abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 april 2008 @ 13:47:35 #51
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_58225823
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:51 schreef neok het volgende:
Hoppa: $118.05

Als de voorraden nog wat tegenvallen morgen geraken we misschien nog tot 120 deze week
Volgens DFT is een prijs tussen $40 en $80 reeel op basis van vraag en aanbod. Voor eind juni wordtr er $80 voorspeld.

Zie http://www.dft.nl/nieuws/(...)_zeepbel_rsquo_.html
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_58226069
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:24 schreef Perrin het volgende:

[..]

Oplossing: minder olie verbruiken
Hoofdreden: vraag groter dan aanbod
Hmm dan zitten we voorlopig nog wel met dit 'probleem'.. we zullen pas overstappen als de olie volledig op is
pi_58227239
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:47 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Volgens DFT is een prijs tussen $40 en $80 reeel op basis van vraag en aanbod. Voor eind juni wordtr er $80 voorspeld.

Zie http://www.dft.nl/nieuws/(...)_zeepbel_rsquo_.html
Oke, daar gaat alle geloofwaardigheid van DFT.

Tenzij er een asteroide op de aarde inslaat die een einde maakt aan de gang van de dag, zal in Juni de prijs gelijk of hoger liggen aan vandaag.
quote:
De grootste olieproducent van de wereld na Rusland vreest dat de opkomst van biobrandstof en andere alternatieve energiedragers de vraag naar fossiele brandstoffen en de winstgevendheid van nieuw te ontwikkelen olievelden zal verminderen Het huidige meerjarenplan, waarbij $50 miljard is geïnvesteerd in nieuwe projecten, wordt volgend jaar afgerond.
Serieus, wie houden ze nou voor de gek? 1,3 miljard Chinezen en 1 miljard Indiërs die allemaal een SUV willen, met die olievraag zit het wel goed. Anders wees je eens eerlijk en vertel je dat de helft van je 'bewezen reseves' alleen op papier bestaan. Ze moeten die Mohammed al-Sahaf uit Irak halen om als persvoorlichter te werken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58227381
Precies, die vraag naar olie/benzine blijft continue bestaan.. totdat de reserves op zijn en we niet anders meer kunnen zal de bio-brandstoffen en alle andere ontwikkelingen op andere mogelijke brandstoffen pas echt van de grond komen.. het verdiend allemaal nog veeels te goed om over te stappen naar milieu- en portemonnee vriendelijkere methodes..
pi_58227914
Eens met de laatste twee posters!
pi_58231627
pi_58231654
The euro rose to a new record high against the dollar of $1.6007 Tuesday, in line with a surge in crude-oil futures, which came within 26 cents of $120 a barrel.
pi_58232971

Waardeloze dollar gooit weer roet in het eten. Prijsstijgingen komen door te weinig olie aanbod, niet door devaluerende dollar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58233153
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:02 schreef waht het volgende:
[ afbeelding ]
Waardeloze dollar gooit weer roet in het eten. Prijsstijgingen komen door te weinig olie aanbod, niet door devaluerende dollar.
Hoge olieprijzen komt voornamelijk omdat Amerika gewoon super-onzuinig met energie omgaat. Als die fucking Amerikaanse bakken wat zuiniger zouden zijn of Amerikanen laten hun auto gewoon vaker staan, dan staat olie zo weer op 70 dollar. Maarja, dat willen ze niet he!
  dinsdag 22 april 2008 @ 19:29:07 #60
46960 StefanP
polemicist
pi_58233594
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoge olieprijzen komt voornamelijk omdat Amerika gewoon super-onzuinig met energie omgaat. Als die fucking Amerikaanse bakken wat zuiniger zouden zijn of Amerikanen laten hun auto gewoon vaker staan, dan staat olie zo weer op 70 dollar. Maarja, dat willen ze niet he!
Sucks to be you. Dat willen we inderdaad niet. Ik lach me kapot om de prijzen hier die nog altijd stukken lager liggen dan in NL. Lekker met m'n 6 liter die nog geen 10 km per liter haalt rondcrossen. Dat heet vrije markt... vraag en aanbod. Zolang we het kunnen betalen, doen we het gewoon. Dat Europa krom ligt omdat wij benzine verbruiken... daar mag je je overheid voor bedanken, en niemand anders.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_58233708
Hoe hoger de olieprijs hoe beter.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_58233730
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:33 schreef El_Matador het volgende:
Hoe hoger de olieprijs hoe beter.
Dat sowieso...
pi_58233996
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:29 schreef StefanP het volgende:

[..]

Sucks to be you. Dat willen we inderdaad niet. Ik lach me kapot om de prijzen hier die nog altijd stukken lager liggen dan in NL. Lekker met m'n 6 liter die nog geen 10 km per liter haalt rondcrossen. Dat heet vrije markt... vraag en aanbod. Zolang we het kunnen betalen, doen we het gewoon. Dat Europa krom ligt omdat wij benzine verbruiken... daar mag je je overheid voor bedanken, en niemand anders.
de prijs van olie blijft stijgen tot de vraag zal verminderen, wanneer zal dat zijn>?

tot we zoveel duurder tanken dat we allemaal kleine auto's nemen
1 op 30 of 40

Voorlopig is het dus nog niet duur genoeg
Wet van vraag en aanbod
pi_58234526
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:29 schreef StefanP het volgende:

[..]

Sucks to be you. Dat willen we inderdaad niet. Ik lach me kapot om de prijzen hier die nog altijd stukken lager liggen dan in NL. Lekker met m'n 6 liter die nog geen 10 km per liter haalt rondcrossen. Dat heet vrije markt... vraag en aanbod. Zolang we het kunnen betalen, doen we het gewoon. Dat Europa krom ligt omdat wij benzine verbruiken... daar mag je je overheid voor bedanken, en niemand anders.
"Jullie" kunnen het niet betalen, kijk eens naar het handelstekort van de VS. En dat komt voor een aardig deel door olie . Amerika graaft keihard zijn eigen graf.
pi_58234636
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:29 schreef StefanP het volgende:

[..]

Sucks to be you. Dat willen we inderdaad niet. Ik lach me kapot om de prijzen hier die nog altijd stukken lager liggen dan in NL. Lekker met m'n 6 liter die nog geen 10 km per liter haalt rondcrossen. Dat heet vrije markt... vraag en aanbod. Zolang we het kunnen betalen, doen we het gewoon. Dat Europa krom ligt omdat wij benzine verbruiken... daar mag je je overheid voor bedanken, en niemand anders.


Ehm...? kunnen betalen?
pi_58234835
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:45 schreef henkway het volgende:
de prijs van olie blijft stijgen tot de vraag zal verminderen, wanneer zal dat zijn>?
Het is nu al zo dat veel Afrikaanse landen geen olie meer kunnen kopen. Maar ik las laatst dat rond $300 tot $500 per vat genoeg zou zijn om de vraag te doen verminderen in het westen. Misschien gaan we gewoon door tot $1000 per vat, zeker als die dollar blijft zakken.

Maar wat betreft die benzineprijzen. In Nederland is het omgerekend $9,50/gallon, in Noorwegen en Zweden ligt het geloof ik ook al tegen de $10/gallon aan en in de VS betaal je gemiddeld $3,50/gallon. In Europa gaat het prima met $10/gallon, maar de VS is natuurlijk veel groter en wordt dus veel meer gereden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58235500
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:33 schreef El_Matador het volgende:
Hoe hoger de olieprijs hoe beter.
Inderdaad, de economie heeft het heel hard nodig dat transport onbetaalbaar wordt....
pi_58235555
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:34 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Dat sowieso...
Leg eens uit?
pi_58237141
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:44 schreef Jalu het volgende:

[..]

Inderdaad, de economie heeft het heel hard nodig dat transport onbetaalbaar wordt....
De economie zal altijd wegen vinden om te functioneren, tienvoudig duurdere olie??

dan zullen die produkten duurder worden en produkten zonder transport goedkoper
pi_58237524
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:46 schreef Jalu het volgende:

[..]

Leg eens uit?
Hoe eerder we overgaan op alternatieve energie, hoe beter.
Een hoge olieprijs stimuleert investeringen in R&D, een lage olieprijs niet.
pi_58239211
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 22:00 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Hoe eerder we overgaan op alternatieve energie, hoe beter.
Waarom?
quote:
Een hoge olieprijs stimuleert investeringen in R&D, een lage olieprijs niet.
Ik denk dat er al zeer veel geïnvesteerd wordt in R&D, iemand die een betaalbaar en bruikbaar alternatief voor olie vindt zal daar heel rijk mee worden.

Het is in mijn ogen nogal naïef om te denken dat een hoge olieprijs deze ontwikkeling zal versnellen; ik geloof daar niet in. En dan ben ik van mening dat er niemand beter wordt van de hoge olieprijs behalve een paar sjeiks in een verder lege woestijn. En dát zijn nu juist de laatsten die zullen investeren in R&D naar alternatieve energievormen. Daarom denk ik ook dat een hoge olieprijs zelfs een remming zou kunnen zijn voor deze R&D: als je al je geld moet uitgeven om aan je energiebehoeften te voorzien kun je dat geld niet meer investeren in onderzoek.
  dinsdag 22 april 2008 @ 22:57:08 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58239348
Je kunt pas echt zien wat er gebeurt als je de europrijs van olie uitzet. En dan valt het allemaal best wel mee.

De VS hebben hun rente verlaagd op een moment dat ieder gezond verstand zegt dat ze die eigenlijk verhogen moesten (vanwege de inflatie) Hierdoor crashed de dollar min of meer, en lijkt de olie in dollars heel erg duur. Maar de dollar is gewoon veel minder waard, en dat weten de oliesheiks ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_58240392
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 22:54 schreef Jalu het volgende:

[..]

Waarom?
1. Kosten klimaatverandering
2. Omschakeling naar alternatieve energiebronnen moet op een gegeven moment tòch gebeuren ivm opraken olievoorraden; als het nu gebeurt, kunnen we ons langzaam aanpassen, als we wachten totdat het niet meer kan dan moet die aanpassing sneller, levert problemen op en kost logischerwijs veel meer geld.
Dat is niet binnenkort, maar is het: wie dan leeft, wie dan zorgt?
quote:
Ik denk dat er al zeer veel geïnvesteerd wordt in R&D, iemand die een betaalbaar en bruikbaar alternatief voor olie vindt zal daar heel rijk mee worden.
Een alternatief voor olie wordt pas betaalbaar en bruikbaar op het moment dat het grootschalig wordt gebruikt. Als er een paar auto's op rijden is het nogal logisch dat het duurder is dan gewoon even tanken.
quote:
Het is in mijn ogen nogal naïef om te denken dat een hoge olieprijs deze ontwikkeling zal versnellen; ik geloof daar niet in. En dan ben ik van mening dat er niemand beter wordt van de hoge olieprijs behalve een paar sjeiks in een verder lege woestijn. En dát zijn nu juist de laatsten die zullen investeren in R&D naar alternatieve energievormen. Daarom denk ik ook dat een hoge olieprijs zelfs een remming zou kunnen zijn voor deze R&D: als je al je geld moet uitgeven om aan je energiebehoeften te voorzien kun je dat geld niet meer investeren in onderzoek.
Dat zou een verontrustend scenario zijn. Als de olieprijzen stijgen, dan dalen de R&D uitgaven... de olieprijzen stijgen steeds verder, dus hebben we geen geld meer voor R&D... dat zou rampzalig zijn. Dan belanden we in een vicieuze cirkel.
Maar olieconcerns verdienen juist meer bij hoge olieprijzen, en kunnen dus (theoretisch) meer geld uitgeven aan R&D. En dat zullen ze ook doen... want zodra de olieprijs zo hoog wordt, dat de kosten van een bepaalde alternatieve energiebron benaderd worden, zal men zo snel mogelijk, voor de concurrent, deze energiebron gaan inzetten waardoor het automatisch veel goedkoper wordt en het tijdperk van olie achter ons ligt.
Buiten dat kunnen overheden natuurlijk ook meer investeren om dat moment vooruit te halen (en minder kostbaar / schadelijk).
pi_58246813
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:22 schreef waht het volgende:
In Europa gaat het prima met $10/gallon, maar de VS is natuurlijk veel groter en wordt dus veel meer gereden.
Ik hoop dat deze zin cynisch bedoeld is.

Als je je steden maar goed ontwikkeld hoef je ook niet veel te rijden. Aleen het grote (geoderen) vervoer tussen de steden moet plaatsvinden.

De meeste mensen verkeren nog steeds in de geconditioneerde toestand dat men denkt dat men door rond te rijden op fossiele brandstoffen de ultieme vrijheid heeft .

Zoals onze vriedn stefanp hiervan een mooi voorbeeld is maar in nederland ook genoeg van die types rondlopen. Die het maar voor lief nemen om dagelijks 3 uur in de file te staan omdat zogenaamd het werk zo uitdagend is in de stad verderop, of de woningen verder bij hun werk vandaan beter zijn.
pi_58246966
quote:
zogenaamd het werk zo uitdagend is in de stad verderop, of de woningen verder bij hun werk vandaan beter zijn.
En al zou dat inderdaad waar zijn, dan zal men binnenkort toch een keuze moeten maken voor een wat minder huis of een wat mindere baan.
pi_58247188
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:33 schreef El_Matador het volgende:
Hoe hoger de olieprijs hoe beter.
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 20:44 schreef Jalu het volgende:
Inderdaad, de economie heeft het heel hard nodig dat transport onbetaalbaar wordt....
Dat niet, maar ik moet ook geld verdienen...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_58247241
quote:
Op woensdag 23 april 200810:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]


[..]

Dat niet, maar ik moet ook geld verdienen... [afbeelding]
in een ideale situatie hebben de meesten een baan inderdaad
pi_58247346
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 19:45 schreef henkway het volgende:

[..]

de prijs van olie blijft stijgen tot de vraag zal verminderen, wanneer zal dat zijn>?

tot we zoveel duurder tanken dat we allemaal kleine auto's nemen
1 op 30 of 40

Voorlopig is het dus nog niet duur genoeg
Wet van vraag en aanbod
Het ligt ietsje gecompliceerder; olie is niet een product waar je meer van kan produceren om aan de vraag te voldoen, zoals landbouwproducten en veel producten uit de industrie. Olie is een grondstof, een natuurlijke hulpbron. Je kan niet meer olie produceren dan er is. Dat maakt het "klassieke" economische plaatje van vraag en aanbod veel lastiger.

Daarbij komt nog dat een deel van de olieprijs (niemand weet exact hoeveel) bepaald wordt door alleen speculatie. Dus niet door dat wat er daadwerkelijk IS, maar wat er geacht wordt aanwezig te zijn. Met name Saudi-Arabie (nog steeds de leider op het gebied van olieproductie al zijn er genoeg concurrenten) is -expres- erg vaag over de werkelijke olie- en gasreserves.

Een hoge olieprijs in dollars hoeft voor ons in Europa nog niet zo slecht te zijn, mits de dollar zo laag blijft als nu (liefst nog lager). Het land dat het meeste pijn ondervindt van een hoge olieprijs in dollars is de VS. Zij zijn van olie-exporteur begin 20e eeuw olie-importeur geworden. En dan een economie die op z'n gat ligt, dat zal niet lekker gaan.

Het land dat het meest profiteert van de huidige situatie is het in potentie machtigste land ter wereld (en naar mijn idee ook het land van de toekomst), Rusland. Zij hebben gigantische reserves van vooral gas, maar ook olie en dat biedt natuurlijk perspectieven bij hoge olieprijzen.

We leven in een interessante tijd.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 23 april 2008 @ 10:10:43 #79
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58247359
quote:
Dat zou een verontrustend scenario zijn. Als de olieprijzen stijgen, dan dalen de R&D uitgaven... de olieprijzen stijgen steeds verder, dus hebben we geen geld meer voor R&D... dat zou rampzalig zijn. Dan belanden we in een vicieuze cirkel.
Een paar 'leuke' Krugman-linkjes:

Allereerst: Waarom voedsel zo duur is: kunstmest (grotendeels ammoniumnitraat) wordt op industriele schaal gemaakt uit gas (methaan). http://krugman.blogs.nyti(...)en-its-fossil-fuels/ , en
http://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process


http://krugman.blogs.nyti(...)h-and-related-stuff/ en
http://krugman.blogs.nyti(...)futures-of-the-past/
zijn wel aardige reacties op de typische puberale 'wuh, peak oil? Technologische vooruitgang uber alles'-reacties
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58250572
quote:
Op woensdag 23 april 2008 10:10 schreef El_Matador het volgende:
Het land dat het meest profiteert van de huidige situatie is het in potentie machtigste land ter wereld (en naar mijn idee ook het land van de toekomst), Rusland. Zij hebben gigantische reserves van vooral gas, maar ook olie en dat biedt natuurlijk perspectieven bij hoge olieprijzen.
http://www.eia.doe.gov/emeu/ipsr/t11c.xls
Rusland inderdaad. Sinds eind 2006 de grootste olieproducent ter wereld.

Het 'rode gevaar' is terug.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58252485
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:15 schreef waht het volgende:

[..]

http://www.eia.doe.gov/emeu/ipsr/t11c.xls
Rusland inderdaad. Sinds eind 2006 de grootste olieproducent ter wereld.

Het 'rode gevaar' is terug.
Ja inderdaad. Maar Rood is Rusland allang niet meer. Gelukkig maar. Niet dat de huidige situatie perfect is, zeker niet naar Europese maatstaven, maar ik moet Poetin nageven dat die Rusland flink weer op de kaart heeft gezet.

Rusland heeft de potentie. En de mooiste vrouwen. Dat hebben ze dan sowieso op de Indiers en de Chinezen voor.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_58253069
Rusland moet de EU in. Dan zijn wij veruit de machtigste in de wereld .
pi_58253587
quote:
Olieconsumptie opkomende markten hoger dan in Verenigde Staten
21 april 2008, 8:42 uur | FD.nl
De olieconsumptie van China, India, Rusland en het Midden-Oosten overstijgt dit jaar voor het eerst die van de Verenigde Staten.


China, India, Rusland en het Midden-Oosten zullen 20,67 miljoen vaten per dag verbruiken volgens het International Energy Agency in Parijs. Een stijging van 4,4%. De vraag naar ruwe olie in de Verenigde Staten stijgt 2% naar 20,38 miljoen vaten per dag. De wereldwijde vraag naar olie neemt dit jaar met 2% toe.

De snellere economische groei in India en China, en het toenemende aantal automobilisten in deze landen, compenseren ruimschoots de afzwakkende vraag naar olie vanuit de Verenigde Staten, aldus de IEA. 'Of de Verenigde Staten er nog toe doen, valt te betwisten,' zegt Mike Wittner, hoofd van de olieonderzoeksafdeling van Societe Generale SA in London.
Dus als amerika uit zijn reccesie komt zal de prijs van de olie alleen maar sneller toenemen.
pi_58253724
Dat zijn miljarden mensen die nu eindelijk net zoveel gebruiken als die 300 miljoen Amerikanen.
pi_58254013
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:30 schreef indahnesia.com het volgende:
Dat zijn miljarden mensen die nu eindelijk net zoveel gebruiken als die 300 miljoen Amerikanen.
.

Goh, eindelijk.
pi_58254036
Erg veel oliereserves heeft Rusland trouwens niet:
quote:
Oil - proved reserves
(bbl)

1 World 1,295,000,000,000 1 January 2006 est.
2 Saudi Arabia 266,800,000,000 1 January 2006 est.
3 Canada 178,800,000,000 1 January 2006 est.
4 Iran 132,500,000,000 1 January 2006 est.
5 Iraq 115,000,000,000 1 January 2007 est.
6 Kuwait 104,000,000,000 1 January 2006 est.
7 United Arab Emirates 97,800,000,000 1 January 2006 est.
8 Venezuela 79,730,000,000 1 January 2006 est.
9 Russia 60,000,000,000 1 January 2006 est.
Gas wel enorm veel voorraad.
pi_58290769
quote:
Op woensdag 23 april 2008 10:10 schreef gronk het volgende:

[..]

Een paar 'leuke' Krugman-linkjes:

Allereerst: Waarom voedsel zo duur is: kunstmest (grotendeels ammoniumnitraat) wordt op industriele schaal gemaakt uit gas (methaan). http://krugman.blogs.nyti(...)en-its-fossil-fuels/ , en
http://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process


http://krugman.blogs.nyti(...)h-and-related-stuff/ en
http://krugman.blogs.nyti(...)futures-of-the-past/
zijn wel aardige reacties op de typische puberale 'wuh, peak oil? Technologische vooruitgang uber alles'-reacties
Ik heb je artikeltjes gelezen maar zijn "alternatieven" zijn überhaupt geen alternatieven in mijn definitie: namelijk min of meer duurzaam. Hij zoekt blijkbaar naar een oil pt2 maar dan de mindere makkelijke versie ervan. Verder heb ik nergens zoiets als een argument of bron kunnen vinden...
  donderdag 24 april 2008 @ 23:25:21 #88
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58291030
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:

Ik heb je artikeltjes gelezen maar zijn "alternatieven" zijn überhaupt geen alternatieven in mijn definitie: namelijk min of meer duurzaam. Hij zoekt blijkbaar naar een oil pt2 maar dan de mindere makkelijke versie ervan. Verder heb ik nergens zoiets als een argument of bron kunnen vinden...
Ja, maar die alternatieven zijn er ook helemaal nog niet.

D'r zijn een paar dingen die zouden kunnen werken; kernfusie (duurt te lang) of zonne-energie. Dat laatste kun je uittellen: wil je, zeg, een continent als europa gegarandeerd van stroom voorzien, dan moet je eigenlijk een berg zonnecellen neerleggen in noord-afrika, en dan heb je 't probleem dat dat gebied niet zo stabiel is als je zou willen.

Tenzij het iets is als 'something completely different'. Maar voorlopig ben ik bang dat we 't zullen moeten doen met olie...
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58291088
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:25 schreef gronk het volgende:
Tenzij het iets is als 'something completely different'. Maar voorlopig ben ik bang dat we 't zullen moeten doen met olie...
Dan stel ik voor dat we een Europese missie naar Saudie Arabië sturen om het volk te 'bevrijden' van die vreselijke dictators. En als bedankje krijgen wij wel mooi die olie, ondankbare Saudiërs!
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 24 april 2008 @ 23:30:19 #90
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58291143
quote:
Op donderdag 24 april 2008 23:28 schreef waht het volgende:

[..]

Dan stel ik voor dat we een Europese missie naar Saudie Arabië sturen om het volk te 'bevrijden' van die vreselijke dictators. En als bedankje krijgen wij wel mooi die olie, ondankbare Saudiërs!
Ik zou liever een missie sturen naar Rusland (*en* tsjetsjenie) om in beide gebieden voet aan de grond te krijgen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58291286
Zonne-energie is een hele mooie. Maar vergeet niet windenergie, geothermie, blue energy, biobrandstoffen (2e en 3e generatie)...
  donderdag 24 april 2008 @ 23:43:21 #92
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58291493
Windenergie: te onbetrouwbaar
geothermie: ook geen lange-termijn oplossing.

Ik denk dat er nog wel een hoop te winnen valt met afvalwarmte en betere bedrijfsprocessen. Dat affakkelen van aardgas bijvoorbeeld: doodzonde.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58292247
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:24 schreef Perrin het volgende:

[..]

Oplossing: minder olie verbruiken
Hoofdreden: vraag groter dan aanbod
Vergeet de gierende inflatie van de grote valuta, en dan met name de dollar niet. Daarnaast is er ook nog eens een vlucht naar commodoties vanwege de kredietcrisis die het geheel allemaal een zeer speculatief karakter geven.

Over de post dat we deze zomer op 120 dollar staan: dat zal, maar in de herfst staan we op 80.
pi_58306496
We staan weer op 120, ondanks dat de dollar enkele centen hersteld is in de afgelopen dagen.

De reden:
quote:
According to Reuters, a ship contracted by the U.S Military Sealift Command fired at least one shot toward an Iranian boat. Reuters cited an unnamed U.S. defense official in its report on Friday morning and said that more details were not yet available. Crude oil spiked more than $3 in the wake of the news.
pi_58307023
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 00:15 schreef en_door_slecht het volgende:
Vergeet de gierende inflatie van de grote valuta, en dan met name de dollar niet.
Maar ook dat is een kwestie van aanbod en vraag. Er is steeds meer aanbod van dollars (omdat Amerika ze bijdrukt) en een afnemende vraag (omdat die olielanden ook wel eens iets anders willen hebben dan dollars).
quote:
Over de post dat we deze zomer op 120 dollar staan: dat zal, maar in de herfst staan we op 80.
Zou het?
pi_58311958
Ik zag op een ander forum een paar keer dit voorbij komen, blijkbaar wordt het rond gemailed.
quote:
In het jaar 2000 kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.
Dus 1 vat koste 72 Euro.
Aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.

In het jaar 2008 eind april krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 115 Dollar.
Dus 1 vat kost 74,45 Euro, Uehhhh????
aan de pomp betalen we 1,29 Euro voor 1 liter Diesel.......

En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
Als een 1 vat ruwe olie nu 4% duurder is (in Euro) als in 2000,
waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!

meneer Wouter Bos, Balkenende..??
Iemand enig idee welke idioot dit heeft geproduceerd.

Fout 1: Op 1 januari 2000 was de dollar nagenoeg gelijk aan de euro.
Fout 2: In Januari 2000 lag de prijs van een vat olie op ongeveer 24 dollar

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58312653
Inderdaad wat een onzin
pi_58316843
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 23:08 schreef waht het volgende:
Ik zag op een ander forum een paar keer dit voorbij komen, blijkbaar wordt het rond gemailed.
[..]

Iemand enig idee welke idioot dit heeft geproduceerd.

Fout 1: Op 1 januari 2000 was de dollar nagenoeg gelijk aan de euro.
Fout 2: In Januari 2000 lag de prijs van een vat olie op ongeveer 24 dollar


.
  maandag 28 april 2008 @ 08:15:24 #100
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58352786
Running on Empty
quote:
It used to be that only environmentalists and paranoids warned about running out of oil. Not anymore. As climate change did over the past few years, peak oil seems poised to become the next big idea commanding the attention of governments, businesses and citizens the world over. The arrival of $119-a-barrel crude and $4-a-gallon gasoline this spring are but the most obvious signs that global oil production has or soon will peak. With global demand inexorably rising, a limited supply will bring higher, more volatile prices and eventually shortages that could provoke--to quote the title of the must-see peak oil documentary--the end of suburbia. If the era of cheap, abundant oil is indeed coming to a close, the world's economy and, paradoxically, the fight against climate change could be in deep trouble.

Though largely unnoticed by the world media, a decisive moment in the peak oil debate came last September, when James Schlesinger declared that the "peakists" were right. You don't get closer to the American establishment and energy business than Schlesinger, who has served as chair of the Atomic Energy Commission, head of the CIA, Defense Secretary, Energy Secretary and adviser to countless oil companies. In a speech to a conference sponsored by the Association for the Study of Peak Oil, Schlesinger said, "It's no longer the case that we have a few voices crying in the wilderness. The battle is over. The peakists have won." Schlesinger added that many oil company CEOs privately agree that peak oil is imminent but don't say so publicly.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')