wtf? tele2 kan niet leveren en jullie dokken? achterlijk!quote:Uiteindelijk is het bedrag vandaag overgemaakt om problemen te voorkomen,
Een klachtbrief schorst de betalingsverplichting niet op, evenmin beëindigt het de overeenkomst. Als het werkelijk klachtbrieven waren in de letterlijke zin van het woord, hebben je ouders dus rechtens nooit het abonnement opgezegd of de overeenkomst ontbonden.quote:Op donderdag 3 april 2008 00:27 schreef today.fresh het volgende:
Mijn ouders hebben ooit in een grijs verleden een abonnement bij Tele2 genomen.
Al vanaf dag 1 problemen, een niet werkende servicedesk en na 3 weken nog steeds
geen telefoon en internet. Mijn vader heeft toen de hele zaak teruggestuurd met een
klachtbrief dat het niet werkte (aangetekend) en er toen niks meer van gehoord.
(servicedesk medewerker vroeg aan mijn ouders om het internet op te gaan om te
kijken hoe je verbinding met internet kan krijgen - hoe dom kan je zijn ?)
Na een aantal aanmaningen nogmaals klachtbrieven gestuurd, heb er zelf ook nog 1
gemaakt, omdat mijn ouders gek werden van de fakturen. Heel veel telefoontjes en
brieven verder komt er nog steeds geen responds.
Een dergelijke opzegging is niet rechtsgeldig (tenzij die dag 1 valt binnen de afkoelingsperiode als de Wet Koop op afstand van toepassing is).quote:terwijl de opzegging gelijk vanaf dag 1 al is gedaan na ontevredenheid over de aansluiting.
TS al na 4 post naar het JL doorverwijzenquote:Op donderdag 3 april 2008 00:46 schreef Petre het volgende:
www.juridischloket.nl voor een (gratis) consult met een jurist
Probeer het eens in R&P, er zijn er vast nog wel een paar die ze niet van een trein hebben hoeven krabben.quote:Op donderdag 3 april 2008 00:27 schreef today.fresh het volgende:
Iemand ervaring met Tele2.
Weet je zeker dat het een deurwaarder was? Of kwam het incassobureau even langs? In het laatste geval was betalen zo ongeveer het domste wat je had kunnen doen. Zij hebben het geld nu binnen dus medewerking van hun kant kan je nu wel vergeten...quote:Op donderdag 3 april 2008 00:27 schreef today.fresh het volgende:
Uiteindelijk is het bedrag vandaag overgemaakt om problemen te voorkomen.
Intrum Justitia dus, standaard procedurequote:Op donderdag 3 april 2008 08:35 schreef bug_me_not2 het volgende:
Weet je zeker dat het een deurwaarder was? Of kwam het incassobureau even langs?
dit kan niet,quote:Op donderdag 3 april 2008 11:31 schreef latexpiepbeestje het volgende:
tele2 is ook zwaar kut. Ik had er ooit een prepaid telefoon bij, altijd achteraf verassend hoge rekeningen van 70 euro of meer. Smiechten zijn het.
Ik kreeg via andere forums al te horen dat TELE2 echt een handje hiervan heeft om dit soort zaken op deze manier af te dwingen. Je moet letterlijk een beetje juridische kennis hebben om hun duidelijk te maken dat hun fout zitten en je dan beroepen op je recht.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:31 schreef latexpiepbeestje het volgende:
tele2 is ook zwaar kut. Ik had er ooit een prepaid telefoon bij, altijd achteraf verassend hoge rekeningen van 70 euro of meer. Smiechten zijn het.
Nogmaals, dat was vrij dom. Zonder dat er een rechtzaak is geweest kunnen ze toch nergens beslag op leggen en als je dit verhaal overtuigend aan een rechter presenteert gaat hij Tele2/incassobureau natuurlijk nooit gelijk geven.quote:
Klinkt als heel erg standaard incassobureau-taal. Zeker ook met de nodige dreigende zinnen onderstreept ook, om het nog maar wat heftiger te laten klinken?quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:42 schreef today.fresh het volgende:
De brief die bij mijn ouders was aangekomen beschreef zulke duidelijke taal, er waren al aanmaningen
geweest en de brief gaf aan dat indien er niet betaald wordt, de betaalrekeningen worden bevroren en
er over wordt gegaan op beslaglegging als er geen geld gevorderd kon worden.
Dan was er bij die vriend van je al het nodige meer gebeurd, IJ kan pas na een gang naar de rechter tot dat soort dingen overgaan.quote:Want als het op dat moment niet betaald werd zouden mijn ouders op straat komen, want het bevriezen
van de rekening (en ik weet dat intrum justitia dat doet, vriend van mij kon zo 2 weken niks pinnen en doen),
zorg ervoor dat ze geen huur kunnen betalen en geen boodschappen e.d. kunnen doen.
Daarom had je dit verhaal hier al veeeel eerder moeten aankaarten, dan had je hier nog adviezen kunnen krijgen om te voorkomen dat hiet zo ver zou escaleren als het nu is. Ik denk dat je er in deze situatie niet meer aan ontkomt om rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket in te schakelen. Houdt er wel rekening mee dat Tele2 er nu waarschijnlijk nog steeds vanuit gaan dat je ouders nog gewoon een abonnement hebben, en ze dus zullen moeten blijven betalen totdat Tele2 er ook van overtuigd is dat ze hebben opgezegd.quote:Maargoed, ik heb weinig kennis van rechtsgeldigheid,
Ik heb hier weinig aan toe te voegen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:56 schreef anboni het volgende:
[..]
Klinkt als heel erg standaard incassobureau-taal. Zeker ook met de nodige dreigende zinnen onderstreept ook, om het nog maar wat heftiger te laten klinken?
[..]
Dan was er bij die vriend van je al het nodige meer gebeurd, IJ kan pas na een gang naar de rechter tot dat soort dingen overgaan.
[..]
Daarom had je dit verhaal hier al veeeel eerder moeten aankaarten, dan had je hier nog adviezen kunnen krijgen om te voorkomen dat hiet zo ver zou escaleren als het nu is. Ik denk dat je er in deze situatie niet meer aan ontkomt om rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket in te schakelen. Houdt er wel rekening mee dat Tele2 er nu waarschijnlijk nog steeds vanuit gaan dat je ouders nog gewoon een abonnement hebben, en ze dus zullen moeten blijven betalen totdat Tele2 er ook van overtuigd is dat ze hebben opgezegd.
Wat bedoel je met afgehandeld?quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:14 schreef today.fresh het volgende:
Anboni, de rekening was simpelweg niet of te laat betaald, en die was ook via intrum justitia afgehandeld. Daarom dat ik die ervaring van die vriend meeneem in dit gesprek.
Klopt, je had niet moeten betalen (vooropgesteld dat je ouders inderdaad correct hebben opgezegd maar daar heb ik zo nog mijn twijfels over). Vervolgens hoef jij geen stappen te doorlopen, dat doet IJ wel: ze kunnen je ouders dagvaarden, meer niet. Beslaglegging dreigen ze wel mee, maar kunnen ze niet. Daarvoor moeten ze eerst van de rechter gelijk hebben gekregen (en daar is die dagvaarding dus voor bedoeld).quote:En tja, helaas had ik mij niet eerder op dit forum aangemeld, ben hier via via gekomen, het is niet anders.
Maar ANBONI & R_ONE, als ik jullie standpunt goed begrijp, had ik ondanks die deurwaarder brief NIET moeten betalen (althans mijn ouders dus niet) en het voor moeten laten komen? Misschien een hele domme vraag, maar hoe zet je dat in werking en welke stappen doorloop je dan? Ben zelf nog nooit met justitiële instanties in aanraking gekomen namelijk (positief bedoeld).
Een deurwaarder is geen justitieel orgaan. Dat is alleen een gerechtsdeurwaarder. En die komt alleen als hij van de rechter opdracht heeft gekregen een vordering te innen. Een gerechtsdeurwaarder opereert in naam van onze Koningin.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:14 schreef today.fresh het volgende:
Anboni, de rekening was simpelweg niet of te laat betaald, en die was ook via intrum justitia afgehandeld. Daarom dat ik die ervaring van die vriend meeneem in dit gesprek.
En tja, helaas had ik mij niet eerder op dit forum aangemeld, ben hier via via gekomen, het is niet anders.
Maar ANBONI & R_ONE, als ik jullie standpunt goed begrijp, had ik ondanks die deurwaarder brief NIET moeten betalen (althans mijn ouders dus niet) en het voor moeten laten komen? Misschien een hele domme vraag, maar hoe zet je dat in werking en welke stappen doorloop je dan? Ben zelf nog nooit met justitiële instanties in aanraking gekomen namelijk (positief bedoeld).
Een deruwaarder mag je dwingen, dreigen of sommeren te betalen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:25 schreef today.fresh het volgende:
SHE, de incassobrief was al overgegaan in een deurwaardelijk bevel ofzo.
Hoe kom jij aan deze kennis? Kan ik dit ergens opzoeken, lezen? Want ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten, maar wil mij hier wel in verdiepen, mocht het mij zelf ooit overkomen. Iniedergeval bedankt voor je antwoord zover.
En ik weet nog steeds niet hoe je dus iets voor laat komen.
Een dagvaarding dus, uitgereikt door een gerechtsdeurwaarder.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:25 schreef today.fresh het volgende:
SHE, de incassobrief was al overgegaan in een deurwaardelijk bevel ofzo.
In WGR hier op Fok! staan legio topics, doe er je voordeel mee.quote:Hoe kom jij aan deze kennis? Kan ik dit ergens opzoeken, lezen? Want ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten, maar wil mij hier wel in verdiepen, mocht het mij zelf ooit overkomen. Iniedergeval bedankt voor je antwoord zover.
Alleen degene die meent een vordering op iemand te hebben, moet "iets doen".quote:En ik weet nog steeds niet hoe je dus iets voor laat komen.
Dat kunnen ze helemaal niet. Alleen als je een zaak verliest en de rechter wijst het vonnis toe aan de andere partij en je doet geen betalingsvoorstel, dan mag een gerechtsdeuwaarder beslag leggen op je rekeningen. Ook bij een verstek veroorderling kan een gerechtsdeurwaarder beslag leggen op loon of tegoeden, simpelweg omdat je niet bent komen opdagen en doorgaans een rechter het vonnis bij voorraad uitvoerbaar maakt. Er zijn situaties waarbij aannemelijk kan worden gemaakt dat een schuldenaar zijn verplichtingen zal ontlopen en dan is beslaglegging wel zo handig. Maar dit is nog ver van jullie bed.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:32 schreef today.fresh het volgende:
Ok, daar ligt dus de misvatting. Dit wist ik dus niet... Maar hoe is het dan mogelijk dat hun wel rekeningen kunnen bevriezen? Als die inning alleen via de rechter en dan via een gerechtsdeurwaarder kan, snap ik niet waarom Intrum Justitia destijds toch bij mijn vriend zijn postbankrekening heeft bevroren. Vreemd.
Maar hoe zit dat dan met die ophoging van de fakturen? Hun sturen steeds maar weer verhoging waardoor je het bedrag ziet oplopen, of is dit ook ter intimidatie?
Bedankt SHE voor het delen van je kennis. Super!
Hebben je ouders die überhaupt wel ingeschakeld? Lijkt me heel sterk dat dit niet gedekt is: de drempelgrens van pak-m-beet 200 euro is ruimschoots overschreden en als zelfs civiel-/consumentenrecht uitgesloten is, is het een flutverzekering.quote:Op zaterdag 5 april 2008 01:15 schreef today.fresh het volgende:
Mijn ouders hebben wel rechtsbijstand, maar met beperkte aansprakelijkheid.
Ik weet ook niet exact hoe dit zit met kosten e.d.
Onjuist verhaal.quote:Op zaterdag 5 april 2008 01:04 schreef today.fresh het volgende:
01. Na bestelling Tele2 spullen ontvangen - zonder modem.
02. Tele2 gebeld, die geven door dat de modem onderweg is.
03. Modem pas na een paar dagen binnen (na de termijn waarin je kan annuleren,
dus op het moment dat de modem is ontvangen kon je al niet meer annuleren volgens de brief
de modem lijkt met opzet later te zijn verstuurd)
Als de servicedesk dusdanig stellig beweert dat de verbinding werkt, dan is de kans groot dat ze ook daadwerkelijk konden zien dat de modem intrainde en de technische oplevering dus ook geheel foutloos verlopen was.quote:04. Geprobeerd te installeren volgens handleiding, werkt niet.
05. Servicedesk gebeld, die meld dat alles in orde is qua verbinding en
dat mijn ouders het internet op moeten kunnen. Advies was om naar de buren of
een dichtsbijzijnde kennis toe te gaan om het vanuit daar te proberen.
(volgens mijn ouders een onlogisch advies, want niet iedereen heeft Tele2)
De keuze bij internetpakketten van Tele2 is vrij simpel:quote:06. Zelf nog een paar keer geprobeerd te installeren, weer servicedesk gebeld,
maar die kan niet helpen voor een oplossing. (Standaard scenario volgens boek).
07. Na in totaal 7 dagen (niet 3 weken dus, mijn fout) hebben mijn ouders de modem
aangetekend teruggestuurd met een klachtbrief.
In de brief staat dat ze een oplossing wilden voor het probleem, en dat de helpdesk
geen oplossing te bieden had.
Wacht even hoor...quote:08. Geen responds van Tele2, enige wat door komt zijn fakturen.
09. Mijn ouders besluiten deze niet te betalen, gezien de modem niet meer in het bezit
is en de dienst niet deugdelijk werkt zoals je mag verwachten. Sterker nog ze kunnen
niet internetten want Tele2 heeft hun modem nu in bezit.
Je geeft Tele2 slechts 7 dagen de kans om een eventueel probleem op te lossen en stuurt daarna al halsoverkop de modem terug zodat er sowieso al niets meer op te lossen valt en dan ga je Tele2 al in gebreke stellen en weiger je de rekening te betalen?quote:10. Brieven worden gestuurd vanuit mijn ouders naar Tele2 dat er geen gehoor wordt
gegeven op het schrijven en de klachtbrief hiervoor. Deze brieven bevatten nu
als inhoud dat mijn ouders per direct opzeggen vanwege het niet leveren van de
dienst waarvoor ze betalen.
11. Aanmaningen blijven binnen komen, Tele2 helpdesk gebeld, niemand weet van mijn
ouders brieven. Dit terwijl de TPG-post handtekening retourcoupons de bus in vallen
met bewijs van wel.
12. Dit gaat zo maanden door - geen enkele faktuur is meer betaald, na 10 maanden
komt er een incassobrief.
13. Ouders bellen incasso, geven aan dat ze geen dienst kunnen en willen afnemen van
Tele2 door ondeugdelijkheid van Tele2 zelf.
14. Incasso belt Tele2, Tele2 geeft aan bij incasso dat de vordering doorgaat en dat
er klachten bekend zijn.
15. Na 12 maanden is er een deurwaarder van IntrumJustitia die inegschakeld is door Tele2.
Het bedrag van de modem, vorderingsboetes + het openstaande bedrag moeten in 1
keer voldaan worden.
16. Bedrag wordt voldaan.
Klopt, zo ongeveer werkt het ja.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:59 schreef today.fresh het volgende:
Eigenlijk is het dus niet zo moeilijk. Samengevat als een incasso onterecht is kan je in
geval van geen reactie van het bedrijf die de incasso inhuurt eigenlijk alles laten door-
lopen om het automatisch voor te laten komen. Mits natuurlijk je sterk bewijs hebt.
Dit zal dan na een poos voorkomen bij de rechter. Als de rechter mij gelijk geeft is de
kous af, als de rechter de klant van de incasso gelijk geeft moet ik alles betalen
(incl. gerechterlijke kosten?) Heb ik dit zo goed begrepen?
Ik kan je met 99% garanderen dat je geen supervisor gesproken hebt.quote:Op zaterdag 5 april 2008 01:15 schreef today.fresh het volgende:
Ik ben oud genoeg om namens mijn ouders te bellen, maar het callcenter heeft meerdere malen
mij doorverwezen met een man, supervisor of hoger, maar die verwees mij naar een adres.
(hun kantoor). Heb al diverse dingen geroepen uit frustratie dat ik het openbaar zou maken,
of de consumentenbond, maar niks heeft geholpen.
Ook dat gaat je weinig helpen.quote:Het heeft zelfs al in mijn hoofd gespookt om langs het kantoor te gaan, en wellicht dat ik dit ook
ga doen.
Ik denk dat ie last had van plaatsvervangende schaamtequote:Op zaterdag 5 april 2008 14:11 schreef today.fresh het volgende:
Afgehandeld, bedoel ik mee dat een bedrijf IJ had ingehuurd voor die vriend van mij. Maar de rest blijft een beetje speculatie wat ik van hem hoor. Focus mij nu op dit voor mijn ouders, is belangrijker voor mijzelf, want dit loopt nu.
(ik weet ook niet wat die vriend van mij in zijn tussenstappen heeft gedaan, hoorde alleen van hem dat plotseling zijn rekeningen waren bevroren. Zijn postbankbrief heb ik wel ingezien, daar stond letterlijk een bevriezing).
De ouders van TS staan niet heel sterk, echter Tele2 heeft niet gereageerd op aangetekende brieven, daar kan een rechter gevoelig voor zijn, afhankelijk van de inhoud.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:04 schreef kastanova het volgende:
Wacht even hoor...
Je ouders sturen al vrij snel de modem terug (zonder uberhaupt maar een monteur over de vloer gehad te hebben) en vervolgens gaan ze Tele2 verwijten ze niet kunnen internetten zonder modem.
[..]
Je geeft Tele2 slechts 7 dagen de kans om een eventueel probleem op te lossen en stuurt daarna al halsoverkop de modem terug zodat er sowieso al niets meer op te lossen valt en dan ga je Tele2 al in gebreke stellen en weiger je de rekening te betalen?
Tele2 levert immers al die tijd nog steeds gewoon een signaal waar je voor betaalt, dat je ouders de modem teruggestuurt hebben doet daar niets aan af. De Modem is immers sowieso slechts in bruikleen.
Nee, dit verhaal gaat er bij geen enkele rechter in.
Waarbij moet worden opgemerkt dat de algemene wettelijke voorwaarden boven de algemene voorwaarden van Tele2 zullen staan als deze niet conform de wet zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Klopt, zo ongeveer werkt het ja.
Wel belangrijk dat je de overeenkomst correct en volgens de wet en de AV van Tele2 hebt ontbonden, anders zal een rechter je gegarandeerd in het ongelijk stellen.
Ik begreep dat er slechts 1 aangetekende brief verstuurd is die bij de teruggestuurde modem gevoegd was.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:22 schreef ozzietukker het volgende:
De ouders van TS staan niet heel sterk, echter Tele2 heeft niet gereageerd op aangetekende brieven, daar kan een rechter gevoelig voor zijn, afhankelijk van de inhoud.
nee, ik heb mijzelf niet verhuld in iemand anders zijn of haar geest, ik ben nog wel zo mans genoeg als ik het zelf zou zijn dit aan te geven.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat ie last had van plaatsvervangende schaamte
Waar kan ik algemene wettelijke voorwaarden vinden OzzyTukker?quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:25 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Waarbij moet worden opgemerkt dat de algemene wettelijke voorwaarden boven de algemene voorwaarden van Tele2 zullen staan als deze niet conform de wet zijn.
Appels en peren.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef today.fresh het volgende:
Dat verhaal met die 7 werkdagen om de boel te annuleren klinkt niet logisch in mijn oren.
Mijn ouders wilde TELE2, maar als hun naderhand technisch dus niet over de brug komen
zitten ze aan de overéénkomst vast, beetje omgekeerde wereld.
Ja, dat kost geld, omdat 8 van de 10 keer het te wijten is aan een fout van de gebruiker / in diens computer.quote:Mijn ouders hebben om een monteur gevraagd, maar dit kostte geld. (beetje vreemd dat je een nieuwe abbonnee dit in rekening gaat brengen als je het volgens de handleiding niet werkende krijgt).
Vraagje: praten we over draadloos of bedraad? En met een router ertussen of rechtstreeks computer<->modem?quote:Als ik de computer bij mij thuis heb werkt alles gewoon op mijn ADSL lijn, dus de hardware zit de
fout niet in.
Wat had Tele2 moeten doen dan? Voor de tweede keer een modem sturen, op kosten van Tele2?quote:Dat die modem is teruggestuurd is wellicht stom, maar evengoed als je op deze manier behandeld wordt
aan de telefoon (meerdere malen) dan haak ik al af en kan je van mij alles terugverwachten.
Dat hangt er vanaf wat er in de brieven stond. Als de strekking "bekijk het maar, steek jullie modem en de facturen maar in je hol, Tele2 kan in de stront zakken" was, daar kán Tele2 ook niks mee.quote:TELE2 heeft ook nooit de modem teruggestuurd of enige responds gegeven op brieven, alleen dit al is
onprofessioneel.
Ik doelde op die vriend van jou.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:41 schreef today.fresh het volgende:
nee, ik heb mijzelf niet verhuld in iemand anders zijn of haar geest, ik ben nog wel zo mans genoeg als ik het zelf zou zijn dit aan te geven.
OT bedoelt gewoon dé wet.quote:Waar kan ik algemene wettelijke voorwaarden vinden OzzyTukker?
Neem je wel even de opzegtermijn en minimale contractsduur in acht?quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:43 schreef today.fresh het volgende:
Allemaal bedankt - Ik ga maandag voor mn ouders de verschilllende instanties bellen en kijken wat de kansen zijn. Dan gelijk een brief de deur uitdoen met stopzetting van het abonnement, want moet even door de correspondentie doorlopen of dit destijds al is gedaan of niet.
Sorry hoor, maar...quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef today.fresh het volgende:
Ik werk zelf als officemanager bij een IT-bedrijf en heb zelf menig computer
aangesloten om te weten dat dit niet bij mijn ouders heeft gelegen.
Die 7 werkdagen is een standaard wettelijke respijtperiode waarbinnen een nieuwe abonnee eventueel nog van een abonnement af kan zien.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef today.fresh het volgende:
Dat verhaal met die 7 werkdagen om de boel te annuleren klinkt niet logisch in mijn oren.
Mijn ouders wilde TELE2, maar als hun naderhand technisch dus niet over de brug komen
zitten ze aan de overéénkomst vast, beetje omgekeerde wereld.
Naja, je wilt niet weten hoeveel klanten beweren alles 100% goed aangesloten te hebben en vervolgens wanneer de monteur bij ze komt er totaal verkeerd aangesloten is.quote:De servicedesk claimt dat de lijn het doet, dan mag je ervan uit gaan dat je aan kan sluiten
en het werkend kan krijgen. En als dezelfde servicedesk verzoekt om het bij andere abbonnees
te gaan checken, breekt mijn klomp. Mijn ouders hebben om een monteur gevraagd, maar dit
kostte geld. (beetje vreemd dat je een nieuwe abbonnee dit in rekening gaat brengen als je het
volgens de handleiding niet werkende krijgt). Heb er zelf ook nog meerdere malen naar gekeken,
en het werkte echt niet.
Nogal kort door de bocht...quote:Laat ik voorop stellen dat mijn ouders gewoon Tele2 wilde, dus van een contractuele ontbinding
was in eerste instantie geen sprake. Maar als het extra geld kost om iets werkend te krijgen,
omdat er iets van de kant van Tele2 niet goed is, is dit gewoon geldklopperij. Al die leuke reclames
met goede service etc. bullshit. Ik kan helaas niet bewijzen dat dit zo is, maar zo'n groot bedrijf zou
beter moeten weten. Een respectloze behandeling vind ik het....
30 dagen, gerekend vanaf de dag dat client de bestelling geplaatst heeft.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:16 schreef kastanova het volgende:
En wettelijk gezien heeft een provider (zo uit m'n hoofd) uiterlijk 3 maanden om eventuele problemen op te lossen.
Er had dan toch minimaal een reactie moeten komen zoals * dit modem werkt perfect* , * uw teruggezonden modem bleek na onderzoek defect, hier heeft u een nieuwe* of iets in die geest?quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:31 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik begreep dat er slechts 1 aangetekende brief verstuurd is die bij de teruggestuurde modem gevoegd was.
Gezien het feit dat de modem al na slechts 7(!) dagen teruggestuurd werd en de hierboven geopperde mogelijkheden geheel nieuw waren voor de TS mag je er logischerwijs vanuit gaan dat er geen steekhoudende voorstellen/punten in de brief stonden.
Het zou netjes geweest zijn, maar dan ontstaat er naar alle waarschijnlijkheid alsnog een briefdialoog met:quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:53 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Er had dan toch minimaal een reactie moeten komen zoals * dit modem werkt perfect* , * uw teruggezonden modem bleek na onderzoek defect, hier heeft u een nieuwe* of iets in die geest?
Schriftelijk een monteur aanbieden met als note dat de kosten voor de klant zijn als het niet aan Tele2 ligt is toch wel gebruikelijk lijkt mij?quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:01 schreef kastanova het volgende:
[..]
Het zou netjes geweest zijn, maar dan ontstaat er naar alle waarschijnlijkheid alsnog een briefdialoog met:
"Ik vind van niet!"
- Wij wel. En wij hebben hem getest.
"Echt niet!"
Is een reele optie en wordt dan ook regelmatig aangeboden.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:28 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Schriftelijk een monteur aanbieden met als note dat de kosten voor de klant zijn als het niet aan Tele2 ligt is toch wel gebruikelijk lijkt mij?
Maar volgens Tele2 is het ook goed aangesloten, dat kunnen ze op afstand doormeten zoals Kasta beschrijft. Waar het dan wel aan ligt, verderop bij je ouders in huis, kan Tele2 natuurlijk niet op afstand zien, dat moet toch echt on site door een monteur getroubleshoot worden.quote:Op zondag 6 april 2008 01:14 schreef today.fresh het volgende:
Opa vertelt > dit heeft niks met zuinigheid te maken, meer met principes. Mijn ouders hebben een abonnement genomen en ervan uit gaan dat alles goed wordt aangesloten e.d. zonder bijkomende kosten. Dat is echt van de oude stempel. Maar helaas kost alles nu geld, dus dat is de les.
Ah, hier staat het, kennelijk wel dus:quote:Op donderdag 3 april 2008 00:27 schreef today.fresh het volgende:
Mijn ouders hebben ooit in een grijs verleden een abonnement bij Tele2 genomen.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 01:04 schreef today.fresh het volgende:
12. Dit gaat zo maanden door - geen enkele faktuur is meer betaald, na 10 maanden
komt er een incassobrief.
15. Na 12 maanden is er een deurwaarder van IntrumJustitia die inegschakeld is door Tele2.
Het bedrag van de modem, vorderingsboetes + het openstaande bedrag moeten in 1
keer voldaan worden.
Daarom moesten ze het maar bij andere mensen gaan proberenquote:Op zondag 6 april 2008 01:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar volgens Tele2 is het ook goed aangesloten, dat kunnen ze op afstand doormeten zoals Kasta beschrijft.
Ik mis dus de brief met het voorstel van een monteur hoor.quote:01. Na bestelling Tele2 spullen ontvangen - zonder modem.
02. Tele2 gebeld, die geven door dat de modem onderweg is.
03. Modem pas na een paar dagen binnen (na de termijn waarin je kan annuleren,
dus op het moment dat de modem is ontvangen kon je al niet meer annuleren volgens de brief
de modem lijkt met opzet later te zijn verstuurd)
04. Geprobeerd te installeren volgens handleiding, werkt niet.
05. Servicedesk gebeld, die meld dat alles in orde is qua verbinding en
dat mijn ouders het internet op moeten kunnen. Advies was om naar de buren of
een dichtsbijzijnde kennis toe te gaan om het vanuit daar te proberen.(volgens mijn ouders een onlogisch advies, want niet iedereen heeft Tele2)
06. Zelf nog een paar keer geprobeerd te installeren, weer servicedesk gebeld,
maar die kan niet helpen voor een oplossing. (Standaard scenario volgens boek).
07. Na in totaal 7 dagen (niet 3 weken dus, mijn fout) hebben mijn ouders de modem
aangetekend teruggestuurd met een klachtbrief.
In de brief staat dat ze een oplossing wilden voor het probleem, en dat de helpdesk
geen oplossing te bieden had.08. Geen responds van Tele2, enige wat door komt zijn fakturen.
Zo vreemd is die vraag anders niet, je kunt dan de probleemvraag inperken en mogelijke oorzaken (nl. de computer/conflicterende software) uitsluiten, wat TS ook gedaan heeft:quote:Op zondag 6 april 2008 09:42 schreef Loedertje het volgende:
Daarom moesten ze het maar bij andere mensen gaan proberen
Dat is wel de meest vreemde tip die je kunt krijgen van een helpdeskmedewerker volgens mij.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef today.fresh het volgende:
B) Ik heb de computer nadat TELE2 niet werkte bij mij thuis op een ADSL
netwerk gezet van KPN en alles deed het gewoon netjes.
[..]
Als ik de computer bij mij thuis heb werkt alles gewoon op mijn ADSL lijn, dus de hardware zit de
fout niet in.
Als de modem al na 7 dagen door client retour is gestuurd. Daarmee wordt de komst van een monteur nogal zinloos, vind je niet?!quote:Op zondag 6 april 2008 09:47 schreef Loedertje het volgende:
Ik mis dus de brief met het voorstel van een monteur hoor.
Ze moeten hiervoor helemaal niet bij IJ zijn maar bij Tele2. IJ is klaar, hebben de incasso-opdracht voor Tele2 afgehandeld maar IJ is voor de ouders van TS geen contractpartij.quote:Op zondag 6 april 2008 10:44 schreef Dirkh het volgende:
Nu het bedrag al betaald is, moeten jouw ouders het initiatief nemen om dit bedrag terug te vorderen. Intrum Justitia zal daar niet echt meewerkend in zijn, je hebt nu toch al betaald en is het degene met de langste adem die wint.
Raad eens wie dat is.
Klopt, al hebben de ouders van TS het volledige bedrag betaald aan IJ, Tele2 heeft alleen zijn deel ontvangen van IJ.quote:Op zondag 6 april 2008 10:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Ze moeten hiervoor helemaal niet bij IJ zijn maar bij Tele2. IJ is klaar, hebben de incasso-opdracht voor Tele2 afgehandeld maar IJ is voor de ouders van TS geen contractpartij.
Hé verrek, daar had ik nog niet eens bij nagedacht; dat het bedrag inderdaad wel verdómd hoog wasquote:Op zondag 6 april 2008 10:44 schreef Dirkh het volgende:
Wettelijke rente over 1500 voor een jaar, maakt het bedrag 1662 euro.
Sorry TS, maar dit vind ik wel een heel zwakke argumentatie: ze kozen, ondanks hun leeftijd en fysieke gesteldheid, welbewust voor een doe-het-zelf-pakketje en die moet je doorgaans ook zelf in de meterkast knutselen. Dat is nogal strijdig met je argumentatie van "op leeftijd" en "slecht ter been".quote:Op zondag 6 april 2008 12:22 schreef today.fresh het volgende:
Je gaat niet aan mensen op leeftijd vragen om de hele handel overal her en der te planten om te checken of het werkt. Ik weet dat dit niet hun probleem is, maar als ik al aangeef dat ze slecht ter been zijn en met zo'n antwoord anticiperen ben je inmijn ogen geen goede servicemedewerker die meedenkt.
Waarom een rechtswinkel bellen?quote:Op zondag 6 april 2008 12:22 schreef today.fresh het volgende:
Mijn ouders bellen maandag 1 van de rechtswinkels en een instantie die hun er meer over kunnen informeren. Jullie kritiek en advies is gewaardeerd.
quote:
quote:Op zondag 6 april 2008 13:49 schreef today.fresh het volgende:
Daarom dat ik het slotje vraag... zodat andere mensen gehollpen kunnen worden.
Niet lullig bedoeld richting de TS, maar de ervaring leert me dat mensen meestal zo "terughoudend" reageren wanneer het voorgaande verhaal niet helemaal klopt en ze de dialoog daarom maar geheel afkappen.quote:
WGR is multi-tasking hoor, er is geen sprake van een wachtrij ofzo. Vandaar ook mijnquote:Op zondag 6 april 2008 14:57 schreef today.fresh het volgende:
De energie is dan nuttiger om deze in andere "gedupeerden" of mensen met een "probleem" te stoppen die op dit moment nog wel te redden valt.
Lijkt me dat je daarvoor hier ook pro-aktief advies kunt inwinnen, beter dan (wéér) op eigen houtje juridische bokken te schieten en over een maand of 2 moeten constateren dat je dan opnieuw achter de feiten aanloopt.quote:Nu is het taak om de schade te beperken en hieruit lering te trekken. My 2 cents.
Ja, je moest achteraf voor je opwaardering betalen waardoor je geen goed overzicht van je beltegoed had. Maar dan heb ik het ook over 6 jaar geleden ofzo.quote:Op donderdag 3 april 2008 15:46 schreef Soohr het volgende:
[..]
dit kan niet,
of je betaald van te voren een tegoed die je kan gebruiken tot het op is, prepaid
of je betaald na een periode van gebruik waardoor je de rekening achteraf krijgt, abbonement
Met aan de mouw trekken en iets regelen doelde ik niet zozeer op achterhalen waar het nu precies misging, maar meer op het regelen van een "financiele tegemoetkoming".quote:Op zondag 6 april 2008 14:57 schreef today.fresh het volgende:
Kastanova - helemaal gewaardeerd! En ik ga het zeker overwegen om je advies te vragen
wanneer nodig, alleen is het nu een hele grote informatieoverload. Omdat jij zo dicht op het
vuur zit heb je veel feiten en handelingen duidelijk gemaakt qua werkwijze.
Misschien zijn er nog boete's oid bovenop gekomen wegens niet betalen van rekeningen oid?quote:Op zondag 6 april 2008 12:27 schreef kastanova het volgende:
[..]
Hé verrek, daar had ik nog niet eens bij nagedacht; dat het bedrag inderdaad wel verdómd hoog was.
Zover ik me kan herinneren was het duurste abo in het gehele assortiment (stuk of 50) ooit 59,95.
En dat was incl. live voetbal en tv, maar aangezien ik de TS nergens hoor praten over (het terugsturen van) een decoder valt dat al af.
Dan zal het pakket maximaal zo'n 39,95 geweest zijn.
Enige manier om dan nog tot zo'n exorbitant bedrag te komen zou eventueel een telefoonrekening zijn.
Maar aangezien ik de TS ook niet over problemen met telefonie hoorde valt die eigenlijk ook al af.
Dan vraag ik me dus inderdaad af hoe het in godsnaam tot ¤2800 is gekomen.
Zelfs met extreme boetes (35 euro per maand plus wettelijke rente) kom je nooit op dat bedrag.quote:Op zondag 6 april 2008 16:26 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Misschien zijn er nog boete's oid bovenop gekomen wegens niet betalen van rekeningen oid?
(dan is het nog veel, daar niet van natuurlijk)
Welk product is er volgens jou niet geleverd?quote:Op zondag 6 april 2008 17:04 schreef heiden6 het volgende:
Ik denk dat elke telecomprovider de ouders van TS wel als klant wil hebben. Geen product hoeven leveren en 2800 euro betaald krijgen.
Er staat, niet hoeven leveren. Ze hadden net zo goed het signaal eraf kunnen halen, en er is geen gebruik gemaakt van welke andere dienst dan ook, en niet van enige ondersteuning. Ofwel, Tele2 krijgt extreem veel geld zonder enige inspanning behalve factureren, het aanzetten van het signaal en eenmalig een modem opsturen en in ontvangst nemen.quote:Op zondag 6 april 2008 17:08 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Welk product is er volgens jou niet geleverd?
Dan vergis je je in de kosten van een provider. De lijnen worden op bepaalde voorwaarden ingekocht. (daarom kunnen wij allemaal voor een tientje of twee per maand inernetten in plaats van 100 euro per maand) Bijvoorbeeld voor een jaar tegen een bepaald tarief (deze wordt doorberekend aan de klant) en cancelkosten na een jaar, deze worden niet doorberekend aan de klant, in de hoop dat de klant langer dan een jaar blijft.quote:Op zondag 6 april 2008 17:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Er staat, niet hoeven leveren. Ze hadden net zo goed het signaal eraf kunnen halen, en er is geen gebruik gemaakt van welke andere dienst dan ook, en niet van enige ondersteuning. Ofwel, Tele2 krijgt extreem veel geld zonder enige inspanning behalve factureren, het aanzetten van het signaal en eenmalig een modem opsturen en in ontvangst nemen.
Gaat dat via wholesale dan ofzo? Dacht dat ze dat gewoon per maand of per jaar konden huren. Maar dat de marges vrij laag zijn is algemeen bekend, alhoewel dat voor hogere snelheden wel meevalt.quote:Op zondag 6 april 2008 17:30 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dan vergis je je in de kosten van een provider. De lijnen worden op bepaalde voorwaarden ingekocht. (daarom kunnen wij allemaal voor een tientje of twee per maand inernetten in plaats van 100 euro per maand) Bijvoorbeeld voor een jaar tegen een bepaald tarief (deze wordt doorberekend aan de klant) en cancelkosten na een jaar, deze worden niet doorberekend aan de klant, in de hoop dat de klant langer dan een jaar blijft.
Er wordt verdomde weinig verdiend aan ADSL als het alleen om een jaar-abonnement gaat, de winst zit hem in het jaar daarna, of de jaren daarna
Dus een lijn binnen een jaar slopen, kost net zoveel als na een jaar. Die kosten zijn gewoonweg al gemaakt.
Afhankelijk van de afspraken natuurlijk, sowiesi kost de lijn een tientje per maand, alleen het koper. Dan gaan we over de snelheid onderhandelen. Kan verschillen, van niks tot een (noem een bedrag, 10 euro? )quote:Op zondag 6 april 2008 17:37 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Gaat dat via wholesale dan ofzo? Dacht dat ze dat gewoon per maand of per jaar konden huren. Maar dat de marges vrij laag zijn is algemeen bekend, alhoewel dat voor hogere snelheden wel meevalt.
Hooguit 2 maanden gratis of een Dect telefoontje... Gedurende die periode werden er nog geen laptops e.d. uitgedeeldquote:Op zondag 6 april 2008 18:03 schreef Dirkh het volgende:
Maar even voor de goede orde, wat voor cadeau hebben de ouders gehad na de aanmelding? Tele2 is nogal scheutig geweest de afgelopen maanden (jaar).
Januari 2007 (webarchive) was de actie van een laptop + dect al actief. (ook in september 2006 een laptop, webarchive)quote:Op zondag 6 april 2008 18:14 schreef kastanova het volgende:
[..]
Hooguit 2 maanden gratis of een Dect telefoontje... Gedurende die periode werden er nog geen laptops e.d. uitgedeeld.
Dat zal geen stand houden voor de rechter, aangezien het 7 dagen na levering van het product of de dienst is. Bij het niet vermelden van die respijtperiode wordt deze automatisch verlengd naar 2 maanden. binnen de respijtperiode mag de klant zonder reden afzien van het abonnement/ de dienst / het product.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:16 schreef kastanova het volgende:
[..]
Die 7 werkdagen is een standaard wettelijke respijtperiode waarbinnen een nieuwe abonnee eventueel nog van een abonnement af kan zien.
Vandaar ook dat de technische oplevering nog niet direct van start gaat, maar eerst de 7 dagen afgewacht wordt.
tenzij er een wanprestatie wordt geleverdquote:Na die 7 dagen gaat het contract dan ook gewoon in en heeft de klant dus logischerwijs ook gewoon de verplichting gedurende het contract de abonnementskosten te voldoen.
In dit geval geeft Tele2 telkens aan dat zij het probleem niet kunnen oplossen. De klant moet uitgaan van de inschatting van de specialist aan de lijn.quote:Enige reden om vanaf dat moment het contract te (laten) ontbinden is een verhuizing buiten dekkingsgebied of het in gebreke blijven (lees: niet op kunnen leveren) van de Tele2-verbinding.
En wettelijk gezien heeft een provider (zo uit m'n hoofd) uiterlijk 3 maanden om eventuele problemen op te lossen.
In een ideale wereld..quote:Maar geloof me maar op m'n woord dat Tele2 ook hierbij niet de moeilijkste is.
Mochten ze namelijk zelf inzien dat een verbinding niet (volledig/goed) op kunnen leveren vanwege een te grote afstand tot de DSLAM/wijkcentrale, een te slechte lijn of KPN die hun adminstratie niet op orde heeft, dan wordt dat gewoon aan de klant gemeld en krijgt deze de reeds betaalde abonnementskosten terugbetaald.
en het niet goed doorvragen van de callcenter-medewerker.quote:[..]
Naja, je wilt niet weten hoeveel klanten beweren alles 100% goed aangesloten te hebben en vervolgens wanneer de monteur bij ze komt er totaal verkeerd aangesloten is.
En dat hoeft niet per definitie aan de aansluiting tussen modem en pc te liggen, maar kan ook het (niet volledig) volgen van de installatiehandleiding zijn.
Niet noodzakelijk met het beste voor de klant in het achterhoofd!quote:Te lange afstand tussen ISRA-punt en modem, op de WCD in plaats van het ISRA-punt en dan heb ik het nog niet eens over eventuele aansluitproblemen bij een raw copper oplevering.
Veel providers bieden dan ook alleen maar pakketten aan inclusief monteur om dergelijke problemen te voorkomen.
Voor de mensen die er echter zeker van zijn dat ze het zelf kunnen is er een goedkopere variant; zonder monteur dus.
En mochten ook die er niet uitkomen, zit er tegenwoordig zelfs standaard een monteursbestellingsbriefje bij.
[..]
Nogal kort door de bocht...
De klantenservice heeft vrij strakke procedures die ook gewoon stapsgewijs gevolgd worden.
Ouders hebben 2x gebeld en tele2 kon geen oplossing bieden. Ik zie niets staan over een monteur. Binnen de 7 dagen na levering van het modem sturen ze het modem terug.[/quote]quote:In dit specifieke geval zal de meest logische volgorde zijn:
- Je ouders bellen op dat het niet werkt
- De 1elijn tech constateert dat het gewoon zou moeten werken (het signaal komt bij je ouders thuis correct en volledig aan) en raden je ouders een monteur aan.
- Je ouders willen geen monteur en schakelen jou in voor de aansluiting.
- Jij komt er ook niet uit en er wordt nog een keer gebeld.
- 1e lijn tech constateert wederom dat de lijn gewoon aankomt en troubleshooten volgens de installatiehandleiding en mocht ook dat geen oplossing bieden raden ze wederom aan om een monteur in te schakelen zodat die inderdaad kan constateren of alles "volgens het boekje" aangesloten is.
Er is geen monteur betrokken geweest bij het hele verhaal. het modem is retour gegaan. Dat zou voldoende signaal moeten zijn dat de ouders van de dienst afzien of dat er iets niet werkt. Respons vanuit tele2 richting de klant was zeer zeker geen onlogische stap geweest.quote:is namelijk als volgt:
- Mocht het probleem inderdaad bij Tele2 blijken te liggen, dan wordt het geescaleerd naar de 2elijn tech.
- Deze zal een Seltmeting doen om te kijken of het signaal onderweg al storing ondervindt (oftewel, de lijn tussen wijkcentrale en woning is brak en KPN wordt ingeschakeld.
Mocht dat niet het geval zijn en komt de verbinding gewoon bij de woning aan, dan wordt er contact opgenomen met je ouders om alles te ontkoppelen.
Zit er daarbij geen verschil tussen de verschillende metingen, dan ligt het naar alle waarschijnlijkheid aan het ISRA punt en wordt op basis van de meting KPN of een monteur van Tele2 ingeschakeld.
Mocht er wel verschil inzitten tussen een meting bij een aangesloten modem en een losgekoppelde modem, dan gaat het toch echt bij de aansluiting mis.
In dat geval wordt er per definitie een monteur van Tele2 ingeschakeld en wordt er duidelijk uitgelegd dat het op basis van ongelijk is (ik heb letterlijk geschreven wat men tegen de klant diende te zeggen en dat deden ze).
Oftewel, ligt de fout bij je ouders, betalen zij gewoon de standaardkosten van een installatiemonteur aangezien ze kennelijk toch niet zelf de installatie succesvol konden uitvoeren.
Ligt de fout echter gewoon bij Tele2, dan zal de monteur niet in rekening gebracht worden.
En nogmaals, de monteurs zijn daar meer dan coulant in.
Immers, ten onrechte monteurskosten verhalen op de klant en daarmee kwaad bloed zetten, eventuele slechte publiciteit genereren en de klant wegjagen en dat voor een paar tientjes zou bedrijfseconomisch niet echt handig zijn.
De ouders hebben helemaal niets aan de regeltjes bij tele2. Ze geven 2 maal aan dat het niet werkt, en 2 maal kan tele2 geen oplossing bieden. Ouders sturen modem terug.quote:En mocht het nu zo zijn dat de monteur het ook niet direct op kan lossen, dan wordt een volgende technische lijn ingeschakeld (en geloof me, dat is slechts een héél klein deel van de klanten) en gaan die het oplossen.
En stél dat zelfs die het niet op kunnen lossen, dan wordt dus zoals eerder vermeld gewoon het contract ontbonden en krijgt de klant zijn geld terug.
Maar dat komt echt zélden voor.
Maar ja, op basis van wat je schrijft en de 7 dagen die je aangaf zijn je ouders al bij de 1e lijn gestaakt met de poging om tot een oplossing te komen.
En tja, reeel gezien is dat niet iets wat Tele2 te verwijten valt.
allemaal niet gebeurd. geen reactie Tele2quote:Vervolgens kun je inderdaad discusieren over het niet reageren op brieven, maar doorgaans zal je daarop een verzoek krijgen alsnog contact op te nemen met de klantenservice.
Dáár kan namelijk het traject om tot een oplossing te komen ingezet worden en niet bij de "brievenafdeling".
Ik bedoel, wat verwacht je?
Een brief terug met de vraag of je het modem los wil koppelen voor de Selt meting.
Je ouders die vervolgens een brief terugsturen met de melding dat hij losgekoppeld is.
Tele2 die weer een brief stuurt met de vraag de modem weer aan te sluiten.
Etc. etc.
Moet? een klant MOET niets. Als die schriftelijk wil communiceren is dat nog altijd zijn recht.quote:Oftewel, om tot een oplossing te komen moet
En hoe Tele2 zijn eigen belangen het beste kan beschermen/behartigen.quote:de telefonische dialoog aangegaan worden.
Iets dat in dit geval per definitie al onmogelijk was omdat je ouders de modem reeds geretourneerd hadden.
En hoe ik dit met bovenstaande met zoveel zekerheid kan zeggen?
Ik heb de bovenstaande procedures (grotendeels) geschreven en ben 1,5 jaar contactpersoon tussen Tele2 en Imtech geweest en weet dus ook hoe het gehele monteurs/coulance beleid in zijn werk gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |