Dan zou de dader het dus aan al zijn verwanten moeten vertellen, en dan zouden die ook nog akkoord moeten gaan met verzwijging...quote:Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?
in dit geval erg veel, want reken er maar op dat ze echt in de rij staan om deel te nemen aan het onderzoek. Als er iemand niet deelneemt zou het opvallenquote:Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in dit geval erg veel, want reken er maar op dat ze echt in de rij staan om deel te nemen aan het onderzoek. Als er iemand niet deelneemt zou het opvallen
De onderzoekers hebben wel een beeld wie zich gemeld heeft en wie niet. Via een verwantschapsonderzoek kan diegene alsnog door de mand vallen. Zo niet, dan denk ik dat er wel iets met de weigeraars zal gaan gebeuren.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.
Dom lullen? Nee hoor, als een bloedverwant iemand heeft vermoord en er wordt gevraagd of nummer 1547894RW zich wilt melden want er is enig verwant met de dader dan meldt degene zich.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat lul je nou de hele tijd dom? Wat heb je er dan aan?
Het is anoniem voor het NFI, die krijgen een lijstje met nummers en wangslijm. Zij doen het onderzoek, en rapporteren vervolgens aan de politie dan het profiel van #83 verwantschap vertoont met de dader. De politie heeft wel het lijstje dat de nummers koppelt aan de namen, en kan dan de familieleden van deze persoon opsporen.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.
De dader is hiervoor ook niet nodig, slechts verwanten van de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Las het net op nu.nl. Komen ze er niet uit, gaan ze mensen in de omgeving vragen vrijwillig DNA af te staan.
Kan iemand me uitleggen wat het nut hiervan is? De dader zal echt niet vrijwillig DNA gaan afstaan.
Je kunt via huidig DNA-onderzoek vaststellen of iemand verwant is aan de dader. Als je aldus een familielid opspoort kun je heel gericht zoeken naar de dader in de verwantenkring van die persoon.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Las het net op nu.nl. Komen ze er niet uit, gaan ze mensen in de omgeving vragen vrijwillig DNA af te staan.
Kan iemand me uitleggen wat het nut hiervan is? De dader zal echt niet vrijwillig DNA gaan afstaan.
Zie hierboven. Er wordt gedacht aan een DNA-verwantschapsonderzoek. Er kan dan aangetoond worden dat iemand verwant is aan de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
de haar is van de dader. DNA-profiel komt overeen met de gevonden sporen op het lichaam van Marianne.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Een haartje in een aansteker... Dat kan toch van iedereen zijn? Iemand een vuurtje geven bv.
Zal iemand daar nu nog intrappen?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:27 schreef freako het volgende:
Overigens is het niet waar dat de dader nooit vrijwillig DNA afstaat. Zie bijvoorbeeld de zaak-Sint Philipsland, en ook een zaak in Emmen:
http://vorige.nrc.nl/doss(...)n/article1613971.ece
Dan is het dus niet anoniem.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:22 schreef freako het volgende:
[..]
Het is anoniem voor het NFI, die krijgen een lijstje met nummers en wangslijm. Zij doen het onderzoek, en rapporteren vervolgens aan de politie dan het profiel van #83 verwantschap vertoont met de dader. De politie heeft wel het lijstje dat de nummers koppelt aan de namen, en kan dan de familieleden van deze persoon opsporen.
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....quote:Op maandag 21 mei 2012 11:52 schreef alors het volgende:
[..]
Dan zou de dader het dus aan al zijn verwanten moeten vertellen, en dan zouden die ook nog akkoord moeten gaan met verzwijging...
Dat zou kunnen ja, maar toch denk ik dat het wel opvalt en dat er wel een soort sociale druk is om mee te werken.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....
Ik denk dat ze bedoelt dat hij dat doet zonder te bekennen en met argumenten van bv Hofstadtgruppe te komen...quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?
Mm.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:02 schreef alors het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelt dat hij dat doet zonder te bekennen en met argumenten van bv Hofstadtgruppe te komen...
Nee, maar stel dat iemand op z'n familie gaat inpraten met de argumenten die Hofstad hier ook geeft, dan hoeft de familie helemaal niet te weten dat het om de dader gaat die ze probeert over te halen niet mee te doen, en hoe meer mensen hij kan overtuigen, hoe kleiner de kans is dat er verwanten bovenkomen bij het onderzoek.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar stel dat iemand op z'n familie gaat inpraten met de argumenten die Hofstad hier ook geeft, dan hoeft de familie helemaal niet te weten dat het om de dader gaat die ze probeert over te halen niet mee te doen, en hoe meer mensen hij kan overtuigen, hoe kleiner de kans is dat er verwanten bovenkomen bij het onderzoek.
Waarschijnlijk wel, maar dan ligt het er ook weer aan hoe close een familie is, hoe vaak ze elkaar spreken (kan varieren van dagelijks tot eens per half jaar), en hoe closer ze zijn hoe groter de kans dat de dader ze kan manipuleren.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.
De meest voor de hand liggende beperking bij dit onderzoek is natuurlijk dat de dader geen verwanten heeft in die omgeving. Omdat hij bijv. import is.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar dan ligt het er ook weer aan hoe close een familie is, hoe vaak ze elkaar spreken (kan varieren van dagelijks tot eens per half jaar), en hoe closer ze zijn hoe groter de kans dat de dader ze kan manipuleren.
En het kan zijn dat het maar een heel klein groepje is dat gemanipuleerd hoeft te worden; zo heeft mijn opa bijvoorbeeld maar 2 kleinzoons, verder allemaal kleindochters.
Verwantschapsonderzoek kan ook bij vrouwen, er wordt niet gekeken naar het Y-chromosoom.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:09 schreef Leandra het volgende:
En het kan zijn dat het maar een heel klein groepje is dat gemanipuleerd hoeft te worden; zo heeft mijn opa bijvoorbeeld maar 2 kleinzoons, verder allemaal kleindochters.
Er leek gisteren wel gefocust te worden op het Y-chromosoom DNA, en het mitochondriaal DNA werd vrijwel niet besproken.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:20 schreef freako het volgende:
[..]
Verwantschapsonderzoek kan ook bij vrouwen, er wordt niet gekeken naar het Y-chromosoom.
Dat weet ik wel zeker. De voorkeur voor onderzoek zal juist in die regio erg groot zijn. De moord heeft er daar flink ingehakt en moet dan hoe dan ook opgelost worden.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.
In een omgeving met relatief weinig "import" sluit je dan dus de bevolking die er al generaties woont uit.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De meest voor de hand liggende beperking bij dit onderzoek is natuurlijk dat de dader geen verwanten heeft in die omgeving. Omdat hij bijv. import is.
1 man van nu zeg 40 (toen 27), zonder verwanten, maar wel met partner uit die omgeving, en dus geen kinderen, die zoals Hofstadje principieel niet vrijwillig wangslijm inlevert voor een DNA-onderzoek en je bent toch nat?quote:Op maandag 21 mei 2012 13:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
In een omgeving met relatief weinig "import" sluit je dan dus de bevolking die er al generaties woont uit.
En wellicht beperken ze het niet tot de groep die bijvoorbeeld nu 30+ is, maar kan iedereen van 18+ meedoen, als iemand die bijvoorbeeld vanuit de randstad naar die omgeving verhuisd is dan niet meedoet, maar zijn nu 20-jarige zoon wel, dan heb je nog een link.
Ja, dat kan, maar de kans dat hij wel verwanten in de omgeving heeft, die mogelijk destijds minderjarig waren, is waarschijnlijk een grotere optie.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1 man van nu zeg 40 (toen 27), zonder verwanten, maar wel met partner uit die omgeving, en dus geen kinderen, die zoals Hofstadje principieel niet vrijwillig wangslijm inlevert voor een DNA-onderzoek en je bent toch nat?
Dat er gisteren vooral naar het Y-chromosoom gekeken werd, was om aan te tonen dat de dader waarschijnlijk niet uit het AZC kwam, met het Y-chromosoom kan een indicatie gegeven worden uit welk (deel van een) continent iemand komt.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er leek gisteren wel gefocust te worden op het Y-chromosoom DNA, en het mitochondriaal DNA werd vrijwel niet besproken.
Maar goed, dat kan ook zijn ivm de Haplogroep waar het voor een groot deel over leek te gaan.
Dat zou mooi zijn, want, dan heb je van de eventuele weigeraars toch al snel een familielid.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:33 schreef freako het volgende:
[..]
Dat er gisteren vooral naar het Y-chromosoom gekeken werd, was om aan te tonen dat de dader waarschijnlijk niet uit het AZC kwam, met het Y-chromosoom kan een indicatie gegeven worden uit welk (deel van een) continent iemand komt. Echter, daar wordt bij het verwantschapsonderzoek geen gebruik van gemaakt. Daar wordt gebruik gemaakt van DNA-profielen. Dit is dezelfde methode die gebruikt wordt bij bv vaderschapstesten. In het verleden was het bij DNA-onderzoek alleen toegestaan om te matchen op ~100% overeenkomst tussen gevonden spoor en DNA-profiel van de verdachte. Echter, het is nu toegestaan om dit op te rekken naar lagere percentages, zodat men aan kan geven dat het DNA-profiel dan wel niet van de dader is, maar mogelijk wel van een familielid.
Bedankt voor de toelichting.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de haar is van de dader. DNA-profiel komt overeen met de gevonden sporen op het lichaam van Marianne.
dat is de hoop iig wel. Een klein opvallend detail zou zo al naar de dader kunnen leiden.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:43 schreef SeLang het volgende:
Alleen al het feit dat er nu wordt gefocust op de kennissenkring terwijl vroeger iedereen naar het asielzoekerscentrum wees kan al een hoop nieuwe tips opleveren. Mensen die opeens denken: "wacht eens even.... nu herinner ik me dat die en die persoon bla bla bla....".
Het is iig een redelijk geïsoleerde regio waar je als iemand van buiten niet heel erg makkelijk tussenkomt. Dat kan in dit onderzoek nu een voordeel zijn ja.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:45 schreef WammesWaggel het volgende:
In zo'n dorpje is toch bijna iedereen familie van elkaar?
Stel je zoiets eens voor in Volendam... Dat zijn welhaast kloons van elkaar.
En dat ding is flink beschadigd, wat suggereert dat de dader hem lang heeft gehad en er dus aardig veel kans is dat mensen hem vaak hebben gezien. Het is ook een opvallend ding.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:00 schreef freako het volgende:
Het gaat overigens om deze aansteker:
[ afbeelding ]
quote:Nieuwe tips zaak Marianne Vaatstra
De politie in Friesland heeft 16 tips gekregen na een uitzending van Peter R. de Vries over de moord op Marianne Vaatstra. Ook op de redactie van De Vries zijn diverse tips binnengekomen.
Een nieuw onderzoeksteam gaat ervan uit dat Vaatstra haar moordenaar kende en vrijwillig meeging. Dna-onderzoek wijst uit dat de dader westerse ouders heeft en dus niet uit asielzoekerscentrum in
de buurt kwam. Er wordt nu gezocht naar een dna-match met familie van de dader.
De 16-jarige Marianne Vaatstra werd in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 verkracht en vermoord. Ze was op weg naar huis na discobezoek in Kollum.
Bron: Teletext
Er is als het ware een cold case team op de zaak gezet die nu in alle rust zonder de pers er bovenop een hoop zaken heeft ontdekt.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:49 schreef SEMTEX het volgende:
Wat ik me afvraag: waarom komen ze hier nu pas achter? (heb de uitzending niet gezien)
Ik denk dat er soms bij het speuren een hoop vooringenomenheid in de weg zit; hier had men besloten dat het een asielzoeker was, en men gebruikte de doorgesneden hals daar vooral voor als reden, dat die doorgesneden hals amper gebloed had en dus naar alle waarschijnlijkheid niet de dood veroorzaakt had, liet men kennelijk buiten beschouwing.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:49 schreef SEMTEX het volgende:
Wat ik me afvraag: waarom komen ze hier nu pas achter? (heb de uitzending niet gezien)
Of doelbewust een ander als dader neer te zetten...quote:Op maandag 21 mei 2012 15:27 schreef Bayswater het volgende:
Er zal best nog wel een zaak komen waarbij (andermans) DNA met opzet bij plaats delict is verspreid om zo de dans te ontspringen.
Ik meen me te herinneren dat er toen met name door (een deel van) de bevolking naar het AZC werd gewezen, en dat men vervolgens zat te klagen dat de politie daar niets mee deed.quote:Op maandag 21 mei 2012 15:22 schreef Leandra het volgende:
Die verdachte was in dit geval "een asielzoeker", en ik heb het idee dat dat het werkelijke rechercheren verschrikkelijk in de weg heeft gezeten.
Als je in zo'n situatie niet met de ME het AZC optrekt en gelijk van iedereen verplicht het DNA afneemt noemen ze dat al snel "niets doen".quote:Op maandag 21 mei 2012 15:32 schreef freako het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat er toen met name door (een deel van) de bevolking naar het AZC werd gewezen, en dat men vervolgens zat te klagen dat de politie daar niets mee deed.
Dat dacht ik ook gisteren.quote:Op maandag 21 mei 2012 15:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Even een vraag waar ik mee zit sinds de aflevering van gisteren. Is er ooit DNA onderzoek gedaan bij de twee jongens die Marianne voor het laatst hebben gezien? Nu bekend is dat de dader waarschijnlijk een bekende moet zijn leek het me heel logisch dat een van die jongens betrokken zou kunnen zijn.
Dat vroeg ik mij op de FP ook af maar met een beetje googlen leek het alsof ze alleen door geen DNA match te hebben zijn uitgesloten. Vandaar ook mijn andere opmerking hierboven trouwens.quote:Op maandag 21 mei 2012 15:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Even een vraag waar ik mee zit sinds de aflevering van gisteren. Is er ooit DNA onderzoek gedaan bij de twee jongens die Marianne voor het laatst hebben gezien? Nu bekend is dat de dader waarschijnlijk een bekende moet zijn leek het me heel logisch dat een van die jongens betrokken zou kunnen zijn.
Misschien met haar, niet met sperma lijkt mij.quote:Op maandag 21 mei 2012 15:27 schreef Bayswater het volgende:
Er zal best nog wel een zaak komen waarbij (andermans) DNA met opzet bij plaats delict is verspreid om zo de dans te ontspringen.
Jawel, op de site van Peter R de Vries staat van wel.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:31 schreef Bayswater het volgende:
Na beter googlen zie ik trouwens helemaal nergens dat het DNA van die Spencer en Wietse is afgenomen (werd ergens wel geroepen op een forum). Ze hebben alleen een alibi van enkele mensen, echter kloppen hun genoemde tijdstippen niet.
Misschien omdat bekend is dat ze de laatste personen zijn die haar in leven hebben gezien?quote:Op maandag 21 mei 2012 17:41 schreef Patroon het volgende:
Waarom is er niets van die Spencer of Wietse te vinden op internet? Bijna iedereen is tegenwoordig toch te vinden, vooral mensen van die leeftijd.? Dan wel met foto's of een profielpagina..
Volgens mij stond het daar ook, ik heb het idee dat het door de uitzending van gisteren een schopje naar NWS heeft gekregen.quote:Op maandag 21 mei 2012 18:49 schreef Ziba het volgende:
Hee! Kan dit niet in misdaad worden geplaatst?
Misschien juist OMDAT iedereen zo te vinden is nemen sommige maatregelen om NIET gevonden te wordenquote:Op maandag 21 mei 2012 17:41 schreef Patroon het volgende:
Waarom is er niets van die Spencer of Wietse te vinden op internet? Bijna iedereen is tegenwoordig toch te vinden, vooral mensen van die leeftijd.? Dan wel met foto's of een profielpagina..
Je reageert nu op die post uit 2010?quote:Op maandag 21 mei 2012 19:04 schreef Life2.0 het volgende:
Ik geloof er niets van, die verklaring over die ali figuur dus
Klopt, de rest niet gelezen (nog).quote:Op maandag 21 mei 2012 19:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je reageert nu op die post uit 2010?
Nee, dat lijkt mij ook niet erg voor de hand liggend, als je kijkt naar het DNA-profiel dat nu bekend is.
Stel he:quote:Op maandag 21 mei 2012 13:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn, want, dan heb je van de eventuele weigeraars toch al snel een familielid.
mja, het kan ook zijn dat juist als ze een mogelijke naam hebben ze de puzzelstukjes op hun plaats kunnen leggen.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:15 schreef Life2.0 het volgende:
Dan was dat al voordoende om hem verdacht te maken, wat niet is gebeurd.
Rechercheren dan.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Stel he:
Gezin X
1 zoon van 17
1 dochter van 15
Die bij Papa wonen
Papa staat niets af; kinderen wel. Ze vinden match in gezin X en dan..... HOUDT HET OP! Je kan die man niets verplichten..
Hoe er door het gras was gelopen is gister al verklaard. Je zag duidelijk twee sporen naast elkaar en één spoor op ongeveer een meter ernaast (welke vermoedelijk van de dader op z'n weg terug was). Toen die sporen werden getoond kreeg je gelijk de indruk dat het niet onder dwang had moeten zijn.quote:Op maandag 21 mei 2012 21:31 schreef Chooselife het volgende:
Ik mis informatie. Die haar die in/bij die aansteker gevonden is, die was aantoonbaar van de dader. Welke haarkleur betreft het?
Welke informatie is er over de schoen/schoenafdruk van dader op plaats delict?
Wil iemand een foto van dat grasveld met die voetstappen plaatsen? Ik vind dat een heel veelzeggende foto. Ik denk aan de stappen, mits ik ze kan verduidelijken, te kunnen zien op welke manier beide het grasveld in gelopen zijn. En dat zegt enorm veel over de relatie dader/slachtoffer. Iemand die onder dwang meeloopt, laat een compleet ander spoor (bijvoorbeeld, veel variatie in stappen) achter dan iemand die vrijwillig meeloopt. En hoe dichter bij elkaar, hoe intiemer. Is er al zo naar gekeken? Aan de hand daarvan kan het idee versterkt worden dat dader en slachtoffer elkaar kenden.
Klopt, onder dwang waren de "heen" sporen veel dichter bij elkaar geweest. Wanneer je iemand moet vasthouden lopen de sporen praktisch tegen elkaar aan. Nu zat er ruimte tussen.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:04 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Hoe er door het gras was gelopen is gister al verklaard. Je zag duidelijk twee sporen naast elkaar en één spoor op ongeveer een meter ernaast (welke vermoedelijk van de dader op z'n weg terug was). Toen die sporen werden getoond kreeg je gelijk de indruk dat het niet onder dwang had moeten zijn.
Ik wil het zelf bepalen. Niet gevoelig voor andermans verklaring. Vandaar het verzoek die foto te tonen.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:04 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Hoe er door het gras was gelopen is gister al verklaard. Je zag duidelijk twee sporen naast elkaar en één spoor op ongeveer een meter ernaast (welke vermoedelijk van de dader op z'n weg terug was). Toen die sporen werden getoond kreeg je gelijk de indruk dat het niet onder dwang had moeten zijn.
Ja Kollum is een beetje racistisch dorp, verschrikkelijk dorp...quote:Op maandag 21 mei 2012 15:32 schreef freako het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat er toen met name door (een deel van) de bevolking naar het AZC werd gewezen, en dat men vervolgens zat te klagen dat de politie daar niets mee deed.
Weer zo'n betweter, waar het recherche team destijds genoeg last van heeft gehad. Doe maar niet.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik wil het zelf bepalen. Niet gevoelig voor andermans verklaring. Vandaar het verzoek die foto te tonen.
Hoe bedoel je, het groepje rondom Marianne? Hoezo niet de waarheid gesproken?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:57 schreef Xan21 het volgende:
Sterke aflevering? Er komt niks uit dat onderzoek, want dat gebeurt amper bij Peter R, hij wil gewoon eindigen met een grote finale van zijn programma.
Zodra hij met een verborgen camera langs gaat bij Stephanie van Reemst (Broersma) de laatste getuige die Marianne levend heeft gezien, geef ik hem weer de duimen omhoog. Want om de een of andere reden wordt het hele groepje om Marianne heen volledig beschermd terwijl zij veel meer weten en niet de waarheid hebben gesproken.
Dat staat in het dossier?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:09 schreef Xan21 het volgende:
Ja maar Marianne's vriend Spencer liegt over het feit dat hij Marianne een stuk heeft weggebracht, de banden van de fietsen van Wietze en Spencer waren lek gemaakt om 19:00. Spencer gooide zijn fiets over het pleintje achter het huis van de getuige omstreeks 1:00 uur toen hij wist dat Marianne verdwenen was en werd opgehaald door zijn moeder om 1:30. Spencers vader getuigde ook dat de fiets met lekke band in de schuur stond. Deze getuige die dus gezien had wie de banden lek maakte, heeft tevens Marianne bij de fietsen van Spencer & Wietze zien staan om 00:30 samen met die Stephanie toen zij benaderd werden door een zwarte stationwagen.
Is dat zo, Xan21?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Xan21 is zo'n complotdenker waar Peter het al over had in z'n uitzending.
Mm, Peter R. is in mijn ogen an sich een inductief ingestelde onderzoeker. Van het specifieke naar het generale gaan.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:27 schreef Xan21 het volgende:
Ik geloof de getuige Geke van het Rabo plein gewoon, zij komt heel rationeel over en het bevestigd andere getuigenissen. Ik weet er verder weinig over, alleen dat Peter R zijn programma;s vult met veel lucht...
Het is in dit geval niet zijn onderzoek, hij verhaalt alleen de conclusies van dat 3D team en neemt die over.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:34 schreef Xan21 het volgende:
Nou we zullen zien welke geweldige resultaten hij dit keer weer boekt...
Dit klopt dan weer wel:quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Xan21 is zo'n complotdenker waar Peter het al over had in z'n uitzending.
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:57 schreef Xan21 het volgende:
Sterke aflevering? Er komt niks uit dat onderzoek, want dat gebeurt amper bij Peter R, hij wil gewoon eindigen met een grote finale van zijn programma.
Overigens hier gaat het niet over zijn eigen onderzoekswerk.quote:
Hoezo weten ze dat-ie daar is gestolen? Ofwel waarom zou hij niet 2 x gestolen kunnen zijn?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 03:42 schreef Xan21 het volgende:
De fiets die in de greppel stond was van een medewerker van Landbouwmuseum en was daar gestolen, niet bij het station. Dat klopt dus al niet.
Die werkte daar Ludger Dill? Maar ze zag hem rijden nadat Marianne afscheid had genomen en haar eigen weg ging, naar huis?quote:De getuige Geke H. verklaart dat de man die zij als een gek voorbij de meisjes zag rijden in een stationcar Ludger Dill was (die zij kende omdat zij hulp in de huishouding voor het Landbouwmuseum was, waar Dill een “pied a terre” had). Dat kan linkt hem aan de fiets.
Okee, dat kan, maar in hoeverre maakt hem dat verdacht?quote:Spencer heeft een alibi wat niet klopt, that's all, ik zeg niet dat hij iets met de moord te maken heeft, maar hij heeft er indirect wel schuld aan dat zijn vriendin is meegenomen en hij heeft gelogen over het feit dat hij haar weggebracht heeft.
Is Geke die vrouw die is veroordeeld voor aanzetten tot haat en opjutten of is dat weer een ander?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 02:27 schreef Xan21 het volgende:
Ik geloof de getuige Geke van het Rabo plein gewoon, zij komt heel rationeel over en het bevestigd andere getuigenissen. Ik weet er verder weinig over, alleen dat Peter R zijn programma;s vult met veel lucht...
Ik hoop natuurlijk gewoon dat het snel opgelost wordt.
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 05:27 schreef NorthernStar het volgende:
God ja, na 13 jaar een grootschalig DNA onderzoek overwegen.
En het ondertussen gek vinden dat de bevolking geen vertrouwen in politie en overheden heeft? Samen met de familie smeekt men hier al van begin af aan om. Dat is juist waarom die complottheorien ontpoppen, niemand begreep de lakse en trage houding van de politie. Dus kreeg men de indruk dat er -om wat voor reden ook- de rem werd opgezet.
Dat DNA onderzoek had al jaren terug moeten gebeuren. Die arme vader weer vragen of hij vertrouwen heeft in dit onderzoek.. neh. Ik begrijp de insteek van Peter wel maar de uitvoer had iets anders gekund.
Doe eens even normaal gast, alsof jij recht hebt op een interview of foto van hunquote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:51 schreef Xan21 het volgende:
Heeft iemand een duidelijke foto van Spencer, Wietse of Stephanie? Vreemd dat zij nooit echt de media hebben opgezocht, blijkbaar waren ze volwassen genoeg om tot laat buiten rond te hangen maar niet om een interview te geven of mee te werken aan reconstructies?
Zo vreemd vind ik het niet wat hij zegt.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:55 schreef alors het volgende:
[..]
Doe eens even normaal gast, alsof jij recht hebt op een interview of foto van hun
Het lijkt op een klopjacht zoals die Dankbaar en Kat ook uitvoeren.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:00 schreef Mercer het volgende:
[..]
Zo vreemd vind ik het niet wat hij zegt.
Vind je het werkelijk normaal om de media op te zoeken als een bekende van je vermoord is?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:00 schreef Mercer het volgende:
[..]
Zo vreemd vind ik het niet wat hij zegt.
Zij kunnen zelf de journalist uitkiezen om hun verhaal te doen, en ja ik zou dat niet meer dan normaal vinden. Misschien dat ze achter de schermen al hun medewerking hebben verleend, dan kan je afvragen wat de meerwaarde van een interview is.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vind je het werkelijk normaal om de media op te zoeken als een bekende van je vermoord is?
Heb je enig idee hoe de media (SBS6 en dergelijke) lomp te werk gaan in zo'n situatie? Ze hebben dat soort "journalisten" waarschijnlijk al meer dan voldoende aan de deur gehad toen het net gebeurd was, dan hoef je niet meer zo, als je eerst je best moest doen om dat soort figuren kwijt te raken.
Leuke gaapsmiley maar vooraf een selectie maken van wie wel en wie niet wordt gevraagd DNA af te staan wekt geen vertrouwen als er toch al wantrouwen bestaat. Op een straat met twintig mannen worden er vijf gevraagd. Op nummer 7 krijgt wel een oproep, op nummer 5 en 9 niet. Waarom niet iedereen? Nee want met zulke zware middelen moest voorzichtig mee worden omgesprongen. Je kan niet zomaar iedereen vragen. Bullshit. Het was een vrijwillig onderzoek. Je kan zonder juridische problemen heel Nederland vragen als je wil.quote:
http://barracudanls.blogspot.com/2012/05/coma.htmlquote:Coma
Zoals Barracuda al voorspeld had: veel gesputter vandaag door de Vaatstra-complottertjes na de 'kletskoek' van Peter R. de Vries. Vooral van de kant van zelfverklaarde Vaatstra-speurder André Vergeer, die weliswaar niet bij de moord is geweest (mogen we hopen), maar bijna doet alsof. Stekeblind natuurlijk weer voor nieuwe gegevens, zoals een echte complotter betaamt.
Vergeer zou Peter R. wel even een lesje leren. Wat volgt zijn allerlei gelijkhebberige interpretaties van feiten die er niet toe doen.
Hineininterpretieren achteraf.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 19:38 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
L
In werkelijkheid waren politie en autoriteiten als de dood dat de dader uit het AZC zou zijn. Het was 1999, Net voor de storm opkomst van Fortuyn. De tijd dat je nog steeds met de holocaust om de oren werd geslagen als je het dorste vraagtekens bij het asielbeleid te zetten. Dat taboe stond echter op ploffen, hell heel Nederland stond op ploffen, en zo'n moord zou zomaar het hele zaakje kunnen laten afgaan.
Of het onderzoek daarom werkelijk gestuurd is kan ik niet zeggen maar die indruk was er zeker wel en met reden. Zolang ze de dader niet pakken zal er altijd een zweem omheen hangen dat er wellicht toch iets meer aan de hand was en dat hebben politie en justitie zelf in de hand gewerkt.
Waar haal je vandaan dat ze niet hebben meegewerkt aan reconstructies voor zover dat ze uberhaupt is gevraagd? Vinden reconstructies plaats in de media ofzo?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:51 schreef Xan21 het volgende:
Heeft iemand een duidelijke foto van Spencer, Wietse of Stephanie? Vreemd dat zij nooit echt de media hebben opgezocht, blijkbaar waren ze volwassen genoeg om tot laat buiten rond te hangen maar niet om een interview te geven of mee te werken aan reconstructies?
Ik snap de logica hierachter niet echt. Omdat de jongen volgens JOU liegt wil JIJ een foto van hem zien??quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:04 schreef Xan21 het volgende:
Spencer liegt, daarom wil ik een foto van hem zien, kan mij niks schelen wat een ander ervan vindt, deze mensen worden al veels te lang beschermd en moeten eens gaan praten.
- Hij liegt over de zwarte herenfiets (gestolen bij Landbouwmuseum, eigendom van Jan van Kloppenburg, dus heel dichtbij plaats delict, niet Buitenpost zoals Spencer zegt) En als je dan toch met moeite een fiets steelt voor je vriendin, waarom geen vrouwenfiets?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik snap de logica hierachter niet echt. Omdat de jongen volgens JOU liegt wil JIJ een foto van hem zien??
- Hoe weet jij dat de jongen liegt?
- Wat heeft een foto voor toegevoegde waarde, bevestigt de foto soms dat hij liegt?
- Wat heeft jouw mening en oordeel uberhaupt te maken met het werkelijk onderzoek?
Oke, maar hoe helpt een foto in de media volgens jou bij het ontmaskeren van deze veronderstelde leugens en het oplossen van de zaak?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:49 schreef Xan21 het volgende:
[..]
- Hij liegt over de zwarte herenfiets (gestolen bij Landbouwmuseum, eigendom van Jan van Kloppenburg, dus heel dichtbij plaats delict, niet Buitenpost zoals Spencer zegt) En als je dan toch met moeite een fiets steelt voor je vriendin, waarom geen vrouwenfiets?
- Hij liegt over het wegbrengen van Marianne (Hij is gezien door een getuige bij de trekweg om 0:30 zonder Marianne maar wel met Wietse) toen hij aan een fiets aan het prutsen was.
-Geke H. ziet hem met zijn eigen fiets gooien rond 1:00 omdat van deze de banden beiden lek zijn en roept - Dit is zinloos geweld! De lekke banden worden bevestigd door zijn eigen vader en het feit dat hij op zijn moeders fiets Marianne ging zoeken.
Nieuwsgierig zijn? Nieuwsgierig zijn is een karaktereigenschap en dat heeft verder weinig met ethiek te maken zolang het niet in een handeling wordt omgezet.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:52 schreef Xan21 het volgende:
Uh niks ik ben gewoon nieuwschierig, of is het niet ethisch?
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:04 schreef Xan21 het volgende:
Spencer liegt, daarom wil ik een foto van hem zien, kan mij niks schelen wat een ander ervan vindt, deze mensen worden al veels te lang beschermd en moeten eens gaan praten.
Ik zou niet weten waarom je er vanuitgaat dat ze hun medewerking niet zouden hebben verleend, dat is nergens op gebaseerd.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:15 schreef Mercer het volgende:
[..]
Zij kunnen zelf de journalist uitkiezen om hun verhaal te doen, en ja ik zou dat niet meer dan normaal vinden. Misschien dat ze achter de schermen al hun medewerking hebben verleend, dan kan je afvragen wat de meerwaarde van een interview is.
Heb je een bron?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:33 schreef Xan21 het volgende:
De moeder van Marianne heeft zeker diverse malen gezegd dat haar werd verteld dat haar familie de jongens (Spencer & Wietse) kapot wilde maken.
quote:Oud-rechercheurs verbijsterd over uitzending Vaatstra-zaak
LEEUWARDEN - Politie en justitie hebben er intern al van meet af aan ernstig rekening mee gehouden dat het Friese meisje Marianne Vaatstra (16) door een bekende van haar kan zijn vermoord. Dat zeggen oud-rechercheur Dick Gosewehr en –politiepsycholoog Harrie Timmerman die bij eerdere politieonderzoeken naar de moord betrokken waren in een reactie op een tv-uitzending van Peter R. de Vries van afgelopen zondag.
“Politie en OM presenteerden tal van zaken in dat tv-programma, een soort politie-promotie-show, ten onterechte als nieuwe onderzoeksresultaten en inzichten. Kennelijk wil justitie zich met die onjuiste voorstelling van zaken nu al indekken, mocht straks uit een dna-onderzoek in de omgeving blijken dat de dader inderdaad een bekende is.”
Dna-onderzoek
Timmerman adviseerde de recherche in 2002 tijdens het tweede onderzoek naar de gruwelijke tienermoord en had toen ook veelvuldig contact met de leiding van het onderzoeksteam. “Mijn overtuiging en die van veel rechercheurs was, dat het gezien de sporen aannemelijk is dat Marianne de dader kende of dat hij om andere reden overwicht op haar had. Het OM stond een grootschalig dna-onderzoek onder mannen in de omgeving echter niet toe. Ook het eerste team had al met hetzelfde scenario rekening gehouden. De eersten die trouwens als verdachten werden uitgesloten, waren Marianne’s vriendje en zijn stapmaat met wie zij die avond was uitgeweest.”
Oud-rechercheur Dick Gosewehr werd later bij het onderzoek naar de zaak betrokken. “Ook mijn advies was om tevens uit te gaan van een gelegenheidsmisdrijf door iemand die Marianne kende en die haar óf toevallig tegenkwam, óf had gevolgd nadat zij met haar vrienden een fiets had gestolen. Maar justitie hield naar buiten toe altijd vast aan de theorie van de onbekende seriedader.”
Oude feiten
Ook andere als ‘nieuw’ vermelde feiten, blijken oud. Het zogeheten Y-chromosomale dna-onderzoek dat justitie alsnog onder mannen in de omgeving zal houden, bestaat al jaren. Het Nunspeetse forensisch bureau IFS attendeerde het OM al in 2006 op dit type onderzoek voor de Vaatstra-zaak, berichtte De Telegraaf destijds. Het OM wilde er echter niet aan.“Net als voorheen blijven onze bezwaren bestaan, omdat er altijd weigeraars zullen zijn,” zei justitie toen.
Verder blijkt dat de afdruk in een slootkant van een fietspedaal die een politieteam recent nog op foto’s zou hebben ontdekt, al veel eerder is gevonden. De Telegraaf beschikt over een proces-verbaal waaruit blijkt dat de technische recherche dat spoor al kort na de moord in 1999 aantrof.
Verbijstering
Het politierapport vermeldt tevens dat Mariannes rugzakje bij haar lichaam werd gevonden, de draagbanden onder haar hoofd. ‘Op een van de banden zagen wij een hoeveelheid bloed en bebloede stukjes gras’, schreven rechercheurs in 1999. In 2006 ontdekte De Telegraaf dat het OM het tasje desondanks nooit op dna en andere sporen had laten onderzoeken. IFS vond er destijds alsnog een dna-profiel op en stelde vast dat Marianne mogelijk met haar tas is gewurgd.
“Verbijsterend dat politie en justitie daar nu met geen woord over reppen en die fouten kennelijk liever verborgen houden”, vindt advocaat Job Knoester die Marianne’s vader bijstaat. “Al even absurd is het, dat Peter de Vries jarenlang inzage had in onderzoeksresultaten van politie en justitie, terwijl het OM de ouders al die tijd onwetend hield.”
Volgens deze lezing is justitie (het OM) dus de kwaaie genius geweest.quote:Op woensdag 23 mei 2012 11:31 schreef Frutsel het volgende:
Kennelijk wil justitie zich met die onjuiste voorstelling van zaken nu al indekken, mocht straks uit een dna-onderzoek in de omgeving blijken dat de dader inderdaad een bekende is.
Het OM stond een grootschalig dna-onderzoek onder mannen in de omgeving echter niet toe.
Het Nunspeetse forensisch bureau IFS attendeerde het OM al in 2006 op dit type onderzoek voor de Vaatstra-zaak, berichtte De Telegraaf destijds. Het OM wilde er echter niet aan.
‘Op een van de banden zagen wij een hoeveelheid bloed en bebloede stukjes gras’, schreven rechercheurs in 1999. In 2006 ontdekte De Telegraaf dat het OM het tasje desondanks nooit op dna en andere sporen had laten onderzoeken.
Hier staat het eerste artikel over Marianne Vaatstra op de website van Dick Gosewehr en Harrie Timmerman.quote:Op woensdag 23 mei 2012 19:32 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Volgens deze lezing is justitie (het OM) dus de kwaaie genius geweest.
Of zouden oud-rechercheur Dick Gosewehr en politiepsycholoog Harrie Timmerman ook complottheoristen zijn?
http://www.waarheidsvinding.com/?p=2936quote:De moord op Marianne Vaatstra
21 October 2010, 3:07 pm
Door Waarheidsvinder
Een lezer vroeg ons waarom wij op onze site geen aandacht besteden aan de moord op Marianne Vaatstra. Na aanvankelijk te hebben geantwoord dat wij daar een aantal redenen voor hadden, heeft de reactie van de lezer ons toch aan het denken gezet en daarom hierbij alsnog onze gedachten over deze gruwelijke moord.
De moord
De 16-jarige Marianne Vaatstra heeft op de avond van 30 april 1999 samen met twee vrienden een discotheek in het Friese Kollum bezocht, waar ze rond middernacht weggaan. De beide jongens hebben een fiets bij zich en daarop begeven zij zich naar het nabij gelegen Buitenpost. Ze nemen bij het station een fiets weg waarop Marianne dan verder rijdt. Gezamenlijk rijdt men in de richting van de plaatselijke sportvelden waarna Marianne besluit verder alleen naar huis te fietsen.
Hoewel haar vriendje van te voren had beloofd Marianne niet alleen naar huis te laten gaan, gebeurt dat toch en Marianne gaat vervolgens alleen op de gestolen fiets in de richting van haar woonplaats Zwaagwesteinde. Zij rijdt eerst via de Van Heemstraweg in de richting van de N358.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |