Bedankt voor alle antwoorden... Tja, mijn verhaal is hier onvolledig afgebeeld, dat klopt, dus een representatief antwoord terug op maat was van mijn kant niet echt realistisch gezien. Overigens heb ik dit zelf niet ervaren, maar mijn ouders, dus de exacte inhoud van de brieven zou ik op moeten vragen aan mijn ouders, omdat ik die niet zelf heb geschreven. Het was uit een impulsieve opwelling geschreven, dus excuses voor de ietwat losse flodders qua info.
R_ONE > Bedankt voor je antwoord. Zo te lezen heb je veel verstand van het rechtsysteem of de rechten en plichten als koper. Waar haal je deze kennis vandaan? Dit wist ik namelijk zelf ook niet.
Wat is overigens in Gebreke of Verzuim stellen?
Voor allen even het stappenplan ter verduidelijking, heb zojuist maar even exact navraag gedaan naar de exacte gang van zaken, voordat ik verkeerde informatie verstrek. Ouders gebeld en die kwamen met dit :
01. Na bestelling Tele2 spullen ontvangen - zonder modem.
02. Tele2 gebeld, die geven door dat de modem onderweg is.
03. Modem pas na een paar dagen binnen (na de termijn waarin je kan annuleren,
dus op het moment dat de modem is ontvangen kon je al niet meer annuleren volgens de brief
de modem lijkt met opzet later te zijn verstuurd)
04. Geprobeerd te installeren volgens handleiding, werkt niet.
05. Servicedesk gebeld, die meld dat alles in orde is qua verbinding en
dat mijn ouders het internet op moeten kunnen. Advies was om naar de buren of
een dichtsbijzijnde kennis toe te gaan om het vanuit daar te proberen.
(volgens mijn ouders een onlogisch advies, want niet iedereen heeft Tele2)
06. Zelf nog een paar keer geprobeerd te installeren, weer servicedesk gebeld,
maar die kan niet helpen voor een oplossing. (Standaard scenario volgens boek).
07. Na in totaal 7 dagen (niet 3 weken dus, mijn fout) hebben mijn ouders de modem
aangetekend teruggestuurd met een klachtbrief.
In de brief staat dat ze een oplossing wilden voor het probleem, en dat de helpdesk
geen oplossing te bieden had.
08. Geen responds van Tele2, enige wat door komt zijn fakturen.
09. Mijn ouders besluiten deze niet te betalen, gezien de modem niet meer in het bezit
is en de dienst niet deugdelijk werkt zoals je mag verwachten. Sterker nog ze kunnen
niet internetten want Tele2 heeft hun modem nu in bezit.
10. Brieven worden gestuurd vanuit mijn ouders naar Tele2 dat er geen gehoor wordt
gegeven op het schrijven en de klachtbrief hiervoor. Deze brieven bevatten nu
als inhoud dat mijn ouders per direct opzeggen vanwege het niet leveren van de
dienst waarvoor ze betalen.
11. Aanmaningen blijven binnen komen, Tele2 helpdesk gebeld, niemand weet van mijn
ouders brieven. Dit terwijl de TPG-post handtekening retourcoupons de bus in vallen
met bewijs van wel.
12. Dit gaat zo maanden door - geen enkele faktuur is meer betaald, na 10 maanden
komt er een incassobrief.
13. Ouders bellen incasso, geven aan dat ze geen dienst kunnen en willen afnemen van
Tele2 door ondeugdelijkheid van Tele2 zelf.
14. Incasso belt Tele2, Tele2 geeft aan bij incasso dat de vordering doorgaat en dat
er klachten bekend zijn.
15. Na 12 maanden is er een deurwaarder van IntrumJustitia die inegschakeld is door Tele2.
Het bedrag van de modem, vorderingsboetes + het openstaande bedrag moeten in 1
keer voldaan worden.
16. Bedrag wordt voldaan.
Dit is het, beknopt. Mijn ouders zijn 74 & respectievelijk 73 jaar oud, ze staan nu dik rood, hoe kan
je dit in godsnaam aandoen bij ouderen? Mijn ouders hebben voor de rest nooit betalingsproblemen
gehad met welke instantie dan ook. Dit is voor het eerst en ik kan hier echt boos om worden.
Als alles het gewoon doet en netjes op tijd geleverd wordt is er niks aan de hand.
Dit kan toch niet zomaar?
Mijn ouders hebben inmiddels weer internet via chello. binnen 48 uur geregeld via een UPC shop en
alles doet het in 1 keer, zonder mokken en doen.
Ben benieuwd naar jullie reacties / goed weekend!