Ik had het over dit soort uitspraken.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:29 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dat klopt niet hij zegt dat de vader het beangrijkste is wat er is.
Ik geloof dat de mens ook geneigd is tot alle kwaad. We kunnen niet meer perfect zijn. Perfect altruïsme bestaat mijn inziens ook niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:29 schreef Sp00k13 het volgende:
Ja dat geloof ik zeker, alleen zullen medemensen dit als te nederig zien, laf etc.
Johannes 10:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:29 schreef Sp00k13 het volgende:
Is goed ben ik wel benieuwd naar.
Dit topic is bedoeld om de legitimiiteit van Jezus' opstanding aan te tonen. Waarom? Omdat dit zijn boodschap op een ultieme manier bevestigt en versterkt.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:29 schreef Sp00k13 het volgende:
Nou dit hele topic is om de legitimiteit van Christus aan te tonen.
In plaats van de boodschap over te brengen.
Ik kan mijn sig ter harte nemen en alsnog mensen de waarheid vertellen als het nodig is. Deed Jezus niet precies hetzelfde?quote:
Je moet de bijbel bekijken voor wat het is. Een verzameling van antieke geschriften waarvan de enige betrouwbaarder is dan de andere. Mensen die er geen verstand van hebben scheren de bijbel over een kam.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:48 schreef Frezer het volgende:
[..]
Heb ik ergens het woord negeren gebruiktVerder lijkt het me niet de bedoeling de bijbel als een puur geschiedkundig werk te beschouwen, daarvoor staan er te veel missers in.
Klopt.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:48 schreef Frezer het volgende:
Bovendien lijkt het me niet dat het een doel is geweest van de makers om een uitsluitend geschiedkundig werk neer te zetten.
Nee. Netzomin dat de bijbelse geschriften de opstanding van Jezus automatisch 'waar' maken. Je moet kijken naar de betrouwbaarheid van de schriften, de intenties, auteurs, etc.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 10:48 schreef Frezer het volgende:
Om nog maar een parallel te trekken; er zijn ook vele geschriften te vinden over een spaghetti monster; maakt dat het automatisch waar?
Tuurlijk. Als ik een theorie opper dat Napoleon eigenlijk een Chinees was spreken ook alle bronnen dat tegen. LIjkt me ook logisch.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:33 schreef speknek het volgende:
[..]
De bronnen? Ja degene die zeggen dat hij wonderlijk is opgestaan? Dat lijkt me logisch.
]http://en.wikipedia.org/wiki/Desposyni[/quote][/url]quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:33 schreef speknek het volgende:
Jezus openbaarde zich in een visioen aan Paulus. en: [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Desposyni
Het is mijn punt ook niet om de wetenschap een wonder te laten bewijzen. Het is mijn doel hier de wetenschap een zwart gat in de historie bloot te leggen, die jij en ik vervolgens kunnen vullen met onze eigen verklaringen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:33 schreef speknek het volgende:
Een redelijk argument is dat wonderen geen plaats hebben in de wetenschap. Dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Als er meerdere bronnen zijn van een wonderbaarlijke gebeurtenis rond Alexander de Grote, vind je elke naturalistische verklaring ook een betere. Want je gaat toch niet werkelijk geloven dat Alexander de Grote in staat was tot wonderen.
Tuurlijk, in principe wel. Het is alleen niet te verklaren in hoeverre cognitieve dissonantie invloed heeft op mensen als Paulus en Jakobus. Dat zou je me toch uit moeten leggen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:33 schreef speknek het volgende:
Cognitieve dissonantie is op iedereen van toepassing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantiequote:De theorie werd door John G. Gager gebruikt als een mogelijke wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van het christendom[1]. De theorie van Festinger zegt dat wanneer een voorspelling niet uitkomt, het geloof toeneemt. In het vroege christendom bleven, aldus Gager, de messiasverwachting en voorspelde Eindtijd inderdaad uit. Gager tracht hieruit te verklaren dat Jezus na zijn dood een goddelijke en devotionele status kreeg toegeschreven door zijn volgelingen. Daarop zou een proces van legende- en mythevorming zijn gevolgd waarvan men volgens Gager een neerslag ziet in de evangeliën. Festinger zelf was echter van mening dat zijn theorie niet kon toegepast worden op het vroege christendom en Gager's analyse werd door theologen bekritiseerd[2].
Het verschil is natuurlijk dat niet geclaimed wordt dat Jezus een Chinees is, maar dat Jezus is opgestaan uit de dood. A whole different ballgame. Evenzo kan ik de vergelijking wel doortrekken. Stel dat Napoleon een etnisch Franse vader en moeder heeft, maar geboren wordt met een gele huid en spleetogen. Alle eerdaagse historici zijn het erover eens dat het werkelijk een beschikking van god moet zijn geweest en dat god gewenst heeft dat Napoleon een Aziatisch uiterlijk had. Als alle bestaande bronnen dit melden, en we zouden dit vandaag lezen, dan zouden we alsnog denken haha, die moeder heeft stiekem met een Chinees liggen rollenbollen, of heeft in het uiterste geval een hele zeldzame DNA afwijking gehad. Maar de gedachte dat god een Chinees van Napoleon heeft gemaakt doen we af als absurd. Ookal zou het volgens jou de 'logische conclusie' uit de bronnen moeten zijn. Maar bovennatuurlijke conclusies zijn nooit logisch, door het welbekende parsimone principe. Daarom lopen we weg met de eerste de beste 'what-if-theorie'. Omdat deze gezochte theorie altijd nog honderd keer beter is dan jouw alternatief.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:22 schreef koningdavid het volgende:
Tuurlijk. Als ik een theorie opper dat Napoleon eigenlijk een Chinees was spreken ook alle bronnen dat tegen. LIjkt me ook logisch.
Het is grappig dat alles tot in de puntjes moet onderbouwen en jullie nog niet tevreden zijn, prima. Maar het is wel apart dat jullie vervolgens weglopen met de eerste de beste 'what-if-theorie'.
Dat Jakobus een echte broer van Jezus was, is een minderheidsstandpunt met weinig argumenten voor, en veel tegen.quote:Ik had het hierover:
"Jakobus opvoeren als de broer van Jezus heeft helemaal niets met feiten te maken."
Ah. Ok.quote:Het is mijn punt ook niet om de wetenschap een wonder te laten bewijzen. Het is mijn doel hier de wetenschap een zwart gat in de historie bloot te leggen, die jij en ik vervolgens kunnen vullen met onze eigen verklaringen.
Als je wonderen niet bij voorbaat uitsluit zijn rationele conclusies onmogelijk omdat je epistemologie hevig gemankeerd is. Maar dat is mijn mening.quote:Als je wonderen niet bij voorbaat uitsluit is de opstanding m.i. de meest rationele conclusie, als je een metafysisch naturalist bent ben je genoodzaakt een andere conclusie te vinden. Of agnostisch te blijven in deze.
Doordat zij in Jezus geloven en de rest niet. Dat is wat cognitieve dissonantie is. Hoe ze dat vervolgens oplossen is een tweede, daar heb ik geen uitspraken over gedaan. Ik heb het in deze ook alleen gedaan door te zeggen dat jij het schijnbaar ervaart, gezien je te hand en tand je zienswijze denkt te moeten verdedigen op dit forum.quote:Tuurlijk, in principe wel. Het is alleen niet te verklaren in hoeverre cognitieve dissonantie invloed heeft op mensen als Paulus en Jakobus. Dat zou je me toch uit moeten leggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie
Maya was waarschijnlijk geen maagd. Ashvaghosha schreef al dat Maya en de koning hebben genoten van "the taste of love's delight". Wat zou daarmee bedoeld worden denk je?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
[..]
Hoewel ik toch al weet hoe je erop gaat reageren, hap ik toch maar:
Naam / vergelijkingen met Jezus:
BuddhaBuddha was born of the virgin Maya (maagd maria), who was considered the "Queen of Heaven."
Klopt, maar in hoeverre is dit een vergelijking. Boeddha was de zoon van een koning terwijl Jezus een verre, verre afstammeling was van David.quote:
Hij doodde een slang ja, maar hoe hij dat deed staat niet beschreven. Erg vergezocht.quote:
Heb je hier bronnen voor? De oudste geschriften over Boeddha vermelden nergens dat hij 500 man voerde en over het water liep. Dat hij zieken heeft genezen, geloof ik best. Dat doen dokters ook.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He performed miracles and wonders, healed the sick, fed 500 men from a "small basket of cakes," and walked on water.
Boedhisme schaft 'idolatry' helemaal niet af. Netzomin als Jezus dat deed. Afgoderij was allang afgeschaft in het jodendom. Vergelijking van niks wederom.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He abolished idolatry, was a "sower of the word," and preached "the establishment of a kingdom of righteousness."
Schokkend!quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He taught chastity, temperance, tolerance, compassion, love, and the equality of all.
Klopt ten dele. Boeddha begon op een berg te glimmen omdat hij een bepaald niveau had gehad in zijn 'spirituele evolutie'. De transfiguratie van Jezus draaide erom dat hij bekend maakte wie Hij vanaf het begin was, het had niks te maken met een 'spirituele evolutie' o.i.d.quote:
Mag ik lachen?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:Sakya Buddha was crucified in a sin-atonement, suffered for three days in hell, and was resurrected.
Klopt. Voor zover nirvana en de hemel vergelijkbaar zijn.quote:
Volgens mij niet. Heb je een bron?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:Buddha was considered the "Good Shepherd", the "Carpenter", the "Infinite and Everlasting."
Idem.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He was called the "Savior of the World" and the "Light of the World."
Al tevaak behandeld dit:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
Horus of EgyptHorus was born of the virgin Isis-Meri on December 25th in a cave/manger, with his birth being announced by a star in the East and attended by three wise men. He was a child teacher in the Temple and was baptized when he was 30 years old. Horus was also baptized by "Anup the Baptizer," who becomes "John the Baptist." He had 12 disciples. He performed miracles and raised one man, El-Azar-us, from the dead. He walked on water. Horus was transfigured on the Mount. He was crucified, buried in a tomb and resurrected. He was also the "Way, the Truth, the Light, the Messiah, God's Anointed Son, the Son of Man, the Good Shepherd, the Lamb of God, the Word" etc. He was "the Fisher," and was associated with the Lamb, Lion and Fish ("Ichthys"). Horus's personal epithet was "Iusa," the "ever-becoming son" of "Ptah," the "Father." Horus was called "the KRST," or "Anointed One," long before the Christians duplicated the story.
Mithra:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
Mithra, Sungod of PersiaMithra was born of a virgin on December 25th. He was considered a great traveling teacher and master. He had 12 companions or disciples. He performed miracles. He was buried in a tomb. After three days he rose again. His resurrection was celebrated every year. Mithra was called "the Good Shepherd." He was considered "the Way, the Truth and the Light, the Redeemer, the Savior, the Messiah." He was identified with both the Lion and the Lamb. His sacred day was Sunday, "the Lord's Day," hundreds of years before the appearance of Christ. Mithra had his principal festival on what was later to become Easter, at which time he was resurrected. His religion had a Eucharist or "Lord's Supper."
Ik zie het al. Massey als bron gebruiken... daar gaat het altijd fout (zie Zeitgeist).quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
Krishna of India
The similarities between the Christian character and the Indian messiah are many. Indeed, Massey finds over 100 similarities between the Hindu and Christian saviors, and Graves, who includes the various noncanonical gospels in his analysis, lists over 300 likenesses. It should be noted that a common earlier English spelling of Krishna was "Christna," which reveals its relation to '"Christ." It should also be noted that, like the Jewish godman, many people have believed in a historical, carnalized Krishna.
Uhm.. Devaki had al 7 kinderen voordat Krishna geboren wordt. Hoe is ze dan precies een maagd?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:Krishna was born of the Virgin Devaki ("Divine One")
Heb je een bron dat Vasuveda een timmerman zou zijn? Ik weet alleen dat hij vermoedelijk een boer was.quote:
Herder zou kunnen, aangezien Vasuveda een boer zou kunnen zijn. Engelen, 'wise men', goed, mirre... nee, allemaal niet bekend.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:His birth was attended by angels, wise men and shepherds, and he was presented with gold, frankincense and myrrh.
Dit verhaal dateert uit de 4e of 5e eeuw na christus. Hoe kunnen de evangelischrijvers dit gejat hebben?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He was persecuted by a tyrant who ordered the slaughter of thousands of infants.
Hoe dan precies? Zijn vader was toch zogenaamd een timmerman? Of had hij ook verre koninklijke voorouders?quote:
Kom ik ook nergens tegen. Bron?quote:
Klopt.quote:
Niks over bekend.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He raised the dead and healed lepers, the deaf and the blind.
Kom ik ook nergens tegen. Bron?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:Krishna used parables to teach the people about charity and love.
Of hij arm was zijn de meningen over verdeeld. De kaste waar hij uit voort kwam was over het algemeen vrij rijk. Maar het zou kunnen dat hij in zijn jeugd armoede heeft gekend.quote:
Niets over bekend.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He was transfigured in front of his disciples.
De enige mogelijke doodsoorzaak van Krishna is dat hij een pijl in zijn voet krijgt en daaraan bezwijkt. Niks over een kruisiging.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:In some traditions he died on a tree or was crucified between two thieves.
Er is alleen iets bekend dat hij rondzeefde in een of andere tempel. Geen lichamelijke opstanding en hij stijgt niet op naar de hemel.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He rose from the dead and ascended to heaven.
Alleen de eerste klopt. Hij werd 'shepherd god' genoemd omdat hij daadwerkelijk uit een boerenfamilie kwam. Jezus niet, bij hem was het herder zijn puur symbolisch.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:Krishna is called the "Shepherd God" and "Lord of lords," and was considered "the Redeemer, Firstborn, Sin Bearer, Liberator, Universal Word."
Niks over opstanding of 'de weg tot de vader'.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He is the second person of the Trinity, and proclaimed himself the "Resurrection" and the "way to the Father."
Kom het nergens meer tegen, maar het zou kunnen. Niet echt schokkend.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:He was considered the "Beginning, the Middle and the End," ("Alpha and Omega"), as well as being omniscient, omnipresent and omnipotent.
Komt uit een bron dat RUIM na het christendom is ontstaan (Jacolliot).quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:His disciples bestowed upon him the title "Jezeus," meaning "pure essence."
Het grootste deel is complete bullshit, geopperd door twijfelachtige bronnen als Massey en Acharyah.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
Ik weet dat er enkele fouten tussen kunnen zitten
Omdat er geen Jezusachtige personen hebben geleefd voor Jezus. Mensen zien parallelen waar deze er overduidelijk niet zijn.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
maar zoals al eerder gezegd in dit topic denken vele mensen dat het verhaal van Jezus een mix is tussen deze voorgaande personen. Als het Christendom de Heidense paas gebruiken kunnen overnemen als Christelijk feest, waarom kan dan niet met personen?
Alle relevante bronnen omtrent Attis zijn van na christus.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:49 schreef Xith het volgende:
En dan hebben we ook nog de europeese versie van Jezus:
[..]
De wiki over hem is ook wel leuk om te lezen, haha!
[..]
Zie de OP.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:31 schreef Doffy het volgende:
Ik zie nog steeds geen "feiten"...
Dat zie je toch echt verkeerd. Ik blijf bij mijn definitie van de 'feiten' zoals gegeven in de OP.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:31 schreef Doffy het volgende:
wel zie ik kd zich in allerlei bochten wringen om te blijven praten over "de feiten"
Uhmm... ik moet me "in bochten wringen om te blijven praten over 'de wetenschappers'". Dat idee heb ik niet, leg uit?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:31 schreef Doffy het volgende:
en "de wetenschappers",
"Onnoemelijk" heb ik nooit gezegd. Ik kan ze allemaal opnoemen namelijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:31 schreef Doffy het volgende:
maar waar zijn de "onnoemelijk veel bronnen"
Citaten waarover? Bewijzen waarvoor?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:31 schreef Doffy het volgende:
de elkaar versterkende citaten, de bewijzen?
Ik kopieer dit wel even naar het andere topic, zodat mensen daar in de tegenaanval kunnenquote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:04 schreef koningdavid het volgende:
OFFTOPIC-ALERT (ik moest toch even reageren, sorry)
[..]
Al tevaak behandeld dit:
Horus:
- Horus was waarschijnlijk 'geboren' op 15 november. Jezus waarschijnlijk ergens in mei. Beide dus niet 25 december
- Horus was niet geboren uit een maagd, zijn moeder (Isis) was immers al getrouwd. Er is geen reden aan te nemen dat ze in dat huwelijk maagd bleef.
- Horus zijn geboorte was niet aangekondigd met een ster in het oosten.
- Horus leerde niet in de tempel toen hij 12 was
- Horus had 4 discipelen, niet 12
- Horus liep nooit op water
- Horus is nooit gekruisigd. Het enige verhaal die bekend is over het overlijden van Horus, is dat hij in stukjes in het water gegooid wordt en later door een crocodil opgevist wordt.
- Horus had geen 'wet' om te vervullen.
Welke vergelijkingen het ik nog gemist?
BRONNEN:
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/religion/osiris1.html
http://www.pantheon.org/articles/h/horus.html
http://www.voorbeginners.info/egypte/horus.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Horus
[..]
Oké, je opent een topic om te discussiëren over de opstanding aan de hand van feiten.quote:
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan maakt Hij zijn claim waar dat Hij de messias en God zelf is.
Als dat het geval is, is er nooit iemand op aarde geweest met meer autoriteit dan Hij en moeten we de dingen die hij leerde voor waar aannemen en op de allerhoogste plaats zetten.
Wat is daar nou de zin van?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ja, je moet zelf weten hoe je de opstanding opvat en wat voor autoriteit jij Jezus toekent.
Maar als Jezus:
- Vertelt dat hij de messias en de 'Zoon van God' is
- Velen wonderen verricht zoals niemand anders ooit gedaan heeft. (Op basis van autoriteit, niet door truukjes)
- Zijn komst in detail voorspeld is door profeten honderden jaren eerder
- Een goddelijke, perfecte ethiek handhaaft
- Ongekende wijsheid bezit
- Machtiger is dan 'de dood'
Dan geloof ik wel dat Hij zegt wie Hij is. Namelijk: God zelf.
"If it looks like a duck, walks like a duck and quaks like a duck. Then it's probably a duck."
Zou kunnen. Maar ik vind 'feiten' nu eenmaal iets makkelijker schrijven dan "de door de wetenschap vrijwel unaniem aanvaarde stellingen".quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
De 'feiten' kunnen beter stellingen genoemd worden.
De waarheidslading is dat over de meeste van die "feiten" een wetenschappelijke consensus is. Vind ik best dat ik die gegevens voor het gemak "feiten" mag noemen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
Het feiten noemen geeft die stellingen een waarheidslading die nog niet is aangetoond door de TS (of anderen zover ik weet).
Zie de, inmiddels, befaamde quote over hoe ik 'feiten' in dit verband gebruik.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
Overigens als ik zeg dat de 99% van de wetenschappers gelooft dat een 10 kg bal later op de grond valt dan een 100 kg bal maakt dat het nog geen feit. Pas als er concrete gedegen onderzoeken met bewijzen hiervan zijn kun je gaan spreken van feiten.
Hoe, wat, wanneer?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
De bijbel is verder hooguit een aanwijzing dat er mogelijk een figuur als Jezus heeft rondgelopen. Het vormt opzichzelf nog geen bewijs. Mede vanwege de vrij religieuze lading is het niet al te betrouwbaar bewijs. Het is bekend dat partijen zoals de katholieke kerk gesleuteld heeft aan tekst,
De canon? Ja, dus?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
bepaald heeft welke teksten erin komen
Wat dan? De census?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
en dat er historisch aantoonbare fouten in de bijbel staan. Ook in het nieuwe testament.
Alle antieke, al dan niet religieus/mythologische, geschriften over een kam scheren slaat natuurlijk nergens op.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 13:45 schreef cyber_rebel het volgende:
Als je de bijbel op zich zelf als bewijs zou kunnen gebruiken voor het bestaan van Jezus kan je ook iets als de Griekse verwijzingen naar Hercules gebruiken voor het bestaan van een half God met grote krachten die meer dan eens ruzie had met Goden genaamd Hercules.
Jouw definitie van 'feiten' heeft niets met het woord 'feiten' uitstaande. Gebruik het woord dan ook niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:10 schreef koningdavid het volgende:
Dat zie je toch echt verkeerd. Ik blijf bij mijn definitie van de 'feiten' zoals gegeven in de OP.
Triggershot, zou jij de TT willen aanpassen en het woord 'feiten' eruit schrappen? Koningdavid meent namelijk aan newspeak te moeten doen, en het woordenboek opnieuw te definiëren.quote:Hoewel de uitkomsten vaak verschillend waren, zijn er toch een aantal punten waar ze het vrijwel allemaal over eens waren. Dit noem ik voor het gemak even de 'feiten'.*
Jij beroept je voortdurend op 'veel wetenschappers' die iets schijnen te vinden. Maar ik heb al tig keer aangegeven: interesseert me niet. Jij claimt "feiten", welnu, waar zijn die 'feiten' dan? Waaruit blijkt dat jouw 'feiten' feiten zjin? Of zijn jouw 'feiten' toch stiekem niet gewoon meer dan selectief bijeengeraapte meningen?quote:Uhmm... ik moet me "in bochten wringen om te blijven praten over 'de wetenschappers'". Dat idee heb ik niet, leg uit?
Voor iedere claim die je hier maakt. En nee, ik heb geen interesse in wat prof. X of meneer Y van zus-en-zo vindt, ik wil bewijzen zien, citaten, ondersteunende, onafhankelijke bronnen. Kortom, ik wil historisch onderzoek zien zoals dat integer bedreven dient te worden. Geen schaamlap voor jouw, dank je wel speknek, cognitieve dissonantie.quote:Wat voor bron wil je hebben en waarvoor?
[..]
Citaten waarover? Bewijzen waarvoor?
Van horen zeggen. Hij ziet de opstanding als symbolisch toch? Volgens mij had hij ook een keer William Lane Craig gedebateerd.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:30 schreef Monolith het volgende:
Ben je overigens bekend met het werk van John Shelby Spong KD?
Alsof ik het nog niet druk genoeg heb.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik kopieer dit wel even naar het andere topic, zodat mensen daar in de tegenaanval kunnenZie hier
O.a. de wederopstanding inderdaad, maar bijvoorbeeld ook de maagdelijke geboortenis van Jezus.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Van horen zeggen. Hij ziet de opstanding als symbolisch toch? Volgens mij had hij ook een keer William Lane Craig gedebateerd.
De quote van Matteus die je geeft onderschrijft eigenlijk wat ik hieronder aangeef bij de quote van Johannes over goddelijkhied.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik had het over dit soort uitspraken.
Lukas 9:
Onderricht aan de leerlingen
18 Toen Jezus eens aan het bidden was en alleen de leerlingen bij hem waren, stelde hij hun de vraag: ‘Wie zeggen de mensen dat ik ben?’ 19 Ze antwoordden: ‘Johannes de Doper, maar anderen zeggen Elia, en weer anderen beweren dat een van de oude profeten is opgestaan.’ 20 Hij zei tegen hen: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ Petrus antwoordde: ‘De door God gezonden messias.’ 21 Hij beval hun op strenge toon dat tegen niemand te zeggen. 22 Hij zei: ‘De Mensenzoon zal veel moeten lijden en door de oudsten, de hogepriesters en de schriftgeleerden worden verworpen en gedood, maar op de derde dag zal hij uit de dood worden opgewekt.’
23 Tegen allen zei hij: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 24 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 25 Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar zichzelf verliest of schaadt? 26 Wie zich schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in de stralende luister die hemzelf, de Vader en de heilige engelen omgeeft.
Of Matteus 10:
37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
Dan heeft het dus ook geen zin het na te strefen want tot welk niveau kan het wel?quote:[..]
Ik geloof dat de mens ook geneigd is tot alle kwaad. We kunnen niet meer perfect zijn. Perfect altruïsme bestaat mijn inziens ook niet.
Die 2 quotes en de conclusie die eruit getrokken woorden kloppen niet naar mijn mening.quote:[..]
Johannes 10:
22 In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter. 23 Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. 24 Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: 'Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.' 25 Jezus antwoordde: 'Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, 26 maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. 27 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één.'
31 Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, 32 zei Jezus: 'Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?' 33 'Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,' antwoordden ze, 'maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!' 34 Jezus zei: 'Staat er in uw wet niet geschreven: "Ik heb gezegd: 'U bent goden'"? 35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben? 37 Als wat ik doe niet van mijn Vader komt, geloof me dan niet, 38 maar als dat wel het geval is en u gelooft me toch niet, geloof dan tenminste wat ik doe. Dan zult u begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben.' 39 En weer wilden ze hem grijpen, maar hij ontsnapte.
Jezus verwijst hier naar Psalm 82:
1 Een psalm van Asaf.
God staat op in de hemelse raad,
hij spreekt recht in de kring van de goden:
2 ‘Hoe lang nog oordeelt u onrechtvaardig
en kiest u partij voor wie kwaad doen? sela
3 Doe recht aan weerlozen en wezen,
kom op voor verdrukten en zwakken,
4 bevrijd wie weerloos zijn en arm,
red hen uit de greep van wie kwaad wil.
5 U toont geen inzicht, geen begrip,
en doolt in duisternis rond,
de aarde wankelt op haar grondvesten.
6 Ooit heb ik gezegd: “U bent goden,
zonen van de Allerhoogste, allemaal.”
7 Toch zult u sterven als mensen,
ten val komen als aardse vorsten.’
8 Verhef u, God, spreek recht op aarde,
alle volken behoren u toe.
Jezus gebruikt dit vers en zegt als het ware: als God de rechters al goden, hoe terecht is het dan wel niet dat ik Zoon van God genoemd wordt?
De rechters werden 'goden' genoemd omdat ze de plaats van God als het ware 'innamen' omdat ze oordelen over goed en kwaad en leven en dood. Niet omdat ze van goddelijke oorsprong zijn ("toch zult u sterven als mensen...")
Wat voor die rechters gold, gold voor Jezus nog meer.
Het is duidelijk dat Jezus in dit stuk zijn EIGEN goddelijkheid verdedigt ('Ik en de Vader zijn één') en niet wil verkondigen dat iedereen goddelijk is o.i.d.
Voor mij maakten de boodschap meer indruk, de manier van zien van het pad dat neergelegd werd.quote:[..]
Dit topic is bedoeld om de legitimiiteit van Jezus' opstanding aan te tonen. Waarom? Omdat dit zijn boodschap op een ultieme manier bevestigt en versterkt.
Ja maar zonder mensen op die manier te kakken te zetten.quote:[..]
Ik kan mijn sig ter harte nemen en alsnog mensen de waarheid vertellen als het nodig is. Deed Jezus niet precies hetzelfde?
Bijna net zo creatief als de mensen die de bijbel hebben samengesteld.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:55 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja die text komt van een website gemaakt door mensen zoals PapierversnipperaarDaarom behoud ik me ook van de fouten die erin kunnen zitten... Ik zit nu op het werk en heb niet de tijd om voor elk persoon de echt, goede stukken text door te lezen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |