Ik wil niet dat meer mensen dezelfde fout maken als ik. Daarom open ik dit topic.
Altijd had ik al een brede interesse, daarom vond ik het lastig om een studie te kiezen waar alles in terug kwam. Makelaardij vond ik interessant, politiek, economie, techniek, eigenlijk alles wel.
Toen is mijn keuze gevallen op een brede technische studie, waarmee ik fanatiek aan de slag gegaan ben om later een leuke uitdagende baan te vinden.
Vaak zat ik avonden te studeren, ook weekenden.
Geen probleem want ik had er plezier in, en ik weet dat er veel werk is voor technische ingenieurs. Dus mijn toekomstperspectieven zijn mooi, dacht ik.
Na mijn studie ben ik naar een uitdagend bedrijf op zoek gegaan. Deze heb ik gevonden. Ook ben ik meteen vakgerichte technische cursussen erbij gaan doen.
Heel leuk allemaal dus. Totdat ik eens ging informeren over wat een normaal inkomen is.
Veel vrienden van mij hebben HEAO gedaan. Deze zaten niet tot in de late uurtjes te studeren, hadden alleen soms 4 uur college's op een dag en konden daarna naar huis, of gingen een paar uurtjes wat aan een project doen. Ieder weekend vroegen ze zich af waarom ik zoveel tijd kwijt was aan studeren, waarom is dat nodig.
"Het is toch maar HBO?"
"Het niveau van HEAO en HTS zal toch wel ongever hetzelfde zijn?"
Met dat niveauverschil had ik totaal geen problemen, in tegendeel zelfs, want ik hou wel van uitdaging.
Toen ik hoorde wat je met een HEAO opleiding verdient, begon ik toch echt aan mezelf te twijfelen of ik wel goed bezig was.
Met mijn vak waar je echt abstract en op niveau moet kunnen denken en veel verantwoordelijkheid krijgt blijk je stukken minder te verdienen dan met bijvoorbeeld boekhouden. En dan hebben we het over serieuze grote verschillen.
Ik zou zelfs bij een rekenfout in de gevangenis kunnen raken als een gebouw instort dat ik ontworpen heb. En meer van dit.
Al die uren/dagen/weken studeren, HET IS GEWOON VOOR NIKS!
Een tip dus aan iedereen van Fok. Besteed je vrije tijd niet aan een technische studie, kies iets financieels.