Ik heb GTA IV gespeeld en het wordt...
... alles wat je er van verwacht had.
Afgelopen week mocht ik Fort Knox betreden. En ik lul hier niet, want men is bij Rockstar zo beschermend dat we gewoon opgesloten werden toen we de multiplayer mochten uitproberen. Ook het personeel zit allemaal achter slot en grendel en hebben volgens mij een cursus 'journalistje negeren' gehad. Tight ass motherfuckers zijn het.
Maar wat kan het verdomme, ik heb de game gespeeld. Althans de multiplayer en een heel klein stukje gespeelde singeplayer gezien. En mijn ervaring kan ik het best omschrijven door te stellen dat ik voorheen geen echte GTA-fan was (sandbox kost me te veel geduld, ik wil van actie naar actie), maar dat ik na deze speelsessie nog maar één ding wil en dat is dit spel spelen. Vooral in de singleplay.
Waarom? Heel simpel, omdat het verhaal en de uitwerking echt ijzersterk beloven te worden. De vorige delen vond ik te, hoe moet ik dat zeggen, hip, cartoony, yo-in-da-house. Het pakte me niet, het was te weinig serieus. Die wereld waar je door heen roste en iedereen omlegde om de koning van de stad te worden. Niks voor mij. Ik had totaal geen klik met het hoofdpersoon. In GTA IV heeft Rockstar het over een andere boeg gegooid. Niko is echt een gast van vlees en bloed. Iemand met een droom, maar ook zijn twijfels. Hij wil helemaal niet de koning van New York worden, maar gewoon een beter leven leiden dat ie tot nu toe heeft gehad. Zijn brain is fucked up door zijn ervaringen in de Balkan en hij weet het soms ook niet meer. Die shit, gekoppeld aan het feit dat NY echt bizar mooi tot leven is gekomen,compleet met het manische karakter van die stad, maakt dat dit wel weer eens een nieuwe standaard voor mij kan gaan worden. De echte wereld is dankzij GTA IV weer een stapje dichterbij gekomen. Ik doe in deze game alles via mijn mobiel, kan ingame ook andere spelers bellen, ik kan lam gaan als ik me kut voel, kan naar een strip-of comedyclub gaan als ik me verveel, ik kan echte relaties opbouwen met mensen die ook wat opleveren, scenes zijn niet steeds hetzelfde als je ze over moet doen en tenslotte, wat is er mooier dan iemand killen met een nep Frans muziekje op je radio.
GTA IV heeft het allemaal, 100 plus uren gameplay, in een bizz waar games eerder korter dan langer dreigen te worden. En dan komt daar nog eens de multiplayer bij. Een multiplayer die, ik zweer het je, de grootste community ooit gaat opleveren. Niet omdat het eSports is, nee, juist omdat het dat niet is. Omdat GTA IV doldrieste fun is. Fuck het serieuze gefrag, gewoon met je maten de stad in gaan (heel New York ligt aan je voeten) en knallen met die handel. Hoe tof is het dat je aan een race kan meedoen en dan halverwege besluiten uit te stappen om een andere, snellere auto te jatten, een wegblokkade op te werpen of gewoon met je bazooka de nummer 1 van de weg te knallen. En GTA IV zit vol met deze heerlijk ongein.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op eSports en die shit zou veel serieuzer genomen mogen worden, maar soms is het ook tijd voor ontspannen fun. Nu, ik heb al met drie maten gesproken dat we samen auto´s gaan jatten, er in gaan zitten, en dan lekker drive bye´s gaan uitoefenen in de Bronx. Dus als je zo´n wagen tegenkomt en je ass wordt gewhooped, it´s me.
Bron: PU (JJ)

GTA