abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58649361
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 21:34 schreef DrWolffenstein het volgende:
De waarde van wikipedia als het om dit soort onderwerpen gaat is vrij gering. Realiseer je dat goed.
Leugens, leugens, leugens!!

Ja, dat de neocons schijten op deficits weten we allang. Dat zal hen ook opbreken.
pi_58659192
quote:
Fed klaar voor nieuwe geldinjectie13 mei 2008, 17:45 uur | FD.nl
De Federal Reserve staat klaar om meer geld in de markt te pompen als dat nodig is. Hoewel de situatie op de financiële markten is verbeterd, zijn de condities nog steeds verre van normaal.

Dit zegt voorzitter Ben Bernanke van het Amerikaanse stelsel van centrale banken dinsdag in een toespraak tijdens een conferentie in Atlanta.

‘We staan klaar om meer geld te verstrekken, op het moment dat dit gerechtvaardigd wordt door de financiële omstandigheden’, bevestigt Bernanke. ‘Maar uiteindelijk moeten marktpartijen de fundamentele oorzaken van financiële spanningen zelf aanpakken Bijvoorbeeld door schulden af te bouwen, nieuw kapitaal op te halen en het risicomanagement te verbeteren’, aldus de bankpresident.
Het zal volgens Bernanke nog enige tijd in beslag nemen voordat de financiële spanningen uit de sector zijn verdwenen. Deze uitspraak staat in contrast met de verklaring van de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson die juist benadrukte dat de kredietcrisis over zijn dieptepunt heen is.

Rentebeleid

Bernanke wil dinsdag niets zeggen over mogelijke rentewijzigingen in de toekomst of de economische verwachtingen. Het renteorgaan van de Fed besloot eind april zijn belangrijkste rentestand met 25 basispunten te verlagen naar 2%. Na zeven ingrijpende renteverlagingen benadrukte stelsel van Amerikaanse centrale banken destijds toe te zijn aan een monetaire pauze.
Ja ja kijkbuiskinderen, de crisis is over maar we staan nog wel in de startblokken om in te grijpen.

Dag lieve kijkbuiskinderen, oogjes dicht en snaveltjes toe.
  woensdag 14 mei 2008 @ 09:29:27 #204
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_58659529
quote:
CITI IS BEYOND REPAIR
nypost

May 13, 2008 -- Banking analyst Meredith Whitney blasted Citigroup's turnaround plan yesterday, saying the financial giant is so deep in a black hole that even renown physicist Stephen Hawking could not help the ailing company.

"We wish [Citi's] management team all the best in their ambitious endeavors, but we fear [it] is past the point of fixing," quipped the Oppenheimer analyst known for her forecast that the company would slash its dividend.

The biting remarks, in the form of a research note to clients, came on the heels of Citi's long-awaited turnaround plan, unveiled by the bank's executive team on Friday.

In a nearly four-hour presentation with investors and analysts, CEO Vikram Pandit said the bank aims to get rid of $400 billion in noncore assets but otherwise rejected calls to boost the stock by spinning off units.

Instead, Pandit outlined plans to further integrate the conglomerate by doing away with overlapping technology systems, among other changes.

Whitney gave Pandit's presentation two thumbs down, saying it was "glaringly light on actual mechanics," and "almost identical to one given by former CEO Chuck Prince about a year and a half ago."

Prince, who was dethroned for his role in Citi's mortgage-related losses, stepped down days after Whitney issued her infamous prediction about Citi's dividend and placed an "underperform" rating on Citi's already battered stock.

Whitney agreed Citi's "antiquated and disparate" technology systems need work, but expressed skepticism about Pandit's plans to pull it off in tough financial times.

Similar efforts at JPMorgan Chase and Wells Fargo were "extremely disruptive and expensive," she said.

Whitney also predicted, in an interview with Bloomberg yesterday, that Citi will be forced to sell major businesses by the end of this year or early next year, and specifically pointed to Banamex, a Mexican bank Citi bought in 2001.

She also recommended investors sell their shares, which closed up a penny at $23.64 in New York Stock Exchange trading.

"The credit outlooks and the loss assumptions for banks across the board are way too low," Whitney said. "The outlook for earnings across the board is going to be much worse than people expect."
pi_58659557
zeg, ik heb even een vraagje: volgens de 'officiele" cijfers valt het allemaal reuze mee met de werkgelegenheid en de werkeloosheid in de VS, maar waarom staat het aantal mensen op voedselbonnen dan op een all-time-high? (http://suddendebt.blogspot.com/2008/05/food-stamps-and-un-adjusted-economy.html)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_58660501
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 09:30 schreef simmu het volgende:
zeg, ik heb even een vraagje: volgens de 'officiele" cijfers valt het allemaal reuze mee met de werkgelegenheid en de werkeloosheid in de VS, maar waarom staat het aantal mensen op voedselbonnen dan op een all-time-high? (http://suddendebt.blogspot.com/2008/05/food-stamps-and-un-adjusted-economy.html)
Dat weet ik niet, maar dat zien we in nderland ook dat de vraag naar de voedselbanken steeds meer toeneemt. Het zal wel zoals alles in de economie en ons leven een combinatie van vele factoren zijn.
pi_58660852
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:23 schreef pberends het volgende:
Hoofdoorzaak is het enorme handelstekort van de VS, een steeds groter wordende schuld bij het buitenland. Amerika leeft boven haar stand, met als enige tegemoetkoming het massaal printen van dollars die steeds waardelozer worden. Iedereen snapt dat dit niet gezond is. Zeker hardcore Amerikanisten (die meestal dan ook hardcore-kapitalisten zijn) moeten deze logica gewoon snappen.

Het Amerikaanse begrotingstekort maak ik me minder zorgen over omdat die een stuk kleiner is dan het handelstekort en gedeeltelijk binnenlands wordt "opgelost".
Je hebt helemaal gelijk, op het handelstekort na.

In mijn geval verdien ik bijvoorbeeld heel aardig, maar produceer ik helemaal niets. Wat wetenschappelijke artikelen en patenten, maar je kunt dat niet in geld of handel uitdrukken. Nog niet! Maar van mijn salarisdollars kan ik relatief goedkope Chinese producten kopen. Had ik Amerikaanse producten van die dollars gekocht, dan was ik duurder uitgeweest. Is het handelstekort dat ik daarmee veroorzaak "een probleem"? Mijn situatie is niet zeldzaam; er zitten nogal wat (rijkere) Amerikanen in mijn situatie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  FOK!fotograaf woensdag 14 mei 2008 @ 10:42:46 #208
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58660899
Hmm, ze leren het nooit he? De bobo's die roepen dat het over is, en zo niet, dat het wel meevalt, maar de gewone mensch op de straat voelt het anders. Dat verschil moet toch flinke spanningen geven lijkt me?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_58665122
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 10:40 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, op het handelstekort na.

In mijn geval verdien ik bijvoorbeeld heel aardig, maar produceer ik helemaal niets. Wat wetenschappelijke artikelen en patenten, maar je kunt dat niet in geld of handel uitdrukken. Nog niet! Maar van mijn salarisdollars kan ik relatief goedkope Chinese producten kopen. Had ik Amerikaanse producten van die dollars gekocht, dan was ik duurder uitgeweest. Is het handelstekort dat ik daarmee veroorzaak "een probleem"? Mijn situatie is niet zeldzaam; er zitten nogal wat (rijkere) Amerikanen in mijn situatie.
Het is niet jouw persoonlijke probleem, maar wel een probleem voor heel Amerika. Het land als geheel maakt met een groot handelstekort enorme schulden bij het buitenland.
Dat je wetenschappelijke artikelen en patenten "produceert" maakt weinig uit. Het zou leuk zijn als Chinezen daarvoor zouden betalen.

Ik zeg overigens niet dat een handelstekortje erg is.
pi_58665149
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 09:30 schreef simmu het volgende:
- Voedsel stijgt veel meer in prijs dan de rest van de artikelen.
- De echte inflatiecijfers worden gemanipuleerd, deze liggen veel hoger
- De inkomens laag en midden zijn sinds Bush zijn beginjaar amper gestegen, terwijl de economie wel aardig groeide. Er is sprake van een relatief grotere inkomensongelijkheid.
pi_58677390
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 14:42 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is niet jouw persoonlijke probleem, maar wel een probleem voor heel Amerika. Het land als geheel maakt met een groot handelstekort enorme schulden bij het buitenland.
Laat ik het nog eens proberen.

Als ik om mij heen kijk, bij vrienden en collega's, dan is het probleem niet dat ze te veel Chinese waar kopen, maar dat ze een studieschuld van $200.000 hebben, een te dure (Amerikaanse) auto rijden (van de bank) of een te hoge hypotheek hebben. Een enorme schuld is het probleem. Een handelstekort zegt in dit geval weinig.

Voor $200.000 studieschuld kun je erg veel Chinese troep bij Wal-Mart kopen, maar dat doen die mensen niet. Credit cards en hypotheken veroorzaken de grootste problemen.

Daarnaast: de handelscijfers zijn ouderwets en geven geen goed overzicht van hetgeen zich werkelijk afspeelt in de wereld van het snelle geld.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_58677779
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 04:08 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

weg geld
Het zal wel aan mij liggen, maar ik lig niet wakker van deze getallen. Waar gaat het precies om en waarom zou dit een probleem zijn?
  FOK!fotograaf donderdag 15 mei 2008 @ 08:23:00 #215
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58678016
quote:
Monetaire singulariteit!!

Nooit geweten dat 2008 een asymptotische werking had in economische grafieken .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!fotograaf donderdag 15 mei 2008 @ 08:26:26 #216
18921 freud
Who's John Galt?
pi_58678042
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 07:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik lig niet wakker van deze getallen. Waar gaat het precies om en waarom zou dit een probleem zijn?
De banken hebben geen eigen geld meer, en blijven nu overeind door flink te lenen van de FED. Dit lenen is ongehoord hoog tov van het verleden. Ik vermoed wel dat de bedragen op de Y as niet gecorrigeerd zjin voor inflatie, maar dan nog is het verschil gigantisch.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_58678524
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 07:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

het probleem is dat banken en verzekeraars zg "voorzieningen" moeten hebben opdat zij aan hun verplichtingen kunnen voldoen wanneer bv een beroep gedaan wordt op uitbetaling van een verzekering. de grafieken tonen dat die voorzieningen op het moment bestaan uit geleend geld. dat geld wordt ergens van geleend. wat denk je dat er gebeurt als er in het eggie een beroep op de voorzieningen gedaan moet worden?

overigens vond ik dit nog: http://www.relfe.com/plus_5_.html hij's heel lang, en heel amusant
pi_58678642
Correctie. Ik dacht dat het om miljoenen ging.
pi_58679487
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 09:10 schreef simmu het volgende:
het probleem is dat banken en verzekeraars zg "voorzieningen" moeten hebben opdat zij aan hun verplichtingen kunnen voldoen wanneer bv een beroep gedaan wordt op uitbetaling van een verzekering. de grafieken tonen dat die voorzieningen op het moment bestaan uit geleend geld. dat geld wordt ergens van geleend. wat denk je dat er gebeurt als er in het eggie een beroep op de voorzieningen gedaan moet worden?
Ik meende dat het probleem niet was dat er geen geld was, maar dat banken (en verzekeraars, etc) het niet aan elkaar zouden willen lenen, vanwege de hernieuwe risicoperceptie. Maar als ik naar die grafiekjes kijk, dan lijkt het alsof banken elkaar simpelweg niet kunnen lenen, omdat het geld er niet is (of geschapen kan worden) vanwege het gebrek aan onderpand. Dat zou heel veel slechter zijn dan alleen een vertrouwenscrisis. Wie o wie kan mij uitleggen hoe de vork in de steel zit?
pi_58680383
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:01 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ik meende dat het probleem niet was dat er geen geld was, maar dat banken (en verzekeraars, etc) het niet aan elkaar zouden willen lenen, vanwege de hernieuwe risicoperceptie. Maar als ik naar die grafiekjes kijk, dan lijkt het alsof banken elkaar simpelweg niet kunnen lenen, omdat het geld er niet is (of geschapen kan worden) vanwege het gebrek aan onderpand. Dat zou heel veel slechter zijn dan alleen een vertrouwenscrisis. Wie o wie kan mij uitleggen hoe de vork in de steel zit?
dat is ook een groot probleem. waar ik echter op doelde is het volgende: die voorzieningen die nu dus voor een flink deel uit geleend geld bestaan he, wie heeft waar hoeveel geld geleend dan? stel het eens voor:

instelling a heeft solvabiliteitsproblemen (want dat is het feitelijk als je geleend geld gebruikt om je voorzieningen in orde te hebben) en leent dus geld bij instelling b om die voorzieningen op peil te houden. stel nu dat instelling a (laten we die voor de gein "beertje" noemen, pun intented) opeens moet uitkeren, en dus een beroep moet doen op die lening voor zn voorzieningen. 2 problemen: instelling b moet over de brug komen en uiteindelijk moet instelling a dat terugbetalen aan instelling b terwijl instelling a dat feitelijk niet kan. iedereen het met me eens tot nu toe?

wat nu als instellingen b tot en met z deze tactiek ook toegepast hebben?

en daarmee kom je terecht bij het probleem wat jij omschrijft: niemand durft meer iets uit te lenen, want hoe groot is de kans dat dat uitgeleende geld nog terugklomt als je het zelf nodig hebt? dus banken en verzekeraars lenen geen geld meer uit, want ze hebben alles zelf nodig. dus ook niet aan joe sixpack! maar arme joe was nu juist helemaal afhankelijk van geleend geld, dus wat nu?

joe heeft ook te maken met het probleempje dattie sinds bush zn aanstelling geen noemenswaardige loonsverhogingen meer heeft gehad, maar wel zn dagelijkse kosten gigantisch ziet stijgen (volgens officiele cijfers valt de inflatie weliswaar mee, maar juist voedsel en energie en woonkosten zijn daar niet in opgenomen terwijl juist die 3 de grote stijgers zijn). dus joe gaat bezuinigen. alle joe's samen in de vs zijn echter goed voor 70% van het draaienede houden van de economie in de vs.

het verhaal over instellingen a t/m z noemt men "kredietcrisis" en volgens velen is die over (geloof ik dus mooi niet, maar goed.... da's een ander verhaal) het verhaal over joe sixpack noemt men "de reeele economie" en die begint het nu echt te voelen. dat noemt men "recessie" (en hier vrees ik dat men nog steeds wat al te optimistisch is, ik vermoed dat er eerder een depressie danwel combinatie van depressie en deflatie aankomt)

deflatie kan je op meerdere manieren definieren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Deflatie). verschillende economische stromingen maken daar al jaren ruzie over.... ik denk dat het erop neerkomt dat het afhangt vanaf welke kant je het bekijkt: monetair gezien houdt deflatie een daling in de effectieve vraag naar geld in, en inflatie een verhoging van die effectieve vraag naar geld. voor joe betekent deflatie dat spulletjes goedkoper worden. economisch gezien is dat vreselijk, want joe zal zn goeie geld dus mooi niet zomaar uitgeven! die wacht rustig ff af tot het nog wat goedkoper wordt! japan heeft een lange periode van deflatie gekend. moraal van het verhaal: het grijpt allemaal fijn op elkaar in, en de ellende begint pas.
  donderdag 15 mei 2008 @ 10:49:50 #221
89730 Drugshond
pi_58680558

Dit is ongeveer het plaatje, met de [FED] als bank.
Je mag stellen dat de [FED] de helft van das kapitaal heeft ingezet om banken met een current cash flow overeind te houden.
pi_58680601
quote:
Op donderdag 15 mei 200807:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

ik lig er ook niet wakker van, voor zover ik weet is het niet mijn geld.
  donderdag 15 mei 2008 @ 10:52:19 #223
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58680606
quote:
die wacht rustig ff af tot het nog wat goedkoper wordt!
Dat is wat economen gewoonlijk roepen over deflatie, en I call bullshit.

Voorbeeld: als je in de schuldsanering zit, dan heb je geen geld voor het doen van luxe-aankopen; zelfs voor noodzakelijke aankopen moet je iedere cent omkeren. Dus doe je dat soort aankopen niet. Als de prijzen van dat soort artikelen dalen, dan wordt het weliswaar 'aanlokkelijker' om die aankopen te doen, maar het probleem blijft dat je er geen geld voor hebt. Pas als een wasmachine net zo goedkoop is als een brood wordt 't een ander verhaal.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 15 mei 2008 @ 10:54:58 #224
89730 Drugshond
pi_58680659
quote:
MBIA, Ambac Credit Losses Raise Aaa Downgrade Concern (Update4)

May 14 (Bloomberg) -- Moody's Investors Service said deepening losses at MBIA Inc. and Ambac Financial Group Inc. may imperil their Aaa credit ratings less than three months after affirming the top grade.

The two largest bond insurers recorded a total $6.7 billion of first-quarter charges for losses on home-equity loans and collateralized debt obligations, ``elevating existing concerns about capitalization levels relative to the Aaa benchmark,'' Moody's said yesterday in a report.

The prospect of downgrades earlier this year for Armonk, New York-based MBIA and Ambac in New York roiled world capital markets on concern that their guarantees for more than $1 trillion of debt may be worthless. Now, Moody's analyst Jack Dorer says he will examine whether the writedowns and a dimming outlook for mortgage debt are ``likely to be material for exposed financial guarantors.''

``This could be a signal that they're going to put them back under review,'' said Robert Haines, an analyst with CreditSights Inc., a bond research firm in New York. ``If they're put under review, they'll be back for capital.''

Moody's and Standard & Poor's placed MBIA and Ambac on review for downgrades in January. Moody's affirmed the Aaa ratings on the insurance units of MBIA in February and Ambac in March after the companies sold a combined $4.1 billion in shares, bonds and convertible debt to help cushion against losses. Moody's has a negative outlook on both. S&P yesterday said it will take no action on MBIA.

Derivatives Charges

MBIA cited differences with Moody's assumptions in a statement today.

``We are not aware of any changes to capital requirements for our deals nor do we believe any is warranted based on deal performance or expected losses,'' MBIA said. There are ``significant differences'' between the subprime home equity loan pools referenced in the Moody's report and the deals MBIA has backed, the company said.

MBIA reported a $2.4 billion quarterly loss on May 12, its third in a row, after $3.58 billion of charges on derivatives used to guarantee CDOs and other debt. Chief Executive Officer Jay Brown told investors on a conference call the company may be able to obtain a stable outlook for its ratings by year end.

`Very Comfortable'

Brown earlier this month told shareholders at the company's annual meeting that he was ``very comfortable'' that MBIA had raised enough capital.

Ambac has ``no material exposure'' to subprime borrowers in securities composed of home-equity lines of credit, the company said in a statement today.

Ambac posted a loss last month of $1.66 billion for the first quarter, also its third in a row, after charges of $3.1 billion related to mortgage securities. CEO Michael Callen said in an interview April 25 that the ratings were ``solid'' and the company had no need for capital.

MBIA, down 87 percent in the past year, fell 2 cents, or 0.2 percent, to $9.30 in New York Stock Exchange composite trading. Ambac fell 10 cents, or 2.5 percent, to $3.90. Ambac slumped 96 percent in 12 months.

The cost to protect $10 million of debt of MBIA's insurance unit for five years jumped $25,000 to $775,000, according to Phoenix Partners Group. Credit-default swap sellers are demanding $815,000 to protect $10 million of debt guaranteed by the insurance unit at Ambac, up from $765,000.

Debt Protection

Credit-default swaps are financial instruments based on bonds and loans that are used to speculate on a company's ability to repay debt. They pay the buyer face value in exchange for the underlying securities or the cash equivalent should a borrower fail to adhere to its debt agreements. A rise indicates deterioration in the perception of credit quality; a decline, the opposite.

While Moody's stopped short of placing the companies on formal review, it said it's concerned that losses on bonds backed by second-lien loans, or second mortgages, are rising at a faster pace than anticipated. MBIA and Ambac have ``significant exposure'' to that debt, Moody's said in the report.

Financial Security Assurance Holdings Ltd., one of only two bond insurers that's held on to the stable outlooks on all three of its AAA credit ratings, reported losses on home-equity loans earlier today.

FSA, owned by Paris and Brussels-based Dexia SA, said it was increasing loss reserves by $355 million for home equity lines of credit and closed-end second liens.

The New York-based company insured about 64 percent of new municipal bond issued in the first quarter, up from its previous market share of about 25 percent, FSA said.

Home-Equity Loans

Moody's, S&P and Bank of America Corp. all raised concerns about home-equity loans. S&P this month said it will stop rating new bonds backed by the loans. Bank of America, the nation's biggest consumer bank, yesterday said losses on $118 billion of home-equity loans will be worse than predicted three weeks ago, possibly exceeding 2.5 percent.

Ambac set aside $1 billion during the quarter to cover second-lien mortgage claims. Ambac said it insured $16.4 billion of bonds backed by closed-end second and home-equity lines of credit.

MBIA boosted forecast payouts on bonds backed by home equity loans by $495 million. MBIA said it insured $21 billion of bonds backed by home equity lines of credit and closed-end second loans at the end of 2007. Almost $9 billion were originated in 2007.

Goldman Sachs Group Inc. analyst James Fotheringham predicted last month the companies need to raise $3.4 billion each.

``More than likely, the rating agencies are preparing us for more capital raising activities,'' said Jim Ryan an analyst with research firm Morningstar Inc. in Chicago.

Fitch Ratings cut both to AA earlier this year and said MBIA needed about $3.8 billion more in capital to justify a AAA rating.
En we gaan weer ratings scrappen (under watch). De kapitaalinjecties lijken vooralsnog niet voldoende te zijn.
pi_58681156
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:52 schreef gronk het volgende:

[..]

Voorbeeld: als je in de schuldsanering zit, dan heb je geen geld voor het doen van luxe-aankopen; zelfs voor noodzakelijke aankopen moet je iedere cent omkeren. Dus doe je dat soort aankopen niet. Als de prijzen van dat soort artikelen dalen, dan wordt het weliswaar 'aanlokkelijker' om die aankopen te doen, maar het probleem blijft dat je er geen geld voor hebt. Pas als een wasmachine net zo goedkoop is als een brood wordt 't een ander verhaal.
Het is een beetje een zijspoor maar toch.
Is deflatie an sich wel zo slecht? Dat standaard verhaaltje van geld pas later uitgeven doet namelijk voorkomen alsof alles een keuze is tussen consumeren en niks doen. Maar het is in feite een balans tussen consumeren en investeren. Deflatie geeft de ruimte om te investeren in minder rederende ondernemingen (tot het stoppen van geld in een sok aan toe) en verhoogt de redementen op alle investeringen. Hiermee houden consumeren en investeren elkaar in evenwicht en is deflatie dus eigenlijk niet boeiend. Ik snap dat je niet teveel moet investeren ten koste van consumeren, maar dat is andersom net zo goed het geval. Daarmee is inflatie en deflatie niet veel anders dan een scharnier tussen investeren en consumeren, waarbij deflatie (of inflatie) slechts een gevolg is van de staat vam de economie. Dat deflatie dan ook vaak gezien wordt als oorzaak van een zwakke economie is volgens mij dan ook onzin, het is een zieke economie die deflatie geeft om de weegschaal weer in evenwicht te brengen. (Voor inflatie geldt dat net zo goed.)
pi_58685163
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:52 schreef gronk het volgende:

[..]

och, joe sixpack heeft op het moment al moeite om zn brood te kopen, laat staan een nintendo!

dus je kan je idd afvragen hoe erg dit is. echter: bedenk je het volgende: het verhaal gaat ook op voor auto's, huizen, wasmachines. da's op korte termijn idd allemaal geen probleem, maar op lange termijn ook? hoeveel procent van de economie van de vs draait op (met geleend geld gekochte) aankopen van auto's, huizen, verfraaien van huizen (zwembaden, badkamers, keukens) en allerhande electronica? hoeveel mensen gaan nog uit eten elke week? koffie bij starbucks? en waar werken al die mensen dan? als producenten hun producten niet meer aan de straatstenen kwijtkunnen, wanneer denk je dat dan de ontslagen zullen vallen? en wie er dan ontslagen wordt?

wat deflatie/inflatie betreft lijkt het mij een puur academische discussie nu over welke definitie de juiste is, want het resultaat: "de consument consumeert niet meer" is er al. het lijkt mij dat je inflatie of deflatie beter vanuit de positie "monetaire geldhoeveelheid" kan bekijken, en dan wordt het dus een academisch verhaal, want dan moet iedereen het eerst eens eens worden over welke definitie te hanteren.

oh; en toevallig loopt er op fok eentje rond in de schuldsanering die via zo'n emailspaargedoe een wii bij elkaar wist te sparen hoor! en in de vs doen ze niet aan dat mieterig gedoe van schuldsanering. daar pak je gewoon je boeltje, en je vertrekt gewoon naar een andere staat, woehahaha!
pi_58708140
VS BOUWVERGUNNINGEN APRIL 978.000 ; CONSENSUS 915.000
VS HUIZEN IN AANBOUW APRIL 1,032 MLN; CONSENSUS 934.000
VS MICHIGAN CONSUMENTENVERTR. MEI (VLP.) 59,5
pi_58743084
De Amerikaanse consument zal het rustiger aan moeten doen, maar volgens mij zal dat ruimschoots worden gecompenseerd door bestedingen van (Oost-) Europeanen en Aziaten. Wat betreft de wereldhandel maak ik me dus geen zorgen. En het kan niet anders dat de lage dollar leidt tot meer Amerikaanse export en dus een lager handelstekort. Wordt Pberends ook weer eens vrolijk (het is een dooie mus, maar ala).
pi_58746994
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 09:10 schreef simmu het volgende:

[..]

overigens vond ik dit nog: http://www.relfe.com/plus_5_.html hij's heel lang, en heel amusant
Hier is ook een cartoonvariant van in het Duits; Goldschmied Fabian. Erg boeiend inderdaad. Zoek 'em op een Duitse torrent site op indien je daar behoefte aan hebt.
pi_58747083
quote:
Op zondag 18 mei 2008 15:01 schreef Lyrebird het volgende:
De Amerikaanse consument zal het rustiger aan moeten doen, maar volgens mij zal dat ruimschoots worden gecompenseerd door bestedingen van (Oost-) Europeanen en Aziaten. Wat betreft de wereldhandel maak ik me dus geen zorgen. En het kan niet anders dat de lage dollar leidt tot meer Amerikaanse export en dus een lager handelstekort. Wordt Pberends ook weer eens vrolijk (het is een dooie mus, maar ala).
Dat blijkt dus niet zo te zijn. Lage dollar kan ook betekenen: oliesjeiks en andere aapjes willen meer dollars voor hun producten = hoger handelstekort.
  zondag 18 mei 2008 @ 19:06:13 #231
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_58747855
quote:
Op zondag 18 mei 2008 15:01 schreef Lyrebird het volgende:
De export wordt idd groter maar nog steeds blijf de VS heel veel spullen importeren die weer duurder worden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 19 mei 2008 @ 09:48:10 #232
89730 Drugshond
pi_58756700
quote:
afscapitalmanagement
-- Een stukje hieruit ---
-Het bericht van de dag betreft de cijfers van het Nederlandse NIBC. Dat bedrijf zelf is volkomen onbelangrijk, maar het heeft wel het Amerikaanse commerciele vastgoed afgewaardeerd. En niet met een klein beetje. De fair value is nu 65% lager dan even geleden. 65% !!!!!!!!

-Aangezien we weten dat er nog geen enkele Amerikaanse bank ook maar $ 1 heeft afgeboekt op commercieel vastgoed kan er met 100% zekerheid gesteld wordt dat er nog een volgende ronde zeer forse afboekingen aankomt.

-Het is echt geen toeval dat FED-voorzitter Bernanke de Amerikaanse financiele instellingen vraagt zo snel mogelijk zo veel mogelijk extra eigen vermogen aan te trekken.
Dat tweede stukje is niet of ten dele waar
quote:
Mish
I’ve written about one example at Fannie Mae. This week we experienced a similar horror story with GMAC. We are seeing outright fraud, but no one wants to make any attempt to stop it. The result is horrifying. Homes that should sell at $300,000 are being sold at $225,000. This lowers the bar for the rest of the inventory, because the appraisals will tag the $225,000 sale. The banks are letting the slime control how their inventory is sold. We have yet to find a single person at any of the lenders that wants to hear about the fraud or the negligence that is common place. They simply don’t care. Their only goal is to unload inventory. But without accountability, process, procedures and regulations in place, all they are doing is destroying the market.

--
The banks will fail. They cannot possibly continue to absorb the losses they are taking at the hands of the crooks that now control the REO markets.
Best wel scary, de hele vastgoedsector wordt onder de prijs van de hand gedaan.
  maandag 19 mei 2008 @ 14:43:46 #233
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58761922
Gerapporteerde afschrijvingen + verborgen afschrijvingen op subprime.
De Nederlanders doen toch goed mee hoor.

The List

The following table lists 20 banks that have kept some of their writedowns on their balance sheets, along with the losses the banks have incurred in their income statements. All figures are in U.S. dollars, converted at the May 17 exchange rate if originally disclosed in another currency.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Firm                    Writedown &     Hidden
                         Credit Loss     Writedowns     Total

Citigroup                 40.9            2             42.9

Merrill Lynch             31.7            5.3           37

HSBC                      18.3            1.3           19.5

IKB Deutsche               9              7             16

Washington Mutual          8.3            0.8            9.1

HBOS                       5.9            1              6.9

Bayerische Landesbank      3.6            3.1            6.7

Fortis                     5.1            1.5            6.6

ING                        0.4            5.6            6

WestLB                     3.2            1.6            4.8

LB Baden-Wuerttemberg      2              2              4

Natixis                    3.2            0.2            3.4

Lloyds TSB                 1.3            1.5            2.8

HSH Nordbank               2.3            0.2            2.5

Commerzbank                1.3            0.6            1.9

Alliance & Leicester       0.7            0.7            1.4

Sovereign Bancorp          0.3            0.7            0.9

Norddeutsche LB            0.6            0.3            0.9

HVB Group                  0.6            0.1            0.7

Aozora Bank                0.5            0.1            0.6
                          ____          _____          _____

TOTALS*                   139            35.4          174.4

* Totals reflect figures before rounding. Some company names have
been abbreviated for space.

Hele artikel: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109&sid=ajTu.H_velzQ&refer=news
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:11:43 #235
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58783985
Linkje
quote:
The warning from the ECB's chief Jean-Claude Trichet. that the worst of the credit crunch may lie ahead, deserves to be taken far more seriously than other cautionary warnings. First, he has a reasonably good reading on what is happening with European banks (and our sources with inside connections have maintained for some time that they are in worse shape than is generally acknowledged). Second, he talks to other central bankers. Third, and most important, someone in his position usually understates looming problems so as not to get the public unduly alarmed.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58784139
Eindelijk weer eens een lekker bloedbadje, na de PPI core van 0,4% en de gewone 0,2% (heh?! ja u leest het goed; energie en voedsel zijn zogenaamd goedkoper geworden, en andere spullekes duurder... i kid you not)
  dinsdag 20 mei 2008 @ 20:53:10 #237
89730 Drugshond
pi_58788385
Staat er iets te gebeuren....(behalve de ratings) ??
Ambac staat zowat op de laagste stand ooit (na de klapper van 2007).
MBIA zit er ook niet ver meer naast.

De laagste stand was overigens 23 april, maar nu gaat het weer gestaag naar beneden.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 20:57:16 #238
89730 Drugshond
pi_58788487
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:20 schreef ItaloDancer het volgende:
Eindelijk weer eens een lekker bloedbadje, na de PPI core van 0,4% en de gewone 0,2% (heh?! ja u leest het goed; energie en voedsel zijn zogenaamd goedkoper geworden, en andere spullekes duurder... i kid you not)
De inflatie begint pijnlijk te worden voor de Amerikanen. Huishoudelijke bestedingen lopen terug en dat valt terug te lezen in de cijfers. Bouwmarkten en zo.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 20:57:47 #239
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58788504
Alweer een Wile E. Coyote-moment voor de markt
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:45:22 #240
89730 Drugshond
pi_58789735
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 20:57 schreef gronk het volgende:
Alweer een Wile E. Coyote-moment voor de markt
Kun je wel zeggen....
De downgrade van AIG en de credit-default-swaps liggen nu een beetje onder vuur.
En verder is JP Morgan niet zo blij met het huishoudboekje van Bear Stearns vanwege de vele risico's die erin zitten (die gaan nu als een gek unloaden... = kapitaal aantrekken).

De huizencrisis is wel deels voorbij, maar nu zijn de derivaten (CDO/CDS) onderwerp van discussie.
pi_58794489
Ja, die data ging weer nergens over. Moet wel familie zijn van Minister-ik-ontken-alles.
  woensdag 21 mei 2008 @ 10:41:20 #242
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58797813
In Europa is de rente weer gestaag aan het stijgen. 1-jaars yield op staatsobligaties nu alweer 4,15% en 6-maands voor het eerst sinds maanden weer beven de 4%.

Er wordt steeds meer rekening mee gehouden dat de ECB de rente gaat verhogen in plaats van verlagen vanwege de hoge inflatie.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:41:43 #243
89730 Drugshond
pi_58799146
10:00 spike in de dollarkoers.

Er gaan nu wel meer geruchten de ronde in dat we in een fase 2 zitten.
(En deze schijnt nog dieper te zijn).

Ik zie graphs van [CIT] en [LEH] met bijbehorende analyse. Een belangrijke hedgefond van Citi is deze week afgeknapt. Overeenkomstig met Bear Stearns.
Overigens JP Morgan is niet zo blij met [BSC], vanwege de vele risico's die ze genomen hebben op de derivaten portefeuille. En die aandelen beginnen toch langzaam te zakken (10 $).
pi_58800930
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 21:45 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Kun je wel zeggen....
De downgrade van AIG en de credit-default-swaps liggen nu een beetje onder vuur.
En verder is JP Morgan niet zo blij met het huishoudboekje van Bear Stearns vanwege de vele risico's die erin zitten (die gaan nu als een gek unloaden... = kapitaal aantrekken).

De huizencrisis is wel deels voorbij, maar nu zijn de derivaten (CDO/CDS) onderwerp van discussie.
en wat dacht je de zakelijke huizenmarkt? no more supermalls baby!
pi_58802491
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:12 schreef simmu het volgende:

[..]

en wat dacht je de zakelijke huizenmarkt? no more supermalls baby!
Goede zaak.

Afgelopen maand was ik in Florida en daar zie je malls met erg veel leegstand. Florida is nogal hard getroffen door de kredietcrisis en zonder bewoners heb je weinig klanten. Daarnaast heb ik ook zo mijn twijfels bij het nut van al die malls. Ik doe tegenwoordig bijna al mijn aankopen via het internet - maar ik ben dan ook een gigantische nerd, niet iedereen doet dat.

Een positief effect van de problemen hier is dat Amerikanen voor het eerst sinds de 2e wereld oorlog naar zichzelf kijken. Is deze manier van leven wel houdbaar? Ik zie meer en meer collega's die op loopafstand van het werk wonen, en nu daadwerkelijk te voet of met de fiets komen, ipv met de auto. Je ziet ook steeds meer fietsers. Amerikanen leveren nu voor het eerst in op convenience.

Er wordt wel eens gezegd dat de VS een gelovig land zijn. Dat klopt, maar het geloof heet convenience. Het ultieme doel van zo'n beetje iedere Amerikaan is zo convenient mogelijk te leven. Airco in de zomer op 16 graden, verwarming in de winter op 30 graden. Met de auto naar de sportschool om daar op de loopband te gaan rennen (wandelen). Altijd lurkend aan een kop koffie of frisdrank. Er zit hier nog een gigantische hoop vet dat kan worden weggesneden voordat het echt crisis is.
pi_58808547
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 20:57 schreef Drugshond het volgende:

[..]

De inflatie begint pijnlijk te worden voor de Amerikanen. Huishoudelijke bestedingen lopen terug en dat valt terug te lezen in de cijfers. Bouwmarkten en zo.
[ afbeelding ]
12% inflatie... en toch zal ongeveer de helft weer op Bush 2.0 McCain stemmen .
  woensdag 21 mei 2008 @ 20:17:24 #247
89730 Drugshond
pi_58808646
Dow valt weer hard.
quote:
May 21 (Bloomberg) -- U.S. stocks extended declines on concern the Federal Reserve is finished lowering interest rates after minutes of the central bank's last meeting showed the decision to cut borrowing costs in April was a ``close call.''
De FED staat op een hold, dus de koopjesjagers/speculanten zullen snel vertrekken. En dan gaan de echte cijfers weer spreken.
pi_58808669

krrrrrrak
  woensdag 21 mei 2008 @ 20:22:51 #249
89730 Drugshond
pi_58808752
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AMCO
quote:
Moody's Falls Most in 9 Years on Ratings Error Probe (Update1)

By John Glover and Abigail Moses

May 21 (Bloomberg) -- Moody's Corp. plunged the most in nine years in New York trading as it conducts ``a thorough review'' of whether a computer error caused its ratings unit to assign Aaa rankings to debt securities that later fell in value.

Some senior staff at Moody's Investors Service were aware in early 2007 that constant proportion debt obligations, funds that used borrowed money to bet on credit-default swaps, should have been ranked as much as four levels lower, the Financial Times said, citing internal Moody's documents. Moody's altered some assumptions to avoid having to assign lower grades after correcting the error, the FT said.
Sex lies and videotapes
pi_58808966
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 20:22 schreef Drugshond het volgende:
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AMCO
[..]

Sex lies and videotapes
Ja absurd toch

(Olie 133+)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: