abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58101327
De lessers


Roquefort
Eerste rijles: was begin april of eind maart 2008 (weet niet meer)
Theorie: 22-04-08 gehaald in herkansing
AVB: 18-04-08 gehaald
AVD: 08-05-2008
Rijschool(plaats): ANWB Rijschool, Amsterdam West
Lesmotor: Honda CB 500 ABS

s00z
Eerste rijles: ergens in December 2007
Theorie: December 2007
AVB: 13 maart 2008
AVD: 14 mei 2008
Rijschool : Jaap Schulz, Haarlem
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS A-Zwaar

Vince22
Eerste rijles: 18-01-08
Theorie: 19-02-08
AVB: 19-03-08

AVD: nnb
Rijschool : ?
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS (>25KW)

arnold-d
Eerste rijles: 25-02-08
Theorie: 25-03-08
AVB: 08-04-08
AVD: 19-05-08
Rijschool:V/D Top, Bennekom
Lesmotor: AVB: Honda CB250 (25KW), AVD Honda CBF500 (25KW)

Sjoerd102
Eerste rijles: 15-03-08
Theorie: 23-05-08
AVB: 16-06-08
AVD: nnb
Rijschool: Hennie/Swalmen
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS (>25KW)

SillyWalks
Eerste rijles: 02-04-08
Theorie: 20-03-08 ?
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool: Amsterdam
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS (>25KW)

Sander89
Eerste rijles: 02-04-08
Theorie: 22-04-08
AVB: 22-05-2008
AVD: nnb
Rijschool: Wierenga, Utrecht
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS (25KW)

Betse
Eerste rijles: 05-04-2008
Theorie: 20-05-08
AVB: 05-06-08
AVD: nnb
Rijschool(plaats): Paul Lam, Nijmegen
Lesmotor: Honda CB 750 (>25KW)

Five_Horizons
Eerste rijles: 15-04-08
Theorie: 20-05-2008
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool : RAS, Spijkenisse
Lesmotor: Honda CBR 500 ABS (>25KW)

Sala-adin
Eerste rijles 16-04-2008
Theorie: 16-01-2008
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool: Nieuw Amsterdam in Amsterdam West
Lesmotor: ?

Cocktailprikker
Eerste rijles: 03-05-2008
Theorie: nnb
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool: Robby Knoop uit Weurt
Lesmotor: Kawasaki er500 (>25KW, wordt misschien vervangen door 25KW)

spanks
Eerste rijles: 10-05-08
Theorie: nnb
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool: RVV, Amsterdam
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS >25 KW

Videootjes van bijzondere verrichtingen
Langzame Slalom

Halve draai

Snelle Slalom

De Acht

Precisie stop

Vertragings oefening

Uitwijken

Handige sites
Het Centraal Bureau Rijvaardigheid
PDFje van de bijzondere verrichtingen (CBR)
Motor gedeelte op de CBR site
Gratis theorie

Laatste paar delen
Motorrijlessen, deeltje 7! met luie lessers :')
Motorrijlessen! nummero 8! Inc een paar nieuwe lessers *O*
Motorrijlessen nr. 9! Volgas richting A!
Motorrijles topic 10, odz echte mannen lessen in de winter!

[ Bericht 1% gewijzigd door Five_Horizons op 08-05-2008 12:50:36 ]
............................
pi_58101501
Wie nog in de OP wil als lesser moet snel zijn of nog andere toevoegingen heeft zodat nog kan aanpassen

Maar gewoon bij dit topic beetje vaart achter zetten zodat de OP hopelijk binnen maand weer kunnen vernieuwen en zo beetje actueel kunnen houden
............................
  donderdag 17 april 2008 @ 07:38:01 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58104206
Hoi..

volgende week donderdag herkansing avb
Huilen dan.
pi_58104621
Hoi

Vince22
Eerste rijles: 18-01-08
Theorie: 19-02-08
AVB: 19-03-08
AVD: Nog niet gepland (Hoor ik vanmiddag)
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS (>25KW)

Vanmiddag lekker weer AVD lessen. 13-14 graden, zonnetje, heeeeeerlijk!

Lol... het vorige deeltje was ook al deeltje 10

[ Bericht 13% gewijzigd door Vince22 op 17-04-2008 08:42:35 ]
---- Gouden hart voor Heracles mijn club! ----
Sowieso schrijf je zo! http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/sowieso
pi_58105699
Betse
Eerste rijles: 05-04-2008
Theorie: 20-05-08
AVB: 05-06-08
AVD: nnb
Rijschool(plaats): Paul Lam (Nijmegen)
Lesmotor(25KW?): Honda CB 750

Vanmiddag 5e les en het gaat al best goed. Maar ik heb wel moeite met het 8tje. Dan ga ik toch teveel bijremmen/gasgeven. Het wordt vaak of veel te klein, of veel te groot. Oefenen dus.
De rest van de zaken gaan allemaal wel best, beetje oefenen en dan lukt het vast wel Helaas is de datum van de AVB nog ver weg, dus maar ff wat rustiger doen met lessen anders kost het zoveel
pi_58106197
Sala-adin
Eerste rijles 16-04-2008
Theorie: 16-01-2008
AVB: nog niet bekend
AVD: nog niet bekend
Rijschool : Nieuw Amsterdam in Amsterdam West
---


Mijn intructeur vertelde mij dat ik 25 lessen zou nodig hebben en dat ik zo een pakker moet nemen + avb examen en avd das bij elkaar 1740 euro.

Hoeveel waren jullie kwijt aan jullie rijbewijs?
pi_58106603
Nou dat lijkt me nogal hoog zeg. Ik ben nu 12 lessen ongeveer onderweg (39 euro per les), en heb mijn AVB + Theorie al. Zoals al gemeld heb ik nu 2 lessen AVD erop zitten en moet al zsm afrijden volgens mijn instructeur. Vanmiddag hoor ik wanneer. Ik gok dat ik zo ongeveer 15-16 lessen nodig ga hebben dus dat komt neer op (er van uitgaan alles in 1 keer halende):

theorie (zelf leren + aanvragen): ¤ 31,40
Examens (AVB + AVD) aanvragen: ¤ 235 incl heen- en terugrijden, + oefenuurtje
Lessen: 16 X ¤ 39: ¤ 624

Totaal: 624 + 235 + 31, 49 = ¤ 890,40.

Wanneer alles in 1 keer kun je dus onder de 1000 blijven.
---- Gouden hart voor Heracles mijn club! ----
Sowieso schrijf je zo! http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/sowieso
  donderdag 17 april 2008 @ 11:55:55 #8
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_58108370
quote:
Op donderdag 17 april 2008 10:35 schreef Vince22 het volgende:
Nou dat lijkt me nogal hoog zeg. Ik ben nu 12 lessen ongeveer onderweg (39 euro per les), en heb mijn AVB + Theorie al. Zoals al gemeld heb ik nu 2 lessen AVD erop zitten en moet al zsm afrijden volgens mijn instructeur. Vanmiddag hoor ik wanneer. Ik gok dat ik zo ongeveer 15-16 lessen nodig ga hebben dus dat komt neer op (er van uitgaan alles in 1 keer halende):

theorie (zelf leren + aanvragen): ¤ 31,40
Examens (AVB + AVD) aanvragen: ¤ 235 incl heen- en terugrijden, + oefenuurtje
Lessen: 16 X ¤ 39: ¤ 624

Totaal: 624 + 235 + 31, 49 = ¤ 890,40.

Wanneer alles in 1 keer kun je dus onder de 1000 blijven.
Binnen 12 lessen je AVB al... we zijn niet allemaal zulke virtuozen hoor.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_58108618
quote:
Op donderdag 17 april 2008 11:55 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Binnen 12 lessen je AVB al... we zijn niet allemaal zulke virtuozen hoor.
Ik heb vantevoren nog nooit op een motor gezeten, het dichtst wat erbij in de buurt kwam was een scooter toen ik 16 was (13 jaar geleden)
---- Gouden hart voor Heracles mijn club! ----
Sowieso schrijf je zo! http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/sowieso
pi_58110014
ik had na 10 lessen mijn AVB en 8 lessen het praktijk. 18 was ook gemiddelde van de rijschool. Paul Lam Nijmegen
pi_58112593
De OP effe geupdate

Was niet helemaal wakker gisteravond zo te zien, zei nog dat deel 11 zou worden in vorige topic maar heb toch deel 10 neer gezet Zal een Modje het effe kunnen aanpassen
............................
pi_58117071
vorige week mijn motorrijbewijs gehaald en gisteren opgehaald op gemeentehuis, zaterdag effe motor kopen en rondtouren maar!!!


succes alle lessers en gefeliciteerd voor de slagers...
pi_58117411
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:10 schreef TheOneAndOnly het volgende:
vorige week mijn motorrijbewijs gehaald en gisteren opgehaald op gemeentehuis, zaterdag effe motor kopen en rondtouren maar!!!


succes alle lessers en gefeliciteerd voor de slagers...
Gefeli nog
Welke motor word het die je zaterdag gaat halen
Moet je maar anders effe foto's posten als je hem heb.
............................
  donderdag 17 april 2008 @ 18:24:41 #14
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58117444
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:10 schreef TheOneAndOnly het volgende:
vorige week mijn motorrijbewijs gehaald en gisteren opgehaald op gemeentehuis, zaterdag effe motor kopen en rondtouren maar!!!


succes alle lessers en gefeliciteerd voor de slagers...
Me so jealous
pi_58122483
quote:
Op donderdag 17 april 2008 18:10 schreef TheOneAndOnly het volgende:
vorige week mijn motorrijbewijs gehaald en gisteren opgehaald op gemeentehuis, zaterdag effe motor kopen en rondtouren maar!!!


succes alle lessers en gefeliciteerd voor de slagers...
Gefeliciteerd!

Ik ben zo vrij geweest mezelf maar in de OP te zetten
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_58123163
quote:
Op donderdag 17 april 2008 14:57 schreef sander89 het volgende:
De OP effe geupdate

Was niet helemaal wakker gisteravond zo te zien, zei nog dat deel 11 zou worden in vorige topic maar heb toch deel 10 neer gezet Zal een Modje het effe kunnen aanpassen
Je bent vergeten mijn lesmotor erin te zetten
pi_58123760
quote:
Op donderdag 17 april 2008 21:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!

Ik ben zo vrij geweest mezelf maar in de OP te zetten
Omdat je het kan mag het
Alleen heb wel jou een plaatsje hoger gezet omdat op volgorde had gezet wanneer iemand begonnen was met lessen.
Maar dan kan je zeker ook effe foutje van mij uit de TT halen, moet namelijk deel 11 zijn ipv deel 10
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:02 schreef Betse het volgende:

[..]

Je bent vergeten mijn lesmotor erin te zetten
Staat er in
............................
  donderdag 17 april 2008 @ 22:26:42 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58123805
Dit heb ik gekocht, alleen nog niet betaald enz blabla.. ik ga 'm deze/ begin volgende maand op mijn naam overschrijven en ophalen..

ja, ook als ik a.s. donderdag zak

Huilen dan.
  donderdag 17 april 2008 @ 22:32:47 #19
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58123958
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:26 schreef Isdatzo het volgende:
Dit heb ik gekocht, alleen nog niet betaald enz blabla.. ik ga 'm deze/ begin volgende maand op mijn naam overschrijven en ophalen..

ja, ook als ik a.s. donderdag zak

[ afbeelding ]
Hoeveel en welke type is het?
pi_58124036
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:26 schreef Isdatzo het volgende:
Dit heb ik gekocht, alleen nog niet betaald enz blabla.. ik ga 'm deze/ begin volgende maand op mijn naam overschrijven en ophalen..

ja, ook als ik a.s. donderdag zak

[ afbeelding ]
Niet mijn smaak qua type motor, maar veel mooier dan al die felgekleurde tupperware-motoren die je af en toe ziet rijden.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_58124094
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:25 schreef sander89 het volgende:

[..]

Omdat je het kan mag het
Alleen heb wel jou een plaatsje hoger gezet omdat op volgorde had gezet wanneer iemand begonnen was met lessen.


Had ik niet eens gezien

Netjes
quote:
Maar dan kan je zeker ook effe foutje van mij uit de TT halen, moet namelijk deel 11 zijn ipv deel 10
[..]

Staat er in
Done
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_58124143
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:26 schreef Isdatzo het volgende:
Dit heb ik gekocht, alleen nog niet betaald enz blabla.. ik ga 'm deze/ begin volgende maand op mijn naam overschrijven en ophalen..

ja, ook als ik a.s. donderdag zak

[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit maar je blijft wel denk ik effe braaf wachten?
Vooral als je eenmaal examen heb gehaald lijkt het wachten op je rijbewijs altijd zo lang te duren (had ik met auto ieder geval)
Maar natuurlijk wel balen dat 25kw waar ik ook aan vast zit

Heb al heel wat verhalen gehoord van mensen die toen 21 werden toch nog groot rijbewijs ging halen, omdat ze niet meer 1 jaar wilden wachten of duurt nog tijdje tot dat je 21 word?
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

Done
Dankje
............................
  donderdag 17 april 2008 @ 22:49:26 #23
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58124489
Groot rijbewijs hoef je toch niet te halen?
Die krijg je gewoo als je 21 word of niet?
pi_58124765
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:49 schreef Sala-adin het volgende:
Groot rijbewijs hoef je toch niet te halen?
Die krijg je gewoo als je 21 word of niet?
Niet helemaal, na 2 jaar gaat A beperkt gaat gewoon over naar A onbeperkt.
Dus bijvoorbeeld als je A beperkt op je 20ste haalt dan heb je pas op je 22ste A onbeperkt en kan je dan pas op zwaardere motoren rijden.

Kijk naar jou leeftijd: 07-09-1987


Ik denk dat je beter nog effe paar maanden kan wachten met je motor rijbewijs halen.
Want als je A onbeperkt wil hebben moet je examens doen als je 21 bent, of je moet voor lief nemen dat je nog 2 jaar vast zit aan 25 KW
............................
pi_58124793
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:49 schreef Sala-adin het volgende:
Groot rijbewijs hoef je toch niet te halen?
Die krijg je gewoo als je 21 word of niet?
Niet als je <25 afrijdt. Dan moet je de eerste twee jaar ook 'licht' rijden. Daarna kun je (zonder weer examen te hoeven doen) gewoon op een 'zware' motor stappen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:13:27 #26
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58134805
mijn 2e rijles kan ik weer pas de 26ste nemen Ik wil zo veel mogelijk kunnen lessen om af te kunnen rijden! want ik wil in de zomervakantie lekker touren op de motor
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:58:08 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58138657
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:32 schreef Sala-adin het volgende:

[..]

Hoeveel en welke type is het?
2000 + de kosten voor het vervangen van de keerringen in het linksysteem (verkoper regelt dat, maar op mijn kosten).. 't is een yamaha szr trouwens.. oorspronkelijk nooit in nederland te koop geweest

*naar buiten kijkt*
*mooi weer ziet*



Als ik donderdag zak gaat er echt iemand een pijnlijke dood sterven
Huilen dan.
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:20:21 #28
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58139097
Ik hoop de examinator
pi_58139528
vandaag weer lekker 2uur gelest.
1e keer echt op de straat, en met de CBF500 (onbegrenst, omdat de begrenste al in gebruik waren)

enne.. dat was leuk. boven de 6.000RPM komt de motor echt in werking. een behoorlijk kracht

en de instructeur reed voorop. lekker met 140km/h over de snelweg. met een drukke spits aan de linkerkant
Back to the 70's
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:40:00 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58139584
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 16:20 schreef Sala-adin het volgende:
Ik hoop de examinator
dat zit er dik in dan ja

zeker als 't weer onterecht is .. dan.. nou.. dan... dan..
Huilen dan.
pi_58143293
Zo, over 1 1/2 week ga ik eindelijk met AVD beginnen.. gelijk maar 4 uur ingeroosterd op 1 dag. Zitten de examens een beetje vol rond deze tijd in het noorden ?
pi_58144530
Maar Sala-adin, vind je niet erg dat je straks nog 2 jaar aan 25kw vast zit, terwijl als je nog paar maandjes wacht daar geen last meer van hebt?
Of klopte die datum niet in je Fobo?
............................
  zaterdag 19 april 2008 @ 00:54:56 #33
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58152196
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 20:01 schreef sander89 het volgende:
Maar Sala-adin, vind je niet erg dat je straks nog 2 jaar aan 25kw vast zit, terwijl als je nog paar maandjes wacht daar geen last meer van hebt?
Of klopte die datum niet in je Fobo?
euhmm nee ik zit er niet echt mee, ik wil als begin moter toch een honda cb 500 25kw om me paar jaar in te rijden en dan wil ik wel snellere motoren rijden.
pi_58152696
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 00:54 schreef Sala-adin het volgende:

[..]

euhmm nee ik zit er niet echt mee, ik wil als begin moter toch een honda cb 500 25kw om me paar jaar in te rijden en dan wil ik wel snellere motoren rijden.
Oke, wel verstandig dan of kan je ook gewoon niet langer wachten tot dat je motor kan rijden
............................
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:11:01 #35
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_58154786
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 01:26 schreef sander89 het volgende:

[..]

Oke, wel verstandig dan of kan je ook gewoon niet langer wachten tot dat je motor kan rijden
Dat speelt ook een rol ja
pi_58181869
Deze week ging me 3de motorrijles trouwens ook wel aardig, ook nog effe gekeken om het hoekje van het terrein waar je moet afrijden voor AVB, best krap daar alle oefeningen op elkaar.
Alleen bochten naar rechts vind ik wel nog wat moeilijker dan naar links bij de halve draai en slome slalom, maar nog wat meer oefenen en dat komt wel goed

Maar wat zou ik vandaag al graag me motorrijbewijs willen hebben en een motor(scooter), is gewoon heerlijk weer vandaag
Maarja nog 2 maanden ongeveer wachten waarschijnlijk dan eindelijk echt motor rijden
............................
  zondag 20 april 2008 @ 19:02:41 #37
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_58184847
quote:
Op zondag 20 april 2008 16:46 schreef sander89 het volgende:
Deze week ging me 3de motorrijles trouwens ook wel aardig, ook nog effe gekeken om het hoekje van het terrein waar je moet afrijden voor AVB, best krap daar alle oefeningen op elkaar.
Alleen bochten naar rechts vind ik wel nog wat moeilijker dan naar links bij de halve draai en slome slalom, maar nog wat meer oefenen en dat komt wel goed

Maar wat zou ik vandaag al graag me motorrijbewijs willen hebben en een motorSCOOTER, is gewoon heerlijk weer vandaag
Maarja nog 2 maanden ongeveer wachten waarschijnlijk dan eindelijk echt motor rijden


maar verder ben ik 't wel met je eens..

net een stuk gefietst en al die motorfietsen enzo.. niet eerlijk
Huilen dan.
pi_58185397
het was heerlijk op de motor!!
pi_58191887
quote:
Op zondag 20 april 2008 19:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]



maar verder ben ik 't wel met je eens..

net een stuk gefietst en al die motorfietsen enzo.. niet eerlijk
HAHA

Maar ik weet het nog niet zeker, ik twijfel nog daarom staat ook tussen haakjes.

Maar ga ook veel met mijn toekomstige motor(scooter) voor woon/werkverkeer gebruiken, daarvoor lijkt me een motorscooter stukken handiger want je hebt hoop op berg ruimte, zit goed uit de wind en is net iets makkelijk in stad/file. Ben ook van plan de winter door te rijden maar dat zie dan wel hoe het gaat als echt kouder wordt.

Terwijl zoiets als 25kw motor erg lastig te vinden is jammer genoeg, maar misschien kom ik nog wat tegen
............................
pi_58250272
Hoi.

Even een vraagje aan de motorrijders.

Ik wil groag leren motorrijden, en ga in iedergeval een kennismakingsles doen, maar ik maak me om 1 ding 'zorgen', namelijk valpartijen, en dan met name door dingen waar je weinig invloed op hebt, olievlekken, zand etc op de weg. In hoeverre ben je er zeker van dat je op je bek gaat als er los zand/olie op de weg ligt? Zijn er methodes om te zorgen dat je niet op je bek gaat (gas los ofzo?) als je er noodgedwongen overheen moet rijden.

Vielen mal dank.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58250710
Daarom moet je altijd je neus op de weg houden Als je iets tegenkomt probeer je er niet overheen te rijden. Gebeurt dat toch, dan zorg je dat je zoveel mogelijk rechtuit rijdt, en dus niet teveel zijwaardse kracht op je banden loslaat. Als je rechtdoor rijdt is er weinig gevaar van uitglijden, dat gebeurt pas als je door een bocht rijdt. Daarom moet je zorgen dat de krachten die je normaal in een bocht hebt zoveel mogelijk neutraal zijn. In een bocht kun je dat doen door je motor meer rechtop te laten dan je normaal zou doen in een bocht. Hoe rechtop is natuurlijk een kwestie van weten hoeveel speling je hebt en dat is een kwestie van ervaring. Er zit altijd kans in dat je op je muil gaat, daarom moet je ook altijd beschermende kleding dragen.

Dusch: bij rechtuit, no problemo, bij bochtenwerk, proberen zo recht mogelijk over het 'obstakel' te rijden en daarna weer maximaal de bocht hervatten om te zorgen dat je niet in de sloot belandt
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_58251026
Roquefort
Eerste rijles: was begin april of eind maart 2008 (weet niet meer)
Theorie: 22-04-08 gehaald in herkansing
AVB: 18-04-08 gehaald
AVD: 08-05-2008
Rijschool(plaats): ANWB Rijschool, Amsterdam West
Lesmotor: Honda CB 500 ABS

Vrijdag eerste praktijkexamen gehad. Maandag lekker in het zonnetje de eerste 4 uur wegles gehad, lekker dijkjes gereden en autoweg etc.
En gisteren (disndag) mijn theorie geaald (in fucking Terneuzen helemaal )

Met een beetje geluk heb ik over twee weken het roze papiertje pasje, het gaat snel ineens.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_58251224
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:03 schreef Koploperkopper het volgende:
Hoi.

Even een vraagje aan de motorrijders.

Ik wil groag leren motorrijden, en ga in iedergeval een kennismakingsles doen, maar ik maak me om 1 ding 'zorgen', namelijk valpartijen, en dan met name door dingen waar je weinig invloed op hebt, olievlekken, zand etc op de weg. In hoeverre ben je er zeker van dat je op je bek gaat als er los zand/olie op de weg ligt? Zijn er methodes om te zorgen dat je niet op je bek gaat (gas los ofzo?) als je er noodgedwongen overheen moet rijden.

Vielen mal dank.
Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen. Tegen de tijd dat je de weg op gaat met je motor ben je al gedrild om ver vooruit te kijken, en de problemen te zien voordat je ze tegenkomt. En motorrijden is geen koorddansen, je gaat echt niet onderuit van ieder plasje olie en elk plukje zand zolang je geen gekke dingen doet. Bij het eerste gedeelte van je rijlessen leer je op de parkeerplaats omgaan met je motor, dus tegen de tijd dat je de weg opgaat heb je die fiets echt wel onder controle.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_58252994
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:21 schreef Becherovka het volgende:
Daarom moet je altijd je neus op de weg houden Als je iets tegenkomt probeer je er niet overheen te rijden. Gebeurt dat toch, dan zorg je dat je zoveel mogelijk rechtuit rijdt, en dus niet teveel zijwaardse kracht op je banden loslaat. Als je rechtdoor rijdt is er weinig gevaar van uitglijden, dat gebeurt pas als je door een bocht rijdt. Daarom moet je zorgen dat de krachten die je normaal in een bocht hebt zoveel mogelijk neutraal zijn. In een bocht kun je dat doen door je motor meer rechtop te laten dan je normaal zou doen in een bocht. Hoe rechtop is natuurlijk een kwestie van weten hoeveel speling je hebt en dat is een kwestie van ervaring. Er zit altijd kans in dat je op je muil gaat, daarom moet je ook altijd beschermende kleding dragen.

Dusch: bij rechtuit, no problemo, bij bochtenwerk, proberen zo recht mogelijk over het 'obstakel' te rijden en daarna weer maximaal de bocht hervatten om te zorgen dat je niet in de sloot belandt
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:39 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Het vallen zal normaal gesproken vooral op de parkeerplaats gebeuren, bij de oefeningen, en dan niet zozeer op snelheid, maar meer slapstick - motoren die vanwege stilstand omvallen. Tegen de tijd dat je de weg op gaat met je motor ben je al gedrild om ver vooruit te kijken, en de problemen te zien voordat je ze tegenkomt. En motorrijden is geen koorddansen, je gaat echt niet onderuit van ieder plasje olie en elk plukje zand zolang je geen gekke dingen doet. Bij het eerste gedeelte van je rijlessen leer je op de parkeerplaats omgaan met je motor, dus tegen de tijd dat je de weg opgaat heb je die fiets echt wel onder controle.
Hmm, maakt bij een plas olie/zand nog uit wat voor banden je eronder hebt ipv wieldruk op de weg? M'n gevoel zegt een brede band heeft meer contact met het wegdek dus als de grip aan de linkerkant van het wiel wegvalt, heb je nog over aan de rechterkant. Maar als je een hogere wieldruk hebt heb je meer grip op 1 wiel om mee te beginnen? Of zie ik het verkeerd?

Dank iig beiden.

Meteen nog een vraagje, is 16 lessen veel of weinig? (1.5 uur per stuk) Dan zou ik nl bij de lokale rijschool voor 1000 euro klaar zijn (randstad), is dat een beetje schappelijke prijs? En is het van belang dat ik een nieuw theorieboek koop voor motoren? Of is het een beetje vergelijkbaar aan dat van een auto?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58253272
quote:
Op woensdag 23 april 2008 13:59 schreef Koploperkopper het volgende:
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.

Wat een ingewikkeld kutverhaal, ik moet een paint maken
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_58253803
Okay, hier gaan we dan



Eerste plaatje, rechtdoor rijden. Je wordt in balans gehouden door de zwaartekracht (en eigenlijk ook door de centrifugaalkrachten van je wielen, maar maak het me niet te moeilijk aub ).




Maar nu, als je door een bocht rijdt, zet je druk op het wegdek. Je motor wil liever naar links vliegen, maar de grip van je wielen voorkomt dit. Als die 100 grip wegvalt, schiet de dus door naar links en ga je op je muil. Door je motor zo recht mogelijk te houden als je grip dreigt weg te vallen door olie oid, heb je minder last van de kracht die je motor naar links wil slingeren en heb je minder grip nodig om niet te vallen (bijvoorbeeld 50 grip ipv 100). Dit kan net genoeg zijn om je stabiel te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op dat moment niet meer zo scherp door de bocht zal gaan. Houd het eind van de weg dus goed in de gaten Soms kun je hiermee een probleem makkelijk repareren, maar het kan ook voorkomen dat het einde oefening is. Daarom is het belangrijk goed in de schatten hoe de weg erbij ligt er wat de 'ontsnappingsmogelijkheden' zijn als je gaat scheuren. Hoe meer je op de rand gaat rijden, hoe minder mogelijkheid om met dit soort dingen foutjes te repareren. Klinkt logisch, maar er zijn nog altijd debielen die op onoverzichtelijke wegen gekke dingen doen duschhhhhhhh......

Kijk niet te kritisch naar de verschillende krachten, het is 'nogal' lang geleden dat ik dit gedaan heb met natuurkunde en ik kan er wat naast zitten, maar dit is wel het principe

Mijn eerste fokpaint ever, na 7 1/2 jaar, mooi he
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_58253845
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:12 schreef Becherovka het volgende:

[..]

Kwestie van aanvoelen denk ik. Hoe minder zijwaardse kracht je loslaat op het (bijv.) olievlak, hoe minder kans je hebt dat je er over uitglijdt. Als je rechtdoor gaat, laat je er alleen de zwaartekracht op los. Daardoor zul je niet snel onderuitgaan, omdat de weg je stabiel houdt icm de zwaartekracht, die staan immers loodrecht op elkaar. Als je door de bocht gaat, heb je veel zijwaardse (eigenlijk middelpuntvliedende) kracht op de weg en zul je sneller naar die kant glijden door gripverlies als het oppervlak glad is omdat je krachten hebt die elkaar niet zomaar in balans houden, daar is de grip van de band voor nodig. Als die wegvalt door de olie, dan ga je onderuit omdat de middelpuntvliedende kracht je naar buiten slingert. Daar hebt je geen last van als je rechtuit rijdt.

Wat een ingewikkeld kutverhaal, ik moet een paint maken
Nee ik snap het wel. Ben redelijk technisch aangelegd.

(Misschien dat dit topic niet het ideale topic ervoor is, maar ik vraag het toch maar even) Wat vinden jullie van een CBR500 of Shadow als beginnersmotor? Teruggeknepen naar 25kW uiteraard/helaas.

Heb een aantal gezien die wel in redelijke staat waren voor ~1500 euro, beetje opknappen vind ik niet erg. Grootste voordeel van de Shadow tov de CBR500 lijkt me dat het maar 2 cils heeft tov 4? Scheelt weer wat onderhoud, en is weer wat zuiniger (?). Shadow valt ook onder classic motoren, dus ik betaal maar iets van 150 euro per jaar verzekering.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58253909
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:33 schreef Becherovka het volgende:
Okay, hier gaan we dan

[ afbeelding ]

Eerste plaatje, rechtdoor rijden. Je wordt in balans gehouden door de zwaartekracht (en eigenlijk ook door de centrifugaalkrachten van je wielen, maar maak het me niet te moeilijk aub ).


[ afbeelding ]

Maar nu, als je door een bocht rijdt, zet je druk op het wegdek. Je motor wil liever naar links vliegen, maar de grip van je wielen voorkomt dit. Als die 100 grip wegvalt, schiet de dus door naar links en ga je op je muil. Door je motor zo recht mogelijk te houden als je grip dreigt weg te vallen door olie oid, heb je minder last van de kracht die je motor naar links wil slingeren en heb je minder grip nodig om niet te vallen (bijvoorbeeld 50 grip ipv 100). Dit kan net genoeg zijn om je stabiel te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op dat moment niet meer zo scherp door de bocht zal gaan. Houd het eind van de weg dus goed in de gaten Soms kun je hiermee een probleem makkelijk repareren, maar het kan ook voorkomen dat het einde oefening is. Daarom is het belangrijk goed in de schatten hoe de weg erbij ligt er wat de 'ontsnappingsmogelijkheden' zijn als je gaat scheuren. Hoe meer je op de rand gaat rijden, hoe minder mogelijkheid om met dit soort dingen foutjes te repareren. Klinkt logisch, maar er zijn nog altijd debielen die op onoverzichtelijke wegen gekke dingen doen duschhhhhhhh......

Kijk niet te kritisch naar de verschillende krachten, het is 'nogal' lang geleden dat ik dit gedaan heb met natuurkunde en ik kan er wat naast zitten, maar dit is wel het principe

Mijn eerste fokpaint ever, na 7 1/2 jaar, mooi he
In iedergeval heb je me laten lachen met je paintskills.

Klinkt wel logisch nu eigenlijk ja. Ben sowieso eerst een lange tijd niet te gaan scheuren, hooguit op een lege rechte weg langs wat weilanden het gas even open. Maar m'n prioriteit nr. 1 blijft niet dood gaan.

Dus heel veel zal ik niet op het randje zitten, maar de grootste zorgen maak ik me dan ook om snelwegen, andere autos + paaltjes van de vangrail vind ik enger dan dat ik onderuit ga op een boerenweggetje en de sloot in glij.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58262821
Baaah wat heb ik me weer groen en geel geergerd in de file, en de motoren maar vrije doorgang, terugweg was alleen wat minder leuk, zeikte van de dijk. Zit je dan eigenlijk constant je vizier schoon te poetsen?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_58263003
tvp, begin 3 mei bij Robby Knoop.

Heb al 8 maanden mijn rbw B, 3 jaar mijn Am, rijd 2 jaar schakel... Verwacht eerlijk gezegd kwestie van opstappen en wegrijden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')