abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58295763
Linkje naar het vorige topic: [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #6!

Wat is een beginner? Een beginner is iemand die ergens mee begint. Maar als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik ook met foto's maken. Toch mag ik me geen beginner meer noemen is democratisch besloten. Beginnen met fotografie als bezigheid dan? Ja, over die context hebben we het. Fotograferen is namelijk heel veel doen. Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen doen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste. Fouten maken is niet erg, doen we allemaal.

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:
  • Ga op de grond liggen
  • Pak een keukentrap
  • Draai je cam eens wat schuin
  • etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:
    Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:
  • Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

Laatste foto's:
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 20:15 schreef MarkG het volgende:
    Hopelijk hebben jullie wat commentaar!

quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 02:39 schreef Timmos het volgende:
    Hm, wat neer té gooien.. Wat verschillende onderwerpen.. Met mijn D40, klein maandje oud..

1.

Contrast errûg opgekrikt

2.

3.
    En commentaar:
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 09:12 schreef Elefes het volgende:

[..]

Mooie foto, goed gezien, mooie kleuren. De persoon zou nog iets verder op de foto mogen staan. Het wordt nu een beetje druk bovenin, je zou ook aan de bovenkant er nog een stukje af kunnen halen (zodat er twee van de "bollen" op de grond zichtbaar zijn. Maar goed gezien, en mooie plaat
    [..]

De eerste vind ik het mooiste. Het stuk licht middenin is wel erg overbelicht nu, dat is jammer. Maar de rest van de foto heeft zeker niet teveel contrast. Aan de onderkant is een mooie spiegeling te zien, daarvan had je nog wel iets meer in beeld mogen nemen. Verder mooie foto.
    De tweede en derde vind ik wat minder. Onderwerpen staan midden op de foto, het zijn drukke beelden waarbij je niet goed weet waar je naar moet kijken. Bij allebei de foto's kun je nog veel verbeteren wat betreft standpunt en compositie (wat minder recht-toe, recht-aan). De derde foto heeft ook een niet zo mooie achter-/ondergrond (de witte tegels) en het flitslicht is hier jammer.
    En de foto's die nog niet beoordeeld zijn:
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 18:51 schreef XrAiDeN het volgende:
    Vandaag weer een aantal kiekjes geschoten.

Nr.1

Nr.2

[ Bericht 4% gewijzigd door Elefes op 25-04-2008 09:31:26 ]
  • The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 25 april 2008 @ 11:01:49 #2
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_58297692
    @XrAiDeN

je bloem heeft een mooie scherptediepte, alleen jamemr dat hij een beetje uitgebeten is. heb je deze foto verscherp in een programma?

je vogel doet me niet zoveel, het hek is scherp en de vogel niet, jammer
    wel ook hier weer een lekkere scherptediepte
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      vrijdag 25 april 2008 @ 14:50:01 #3
    193875 thloreg
    seni seviyorum NL & TR
    pi_58303515
    Mischien niet direct te maken met eerder geplaatste foto's maar als tip mischien wel aardig. In het nieuwe magazine Foto-Video is een uitgebreide Photoshop CS3 uitleg met allerlei tips hoe foto's e.d. beter te maken. Overzichtelijk en mooi. Kortom: Kopen.
    Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
      vrijdag 25 april 2008 @ 20:27:31 #4
    51435 mrSPLIFFY
    Its evolution baby!!
    pi_58309375
    goeie tip!! bedoel je deze???
    kan je em gelijk online bestellen!!

http://www.fnl.nl/chipfot(...)foto-video-digitaal/
    ☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
    Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
    pi_58351158

Vind dit een mooie! Wilde m graag met jullie delen
      maandag 28 april 2008 @ 00:43:50 #6
    150677 PKfotografie
    www.fotobijbestellen.com
    pi_58372560
    Hoe zou deze foto beter kunnen? Hij is onbewerkt.

FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 29 april 2008 @ 07:10:07 #8
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_58373816
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 01:03 schreef Lucky117 het volgende:
    Hoe zou deze foto beter kunnen? Hij is onbewerkt.

[ afbeelding ]
    allereerst rechtzetten, je zee loopt leeg
    en kijk even naar de levels aangezien hij erg donker is
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_58439958
    Vroeg me af hoe ik het bloemetje zelf scherp kon krijgen, ik heb een redelijk nieuwe camera (digitaal uiteraard, hij stelt zelf scherp), met een heleboel functies genaamd P, A, S, M, easymode etc, en ik heb er allemaal mee liggen klooien maar het lukte me maar niet, ook die micro functie niet

maandag 5 mei 2008 @ 18:51:44 #10
    158292 problematiQue
    Correspondent ter Plaatse
    pi_58495678
    Welke geniet de voorkeur?

#1 - qua kleur onbewerkt

#2 - meer geel en rood
    pi_58496087
    Voor mij onbewerkt! Kleur is lekker helder van die eerste, die tweede een stuk minder..
      dinsdag 6 mei 2008 @ 10:41:58 #12
    158292 problematiQue
    pi_58507655
    quote:
    Op maandag 5 mei 2008 23:02 schreef problematiQue het volgende:
    Ik zal morgen dezelfde foto nog eens proberen te maken

Persoonlijk vind ik het niet echt een verbetering, de eerste had nog iets 'speciaals' door de kleine scherptediepte, deze is een beetje gewoontjes.\

Diafragma f11, overigens.
    pi_58511662
    Ik vind de eerste ook mooier.. snapte niet waar de rest t over had dat ie scherper moest.
      donderdag 8 mei 2008 @ 16:48:56 #14
    158292 problematiQue
    pi_58557223
    Is er een manier om de foto 1 als foto 2 uit de camera te krijgen? Simpelweg meer belichting?

Pentax k100d Super met 50-200mm lens
    1/320
    F/5.6
    ISO 400

Het kan trouwens zijn dat de bovenste al fel genoeg is, ik heb een nogal donker beeldscherm.

[ Bericht 12% gewijzigd door problematiQue op 08-05-2008 16:59:14 ]
    pi_58738432
    quote:
    Op donderdag 8 mei 2008 16:48 schreef problematiQue het volgende:
    Is er een manier om de foto 1 als foto 2 uit de camera te krijgen? Simpelweg meer belichting?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Pentax k100d Super met 50-200mm lens
    1/320
    F/5.6
    ISO 400

Het kan trouwens zijn dat de bovenste al fel genoeg is, ik heb een nogal donker beeldscherm.
    Op mijn beeldscherm ziet de bovenste bloem er donkerder uit.
    De sluitertijd verlengen zou je foto helderder maken. Op dit moment is het te kort.
      zondag 18 mei 2008 @ 11:05:16 #16
    51435 mrSPLIFFY
    Its evolution baby!!
    pi_58739497
    ik ben ook niet zo'n PS wonder maar misschien is deze iets beter zo?
    ☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
    Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
      maandag 19 mei 2008 @ 15:49:38 #17
    79000 Maikuuul
    Dat zeg ik ook altijd
    pi_58763120
    verkeerde inlognaam
    [b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
    Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
    Sokkel Lolleromfg[/b]
      maandag 19 mei 2008 @ 15:52:35 #18
    132726 Sjengdanny
    Ik kom er wel...
    pi_58763165
    Dit vond ik wel een grappige foto:

Op ut Vriethof, op un baank.
    Gruuts op de Mestreechter Geis!
    Hendig sjiek!
    Vuilak!
    pi_58766331
    + compositie
    - de schaduw kant van de vlinder ik mis zelf de kleur.

pi_58801994
    Misschien ligt het aan mij.. maar ik snap niet waarom mensen zo afhankelijk zijn van photoshop.
    Ik zie tegenwoordig nog weinig 'echte' natuurlijke fotos.. de meeste hebben allemaal een dikke laag kleur correcties. 50% foto, 50% photoshop?

Je kan zelfs een 'lelijk mokkel' omtoveren in een top model. Wat ik ook niet echt snap is dat fotos die niet gephotoshopped zijn regelmatig worden afgedaan als saai, en fotos met een dikke laag photoshop erover heen worden juist de hemel in geprezen, waarbij ik tot de conclusie kom dat er ergens iets gigantisch mis is in de wereld van de fotografie, ermm.. correctie.. de wereld van foto bewerking

[ Bericht 35% gewijzigd door Netstorm op 21-05-2008 14:34:37 ]
    pi_58802060
    quote:
    Op maandag 19 mei 2008 15:52 schreef Sjengdanny het volgende:
    Dit vond ik wel een grappige foto:

[ afbeelding ]
    Wel geinig.. CP filter?
      woensdag 21 mei 2008 @ 15:01:38 #22
    79000 Maikuuul
    Dat zeg ik ook altijd
    pi_58802986
    /edit/
    [b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
    Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
    Sokkel Lolleromfg[/b]
      woensdag 21 mei 2008 @ 15:03:13 #23
    132726 Sjengdanny
    Ik kom er wel...
    pi_58803015
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:12 schreef Netstorm het volgende:

[..]

Wel geinig.. CP filter?
    Klopt!
    Op ut Vriethof, op un baank.
    Gruuts op de Mestreechter Geis!
    Hendig sjiek!
    Vuilak!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 21 mei 2008 @ 15:14:39 #24
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_58803222
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:08 schreef Netstorm het volgende:
    Misschien ligt het aan mij.. maar ik snap niet waarom mensen zo afhankelijk zijn van photoshop.
    Ik zie tegenwoordig nog weinig 'echte' natuurlijke fotos.. de meeste hebben allemaal een dikke laag kleur correcties. 50% foto, 50% photoshop?

Je kan zelfs een 'lelijk mokkel' omtoveren in een top model. Wat ik ook niet echt snap is dat fotos die niet gephotoshopped zijn regelmatig worden afgedaan als saai, en fotos met een dikke laag photoshop erover heen worden juist de hemel in geprezen, waarbij ik tot de conclusie kom dat er ergens iets gigantisch mis is in de wereld van de fotografie, ermm.. correctie.. de wereld van foto bewerking
    K weet niet of je ooit zelf foto's ontwikkeld hebt. Maar dan weet je dat ook daar gebruik gemaakt word van kleurcorrecties etc. T fabeltje dat veel mensen steeds aanhalen dat een echte fotograaf alleen een camera gebruikt is echt zo ontzettend onzin. Je hoort mij niet zeggen dat je je foto ten alle tijde tot in t extreme moet bewerken, maar iets als kleurcorrecties, contrasten bewerken dat is iets dat gewoon bij fotografie hoort, analoog of digitaal.
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_58803250
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 15:14 schreef Ynske het volgende:

[..]

K weet niet of je ooit zelf foto's ontwikkeld hebt. Maar dan weet je dat ook daar gebruik gemaakt word van kleurcorrecties etc. T fabeltje dat veel mensen steeds aanhalen dat een echte fotograaf alleen een camera gebruikt is echt zo ontzettend onzin. Je hoort mij niet zeggen dat je je foto ten alle tijde tot in t extreme moet bewerken, maar iets als kleurcorrecties, contrasten bewerken dat is iets dat gewoon bij fotografie hoort, analoog of digitaal.
    Dat klopt misschien, maar ik blijf toch echt bij m'n standpunt..
    Een lelijke foto omtoveren in een foto vol velle kleuren vind ik in en in triest.. maarja, dat zie ik op heel veel fotografie forums.. er zijn nog weinig mensen die een mooi plaatje kunnen schieten zonder iets te bewerken.. welkom in de wereld van fotografiefoto's bewerken
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')