abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:13:27 #26
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58134805
mijn 2e rijles kan ik weer pas de 26ste nemen Ik wil zo veel mogelijk kunnen lessen om af te kunnen rijden! want ik wil in de zomervakantie lekker touren op de motor
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:58:08 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58138657
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:32 schreef Sala-adin het volgende:

[..]

Hoeveel en welke type is het?
2000 + de kosten voor het vervangen van de keerringen in het linksysteem (verkoper regelt dat, maar op mijn kosten).. 't is een yamaha szr trouwens.. oorspronkelijk nooit in nederland te koop geweest

*naar buiten kijkt*
*mooi weer ziet*



Als ik donderdag zak gaat er echt iemand een pijnlijke dood sterven
Huilen dan.
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:20:21 #28
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58139097
Ik hoop de examinator
pi_58139528
vandaag weer lekker 2uur gelest.
1e keer echt op de straat, en met de CBF500 (onbegrenst, omdat de begrenste al in gebruik waren)

enne.. dat was leuk. boven de 6.000RPM komt de motor echt in werking. een behoorlijk kracht

en de instructeur reed voorop. lekker met 140km/h over de snelweg. met een drukke spits aan de linkerkant
Back to the 70's
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:40:00 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58139584
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 16:20 schreef Sala-adin het volgende:
Ik hoop de examinator
dat zit er dik in dan ja

zeker als 't weer onterecht is .. dan.. nou.. dan... dan..
Huilen dan.
pi_58143293
Zo, over 1 1/2 week ga ik eindelijk met AVD beginnen.. gelijk maar 4 uur ingeroosterd op 1 dag. Zitten de examens een beetje vol rond deze tijd in het noorden ?
pi_58144530
Maar Sala-adin, vind je niet erg dat je straks nog 2 jaar aan 25kw vast zit, terwijl als je nog paar maandjes wacht daar geen last meer van hebt?
Of klopte die datum niet in je Fobo?
............................
  zaterdag 19 april 2008 @ 00:54:56 #33
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58152196
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 20:01 schreef sander89 het volgende:
Maar Sala-adin, vind je niet erg dat je straks nog 2 jaar aan 25kw vast zit, terwijl als je nog paar maandjes wacht daar geen last meer van hebt?
Of klopte die datum niet in je Fobo?
euhmm nee ik zit er niet echt mee, ik wil als begin moter toch een honda cb 500 25kw om me paar jaar in te rijden en dan wil ik wel snellere motoren rijden.
pi_58152696
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 00:54 schreef Sala-adin het volgende:

[..]

euhmm nee ik zit er niet echt mee, ik wil als begin moter toch een honda cb 500 25kw om me paar jaar in te rijden en dan wil ik wel snellere motoren rijden.
Oke, wel verstandig dan of kan je ook gewoon niet langer wachten tot dat je motor kan rijden
............................
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:11:01 #35
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58154786
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 01:26 schreef sander89 het volgende:

[..]

Oke, wel verstandig dan of kan je ook gewoon niet langer wachten tot dat je motor kan rijden
Dat speelt ook een rol ja
pi_58181869
Deze week ging me 3de motorrijles trouwens ook wel aardig, ook nog effe gekeken om het hoekje van het terrein waar je moet afrijden voor AVB, best krap daar alle oefeningen op elkaar.
Alleen bochten naar rechts vind ik wel nog wat moeilijker dan naar links bij de halve draai en slome slalom, maar nog wat meer oefenen en dat komt wel goed

Maar wat zou ik vandaag al graag me motorrijbewijs willen hebben en een motor(scooter), is gewoon heerlijk weer vandaag
Maarja nog 2 maanden ongeveer wachten waarschijnlijk dan eindelijk echt motor rijden
............................
  zondag 20 april 2008 @ 19:02:41 #37
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58184847
quote:
Op zondag 20 april 2008 16:46 schreef sander89 het volgende:
Deze week ging me 3de motorrijles trouwens ook wel aardig, ook nog effe gekeken om het hoekje van het terrein waar je moet afrijden voor AVB, best krap daar alle oefeningen op elkaar.
Alleen bochten naar rechts vind ik wel nog wat moeilijker dan naar links bij de halve draai en slome slalom, maar nog wat meer oefenen en dat komt wel goed

Maar wat zou ik vandaag al graag me motorrijbewijs willen hebben en een motorSCOOTER, is gewoon heerlijk weer vandaag
Maarja nog 2 maanden ongeveer wachten waarschijnlijk dan eindelijk echt motor rijden


maar verder ben ik 't wel met je eens..

net een stuk gefietst en al die motorfietsen enzo.. niet eerlijk
Huilen dan.
pi_58185397
het was heerlijk op de motor!!
pi_58191887
quote:
Op zondag 20 april 2008 19:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]



maar verder ben ik 't wel met je eens..

net een stuk gefietst en al die motorfietsen enzo.. niet eerlijk
HAHA

Maar ik weet het nog niet zeker, ik twijfel nog daarom staat ook tussen haakjes.

Maar ga ook veel met mijn toekomstige motor(scooter) voor woon/werkverkeer gebruiken, daarvoor lijkt me een motorscooter stukken handiger want je hebt hoop op berg ruimte, zit goed uit de wind en is net iets makkelijk in stad/file. Ben ook van plan de winter door te rijden maar dat zie dan wel hoe het gaat als echt kouder wordt.

Terwijl zoiets als 25kw motor erg lastig te vinden is jammer genoeg, maar misschien kom ik nog wat tegen
............................
pi_58250272
Hoi.

Even een vraagje aan de motorrijders.

Ik wil groag leren motorrijden, en ga in iedergeval een kennismakingsles doen, maar ik maak me om 1 ding 'zorgen', namelijk valpartijen, en dan met name door dingen waar je weinig invloed op hebt, olievlekken, zand etc op de weg. In hoeverre ben je er zeker van dat je op je bek gaat als er los zand/olie op de weg ligt? Zijn er methodes om te zorgen dat je niet op je bek gaat (gas los ofzo?) als je er noodgedwongen overheen moet rijden.

Vielen mal dank.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58250710
Daarom moet je altijd je neus op de weg houden Als je iets tegenkomt probeer je er niet overheen te rijden. Gebeurt dat toch, dan zorg je dat je zoveel mogelijk rechtuit rijdt, en dus niet teveel zijwaardse kracht op je banden loslaat. Als je rechtdoor rijdt is er weinig gevaar van uitglijden, dat gebeurt pas als je door een bocht rijdt. Daarom moet je zorgen dat de krachten die je normaal in een bocht hebt zoveel mogelijk neutraal zijn. In een bocht kun je dat doen door je motor meer rechtop te laten dan je normaal zou doen in een bocht. Hoe rechtop is natuurlijk een kwestie van weten hoeveel speling je hebt en dat is een kwestie van ervaring. Er zit altijd kans in dat je op je muil gaat, daarom moet je ook altijd beschermende kleding dragen.

Dusch: bij rechtuit, no problemo, bij bochtenwerk, proberen zo recht mogelijk over het 'obstakel' te rijden en daarna weer maximaal de bocht hervatten om te zorgen dat je niet in de sloot belandt
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_58251026
Roquefort
Eerste rijles: was begin april of eind maart 2008 (weet niet meer)
Theorie: 22-04-08 gehaald in herkansing
AVB: 18-04-08 gehaald
AVD: 08-05-2008
Rijschool(plaats): ANWB Rijschool, Amsterdam West
Lesmotor: Honda CB 500 ABS

Vrijdag eerste praktijkexamen gehad. Maandag lekker in het zonnetje de eerste 4 uur wegles gehad, lekker dijkjes gereden en autoweg etc.
En gisteren (disndag) mijn theorie geaald (in fucking Terneuzen helemaal )

Met een beetje geluk heb ik over twee weken het roze papiertje pasje, het gaat snel ineens.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_58251224
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:03 schreef Koploperkopper het volgende:
Hoi.

Even een vraagje aan de motorrijders.

Ik wil groag leren motorrijden, en ga in iedergeval een kennismakingsles doen, maar ik maak me om 1 ding 'zorgen', namelijk valpartijen, en dan met name door dingen waar je weinig invloed op hebt, olievlekken, zand etc op de weg. In hoeverre ben je er zeker van dat je op je bek gaat als er los zand/olie op de weg ligt? Zijn er methodes om te zorgen dat je niet op je bek gaat (gas los ofzo?) als je er noodgedwongen overheen moet rijden.

Vielen mal dank.
Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen. Tegen de tijd dat je de weg op gaat met je motor ben je al gedrild om ver vooruit te kijken, en de problemen te zien voordat je ze tegenkomt. En motorrijden is geen koorddansen, je gaat echt niet onderuit van ieder plasje olie en elk plukje zand zolang je geen gekke dingen doet. Bij het eerste gedeelte van je rijlessen leer je op de parkeerplaats omgaan met je motor, dus tegen de tijd dat je de weg opgaat heb je die fiets echt wel onder controle.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_58252994
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:21 schreef Becherovka het volgende:
Daarom moet je altijd je neus op de weg houden Als je iets tegenkomt probeer je er niet overheen te rijden. Gebeurt dat toch, dan zorg je dat je zoveel mogelijk rechtuit rijdt, en dus niet teveel zijwaardse kracht op je banden loslaat. Als je rechtdoor rijdt is er weinig gevaar van uitglijden, dat gebeurt pas als je door een bocht rijdt. Daarom moet je zorgen dat de krachten die je normaal in een bocht hebt zoveel mogelijk neutraal zijn. In een bocht kun je dat doen door je motor meer rechtop te laten dan je normaal zou doen in een bocht. Hoe rechtop is natuurlijk een kwestie van weten hoeveel speling je hebt en dat is een kwestie van ervaring. Er zit altijd kans in dat je op je muil gaat, daarom moet je ook altijd beschermende kleding dragen.

Dusch: bij rechtuit, no problemo, bij bochtenwerk, proberen zo recht mogelijk over het 'obstakel' te rijden en daarna weer maximaal de bocht hervatten om te zorgen dat je niet in de sloot belandt
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:39 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen. Tegen de tijd dat je de weg op gaat met je motor ben je al gedrild om ver vooruit te kijken, en de problemen te zien voordat je ze tegenkomt. En motorrijden is geen koorddansen, je gaat echt niet onderuit van ieder plasje olie en elk plukje zand zolang je geen gekke dingen doet. Bij het eerste gedeelte van je rijlessen leer je op de parkeerplaats omgaan met je motor, dus tegen de tijd dat je de weg opgaat heb je die fiets echt wel onder controle.
Hmm, maakt bij een plas olie/zand nog uit wat voor banden je eronder hebt ipv wieldruk op de weg? M'n gevoel zegt een brede band heeft meer contact met het wegdek dus als de grip aan de linkerkant van het wiel wegvalt, heb je nog over aan de rechterkant. Maar als je een hogere wieldruk hebt heb je meer grip op 1 wiel om mee te beginnen? Of zie ik het verkeerd?

Dank iig beiden.

Meteen nog een vraagje, is 16 lessen veel of weinig? (1.5 uur per stuk) Dan zou ik nl bij de lokale rijschool voor 1000 euro klaar zijn (randstad), is dat een beetje schappelijke prijs? En is het van belang dat ik een nieuw theorieboek koop voor motoren? Of is het een beetje vergelijkbaar aan dat van een auto?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58253272
quote:
Op woensdag 23 april 2008 13:59 schreef Koploperkopper het volgende:
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.

Wat een ingewikkeld kutverhaal, ik moet een paint maken
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_58253803
Okay, hier gaan we dan



Eerste plaatje, rechtdoor rijden. Je wordt in balans gehouden door de zwaartekracht (en eigenlijk ook door de centrifugaalkrachten van je wielen, maar maak het me niet te moeilijk aub ).




Maar nu, als je door een bocht rijdt, zet je druk op het wegdek. Je motor wil liever naar links vliegen, maar de grip van je wielen voorkomt dit. Als die 100 grip wegvalt, schiet de dus door naar links en ga je op je muil. Door je motor zo recht mogelijk te houden als je grip dreigt weg te vallen door olie oid, heb je minder last van de kracht die je motor naar links wil slingeren en heb je minder grip nodig om niet te vallen (bijvoorbeeld 50 grip ipv 100). Dit kan net genoeg zijn om je stabiel te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op dat moment niet meer zo scherp door de bocht zal gaan. Houd het eind van de weg dus goed in de gaten Soms kun je hiermee een probleem makkelijk repareren, maar het kan ook voorkomen dat het einde oefening is. Daarom is het belangrijk goed in de schatten hoe de weg erbij ligt er wat de 'ontsnappingsmogelijkheden' zijn als je gaat scheuren. Hoe meer je op de rand gaat rijden, hoe minder mogelijkheid om met dit soort dingen foutjes te repareren. Klinkt logisch, maar er zijn nog altijd debielen die op onoverzichtelijke wegen gekke dingen doen duschhhhhhhh......

Kijk niet te kritisch naar de verschillende krachten, het is 'nogal' lang geleden dat ik dit gedaan heb met natuurkunde en ik kan er wat naast zitten, maar dit is wel het principe

Mijn eerste fokpaint ever, na 7 1/2 jaar, mooi he
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_58253845
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:12 schreef Becherovka het volgende:

[..]

Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.

Wat een ingewikkeld kutverhaal, ik moet een paint maken
Nee ik snap het wel. Ben redelijk technisch aangelegd.

(Misschien dat dit topic niet het ideale topic ervoor is, maar ik vraag het toch maar even) Wat vinden jullie van een CBR500 of Shadow als beginnersmotor? Teruggeknepen naar 25kW uiteraard/helaas.

Heb een aantal gezien die wel in redelijke staat waren voor ~1500 euro, beetje opknappen vind ik niet erg. Grootste voordeel van de Shadow tov de CBR500 lijkt me dat het maar 2 cils heeft tov 4? Scheelt weer wat onderhoud, en is weer wat zuiniger (?). Shadow valt ook onder classic motoren, dus ik betaal maar iets van 150 euro per jaar verzekering.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58253909
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:33 schreef Becherovka het volgende:
Okay, hier gaan we dan

[ afbeelding ]

Eerste plaatje, rechtdoor rijden. Je wordt in balans gehouden door de zwaartekracht (en eigenlijk ook door de centrifugaalkrachten van je wielen, maar maak het me niet te moeilijk aub ).


[ afbeelding ]

Maar nu, als je door een bocht rijdt, zet je druk op het wegdek. Je motor wil liever naar links vliegen, maar de grip van je wielen voorkomt dit. Als die 100 grip wegvalt, schiet de dus door naar links en ga je op je muil. Door je motor zo recht mogelijk te houden als je grip dreigt weg te vallen door olie oid, heb je minder last van de kracht die je motor naar links wil slingeren en heb je minder grip nodig om niet te vallen (bijvoorbeeld 50 grip ipv 100). Dit kan net genoeg zijn om je stabiel te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op dat moment niet meer zo scherp door de bocht zal gaan. Houd het eind van de weg dus goed in de gaten Soms kun je hiermee een probleem makkelijk repareren, maar het kan ook voorkomen dat het einde oefening is. Daarom is het belangrijk goed in de schatten hoe de weg erbij ligt er wat de 'ontsnappingsmogelijkheden' zijn als je gaat scheuren. Hoe meer je op de rand gaat rijden, hoe minder mogelijkheid om met dit soort dingen foutjes te repareren. Klinkt logisch, maar er zijn nog altijd debielen die op onoverzichtelijke wegen gekke dingen doen duschhhhhhhh......

Kijk niet te kritisch naar de verschillende krachten, het is 'nogal' lang geleden dat ik dit gedaan heb met natuurkunde en ik kan er wat naast zitten, maar dit is wel het principe

Mijn eerste fokpaint ever, na 7 1/2 jaar, mooi he
In iedergeval heb je me laten lachen met je paintskills.

Klinkt wel logisch nu eigenlijk ja. Ben sowieso eerst een lange tijd niet te gaan scheuren, hooguit op een lege rechte weg langs wat weilanden het gas even open. Maar m'n prioriteit nr. 1 blijft niet dood gaan.

Dus heel veel zal ik niet op het randje zitten, maar de grootste zorgen maak ik me dan ook om snelwegen, andere autos + paaltjes van de vangrail vind ik enger dan dat ik onderuit ga op een boerenweggetje en de sloot in glij.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58262821
Baaah wat heb ik me weer groen en geel geergerd in de file, en de motoren maar vrije doorgang, terugweg was alleen wat minder leuk, zeikte van de dijk. Zit je dan eigenlijk constant je vizier schoon te poetsen?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58263003
tvp, begin 3 mei bij Robby Knoop.

Heb al 8 maanden mijn rbw B, 3 jaar mijn Am, rijd 2 jaar schakel... Verwacht eerlijk gezegd kwestie van opstappen en wegrijden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')