2000 + de kosten voor het vervangen van de keerringen in het linksysteem (verkoper regelt dat, maar op mijn kosten).. 't is een yamaha szr trouwens..quote:
dat zit er dik in dan jaquote:
euhmm nee ik zit er niet echt mee, ik wil als begin moter toch een honda cb 500 25kw om me paar jaar in te rijden en dan wil ik wel snellere motoren rijden.quote:Op vrijdag 18 april 2008 20:01 schreef sander89 het volgende:
Maar Sala-adin, vind je niet erg dat je straks nog 2 jaar aan 25kw vast zit, terwijl als je nog paar maandjes wacht daar geen last meer van hebt?
Of klopte die datum niet in je Fobo?
Oke, wel verstandig dan of kan je ook gewoon niet langer wachten tot dat je motor kan rijdenquote:Op zaterdag 19 april 2008 00:54 schreef Sala-adin het volgende:
[..]
euhmm nee ik zit er niet echt mee, ik wil als begin moter toch een honda cb 500 25kw om me paar jaar in te rijden en dan wil ik wel snellere motoren rijden.
Dat speelt ook een rol jaquote:Op zaterdag 19 april 2008 01:26 schreef sander89 het volgende:
[..]
Oke, wel verstandig dan of kan je ook gewoon niet langer wachten tot dat je motor kan rijden
quote:Op zondag 20 april 2008 16:46 schreef sander89 het volgende:
Deze week ging me 3de motorrijles trouwens ook wel aardig, ook nog effe gekeken om het hoekje van het terrein waar je moet afrijden voor AVB, best krap daar alle oefeningen op elkaar.
Alleen bochten naar rechts vind ik wel nog wat moeilijker dan naar links bij de halve draai en slome slalom, maar nog wat meer oefenen en dat komt wel goed![]()
Maar wat zou ik vandaag al graag me motorrijbewijs willen hebben en een motorSCOOTER
, is gewoon heerlijk weer vandaag
![]()
Maarja nog 2 maanden ongeveer wachten waarschijnlijk![]()
dan eindelijk echt motor rijden
HAHAquote:Op zondag 20 april 2008 19:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
maar verder ben ik 't wel met je eens..
net een stuk gefietst en al die motorfietsen enzo.. niet eerlijk
Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:03 schreef Koploperkopper het volgende:
Hoi.
Even een vraagje aan de motorrijders.
Ik wil groag leren motorrijden, en ga in iedergeval een kennismakingsles doen, maar ik maak me om 1 ding 'zorgen', namelijk valpartijen, en dan met name door dingen waar je weinig invloed op hebt, olievlekken, zand etc op de weg. In hoeverre ben je er zeker van dat je op je bek gaat als er los zand/olie op de weg ligt?Zijn er methodes om te zorgen dat je niet op je bek gaat (gas los ofzo?) als je er noodgedwongen overheen moet rijden.
Vielen mal dank.
Dank, ik ga het proberen te onthouden.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:21 schreef Becherovka het volgende:
Daarom moet je altijd je neus op de weg houdenAls je iets tegenkomt probeer je er niet overheen te rijden. Gebeurt dat toch, dan zorg je dat je zoveel mogelijk rechtuit rijdt, en dus niet teveel zijwaardse kracht op je banden loslaat. Als je rechtdoor rijdt is er weinig gevaar van uitglijden, dat gebeurt pas als je door een bocht rijdt. Daarom moet je zorgen dat de krachten die je normaal in een bocht hebt zoveel mogelijk neutraal zijn. In een bocht kun je dat doen door je motor meer rechtop te laten dan je normaal zou doen in een bocht. Hoe rechtop is natuurlijk een kwestie van weten hoeveel speling je hebt en dat is een kwestie van ervaring. Er zit altijd kans in dat je op je muil gaat, daarom moet je ook altijd beschermende kleding dragen.
Dusch: bij rechtuit, no problemo, bij bochtenwerk, proberen zo recht mogelijk over het 'obstakel' te rijden en daarna weer maximaal de bocht hervatten om te zorgen dat je niet in de sloot belandt
Hmm, maakt bij een plas olie/zand nog uit wat voor banden je eronder hebt ipv wieldruk op de weg? M'n gevoel zegt een brede band heeft meer contact met het wegdek dus als de grip aan de linkerkant van het wiel wegvalt, heb je nog over aan de rechterkant. Maar als je een hogere wieldruk hebt heb je meer grip op 1 wiel om mee te beginnen? Of zie ik het verkeerd?quote:Op woensdag 23 april 2008 12:39 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen.Tegen de tijd dat je de weg op gaat met je motor ben je al gedrild om ver vooruit te kijken, en de problemen te zien voordat je ze tegenkomt. En motorrijden is geen koorddansen, je gaat echt niet onderuit van ieder plasje olie en elk plukje zand zolang je geen gekke dingen doet. Bij het eerste gedeelte van je rijlessen leer je op de parkeerplaats omgaan met je motor, dus tegen de tijd dat je de weg opgaat heb je die fiets echt wel onder controle.
Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.quote:Op woensdag 23 april 2008 13:59 schreef Koploperkopper het volgende:
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
quote:Op woensdag 23 april 2008 14:12 schreef Becherovka het volgende:
[..]
Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.
Wat een ingewikkeld kutverhaal, ik moet een paint maken
quote:Op woensdag 23 april 2008 14:33 schreef Becherovka het volgende:
Okay, hier gaan we dan
[ afbeelding ]
Eerste plaatje, rechtdoor rijden. Je wordt in balans gehouden door de zwaartekracht (en eigenlijk ook door de centrifugaalkrachten van je wielen, maar maak het me niet te moeilijk aub).
[ afbeelding ]
Maar nu, als je door een bocht rijdt, zet je druk op het wegdek. Je motor wil liever naar links vliegen, maar de grip van je wielen voorkomt dit. Als die 100 grip wegvalt, schiet de dus door naar links en ga je op je muil. Door je motor zo recht mogelijk te houden als je grip dreigt weg te vallen door olie oid, heb je minder last van de kracht die je motor naar links wil slingeren en heb je minder grip nodig om niet te vallen (bijvoorbeeld 50 grip ipv 100). Dit kan net genoeg zijn om je stabiel te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op dat moment niet meer zo scherp door de bocht zal gaan. Houd het eind van de weg dus goed in de gatenSoms kun je hiermee een probleem makkelijk repareren, maar het kan ook voorkomen dat het einde oefening is. Daarom is het belangrijk goed in de schatten hoe de weg erbij ligt er wat de 'ontsnappingsmogelijkheden' zijn als je gaat scheuren. Hoe meer je op de rand gaat rijden, hoe minder mogelijkheid om met dit soort dingen foutjes te repareren. Klinkt logisch, maar er zijn nog altijd debielen die op onoverzichtelijke wegen gekke dingen doen duschhhhhhhh......
Kijk niet te kritisch naar de verschillende krachten, het is 'nogal' lang geleden dat ik dit gedaan heb met natuurkunde en ik kan er wat naast zitten, maar dit is wel het principe
Mijn eerste fokpaint ever, na 7 1/2 jaar, mooi he
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |