abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58353523
quote:
Prijs vat ruwe olie over twee jaar $ 150
25 april 2008, 12:13 uur | FD.nl
Volgens onderzoekers van de Canadese bank CIBC zal een krapper dan veronderstelde productie de prijs van een vat ruwe olie opdrijven naar $ 150 in 2010 en naar $ 225 in 2012.

Hoofdeconoom Jeff Rubin van CIBC World Markets voorspelde drie jaar geleden dat de prijs van een vat ruwe olie naar $ 100 zou stijgen. In januari van dit jaar zei Rubin nog dat de prijs binnen vier jaar doorstijgt naar $ 150. Recent heeft hij zijn eigen prijsvoorspelling aangepast naar $ 225.

Lees het onderzoek van CIBC

Foutieve inschatting International Energy Agency

Rubin kwam tot zijn voorspelling voor de olieprijs nadat zijn onderzoeksgroep de berekeningen van het International Energy Agency (IEA) over de verwachte toename in olieproductie opnieuw onder de loep nam. Hij denkt dat de berekening van de productie van ruwe olie door het IEA 9% te hoog is omdat hierin ook de productie van aardgas in is opgenomen. Aardgas is echter geen duurzaam substituut voor aardolie.

Noodzakelijke investeringen in extra oliewinning blijven uit 24 april 2008
Consensus in Rome verhult keiharde controverses 23 april 2008
Olieprijs zet opmars voort ondanks top van energieministers 23 april 2008

'Hoewel aardgas slecht 10% van de totale olieproductie voor rekening neemt, neemt het sinds 2005 wel de volledige verwachte stijging van die productie voor rekening. Zonder aardgas is de olieproductie de afgelopen twee jaar niet gegroeid, wat een aardige verklaring is waarom de olieprijs in die periode is verdubbeld,‘ aldus Rubin.
Ik denk eigenlijk dat de 150 $ per vat wel al voor het eind van dit jaar gehaald wordt.
pi_58356435
quote:
Op maandag 28 april 2008 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat de 150 $ per vat wel al voor het eind van dit jaar gehaald wordt.
Kan heel goed inderdaad. Een mooi orkaantje in de golf van Mexico zal het makkelijk voor elkaar krijgen.

Interessant artikel over de VS, olie, de dollar, Irak etc.
POWERFUL BULLMARKET IN US STOCKS LOOMS as the US prepares for GLOBAL HEGEMONY
quote:
Back in the late 20th century there were predictions that the 21st century would be characterized by “resource wars” where fighting breaks out between countries and aligned groups of countries, as they scramble to secure increasingly scarce commodities for themselves, principally oil and water. Barely had we entered the new century when a major resource war began, with the big surprise being that it was not some banana republic suddenly deciding to invade and loot its neighbor’s territory, but instead the most powerful country on earth muscling its way around an entire region on the other side of the planet in order to position itself to plunder its oil resources en masse for itself.
quote:
We have all heard about “Peak Oil”, which is oil production peaking and then tailing off gradually, due to finite supplies dwindling and remaining reserves being increasingly difficult and costly to both find and extract. The timing of the peak depends on who you listen to but is supposed to occur anytime between a couple of years ago and about 2020 - 2030, but in any event we are historically speaking close to it
[...]
Once you grasp the implications of this you will immediately comprehend why the United States is particularly aggressive about access to oil supplies and will stop at nothing to secure them. The United States is structured geared to the profligate consumption of oil and would collapse without it.
[...]
The scale of unnecessary consumption and sheer waste is mind-boggling, and, of course, it cannot and will not continue indefinitely. Once the energy that took millions of years to form and only two hundred years or so to burn up is gone, it’s gone.
[...]
Perhaps the greatest irony is that the typical suburban commuter in the US who was all for the war a few years back “to smoke out and kill those goddamned terrorists” is now against it because of the enormous cost and the material damage suffered by the army, not least the dead and injured soldiers. Yet, if you were to sit down and calmly explain to these average folk that the invasion of Iraq has secured such vast oil reserves for the United States, that they will be able to continue their long commute for many years to come and quite possibly continue their profligate lifestyle, their faces would suddenly light up and they would exclaim that the invasion probably wasn’t such a bad idea after all.
quote:
The major resource war currently underway involves the United States and its acolytes forcibly invading and taking control of those countries in the Mid-East that are not already client states, which the aim of completely controlling the Mid-Eastern oilfields.
[...]
The eventual aim is thought to be to gain control of the country as part of the long-term strategic goal of surrounding Russia, possibly by subverting the government and installing a US-friendly puppet regime, along the lines of the color coded governments such as the orange one in the Ukraine - a new Shah of Iran perhaps?
[...]
Iraq is known to have over 100 billion barrels of oil reserves. In addition to this the country is still relatively unexplored and there are an estimated 200 to 300 billion barrels more waiting to be discovered. Given that this is largely light crude, the most valuable type of oil, it doesn’t take much effort of the imagination to figure that US forces have seized control of one of the world’s greatest treasures, whose value dwarfs the cost of the invasion.
[...]
The US is believed to be involved in a strategic race against time to corner the bulk of the world’s remaining oil reserves, the control of which can then be used to dissuade countries like China from resorting to the wholesale dumping of dollars or US Treasuries, along the lines of “Try it and we’ll cut off your oil supply”, which one would expect to be couched in more diplomatic language.
Eindelijk zijn de conspiracy theories een keer waar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58358023
De volgende oorlog gaat de echte Koude Oorlog worden. Tussen VS en Canada enerzijds en Rusland anderzijds. Inzet: de enorme potentiele olie- en gasvoorraden onder de nu nog bevroren Noordpool. Spannende tijd.

Overigens speelt in het Midden-Oosten meer dan alleen olie een rol. Er zit ook een hoop prestige en "joods-gristelijke" bu(ll)shit bij.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_58358503
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:17 schreef El_Matador het volgende:
Inzet: de enorme potentiele olie- en gasvoorraden onder de nu nog bevroren Noordpool. Spannende tijd.
Die zijn nog steeds niet bewezen en als ze er al zijn ben ik heel benieuwd hoeveel vaten jij denkt dat daar te vinden zullen zijn en of deze olie piek zouden kunnen voorkomen.
pi_58359041
quote:
Op maandag 28 april 200813:17 schreef El_Matador het volgende:
De volgende oorlog gaat de echte Koude Oorlog worden. Tussen VS en Canada enerzijds en Rusland anderzijds. Inzet: de enorme potentiele olie- en gasvoorraden onder de nu nog bevroren Noordpool. Spannende tijd.

Overigens speelt in het Midden-Oosten meer dan alleen olie een rol. Er zit ook een hoop prestige en "joods-gristelijke" bu(ll)shit bij.
hoezo echt koud? Het warmt toch al aardig op daar?
pi_58359769
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die zijn nog steeds niet bewezen en als ze er al zijn ben ik heel benieuwd hoeveel vaten jij denkt dat daar te vinden zullen zijn en of deze olie piek zouden kunnen voorkomen.
Dat is moeilijk te zeggen. Het is -op Antarctica na- het enige nog niet ge-exploreerde bekken (hoewel er aan de randen bij Alaska -Prudhoe Bay en anderen-, Canada en Noord-Siberie natuurlijk al wat activiteit gaande is) ter wereld. Statistisch gezien is de kans op een veld met 1 miljard vaten 10 keer zo klein als een veld met 100 miljoen vaten. Die statistiek stopt niet aan de rand van het ijs, dus dat zal in de Arctic ook gelden.

Peak Oil is een prima theorie die echt niet spectaculair is. De enige onzekerheid is het moment waarop het plaatsvindt. Dat is hoogst onzeker, omdat de hoeveelheid winbare reserves nauwelijks bekend is, omdat er ook nog genoeg mogelijke reserves zijn EN dus omdat er zelfs nog nieuwe bekkens zijn die ge-exploreerd kunnen worden.

Voorlopig blijft de op fossiele brandstoffen gebaseerde economie nog wel bestaan. Geen reden natuurlijk om niet naar alternatieven te zoeken of de randjes bij te vullen met -weinig energie-opleverende, maar leuke bijkomstigheden- als zonnecellen en windmolens.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_58359779
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:17 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

hoezo echt koud? Het warmt toch al aardig op daar?
Voor degenen die slaafs achter Al Gore aan hobbelen wel. Gelukkig denken er ook nog genoeg mensen wel na

pi_58359866
quote:
Op maandag 28 april 200814:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Voor degenen die slaafs achter Al Gore aan hobbelen wel. Gelukkig denken er ook nog genoeg mensen wel na [afbeelding]
uh uh. ander topic, ik lees daar graag verder
pi_58361011
quote:
Op maandag 28 april 2008 14:53 schreef El_Matador het volgende:

Dat is moeilijk te zeggen. Het is -op Antarctica na- het enige nog niet ge-exploreerde bekken (hoewel er aan de randen bij Alaska -Prudhoe Bay en anderen-, Canada en Noord-Siberie natuurlijk al wat activiteit gaande is) ter wereld. Statistisch gezien is de kans op een veld met 1 miljard vaten 10 keer zo klein als een veld met 100 miljoen vaten. Die statistiek stopt niet aan de rand van het ijs, dus dat zal in de Arctic ook gelden.
Klopt die statistiek regel die je hier schetst wel, want met die regel kunnen we dus net zoveel olie vinden, of 1 * een 10^9 veld of 10 * een 10^8 veld. Wat in het totaal dus net zoveel olie opleverd.

Wat is dan jou statische schatting hoeveel vaten daar onder het ijs nog te vinden zouden moeten zijn?

Volgens mij is olie niet normaal verdeeld over de gehele wereld dus de schatting zonder dat er echt voldoende proefboringen en gedegen seisimisch onderzoek gedaan is zijn mijns inziens niets meer dan drijfzand.
quote:
Peak Oil is een prima theorie die echt niet spectaculair is. De enige onzekerheid is het moment waarop het plaatsvindt. Dat is hoogst onzeker, omdat de hoeveelheid winbare reserves nauwelijks bekend is, omdat er ook nog genoeg mogelijke reserves zijn EN dus omdat er zelfs nog nieuwe bekkens zijn die ge-exploreerd kunnen worden.
De positieve wending.

Waar zouden de genoeg mogelijke reserves zich dan moeten bevinden?
En als volgende vraag de nieuwe bekkens die geexploreerd kunnen worden waar moeten we die vinden?

Vergeet je ook niet dat er steeds meer oude bronnen uitgeput raken en dat de vervangingen hiervan door nieuwe velden niet gehaald wordt.

De oliemaatschappijen vinden de laatste jaren ook al niet genoeg om hun slinkende reserves te compenseren. Dat was 1 van de belangrijkere factoren waarom het aandeel sheel wat gezakt is.
quote:
Voorlopig blijft de op fossiele brandstoffen gebaseerde economie nog wel bestaan. Geen reden natuurlijk om niet naar alternatieven te zoeken of de randjes bij te vullen met -weinig energie-opleverende, maar leuke bijkomstigheden- als zonnecellen en windmolens.
Hoezo leveren de alternatieven volgens jou weinig energie op?
Dat olie zoveel energie bevat daar kunne wij natuurlijk niets aan doen, dat wij veel energie verspillen in onze huidige maatschappij daar kunnen we wel wat aan doen.
pi_58361434
quote:
Klopt die statistiek regel die je hier schetst wel, want met die regel kunnen we dus net zoveel olie vinden, of 1 * een 10^9 veld of 10 * een 10^8 veld. Wat in het totaal dus net zoveel olie opleverd.
Dat is zo. Deze fractal verdeling is een bekend verschijnsel in de Aardwetenschappen. Het werkt op aardbevingen (aarbevingen van elke magnitude komen 10^x minder vaak voor dan met een lagere magnitude), astronomische impacts, stormen en dus ook verdelingen van fossiele brandstofvoorkomens. Echter; 10 velden vinden vergt veel meer inspanning vooraf (onderzoek) en veel meer infrastructuur achteraf. Bovendien; het bekken wordt in blokken verdeelt en die 10 velden liggen niet netjes verspreid ofzo. De kans dat je naast 2 velden grijpt is groter bij meer velden.
quote:
Wat is dan jou statische schatting hoeveel vaten daar onder het ijs nog te vinden zouden moeten zijn?
Als ik die kon maken was ik nu wel rijk geweest. Ik vermoed dat er nog enkele supergiants gevonden worden; velden met enkele tientallen miljarden vaten. En dan een hele rits kleinere.
quote:
Volgens mij is olie niet normaal verdeeld over de gehele wereld dus de schatting zonder dat er echt voldoende proefboringen en gedegen seisimisch onderzoek gedaan is zijn mijns inziens niets meer dan drijfzand.
Dat is waar, maar de configuratie van de platen tijdens het geologische verleden lijken erop te duiden dat er wel olie en gas zit. Daarbij zijn er in de randbekkens bewezen systemen.
quote:
De positieve wending.
Positief, maar wel gebaseerd op data. Dat lijkt me cruciaal.
quote:
Waar zouden de genoeg mogelijke reserves zich dan moeten bevinden?
Dat kan ik niet zeggen.
quote:
En als volgende vraag de nieuwe bekkens die geexploreerd kunnen worden waar moeten we die vinden?
Rusland biedt veel mogelijkheden, maar vooral dus de Arctic en later wellicht Antarctica.
quote:
Vergeet je ook niet dat er steeds meer oude bronnen uitgeput raken en dat de vervangingen hiervan door nieuwe velden niet gehaald wordt.
Maar de recovery factor (de hoeveelheid olie en gas die je uit een veld haalt, bij olie tussen de 15 en 50 en bij gas tussen de 40 en 90%) wordt ook hoger, bij betere inzichten in het veld en de manieren om de koolwaterstoffen te winnen.
quote:
De oliemaatschappijen vinden de laatste jaren ook al niet genoeg om hun slinkende reserves te compenseren. Dat was 1 van de belangrijkere factoren waarom het aandeel sheel wat gezakt is.
De aandelenmarkt zegt lang niet alles over wat er daadwerkelijk gebeurt. Maar het vinden van nieuwe reserves blijft een pittige klus, dat ben ik helemaal met je eens.
quote:
Hoezo leveren de alternatieven volgens jou weinig energie op?
De calorische waardes van zonne- en windenergie zijn bijzonder laag. Prima initiatieven, maar daarmee gaan we nooit het wereldenergieprobleem oplossen. De werkende alternatieven voor olie en gas zijn kernenergie en in de toekomst wellicht kernfusie. Maar voorlopig kunnen olie en gas nog mee.
quote:
Dat olie zoveel energie bevat daar kunne wij natuurlijk niets aan doen, dat wij veel energie verspillen in onze huidige maatschappij daar kunnen we wel wat aan doen.
Energie-efficientie verhogen vind ik een prima idee. Energie niet gebruiken en ons leven moeilijker maken vind ik een slecht idee. Bovendien is het natuurlijk onzin dat wij energie moeten gaan besparen terwijl de Chinezen, Indiers en Dubaianen het met bakken overboord mogen gooien.

pi_58363452
quote:
Op maandag 28 april 2008 16:25 schreef El_Matador het volgende:

Dat is zo. Deze fractal verdeling is een bekend verschijnsel in de Aardwetenschappen. Het werkt op aardbevingen (aarbevingen van elke magnitude komen 10^x minder vaak voor dan met een lagere magnitude), astronomische impacts, stormen en dus ook verdelingen van fossiele brandstofvoorkomens. Echter; 10 velden vinden vergt veel meer inspanning vooraf (onderzoek) en veel meer infrastructuur achteraf. Bovendien; het bekken wordt in blokken verdeelt en die 10 velden liggen niet netjes verspreid ofzo. De kans dat je naast 2 velden grijpt is groter bij meer velden.

Als ik die kon maken was ik nu wel rijk geweest. Ik vermoed dat er nog enkele supergiants gevonden worden; velden met enkele tientallen miljarden vaten. En dan een hele rits kleinere.
Volgens de verdelingslogica die je hierboven uitgelegd hebt zouden juiste de supergiants relatief makkelijk te vinden moeten zijn. Als we naar de plaatjes van ontdekkingen kijken zien we toch dat het de laatste jaren niet al te veel ontdekt is/zijn.
Ja het plaatje komt wel van de aspo, dus die zijn natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld

quote:
Dat is waar, maar de configuratie van de platen tijdens het geologische verleden lijken erop te duiden dat er wel olie en gas zit. Daarbij zijn er in de randbekkens bewezen systemen.
Is het dan altijd zo dat wanner er olie de randbekkens zit er waarschijnlijk ooko olie in de rest van het bekken zal zitten.
quote:
Positief, maar wel gebaseerd op data. Dat lijkt me cruciaal.

Dat kan ik niet zeggen.

Rusland biedt veel mogelijkheden, maar vooral dus de Arctic en later wellicht Antarctica.
welke data?
quote:
Maar de recovery factor (de hoeveelheid olie en gas die je uit een veld haalt, bij olie tussen de 15 en 50 en bij gas tussen de 40 en 90%) wordt ook hoger, bij betere inzichten in het veld en de manieren om de koolwaterstoffen te winnen.
Dat klopt, maar ook hieraan zitten limieten natuurlijk, en als een veld eenmaal helemaal voor 100% leeg gehaald kan worden dan is het ook echt op. Of je moet de verhaaltjes van abiosch olie groei geloven.
quote:
De calorische waardes van zonne- en windenergie zijn bijzonder laag. Prima initiatieven, maar daarmee gaan we nooit het wereldenergieprobleem oplossen. De werkende alternatieven voor olie en gas zijn kernenergie en in de toekomst wellicht kernfusie. Maar voorlopig kunnen olie en gas nog mee.
Hoezo zijn de calorische waardes van alternatieven energie bronnen bijzonder laag? Ik dacht dat alleen een medium calorische waardes kon hebben. Verder komt er uit al die alternatieven (zowel duurzame als de nuclaire) alleen maar electriciteit. Wil je dadelijk nog zeggen dat de energieinhoud van alternatieve electriciteit minder is dan de nuclaire electriciteit.
quote:
Energie-efficientie verhogen vind ik een prima idee. Energie niet gebruiken en ons leven moeilijker maken vind ik een slecht idee. Bovendien is het natuurlijk onzin dat wij energie moeten gaan besparen terwijl de Chinezen, Indiers en Dubaianen het met bakken overboord mogen gooien.
Doordat wij hier energie willen/moeten/gaan besparen vinden we hier de nieuwe technologieen uit die men daarna in de opkomende landen ook zal kunnen gaan gebruiken.
pi_58377340
SHELL-UITSPRAKEN DOOR CFO PETER VOSER IN CONFERENCE CALL 29-4-2008 11:28:38
SHELL: RECORD OLIEPRIJS DOOR SPECULATIE EN ZWAKKE DOLLAR 29-4-2008 11:27:59
SHELL: OLIEPRIJS NIET GERECHTVAARDIGD OBV FUNDAMENTALS 29-4-2008 11:27:13
pi_58377810
quote:
Op maandag 28 april 2008 16:25 schreef El_Matador het volgende:
Ahum, voorlopig zijn wij het die het met bakken overboord gooien (SUV's, terrasverwarming ) en vooral hard roepen dat de Chinezen en de Indiërs niet zo veel moeten gebruiken.

Méér doen met dezelfde energie is natuurlijk een erg goed idee. Iemand die met een SUV naar zijn werk gaat doet net zoveel werk als iemand die een drie-cylinder Skoda rijdt, maar verbruikt daarvoor veel meer brandstof.

Energie niet gebruiken is ook een optie. Dan denk ik aan gebouwenverlichting, terrasverwarming en een weekendje Barcelona - erg comfortabel, maar bepaald geen eerste levensbehoeften.
pi_58378205
quote:
Op maandag 28 april 2008 18:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Volgens de verdelingslogica die je hierboven uitgelegd hebt zouden juiste de supergiants relatief makkelijk te vinden moeten zijn. Als we naar de plaatjes van ontdekkingen kijken zien we toch dat het de laatste jaren niet al te veel ontdekt is/zijn.
Ja het plaatje komt wel van de aspo, dus die zijn natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld
Huh, nee ze zijn niet makkelijk te vinden omdat er veel minder van zijn! Bovendien moet je dan net het goede blok hebben waar jij de operator bent of seismisch onderzoek doet, om het te vinden. Kleinere kans dus.
quote:
Is het dan altijd zo dat wanner er olie de randbekkens zit er waarschijnlijk ooko olie in de rest van het bekken zal zitten.
Nee, zeer zeker niet. Het geeft alleen aan dat er een "werkend petroleum systeem" aanwezig is; alle componenten voor de vorming van olie- en gasvelden zijn aanwezig.
quote:
welke data?
Die is er inderdaad nog weinig. De geologische modellen lopen uiteen. Dat maakt het ook zo spannend in die regio.
quote:
Dat klopt, maar ook hieraan zitten limieten natuurlijk, en als een veld eenmaal helemaal voor 100% leeg gehaald kan worden dan is het ook echt op. Of je moet de verhaaltjes van abiosch olie groei geloven.
Ik verwacht niet dat de maxima van recovery factors groeien tot dat soort procenten. Enkele procenten stijging verwacht ik wel, maar een veld dat voorheen ongeveer 20% produceerde zie ik niet snel ineens 60% opbrengen.
quote:
Hoezo zijn de calorische waardes van alternatieven energie bronnen bijzonder laag? Ik dacht dat alleen een medium calorische waardes kon hebben.
De hoeveelheid energie die 1 zonnepaneel of windmolen opwekt, is vrij minimaal. Prima initiatieven, maar die kunnen nooit kernenergie of kolencentrales vervangen.
quote:
Verder komt er uit al die alternatieven (zowel duurzame als de nuclaire) alleen maar electriciteit. Wil je dadelijk nog zeggen dat de energieinhoud van alternatieve electriciteit minder is dan de nuclaire electriciteit.
Nee, maar je snijdt een goed punt aan; onze maatschappij is niet gebaseerd op electriciteit. We koken op gas (de keramische en inductiemensen daargelaten), rijden op benzine en diesel en niet op electriciteit. Dat betekent dan ook dat we een enorme logistieke verandering tegemoet gaan.
quote:
Doordat wij hier energie willen/moeten/gaan besparen vinden we hier de nieuwe technologieen uit die men daarna in de opkomende landen ook zal kunnen gaan gebruiken.
Daarna? Dat is te laat. Men moet daar hard werken en wij moeten ons niet als een soort beste jongetje van de klas gaan gedragen.

pi_58378245
quote:
Ahum, voorlopig zijn wij het die het met bakken overboord gooien (SUV's, terrasverwarming ) en vooral hard roepen dat de Chinezen en de Indiërs niet zo veel moeten gebruiken.
Volgens mij zijn de Chinezen de Amerikanen inmiddels voorbij met energiegebruik.
Maar het is natuurlijk van de zotte dat wij ons moeten matigen in energie omdat de Chineesjes dan een leuk leventje kunnen leiden. Andersom zou die support er nooit komen.
quote:
Méér doen met dezelfde energie is natuurlijk een erg goed idee. Iemand die met een SUV naar zijn werk gaat doet net zoveel werk als iemand die een drie-cylinder Skoda rijdt, maar verbruikt daarvoor veel meer brandstof.
Daarom betaalt die persoon met die SUV ook meer brandstof dan de Skodarijder.
quote:
Energie niet gebruiken is ook een optie. Dan denk ik aan gebouwenverlichting, terrasverwarming en een weekendje Barcelona - erg comfortabel, maar bepaald geen eerste levensbehoeften.
Nee, geen eerste levensbehoeften, maar het actief omlaagstappen op de Maslovpiramide omdat de Chineesjes en de Indiers ineens lekker veel welvaart willen hebben, daar pas ik voor.

pi_58378643
Het begint mainstream te worden.

New York Times: Amid High Oil Prices, Danger Signs in Production
quote:
As oil prices soared to record levels in recent years, basic economics suggested that consumption would fall and supply would rise as producers opened the taps to pump more.

But as prices flirt with $120 a barrel, many energy specialists are becoming worried that neither seems to be happening. Higher prices have done little to attract new production or to suppress global demand, and the resulting mismatch has sent oil prices spiraling upward.

“According to normal economic theory, and the history of oil, rising prices have two major effects,” said Fatih Birol, the chief economist at the International Energy Agency, which advises industrialized countries. “They reduce demand and they induce oil supplies. Not this time.”
[...]
At the same time, oil consumption keeps expanding at a faster clip than production. Demand is forecast to increase this year by 1.2 million barrels a day, to 87.2 million barrels a day. In the United States, the world’s most oil-thirsty nation, consumption has actually fallen a bit because of the economic slowdown.

But that drop is being offset by growth in other countries. World consumption is projected to rise 35 percent, to around 115 million barrels a day, in the next two decades. Most of the growth will come from China, India and oil-producing countries in the Middle East, where retail fuel prices are subsidized, encouraging wasteful consumption.
[...]
Some regions are simply running out of reserves. Norway’s production has slumped by 25 percent since its peak in 2001. In Britain, oil production has plummeted 43 percent in eight years. The North Sea is now considered a dying oil basin. Alaska’s giant field at Prudhoe Bay has declined 65 percent since its peak 20 years ago.
[...]
In fact, high prices have sparked a global dash for oil. Companies are trawling deep oceans or seeking to drill in the Arctic Ocean. In some cases, the hunt has been successful. Brazil, for example, has struck large offshore discoveries that could turn the country into one of the world’s top 10 producers in the coming decade. Yet it takes years to bring such remote fields into production, and the market needs oil now.
Benzine bijna op 1,60 per liter. Moeder Natuur is het zat.
pi_58378778
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 12:34 schreef El_Matador het volgende:
Huh, nee ze zijn niet makkelijk te vinden omdat er veel minder van zijn! Bovendien moet je dan net het goede blok hebben waar jij de operator bent of seismisch onderzoek doet, om het te vinden. Kleinere kans dus.
Een naald in een hooiberg is moelijk te vinden, maar die voetbal in de hooiberg is nog wel te vinden. Die supergiants zijn die niet vergelijkbaar met voetballen in die hooiberg?

Verder zie ik op het aspo grafiekje de laatse jaren echt geen super velden meer. En jij hebt er het volste vertrouwen in dat we aan de ontdekkingskant nog veel gaan vinden.
quote:
De hoeveelheid energie die 1 zonnepaneel of windmolen opwekt, is vrij minimaal. Prima initiatieven, maar die kunnen nooit kernenergie of kolencentrales vervangen.
Waarom dat dan niet?
Veel van die kleine beetjes energie zal in het totaal toch meer dan voldoende kunnen opleveren.

Als we in plaats van die investeringen in nieuwe kolencentrales en het onzinnige co2 afvangen deze miljarden eens investeren in zonnecentrales.
quote:
Daarna? Dat is te laat. Men moet daar hard werken en wij moeten ons niet als een soort beste jongetje van de klas gaan gedragen.
Nee laten we met zijn allen als een stel domme lemmingen doorgaan met ons energie verbruik nog flink op te schroeven.

Vooral als we niet eens precies weten hoeveel olie er nog is, en we deze hoogwaardige stof voornamelijk verkwisten om ons voort te bewegen.

En dat braafste jongetje van de klas gedrag en de hoge energiekosten die we relatief betalen in europa, dat heeft nu al zijn positieve effecten gehad. Kijken we bijvoorbeeld naar corus, deze produceerd zo energie efficient staal dat de oude amerikaanse hoogovens grote problemen hebben om met ons te concurreren. Dus worden er soms maar weer eens importheffingen opgelegd.
  dinsdag 29 april 2008 @ 14:37:02 #119
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_58380643
De olieprijs is momenteel in hoog tempo aan het dalen. Allemaal op speculatie gebaseerd dus, er is niets aan de hand.

Jammer dat de benzineprjizen sneller meestijgen met de olieprijs dan meedalen met de olieprijs.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_58396705
quote:
Op maandag 28 april 2008 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij 225 dollar per vat kan Amerika onderhand zelfvoorziend worden, door middel van Oil Shale.

FOK! Jaaroverzicht 2007
quote:
Hoge olieprijzen maken olie die moeilijk te winnen is aantrekkelijker, evenals de alternatieven. De grote teerzandvelden die Canada rijk is, zijn opeens lucratief geworden om het tot bruikbare brandstoffen om te zetten. Het zogeheten 'oil shale', een gesteente waaruit olie gewonnen kan worden, is pas tegen de 100 dollar per vat economisch rendabel. Het grote voordeel voor Amerika is dat het bijna de helft van werelds 'oil shale' bezit. Het Amerikaanse Energy Information Administration schat de wereldvoorraad van mogelijk te produceren 'oil shale' op 2,6 triljoen vaten olie, waarvan 1,2 triljoen in de VS. Ook werd in alternatieve energie meer dan ooit geïnvesteerd, hoewel de opbrengst daarvan ter discussie staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_shale
pi_58397035
quote:
Op woensdag 30 april 2008 12:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Bij 225 dollar per vat kan Amerika onderhand zelfvoorziend worden, door middel van Oil Shale.
Misschien als de vraag naar olie in Amerika dan in elkaar is gestort.

EIA: World Unconventional Liquids
Niet meer dan 1,5 miljoen vaten/dag worden er uit oliezanden of olieschalie gewonnen. De problemen die je hebt met die extreem zware ruwe olie:
-Het gaat niet snel genoeg
-Er moet vreselijk veel energie worden gebruikt voor productie
-Je 'tast het milieu aan'
pi_58397222
quote:
Op woensdag 30 april 2008 12:49 schreef waht het volgende:

[..]

Misschien als de vraag naar olie in Amerika dan in elkaar is gestort.

EIA: World Unconventional Liquids
Niet meer dan 1,5 miljoen vaten/dag worden er uit oliezanden of olieschalie gewonnen. De problemen die je hebt met die extreem zware ruwe olie:
-Het gaat niet snel genoeg
-Er moet vreselijk veel energie worden gebruikt voor productie
-Je 'tast het milieu aan'
Dat laatste interesseert Amerikanen niet.

Dat er vreselijk veel energie gebruikt moet worden doet er niet; het gaat er gewoon om vanaf hoeveel dollar het rendabel is.
pi_58402344
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 12:36 schreef El_Matador het volgende:
Volgens mij zijn de Chinezen de Amerikanen inmiddels voorbij met energiegebruik.
Maar het is natuurlijk van de zotte dat wij ons moeten matigen in energie omdat de Chineesjes dan een leuk leventje kunnen leiden. Andersom zou die support er nooit komen.
Dat komt omdat ze met 1.1 miljard zijn en de amerikanen met 300 miljoen.
quote:
Daarom betaalt die persoon met die SUV ook meer brandstof dan de Skodarijder.
... waarmee is aangetoond dat in de brandstofprijs niet alle kosten zitten verwerkt die het autorijden eigenlijk kost.
Een groot deel van die kosten wordt nog steeds op de maatschappij afgewenteld.
In feite is brandstof ontzettend goedkoop. Waar je op spierkracht twee uur over doet, doe je in de auto in 15 minuten en voor de prijs van een kop koffie. Als je de brandstofprijs vergelijkt met die van gisteren lijkt het veel. Als je hem vergelijkt met koffie (2 euro voor een kopje) zie je dat het eigenlijk best wel meevalt - moet je zien wat voor werk je kunt verzetten voor een euro.
quote:
Nee, geen eerste levensbehoeften, maar het actief omlaagstappen op de Maslovpiramide omdat de Chineesjes en de Indiers ineens lekker veel welvaart willen hebben, daar pas ik voor.
Nou ja, ik heb het dat ook over dingen die vrij overbodig zijn - luxe, maar geen dingen waar je niet zonder kunt.
pi_58403136
Mjah, er is voor een tijd nog zat olie in de grond, maar dat blijft daar omdat een paar landen er een grote slot op hangen. En tsja, zonder die miljarden aan investeringen komt er dan wat minder olie boven idd plus de USD werkt niet echt mee.

waht, ik zie dat soort berichten al meer dan twee jaar in kranten als de WSJ, dus wat is mainstream?
pi_58403408
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 12:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

.

Wat een heerlijke westerse arrogantie. De Chinezen hebben net zoveel recht om welvarend te leven als ons. Een ander standpunt zou gewoon hypocriet zijn.
pi_58405036
quote:
Op woensdag 30 april 2008 20:19 schreef geenID het volgende:
waht, ik zie dat soort berichten al meer dan twee jaar in kranten als de WSJ, dus wat is mainstream?
Voorheen werd er vrij weinig gezegd over mogelijke olieproductie problemen (dat de wereld aan haar fysieke limieten zit). Het werd meer gegooid op spanningen in het Midden Oosten, de dalende dollar etc. Maar de laatste tijd lijkt er toch steeds meer gerept te worden over de daadwerkelijke productie van olie en dat de vraag gewoon steevast hoger dan het aanbod ligt. Maar goed, bepaalde media gaan er dieper op in dan andere. Het verschil tussen de telegraaf en het NRC zeg maar.
quote:
Op woensdag 30 april 2008 20:32 schreef pberends het volgende:
.

Wat een heerlijke westerse arrogantie. De Chinezen hebben net zoveel recht om welvarend te leven als ons. Een ander standpunt zou gewoon hypocriet zijn.
Iedereen is hypocriet, sommige meer dan andere. Iedereen meet met twee maten. Ik ook en ben me daar ook van bewust.

Dus hoewel je helemaal gelijk hebt dat de Chinezen evenveel 'recht' zouden hebben op een welvarend leven, zie ik dat toch liever niet gebeuren. Er is niet genoeg energie om 6,8 miljard westerlingen te onderhouden. Daarom zou je kunnen zeggen dat het van de gekken is dat India en China zo veel energie vragen. Alles wat zij gebruiken, kunnen wij niet gebruiken. Een eerlijke rechtvaardige wereld zou mooi zijn maar we weten allemaal dat dat een utopie is.

Sommige mensen beweren anders, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de wereldwijde energieconsumptie een zero-sum game is. Zeker als het op fossiele brandstoffen aankomt. En aangezien van laatsgenoemde er een vaste constante hoeveelheid aanwezig is, moeten die Indiërs en Chinezen ophouden met onze levensstijl imiteren.
  woensdag 30 april 2008 @ 21:54:29 #127
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58405202
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:46 schreef waht het volgende:

Sommige mensen beweren anders, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de wereldwijde energieconsumptie een zero-sum game is. Zeker als het op fossiele brandstoffen aankomt. En aangezien van laatsgenoemde er een vaste constante hoeveelheid aanwezig is, moeten die Indiërs en Chinezen ophouden met onze levensstijl imiteren.
Of je maakt je sterk voor een levensstijl waarbij iedereen veel minder gebruikt, maar toch een vergelijkbaar leven anno nu kan leiden. Oh, en kernfusie ftw!

Overigens, nu ik wat plaatjes bij www.iter.org bekijk, valt het me pas op hoe groot dat ding wel niet is
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58407481
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:17 schreef El_Matador het volgende:
de enorme potentiele olie- en gasvoorraden onder de nu nog bevroren Noordpool. Spannende tijd.
Mwa, je weet dat het geen toeval is dat de grootste olievoorraden zich bij de evenaar bevinden omdat het daar vroeger (net als nu) het warmst was (+veel zon), wat betekente dat er ook meer planten/dieren konden leven, welke later opgingen in olie... Die theorie gebruikende is de kans op veel olie in het totale noorden of totale zuiden niet echt groot...
  donderdag 1 mei 2008 @ 00:49:58 #129
206640 Beelzebufo
pi_58409050
Olieprijs is vandaag weer gedaald naar $110. Benzineprijzen lijken nog niet mee te dalen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_58409569
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 14:37 schreef Beelzebufo het volgende:
De olieprijs is momenteel in hoog tempo aan het dalen. Allemaal op speculatie gebaseerd dus, er is niets aan de hand.

Jammer dat de benzineprjizen sneller meestijgen met de olieprijs dan meedalen met de olieprijs.
Mjah, de benzineprijzen zijn de afgelopen jaren niet een paar keer verdubbeld.
pi_58411689
quote:
Op woensdag 30 april 200823:30 schreef Xith het volgende:

[..]

Mwa, je weet dat het geen toeval is dat de grootste olievoorraden zich bij de evenaar bevinden omdat het daar vroeger (net als nu) het warmst was (+veel zon), wat betekente dat er ook meer planten/dieren konden leven, welke later opgingen in olie... Die theorie gebruikende is de kans op veel olie in het totale noorden of totale zuiden niet echt groot...
eeh.. je theorie klopt niet op 1 bepaald punt en dat is dat de polen miljoenen jaren geleden tropische gebieden waren.
pi_58414985
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 00:49 schreef Beelzebufo het volgende:
Olieprijs is vandaag weer gedaald naar $110. Benzineprijzen lijken nog niet mee te dalen.
Olie die vandaag wordt gekocht is niet gelijk morgen benzine hè. Daar komt bij dat in Nederland het grootste deel van de prijs accijns is.
pi_58415046
quote:
Op woensdag 30 april 2008 23:30 schreef Xith het volgende:

[..]

Continenten willen nog wel eens bewegen...
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:52:30 #134
206640 Beelzebufo
pi_58419698
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 13:38 schreef waht het volgende:

[..]

Olie die vandaag wordt gekocht is niet gelijk morgen benzine hè. Daar komt bij dat in Nederland het grootste deel van de prijs accijns is.
Als de olieprijs stijgt kan dat blijkbaar wel (dat meteen benzine maken die duurder betaald moet worden dus)
pi_58419771
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:14 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

eeh.. je theorie klopt niet op 1 bepaald punt en dat is dat de polen miljoenen jaren geleden tropische gebieden waren.
Maar altijd noorderlijke of zuidelijker dan het midden gebied in die tijd
pi_58419781
quote:
Op woensdag 30 april 2008 21:46 schreef waht het volgende:
[..]

Iedereen is hypocriet, sommige meer dan andere. Iedereen meet met twee maten. Ik ook en ben me daar ook van bewust.

Dus hoewel je helemaal gelijk hebt dat de Chinezen evenveel 'recht' zouden hebben op een welvarend leven, zie ik dat toch liever niet gebeuren. Er is niet genoeg energie om 6,8 miljard westerlingen te onderhouden. Daarom zou je kunnen zeggen dat het van de gekken is dat India en China zo veel energie vragen. Alles wat zij gebruiken, kunnen wij niet gebruiken. Een eerlijke rechtvaardige wereld zou mooi zijn maar we weten allemaal dat dat een utopie is.

Ja, daar heb je gelijk in .
pi_58430108
quote:
Op donderdag 1 mei 200817:56 schreef Xith het volgende:

[..]

Maar altijd noorderlijke of zuidelijker dan het midden gebied in die tijd [afbeelding]
kies dan maar een andere tijd, want de polen zijn in het verleden ook gewoon tropisch geweest, zoals nu onze tropen.
pi_58445353
quote:

[..]

Geloof me; ik weet dat olie en gas niet zomaar ontstaan en inderdaad afhankelijk zijn van de afzetting van moedergesteenten. Maar de locatie ten opzichte van de evenaar heeft daar -zeker in het geval van olie- betrekkelijk weinig mee te maken. Veel belangrijker zijn de mate van anoxiciteit van het zeewater en de circulatie. Ondiepe en/of relatief afgesloten (binnen)zeeën zijn ideale gebieden voor de vorming van olievormende gesteenten. Een aantal gebieden die daar nu voor in aanmerking komen zijn de Zwarte Zee en de Botnische Golf. Beiden nou niet bepaald tropisch.

Komt inderdaad nog bij dat de continenten bewegen en de huidige positie van de continenten niet zoveel zegt over die in het verleden. Trouwens; als jouw hypothese waar is, waarom heeft Tanzania dan zo bar weinig olie en Alaska zoveel?

Wel "grappig": een van de voornaamste redenen dat het nu op sommige plekken op aarde (Midden-Oosten, Venezuela, Nigeria) zo heet en dynamisch aan toe gaat, is omdat in het geologische verleden die gebieden op aarde zolang rustig en constant bleven (en dus dikke pakketten olievormende gesteenten konden worden afgezet).

pi_58445455
quote:

[..]

En kolen op de parallel, rusland, nederland, engeland, canada
Daarom is de kans groot, dat de chinezen goed zitten met hun zoektocht naar olie in afrika
pi_58445554
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 22:54 schreef henkway het volgende:

[..]

En kolen op de kwartmeridiaan rusland nederland engeland canada
Het gros van die kolen is ontstaan tijdens het Laat-Carboon (zo'n 320 tot 300 miljoen jaar geleden) toen "Nederland", "Engeland", "Duitsland" en zo verder in de strook richting oosten VS inderdaad zo rond de evenaar lagen.

Maar ook als je kijkt naar ons veen (eigen de voorloper van steenkool), kon dat gewoon gevormd worden in een vochtige delta in de gematigde zone.

vrijdag 2 mei 2008 @ 23:17:47 #141
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58445958
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 22:50 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Geloof me; ik weet dat olie en gas niet zomaar ontstaan en inderdaad afhankelijk zijn van de afzetting van moedergesteenten.
Ah, een kenner. . Vraagje: hoe kunnen de teerzanden in canada zo dicht aan de oppervlakte liggen (en waarom zijn die lagen daar teer, en geen olie?)
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 23:53:55 #142
141482 Q.
JurassiQ
pi_58446824
quote:
Op woensdag 30 april 2008 13:03 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat laatste interesseert Amerikanen niet.
Er zijn verrekte weinig dingen die Amerikanen interesseren, dat is een beetje één van de grootste problemen die we hebben op deze wereld. .
For great justice!
  maandag 5 mei 2008 @ 12:20:03 #143
93664 waht
Mushir
pi_58488755
ASPO: Peakoil (all liquids) 2007 (pdf)
quote:
The new deepwater model has the effect of advancing the date of the overall peak of all liquids from 2010 to 2007, and is actually good news insofar as the lower and sooner the peak, the gentler the subsequent decline. The precise date is of no particular significance since it is not a high isolated peak, being no more than the maximum of a fairly gentle curve. But if correct, it might carry a certain psychological impact to recognise that the Second Half of the Oil Age has begun. Certainly this is consistent with the current world financial crisis, soaring oil and food prices, deepening recession, and consequential riots and political tensions in many countries. New military threats are being made against Iran, as the consumers become increasingly desperate for access to oil supply, much of which lies in the Middle East.

Bron: ASPO-Ireland
Piek van conventionele olie blijft uiteraard 2005 (xls)

Fatih Birol: "Leave oil before it leaves us"
quote:
The International Energy Agency (IEA) gives the alarm: The world could run out of oil faster than expected - the danger of a supply shortage is rising

Hunger for energy vs. energy shortage: While the demand for oil is on the rise, the production is decreasing - shortages, escalating prices and inflation are looming. When talking to energy politician Astrid Schneider, Faith Biro, chief economist of the IEA demands a change in policy from the member countries. His motto: leave oil before it leaves us.
[...]
There are three reasons why that is so. The first one is the increasing demand, mostly from China, India and the Middle Eastern countries themselves. These countries are the main reason for the increasing oil consumption. Even if there should be a recession in the USA, this would not slow those countries down much, because India and China have a strong internal economic growth, while high oil prices will help the economy in the Middle East. The demand for oil will therefore remain high.
[...]
Birol: ...[the second reason] is, that we see a sharp decline in production from the existing oil fields, especially in the North Sea, the USA and many non-OPEC countries. Even here money should be invested, to slow down that decline. The third reason why we expect a risk for overall production is, that we looked at all oil exploration projects around the world: 230 altogether, in Saudi-Arabia, Venezuela, the North-Sea, everywhere. Even if all those projects which are already funded will be implemented, the overall capacity they can bring for new oil production is too little.
[..]
Birol:
There are only three ways out of this dilemma: First of all we have to increase energy-efficiency drastically, we have to build more economical cars, trucks and airplanes, to slow down the incline in oil consumption. Secondly we have to use more alternative fuels in the traffic sector. If you take a look at how little governments are doing to help higher efficiency, though, I have little hope that there will be such a change of policy. The third thing is that we need many more oil production projects, especially in the key countries in the OPEC.
[...]
Schneider:
Let's assume the prices escalate - who will be hit first?

Birol:
It will be about who can afford x dollar per barrel. Some will be able to, others won't. The OECD countries will be among the lucky ones, but the developing countries will ...

Schneider:
... be the losers ...

Birol:
Exactly!
[...]
Birol:
No, but I don't think that prices will go up that rapidly. We can see a gradual incline and that will give the people some time to adapt. But on the long run it has to be clear: if oil will be gone by 2030, or in 2040 or 2050 does not change much.

Schneider:
You really say that?

Birol:
Yes, one day it will definitely end. And I think we should leave oil before it leaves us. That should be our motto. So we should prepare for that day - through research and development on alternatives to oil, on which living standards we want to keep and what alternative ways we can find.
[...]
Birol:
At least we have to realize, that our oil and gas will come from countries where public corporations decide about production in the future. That is different from the past when more market oriented corporations did supply us. That is an important change.
[...]
Birol:
.... After having talked about oil prices already, let me tell you that the price for coal has more than doubled since the beginning of 2006. The coal prices, too, are rising because China has become an important importer while we don't see a major increase in production anywhere.
Afrika is doom3d.
Maar technologie zal het westen wel redden nietwaar?
  maandag 5 mei 2008 @ 12:25:24 #144
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58488854
De techno-fee tovert wel een oplossing zodat we met miljarden tegelijk motorvoertuigen kunnen blijven rijden en vliegen. Toch?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_58491043
quote:
Op maandag 5 mei 2008 12:25 schreef Perrin het volgende:
De techno-fee tovert wel een oplossing zodat we met miljarden tegelijk motorvoertuigen kunnen blijven rijden en vliegen. Toch?
Dat doet de techno fee niet, we verwachten dat big brother dat zal doen, of te wel dat onze overheid hiervoor zal zorgen.

Maar misschien vinden we nog wel een crude-olie machine uit, je gooit aan de ene kant onzin erin en krijgt er aan de andere kant olie uit. Met al de geouwehoer van onze ambtenaren en velen andere onkundigen hebben we een oneindige bron dan.
pi_58491133
quote:
Op maandag 5 mei 2008 12:25 schreef Perrin het volgende:
denk het wel, maar dan moet de benzine prijs wel met een faktor 10 omhoog

Dan denk ik aan auto's van max 200 kg met computer/ GPS gestuurd verbruik / snelheid / doel, de benodigde infrastructuur die betaald moet worden met de faktor 10 gestegen brandstof
  maandag 5 mei 2008 @ 15:57:25 #147
38496 Perrin
pi_58492497
The coming crisis
quote:
This is not the time for more talk and half-measures. Facts on the ground demand urgent, robust and sustained action at the highest levels of government. The America public gets it, as an April 20 poll by WorldPublicOpinion.org found that 76 percent of Americans "believe that their government should make long term plans to replace oil as a primary source of energy." With such a high percentage of the population agreeing with such a necessity, where are our national leaders on this issue? While our presidential candidates continue to be satisfied discussing such critical issues as what someone's pastor said, (who is bitter and who gets angry a lot), there has been not one substantive exchange regarding the most pressing issue facing our country.
pi_58506836
De olieprijs heeft gisteren en vandaag nieuwe highs gemaakt boven de 120 dollar per vat, en dat met een dollar die hersteld is van 1,60 naar 1,54.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 10:03:41 #149
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58507014
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:57 schreef Perrin het volgende:
The coming crisis
Maar Amerika heeft een long-term plan voor de toegankelijkheid van olie. 't geeft alleen wat gedoe in het midden-oosten
  dinsdag 6 mei 2008 @ 10:42:47 #150
93664 waht
Mushir
pi_58507677
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:57 schreef Perrin het volgende:
The coming crisis
[..]

Daar kan je echt zo ongelofelijk boos om worden. Nergens in Amerika lijkt het om de inhoud te gaan. Alleen triviale zaken spelen een rol in de verkiezingen. Niemand lijkt te snappen wat de echte problemen zijn, en niemand die het ze verteld. Met de media voorop die hoewel ze geen verplichting hebben het volk les te geven, liever het leven van beroemdheden volgen dan een interessante reportage te maken over het energieprobleem. Om te janken gewoon dat de verkiezingen voor het machtigste persoon van de wereld niet te onderscheiden zijn van de verkiezingen van de klaspresident in een kleuterklas.

De waarheid zal de VS uiteindelijk wel inhalen. Over een te overziene tijd zullen ze erachter komen dat het toch vrij zwaar is om een 10-tonner vrachtwagen het hele land door te duwen. En dan hebben velen ook nog het lef om de oorlog in Irak te veroordelen. Geeft een hele nieuwe betekenis aan 'hypocriet'.

Toegegeven, er zijn meer dan genoeg slimme mensen in de VS. Laten we hopen dat die mensen in de komende regering terecht zullen komen, dan ben ik ervan overtuigd dat het wel redelijk goed komt met de VS. Ik geloof niet dat een van de huidige kandidaten een werkelijk verschil zal maken, ik hoop vooral op de personen achter de schermen. Ben heel benieuwd hoe ze het energieprobleem zullen aanpakken. Het beleid van Bush doorzetten of conserveren? Energie verspillen of efficienter te werk gaan? Genoeg ruimte voor verbetering.

En ohja, iemand moet het volk de waarheid vertellen. Niet van die 'American Dream' onzin. Maar de harde waarheid. De waarheid over de oorlog in het Midden Oosten voorop.

Maar goed, dat zou een echte verandering zijn, en niemand houdt daarvan. Daarom voorspel ik niet veel goeds. Wel voor Europa, met een beetje goed inzicht kunnen we overal van profiteren. Daarvoor zijn we Nederlanders(/Europeanen) toch?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 10:45:15 #151
38496 Perrin
pi_58507719
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:03 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar Amerika heeft een long-term plan voor de toegankelijkheid van olie. 't geeft alleen wat gedoe in het midden-oosten
Hmja, maar da's niet bepaald een plan om van olie af te komen, meer om de resterende hoeveelheid zoveel mogelijk door Amerikanen te kunnen verbruiken. De vraag is of je al die moeite niet beter kunt investeren in oplossingen die iets duurzamer zijn en wat minder gedoe opleveren.. ook de olie in Irak raakt ooit op.
pi_58507957
nou het is weer lekker duur aan de pomp en ook in dld zijn de prijzen nagenoeg hetzelfde.
1,50 voor een litertje 95, ik wil het kwartje van kok met rente wel eens terug....
  dinsdag 6 mei 2008 @ 11:45:39 #153
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58508901
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 10:42 schreef waht het volgende:

[knip]

En ohja, iemand moet het volk de waarheid vertellen. Niet van die 'American Dream' onzin. Maar de harde waarheid. De waarheid over de oorlog in het Midden Oosten voorop.

Maar goed, dat zou een echte verandering zijn, en niemand houdt daarvan. Daarom voorspel ik niet veel goeds. Wel voor Europa, met een beetje goed inzicht kunnen we overal van profiteren. Daarvoor zijn we Nederlanders(/Europeanen) toch?
Ik denk dat je hier de USA toch schromelijk onderschat en de Europa (Met name de EU) schromelijk overschat.

In de USA is het namelijk niet een centrale georganiseerde overheid die vaak voor vernieuwingen zorgen, maar private bedrijven. Zelfs de NASA verkoopt de meeste van hun vindingen gewoon door aan commerciele bedrijven Je moet dus in Amerika ook niet kijken naar de overheid om met nieuwe technieken te komen of uitvindingen te maken, die olie als energiebron, maar ook grondstof voor pesticides en kunstmest, gaan vervangen, maar juist naar de particuliere sector.

Moet jij eens kijken hoe snel die kan veranderen, als ze van die technieken producten kunnen maken en veel belangrijker verkopen. Als het allemaal interesanter voor die sector wordt dan de verkoop van SUV, zeg maar. Daarin zijn ze in de USA namelijk wel goed.

In tegenstelling van hier in Europa, waar we met een log, slecht functionerend en machtgeil instituut als de EU zitten opgescheept. Daar heerst te veel, te vaak en te hardnekkig een "Goede-bedoelingen-te-over-maar-totaal-geen-aktie mentaliteit, tel daarbij op de enorme regelzucht en bureaucratie en de situatie waar "wij" als Europa te langzaam, te weinig en te laat gaan reageren is totaal niet ondenkbaar.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 6 mei 2008 @ 12:24:11 #154
93664 waht
Mushir
pi_58509645
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 11:45 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier de USA toch schromelijk onderschat en de Europa (Met name de EU) schromelijk overschat.

In de USA is het namelijk niet een centrale georganiseerde overheid die vaak voor vernieuwingen zorgen, maar private bedrijven. Zelfs de NASA verkoopt de meeste van hun vindingen gewoon door aan commerciele bedrijven Je moet dus in Amerika ook niet kijken naar de overheid om met nieuwe technieken te komen of uitvindingen te maken, die olie als energiebron, maar ook grondstof voor pesticides en kunstmest, gaan vervangen, maar juist naar de particuliere sector.

Moet jij eens kijken hoe snel die kan veranderen, als ze van die technieken producten kunnen maken en veel belangrijker verkopen. Als het allemaal interesanter voor die sector wordt dan de verkoop van SUV, zeg maar. Daarin zijn ze in de USA namelijk wel goed.
Uiteraard verwacht ik niet van de regering om nieuwe technieken uit te vinden maar het beleid van die regering is duidelijk: niks veranderen aan olieconsumptie, we halen het wel met geweld ergens uit het buitenland. En als dan eenmaal het moment is aangebroken dat de olie echt te duur wordt, is het al te laat om een vloeiende overgang te bewerkstelligen.

Ik ben van mening dat iedereen (met name de VS omdat die het meeste per bewoner gebruikt) het olieprobleem hevig onderschat. Prachtig allemaal wat we met olie kunnen doen, maar beseffen mensen zich dat wel? Olie is zo goedkoop als het maar zijn kan: wel eens geprobeerd een stuk ijzer van 1000kg op wielen met 120km/h over een snelweg te duwen? Onrealistisch om te denken dat als het tijd is, snel en soepel over te stappen naar een andere (bijna magische) energiebron als olie. Ik ben bovendien van mening dat als het eenmaal geld zal opbrengen om zuinige voertuigen te maken, het al te laat is om de economie niet te laten instorten. Juist nu, nu olie nog goedkoop is, is het het beste om minder te gaan gebruiken, niet straks als het, bij wijze van spreken, $5000 per vat is.

Niet veel mis met marktwerking, maar bedrijven hebben maar een doel; winst maken. Een regering zou het doel moeten hebben om een welvarend land te maken/behouden. Die twee dingen zijn blijkbaar vaak hand in hand gegaan, maar niet nu, met het olieprobleem.

Maar zoals ik al gezegd heb, er zijn genoeg slimme mensen in Amerika. Alleen gek genoeg niet in de huidige regering.
quote:
In tegenstelling van hier in Europa, waar we met een log, slecht functionerend en machtgeil instituut als de EU zitten opgescheept. Daar heerst te veel, te vaak en te hardnekkig een "Goede-bedoelingen-te-over-maar-totaal-geen-aktie mentaliteit, tel daarbij op de enorme regelzucht en bureaucratie en de situatie waar "wij" als Europa te langzaam, te weinig en te laat gaan reageren is totaal niet ondenkbaar.
Ja dat is waar. Maar we zijn in Europa onder het mom van 'stoppen van milieuvervuiling' al veel verder met zuiniger omgaan met energie. Door alle regels en belastingen zijn wij veel meer gewend aan dure energie, integenstelling tot Amerika.
pi_58509994
quote:
Op woensdag 30 april 2008 20:32 schreef pberends het volgende:

[..]

.

Ze hebben net zoveel recht om die welvaart te bereiken. Daar belemmer ik ze niet actief in. Maar dat wij moeten inleveren om Chineesjes aan een auto te helpen, nou nee.

Niks hypocriet, denk jij dat een Chinees er ene fuck om geeft wat voor welvaartspeil hier heerst? Dat doen ze niet eens bij de Derde Wereld, daar hebben ze de superieure Westerse moraal niet voor.

pi_58510130
quote:
Ah, een kenner. . Vraagje: hoe kunnen de teerzanden in canada zo dicht aan de oppervlakte liggen (en waarom zijn die lagen daar teer, en geen olie?)
De teerzanden in Canada (en niet alleen daar, ook in Venezuela bevinden zich enorme teerzandafzettingen en ook elders op de wereld in kleinere hoeveelheden) zijn het gevolg van een combinatie van factoren. ten eerste is de olie die daar aan het oppervlak komt erg dik. Daarom wordt het ook teer genoemd. Dat die olie zo dik is, is met name veroorzaakt door biodegradatie; bacterien gebruiken olie om te leven en maken de olie taaier. Ten tweede zijn de lichtere, meer vloeibare delen verdampt of anderszins uit het sediment verdwenen. Als je een sediment verzadigd met olie maar lang genoeg blootstelt aan de buitenlucht, raken de lichtere delen vanzelf eerder op en de zwaardere, taaiere delen blijven achter.
Teer is helemaal geen vreemde substantie; gedurende de afgelopen miljoenen jaren is juist zo de meeste "olie" weggelekt. Je kent waarschijnlijk de La Brea teerputten in Californie? Daar waren gewoon poelen van teer, waar veel fossielen in gevonden zijn.
Waarom het in Canada aan/dichtbij het oppervlak komt, heeft te maken met de scheefstelling van het reservoirgesteente, een zandsteen uit het Krijt (ongeveer 130 miljoen jaar oud). De olie (die nog geen teer was) migreerde naar boven (lichter dan water) en werd aan het oppervlak "aangetast" door bacterien. Die hebben de olie vervolgens weer zwaarder gemaakt dan water, maar de teer kan niet "wegzakken" in het reservoir, daarvoor is het te taai.

Enorme voorraden, maar lastig te winnen. Uiteindelijk hebben we er allemaal profijt van, dat scheelt.

dinsdag 6 mei 2008 @ 13:00:32 #157
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_58510352
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ze hebben net zoveel recht om die welvaart te bereiken. Daar belemmer ik ze niet actief in. Maar dat wij moeten inleveren om Chineesjes aan een auto te helpen, nou nee.

Niks hypocriet, denk jij dat een Chinees er ene fuck om geeft wat voor welvaartspeil hier heerst? Dat doen ze niet eens bij de Derde Wereld, daar hebben ze de superieure Westerse moraal niet voor.
whaha die teringmoraal wordt jou voorgeschoteld door tv/radio/krankt en vooral niet te vergeten onderwijs indoctrinatie. Je bent maar een nietsvoorstellende pionnetje in het systeem. En je loopt lekker mee zoniet dan wordt dat nog wel eens hardhandig geleerd. Maar je bent een naieveling zie ik, voorbeeld schaapje voor alle andere schaapjes.
*Hosselcopter*
pi_58511815
Je klinkt bijzonder verzuurd en verbitterd, is er iets mis? Ik hang geen voorgeschotelde moraal aan, maar dank je wel voor je oprechte zorgen.

Kusje, El Matador

dinsdag 6 mei 2008 @ 14:54:39 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58512830
Uit de oude doos: artikel van 1 april 2005
quote:
Oil prices surge to new records

Crude oil prices hit record levels on Friday, with leading investment bank Goldman Sachs warning the cost of a barrel could eventually top $100.
Goldman Sachs said that the oil market may be in the early stages of a "super spike", which could push prices as high as $105 a barrel.

It said strong global demand, allied to potential instability in oil producing countries, could inflate prices.

US light crude rose as much as $2.40 to $57.70 a barrel in New York.

By the close, the price had slipped back to $57.27 a barrel.

The previous high was $57.60, set on 17 March.

In London, the benchmark contract of Brent crude climbed $2.22, or 4.1%, to $56.51 a barrel.

"There are real concerns about product availability, that's what is underpinning the strength of the market at the moment," said Kevin Norrish, an analyst at Barclays Capital.

Consumption effect

The last time prices were at these levels, economists highlighted the potential dangers to global economic growth and inflation.

Oil production cartel Opec was prompted to lift production quotas by 500,000 barrels a day.

In its report, Goldman Sachs said the possibility of political turmoil in major oil producers such as Saudi Arabia could lead to a significant rise in prices over the long-term.

The firm has raised its average US price forecasts for 2005 and 2006 to $50 and $55 a barrel from $41 and $40 respectively.

"Oil markets may have entered the early stages of what we have referred to as a 'super spike' period," said Goldman Sachs analyst Arjun Murti.

This would result in "a multi-year trading band of oil prices high enough to meaningfully reduce energy consumption and recreate a spare capacity cushion only after which will lower prices return".

Tight supply

Prices have remained above $55 a barrel in recent days after data showed that US gasoline stocks fell last week while demand was 2% higher than this time last year.

Markets are also nervous about disruptions to supply after the recent fatal explosion at BP's largest refinery in the United States and a power failure which caused the closure of a Venezuelan refinery on Thursday.

However, other analysts said it would require a major disruption in supply to cause a spike in prices of such magnitude.

"The market is still of the mind that supply/demand is still very tight but the fundamental situation is not nearly as bad as what current oil prices would suggest," said David de Garis, an economist at ANZ Investment Bank.
Ik herinner met nog goed toen Goldman Sachs met deze voorspelling kwam.
De meesten vonden het overdreven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_58513283
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 14:54 schreef SeLang het volgende:
Uit de oude doos: artikel van 1 april 2005
ha ha 1 april.
quote:
Ik herinner met nog goed toen Goldman Sachs met deze voorspelling kwam.
De meesten vonden het overdreven.
Net zoals velen nog steeds niet de theorie van peakoil willen geloven/ kunnen begrijpen.

Ik denk dat matt simmons het wel redelijk bij het rechte eind heeft.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 15:36:45 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58513765
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:16 schreef Basp1 het volgende:

Net zoals velen nog steeds niet de theorie van peakoil willen geloven/ kunnen begrijpen.
Het is wel zo dat er in 2005 daadwerkelijk lage voorraden waren (boven de grond) terwijl dat in recentere jaren niet meer het geval is. Daarom was er in 2005 best goede reden om aan te nemen dat de olieprijs weer zou gaan dalen.

Peak oil zal uiteindelijk wel plaatsvinden (of is al bezig) maar dat is m.i. niet de hoofdreden van de huidige hoge olieprijs. Er is sprake van een algehele commodities bubble die wordt veroorzaakt door speculatie met als motief de explosieve groei van geldhoeveelheid en de sterk negatieve reeele rente in belangrijke landen (China zelfs -5% ofzo). Het opkopen van commodities is in zo'n geval een poging om 'waarde' te behouden.

The proof of the pudding komt als reeele rentes weer gaan stijgen en boven nul komen.
Mijn reisverslagen
pi_58514528
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 09:51 schreef ItaloDancer het volgende:
De olieprijs heeft gisteren en vandaag nieuwe highs gemaakt boven de 120 dollar per vat, en dat met een dollar die hersteld is van 1,60 naar 1,54.
En dan hoeft de dollar maar iets te dalen en we zitten aan een nieuw record: 122 dollar.
pi_58515455
quote:
'Tweehonderd dollar voor vat olie reëel'
NEW YORK (ANP) - Het is waarschijnlijk dat een vat ruwe olie in 2010 meer dan tweehonderd dollar kost. Dat stelt de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs in een dinsdag vrijgegeven onderzoeksrapport.

,,Een prijs van 150 tot 200 dollar lijkt waarschijnlijk binnen een termijn van zes maandená twee jaar. Tot welke hoogte en tot wanneer de prijs stijgt, blijft onzeker'', concludeerden analisten van Goldman Sachs.

De internationale vraag naar olie neemt alsmaar toe, onder meer door de razendsnelle groei van industrielanden als India en China. Ondertussen breekt de olieprijs het ene na het andere record. Maandag brak de prijs voor een vat ruwe olie voor het eerst door de grens van 120 dollar.

Goldman Sachs verwacht niet dat de olieproducerende landen de komende jaren in de groeiende behoefte aan olie kunnen en willen voorzien.
  woensdag 7 mei 2008 @ 12:00:08 #164
93664 waht
Mushir
pi_58529497
Zelfs de optimistische idioot in de oliewereld, Daniel Yergin, voorspelt nu $150 dollar olie.
http://www.moneyweb.co.za/mw/view/mw/en/page94?oid=205935&sn=Detail
quote:
"It's not that the genie is out of the bottle -- it's that 100 genies are out of the bottle," said Daniel Yergin, chairman of Cambridge Energy Research Associates. Normally known for optimistic forecasts of lowering oil prices, Mr. Yergin's firm now says the price could rise to $150 a barrel this year.
Vorige (optimistische) voorspellingen over de olieprijs van Yergin bleken niet allemaal te kloppen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Energy_Research_Associates

En nog een leuk plaatje

In Nederland betalen we $9,30 per gallon benzine (met de euro op $1,54).
pi_58530519
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 17:42 schreef ItaloDancer het volgende:

Goldman Sachs verwacht niet dat de olieproducerende landen de komende jaren in de groeiende behoefte aan olie kunnen en willen voorzien.
Wat is het nu volgens hun? Kan de opec het niet , of willen ze het niet. Lekker vaag in het midden blijven dan kun je tenminsten als voorspellende partij altijd zeggen dat je het ongeveer bij het juiiste eind had.

Leuk plaajte what, daarop lijkt te constateren te zijn dat de benzineconsumptie in de VS niet meer stijgende is en vlak aan het worden is, zouden we komende jaren nog een daling daar gaan zien.
pi_58536207
auto's maken die 1 op 40 rijden , de trein kan niet zuiniger, wel 2e zoveel mensen er in proppen
pi_58536608
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:01 schreef henkway het volgende:
auto's maken die 1 op 40 rijden , de trein kan niet zuiniger, wel 2e zoveel mensen er in proppen
Tuurlijk kan trein stukken zuinig worden omtrent stroom verbruik, laatste 10/20 jaar zijn ze stukken zuiniger al geworden en dit zal nog wel effe doorgaan.
Zoals verbeteringen waren dat steeds beter gestroomlijnd zijn, stroom terug geven aan de bovenleiding door het remmen. Zo zijn wel nog meer dingen.
Maar trein zal voorlopig en misschien wel altijd zuiniger blijven als een auto.
............................
pi_58536938
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:21 schreef sander89 het volgende:

[..]

Tuurlijk kan trein stukken zuinig worden omtrent stroom verbruik, laatste 10/20 jaar zijn ze stukken zuiniger al geworden en dit zal nog wel effe doorgaan.
Zoals verbeteringen waren dat steeds beter gestroomlijnd zijn, stroom terug geven aan de bovenleiding door het remmen. Zo zijn wel nog meer dingen.
Maar trein zal voorlopig en misschien wel altijd zuiniger blijven als een auto.
Het verlies in de bovenleidingen was toch ook afhankelijk van de spanning in combinatie met de stroomsterke.
pi_58537235
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Wat is het nu volgens hun? Kan de opec het niet , of willen ze het niet. Lekker vaag in het midden blijven dan kun je tenminsten als voorspellende partij altijd zeggen dat je het ongeveer bij het juiiste eind had.
Ze zeggen dat ze het niet willen.
Er is enige reden om dit aan te nemen. Tenslotte harken ze waanzinnig veel cash binnen bij de huidige prijzen.
Ze zeggen dat de productie voldoende is en dat de hoge prijzen alleen komen door speculanten die speculeren.

Ze maken zich wel zorgen. De prijs kan namelijk té hoog zijn. Dat betekent dat er alternatieven ontwikkeld gaan worden.
Aardig detail: Saoedi-Arabië was onlangs op een wereldforum over klimaatbeheersing en eiste daar compensatie als de wereld-olie-consumptie afgeremd zou worden door wetgeving die de consumptie zou verminderen (bijvoorbeeld door belasting op CO2 of subsidies op alternatieven).
Aan de ene kant erg knap dat je zoiets kunt zeggen zonder rood aan te lopen (8.5 miljoen vaten per dag, en dat bij de huidige prijs )
Aan de andere kant geeft het wel aan waar ze aan denken.

Maar... er wordt inderdaad óók gesuggereerd dat de olieproducerende landen de productie niet veel hoger kunnen opschroeven.
Dat zeggen ze natuurlijk helemaal nooit, want dan gaat iedereen echt als een waanzinnige op zoek naar alternatieven. Dat is hetzelfde als zeggen dat de olie opraakt.
pi_58537732
Opzich zou het verboden moeten worden dat ze kunnen speculeren/geld in leggen in olie om er winst uit te halen, niet? Rusland heeft bv heel veel geld gespaard en dat belegd in goud etc, misschien dat ze dat nu ook in olie doen- en dan hebben ze gelijk 2 vliegen in 1 klap (andere olie producerende landen idem dito?).
pi_58538258
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 18:20 schreef Billary het volgende:
Opzich zou het verboden moeten worden dat ze kunnen speculeren/geld in leggen in olie om er winst uit te halen, niet? Rusland heeft bv heel veel geld gespaard en dat belegd in goud etc, misschien dat ze dat nu ook in olie doen- en dan hebben ze gelijk 2 vliegen in 1 klap (andere olie producerende landen idem dito?).
Waarom en hoe wil je dat verbieden?
Een reden om het niet te doen is dat je de vrije markt vrij wilt laten.
Een tweede reden om het niet te doen is dat je dat nooit wereldwijd afgesproken en afgedwongen krijgt.

Speculatie is een elementair onderdeel van het systeem. Je kunt er niet zo maar even een elementje uithalen dat jou op dit moment eventjes tijdelijk niet goed uitkomt.
pi_58538506
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 18:51 schreef mgerben het volgende:

[..]

Waarom en hoe wil je dat verbieden?
Een reden om het niet te doen is dat je de vrije markt vrij wilt laten.
Een tweede reden om het niet te doen is dat je dat nooit wereldwijd afgesproken en afgedwongen krijgt.

Speculatie is een elementair onderdeel van het systeem. Je kunt er niet zo maar even een elementje uithalen dat jou op dit moment eventjes tijdelijk niet goed uitkomt.
Mensen met geld worden er rijker van- de rest (de hele wereld) lijdt er onder (dure olie = stijgende voedsel prijzen> er sterven veel mensen door!).
Olie is zo'n beetje een primaire levensbehoefte geworden, goud niet.

Vrije markt is trouwens maar een illusie. Er zijn primaire dingen die goedkoop moeten blijven en niet om er rijker van te worden.

Overheid hier zou bv energie kosten en het openbaar vervoer zo goedkoop mogelijk proberen te maken/houden>>> vrije markt = meestal winstbejag. (over de ruggen van anderen).
En als er een land is die als vijand wordt bestempeld > boycotten! (dacht dat we een vrije markt hadden??). Ok het is gewoon kapitalisme...

..

Daarbij de OPEC bepaald de olieprijzen ook voor een gedeelte (zou niet mogen in een vrije markt?) maar nu dus voornamelijk ''speculatie'' en niet de lage dollar zoals de meesten denken..
Je kan er best wel internationale afspraken over maken lijkt mij?

Aan de andere kant beter nu (hoge olie prijzen) dan later, nu kunnen we ons nog voorbereiden... en ons aanpassen. Wij wel.. veel arme landen hebben de mogelijkheden simpelweg niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Billary op 07-05-2008 19:27:20 ]
pi_58538770
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:52 schreef mgerben het volgende:

Ze maken zich wel zorgen. De prijs kan namelijk té hoog zijn. Dat betekent dat er alternatieven ontwikkeld gaan worden.
Dat en niet meer dan dat is de grote vraag. Zoals waht hier ook al een paar keer heeft gezegd, eerst hebben deskundige gezegd dat alternatieven ontwikkeld zouden gaan worden bij 50 dollar per vat, we zitten nu al boven de 120 en de markt doet nog steeds weinig qau alternatieven ontwikkelen.
  woensdag 7 mei 2008 @ 19:42:00 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58539185
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Leuk plaajte what, daarop lijkt te constateren te zijn dat de benzineconsumptie in de VS niet meer stijgende is en vlak aan het worden is, zouden we komende jaren nog een daling daar gaan zien.
Er zijn meer plaatjes die een afvlakking suggereren.
Het aantal afgelegde miles per jaar lijkt af te vlakken.
Als die yanks nu ook nog in zuinige autos gaan rijden in plaats van SUVs dan kan de vraag flink gaan dalen.

Mijn reisverslagen
  woensdag 7 mei 2008 @ 19:43:20 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58539205
Overigens denk ik nog steeds dat het voornamelijk een financiele bubble is en alle commodity prijzen zullen dalen als de reeele rente weer boven nul komt.
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 mei 2008 @ 20:06:54 #176
141482 Q.
JurassiQ
pi_58539733
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 19:43 schreef SeLang het volgende:
Overigens denk ik nog steeds dat het voornamelijk een financiele bubble is en alle commodity prijzen zullen dalen als de reeele rente weer boven nul komt.
De olie is immers nog laaaaaaaang niet op, we kunnen nog vele decennia genieten van volop goedkope olie!
For great justice!
pi_58542870
124 dollar bijna op een stijgende dollar èn meevallende olievoorraden
  woensdag 7 mei 2008 @ 23:43:51 #178
141482 Q.
JurassiQ
pi_58544614
129 Teletekst wo 07 mei
Bush wil verhoging olieproductie

` De Amerikaanse president Bush gaat de
regering van Saudi-Arabië vragen de
olieproductie te verhogen.Hij bezoekt
het land volgende week.

Vandaag bereikte de olieprijs in New
York een nieuw record van 123 dollar
per vat van 159 liter.De prijsstijging
werd veroorzaakt door angst voor een
tekort.Zo is het onrustig in Nigeria,
één van de grootste olieproducenten ter
wereld.Rebellen bliezen er deze week
pijpleidingen van Shell op.

Daarnaast blijven de olie-exporterende
landen van de OPEC,waaronder ook Saudi-
Arabië,weigeren om hun olieproductie op
te schroeven.

.
For great justice!
  woensdag 7 mei 2008 @ 23:51:13 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58544788
Hij kan beter aan Bernanke vragen om de rente te verhogen
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 mei 2008 @ 23:52:50 #180
141482 Q.
JurassiQ
pi_58544833
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 23:51 schreef SeLang het volgende:
Hij kan beter aan Bernanke vragen om de rente te verhogen
Rente? Verhogen? Rente is er toch alleen maar om te verlagen? Net als belastingen?
For great justice!
  woensdag 7 mei 2008 @ 23:53:28 #181
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58544840
.

"Can you make more oil, pwetty pleaaassse?"

Tsja..
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 8 mei 2008 @ 05:35:46 #182
46960 StefanP
polemicist
pi_58547003
Mijn aandeeltjes oliemaatschappijen doen het goed! Hoger met die olieprijs!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 8 mei 2008 @ 06:59:19 #183
141482 Q.
JurassiQ
pi_58547095
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 23:53 schreef Yildiz het volgende:
.

Tsja..
Wat zouden z'n Saudische vriendjes daar van zeggen? .
For great justice!
  donderdag 8 mei 2008 @ 08:28:51 #184
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58547667
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 06:59 schreef Q. het volgende:

[..]

Wat zouden z'n Saudische vriendjes daar van zeggen? .
Ik denk dat ze gaan zeggen dat ze de olie productie niet willen verhogen, maar dat we dat dan eigenlijk moeten gaan vertalen naar dat ze de productie niet kunnen verhogen.

Het zal namelijk niet de 1ste keer zijn de afgelopen jaren, dat men de productie niet wil, maar ik denk niet kan, verhogen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58547788
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 23:53 schreef Yildiz het volgende:
.

Is het zand wat in de oliemachine moet dan op?

Ow wordt olie dan niet gemaakt door zand in een machine te stoppen.
  donderdag 8 mei 2008 @ 09:00:58 #186
38496 Perrin
pi_58548052
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 23:43 schreef Q. het volgende:
129 Teletekst wo 07 mei
Bush wil verhoging olieproductie

` De Amerikaanse president Bush gaat de
regering van Saudi-Arabië vragen de
olieproductie te verhogen.Hij bezoekt
het land volgende week.

Give me the gasoline and I'll spare your lives!
pi_58553989
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 19:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat en niet meer dan dat is de grote vraag. Zoals waht hier ook al een paar keer heeft gezegd, eerst hebben deskundige gezegd dat alternatieven ontwikkeld zouden gaan worden bij 50 dollar per vat, we zitten nu al boven de 120 en de markt doet nog steeds weinig qau alternatieven ontwikkelen.
Die ontwikkelingen staan niet in de showroom binnen een maand nadat de olieprijs op 51 dollar komt.

Je moet echt denken aan termijnen van 10-15 jaar.

De tijd van de ontwikkeling van een nieuwe technologie tot volledige infrastructuur (productiemethoden+fabrieken+distributie) om die technologie voor miljarden mensen te produceren is 10-20 jaar.
Neem als voorbeeld de transistor: Ontwikkeld in een laboratorium in de jaren '60.
Maar een lab-opstelling die met de hand in elkaar is gesoldeerd (bekijk het plaatje van de 1e transistor eens op wikipedia) is volledig niet toe te passen in een fabriek.
De hele productiemethode voor massaproductie moet ontwikkeld worden.
De hele fabriek die die methode kan uitvoeren moet ontwikkeld worden.
En nu, 40-50 jaar later, heb jij honderden miljoenen van die transistoren in je computer zitten.
Maar daar zit dus wel een enorme hoeveelheid werk tussen.

Kijk naar biobrandstof: Nu verplicht en gesubsidieerd. De hoop is dat die verplichting ervoor zorgt dat de infrastructuur (boeren, transport, fabrieken, distributie naar consumenten) aangelegd wordt.
Wanneer die er is kan de schaalvergroting en nieuwe techniek de prijzen omlaag brengen.

Zelfde geldt voor zonne- en windenergie.
Iedere keer dat de geïnstalleerde hoeveelheid zonne-energie verdubbelt, zakt de prijs met 20%.
Nu kost een Watt vermogen uit zonne-energie nog 4-5 euro. Wanneer dat zakt tot 2 euro, óf wanneer conventionele energie duurder wordt, krijg je de zonne-energie-explosie.
  donderdag 8 mei 2008 @ 22:06:43 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58562788
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 05:35 schreef StefanP het volgende:
Mijn aandeeltjes oliemaatschappijen doen het goed! Hoger met die olieprijs!
En vooral niet op Hillary Clinton stemmen want die wil de winsten van oliemaatschappijen gaan afromen (=makkelijk populistisch scoren).
Maar ergens heb ik een voorgevoel dat jij dat toch al niet van plan was
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 mei 2008 @ 22:15:28 #189
18079 neok
all the way
pi_58562990
En we zijn bijna aan 125 ($124.61). De gemiddelde "gas" price is zo goed als $3,70 en driving season loert om de hoek Ik gok op $150 op eind juni en $4 gas.
Buenos dias Tristeza
pi_58568298
Over een paar weken gaat hier wat subsidie van de brandstoffen af omdat de staat nu al bijna 20 miljard euro (omgerekend) aan subsidies betaald dit jaar Er komt op 1 juni 33% op de huidige prijs... een litertje benzine wordt dan 42 eurocent.
pi_58569478
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 05:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Over een paar weken gaat hier wat subsidie van de brandstoffen af omdat de staat nu al bijna 20 miljard euro (omgerekend) aan subsidies betaald dit jaar Er komt op 1 juni 33% op de huidige prijs... een litertje benzine wordt dan 42 eurocent.
Oh ja, das wel een van de meest geniale beleidsmaatregelen die een overheid ooit getroffen heeft: de algemene middelen aanheffen om benzine goedkoper te maken . Hoe verzin je het toch. Het is een beetje het Indonesische equivalent van de Nederlandse hypotheekrenteaftrek .
  vrijdag 9 mei 2008 @ 09:28:19 #193
141482 Q.
JurassiQ
pi_58569551
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 05:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Dat worden vast leuke rellen denk ik. .
For great justice!
  vrijdag 9 mei 2008 @ 13:32:55 #194
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_58574511
Nieuwe high vandaag.

125,94 @ 13:07.

Volgende week al de 130?
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_58576679
$126 aangetikt
pi_58577240
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 15:20 schreef NLweltmeister het volgende:
$126 aangetikt
Het gebedel van Bush heeft geholpen!
pi_58578096
quote:
Op vrijdag 9 mei 200809:23 schreef pberends het volgende:

[..]

Oh ja, das wel een van de meest geniale beleidsmaatregelen die een overheid ooit getroffen heeft: de algemene middelen aanheffen om benzine goedkoper te maken [afbeelding] [afbeelding]. Hoe verzin je het toch. Het is een beetje het Indonesische equivalent van de Nederlandse hypotheekrenteaftrek [afbeelding].
Net zo dom inderdaad, ware het niet dat Nederland een 1e wereld land is en Indonesie nog 30-40 jaar achter ligt. Maar het had anders gemoeten uiteraard, maar dat is achterafgepraat. Nu gewoon zo snel mogelijk afbouwen en de markt zelf laten werken.
quote:
Op vrijdag 9 mei 200809:28 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat worden vast leuke rellen denk ik. [afbeelding].
Weet ik niet, de vorige verhoging in oktober 2005 werd goed ontvangen, en dat was een stijging van bijna 100% toen. Geen rel geweest.
pi_58580208
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 16:28 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Net zo dom inderdaad, ware het niet dat Nederland een 1e wereld land is en Indonesie nog 30-40 jaar achter ligt. Maar het had anders gemoeten uiteraard, maar dat is achterafgepraat. Nu gewoon zo snel mogelijk afbouwen en de markt zelf laten werken.
Wat woonbeleid betreft is Nederland meer een derde wereldland.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 18:38:26 #199
93664 waht
Mushir
pi_58580210

Peak oil is here, i'm serial

No shortage of oil in the market: OPEC
quote:
"The organisation will continue to strive for a stable and balanced market, with prices that reflect fundamentals, and are favourable to both producers and consumers," OPEC Secretary General Abdalla Salem El-Badri said Thursday.
[...]
El-Badri said that crude oil movements indicated that some OPEC countries were unable to find buyers for their additional supply.
'Unable to find buyers'? Misschien moet je ff bij China vragen.

Trouwens, al de benzineprijzen gezien? Boven de 1,60!

[ Bericht 7% gewijzigd door waht op 09-05-2008 23:25:17 ]
  vrijdag 9 mei 2008 @ 23:30:30 #200
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_58585976
Wat brandstofaccijns betreft kan Nederland ook wel in het Guinness Book of Records komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')