depers.nl/UserFile(...)r.oostenrijk.178.jpg Een link van een plaatje die de indeling van die kelder laat zien. De kelder is 1.70 hoog.quote:Het gebruik van geweld spreekt hij tegen. Enige vorm van berouw toont Fritzl niet na zijn gedetailleerde bekentenis. Volgens de politie is Fritzl dominant, autoritair, uitzonderlijk intelligent en een man met verhoogde seksuele potentie.
Goede planning dan. Kelder met een badkamer en dan een hoogte van 1,70m? Daar kan je niet eens fatsoenlijk staan.quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:44 schreef Darklight het volgende:
Die kelders bestonden al toen dat huis werd gebouwd dacht ik gister te horen. Ws al sinds de jaren 60
Hitler gaf niet zozeer Oostenrijk een slecht imago, als wel Duitsland.quote:Op dinsdag 29 april 2008 10:33 schreef Deliah het volgende:
[..]
Had het toch al, Hitler kwam daar vandaan.
zonder licht groei je toch niet zo lang.quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:46 schreef Deliah het volgende:
[..]
Goede planning dan. Kelder met een badkamer en dan een hoogte van 1,70m? Daar kan je niet eens fatsoenlijk staan.
Volgens de Pers was een bouwvergunning afgegeven in de jaren 70quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:44 schreef Darklight het volgende:
Die kelders bestonden al toen dat huis werd gebouwd dacht ik gister te horen. Ws al sinds de jaren 60
quote:De gemeente gaf Josef in de jaren zeventig een bouwvergunning omdat hij destijds verklaarde een atoombunker te willen bouwen, zo meldt de nieuwssite Kurier.
Dat is de grootste truuc van ons Oostenrijkers.quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:49 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Hitler gaf niet zozeer Oostenrijk een slecht imago, als wel Duitsland.
Liever deze reacties van onbegrip en woede, dan onverschilligheid.quote:Op dinsdag 29 april 2008 12:58 schreef floris.exe het volgende:
Wat een verschrikkelijke toestand. Je moet er toch niet aan denken zelf op een dergelijke manier 24 jaar van je leven te moeten slijten. Stel je zelf eens voor. Je zit opgesloten in een kelder en dan hoor je de deur 's nachts geopend worden door de man waarvan je weet waarvoor hij komt en je kunt geen kant uit. Echt verschrikkelijk.
Maar de reacties zijn aan de andere kant ook weer zo voorspelbaar.
"De wereld heeft geschokt gereageerd."
"Hoe kan zoiets nu gebeuren?"
"De Jeugdzorg is verantwoordelijk!"
"Oostenrijk is een ziek land, dit is al de tweede zieke zaak!"
"De buren hadden beter moeten opletten!"
"Die man moet zonder verdoving worden gecastreerd en voor eeuwig in een donker kamertje opgesloten worden!"
Stuk voor stuk uitermate onzinnige reacties. Zo gaat dat altijd bij in dit soort gevallen. Mensen redeneren als kippen zonder koppen. Waarom is dat toch, dat mensen niet nadenken over hoe ze reageren? Ik snap het niet.
quote:Op dinsdag 29 april 2008 13:32 schreef alsem het volgende:
wat mij betreft vergassen en vergeten we dat hele gezin, dit is gewoon te ziek voor de werkelijkheid
Jeps, in deze topic zelfsquote:Op dinsdag 29 april 2008 14:13 schreef DANILXL het volgende:
heeft iemand foto's, plaatjes vd indeling en toegang tot de kelder?
Da's wel een beetje een drastische oplossing hoorquote:Op dinsdag 29 april 2008 13:32 schreef alsem het volgende:
wat mij betreft vergassen en vergeten we dat hele gezin, dit is gewoon te ziek voor de werkelijkheid
Inderdaad, dan heb je ook wel een bord voor de kopquote:Op zondag 27 april 2008 19:07 schreef Majar het volgende:
[..]
Nederlandse samenvatting
[..]
Trouw
Hoe is het mogelijk dat die vrouw 24 jaar in een kelder heeft gezeten, met kinderen en al? Het kan toch nooit dat die grootmoeder van niks wist.
mwoah weet eigenlijk wel genoegquote:Op dinsdag 29 april 2008 19:52 schreef Arcee het volgende:
Bah, wat is dit een onvoorstelbaar ranzig verhaal.
Die arme mensen.
Ik ben wel benieuwd naar hun verhalen. Vraag me af of we die ooit te horen zullen krijgen.
Ik bedoel qua dat ze zolang geen (of zelfs nooit) contact met de buitenwereld hebben gehad.quote:
Nou als dat echt zo is begrijp ik niet dat Elisabeth niet ook een hoop lawaai is gaan maken.....quote:Op dinsdag 29 april 2008 19:42 schreef cinnamongirl het volgende:
De reden van het feit dat drie van de zes kinderen 'boven' mochten leven bij Josef, de moeder en Elizabeth's broers en zussen, is dat deze kinderen veel lawaai maakten en de situatie daardoor dus ontdekt had kunnen worden.
vanaf nu zul je vooral horen dat hun huid niet bestand is voor zon en dat hun botten bros zijn. wat hoor je nog van dat vorige slachtoffer dat 8 of iets minder jaar had opgesloten gezeten?quote:Op dinsdag 29 april 2008 19:52 schreef Arcee het volgende:
Bah, wat is dit een onvoorstelbaar ranzig verhaal.
Die arme mensen.
Ik ben wel benieuwd naar hun verhalen. Vraag me af of we die ooit te horen zullen krijgen.
angst...quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nou als dat echt zo is begrijp ik niet dat Elisabeth niet ook een hoop lawaai is gaan maken.....
Dat was anders, die kwam ook wel eens buiten. Nou ja, iig 1 keer toen ze vluchtte maar volgens mij ook wel vaker.quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:05 schreef zoalshetis het volgende:
wat hoor je nog van dat vorige slachtoffer dat 8 of iets minder jaar had opgesloten gezeten?
Is dat zo, heb je dat uit een betrouwbare bron of is dat speculatie ? Want als ik zo lees dat die oorspronkelijke kelder uitgebouwd schijnt te zijn in de loop der tijd vraag ik me af of er niet sprake was van ruimtegebrek daar beneden, mogelijk/waarschijnlijk een combinatie van die 2 factoren ?quote:Op dinsdag 29 april 2008 19:42 schreef cinnamongirl het volgende:
De reden van het feit dat drie van de zes kinderen 'boven' mochten leven bij Josef, de moeder en Elizabeth's broers en zussen, is dat deze kinderen veel lawaai maakten en de situatie daardoor dus ontdekt had kunnen worden.
Tja, ik weet niet wat 24 jaar gevangenschap en verkrachting door je eigen vader met je doet maar het lijkt me in ieder geval niet onwaarschijnlijk dat ze zich niet durfde te verzetten.quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nou als dat echt zo is begrijp ik niet dat Elisabeth niet ook een hoop lawaai is gaan maken.....
Ik zag het net op RTL nieuws!quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Is dat zo, heb je dat uit een betrouwbare bron of is dat speculatie ?
quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:08 schreef moussie het volgende:
tenzij je inmiddels zo verknipt bent dat je nog niet eens kan bedenken dat je weg wil ?
ik heb het meer over de moeder, dat die toen ze op haar 18de daar werd opgesloten na jaren misbruik al zo murw was dat ze niets durfde te doen, of het in het begin wel geprobeerd heeft maar jaren later, toen haar eerste kind werd geboren, de hoop al had opgegeven omdat er niemand reageerde ?quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
wat denk je zelf met kinderen die nooit daglicht hebben gezien?
dat die moeder zielig is... ja. maar haar kinderen. die nooit daglicht hebben gezien net zo hard.quote:Op dinsdag 29 april 2008 21:04 schreef moussie het volgende:
[..]
ik heb het meer over de moeder, dat die toen ze op haar 18de daar werd opgesloten na jaren misbruik al zo murw was dat ze niets durfde te doen, of het in het begin wel geprobeerd heeft maar jaren later, toen haar eerste kind werd geboren, de hoop al had opgegeven omdat er niemand reageerde ?
Wie weet heeft die vader haar wel toegestaan om kinderen te krijgen omdat zij gek werd van eenzaamheid ? Wie weet is die meid van 19 wel niet haar eerste kind ?
Echt waar, ik vind dit een horror-verhaal, volgens mij zou zelfs Hitchcock hiervan griezelen
Dubbelrol werd Josef Fritzl teveelquote:Om hen voor de publiciteit te beschermen, overweegt de deelstaat de kinderen een nieuwe identiteit te geven. De drie ondergronds levende kinderen zijn nog niet bij de burgerlijke stand gemeld, en ook geen Oostenrijks staatsburger.
Die mag van mij in het guinness book als minst nieuwsgierige vrouw ter wereld.quote:Op dinsdag 29 april 2008 22:01 schreef zoalshetis het volgende:
het raarste is natuurlijk dat de vrouw van meneer niets gemerkt heeft![]()
ondanks de vele geadopteerde kinderen.
klopt. is de woede van de mensen die er verder niks mee te maken hebben dan erger dan het verotte leven ipv. moord?quote:Op dinsdag 29 april 2008 22:04 schreef deedeetee het volgende:
Met het jongetje van 5 kan het nog best goed komen maar de oudste jongen die nu 18 is.
Nooit kunnen fietsen, nooit kunnen rennen, nooit uit een boom kunnen vallen...
Geen zon,geen regen, geen frisse lucht.
Nooit ruzie kunnen hebben met de halve klas.
Nooit kunnen verdwalen in een warenhuis en zijn moeder kwijtraken.
En ga zo maar door. Wat die allemaal gemist heeft kan hij nooit meer inhalen.
Ergens had hij er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de pasgeboren kindjes allemaal te verbranden zoals hij met die ene heeft gedaan die dood ging, eigenlijk heel vreemd dat hij ze heeft laten *leven*.quote:Op dinsdag 29 april 2008 19:42 schreef cinnamongirl het volgende:
denk dat het te maken heeft met zijn sexuele voorkeurquote:Op dinsdag 29 april 2008 23:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ergens had hij er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de pasgeboren kindjes allemaal te verbranden zoals hij met die ene heeft gedaan die dood ging, eigenlijk heel vreemd dat hij ze heeft laten *leven*.
Dat pasgeboren kindje was al dood toch?quote:Op dinsdag 29 april 2008 23:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ergens had hij er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de pasgeboren kindjes allemaal te verbranden zoals hij met die ene heeft gedaan die dood ging, eigenlijk heel vreemd dat hij ze heeft laten *leven*.
Lees jij welquote:Op woensdag 30 april 2008 01:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat pasgeboren kindje was al dood toch?
Ze zetten helemaal niet aan tot denken en handelen. Sterker nog, ze zetten aan tot alleen maar meer onzinnig gewauwel. Je denkt dat er zich niets begeeft tussen dergelijke reacties van onbegrip en woede en onverschilligheid? Ik wel, namelijk realistische reacties. Je denkt toch niet werkelijk dat dergelijke reacties van onbegrip en woede en de druk van de media leiden tot een verbetering van de situatie of een voorkoming van soortgelijke gevallen in de toekomst? Natuurlijk niet, een gek is een gek en die gaat gewoon zijn gang.quote:Op dinsdag 29 april 2008 13:06 schreef pinow het volgende:
[..]
Liever deze reacties van onbegrip en woede, dan onverschilligheid.
Het zijn niet direct slimme/correcte reacties, maar ze zetten wel aan tot denken/handelen.
Druk van de media kan ook positieve gevolgen hebben.
quote:Op dinsdag 29 april 2008 20:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vanaf nu zul je vooral horen dat hun huid niet bestand is voor zon en dat hun botten bros zijn. wat hoor je nog van dat vorige slachtoffer dat 8 of iets minder jaar had opgesloten gezeten?
niks hoor je verder.
quote:Terwijl de doodzieke Kerstin (19) in het ziekenhuis nog in coma wordt gehouden, zijn haar broers en zusjes met hun moeder en grootmoeder opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis in Amstetten. Daar worden de twee kinderen die onder de grond opgroeiden en de drie kinderen die bovengronds leefden, langzaam met elkaar vertrouwd gemaakt. Hoewel hij nooit naar school is geweest, kan de 18-jarige Stephan lezen en schrijven. Ondanks het gebrek aan zonlicht lijden hij en zijn broertje Felix (5) niet aan vitamine D-gebrek, dat rachitis (vergroeiingen door weke botten) kan veroorzaken
bronquote:Moeder in tranen tegen incestdochter: "Sorry, ik wist het niet"
Elisabeth Fritzl en haar moeder Rosemarie.
Je houdt het niet voor mogelijk, maar toch is het horrorhuis van de Fritzls in Oostenrijk akelige realiteit. Na 24 jaar opsluiting in de kelder van de ouderlijke woonst werd dochter Elisabeth Fritzl (42) gisteren plots verenigd met haar moeder Rosemarie (69). De drie kinderen die 'boven' mochten opgroeien zagen voor het eerst in hun leven hun twee broers uit de kelder. Dramatische, hartverscheurende emoties. Moeder-grootmoeder Rosemarie barstte in tranen uit voor haar dochter: "Sorry, ik wist hier niks van".
Vondelingetjes
Onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, dat moeder Rosemarie niets wist van het dubbelleven dat haar man Josef - bijgenaamd het incestmonster - een kwarteeuw in haar eigen huis leidde. Ze legde er zich blijkbaar gedwee bij neer dat de kelder, het atelier van de vader des huizes, verboden terrein was. Ook drie vondelingetjes voor de deur later ging bij niemand een lichtje branden, ook niet bij het gerecht dat Josef Fritzl in de jaren '70 al eens had laten brommen voor poging tot verkrachting.
Lijkje in de oven
Met zijn bloedeigen dochter Elisabeth, die hij opsloot in de kelder, bleef het niet bij pogingen. 24 jaar lang werd ze door haar vader verkracht, en baarde ze zeven kinderen van hem. Eentje stierf: Weg ermee, de oven in, was de reactie van het incestmonster. Met zijn vrouw Rosemarie verwekte de horrorvader ook zeven kinderen. DNA-onderzoek wees inmiddels uit dat Josef wel degelijk de vader is van Elisabeths zes kinderen die nog in leven zijn. Haar dochter Kerstin (19) - door wie de mensonterende bal aan het rollen ging - verkeert nog altijd in levensgevaar.
Tranenvloed
Lisa (16), Monika (14) en Alexander (12) waren de twijfelachtige 'gelukkigen' die werden geadopteerd door hun grootmoeder en (groot)vader. Zij groeiden enigszins 'normaal' op, alleszins in het huis zelf, BOVEN en niet IN de kelder dus. Voor het eerst in hun leven kregen ze hun broers Stefan (18) en Felix (5) te zien, van wier bestaan ze dus niet eens afwisten. Dat gebeurde tijdens de familiereünie, waarbij Rosemarie, Elisabeth en alle kinderen aanwezig waren. "Een emotionele tranenvloed. Voor de broers uit de kelder was het lastig. Ze spreken niet zo duidelijk als hun broer en zussen, maar ze konden zich toch uitdrukken", zei de politie.
Slot aan binnenkant
De hele familie wordt intens professioneel begeleid in een ziekenhuis. Hun kamer is voorzien van een slot aan de binnenkant, zodat ze hun eigen vrijheid kunnen controleren.
Briefjes schrijven
Over Josef Fritzl zei kolonel Franz Polzer, hoofd van het onderzoek, dat hij niets uit de weg ging om zijn familie, kennissen en iedereen om de tuin te leiden. Zo liet Fritzl zijn dochter Elisabeth briefjes schrijven als zou ze bij een sekte verzeild zijn geraakt. Zo werden ook de vondelingen verklaard. "Niks wijst op medeplichtigheid vanwege zijn vrouw Rosemarie", besluit Polzer. (jv)
Zijn atelier?quote:
de vraag was in deze waarom er geen lawaai werd gemaakt, als er 3 kinderen boven 'mochten' wonen omdat teveel herrie de buren had kunnen waarschuwen is het toch een logische vraag waarom de achterblijvers niet met elk voor de hand liggend middel stampij hebben gemaakt, en dan met name moeders, die weet immers dat er zoiets als een buitenwereld bestaat, haar kinderen kennen alleen maar die kelderquote:Op dinsdag 29 april 2008 21:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat die moeder zielig is... ja. maar haar kinderen. die nooit daglicht hebben gezien net zo hard.
![]()
![]()
ik vermoed dat hij haar 'toestond' om een kind te krijgen omdat zij anders gek zou zijn geworden van eenzaamheid na 5 jaar alleen in die kelder .. zou me niets verbazen als die ouwe nog meent ook dat dat 'humaan' was van hemquote:Op dinsdag 29 april 2008 23:52 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als dát menselijk is, dan wens ik daar afstand van te doenquote:Op woensdag 30 april 2008 03:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
De menselijke geest heeft rare spelonken blijkt weer eens.
1 Kind is te begrijpen maar 7X is wel wat teveel van het goede.quote:Op woensdag 30 april 2008 12:12 schreef moussie het volgende:
[..]
ik vermoed dat hij haar 'toestond' om een kind te krijgen omdat zij anders gek zou zijn geworden van eenzaamheid na 5 jaar alleen in die kelder .. zou me niets verbazen als die ouwe nog meent ook dat dat 'humaan' was van hem
ben ik nou gek of is het op zijn minst verdacht dat zijn eigen vrouw niet in zijn "atelier" mag komenquote:
quote:Huurder incesthuis hoorde 12 jaar geklop maar deed niets
Een huurder die 12 jaar lang boven de kelder woonde waar Josef Fritzl zijn dochter Elisabeth opsloot en verkrachtte, zegt dat hij 's nachts vreemde geluiden hoorde en zag hoe het incestmonster met een kruiwagen eten bracht als het donker was. Hij ondernam echter geen enkele actie. Alweer een verrassende nieuwe wending in het al zo onwaarschijnlijke Oostenrijkse horrorverhaal.
Klok terugdraaien
Alfred Dubanovsky (42) wist dat Josef Fritzl zijn dagen doorbracht in de kelder en iedereen verbood nog maar in de buurt ervan te komen. Toch kwam het niet in hem op dat er iets ongewoons aan de gang was. "Ik wou dat ik de klok kon terugdraaien. Alle tekenen waren daar, maar ik herkende ze niet. Wie zou ooit gedacht hebben dat zoiets vreselijks zich afspeelde onder mijn voeten? Ik zal er de rest van mijn leven spijt over hebben."
Gesofisticeerd alarm
Dubanovsky trok een jaar geleden uit het huis en werkt nog altijd in het tankstation vlakbij de woonst van de Fritzls. "De huisbaas liet geen enkele huurder van zijn acht flatjes in de buurt van de kelder of de achtertuin komen", zegt hij. "Hij waarschuwde ons dat de kelder beveiligd was met een gesofisticeerd elektronisch alarmsysteem. Wie zich toch op het verboden terrein waagde, werd onmiddellijk het huis uitgestuurd."
Eten met kruiwagen
"Hij bracht eten en andere boodschappen met een kruiwagen naar de kelder, altijd 's nachts. Soms hoorde ik geklop uit de kelder dat ik niet kon thuisbrengen. Ik had nooit kunnen bevroeden waartoe deze man allemaal in staat was."
Bang van politie
"Als de politie ter sprake kwam, raakte hij onmiddellijk in paniek", gaat Dubanovsky verder. "Bij een dispuut over wie de herstellingskosten van een deur zou betalen, bond hij direct in toen ik dreigde met een rechtszaak."
Zes jaar bouwwerken
Fritzl bouwde zes jaar aan zijn "sekskelder". Hij volgde daarbij nauwlettend alle bouwvoorschriften. Elisabeth was zijn favoriete dochter omdat ze zo knap was. Hij begon haar te verkrachten toen ze 12 was en wou haar niet verliezen. De kelder was zijn afschuwelijke en tegelijkertijd ontzettend uitgekookte manier om haar bij zich te houden.
Fritzl kon zich alleszins nog goed amuseren op vakantie in Thailand, terwijl zijn dochter en diens kinderen in de kelder opgesloten zaten. Dat kan u hier zien.
duidelijk is wel waarom hij naar tailand op vakantie gingquote:
Kruiwagens VOL met eten werden opgeslagen in *die kelder* (een voorraad was er dus blijkbaar altijd)quote:Op woensdag 30 april 2008 15:28 schreef GewoneMan het volgende:
maar dat roept 1 belangrijke vraag op, wie gaf de kinderen in de kelder te eten? of konden die kinderen hun eigen eten pakken in de vakantie?
quote:Op woensdag 30 april 2008 13:58 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ben ik nou gek of is het op zijn minst verdacht dat zijn eigen vrouw niet in zijn "atelier" mag komenniet gestoord willen worden als je aan het "werk" bent is nog te verklaren maar een echt verbod? zeker met zijn verleden
![]()
Hij zal zijn partner en kinderen ook wel hebben verboden om daar te komen, dat is MIJN schuur, het is een atoomkelder voor als er ooit oorlog uitbreekt, er zitten sloten op dus aannemelijk dat je daar niet binnen mag komen, tijdens de bouw zal ze alles misschien wel hebben mogen zien, daarna is het hermetisch afgesloten voor *als de bom valt*.quote:"De huisbaas liet geen enkele huurder van zijn acht flatjes in de buurt van de kelder of de achtertuin komen", zegt hij. "Hij waarschuwde ons dat de kelder beveiligd was met een gesofisticeerd elektronisch alarmsysteem. Wie zich toch op het verboden terrein waagde, werd onmiddellijk het huis uitgestuurd
die klop geluiden vanuit de kelder geloof ik niet zo. dat was zwaar geisoleerd en zonder die islolatie had zijn geheim geen 24 jaar geduurt.quote:Op woensdag 30 april 2008 15:49 schreef Loedertje het volgende:
Er waren 8 gehuurde flatjes , in die 24 jaar is er geen enkel huurder die iets heeft gedaan, mogelijk dat je gewoon denkt dat het 1 van je buren is die s'nachts klopgeluiden maakt
dat is helemaal niet vreemd dat kind heeft nooit op school gezeten. je kan van radio en tv wel een en ander leren (met name spreken vermoed ik) maar echt de nederlandse taal beheersen lijkt me niet zeker niet in lezen en schrijvenquote:Op woensdag 30 april 2008 15:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is ook vreemd dat die jongen van 18 niet gewoon normaal kan lezen,schrijven en spreken...
7 kinderen dus ik vermoed van welquote:Op woensdag 30 april 2008 16:04 schreef floris.exe het volgende:
Ik las dat hij Elisabeth had uitgekozen omdat ze zo knap was. Ging het hem dan echt puur om het bevredigen van de seksuele lust?
Ze ziet er anders uit als een gingerkid op die fotoquote:Op woensdag 30 april 2008 16:04 schreef floris.exe het volgende:
Ik las dat hij Elisabeth had uitgekozen omdat ze zo knap was. Ging het hem dan echt puur om het bevredigen van de seksuele lust?
Hier ziet ze er anders erg leuk uit naar mijn mening:quote:Op woensdag 30 april 2008 16:04 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ze ziet er anders uit als een gingerkid op die foto
ja, daar ziet ze er wel schattig uit, maar daar zie je dan ook niet dat ze rood haar heeftquote:Op woensdag 30 april 2008 16:07 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Hier ziet ze er anders erg leuk uit naar mijn mening:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |