Als je gewekt wordt, kun je opstaan. Dat sluit elkaar niet uit lijkt me.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
2) Is christus nou opgewekt of opgestaan?
"Sommigen van u zullen de dood niet smaken voordat ik terug zal keren", zei Jezus volgens het NT. Dat had blijkbaar weinig met "hemelse tijd" te maken. We kunnen dus concluderen dat Jezus zijn woord in dezen gebroken heeftquote:Op donderdag 27 maart 2008 18:53 schreef Marcel76 het volgende:
Grappig, ik heb het 'Jezus' verhaal altijd al seriieus genomen, alleen laat de terugkomst wel lang op zich wachten. Jezus zei dat de terugkomst 'spoedig' zou zijn. Ruim 2000 jaar na dato is er nu nog niks gebeurd. Dus wat is spoedig? Maargoed misschien is het Hemels tijdsbesef anders als het aardse, wie zal het zeggen? Ben benieuwd, maar hou er ook rekening mee dat ik weinig fascinerends mee ga maken. We zien het vanzelf wel.
Oké heb je ook een vers waar dat in staat. Ik ben nml. in het bezit van de 2004 vertaling, dan kan ik het nazoeken...quote:Op donderdag 27 maart 2008 19:08 schreef Doffy het volgende:
[..]
"Sommigen van u zullen de dood niet smaken voordat ik terug zal keren", zei Jezus volgens het NT. Dat had blijkbaar weinig met "hemelse tijd" te maken. We kunnen dus concluderen dat Jezus zijn woord in dezen gebroken heeft
Nee,dat kan toch helegaar niet joh!quote:[paastopic] Is Jezus echt opgestaan?
Dat ligt eraan hoe je het leest.quote:Op donderdag 27 maart 2008 19:08 schreef Doffy het volgende:
[..]
"Sommigen van u zullen de dood niet smaken voordat ik terug zal keren", zei Jezus volgens het NT. Dat had blijkbaar weinig met "hemelse tijd" te maken. We kunnen dus concluderen dat Jezus zijn woord in dezen gebroken heeft
Komen we weer bij de aloude discussie over metafysisch naturalisme uit. Helemaal omtrent de opstanding is deze discussie al vaak gevoerd. Hier ga je niet uitkomen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Het verschil is natuurlijk dat niet geclaimed wordt dat Jezus een Chinees is, maar dat Jezus is opgestaan uit de dood. A whole different ballgame. Evenzo kan ik de vergelijking wel doortrekken. Stel dat Napoleon een etnisch Franse vader en moeder heeft, maar geboren wordt met een gele huid en spleetogen. Alle eerdaagse historici zijn het erover eens dat het werkelijk een beschikking van god moet zijn geweest en dat god gewenst heeft dat Napoleon een Aziatisch uiterlijk had. Als alle bestaande bronnen dit melden, en we zouden dit vandaag lezen, dan zouden we alsnog denken haha, die moeder heeft stiekem met een Chinees liggen rollenbollen, of heeft in het uiterste geval een hele zeldzame DNA afwijking gehad. Maar de gedachte dat god een Chinees van Napoleon heeft gemaakt doen we af als absurd. Ookal zou het volgens jou de 'logische conclusie' uit de bronnen moeten zijn. Maar bovennatuurlijke conclusies zijn nooit logisch, door het welbekende parsimone principe. Daarom lopen we weg met de eerste de beste 'what-if-theorie'. Omdat deze gezochte theorie altijd nog honderd keer beter is dan jouw alternatief.
Dat valt volgens mij wel mee. Er zijn verschillende theoriën: halfbroer, neef, stiefbroer, maar de meesten (niet-katholieken) zien hem volgens mij gewoon als broer.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:58 schreef speknek het volgende:Dat Jakobus een echte broer van Jezus was, is een minderheidsstandpunt met weinig argumenten voor, en veel tegen.
En daar zit hem dus de crux. Voor de kruisiging van Jezus deden ze dat niet. Dat maakt ze in mijn ogen zeer onvatbaar voor cognitieve dissonantie.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:58 schreef speknek het volgende:
Doordat zij in Jezus geloven en de rest niet.
-1 amateurpsychologie.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 15:58 schreef speknek het volgende:Ik heb het in deze ook alleen gedaan door te zeggen dat jij het schijnbaar ervaart, gezien je te hand en tand je zienswijze denkt te moeten verdedigen op dit forum.
Dat is ook lastig te scheidein in dit soort discussies. Maar als jij mij vraagt naar bepaalde theologische implicaties van iets, dan moet je geen feiten verwachten natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:17 schreef OllieA het volgende:
[..]
Oké, je opent een topic om te discussiëren over de opstanding aan de hand van feiten.
Ik neem de in de OP opgevoerde feiten voor het gemak even voor waar aan, en vraag je wat daar dan uit volgt, en jij komt dan met twee geloofsbelijdenissen:
[..]
[..]
Wat is daar nou de zin van?
Imho is er in jouw manier van discussiëren voortdurend sprake van een verwarring tussen feiten en meningen, tussen logisch argumenteren en het getuigen van je geloof.
Waarom zijn die "feiten" zwakstaand? Waar 'hinkt' de logica?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:17 schreef OllieA het volgende:
Ik begrijp eerlijk gezegd de behoefte niet om je geloof op een dergelijke manier te willen onderbouwen met zwakstaande feiten en hinkende logica.
In essentie blijft het geloven. Ik doe het alleen op een rationele manier.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:17 schreef OllieA het volgende:
Hou het bij geloven, zou ik zeggen.
quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jouw definitie van 'feiten' heeft niets met het woord 'feiten' uitstaande. Gebruik het woord dan ook niet.
[..]
Triggershot, zou jij de TT willen aanpassen en het woord 'feiten' eruit schrappen? Koningdavid meent namelijk aan newspeak te moeten doen, en het woordenboek opnieuw te definiëren.
Hoe vaak moet ik het nog voor je definiëren? Mijn "feiten" zijn onder wetenschappers vrijwel unaniem geaccepteerde gegevens of gebeurtenissen. Ik heb bij elk "feit" argumenten gegeven waarom de desbetreffende punten in mijn ogen aannemelijk zijn.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:25 schreef Doffy het volgende:
Jij beroept je voortdurend op 'veel wetenschappers' die iets schijnen te vinden. Maar ik heb al tig keer aangegeven: interesseert me niet. Jij claimt "feiten", welnu, waar zijn die 'feiten' dan? Waaruit blijkt dat jouw 'feiten' feiten zjin? Of zijn jouw 'feiten' toch stiekem niet gewoon meer dan selectief bijeengeraapte meningen?
En ik vraag je al 10 keer welke claims jij verder onderbouwt wilt zien. Ik heb elk "feit" met argumenten onderbouwd. Als jij ze niet goed genoeg vindt, zul je toch echt moeten laten weten hoezo je dat vindt.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:25 schreef Doffy het volgende:
Voor iedere claim die je hier maakt. En nee, ik heb geen interesse in wat prof. X of meneer Y van zus-en-zo vindt, ik wil bewijzen zien, citaten, ondersteunende, onafhankelijke bronnen.
Dat laatste kan ik zeer goed voorstellen. Het geloven in de maagdelijke geboortenis is puur een geloofskwestie. Daar komt vrij weinig ratio bij kijken.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
O.a. de wederopstanding inderdaad, maar bijvoorbeeld ook de maagdelijke geboortenis van Jezus.
Ik vind dat een zeer nobel streven, maar een beetje naief. Ik geloof niet in de perfectie van de mens, we maken teveel fouten, simpel gezegd.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:48 schreef Sp00k13 het volgende:
Dan heeft het dus ook geen zin het na te strefen want tot welk niveau kan het wel?
Ik denk dat als mensen anders leren kijken het wel kan, daarom streef ik het ook na.
Dat mensen in het OT met 'goden' waarden aangesproken was uiteraard niet letterlijk. De psalmschrijvers waren monotheïsten en geen pantheïsten o.i.d. 'Goden' slaat in dit geval op het oordelen van de goddelijke taken die ze vervulden als richters, oordelen over goed en kwaad.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:48 schreef Sp00k13 het volgende:
Die 2 quotes en de conclusie die eruit getrokken woorden kloppen niet naar mijn mening.
Je geeft zelf vetgedrukt aan:
35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden,
Jezus geeft dus aan mensen
Hoe zegt dit dat alles van goddelijke oorsprong is? Of bedoel je dat God alles geschapen heeft?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:48 schreef Sp00k13 het volgende:
En alles is van goddelijke oorsprong uiteindelijk, kijk maar naar genesis als uitleg in de bijbel.
Mwah... ik zie daarin geen contradictie. Die kerel heb ik al zolang normaal aangespoord om eens fatsoenlijk te reageren. Als dat maar niet gebeurd ga ik het iets scherper zeggen. Niks mis mee. Ik haat hem niet ofzo, als hij een keer langs wilt komen voor een goed gesprek is hij vandaag nog welkom.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:48 schreef Sp00k13 het volgende:
Ja maar zonder mensen op die manier te kakken te zetten.
Dat zijn geen "feiten" in de defenitie zoals ik het hier heb gebruikt. Jouw speculatief gebrabbel wordt niet breed gedragen en is d.m.v. bronnen eenvoudig te weerleggen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weet nog een leuke theorie. Het hele Jezus verhaal is verzonnen en samengesteld. Nou had men het probleem dat er [dus] geen lijk was en geen of een leeg graf. Vervolgens verzon men een hemelvaart om dat te verklaren. Daarna is men die "verklaring" ( de hemelvaart) als bewijs van zijn goddelijkheid gaan zien en gebruikt men nu het lege graf als "bewijs" van zijn hemelvaart (en dus zijn goddelijkheid).
Ik daag iedereen uit om deze "feiten" te falsificeren.
Aan de evolutie-theorie wordt ook getwijfeld, is het daarom in jouw ogen ook minder betrouwbaar?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:51 schreef Locusta het volgende:
[..]
Tja, en zo kunnen we een hele poos heen en weer smijten met theorieën![]()
Mijn punt was meer om aan te tonen dat ook aan de canonieke evangeliën getwijfeld wordt, ook al doe je ze als betrouwbaar overkomen.
Wie hebben daarvoor gezorgd en hoe?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:51 schreef Locusta het volgende:
Ja, uiteraard! En dan zorgen we er voor dat de bijbel er lekker op aan sluit
Eens. Het kan ook niet bewezen worden, hoogstens 'aannemelijk' gemaakt worden.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:51 schreef Locusta het volgende:
Begrijp me niet verkeerd: je draagt goede argumenten aan en weet alles helder en duidelijk uit te leggen en te beargumenteren. Maar toch is dit een geloofskwestie en is de wederopstandig een wonder, die niet (wetenschappelijk) bewezen kan worden, hoe je het ook beredeneerd.
Geloof is niet voor niets een geloof.
quote:Op donderdag 27 maart 2008 21:30 schreef koningdavid het volgende:
In essentie blijft het geloven. Ik doe het alleen op een rationele manier.
Dat Jezus heeft bestaan:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:33 schreef Devion het volgende:
Het hele gebeuren is gebasseerd is dat een Jezus figuur 2000 jaar zou hebben bestaand.(Waar ook totaal geen consensus over is, maar ach gelovigen houden van overdrijven....Daarnaast gaat het om bewijs niet om een consensus)
Wil koningdavid dat eerst bewijzen voordat hij zich verder in een mythe verdiept?
De evangelisten beschrijven Jezus duidelijk als beschikkend over een opgestaan lichaam die praat, loopt en zelfs eet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat zij zagen zal vast vergelijkbaar zijn met wat zij beschreven. De conclusie dat Jezus echt is opgestaan of uberhaupt de bron is van een dergelijk visioen valt daar echter niet uit te trekken.
Klopt. Maar dat iedere apostel en vele anderen, waaronder sceptici, allemaal plotseling leiden aan dezelfde hallucinaties vind ik wat onwaarschijnlijk eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:37 schreef Alicey het volgende:
Zelfs dat laatste zou ik niet al te zeker van zijn. In tongen spreken is bijvoorbeeld ook iets wat in de ene kerkgemeente door iedereen plotseling tegelijk wordt gedaan, terwijl in andere kerkgemeentes het in het geheel niet voorkomt.
Ook dat iemand eenzelfde hallucinatie of visioen ervaart is niet veelzeggend. Psychiatrische klinieken zitten vol met Napoleons en Jezussen.
Welke passage bedoel je? Josephus noemt Jezus twee keer.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:14 schreef Iblis het volgende:
Is er niet enig debat over die passage of ‘who was called Christ’ allicht niet oorspronkelijk is, en eventueel zelfs de naam Jesus niet, maar dat het oorspronkelijk slechts over een broer van een Jacobus ging?
Suske en Wiske is fictie. De bronnen over Jezus zijn bedoeld als niet-fictie.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:11 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die niet geloven dat suske en wiske (hebben) bestaan
En bovendien geen respect hebben voor de heilige maagd Sidonia.
Bijbelse bronnen zeker?quote:Op donderdag 27 maart 2008 21:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zijn geen "feiten" in de defenitie zoals ik het hier heb gebruikt. Jouw speculatief gebrabbel wordt niet breed gedragen en is d.m.v. bronnen eenvoudig te weerleggen.
Heb je dan nooit gehoord over call en put opties die door de banken geschreven wordenquote:Op donderdag 27 maart 2008 22:04 schreef Kerdaben het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als een bank beroven op een legale manier, oftewel fundamenteel onmogelijk.
Uhuh. Maar als deze tombe authentiek was, impliceerde het dat de evangeliën bullshit zijn en ook het verhaal over Jozef van Arimathea vermoedelijk niet klopt. Dat Jezus hoe dan ook arm was, daar is iedereen het wel over eens, en dan zou deze tombe totaal niet bij iemand van zijn stand passen.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Los van de vraag of het waar is: de argumentatie in je citaat klopt niet. Jezus mag dan wel uit een arme, niet-Judese familie gekomen zijn, hij werd volgens jouw geliefde bronnen begraven in het graf van een zeer hooggeplaatste jood.
Hij is uit de dood weer levend geworden. Hoe dat precies gebeurd is weet ik niet. Is ook niet zo relevant denk ik.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
1) Dat is waar. Eigenlijk is Pasen het allerbelangrijkste feest van het christendom, waant daarom is het allemaal begonnen.
2) Is christus nou opgewekt of opgestaan?
Tja, chantage, chantage. Hij spreekt gewoon de waarheid, ook over zichzelf. Als Jezus niet is opgestaan, heb ik voor niks mijn hoge functie weggegooid en mijn familie verlaten, heb ik voor niks zo vaak in de cel gezeten, etc. etc. Ik vind dit geen chantage maar gewoon ware woorden.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:
En Paulus zet zijn toehoorders hier wel lekker voor het blok: wie niet voor mij is is tegen mij. Wie niet beklagenswaardig wil zijn, moet mij geloven.
Persoonlijk zet ik bij dat soort chantage mijn hakken in het zand.
Je begrijpt het niet. Paulus bedoelt te zeggen dat als men gelooft dat de doden niet door zullen leven dan had Jezus ook dood moeten zijn.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:
Bovendien is het een drogredenering: "Als de doden niet worden opgewekt, is ook christus niet opgewekt." Er is verder in de hele geschiedenis geen opgewekte dode bekend, behalve Lazarus, die door jezus zelf zou zijn opgewekt. Dus is christus ook niet opgewekt.
hoe weet jij nou weer de bedoeling van een schrijver. Interviewtjes gelezen? Bij de Pulitzer Prize uitrijkingen geweest van het jaar 55 current era?quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Suske en Wiske is fictie. De bronnen over Jezus zijn bedoeld als niet-fictie.
Alle bronnen omtrent Suske en Wiske komen vanuit een bron. Bronnen over Jezus zijn talrijk, van verschillende tijden en plaatsen van mensen met verschillende geloofsopvattingen.
Het slaat dus nergens op wat je zegt. Maar je zal het zelf vast heel grappig gevonden hebben.
NIet alleen maar dus. Maar dat zal je wel nooit begrijpen papierversnipperaar. Je blijft maar je oude, en door mij al talloze keren weerlegde, stokpaardjes berijden. Voelt dat prettig?quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bijbelse bronnen zeker?
Ik ga hier in dit topic niet eens meer op in. Als je serieus gelooft dat Jezus nooit bestaan heeft ben je waarschijnlijk al zover heen dat verdere discussie geen zin meer heeft.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
hoe weet jij nou weer de bedoeling van een schrijver. Interviewtjes gelezen? Bij de Pulitzer Prize uitrijkingen geweest van het jaar 55 current era?
90% van de boeken die je aankaart zijn overduidelijk allegorische literatuur. De rest bevat vooral referenties naar jezus "zoals het verhaal ging" 200 jaar na z'n zogenaamde leven.
Verhalen, zelfs het zogenaamde "greatest story ever told" leiden nou eemaal hun eigen leven en zullen altijd door schrijvers aangehaald worden. Genoeg schrijvers die passages uit Homerus hebben gebruikt in hun werk als ondersteuning of als referentie. Houd niet in dat de personages uit dat boek allemaal even echt waren.
Je weerlegt helemaal niets. Je "bewijst" je religie met je eigen religie.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
[..]
NIet alleen maar dus. Maar dat zal je wel nooit begrijpen papierversnipperaar. Je blijft maar je oude, en door mij al talloze keren weerlegde, stokpaardjes berijden. Voelt dat prettig?
Je probeert altijd zo heerlijk krampachtig in elke discussie hier op WFL er door heen te drukken dat jezus echt heeft bestaan en "kijkt u eens naar de bewijzen". Om vervolgens met een stapel fictie aan te komen.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ga hier in dit topic niet eens meer op in. Als je serieus gelooft dat Jezus nooit bestaan heeft ben je waarschijnlijk al zover heen dat verdere discussie geen zin meer heeft.
Toedeloe.
Eigenlijk wel jaquote:Op donderdag 27 maart 2008 21:59 schreef koningdavid het volgende:
Aan de evolutie-theorie wordt ook getwijfeld, is het daarom in jouw ogen ook minder betrouwbaar?
Dan redeneren we langs elkaar heenquote:Mijn punt was om te beargumenten dat de canonieke geschriften veel betrouwbaarder zijn dan de gnostische evangeliën. De argumenten daarvoor ten faveure van de canonieke evangeliën zijn talkrijk.
De gnostische evangeliën als gelijkwaardig stellen qua betrouwbaarheid kan je alleen doen als je niks geeft om de historische betrouwbaarheid van documenten.
Er is een opvatting dat, zoals ik al in een van mijn eerdere posts zei, de betrokkenen van (uit mijn hoofd) het concilie van Nicea de 4 evangeliën hebben gekozen als het NT om een bepaalde reden. Buiten het feit of het al dan niet zo is, vind ik het best aannemelijk. De kerk zou er immers alles voor over hebben om zoveel mogelijk "zieltjes te winnen" en mensen aan zich te binden.quote:Wie hebben daarvoor gezorgd en hoe?
Was het niet Descartes die zei: "Twijfel aan alles"?quote:Eens. Het kan ook niet bewezen worden, hoogstens 'aannemelijk' gemaakt worden.
Over het bestaan van Jezus (of in ieder geval een "Jezus figuur") zijn wel degelijk concrete historische bewijzen. Niet alleen van vele jaren erna, maar ook geschriften van personen die uit die tijd kwamen. Er zijn bijvoorbeeld verwijzingen gevonden in Romeinse geschriften.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:24 schreef SpecialK het volgende:
hoe weet jij nou weer de bedoeling van een schrijver. Interviewtjes gelezen? Bij de Pulitzer Prize uitrijkingen geweest van het jaar 55 current era?
90% van de boeken die je aankaart zijn overduidelijk allegorische literatuur. De rest bevat vooral referenties naar jezus "zoals het verhaal ging" 200 jaar na z'n zogenaamde leven.
Verhalen, zelfs het zogenaamde "greatest story ever told" leiden nou eemaal hun eigen leven en zullen altijd door schrijvers aangehaald worden. Genoeg schrijvers die passages uit Homerus hebben gebruikt in hun werk als ondersteuning of als referentie. Houd niet in dat de personages uit dat boek allemaal even echt waren.
We kunnen het historisch bestaan van een persoon die zich Jezus noemde best als axioma aannemen. Tegenbewijs is er immers niet. Bewijs vóór is er echter ook niet, tenzij je de beweringen serieus wilt nemen van mensen voor wie het van belang was te geloven dat het wel zo was - mensen die hun familie ervoor weggegooid hebben, bijvoorbeeld. Die sluiten liever hun ogen voor zelfs maar het erkennen van de mogelijkheid van fictie.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ga hier in dit topic niet eens meer op in. Als je serieus gelooft dat Jezus nooit bestaan heeft ben je waarschijnlijk al zover heen dat verdere discussie geen zin meer heeft.
Toedeloe.
Ik vind dit nog steeds de essentie. De axioma's stelde koningdavid in de OP (en het zijn inderdaad axioma's, geen feiten). Bij hem leidt de logische conclusie dan tot een bovennatuurlijk verschijnsel, maar dit kan (praktisch) nooit de logische conclusie zijn. Hij zegt dat de discussie al vaker gevoerd is en dat je daar lang en kort over kunt praten; misschien is het daar wel eens tijd voor. Ik heb het gevoel dat z'n epistemologie aan alle kanten rammelt, zeker 400 jaar achterhaald is.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
Nog geheel los van enige supernatuurlijke claim, die helemaal -bij definitie- ongeloofwaardig is.
komt u maar met de bronnen. Koningdavid komt totnutoe niet met de bronnen die jij benoemt. Hij ratelt vooral bronnen op van het jaar 200 current era en komt dan met een verhaaltje dat alexander de groote ook zo'n slechte en late documentatie trail had en we wel in zijn historiciteit geloven.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:38 schreef Locusta het volgende:
[..]
Over het bestaan van Jezus (of in ieder geval een "Jezus figuur") zijn wel degelijk concrete historische bewijzen. Niet alleen van vele jaren erna, maar ook geschriften van personen die uit die tijd kwamen. Er zijn bijvoorbeeld verwijzingen gevonden in Romeinse geschriften.
Dus de "historische" Jezus heeft wel bestaan, maar of de "goddelijke" Jezus ook bestaan heeft en is opgestaan uit zijn graf, is de vraag
ALLE bronnen zijn van voor 200 n.c. prutser.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
komt u maar met de bronnen. Koningdavid komt totnutoe niet met de bronnen die jij benoemt. Hij ratelt vooral bronnen op van het jaar 200 current era
Dat hoeft ook helemaal niet. Er is een overdaad aan bronnen van voor 200 n.c.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:13 schreef SpecialK het volgende:
Sorry maar mensen die 200 jaar na zijn geboorte gaan schrijven over eene jezus zie ik niet als relevante bronnen.
Huh, dat klopt ook van geen kant. Je noemt Paulus een niet-bijbelse bron? En Paulus plaatst Jezus in eem mythische wereld? Wat een onzin weer. Paulus beschrijft Jezus duidelijk als een historisch figuur.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:13 schreef SpecialK het volgende:
Het komt er op neer dat de eerste echte niet-bijbelse bronnen over jezus ongeveer 40 jaar na z'n dood verschijnen afgezien van het nogal omstreden document van paulus die jezus overigens in een mythische wereld plaatst in z'n verhalen.
Nee hoor. Ik bewijs iets met bronnen waarvan veel toevallig in een religieus boek gebundeld zijn en waarvan enkelen bronnen niks met mijn religie van doen hebben.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je weerlegt helemaal niets. Je "bewijst" je religie met je eigen religie.
Ach man niet per se deze discussie. We hebben het eerder gehad over een paar van je telescopisch verwijderde bronnen die ik maar moest accepteren. Nu niet liegen en roepen dat je dat nooit gedaan hebt. Als die bron er niet bij zit heb je 'em er dus uitgehaalt. Waarschijnlijk omdat je zelf ook wel zag dat je je er extra belachelijk mee maakte.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
ALLE bronnen zijn van voor 200 n.c. prutser.![]()
maar slechts een enkele bron van vlak na z'n zogenaamde dood en geen bronnen van tijdens z'n leven. Bijzondere man die jezus dat niemand de moeite nam om tijdens z'n vele publieke speeches even wat aantekeningen te maken.quote:[..]
Dat hoeft ook helemaal niet. Er zijn een overdaad aan bronnen van voor 200 n.c.
Eh nee?quote:[..]
Huh, dat klopt ook van geen kant. Je noemt Paulus een niet-bijbelse bron?
het is maar hoe je het leest blijkbaar.quote:En Paulus plaatst Jezus in eem mythische wereld? Wat een onzin weer. Paulus beschrijft Jezus duidelijk als een historisch figuur.
quote:Begin je een discussie over de opstanding, gaan mensen weer twijfelen over Jezus' bestaan. Ho-pe-loos.
[..]
Dat is ook lastig te scheidein in dit soort discussies. Maar als jij mij vraagt naar bepaalde theologische implicaties van iets, dan moet je geen feiten verwachten natuurlijk.
[..]
Waarom zijn die "feiten" zwakstaand? Waar 'hinkt' de logica?
[..]
quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vind dit nog steeds de essentie. De axioma's stelde koningdavid in de OP (en het zijn inderdaad axioma's, geen feiten). Bij hem leidt de logische conclusie dan tot een bovennatuurlijk verschijnsel, maar dit kan (praktisch) nooit de logische conclusie zijn. Hij zegt dat de discussie al vaker gevoerd is en dat je daar lang en kort over kunt praten; misschien is het daar wel eens tijd voor. Ik heb het gevoel dat z'n epistemologie aan alle kanten rammelt, zeker 400 jaar achterhaald is.
In essentie blijft het geloven. Ik doe het alleen op een rationele manier.
Dus.quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:04 schreef Kerdaben het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als een bank beroven op een legale manier, oftewel fundamenteel onmogelijk.
Amateurpsychologie van de koude grond. Als de gegevens omtrent Jezus' opstanding niet zo betrouwbaar waren, had het christendom nooit in zijn huidige vorm bestaan, daar ben ik van overtuigd.quote:Op woensdag 26 maart 2008 23:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dit is echt grote kul!
Het feit dat zoveel mensen hebben geloofd dat jezus is opgestaan, heeft er alleen mee te maken dat de pastioor en de kapelaan en de domine en de voorganger en de buurman en de burgemeester etc. dat vertelden en er geen tegenbericht kwam.
IEDEREEN geloofde dat, dus iedereen geloofde dat.
Soms op straffe van vermoord worden.
De betrouwbaarheid van de verhalen had daar niks mee van doen. Sterker nog: als ze onlogisch leken, was dat een extra argument om te geloven, want Gods ondoorgrondelijke wegen.
Zit een kern van waarheid in. Ik kan honderuit praten over de leer van Jezus, maar ik ben nu eenmaal een nuchter en rationeel ingesteld persoon. Altijd al geweest. Dit heeft mij, vooral in het verleden, vaak in conflict gebracht met het geloof. Nu is er niet meer sprake van dit conflict en heeft geloof en ratio zich bij mij verenigd.quote:Op donderdag 27 maart 2008 00:15 schreef Kees22 het volgende:
Ben het wel met je eens, maar kibbelen is leuk.
En KoningDavid praat ook nergens over de leer van Jezus of Christus, maar over de bewijsbaarheid van Jezus of Chirstus.
Hij is een boekhouder, geen ondernemer; een ingenieur, geen boer.
We kunnen niet meer een wetenschappelijke consensus bereiken over gebeurtenissen van 2000 jaar geleden? Merkwaardig...quote:Op donderdag 27 maart 2008 00:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja vast wel. Onderzoek van 1975 tot 2005 over iets wat 2000 jaar geleden gebeurd is? Hoezo "feiten"?
Aha, logisch dat je dit erbij betrekt dan.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ach man niet per se deze discussie.
Een bron over het bestaan van Jezus dat telescopisch verwijderd is van zijn leven om te bewijzen dat hij heeft bestaan?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
We hebben het eerder gehad over een paar van je telescopisch verwijderde bronnen die ik maar moest accepteren. Nu niet liegen en roepen dat je dat nooit gedaan hebt. Als die bron er niet bij zit heb je 'em er dus uitgehaalt. Waarschijnlijk omdat je zelf ook wel zag dat je je er extra belachelijk mee maakte.
quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
maar slechts een enkele bron van vlak na z'n zogenaamde dood en geen bronnen van tijdens z'n leven.
We hebben de beschikking over tientallen geschriften een aantal decennia verwijderd van zijn dood. Daar kunnen de meeste historische figuren een puntje aan zuigen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
Bijzondere man die jezus dat niemand de moeite nam om tijdens z'n vele publieke speeches even wat aantekeningen te maken.
Dan moet je beter formuleren, ik lees toch echt dit:quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
Eh nee?
Valt best mee hoor. Geloven dat Paulus Jezus als mythische figuur zag doet bijna niemand die serieus te nemen valt. Maar goed jij, Doffy en Papierversnipperaar hebben schijt aan de wetenschap, zelfs aan wetenschappelijke consensussen, als het jullie uitkomt blijkbaar.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
het is maar hoe je het leest blijkbaar.
Niet nodig hoor. Ik heb eerder medelijden met jullie.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef SpecialK het volgende:
kut voor je man. Ik heb medelijde met je.
"Feitelijke onjuistheden".... interessant. Over welke "feitelijke onjuistheden" heb je het hier?quote:Op donderdag 27 maart 2008 01:19 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Mee eens. Toch even een tvp vanwege hoge interesse om het topic helemaal te lezen (nu pas driekwart gedaan)
Altijd interessant om te lezen hoe christenen hun eigen interpretaties geven aan allerlei feitelijke onjuistheden omtrent de verrijzenis van Jezus om van alles te rechtvaardigen.
Pluspunten voor jou.quote:Op donderdag 27 maart 2008 01:19 schreef ElizabethR het volgende:
Dat die Jezus bestaan heeft is een onvoldongen feit!
Ik merk het.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:33 schreef Locusta het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja![]()
Ik durf pas echt ergens van uit te gaan als iets onomstotelijk bewezen is, ben eigenlijk veel te sceptisch![]()
Dit klopt zonder meer. Het concilie heeft de vier evangeliën niet gekozen om een, maar om talloze redenen (datering, betrouwbaarheid, auteurschap, overlevering, etc.)quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:33 schreef Locusta het volgende:
Er is een opvatting dat, zoals ik al in een van mijn eerdere posts zei, de betrokkenen van (uit mijn hoofd) het concilie van Nicea de 4 evangeliën hebben gekozen als het NT om een bepaalde reden.
Zonder meer waar. Alleen Descartes ging daarin weer iets te ver als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:33 schreef Locusta het volgende:
Was het niet Descartes die zei: "Twijfel aan alles"?Het is niet verkeerd om over dingen na te denken, onderzoeken en te bediscussiëren.
We hebben nog andere bronnen dan deze, maar goed. Je moet toch wel erkennen dat zelfs de religieuze christelijke geschriften van, voor historische begrippen, redelijk kort na dato op zijn minst suggereren dat Jezus echt bestaan heeft.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
[..]
We kunnen het historisch bestaan van een persoon die zich Jezus noemde best als axioma aannemen. Tegenbewijs is er immers niet. Bewijs vóór is er echter ook niet, tenzij je de beweringen serieus wilt nemen van mensen voor wie het van belang was te geloven dat het wel zo was - mensen die hun familie ervoor weggegooid hebben, bijvoorbeeld. Die sluiten liever hun ogen voor zelfs maar het erkennen van de mogelijkheid van fictie.
Dat is allemaal mogelijk. De vraag is dus welk van die eigenschappen geloofwaardig zijn. Wat kunnen we weten over de historische Jezus? Wat was hij wel, wat was hij niet? Wat heeft hij wel gedaan, wat heeft hij niet gedaan?quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
Maar zelfs als we dit doen, dan volgt daar verder niets uit. Tenzij we nóg een axioma willen aannemen dat hij ambachtsman was; en nog een axioma dat hij beweerde de zoon van god te zijn; en nóg een dat hij leerlingen had, etc. etc. etc. Want voor hetzelfde geld zijn al die zogenaamde eigenschappen later aan hem toegedicht door mensen met gevoel voor creativiteit, met een gevoel voor andere populaire religies, met temporaalkwabepilepsie (), met de behoefte historische gebeurtenissen van één of andere religieuze context te voorzien - om toch maar vooral niet te hoeven twijfelen aan datgene wat je altijd als social pressure is opgedrongen.
Waarom is het op niks gebaseerd? Zeg je dat over meer historische figuren/gebeurtenissen? Of allen als er religie in het geding is?quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
Natuurlijk, voor een gelovige lijken dat geen axioma's: voor een niet-gelovige, of een anders-gelovige, zijn het stuk voor stuk op niets gebaseerde inferenties.
Het is, nogmaals, mijn doel niet een supernatuurlijke claim te bewijzen. Dat zal nooit mogelijk zijn. Iets metafysisch bewijzen is m.i. een contradictie.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
Nog geheel los van enige supernatuurlijke claim, die helemaal -bij definitie- ongeloofwaardig is. Maar voordat een supernatuurlijke claim bewezen kan worden, zullen eerst alle natuurlijke claims afdoende onderbouwd moeten worden - en dan nog!
Vind ik niet, maar dat had je ook wel verwacht.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
Maar daarvoor zijn er te weinig bronnen waarvan iets met enige mate van zekerheid te zeggen is.
Dat laatste vraag ik mij ook af. Ik zie mijzelf alleen niet in bochten wringen. Ik sta nog 100% achter mijn OP en alles wat ik in dit topic gezegd heb.quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:43 schreef Doffy het volgende:
Ondanks al het slangenmensbochtenwerk van koningdavid. Van wie ik me vooral, en nog steeds, afvraag voor wie hij de moeite doet.
Die eerste quote behandelt mijn vraag niet, althans zeker niet het 'feiten-gedeelte' en de tweede quote zou je nog even moeten uitleggen.quote:
Dat is zo maar mensen kunne ook leren van fouten.quote:Op donderdag 27 maart 2008 21:53 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind dat een zeer nobel streven, maar een beetje naief. Ik geloof niet in de perfectie van de mens, we maken teveel fouten, simpel gezegd.
Zie genesis de mens heeft de adem van god in zich.quote:[..]
Dat mensen in het OT met 'goden' waarden aangesproken was uiteraard niet letterlijk. De psalmschrijvers waren monotheïsten en geen pantheïsten o.i.d. 'Goden' slaat in dit geval op het oordelen van de goddelijke taken die ze vervulden als richters, oordelen over goed en kwaad.
Hoe zegt dit dat alles van goddelijke oorsprong is? Of bedoel je dat God alles geschapen heeft?
Ja die geschiedenis ken ik natuurlijk nietquote:[..]
Mwah... ik zie daarin geen contradictie. Die kerel heb ik al zolang normaal aangespoord om eens fatsoenlijk te reageren. Als dat maar niet gebeurd ga ik het iets scherper zeggen. Niks mis mee. Ik haat hem niet ofzo, als hij een keer langs wilt komen voor een goed gesprek is hij vandaag nog welkom.
Nee hoor, dat viel wel mee.quote:Op donderdag 27 maart 2008 08:41 schreef koningdavid het volgende:
Kees in een spambui zie ik.![]()
Jammer, dat je de helft van mijn posts verkeerd begrepen heb, maar goed.
Ik ga nu naar school, ik hoop vanmiddag/vanavond te reageren.
Rustig aan!
Dat maakt wel degelijk verschil!quote:Op donderdag 27 maart 2008 09:35 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als je gewekt wordt, kun je opstaan. Dat sluit elkaar niet uit lijkt me.
Tja, hier raken we aan de axioma's. Daar valt amper over te twisten en al helemaal niks over te bewijzen.quote:Op donderdag 27 maart 2008 21:24 schreef koningdavid het volgende:
Ik hou een 'open mind' wat betreft het metafysische omdat ik het niet onmogelijk acht, sterker, ik geloof er heilig in dat er meer is dan materie.
Veel bovennatuurlijke verhalen wijs ik af, sommigen ook niet. Als het gaat om Jezus en zijn opstanding, vind ik de gegevens zeer in het voordeel spreken van de opstanding als historische gebeurtenis.
En nogmaals: een redelijke andere verklaring heb ik nog nooit gehoord.
[...]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |