Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:03 schreef Koploperkopper het volgende:
Hoi.
Even een vraagje aan de motorrijders.
Ik wil groag leren motorrijden, en ga in iedergeval een kennismakingsles doen, maar ik maak me om 1 ding 'zorgen', namelijk valpartijen, en dan met name door dingen waar je weinig invloed op hebt, olievlekken, zand etc op de weg. In hoeverre ben je er zeker van dat je op je bek gaat als er los zand/olie op de weg ligt?Zijn er methodes om te zorgen dat je niet op je bek gaat (gas los ofzo?) als je er noodgedwongen overheen moet rijden.
Vielen mal dank.
Dank, ik ga het proberen te onthouden.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:21 schreef Becherovka het volgende:
Daarom moet je altijd je neus op de weg houdenAls je iets tegenkomt probeer je er niet overheen te rijden. Gebeurt dat toch, dan zorg je dat je zoveel mogelijk rechtuit rijdt, en dus niet teveel zijwaardse kracht op je banden loslaat. Als je rechtdoor rijdt is er weinig gevaar van uitglijden, dat gebeurt pas als je door een bocht rijdt. Daarom moet je zorgen dat de krachten die je normaal in een bocht hebt zoveel mogelijk neutraal zijn. In een bocht kun je dat doen door je motor meer rechtop te laten dan je normaal zou doen in een bocht. Hoe rechtop is natuurlijk een kwestie van weten hoeveel speling je hebt en dat is een kwestie van ervaring. Er zit altijd kans in dat je op je muil gaat, daarom moet je ook altijd beschermende kleding dragen.
Dusch: bij rechtuit, no problemo, bij bochtenwerk, proberen zo recht mogelijk over het 'obstakel' te rijden en daarna weer maximaal de bocht hervatten om te zorgen dat je niet in de sloot belandt
Hmm, maakt bij een plas olie/zand nog uit wat voor banden je eronder hebt ipv wieldruk op de weg? M'n gevoel zegt een brede band heeft meer contact met het wegdek dus als de grip aan de linkerkant van het wiel wegvalt, heb je nog over aan de rechterkant. Maar als je een hogere wieldruk hebt heb je meer grip op 1 wiel om mee te beginnen? Of zie ik het verkeerd?quote:Op woensdag 23 april 2008 12:39 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen.Tegen de tijd dat je de weg op gaat met je motor ben je al gedrild om ver vooruit te kijken, en de problemen te zien voordat je ze tegenkomt. En motorrijden is geen koorddansen, je gaat echt niet onderuit van ieder plasje olie en elk plukje zand zolang je geen gekke dingen doet. Bij het eerste gedeelte van je rijlessen leer je op de parkeerplaats omgaan met je motor, dus tegen de tijd dat je de weg opgaat heb je die fiets echt wel onder controle.
Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.quote:Op woensdag 23 april 2008 13:59 schreef Koploperkopper het volgende:
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
quote:Op woensdag 23 april 2008 14:12 schreef Becherovka het volgende:
[..]
Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.
Wat een ingewikkeld kutverhaal, ik moet een paint maken
quote:Op woensdag 23 april 2008 14:33 schreef Becherovka het volgende:
Okay, hier gaan we dan
[ afbeelding ]
Eerste plaatje, rechtdoor rijden. Je wordt in balans gehouden door de zwaartekracht (en eigenlijk ook door de centrifugaalkrachten van je wielen, maar maak het me niet te moeilijk aub).
[ afbeelding ]
Maar nu, als je door een bocht rijdt, zet je druk op het wegdek. Je motor wil liever naar links vliegen, maar de grip van je wielen voorkomt dit. Als die 100 grip wegvalt, schiet de dus door naar links en ga je op je muil. Door je motor zo recht mogelijk te houden als je grip dreigt weg te vallen door olie oid, heb je minder last van de kracht die je motor naar links wil slingeren en heb je minder grip nodig om niet te vallen (bijvoorbeeld 50 grip ipv 100). Dit kan net genoeg zijn om je stabiel te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op dat moment niet meer zo scherp door de bocht zal gaan. Houd het eind van de weg dus goed in de gatenSoms kun je hiermee een probleem makkelijk repareren, maar het kan ook voorkomen dat het einde oefening is. Daarom is het belangrijk goed in de schatten hoe de weg erbij ligt er wat de 'ontsnappingsmogelijkheden' zijn als je gaat scheuren. Hoe meer je op de rand gaat rijden, hoe minder mogelijkheid om met dit soort dingen foutjes te repareren. Klinkt logisch, maar er zijn nog altijd debielen die op onoverzichtelijke wegen gekke dingen doen duschhhhhhhh......
Kijk niet te kritisch naar de verschillende krachten, het is 'nogal' lang geleden dat ik dit gedaan heb met natuurkunde en ik kan er wat naast zitten, maar dit is wel het principe
Mijn eerste fokpaint ever, na 7 1/2 jaar, mooi he
Ja, dacht ik ook na 7 jaar intensief brommerrijden en 5 jaar B. Maar 150 kilo onder je reet is toch wel éven wat anders dan die 80 kilo van je brommertjequote:Op woensdag 23 april 2008 20:15 schreef Cocktailprikker het volgende:
tvp, begin 3 mei bij Robby Knoop.
Heb al 8 maanden mijn rbw B, 3 jaar mijn Am, rijd 2 jaar schakel... Verwacht eerlijk gezegd kwestie van opstappen en wegrijden
Gefeli!quote:Op donderdag 24 april 2008 15:07 schreef Isdatzo het volgende:
GESLAAGD![]()
![]()
't was een perfecte rit zei ie, maar ik moest beter doorrijden op de snelweg..:
hij: ja, en als wij er nu niet waren? had je dan sneller gereden daar.. ?
Ik: ja, denk 't wel hè
hij: Nou, sukkel! Doe dat dan ook!
Je mocht er 90 (wegwerkzaamheden randweg eindhoven blabla) en ikreed 105 ofzo..
anyway![]()
* "Isdatzo" gaat de hele dag met een big smile rondwandelen
quote:Op donderdag 24 april 2008 17:10 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Gefeli!![]()
Ook bij mijn lessen wordt het je-netjes-aan-de-maximumsnelheid-houden opmerkelijk weinig op prijs gesteld.
Vervelend heur.
Hehe inderdaad, tijdens mijn autorijlessen was 't wel altijd precies 50, 80, etcquote:Op donderdag 24 april 2008 17:19 schreef Becherovka het volgende:
Ja, ik ben ook meermalen voor 'oud wijf' uitgemaakt toen ik nog aan het lessen was.
Haha dat soort dingen roepen ze bij mij ook. Blij dat ik niet de enige ben.quote:Op donderdag 24 april 2008 17:19 schreef Becherovka het volgende:
Ja, ik ben ook meermalen voor 'oud wijf' uitgemaakt toen ik nog aan het lessen was.
Thnxquote:Op donderdag 24 april 2008 20:35 schreef sander89 het volgende:
Gefeliciteerd Isdatzoen hoeveel dagen nu nog wachten voordat je kan [ afbeelding ]
Was vergeten hier nog te posten, maar heb afgelopen dinsdag mijn motor theorie gehaald![]()
Had niet super veel geleerd maar was ook niet nodig, had 4 foutjeswaarvan 2 erg dom van me zelf waren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik heb alleen ervaring met rijschool Jan Heezen in Waalre, top daarzo.. maar dat ligt niet echt in de buurt he?quote:Op donderdag 24 april 2008 23:09 schreef Koploperkopper het volgende:
Geen reactie (tot nu toe), dan ga ik morgenochtend gewoon bellen.
Ik hoop op maandag of dinsdag een kennismakingsles.
Verzorgt de rijschool kleding? (doorgaans?)
Daar hadden ze iig de kleding, ik ga overmorgen eindelijk zelf kleding aanschaffen. Dat wilde ik eigenlijk tijden geleden al doen maar ik had 't er gewoon te druk voor. Maar volgens mij zijn er ook rijscholen waar je zelf voor de kleding moet zorgen, ff navragen dus.Huilen dan.
motor-forum.nl checken kan wel eens waardevol zijnquote:Op donderdag 24 april 2008 23:09 schreef Koploperkopper het volgende:
Geen reactie (tot nu toe), dan ga ik morgenochtend gewoon bellen.
Ik hoop op maandag of dinsdag een kennismakingsles.
Verzorgt de rijschool kleding? (doorgaans?)
mijn rijschool had ook laarzen en handschoenen.. maar ik zou je toch adviseren in iedergeval eigen laarzen en handschoenen te kopen.. is toch een stuk fijner lijkt me zo.quote:Op donderdag 24 april 2008 23:24 schreef sander89 het volgende:
Meeste rijscholen is zo dat je motorkleding (en helm) kan lenen.
Zelf moet je meestal wel voor motor schoenen en motor handschoenen zorgen en eigen helm is ook stukken fijner en handiger meestal.
Gefeliciteerd en de rest die ondertussen geslaagd is ook!!quote:Op donderdag 24 april 2008 15:07 schreef Isdatzo het volgende:
GESLAAGD![]()
![]()
't was een perfecte rit zei ie, maar ik moest beter doorrijden op de snelweg..:
hij: ja, en als wij er nu niet waren? had je dan sneller gereden daar.. ?
Ik: ja, denk 't wel hè
hij: Nou, sukkel! Doe dat dan ook!
Je mocht er 90 (wegwerkzaamheden randweg eindhoven blabla) en ikreed 105 ofzo..
anyway![]()
* "Isdatzo" gaat de hele dag met een big smile rondwandelen
Iddquote:Op vrijdag 25 april 2008 15:54 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
Gefeliciteerd en de rest die ondertussen geslaagd is ook!!
heb ik tijdens mijn examen ook gehad, ook bij eindhoven, eerst mag je 90, dan 70 dan 90 dan 70 en dan weer 90, moest op een gegeven moment 110 gaan rijden en daarna naar rechts gegaan anders kwamen ze me allemaal rechts voorbij, toen maar gedaan en waarschijnlijk hebben we dezelfde examinator gehad, want hij zou hetzelfde gedaan hebben, getuigd van inzicht en van beslissingen te durven nemen...
En terechtquote:Op vrijdag 25 april 2008 16:49 schreef Koploperkopper het volgende:
Proefles is afgesproken.Heb er zin an!
Mooiquote:Op zondag 27 april 2008 16:46 schreef crossover het volgende:
Ik ga hier even meelezen
Een vriend van me kwam laatst z'n motor showen, en ik wil oooook
Ja heb een tijdje een scooter gehad, maar die was al snel gesneuveldquote:Op zondag 27 april 2008 16:57 schreef sander89 het volgende:
[..]
Mooi![]()
Heb je wel brommer gereden of als ik een keer achterop mee geweest op een motor?
quote:
Weet niet of je er veel aan hebt, maar een 'spoedcursus' bij mijn rijschool is 16 lessen van 1.5 uur, geen idee of dat veel of weinig is, gewoon maar even ter indicatie.quote:Op zondag 27 april 2008 19:52 schreef crossover het volgende:
[..]
Ja heb een tijdje een scooter gehad, maar die was al snel gesneuveld(niet mijn schuld overigens, dus geld teruggekregen en daar een mooi drumstel van gekocht
)
Ook ooit bij iemand achterop gezetenmaar het lijkt me heerlijk om zelf te rijden
Heb wel al veel ervaring met de auto, dus inzicht qua verkeer zit wel goed.
4 uurlange lessen
dan ben je dus in een paar keer klaar?
Hoeveel lessen heb je gemiddeld nodig?
Raad opgevolgd!quote:Op zondag 27 april 2008 16:46 schreef crossover het volgende:
Ik ga hier even meelezen
Een vriend van me kwam laatst z'n motor showen, en ik wil oooook
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |