Geen flauw idee.quote:
Ja klopt ze is gewurgd met dr eigen BH, dat was de doodsoorzaak, niet doorgesneden keel.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:20 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Aangenomen wordt dat de keel is doorgesneden toen ze al dood was (dat is te zien aan de hoeveelheid bloed). Het zou dan, gezien het asielzoekerscentrum, een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn geweest.
Het gaat min of meer om je bloedlijn/DNA lijn. DNA bestaat uit 3 delen waarvan er één uniek is voor elke aardbewoner. De andere twee zijn de mannelijke en vrouwelijke kant van DNA. Alle drie de delen zijn bij deze dader bekend. Het mannelijke deel wordt echter van generatie op generatie doorgegeven en na tig generaties wijkt slechts een heel klein deel af van de vorige. Dat wil dus zeggen dat als de dader bijv een Irakees was die al jaren hier woont vermoedelijk voorouders uit Irak heeft.. waar een ander mannelijk DNA bij hoort dan bij een WestEuropeaan. Dat veranderd niet of nauwelijks. Het mannelijke DNA profiel dat gevonden is bij deze dader is een typisch profiel van iemand die al tig generaties in West Europa woont. (lastig uitleggenquote:Op maandag 21 mei 2012 10:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nou, men beweert aan het DNA-profiel te kunnen zien dat de dader West-Europees van afkomst is. Ik weet niet in hoeverre dat te zien is aan DNA, want een Irakees of een Afghaan kan ook vrij blank zijn. Of om het even welke asielzoeker uit bv voormalige sovjet-republieken of (in die tijd veel aanwezig) balkan-bewoners.
Of zoals ze gisteren ook zeiden, zekerheid dat ze dood is omdat ze de (bekende) dader kan identificeren.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:20 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Aangenomen wordt dat de keel is doorgesneden toen ze al dood was (dat is te zien aan de hoeveelheid bloed). Het zou dan, gezien het asielzoekerscentrum, een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn geweest.
Ze hadden het ook nog over een 2e fiets die er zou hebben gestaan. Afdrukken van een trapper nabij de fiets van Marianne zouden duiden op een dader op een fiets. Sporen in het gras wijzen niet op een vechtpartij maar op een wandeling het weiland in. Geen idee of dit destijds ook al bekend was maar anders vind ik dit een bijzondere openbaring?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:29 schreef Leandra het volgende:
Op zich is dat niet zo'n vreemd idee natuurlijk, de kans dat je in zo'n kleine gemeenschap een bekende tegenkomt is ook om 2 uur 's nachts groter dan de kans dat je een onbekende tegenkomt.
Ik dacht ook dat het destijds al was uitgevoerdquote:Op maandag 21 mei 2012 10:32 schreef byah het volgende:
Ik had het laatste stuk meer het gevoel dat het propaganda was voor zo'n grootschalig DNA onderzoek.
Ik ben voorstander.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:32 schreef byah het volgende:
Ik had het laatste stuk meer het gevoel dat het propaganda was voor zo'n grootschalig DNA onderzoek.
Ik denk dat er vaak gezocht wordt in de richting die men het meest aannemelijk vindt, en daardoor soms dingen over het hoofd ziet die niet in het plaatje passen.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ze hadden het ook nog over een 2e fiets die er zou hebben gestaan. Afdrukken van een trapper nabij de fiets van Marianne zouden duiden op een dader op een fiets. Sporen in het gras wijzen niet op een vechtpartij maar op een wandeling het weiland in. Geen idee of dit destijds ook al bekend was maar anders vind ik dit een bijzondere openbaring?
Nieuwe techniek, men kan nu ook familie van de dader herkennen, dus via familiebanden kan de groep verdachten steeds kleiner gemaakt worden.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:35 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik dacht ook dat het destijds al was uitgevoerdZeker een andere zaak dan
Ik zou weigeren mee te doen. Zit je DNA-profiel lekker voor eeuwig bij de overheid in de database en hoe goed die zijn met je privacy bewaren mag bekend zijn.quote:
En? Mijn DNA ligt nu ook gewoon op straat.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik zou weigeren mee te doen. Zit je DNA-profiel lekker voor eeuwig bij de overheid in de database en hoe goed die zijn met je privacy bewaren mag bekend zijn.
Jouw DNA ligt op straat? Apart.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:45 schreef betyar het volgende:
[..]
En? Mijn DNA ligt nu ook gewoon op straat.
Als het profiel bewaard blijft dan hadden ze nu die 800 profielen van die vrijwillige DNA-testen van zoveel jaar geleden wel gecontroleerd.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik zou weigeren mee te doen. Zit je DNA-profiel lekker voor eeuwig bij de overheid in de database en hoe goed die zijn met je privacy bewaren mag bekend zijn.
Nee hoor, heel normaal. Ik ga weleens de deur uit o.a. om leuke dingen te doen.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Jouw DNA ligt op straat? Apart.
Die 800 zullen ze wel gecheckt hebben dan of men had nog niet zulke goede databases zoals nu, maar dat iets niet mag is totaal geen voorwaarde dat het niet gebeurt.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het profiel bewaard blijft dan hadden ze nu die 800 profielen van die vrijwillige DNA-testen van zoveel jaar geleden wel gecontroleerd.
Volgens mij mag men in zulke gevallen niet bewaren.
Ja precies en dan spuug je wat in de kroeg en zet je je NAW gegevens erbij voor als die gasten van het NFI stiekum je shit komen ophalen.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee hoor, heel normaal. Ik ga weleens de deur uit o.a. om leuke dingen te doen.
Dat zeg ik ook altijd: "even wat DNA strooien" als ik m'n haar uit een staart haal voor ik in de auto stap (zit niet lekker tegen de hoofdsteun), dan vallen er altijd een hele voorraad haren op straat.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Jouw DNA ligt op straat? Apart.
quote:Op maandag 21 mei 2012 10:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja precies en dan spuug je wat in de kroeg en zet je je NAW gegevens erbij voor als die gasten van het NFI stiekum je shit komen ophalen.
Ik denk niet dat die 800 profielen nu met de nieuwe technieken gecontroleerd zijn, om de simpele reden dat de profielen er niet meer zijn.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die 800 zullen ze wel gecheckt hebben dan of men had nog niet zulke goede databases zoals nu, maar dat iets niet mag is totaal geen voorwaarde dat het niet gebeurt.
In de leasebak?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook altijd: "even wat DNA strooien" als ik m'n haar uit een staart haal voor ik in de auto stap (zit niet lekker tegen de hoofdsteun), dan vallen er altijd een hele voorraad haren op straat.
Thanx.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:13 schreef yyyentle het volgende:
[..]
http://www.peterrdevries.nl/nieuws/zondag-in-de-uitzending-8/
[..]
Niet alleen voor Peter R. de Vries, de multiculturele variant was al veel langer van de baan.
Wat heb je er dan aan?quote:Op maandag 21 mei 2012 10:52 schreef betyar het volgende:
[..]![]()
Waarom kan iets niet anoniem worden opgeslagen?
Ja zolang jouw DNA niet in de database zit, is er niets aan het handje he.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook altijd: "even wat DNA strooien" als ik m'n haar uit een staart haal voor ik in de auto stap (zit niet lekker tegen de hoofdsteun), dan vallen er altijd een hele voorraad haren op straat.
Ja!quote:
Het was de verklaring voor "m'n DNA ligt op straat"quote:Op maandag 21 mei 2012 10:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja zolang jouw DNA niet in de database zit, is er niets aan het handje he.
Juist. Maar ik mag toch hopen dat zelfs een Betyar wel snapt dat je ook iets moet hebben om het mee te vergelijken.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het was de verklaring voor "m'n DNA ligt op straat"
De informatie uit zo'n DNA-onderzoek kan gewoon vernietigd worden. Er is toch geen wetgeving over op dit moment? Je mag ook gewoon weigeren eraan mee te doen, meen ik, maar dat maakt je dan verdacht, vermoed ik.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja maar dat doen ze natuurlijk niet. Je digitale profiel gaat gewoon hop de database in bij het NFI en die gaat er echt niet meer uit.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De informatie uit zo'n DNA-onderzoek kan gewoon vernietigd worden.
Ik denk dat dat toch te paranoïde gesteld is hoor, vooralsnog. Zo'n DNA-onderzoek lijkt me bijv. in de moordzaak Marianne Vaatstra een uitgelezen methode om de zaak vlot te trekken. Vergelijk ook die zaak op St.Philipsland.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja maar dat doen ze natuurlijk niet. Je digitale profiel gaat gewoon hop de database in bij het NFI en die gaat er echt niet meer uit.
http://www.nu.nl/binnenla(...)ld-dna-databank.htmlquote:Op maandag 21 mei 2012 11:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat toch te paranoïde gesteld is hoor, vooralsnog.
Het profiel verkregen via grootschalig onderzoek móet vernietigd worden, vernietigen is niet optioneel.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja maar dat doen ze natuurlijk niet. Je digitale profiel gaat gewoon hop de database in bij het NFI en die gaat er echt niet meer uit.
http://www.forensischinst(...)n/dna-onderzoek.aspxquote:Grootschalig DNA-onderzoek
Bij een grootschalig DNA-onderzoek wordt een groot aantal mensen gevraagd om op vrijwillige basis mee te werken aan een DNA-onderzoek. Een dergelijk onderzoek wordt gedaan als er bij het onderzoek van een ernstig misdrijf niet voldoende aanwijzingen zijn die leiden naar individuele personen, maar er wel aanwijzingen zijn dat de dader tot een bepaalde groep van personen behoort. Grootschalig DNA-onderzoek wordt ook vaak ingezet bij cold cases.
Deelname aan grootschalig DNA-onderzoek is altijd op vrijwillige basis. Met behulp van een borsteltje wordt slijm aan de binnenkant van de mond van de betrokkenen weggenomen. Dit is pijnloos. Het wangslijm wordt anoniem naar het NFI gestuurd. De DNA-profielen van de deelnemers worden na bemonstering bepaald. Deze DNA-profielen worden niet opgenomen in de Nederlandse DNA-databank voor strafzaken, aangezien in deze databank alleen profielen worden opgenomen van verdachten van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is.
Als de DNA-profielen bepaald zijn, wordt bekeken of er overeenkomst is met het DNA dat is aangetroffen bij het onderzoek van het misdrijf. Er wordt niet vergeleken met andere sporen uit andere onderzoeken. Als er geen match is, zal het DNA-profiel worden vernietigd. Hiervan worden de betrokkenen schriftelijk in kennis gesteld door OM of politie. Is er een overeenkomst, dan beslist het Openbaar Ministerie of er tot vervolging wordt overgegaan en er sprake is van een of meerdere verdachte(n). Dan wordt er nogmaals DNA van de verdachte(n) bemonsterd en een DNA-profiel bepaald. Dit DNA-profiel wordt wel opgenomen in de Nederlandse DNA-databank voor strafzaken, omdat sprake is van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is.
Vooralsnog, zeg ik toch. Dat de discussie bezig is, akkoord. Bij het nfi wordt overigens dus het volgende opgeslagen:quote:
En als je dus niet schuldig bent danquote:Profielen
De Nederlandse DNA-databank voor strafzaken bevat DNA-profielen van verdachten, veroordeelden, ex-gedetineerden (op vrijwillige basis), overleden slachtoffers en van sporen die op een plaats delict (PD) zijn aangetroffen.
Verder gelden deze voorwaarden:quote:Een DNA-profiel van een persoon wordt in de DNA-databank opgenomen wanneer de persoon verdacht wordt van, of veroordeeld is voor een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is. Indien een verdachte niet schuldig wordt bevonden, wordt zijn DNA-profiel uit de DNA-databank verwijderd.
quote:Gegevens uit de DNA-databank mogen alleen aan personen uit de strafrechtsketen verstrekt worden. De DNA-databank is een bestand waarin persoonsgegevens worden verwerkt en daarop is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
"Het opnemen van meer DNA-profielen in de databank leidt ongetwijfeld tot meer matches en dus tot een hoger ophelderingspercentage, maar er zijn ook andere belangen die moeten worden afgewogen, waaronder de privacy. Die afweging is aan de politiek”, zegt Tjark Tjin-A-Tsoi, algemeen directeur van het NFI.
volgens mij zit je in het verkeerde forum.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:19 schreef Adfundum het volgende:
uitspraak: 18 jaar met aftrek voorarrest plus tbs na 2/3 van de straf...
6 jaar voor zijn echtgenoot.
Schadeclaims zijn toegewezen.
zitting gesloten.
Volgens mij ookquote:Op maandag 21 mei 2012 11:24 schreef alors het volgende:
[..]
volgens mij zit je in het verkeerde forum.
Ja dat zeggen ze, maar ik betwijfel dat in alle eerlijkheid. Zeker als digitaal profiel is het gewoon TE makkelijk het toch ergens op te slaan. En je ziet nu al vaak oproepen om alles te bewaren of zelfs de hele bevolking in een database op te nemen.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:18 schreef freako het volgende:
[..]
Het profiel verkregen via grootschalig onderzoek móet vernietigd worden, vernietigen is niet optioneel.
[..]
http://www.forensischinst(...)n/dna-onderzoek.aspx
je ziet dingen die er niet zijn. Het is bij wet vastgelegd en als politie en justitie zich er niet aan houden en het komt uit dan breekt echt de pleuris uit.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja dat zeggen ze, maar ik betwijfel dat in alle eerlijkheid. Zeker als digitaal profiel is het gewoon TE makkelijk het toch ergens op te slaan. En je ziet nu al vaak oproepen om alles te bewaren of zelfs de hele bevolking in een database op te nemen.
Je kunt toch met nummers werken? Nummer wordt bekend gemaakt en men vraagt of persoon x zich wilt melden.quote:
Kom op zeg doe niet zo naief. Hoe vaak is er de afgelopen tijd al uitgekomen dat de overheid dingen doet die eigenlijk niet mogen maar oh zo makkelijk zijn dat ze het toch doen? De lijst is eindeloos, van foto's van kentekens die alleen voor zware criminaliteit opsporen gebruikt zouden worden tot de opslag van internetverkeer etcquote:Op maandag 21 mei 2012 11:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je ziet dingen die er niet zijn. Het is bij wet vastgelegd en als politie en justitie zich er niet aan houden en het komt uit dan breekt echt de pleuris uit.
En al helemaal in deze zaak zullen ze heel erg omzichtig te werk moeten gaan. Het ligt in die regio heel erg gevoelig, na dertien jaren nog steeds ja.
Ik ga er zelfs vanuit dat mocht een grootschalig onderzoek er komen de mensen uit de regio massaal hun DNA af zullen staan. Een oproep om te komen is nauwelijks nodig.
Wat bedoel je hier precies mee? Beetje verkapt op de man spelen?quote:Op maandag 21 mei 2012 11:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Juist. Maar ik mag toch hopen dat zelfs een Betyar wel snapt dat je ook iets moet hebben om het mee te vergelijken.
Ja de dader zal zich vast melden als je het lief vraagt.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Je kunt toch met nummers werken? Nummer wordt bekende gemaakt en men vraagt of persoon x zich wilt melden.
quote:Op maandag 21 mei 2012 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja de dader zal zich vast melden als je het lief vraagt.
Wat lul je nou de hele tijd dom? Wat heb je er dan aan?quote:
Waarom zou het in deze zaak naïef zijn? De overheid moet zich aan de wet houden en zal dat in deze zaak zeker doen, juist vanwege alle gevoeligheid die het in deze regio nog altijd oproept.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kom op zeg doe niet zo naief. Hoe vaak is er de afgelopen tijd al uitgekomen dat de overheid dingen doet die eigenlijk niet mogen maar oh zo makkelijk zijn dat ze het toch doen? De lijst is eindeloos, van foto's van kentekens die alleen voor zware criminaliteit opsporen gebruikt zouden worden tot de opslag van internetverkeer etc
Er is ooit een grootschalig DNA-onderzoek gehouden, dit heeft niets opgeleverd. Er wordt nu gedacht aan grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek, waarbij op basis van het profiel bepaald kan worden dat iemand familie is van de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat lul je nou de hele tijd dom? Wat heb je er dan aan?
de druk op hem of haar is iig opgevoerd na gisteren.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja de dader zal zich vast melden als je het lief vraagt.
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?quote:Op maandag 21 mei 2012 11:45 schreef freako het volgende:
[..]
Er is ooit een grootschalig DNA-onderzoek gehouden, dit heeft niets opgeleverd. Er wordt nu gedacht aan grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek, waarbij op basis van het profiel bepaald kan worden dat iemand familie is van de dader.
Dan zou de dader het dus aan al zijn verwanten moeten vertellen, en dan zouden die ook nog akkoord moeten gaan met verzwijging...quote:Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?
in dit geval erg veel, want reken er maar op dat ze echt in de rij staan om deel te nemen aan het onderzoek. Als er iemand niet deelneemt zou het opvallenquote:Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in dit geval erg veel, want reken er maar op dat ze echt in de rij staan om deel te nemen aan het onderzoek. Als er iemand niet deelneemt zou het opvallen
De onderzoekers hebben wel een beeld wie zich gemeld heeft en wie niet. Via een verwantschapsonderzoek kan diegene alsnog door de mand vallen. Zo niet, dan denk ik dat er wel iets met de weigeraars zal gaan gebeuren.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.
Dom lullen? Nee hoor, als een bloedverwant iemand heeft vermoord en er wordt gevraagd of nummer 1547894RW zich wilt melden want er is enig verwant met de dader dan meldt degene zich.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat lul je nou de hele tijd dom? Wat heb je er dan aan?
Het is anoniem voor het NFI, die krijgen een lijstje met nummers en wangslijm. Zij doen het onderzoek, en rapporteren vervolgens aan de politie dan het profiel van #83 verwantschap vertoont met de dader. De politie heeft wel het lijstje dat de nummers koppelt aan de namen, en kan dan de familieleden van deze persoon opsporen.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.
De dader is hiervoor ook niet nodig, slechts verwanten van de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Las het net op nu.nl. Komen ze er niet uit, gaan ze mensen in de omgeving vragen vrijwillig DNA af te staan.
Kan iemand me uitleggen wat het nut hiervan is? De dader zal echt niet vrijwillig DNA gaan afstaan.
Je kunt via huidig DNA-onderzoek vaststellen of iemand verwant is aan de dader. Als je aldus een familielid opspoort kun je heel gericht zoeken naar de dader in de verwantenkring van die persoon.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Las het net op nu.nl. Komen ze er niet uit, gaan ze mensen in de omgeving vragen vrijwillig DNA af te staan.
Kan iemand me uitleggen wat het nut hiervan is? De dader zal echt niet vrijwillig DNA gaan afstaan.
Zie hierboven. Er wordt gedacht aan een DNA-verwantschapsonderzoek. Er kan dan aangetoond worden dat iemand verwant is aan de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
de haar is van de dader. DNA-profiel komt overeen met de gevonden sporen op het lichaam van Marianne.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Een haartje in een aansteker... Dat kan toch van iedereen zijn? Iemand een vuurtje geven bv.
Zal iemand daar nu nog intrappen?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:27 schreef freako het volgende:
Overigens is het niet waar dat de dader nooit vrijwillig DNA afstaat. Zie bijvoorbeeld de zaak-Sint Philipsland, en ook een zaak in Emmen:
http://vorige.nrc.nl/doss(...)n/article1613971.ece
Dan is het dus niet anoniem.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:22 schreef freako het volgende:
[..]
Het is anoniem voor het NFI, die krijgen een lijstje met nummers en wangslijm. Zij doen het onderzoek, en rapporteren vervolgens aan de politie dan het profiel van #83 verwantschap vertoont met de dader. De politie heeft wel het lijstje dat de nummers koppelt aan de namen, en kan dan de familieleden van deze persoon opsporen.
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....quote:Op maandag 21 mei 2012 11:52 schreef alors het volgende:
[..]
Dan zou de dader het dus aan al zijn verwanten moeten vertellen, en dan zouden die ook nog akkoord moeten gaan met verzwijging...
Dat zou kunnen ja, maar toch denk ik dat het wel opvalt en dat er wel een soort sociale druk is om mee te werken.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....
Ik denk dat ze bedoelt dat hij dat doet zonder te bekennen en met argumenten van bv Hofstadtgruppe te komen...quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?
Mm.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:02 schreef alors het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelt dat hij dat doet zonder te bekennen en met argumenten van bv Hofstadtgruppe te komen...
Nee, maar stel dat iemand op z'n familie gaat inpraten met de argumenten die Hofstad hier ook geeft, dan hoeft de familie helemaal niet te weten dat het om de dader gaat die ze probeert over te halen niet mee te doen, en hoe meer mensen hij kan overtuigen, hoe kleiner de kans is dat er verwanten bovenkomen bij het onderzoek.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar stel dat iemand op z'n familie gaat inpraten met de argumenten die Hofstad hier ook geeft, dan hoeft de familie helemaal niet te weten dat het om de dader gaat die ze probeert over te halen niet mee te doen, en hoe meer mensen hij kan overtuigen, hoe kleiner de kans is dat er verwanten bovenkomen bij het onderzoek.
Waarschijnlijk wel, maar dan ligt het er ook weer aan hoe close een familie is, hoe vaak ze elkaar spreken (kan varieren van dagelijks tot eens per half jaar), en hoe closer ze zijn hoe groter de kans dat de dader ze kan manipuleren.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.
De meest voor de hand liggende beperking bij dit onderzoek is natuurlijk dat de dader geen verwanten heeft in die omgeving. Omdat hij bijv. import is.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar dan ligt het er ook weer aan hoe close een familie is, hoe vaak ze elkaar spreken (kan varieren van dagelijks tot eens per half jaar), en hoe closer ze zijn hoe groter de kans dat de dader ze kan manipuleren.
En het kan zijn dat het maar een heel klein groepje is dat gemanipuleerd hoeft te worden; zo heeft mijn opa bijvoorbeeld maar 2 kleinzoons, verder allemaal kleindochters.
Verwantschapsonderzoek kan ook bij vrouwen, er wordt niet gekeken naar het Y-chromosoom.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:09 schreef Leandra het volgende:
En het kan zijn dat het maar een heel klein groepje is dat gemanipuleerd hoeft te worden; zo heeft mijn opa bijvoorbeeld maar 2 kleinzoons, verder allemaal kleindochters.
Er leek gisteren wel gefocust te worden op het Y-chromosoom DNA, en het mitochondriaal DNA werd vrijwel niet besproken.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:20 schreef freako het volgende:
[..]
Verwantschapsonderzoek kan ook bij vrouwen, er wordt niet gekeken naar het Y-chromosoom.
Dat weet ik wel zeker. De voorkeur voor onderzoek zal juist in die regio erg groot zijn. De moord heeft er daar flink ingehakt en moet dan hoe dan ook opgelost worden.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.
In een omgeving met relatief weinig "import" sluit je dan dus de bevolking die er al generaties woont uit.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De meest voor de hand liggende beperking bij dit onderzoek is natuurlijk dat de dader geen verwanten heeft in die omgeving. Omdat hij bijv. import is.
1 man van nu zeg 40 (toen 27), zonder verwanten, maar wel met partner uit die omgeving, en dus geen kinderen, die zoals Hofstadje principieel niet vrijwillig wangslijm inlevert voor een DNA-onderzoek en je bent toch nat?quote:Op maandag 21 mei 2012 13:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
In een omgeving met relatief weinig "import" sluit je dan dus de bevolking die er al generaties woont uit.
En wellicht beperken ze het niet tot de groep die bijvoorbeeld nu 30+ is, maar kan iedereen van 18+ meedoen, als iemand die bijvoorbeeld vanuit de randstad naar die omgeving verhuisd is dan niet meedoet, maar zijn nu 20-jarige zoon wel, dan heb je nog een link.
Ja, dat kan, maar de kans dat hij wel verwanten in de omgeving heeft, die mogelijk destijds minderjarig waren, is waarschijnlijk een grotere optie.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1 man van nu zeg 40 (toen 27), zonder verwanten, maar wel met partner uit die omgeving, en dus geen kinderen, die zoals Hofstadje principieel niet vrijwillig wangslijm inlevert voor een DNA-onderzoek en je bent toch nat?
Dat er gisteren vooral naar het Y-chromosoom gekeken werd, was om aan te tonen dat de dader waarschijnlijk niet uit het AZC kwam, met het Y-chromosoom kan een indicatie gegeven worden uit welk (deel van een) continent iemand komt.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er leek gisteren wel gefocust te worden op het Y-chromosoom DNA, en het mitochondriaal DNA werd vrijwel niet besproken.
Maar goed, dat kan ook zijn ivm de Haplogroep waar het voor een groot deel over leek te gaan.
Dat zou mooi zijn, want, dan heb je van de eventuele weigeraars toch al snel een familielid.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:33 schreef freako het volgende:
[..]
Dat er gisteren vooral naar het Y-chromosoom gekeken werd, was om aan te tonen dat de dader waarschijnlijk niet uit het AZC kwam, met het Y-chromosoom kan een indicatie gegeven worden uit welk (deel van een) continent iemand komt. Echter, daar wordt bij het verwantschapsonderzoek geen gebruik van gemaakt. Daar wordt gebruik gemaakt van DNA-profielen. Dit is dezelfde methode die gebruikt wordt bij bv vaderschapstesten. In het verleden was het bij DNA-onderzoek alleen toegestaan om te matchen op ~100% overeenkomst tussen gevonden spoor en DNA-profiel van de verdachte. Echter, het is nu toegestaan om dit op te rekken naar lagere percentages, zodat men aan kan geven dat het DNA-profiel dan wel niet van de dader is, maar mogelijk wel van een familielid.
Bedankt voor de toelichting.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de haar is van de dader. DNA-profiel komt overeen met de gevonden sporen op het lichaam van Marianne.
dat is de hoop iig wel. Een klein opvallend detail zou zo al naar de dader kunnen leiden.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:43 schreef SeLang het volgende:
Alleen al het feit dat er nu wordt gefocust op de kennissenkring terwijl vroeger iedereen naar het asielzoekerscentrum wees kan al een hoop nieuwe tips opleveren. Mensen die opeens denken: "wacht eens even.... nu herinner ik me dat die en die persoon bla bla bla....".
Het is iig een redelijk geïsoleerde regio waar je als iemand van buiten niet heel erg makkelijk tussenkomt. Dat kan in dit onderzoek nu een voordeel zijn ja.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:45 schreef WammesWaggel het volgende:
In zo'n dorpje is toch bijna iedereen familie van elkaar?
Stel je zoiets eens voor in Volendam... Dat zijn welhaast kloons van elkaar.
En dat ding is flink beschadigd, wat suggereert dat de dader hem lang heeft gehad en er dus aardig veel kans is dat mensen hem vaak hebben gezien. Het is ook een opvallend ding.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:00 schreef freako het volgende:
Het gaat overigens om deze aansteker:
[ afbeelding ]
quote:Nieuwe tips zaak Marianne Vaatstra
De politie in Friesland heeft 16 tips gekregen na een uitzending van Peter R. de Vries over de moord op Marianne Vaatstra. Ook op de redactie van De Vries zijn diverse tips binnengekomen.
Een nieuw onderzoeksteam gaat ervan uit dat Vaatstra haar moordenaar kende en vrijwillig meeging. Dna-onderzoek wijst uit dat de dader westerse ouders heeft en dus niet uit asielzoekerscentrum in
de buurt kwam. Er wordt nu gezocht naar een dna-match met familie van de dader.
De 16-jarige Marianne Vaatstra werd in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 verkracht en vermoord. Ze was op weg naar huis na discobezoek in Kollum.
Bron: Teletext
Er is als het ware een cold case team op de zaak gezet die nu in alle rust zonder de pers er bovenop een hoop zaken heeft ontdekt.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:49 schreef SEMTEX het volgende:
Wat ik me afvraag: waarom komen ze hier nu pas achter? (heb de uitzending niet gezien)
Ik denk dat er soms bij het speuren een hoop vooringenomenheid in de weg zit; hier had men besloten dat het een asielzoeker was, en men gebruikte de doorgesneden hals daar vooral voor als reden, dat die doorgesneden hals amper gebloed had en dus naar alle waarschijnlijkheid niet de dood veroorzaakt had, liet men kennelijk buiten beschouwing.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:49 schreef SEMTEX het volgende:
Wat ik me afvraag: waarom komen ze hier nu pas achter? (heb de uitzending niet gezien)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |