Er hebben mensen geklaagd, en volgens het MDI zou bovenstaande column strafbaar zijn.quote:Staphorst, Genemuiden en Kamperzeedijk houden de dodenherdenking een dag eerder dan gebruikelijk, omdat 4 mei dit jaar op een zondag valt. Jammer. Door Nico Dijkshoorn.
Ik verheugde me er wel op. Ik wilde die zondag net lekker een beetje funky freestyle op mijn dodentrompetje gaan blazen op het altijd gezellige plein van Kamperzeedijk. Maar god gaat voor.
Ik denk dat de mensen in deze gemeenten de dodenherdenking in andere jaren ook het liefst heel anders zouden willen vieren. Iedere dag is toch eigenlijk een geschenk van de heer en die fokking oorlogsslachtoffers zitten op 4 mei de feestelijkheden een beetje in de weg.
Wil je, net zoals iedere dag, uitgebreid de heer prijzen dat hij jou, je vrouw en je veertien kinderen met open tuberculose in Staphorst laat leven, komen die mietjes uit de oorlog weer alle aandacht opeisen.
Kogel
Want waar hebben we het over. Jezus, aan het kruis, dat was pas lijden. Vergeleken bij een kogel door je bast tijdens een vuurgevecht met het moffenbeest is het lijden van Jezus natuurlijk veel groter en meeslepend.
Jezus had geen ham in blik. En geen helm op. En Jezus kreeg ook geen luchtdekking. En dan hebben ze het wel steeds over de Zweedse melkbroden die boven bezet gebied werden uitgestrooid. Maar kijk eens wat Jezus allemaal met een brood doet.
Respecteren
Ik vind dat we de wens van de mensen in Staphorst, Genemuiden en Kamperzeedijk moeten respecteren. Er gaat wel eens meer iemand dood, dus waarom nu al die heisa precies op 4 mei.
Dat is gewoon provoceren van die oorlogsslachtoffers. Beetje treurig en triest gedoe ook, dat verdriet van de nabestaanden. Is net 62 jaar geleden. Zij lijden al eeuwen om 1 persoon. Dat is pas echt kampioenslijden.
Satan
Ik was natuurlijk wel benieuwd met welke verklaring men zou komen. Dat is bij Christenen altijd feest. Het woord liegen staat zwart geroosterd door Satan zelf in hun voorhoofd gebrand als ze vrome verklaringen afleggen.
Ik werd ook dit keer niet teleurgesteld. Dit zei de burgemeester van Staphorst "We willen zoveel mogelijk mensen bij de plechtigheid betrekken en mensen vanwege de zondagsrust niet voor het hoofd stoten".
Schuimbekkende kinderen
Zoveel mensen bij de plechtigheid betrekken dat is wel gelukt denk ik. Als ik het een beetje goed inschat zou het zo maar eens kunnen dat 4 mei het hele dorpsplein vol staat met schuimbekkende kinderen, kleinkinderen en weduwen van oorlogsslachtoffers.
Ik denk dat ik dat wel voor mijn opa over zou hebben, met twee koekdeksels voor de kerk gaan staan en die kerkdienst eens lekker met syncopische ritmes begeleiden. Eens kijken hoe rustig het daar wordt op 4 mei, na deze beslissing.
Welk boerenkind van een slachtoffer met zijn vorkheftruck dwars door de deur naar binnen rijdt en met gierende banden een gipsen Christus naar god rijdt.
Onverdraagzaamheid
Wat mij wel goed doet is dat Moslims en Christenen in dit land steeds meer naar elkaar toe groeien. Men vindt elkaar in onverdraagzaamheid. En excuses. Radicale moslims zouden het ook liever anders zien maar moeten helaas, het spijt ze erg, ons ongelovige hoofd er afzagen.
Ze worden ook maar gestuurd. Liever zouden ze met ons achter lammetjes aanspringen in de wei, maar het moet. En afspraak is afspraak.
Winterslaapje
Zo zit het ook in Staphorst. Heel vervelend van die doden enzo en van die Jodenvervolging, toen god blijkbaar even een winterslaapje hield, maar het is nu eenmaal niet anders. Wij moeten daar begrip voor hebben.
Zondag is zondag. Kan je creperen wat je wilt, die rustdag is heilig. Veroordeel deze mensen niet. Zij hebben het al zwaar genoeg. De hele week lang werken, eten en de kinderen naar bed doen, dan is het inderdaad onmenselijk om op zondag een dode te eren. Rust gaat voor.
(c) NU.nl/Nico Dijkshoorn MDI
bronquote:AMSTERDAM - Het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) noemt een op nieuwssite Nu.nl geplaatste column van Nico Dijkshoorn strafbaar. Nu.nl neemt de column, waarin christenen op de hak worden genomen, echter niet terug.
Dat laatste zei hoofdredacteur Verhagen van Nu.nl dinsdagmorgen in een reactie. „Ik kan me voorstellen dat sommige groepen de column als beledigend en kwetsbaar ervaren. Maar volgens mij past deze column binnen de grenzen van het wettelijk toelaatbare. In een column worden bepaalde stijlmiddelen gebruikt die we niet in nieuwsberichten hanteren. Dijkshoorn gebruikt het stijlmiddel van de overdrijving.” Verhagen zegt ook enkele tientallen negatieve reacties per e-mail te hebben gekregen.
Het meldpunt stelt echter in een reactie op een klacht van Hanneke van den Hout uit Hendrik-Ido-Ambacht dat de column wel strafbaar is.
In de column ageert Dijkshoorn tegen het besluit van Staphorst, Kamperzeedijk en Genemuiden om dodenherdenking dit jaar een dag te vervroegen omdat 4 mei op een zondag valt.
Dijkshoorn kruipt daarbij in de huid van een vermeende Staphorster die zich zwaar ergert aan het feit dat de dodenherdenking op zondag plaatsheeft. Ook bagatelliseert hij zogenaamd het lijden van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in een vergelijking met het lijden van Jezus Christus.
Dijkshoorn trekt fel van leer tegen burgemeester Alssema van Staphorst. Die verklaarde de dodenherdenking op 3 mei te willen vieren, omdat „we willen zo veel mogelijk mensen bij de plechtigheid willen betrekken en mensen vanwege de zondagsrust niet voor het hoofd stoten.” Dijkshoorn stelt ook dat christenen altijd zouden liegen. Hij roept impliciet ertoe op zondagmiddagkerkdiensten van betrokken gemeenten te verstoren. Verder constateert hij dat moslims en christenen in Nederland naar elkaar toegroeien „in onverdraagzaamheid.”
Van den Hout heeft zich „als niet-reformatorisch christen zeer gestoord aan Dijkshoorns column. Die is gewoon stuitend. Dan bedoel ik de manier waarop Dijkshoorn de mensen uit Staphorst, Genemuiden en Kamperzeedijk voor het voetlicht brengt en de manier waarop hij de Heere Jezus en het Heilig Avondmaal erbij betrekt.” Van den Hout roept christenen ertoe op zich vaker te weer te stellen tegen discriminatie. „Dit zou veel vaker moeten gebeuren.”
En zelfs al was hij serieus, geen reden voor vervolging vind ik. Het is maar een mening.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:16 schreef Super7fighter het volgende:
Ik denk dat dit in dezelfde categorie valt als een weblogger die homo's van het gaymonument wilde gooien. Of Rita een varken noemde. En die weblogger werd ook gestraft, terwijl het overduidelijk satirisch bedoeld was.
Nee hoor. Een normaal denkend mens WIL dat soort tussenkopjes helemaal niet lezen. Overdreven provocerend gedoe.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:30 schreef NiteSpeed het volgende:
Ben ik soms de enige die zich ontzettend ergert aan die geforceerde tussenkopjes van nu.nl altijd? Ze slaan echt he-le-maal nergens op.
Bij een nieuwsbericht vind ik het niet zo'n probleem eigenlijk, maar in zo'n column is het echt irritantquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:30 schreef NiteSpeed het volgende:
Ben ik soms de enige die zich ontzettend ergert aan die geforceerde tussenkopjes van nu.nl altijd? Ze slaan echt he-le-maal nergens op.
Nope, kan me d'r ook aan ergeren. Inverted pyramid all over.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:30 schreef NiteSpeed het volgende:
nope, helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:30 schreef NiteSpeed het volgende:
Ik denk dat het te maken heeft met de gemiddelde attentiespanne van een nu.nl lezerquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:48 schreef Snakey het volgende:
[..]
Nee hoor. Een normaal denkend mens WIL dat soort tussenkopjes helemaal niet lezen. Overdreven provocerend gedoe.
Het MDI is inderdaad een suf clubje.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het MDI vindt iets 'strafbaar'?
Dat zichzelf ontzettend belangrijk vindende clubje huilebalken die hun dagen vullen met spijkers in laag water gooien om daar dan triomfantelijk discriminerende symbolen in te zien, vindt iets 'strafbaar'?
Nou, dat is echt nieuws ja. Het MDI zou nog strafbare, voor Joden discriminerende uitlatingen vinden in het dagboek van Anne Frank.
Ik zou er ook jeuk van krijgen.quote:
Maar niet door het MDIquote:Op dinsdag 8 april 2008 21:46 schreef supersayan het volgende:
Maar zoiets over moslims en je gaat dood
En volgens het MDI mag er geen vrijheid van meningsuiting zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Niet zeiken. Vrijheid van meningsuiting is pas heilig.
Wat het MDI doet, kan jij ook, en zoiets is wel eens voorgesteld door Ayaan Hirschi Ali ('als je het niet bevalt, da ga je maar naar de rechter').quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:33 schreef Party_P het volgende:
En volgens het MDI mag er geen vrijheid van meningsuiting zijn.
Is het MDI soms van het CDA/CU en SGP?
Mee eens! "I sue youquote:Op dinsdag 8 april 2008 23:40 schreef gronk het volgende:
Het lijkt mij persoonlijk een drama, als iedereen die zich maar een beetje beledigd voelt meteen naar de rechter stapt (danny kan de keet wel sluiten). Overmatige juridisering doet de samenleving meestal niet veel goed.
Jah. Ten eerste levert het ontzettend veel gezeik op met allerlei diensten (dat je allerlei waivers moet ondertekenen dat je echt niet van plan bent om de eerste hulp aan te klagen als ze je opereren, of dat je bij het gebruik maken van fok! niet danny of een van de modjes platsue'd, etcetera).quote:
Erm, http://nl.wikipedia.org/wiki/Godslastering en zoek dan even naar 'het ezelsproces'.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:53 schreef Caesu het volgende:
met dit soort zaken hangt het er ook weer van af wat voor religie die rechter heeft.
ja weet ik. in hoger beroep zal het dan wel goed gaan als er een verkeerde uitspraak is.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:57 schreef gronk het volgende:
[..]
Erm, http://nl.wikipedia.org/wiki/Godslastering en zoek dan even naar 'het ezelsproces'.
For fuck's sake.
Ik heb zelden zulk gelul gehoord.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:00 schreef Caesu het volgende:
[..]
ja weet ik. in hoger beroep zal het dan wel goed gaan als er een verkeerde uitspraak is.
maar Reve beledigde niet direct christenen maar god eigenlijk, in deze column wel.
die hele column kan me geen reet schelen als je dat denkt.quote:
Dat claimen gaat om zélf geld halen bij een instantie of persoon. Da's wel wat anders.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
De Amerikaanse claimcultuur lijkt nu ook overgewaaid naar religieus Nederland.
Als je op die toer gaat, dan kun je ons hele rechtsstelsel wel overboord gooien. Want rechters zijn natuurlijk altijd links, of rechts, of in dienst van de overheid, of hebben ergens een commissariaat en zijn dus al-tijd partijdig.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:25 schreef Caesu het volgende:
maar ik denk dat een streng-gelovige rechter met een andere uitspraak zou kunnen komen dan een atheïstische rechter als deze schijnheilige staphorsters er mee naar de rechter zouden stappen.
Zwaar WFL-terrein, maar 'de wetenschap' heeft nooit het bewijs van het bestaan van god ontkracht. Of bewezen.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:35 schreef Buschetta het volgende:
Volgens de wetenschap is het hele scheppingsverhaal een leugen. Dus iemand die in god gelooft is dus een leugenaar
Het is niet aan de wetenschap om zoiets te bewijzen. Er zijn geen bewijzen dus per definitie niet waar. Tot het tegendeel word bewezenquote:Op woensdag 9 april 2008 00:37 schreef gronk het volgende:
[..]
Zwaar WFL-terrein, maar 'de wetenschap' heeft nooit het bewijs van het bestaan van god ontkracht. Of bewezen.
Bullshit, en -> WFL. Moet daar wel een FAQ zijn.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:38 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Het is niet aan de wetenschap om zoiets te bewijzen. Er zijn geen bewijzen dus per definitie niet waar. Tot het tegendeel word bewezen
Ja, een wet op belediging van de zinnen (ja, ja dubbelzinnigquote:Op dinsdag 8 april 2008 21:25 schreef sp3c het volgende:
het zou wel strafbaar moeten zijn in elk geval
zo slecht
quote:Op woensdag 9 april 2008 00:39 schreef gronk het volgende:
[..]
Bullshit, en -> WFL. Moet daar wel een FAQ zijn.
Nope, Popper enzo. 'je kunt niet bewijzen dat iets waar is, alleen dat het niet waar is'. Maar nogmaals, WFL.quote:
Met die wijsheid ga ik slapenquote:Op woensdag 9 april 2008 01:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Nope, Popper enzo. 'je kunt niet bewijzen dat iets waar is, alleen dat het niet waar is'. Maar nogmaals, WFL.
Van de andere kant is het zoals onder andere Dawkins betoogd dan alsnog wél raar een bepaald geloof aan te hangen. Want dit geldt natuurlijk A) voor alle geloven en B) voor alle andere geloven die je zou kunnen verzinnen. (FSM)quote:Op woensdag 9 april 2008 00:37 schreef gronk het volgende:
[..]
Zwaar WFL-terrein, maar 'de wetenschap' heeft nooit het bewijs van het bestaan van god ontkracht. Of bewezen.
Volgens mij kun je ook niet ultiem bewijzen dat iets niet waar is, dat is immers slechts de negatie van iets dat waar is...quote:Op woensdag 9 april 2008 01:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Nope, Popper enzo. 'je kunt niet bewijzen dat iets waar is, alleen dat het niet waar is'. Maar nogmaals, WFL.
Die man komt nooit de deur uit denk ik...Ik weet niet of het strafbaar is, maar denk eerder dat negeren een betere oplossing isquote:Wat mij wel goed doet is dat Moslims en Christenen in dit land steeds meer naar elkaar toe groeien. Men vindt elkaar in onverdraagzaamheid. -edit- en nog meer bagger.
Ze worden ook maar gestuurd. Liever zouden ze met ons achter lammetjes aanspringen in de wei, maar het moet. En afspraak is afspraak.
En dan de extremisten ...fundamentalisten....aanvallen...heb het niet eens over de rest van zijn column. Ik sla jou omdat jij niet naar mijn mening gaat handelen...ook al sla jij mij niet. Ik ben verdraagzaam en om het te bewijzen roep ik de boeren op jullie schade te berokkenen. Haha...ik moest echt lachenquote:Schuimbekkende kinderen
Zoveel mensen bij de plechtigheid betrekken dat is wel gelukt denk ik
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=111967quote:AMSTERDAM – Het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) doet deze week bij het Openbaar Ministerie (OM) aangifte tegen een column op nieuwssite nu.nl. Columnist Nico Dijkshoorn neemt daarin het besluit van gemeenten de 4-mei herdenking van zondag naar zaterdag te verplaatsen, op de hak.
Het MDI onderneemt deze actie na een klacht van onder meer Hanneke van den Hout uit Hendrik-Ido-Ambacht. Van den Hout heeft zich „als niet-reformatorisch christen’’ erg gestoord aan Dijkshoorns column.
In de column ageert Dijkshoorn tegen het besluit van Staphorst, Kamperzeedijk en Genemuiden om dodenherdenking dit jaar een dag te vervroegen omdat 4 mei op een zondag valt. De columnist kruipt daarbij in de huid van een Staphorster die zich ergert aan het feit dat de dodenherdenking op zondag plaatsheeft. Hij roept impliciet op tot de verstoring van zondagmiddagkerkdiensten in de betrokken gemeenten.
Het MDI stoort zich met name aan de zin over de verklaring van christenen oom de 4-mei herdenking te verplaatsen: ,,Dat is bij christenen altijd feest. Het woord liegen staat zwart geroosterd door satan zelf in hun voorhoofd gebrand als ze vrome verklaringen afleggen.’’ Deze zin is volgens het MDI strafbaar. Het meldpunt heeft nu.nl gevraagd de zin uit de column te verwijderen.
Nu.nl neemt de gewraakte zin echter niet terug. Hoofdredacteur Laurens Verhagen kan zich voorstellen dat ,,sommige groepen de column als beledigend en kwetsbaar ervaren.’’ Maar volgens hem past de column binnen de grenzen van het wettelijk toelaatbare.
Strafbare zin .. (ja, ja dubbelzinnigquote:Op woensdag 9 april 2008 00:41 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja, een wet op belediging van de zinnen (ja, ja dubbelzinnig) zou goed zijn.
ik hoop dat er een rechtzaak van komt.quote:Het MDI stoort zich met name aan de zin over de verklaring van christenen oom de 4-mei herdenking te verplaatsen: ,,Dat is bij christenen altijd feest. Het woord liegen staat zwart geroosterd door satan zelf in hun voorhoofd gebrand als ze vrome verklaringen afleggen.’’ Deze zin is volgens het MDI strafbaar.
Eh ja. Dit lijkt niet op het Reve-proces, er is hier geen sprake van godslastering. Het lijkt meer op de zaak Verbeke. Belediging van een bevolkingsgroep.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:18 schreef Caesu het volgende:
maar verschil met dat Reve-proces bijv. is wel dat daar god bespot wordt, en dat mag dus.
maar hier worden die christenen toch wel beledigd. of beschuldigd van liegen.
is dat dan smalend of smaad.
quote:Artikel 137c
1.
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
ja precies maar dat begreep dat modje op de vorige pagina niet.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh ja. Dit lijkt niet op het Reve-proces, er is hier geen sprake van godslastering. Het lijkt meer op de zaak Verbeke. Belediging van een bevolkingsgroep.
[..]
Door het woordje "radicale" valt dat m.i. wel mee.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:46 schreef sigme het volgende:
" Radicale moslims zouden het ook liever anders zien maar moeten helaas, het spijt ze erg, ons ongelovige hoofd er afzagen."
Persoonlijk vind ik dat minstens zo beledigend voor een bevolkingsgroep dan een aantijging van eeuwig liegen.
Nee, dat modje begreep jouw stelling dat het afhangt van het geloof van de rechter niet. Ik ook niet trouwens. Of bedoel je dat als een rechter dit strafbaar zou achten, het dan wel een christelijke rechter moet zijn geweest? Blijft nog een raar idee, de Nederlandse rechters zijn wel betrouwbaar genoeg om gedragingen te toetsen aan de wet, niet aan de eigen richting.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:46 schreef Caesu het volgende:
[..]
ja precies maar dat begreep dat modje op de vorige pagina niet.
MDI: christenbeledigende nu.nl column strafbaar
Ok, goed puntquote:Op woensdag 9 april 2008 21:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Door het woordje "radicale" valt dat m.i. wel mee.
Omdat alle radicale moslims zich beledigt zouden kunnen voelen?quote:Op woensdag 9 april 2008 21:46 schreef sigme het volgende:
" Radicale moslims zouden het ook liever anders zien maar moeten helaas, het spijt ze erg, ons ongelovige hoofd er afzagen."
Persoonlijk vind ik dat minstens zo beledigend voor een bevolkingsgroep dan een aantijging van eeuwig liegen.
Belediging der zinnen..quote:Op woensdag 9 april 2008 21:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat alle radicale moslims zich beledigt zouden kunnen voelen?
Mooie quote, trouwens. Het zou wat mij betreft helemaal geen kwaad kunnen om die in de nodige FAQs te zettenquote:Op woensdag 9 april 2008 21:31 schreef sigme het volgende:
Eh ja. Dit lijkt niet op het Reve-proces, er is hier geen sprake van godslastering. Het lijkt meer op de zaak Verbeke. Belediging van een bevolkingsgroep.
Floripas modje bedoel ik hier, niet Gronk.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat modje begreep jouw stelling dat het afhangt van het geloof van de rechter niet. Ik ook niet trouwens. Of bedoel je dat als een rechter dit strafbaar zou achten, het dan wel een christelijke rechter moet zijn geweest? Blijft nog een raar idee, de Nederlandse rechters zijn wel betrouwbaar genoeg om gedragingen te toetsen aan de wet, niet aan de eigen richting.
Volgens mij moet je die zin (en mijn reply) nog maar eens 5 x lezen.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Belediging der zinnen..
Maar ja, ik zou niet weten eigenlijk waarom die geen beroep zouden kunnen doen op artikel 137 c. Dat hun overtuiging je niet aanstaat, of dat deze radicaal is, is geen vrijbrief ze te beledigen lijkt me.
Of jij de mijne.quote:Op woensdag 9 april 2008 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens mij moet je die zin (en mijn reply) nog maar eens 5 x lezen.
Dat is precies de kern.quote:Op woensdag 9 april 2008 22:16 schreef sigme het volgende:
(wat is radicaal? Heel hard geloven?)
Dan verliest het OM.quote:Op woensdag 9 april 2008 21:18 schreef Caesu het volgende:
[..]
ik hoop dat er een rechtzaak van komt.
en het MDI dat keihard verliest.
Preciesquote:Op woensdag 9 april 2008 21:39 schreef Pool het volgende:
Toen ik het stuk zelf las, bleef ik inderdaad ook alleen hangen bij die ene zin als het op strafbaarheid zou moeten neerkomen:
,,Dat is bij christenen altijd feest. Het woord liegen staat zwart geroosterd door satan zelf in hun voorhoofd gebrand als ze vrome verklaringen afleggen.’’
In een serieuze context zou deze zin m.i. terecht bestraft worden. Stellen dat een volledige bevolkingsgroep altijd liegt, is belediging van deze bevolkingsgroep. Maar bij deze column is overduidelijk de stijlfiguur overdrijving gebruikt om de absurditeit aan te geven van het feit dat de zondagsrust belangrijker wordt geacht dan de herdenking van oorlogsslachtoffers. Dan moet het wat mij betreft kunnen.
Wat niet wil zeggen dat 't niet gebeurt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Jenny_Goeree bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 9 april 2008 23:49 schreef R@b het volgende:
Dus de kans dat het OM iets doet met de zoveelste aangifte die het MDI indient, lijkt me nagenoeg nihil.
Da's toch weer een ander geval.quote:Op woensdag 9 april 2008 23:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat 't niet gebeurt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Jenny_Goeree bijvoorbeeld.
Dus?quote:Op woensdag 9 april 2008 23:43 schreef gronk het volgende:
MDI is dan ook voornamelijk een clubje wat 't moet hebben van media-exposure.
Ik onder-of overschat hun invloed ook niet, maar ik wil d'r wel op wijzen dat een club als MDI m.i. in dezelfde hoek zit als greenpeace -- de feiten hoeven niet per sé te kloppen, als ze maar 'in beeld' zijn.quote:Op donderdag 10 april 2008 09:26 schreef SCH het volgende:
Dat maakt de inhoudelijke kwesties toch niet anders? Je moet hun invloed ook niet onderschatten want heel veel instanties, websites, media etc. zitten niet op dat soort publiciteit te wachten en reageren vaak wel op de klachten van het MDI.
Dat ben ik niet met je eens. Het moet absoluut wel kloppen anders levert het direct imagoschade en bedreiging van het bestaansrecht op. Dat heeft Greenpeace ook wel ondervonden met de Brent Spar maar je kunt de 2 niet echt met elkaar vergelijken.quote:Op donderdag 10 april 2008 09:43 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik onder-of overschat hun invloed ook niet, maar ik wil d'r wel op wijzen dat een club als MDI m.i. in dezelfde hoek zit als greenpeace -- de feiten hoeven niet per sé te kloppen, als ze maar 'in beeld' zijn.
Plus dat het voor MDI daardoor ook helemaal niet nodig is om naar de rechter te stappen; Persberichten rondsturen (en dus eigenlijk zo'n beetje voor eigen rechter spelen) is vaak voldoende.
Klopt, maar desondanks heb ik nou niet bepaald het idee dat Greenpeace z'n leven heel erg gebeterd heeft. Ze zullen misschien iets beter opletten of 't echt fout is, maar de insteek 'we hebben een doel en daar zoeken we argumenten bij, en als we maar genoeg modder gooien blijft er altijd wel iets hangen' is gebleven, IMHO.quote:Op donderdag 10 april 2008 09:55 schreef SCH het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Het moet absoluut wel kloppen anders levert het direct imagoschade en bedreiging van het bestaansrecht op. Dat heeft Greenpeace ook wel ondervonden met de Brent Spar maar je kunt de 2 niet echt met elkaar vergelijken.
Het beeld wat ik van het MDI heb is meer die van een soort buurtwacht, en niet van een onafhankelijke juridische scherpslijpersclub. Niet dat een buurtwacht altijd beroerd hoeft te zijn, maar de intentie ligt IMHO wel anders.quote:De MDI is geen actiegroep en heeft geen belangen. Het is een soort juridische scherpslijpersclub die juist echt wel van de feiten uitgaat en die toetst aan het recht. Dat ze vervolgens niet altijd gelijk krijgen is alleen maar interessant. Het is een soort waakhond, je kunt het beter vergelijken met de Nationale Ombudsman bv.
Die mevrouw kan toch gewoon zelf naar de rechter stappen als ze zich zo ontzettend beledigd voelt? Daar hebben we toch geen MDI voor nodig? Iedere Nederlander is vrij om naar een rechter te stappen.quote:Op donderdag 10 april 2008 09:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus?
Dat maakt de inhoudelijke kwesties toch niet anders? Je moet hun invloed ook niet onderschatten want heel veel instanties, websites, media etc. zitten niet op dat soort publiciteit te wachten en reageren vaak wel op de klachten van het MDI. Zelfs FOK! doet dat wel eensNu.nl is er nu niet op ingegaan, misschien wel terecht daar het hier om een column gaat. Ik vind alleen dat het MDI geen aangifte zou moeten doen maar dat aan die mevrouw zou moeten overlaten en haar daar misschien gewoon in moet bijstaan.
Hoe schamper er ook over het MDI wordt gedaan, het is helemaal niet zo verkeerd dat het er is.
Om een succesvolle gang naar de rechter te maken moet je 't natuurlijk wel netjes spelen -- de juiste formulering, weten wat strafbaar is en wat niet, etc. Dat is een stukje 'expertkennis' wat best wel de nodige tijd kost om op te bouwen, en ik kan me prima voorstellen dat je dat overdraagt aan mensen die vaker met dat bijltje hebben gehakt.quote:Op donderdag 10 april 2008 10:11 schreef Isegrim het volgende:
Die mevrouw kan toch gewoon zelf naar de rechter stappen als ze zich zo ontzettend beledigd voelt? Daar hebben we toch geen MDI voor nodig? Iedere Nederlander is vrij om naar een rechter te stappen.
Rechtsbijstandverzekering enzo. En bovendien, als er één iemand is die zo diep beledigd is, dan zijn het er meer. Dan gaat ze maar lobbyen onder haar christenvriendjes. Verder zou ik het raar vinden als een uitspraak in een zaak zou afhangen van de taalbeheersing en wetskennis van de aangever. Als iemand gelijk heeft, heeft 'ie gelijk, toch? Nou heb ik helemaal geen ervaring met rechtszaken, maar ik zou denken dat een rechter zich zelf wel even verdiept in het onderwerp?quote:Op donderdag 10 april 2008 10:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Om een succesvolle gang naar de rechter te maken moet je 't natuurlijk wel netjes spelen -- de juiste formulering, weten wat strafbaar is en wat niet, etc. Dat is een stukje 'expertkennis' wat best wel de nodige tijd kost om op te bouwen, en ik kan me prima voorstellen dat je dat overdraagt aan mensen die vaker met dat bijltje hebben gehakt.
Nee hoor. Daar heb je het OM voor.quote:Op donderdag 10 april 2008 10:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Om een succesvolle gang naar de rechter te maken moet je 't natuurlijk wel netjes spelen -- de juiste formulering, weten wat strafbaar is en wat niet, etc. Dat is een stukje 'expertkennis' wat best wel de nodige tijd kost om op te bouwen, en ik kan me prima voorstellen dat je dat overdraagt aan mensen die vaker met dat bijltje hebben gehakt.
Ja, mee eens. Maar vraag mij ook af hoe het kan gaan met de ongelovige.....waarom klagen die mensen niet aan die haat prediken....de ongelovige over één kam scheren.... (en nee, nu heb ik het niet over alle Imams of dominees)quote:Op donderdag 10 april 2008 10:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Dus daarom zie ik mensen in WGR hartelijk lachen als een of andere joker besluit om zelf maar allerlei juridische brieven te schrijven, in semi-ambtelijk koeterwaals? Ik geef toe, dat gaat meestal om civiele zaken, maar toch...quote:Op donderdag 10 april 2008 10:38 schreef R@b het volgende:
Je moet alleen net doen wat het MDI doet, naar de politie stappen en aangifte doen. Het is aan het OM om uit te zoeken of en waarop ze iemand aanklagen. Tijdens de rechtszaak voert het OM het woord, en zit het MDI hooguit op de publieke tribune mee te kijken.
Jawel. Subsidie veilig stellen.quote:Op donderdag 10 april 2008 09:55 schreef SCH het volgende:
De MDI is geen actiegroep en heeft geen belangen.
Mwah. Dat vind ik niet zo'n sterk argument. Het gaat om het inhoudelijke bestaansrechts. Als er geen subsidie meer is, gaat het gewoon over de kop, so what. De subsidie heeft verder niets met de inhoudelijke argumentatie in allerlei kwesties te maken.quote:
Kloptquote:Het is overigens het MDI
Idd, maar dat wordt gemakshalve even vergetenquote:Op woensdag 9 april 2008 00:45 schreef Elfletterig het volgende:
Frappant detail: door zo veel aandacht aan die column te schenken, wordt deze nu gelezen door een veelvoud van het aantal mensen dat normaal die column zou hebben gelezen...
Dijkshoorn zal branden in de hel.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:05 schreef sigme het volgende:
Zouden christenen inderdaad zich vaker teweer moeten stellen tegen dit soort schrijfsels?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |