Is technische bedrijfskunde ook goed?quote:Op zondag 30 maart 2008 13:45 schreef gronk het volgende:
TS heeft wel gelijk hoor. Techneuten worden zwaar onderbetaald. Doe een kutkneuzenstudie als bedrijfseconomie ofzo, en je verdient minimaal hetzelfde, en waarschijnlijk meer.
quote:Op zondag 30 maart 2008 13:45 schreef gronk het volgende:
Doe een kutkneuzenstudie als bedrijfseconomie ofzo, en je verdient minimaal hetzelfde, en waarschijnlijk meer.
Psychologie, economie zijn beide kneuzenstudiesquote:Op zondag 30 maart 2008 13:49 schreef Ixnay het volgende:
Zo'n kutkneuzenstudie vind ik Bedrijfseconomie helemaal niet.
Je bent juist slim om zo'n lichte opleiding te doen en dan zo dik te verdienen.
quote:Op zondag 30 maart 2008 13:53 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Een tip dus aan iedereen van Fok. Kies een vak waar je gelukkig van wordt![]()
Vanuit efficiency-overwegingen is 't inderdaad hartstikke slim om bedrijfseconomie te doen. Zoveel mogelijk cash voor zo min mogelijk geld. Aan de andere kant loop ik als techneut bedrijfseconomen er met de vingers in de neus uit, en lopen bedrijfseconomen wel in alle sloten waarvan je als techneut van tevoren had gezegd dat ze er zijn, maar dan heet het dat het de schuld is van de techneut dat-ie dat niet duidelijker had gemaakt.quote:Op zondag 30 maart 2008 13:49 schreef Ixnay het volgende:
Zo'n kutkneuzenstudie vind ik Bedrijfseconomie helemaal niet.
Je bent juist slim om zo'n lichte opleiding te doen en dan zo dik te verdienen.
Architect: 150Kquote:Op zondag 30 maart 2008 13:50 schreef Ixnay het volgende:
En bedragen wilde iemand horen:
Economie: 2700
Techniek: 2200
D'r is ook zo'n geweldige grote arbeidsmarkt voor architecten, eh?quote:
Ik ga de technische know-how proberen te behouden voor de baanzekerheid die ik nu heb.quote:Op zondag 30 maart 2008 13:50 schreef Osramp het volgende:
In de techniek wordt idd minder betaald dan bijvoorbeeld verkoop of juridische functies. Maar het is maar hoeveel bevrediging je uit je werk haalt.
En als geld je motivatie is, dan ben je imho verkeerd bezig. Vervelend werk doen voor veel geld gaat sneller tegenvallen dan je voor mogelijk houdt. En dan merk je pas welke invloed je tegenvallende werk op je priveleven heeft.
Maar TS, wat ga je nu doen? Switchen naar iets financieels?
quote:Op zondag 30 maart 2008 14:00 schreef gronk het volgende:
[..]
D'r is ook zo'n geweldige grote arbeidsmarkt voor architecten, eh?
Mijn ervaring leert me dat techneuten niet de beste commerciële talenten zijnquote:Op zondag 30 maart 2008 14:00 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ik ga de technische know-how proberen te behouden voor de baanzekerheid die ik nu heb.
De opleidingen/cursussen waarmee ik bezig ben afmaken.
En dan ga ik iets financieels beginnen, meer richting projectontwikkeling/vastgoed ofzo.
Techniek combineren met iets commercieels.
Van welke richting kwam je vandaan dan?quote:Op zondag 30 maart 2008 13:52 schreef Tinkepink het volgende:
Grappig. Ik heb juist andere ervaring en een switch richting techniek gemaakt. Meer werk en vaak goede verdiensten.
Ik had ook iets commercieels kunnen doen. Maar ik had mijn hart gevolgd in plaats van mijn hersenen.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:05 schreef Osramp het volgende:
[..]
Mijn ervaring leert me dat techneuten niet de beste commerciële talenten zijn![]()
En de techniek HOLT vooruit, sneller dan je kunt volgen als je met je neus er bovenop zit.
Wat ook meespeelt is dat Nederland gewoon altijd al een handelsland is geweest.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:03 schreef Realdeal. het volgende:
[..]
Ga maar eens naar Oost&Zuid-Europaen betaald veel beter dan Nederlandse bedrijven plus je hebt meer vrijheid.
De opgeheven vakrichting journalistiek management (half journalistiek, half HEAO)quote:Op zondag 30 maart 2008 14:06 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Van welke richting kwam je vandaan dan?
Mensen met zo'n techniek knobbel zijn vaak ook erg goede economen, financial enginering bijvoorbeeld - is gewoon puur denken op een technnische manierquote:Op zondag 30 maart 2008 14:14 schreef Bijsmaak het volgende:
Een zware, moeilijke studie betekent niet automatisch een dikbetaalde baan. Het is trouwens soms mogelijk om na je studie een ander richting in te slaan. Ik zie ook veel WO beta's/techneuten in de financiele wereld (werk er zelf in).
Maar als je gewoon veel geld wilt verdienen, moet je naar mijn mening gewoon een eigen bedrijf beginnen. In loondienst word je zelden rijk.
Managers beginnen vaak ook ergens onderaan, ongeacht achtergrond.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:28 schreef Xith het volgende:
Tja, je kan nog zo'n goede techneut zijn... je zal altijd een baas hebben die de strategie bepaald, en dit zijn de 'managers'.
Klopt, beginnen als regionaal assistent ofzo...quote:Op zondag 30 maart 2008 14:35 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Managers beginnen vaak ook ergens onderaan, ongeacht achtergrond.
Mee eens.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:44 schreef Jojogirl het volgende:
Ja, fijn dan had ik nu meer verdiend, maar had m'n werk kut gevonden. Supertip
Geld is niet alles en er is meer in je leven dan werk en status.
Yup!quote:Op zondag 30 maart 2008 14:58 schreef ozzyat105 het volgende:
Als technicus kun je alleen goed geld verdienen als je je kennis duur verkoopt. Er is in het bedrijfsleven en bij overheden veel behoefte aan technische kennis. Vaak word die ingekocht bij een extern adviesbureau.
TIP: wordt dus adviseur en begin een adviesbureau!
En de combinatie; technische bedrijfskunde pwnt ze allebeiquote:Op zondag 30 maart 2008 13:50 schreef Ixnay het volgende:
Een starter met een afgeronde Economische studie op HBO niveau verdient dus echt geen 2700 gemiddeldquote:Op zondag 30 maart 2008 13:50 schreef Ixnay het volgende:
In een bedrijf als bijvoorbeeld DSM heeft het grootste gedeelte van de managers toch echt een technische achtergrond.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:28 schreef Xith het volgende:
Tja, je kan nog zo'n goede techneut zijn... je zal altijd een baas hebben die de strategie bepaald, en dit zijn de 'managers'.
Bij ieder werk zijn er dingen "kut".quote:Op zondag 30 maart 2008 14:44 schreef Jojogirl het volgende:
Ja, fijn dan had ik nu meer verdiend, maar had m'n werk kut gevonden. Supertip
Geld is niet alles en er is meer in je leven dan werk en status.
Gemiddeld niet, maar als je goed bent en snel bewijst hoe veel je waard bent voor je bedrijf kun je na 1 jaar best op 2700 zitten. Van iemand weet ik dit namelijk.quote:Op zondag 30 maart 2008 15:10 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
Een starter met een afgeronde Economische studie op HBO niveau verdient dus echt geen 2700 gemiddeldWaar heb je dat vandaan?
Dat is echt uitzonderlijk veel. En als je lang zoekt vindt je vast ook wel iemand met een technische achtergrond die dat verdient... Niet representatief dus.quote:Op zondag 30 maart 2008 15:31 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Gemiddeld niet, maar als je goed bent en snel bewijst hoe veel je waard bent voor je bedrijf kun je na 1 jaar best op 2700 zitten. Van iemand weet ik dit namelijk.
Met techniek heb ik begrepen dat je het nog best netjes doet met 2200 na 1 jaar.
Netto mag ik aannemen?quote:Op zondag 30 maart 2008 13:50 schreef Ixnay het volgende:
Want jij vindt dat geen wetenschap?quote:Op zondag 30 maart 2008 16:15 schreef Mirko_Zitrovic het volgende:
Een vriend van me studeerde bedrijfskunde, en kreeg bij afsluiting een Master of Science graad.
Ik moest erom lachen maar toch ook een beetje huilen. Het moet toch niet veel gekker worden.
Geen natuurwetenschap neem ik aan. En dat is het natuurlijk ook niet.quote:
Ik las laatst nog in de Metro dat de juridische sector de meeste betaalde sector is.quote:Op zondag 30 maart 2008 18:38 schreef Bijsmaak het volgende:
Mensen met een juridische achtergrond doen het ook niet slecht volgens mij.
Interessant:
http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html
Science staat niet alleen voor Natuurwetenschap hoor.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:40 schreef 6L6 het volgende:
[..]
Geen natuurwetenschap neem ik aan. En dat is het natuurlijk ook niet.
M.i. heeft TS wel een punt. Voor een technische studie maak je meer uren per week dan bij een "normale" studie, en in het geval van WO wordt er ook nog een extra jaar aan de studie vastgeplakt. Deze extra inspanning wordt niet beloond met een beter (start)salaris.
Veredelde beroepsopleidingen als bedrijfskunde dienen niet de vlag "Science" te voeren. Master of Arts volstaat.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:23 schreef Xith het volgende:
[..]
Science staat niet alleen voor Natuurwetenschap hoor.
Techniek: Auto v/d zaak erbij... 2800 ... hoppa!quote:Op zondag 30 maart 2008 13:50 schreef Ixnay het volgende:
Science staat voor wetenschappelijk onderzoek, bedrijfskunde doet meer aan statistiek en verantwoord onderzoek doen dan een technische studie, dus eigenlijk is het precies omgedraaid.quote:Op maandag 31 maart 2008 08:18 schreef Mirko_Zitrovic het volgende:
[..]
Veredelde beroepsopleidingen als bedrijfskunde dienen niet de vlag "Science" te voeren. Master of Arts volstaat.
En ja ik ben bekend met de inhoud van die studie.
quote:Op zondag 30 maart 2008 15:31 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Gemiddeld niet, maar als je goed bent en snel bewijst hoe veel je waard bent voor je bedrijf kun je na 1 jaar best op 2700 zitten. Van iemand weet ik dit namelijk.
Met techniek heb ik begrepen dat je het nog best netjes doet met 2200 na 1 jaar.
Sommige mensen hebben het thuis niet zo breed gehad, of hebben dingen meegemaakt waardoor ze een baan die goed verdient op een hoog plateu stellen.quote:Op maandag 31 maart 2008 12:52 schreef Chriz2k het volgende:
[..].
Verder zijn mensen die zo geldbelust zijn dat ze er hun studie op uitkiezen gewoon triest!
Ik studeer nog en heb heel veel vrienden die zoontjes of dochtertjes zijn van goed (tot zeer goed) verdiendende (maar meestal niet eclatant rijke) pappies en mammies en ik merk het omgekeerde: door hun gelukkige jeugd waarin heel veel kon en mocht omdat er geld was zien zij het als noodzakelijk dat er een flinke brok geld binnen komt om ook later gelukkig te kunnen blijven. Zij associëren "het goede leven" veel meer met geld dan de mensen die zijn opgegroeid in een flatje of een rijtjeshuis.quote:Op maandag 31 maart 2008 13:41 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben het thuis niet zo breed gehad, of hebben dingen meegemaakt waardoor ze een baan die goed verdient op een hoog plateu stellen.
Dat is mooiquote:Op maandag 31 maart 2008 13:43 schreef hydra77 het volgende:
Representatieve techneuten verdienen echt wel goed. Na Tandheelkunde en Econometrie geeft Technische Bedrijfskunde de beste kans op een vet salaris.
Verder is het uitvoeren van ingewikkelde analyses inderdaad een waardevolle vaardigheid, maar beweren dat 'managen' 10x simpeler is, is redelijk kort door de bocht.
Truequote:Op zondag 30 maart 2008 13:39 schreef Flashwin het volgende:
hbo
hele dagen en nachten bezig zijn met leren terwijl je hbo doetEPIC FAIL
Voor mensen met lagere opleidingsniveaus is dat vaak wel zaligmakend inderdaad, maar ik kan me niet voorstellen dat je er gelukkig van wordt als je dat nastreeft wanneer je op WO-niveau zit.quote:Op maandag 31 maart 2008 13:41 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben het thuis niet zo breed gehad, of hebben dingen meegemaakt waardoor ze een baan die goed verdient op een hoog plateu stellen.
Dan is dat een verschil van mening. Ik ben er zeker van dat geld gelukkig maakt. Het helpt iig heel wat mee.quote:Op maandag 31 maart 2008 16:11 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Voor mensen met lagere opleidingsniveaus is dat vaak wel zaligmakend inderdaad, maar ik kan me niet voorstellen dat je er gelukkig van wordt als je dat nastreeft wanneer je op WO-niveau zit.
Maar dan verlies ik mijn zekerheidquote:Op maandag 31 maart 2008 16:38 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Beste tip trouwens, wordt gewoon ondernemer. Als loonslaaf zul je nooit zeer grote bedragen kunnen verdienen.
Fuck zekerheid, Leef on the edge G.quote:
Dat is idd zo. Slechts 1% van de Nederlandse werknemers verdient meer dan 100.000 bruto per jaar.quote:Op maandag 31 maart 2008 16:38 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Dan is dat een verschil van mening. Ik ben er zeker van dat geld gelukkig maakt. Het helpt iig heel wat mee.
Beste tip trouwens, wordt gewoon ondernemer. Als loonslaaf zul je nooit zeer grote bedragen kunnen verdienen.
Ik geloof wel dat technische HBO opleidingen hoger scoren op inkomen dan de gemiddelde HBO opleiding.quote:Op maandag 31 maart 2008 17:55 schreef Mr.Nash het volgende:
Die startsalarissen die je noemt zijn best extreem hoog. Volgens dit, in september 2007 gepubliceerde, document verdienen HTO'ers het meest als afgestudeerden.
Onderzoek komt net zoals die van jouw van HBO Monitor, weet dus niet wat ik moet geloven nu.
Sja, leuk om te zien dat er soms grote verschillen tussen zitten, ik kies mijn werk puur alleen om 1 ding. Geld, geld en nog eens geld, ook al is het ene baantje kutter dan de andere .. als het meer poen oplevert dan doe ik hetquote:Op maandag 31 maart 2008 19:47 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, ik vind een leuke baan ook belangrijker. Zeker af en toe 'pijnlijk' om te zien dat bijvoorbeeld de consultants in de IT in het algemeen het meest verdienen (soms nog wel het dubbele van wat ik verdien), terwijl die de hele dag in feite alleen maar babbelen en ik de hele dag met intensieve projecten en deadlines te maken heb. Toch zou ik niet met ze willen ruilen; ik moet er niet aan denken om de hele dag maar het hele land af te moeten reizen van de ene saaie zakelijke bijeenkomst naar de ander, al kreeg ik er 10000 netto per maand voor.
Ik ben gewoon tevreden op dit moment en dat zal minimaal de komende jaren ook wel zo blijven; ik doe immers wat ik leuk vind, er is genoeg afwisseling en ik verdien nog aardig.
De eerste paar maanden zou het mij ook geen ruk interesseren, maar denk je echt dat je bijvoorbeeld járenlang een baan vol zou kunnen houden waar je elke dag met tegenzin en een kuthumeur naar toe gaat? Ik zou dat niet kunnen in ieder geval, al zou d'r een behoorlijk bedrag tegenover staan.quote:Op maandag 31 maart 2008 19:56 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sja, leuk om te zien dat er soms grote verschillen tussen zitten, ik kies mijn werk puur alleen om 1 ding. Geld, geld en nog eens geld, ook al is het ene baantje kutter dan de andere .. als het meer poen oplevert dan doe ik het
Jep dat kan ik, en dat puur alleen vanwege het feit dat geld .. vrijheden geeft.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:02 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
De eerste paar maanden zou het mij ook geen ruk interesseren, maar denk je echt dat je bijvoorbeeld járenlang een baan vol zou kunnen houden waar je elke dag met tegenzin en een kuthumeur naar toe gaat? Ik zou dat niet kunnen in ieder geval, al zou d'r een behoorlijk bedrag tegenover staan.
Kun je een linkje posten?quote:Op maandag 31 maart 2008 16:55 schreef Xith het volgende:
Eventjes nagezocht, hier volgen de gemiddeld hoogste startsalarissen
HBO Opleiding: Gemiddeld startsalaris:
- International business and management studies ¤ 2.769,-
- Algemene Operationele Technologie ¤ 2.673,-
- Zeevaart en Luchtvaart ¤ 2.596,-
- Werktuigbouwkunde ¤ 2.398,-
- Informatica ¤ 2.369,-
WO Opleiding: Startsalaris:
- Tandheelkunde ¤ 3.371,-
- Fiscale Economie ¤ 2.970,-
- Fiscaal Recht ¤ 2.857,-
- Geneeskunde ¤ 2.805,-
- Bedrijfskunde ¤ 2.629,-
Het valt dus best mee eigenlijk. Al vallen gemiddeld de Economische en Juridische vakken wel hoger uit.
Je kunt het ook via een ander oogpunt bekijken eh ..quote:Op maandag 31 maart 2008 20:17 schreef MouzurX het volgende:
Iedereen heeft het ook steeds over leuk .... wat nou leuk ... ik ga naar school nu .. vind ik het leuk? nee .. het is omdat het moet.. vind ik het erg om te gaan? nee.
Ik neem toch aan dat dit voor werk ook gewoon zo is....
Studeren doe je maar een x aantal jaren, vaak ook nog met als doel om op en duur een leuke baan te krijgen in het vak waart je voor kiest. Je baan zou je de rest van je leven kunnen hebben.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:17 schreef MouzurX het volgende:
Iedereen heeft het ook steeds over leuk .... wat nou leuk ... ik ga naar school nu .. vind ik het leuk? nee .. het is omdat het moet.. vind ik het erg om te gaan? nee.
Dat is volgens mij HBO monitor. Dikke onzin, gemiddeld aanvangssalaris voor iemand met HBO international business is no way 2700 euro.quote:
Dat bedrijfskundigen meer met statistiek bezig zijn dan mensen in de technische studies a la werktuigbouwkunde zal zonder meer waar zijn. De technische studies leveren dan ook ingenieurs, geen wetenschappers.quote:Op maandag 31 maart 2008 12:03 schreef ioko het volgende:
[..]
Science staat voor wetenschappelijk onderzoek, bedrijfskunde doet meer aan statistiek en verantwoord onderzoek doen dan een technische studie, dus eigenlijk is het precies omgedraaid.
Kies een leuke baan en je hoeft nooit meer een dag te werkenquote:Op maandag 31 maart 2008 20:17 schreef MouzurX het volgende:
Welkom op fok!quote:Op maandag 31 maart 2008 22:05 schreef sitting_elfling het volgende:
WTF maakt het eigenlijk uit of een economische studie bijv. een wetenschap is of niet? Voelen mensen hier zich op hun pikkie getrapt ofzo?
En ook nooit zeer grote bedragen kunnen verliezen...quote:Op maandag 31 maart 2008 16:38 schreef Paramnesia het volgende:
En hoe zit dat dan, met de inspanning, niveauverschil en verantwoordelijkheid bij werkenden?quote:Op maandag 31 maart 2008 19:19 schreef Ixnay het volgende:
[..]
En dan hebben we het nog steeds niet gehad over inspanning, niveauverschil en verantwoordelijkheid.
Maar genoeg ondernemers pakken 4 á 5 k netto per maand en dat is al stukken beter dan het salaris van veel academici.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:22 schreef k_man het volgende:
[..]
En ook nooit zeer grote bedragen kunnen verliezen...
Om echt rijk te worden moet je ondernemer worden, maar helaas is het omgekeerd absoluut niet waar: ondernemer worden is zeker geen garantie voor een hoog inkomen. Slechts een enkeling lukt dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |