Ik fiets nu ook al over mooie weggetjes, langs drukke wegen en volle industrieterreinen. Gelukkig ook nog wat groen, maar niet veel.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:36 schreef henkway het volgende:
[..]
Nederland is niet vol, een groot deel van het land wordt gebruikt voor gesubsidieerde koeien die in 2011 die subsidie kwijtraken en in 2015 is er sprake van onbeperkte productie binnen de EU in landen met goedkope grond en goedkope arbeidskrachten op 400 km naar rechts.
Ook in de Flevopolder is een overschot aan land door de halvering van de subsidie op suikerbieten en de verdwijning van de fruitteelt uit dit gebied.
Dus Nederland moet Nu gaan nadenken over een juiste landschappelijke heroriëntatie van dit gebied zodat jij zonder te vragen door mooie weggetjes kunt gaan fietsen.
Waarbij plaats is voor water, landelijke bouw en bossen
Koeien staan tegenwoordig met 499 collega's op stal 24/365 , niet op de vierkante meter weiland dat kan niet uit in Nederland.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik betwijfel het, want er zijn maar weinig landen in de wereld die zo'n hoge productie per vierkante meter halen als Nederland.
Je hebt helemaal gelijk dat de afstand tussen wonen en werken voor heel veel mensen verkeerd is.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:39 schreef RonaldV het volgende:
-knip-
Maar dan nog vind ik dat uitbreidingen niet in de breedte maar in de hoogte moeten. En dat dat een mentaliteitsverandering nodig heeft, dat snap ik ook wel. Maar dat is niet echt een hindernis. Verandering van mentaliteit gebeurt doorlopend: 50-60 jaar geleden moest men er niet aan denken om 40-50km (enkele reis) te moeten reizen naar zijn werk. Toen kwamen de slaapsteden op, en men reisde vrolijk elke dag op en neer. 20 jaar geleden begonnen de eerste mensen heen en weer te reizen vanaf de andere kant van het land, je bent er zelf een goed voorbeeld van. En tegenwoordig is het al niet eens meer abnormaal om anderhalf uur te doen over diezelfde 40-50km. 50-60 jaar geleden woonde je op fietsafstand van je werk, en dat was al ver. 50-60 jaar geleden werkte de man, en zorgde de vrouw voor de kinderen en het huishouden. 50-60 jaar geleden stonden bedrijven in woonwijken, en kon je tussen de middag thuis lunchen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we in dit land niet in hoogbouw kunnen of willen wonen. Vroeger of later passen we ons wel aan. Al moet je dan wel met een aantrekkelijker plan komen dan de Bijlmermeer.
-knip-
kijk morgen naar pauw en wittemanquote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:01 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zou het zin hebben om al die topics van ons eens door te sturen naar de Tweede Kamer?
(natuurlijk copyrighted by Fok!)
Maar (veel) grond uitgeven kan binnen enkele jaren worden gerealiseerd (mits de politieke wil er is). Het aantal inwoners is zo goed als niet te beïnvloeden.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:39 schreef RonaldV het volgende:
De huizenprijs en de schaarste (al dan niet werkelijk) zijn ook door de huidige situatie gegeven.
100 m2 per kavel is bizar klein en kun je onmogelijk "villa" noemen... Natuurlijk kun je Nederland niet volbouwen met alleen maar woningen in het dure segment. Maar je kan wel veel meer grondgebonden woningen bouwen voor de kleinere beurs. Juist door veel goede woningen in de verkoop aan te bieden zal uiteindelijk de prijs van rotwoningen flink onder druk komen en over de gehele linie de prijs dalen.quote:Het dalen van de prijzen, en het volbouwen van Nederland met villaparken van >100M2 per kavel zijn ook irreële ideeën.
Je zou voor de grap eens wat kleinere dorpen in moeten gaan en de inbreidingslocaties bekijken. Ik vraag me af of je dan nog steeds dezelfde mening hebt.quote:Maar dan nog vind ik dat uitbreidingen niet in de breedte maar in de hoogte moeten.
Dat we het niet willen is zonder meer duidelijk. Onderzoeken wijzen dat uit.quote:Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we in dit land niet in hoogbouw kunnen of willen wonen.
Als dat een aanpassing is in de zin van: "het alternatief is op straat slapen", dan vind ik dat ongelukkig.quote:Vroeger of later passen we ons wel aan.
Dat klopt. Maar dat klopt vooral ook omdat men het verlies niet wil nemen om te verhuizen naar een appartement. Iemand die echter woningen ziet die veel aantrekkelijker zijn dan zijn woning, is op termijn wel bereid om te verkassen.quote:Eerder in dit topic postte iemand al dat de prijzen niet zullen dalen, maar dat de huidige bewoners liever blijven zitten dan hun verlies te nemen. Daardoor blijft de schaarste, en dus de hoge huizenprijs.
Het "vol" zijn betreft vooral het vol zijn van de grond met bestemming wonen. Als je meer grond bestemming wonen geeft, komt er lucht...quote:want het wordt alleen maar voller, en dus wordt de ruimte schaarser en dus duurder.
Ik pak allemaal perceeltjes die langs de weg liggen. Net als in België. Lintbebouwing.quote:Op woensdag 26 maart 2008 08:59 schreef Wombcat het volgende:
Hou je rekening met de benodigde infrastructuur?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Door de verheerlijking van de koeienstrontindustrie wonen mensen die in Amsterdam zuid of Den Haag werken in de Vinex Amersfoort.
Dat dus, ik snap niet dat mensen daarop zitten te wachten, alleen maar omdat ze dan zelf een huis kunnen kopen en niet stilstaan bij de verdere (veel ingrijpendere) gevolgen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 17:39 schreef Martijn_77 het volgende:
Als die bubbel barst dan zal de huizen markt helemaal opslot schieten en zal er niemand meer willen verhuizen. Daarnaast zal de economie dan ook door een heel diep dal gaan.
Er is idd maar 1 persoon die dit soort topics kan makenquote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:57 schreef gronk het volgende:
[..]
Oi, pberends-topic. Conclusie staat al vast, alleen nog even de feiten erbij zoeken.
Landbouw bestaat uit meer dan gras en koeien.quote:Op woensdag 26 maart 2008 00:12 schreef henkway het volgende:
[..]
Koeien staan tegenwoordig met 499 collega's op stal 24/365 , niet op de vierkante meter weiland dat kan niet uit in Nederland.
Daardoor is de kostprijs 30 cent per liter, in omringende landen 25 cent in het weiland.
Zeg, ongeletterde. Dit stukje heb ik een paar dagen geleden al beantwoord. Zoek maar even terug. Los daarvan: Iedereen een huis met een tuin is een heel oud PvdA-standpunt.quote:SP huilies zoals jij
Het kan wel. Als je kilometers lopen, wachten op je aansluiting in weer en wind, en dubbele reistijden geen probleem vindt. Alleen binnen de grote steden is OV een redelijk alternatief. Daarbuiten zijn de resitijden vaak op het belachelijke af, nog los van het feit dat ik met de auto praktisch van deur tot deur rijd, wat met het OV vrijwel noit het geval is.quote:Op woensdag 26 maart 2008 00:21 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar, je kan toch ook met het openbaar vervoer gaan?
Op een afstand van ca. 30km is de auto goedkoper en, afgezien van de files, nog betrouwbaarder ook.
Eens, met de kanttekening dat Nederland een van de beste en fijnmazigste OV structuren ter wereld heeft. De treinen rijden zelfs redelijk op tijd (alleen zijn aansluitingen zo krap gepland dat een vertraging van 3 minuten al funest zijn voor je reistijden).quote:Files is trouwens ook zo'n leuk punt, deze vallen ook onder bouwen. Gezien de explosie aan files lijkt het mij dat de overheid niet alleen woningbouw compleet heeft verwaarloosd, maar ook de infrastructuur (want bijv. ook de spoorlijnen stellen voor een land als Nederland eigenlijk geen fock voor i.v.m. het buitenland).
Eens. Balkenende is een manager. Als in "We'll manage...". HIj past op de winkel, hij is geen leider. Zijn mede kabinetsleden ook niet trouwens.quote:<knip>
Ow wacht, zei ik Balkenende? Vergeet die visie en daadkracht dan maar
Nee, een alternatief in de zin van "je betaalt voor het gebruik van vierkante meters bouwgrond." Als je op 500M2 (ik pak even een getal, pin me niet op het beleefde gebrek aan oppervlakte) een woning met tuin neerzet ben je relatief duurder uit dan wanneer je op diezelfde oppervlakte apparatementen bouwt.quote:Op woensdag 26 maart 2008 08:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als dat een aanpassing is in de zin van: "het alternatief is op straat slapen", dan vind ik dat ongelukkig.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor appartementen. Hoogwaardige luxe appartementen zijn aantrekkelijker dan een arbeiderswoninkje met tuintje uit 1950. Het is maar net waar je je compromis legt.quote:Dat klopt. Maar dat klopt vooral ook omdat men het verlies niet wil nemen om te verhuizen naar een appartement. Iemand die echter woningen ziet die veel aantrekkelijker zijn dan zijn woning, is op termijn wel bereid om te verkassen.
Meer ruimte, door bijvoorbeeld de Markerwaard (laatste "geknepen" versie) in te polderen? Mijn zegen heb je. En de rest: goed plan. Maar alleen de huizenprijs omlaag:quote:Het "vol" zijn betreft vooral het vol zijn van de grond met bestemming wonen. Als je meer grond bestemming wonen geeft, komt er lucht...
Vandaar dus mijn (deel-)oplossing: maak meer ruimte. Tweede (deel-)oplossing is dat er wat idiote normen moeten verdwijnen zodat er ook goedkoper kan worden gebouwd. Als daarbij ook fiscaal wat maatregelen komen (geen overdrachtsbelasting meer, HRA afbouwen, huurtoeslag aanpakken, enz. enz.). En nog wat andere zaken die ik nu zonder meer even vergeet, dan komt het op de lange termijn best goed.
Dat hangt van de persoon af, dat zullen velen niet met je eens zijn.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Maar dat geldt natuurlijk ook voor appartementen. Hoogwaardige luxe appartementen zijn aantrekkelijker dan een arbeiderswoninkje met tuintje uit 1950. Het is maar net waar je je compromis legt.
[..]
De bouwkosten van een blok met apparatementen is relatief hoog, vanwege constructienormen en dergquote:Nee, een alternatief in de zin van "je betaalt voor het gebruik van vierkante meters bouwgrond." Als je op 500M2 een woning met tuin neerzet ben je relatief duurder uit dan wanneer je op diezelfde oppervlakte apparatementen bouwt.
Dat is een open deur. Maar door grond goedkoper te maken zal het verschil afnemen...quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:10 schreef RonaldV het volgende:
Als je op 500M2 (ik pak even een getal, pin me niet op het beleefde gebrek aan oppervlakte) een woning met tuin neerzet ben je relatief duurder uit dan wanneer je op diezelfde oppervlakte apparatementen bouwt.
Voor veel mensen niet. Ik heb liever een rijtjeswoning met tuin dan een penthouse. Gelukkig heb ik meer keuze. Overigens hebben we een appartement, maar die gebruiken we alleen af en toe. En voor af en toe (lees: als we in de buurt zijn en niet terug willen rijden) is dat acceptabel. Dan is het ook eigenlijk alleen maar tukken. Dan hebben we ook geen donder aan een tuin.quote:Hoogwaardige luxe appartementen zijn aantrekkelijker dan een arbeiderswoninkje met tuintje uit 1950.
Meer ruimte door bestemmingswijziging.quote:Meer ruimte, door bijvoorbeeld de Markerwaard (laatste "geknepen" versie) in te polderen?
Voor de goede orde: ik zie het ook in de praktijk niet gebeuren. Maar dan vooral omdat de politieke wil om de woningmarkt in Nederland op alle punten aan te pakken totaal afwezig is.quote:Maar alleen de huizenprijs omlaag:echt niet.
Ook suikerbieten hebben geen toekomst in Nederlandquote:Op woensdag 26 maart 2008 10:50 schreef RonaldV het volgende:
[..]
[quote]Landbouw bestaat uit meer dan gras en koeien.
De voorkeur geven boven gesubsidieerde onrendabele landbouw boven zeer rendabele gronduitgifte is puur dom (recht of links maakt niet uit, maar erg dom)quote:Zeg, ongeletterde. Dit stukje heb ik een paar dagen geleden al beantwoord. Zoek maar even terug. Los daarvan: Iedereen een huis met een tuin is een heel oud PvdA-standpunt.Landbouw is vooral een rechts standpunt.
Ben het met je eens: we moeten meer in de hoogte bouwen. En dan appartementen met mooie balkons. Slopen van appartementen uit jaren 50-70 is niet altijd nodig, vooral die uit de jaren 50 zijn zeer solide gebouwd. Meer groen in de stadswijken en vooral: rust en stilte. Ik woon in Breda en dat is de laatste 10 jaar tot een kermisterrein uitgegroeid. Lekker rustig op een lommerrijk terrasje in de binnenstad met je vrienden bijkletsen is onmogelijk gemaakt, want er is altijd wel de een of andere activiteit.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 23:39 schreef RonaldV het volgende:
Maar dan nog vind ik dat uitbreidingen niet in de breedte maar in de hoogte moeten. En dat dat een mentaliteitsverandering nodig heeft, dat snap ik ook wel. Maar dat is niet echt een hindernis. Verandering van mentaliteit gebeurt doorlopend: 50-60 jaar geleden moest men er niet aan denken om 40-50km (enkele reis) te moeten reizen naar zijn werk. Toen kwamen de slaapsteden op, en men reisde vrolijk elke dag op en neer. 20 jaar geleden begonnen de eerste mensen heen en weer te reizen vanaf de andere kant van het land, je bent er zelf een goed voorbeeld van. En tegenwoordig is het al niet eens meer abnormaal om anderhalf uur te doen over diezelfde 40-50km. 50-60 jaar geleden woonde je op fietsafstand van je werk, en dat was al ver. 50-60 jaar geleden werkte de man, en zorgde de vrouw voor de kinderen en het huishouden. 50-60 jaar geleden stonden bedrijven in woonwijken, en kon je tussen de middag thuis lunchen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we in dit land niet in hoogbouw kunnen of willen wonen. Vroeger of later passen we ons wel aan. Al moet je dan wel met een aantrekkelijker plan komen dan de Bijlmermeer.
Blijft over: de hoogte van de huizenprijs. Eerder in dit topic postte iemand al dat de prijzen niet zullen dalen, maar dat de huidige bewoners liever blijven zitten dan hun verlies te nemen. Daardoor blijft de schaarste, en dus de hoge huizenprijs. En dat zal echt niet veranderen, want het wordt alleen maar voller, en dus wordt de ruimte schaarser en dus duurder. Net zolang tot de huizenprijs weer in evenwicht is met de prijs van schaarse ruimte, en daarna stijgt alles weer vorlijk verder.
En daarmee zijn we weer on topic.
Je moet wel stekeblind zijn om te ontkennen dat de Nederlandse woningmarkt niet deugt. Maar als ik dit soort verhalen lees begin ik wel te begrijpen waarom de markt niet deugt. JIj bent dus van mening dat jonge mensen genoegen moeten nemen met een hele eenvoudige woning voor heel veel geld? Weet wel dat voor de prijs van een gemiddelde Nederlandse tussenwoning je in Duitsland of België een vrijstaande villa koopt. Wat is er mis mee om de woningen te laten aansluiten bij de wensen van de woningzoekenden? En natuur in de omgeving (toch al gauw op een flinke autorit afstand trouwens) zul je minder vaak zien dan je eigen tuin.quote:
Daar ben ik het volledig mee eens!quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:58 schreef 6L6 het volgende:
[..]
Je moet wel stekeblind zijn om te ontkennen dat de Nederlandse woningmarkt niet deugt. Maar als ik dit soort verhalen lees begin ik wel te begrijpen waarom de markt niet deugt. JIj bent dus van mening dat jonge mensen genoegen moeten nemen met een hele eenvoudige woning voor heel veel geld? Weet wel dat voor de prijs van een gemiddelde Nederlandse tussenwoning je in Duitsland of België een vrijstaande villa koopt. Wat is er mis mee om de woningen te laten aansluiten bij de wensen van de woningzoekenden? En natuur in de omgeving (toch al gauw op een flinke autorit afstand trouwens) zul je minder vaak zien dan je eigen tuin.
Overigens is het wel zo dat er in Brabant meer natuur te verpesten valt dan in bijvoorbeeld Noord-Holland. Hier bestaat de "natuur" uit vrijwel alleen weiland. Het is dus zaak bij het zoeken naar nieuwbouwlocaties te kijken naar lokale omstandigheden en aanwezige natuur zoveel mogelijk te ontzien.
Dat hangt ervan af .... wat noem jij een heel eenvoudige woning?quote:Op woensdag 26 maart 2008 13:58 schreef 6L6 het volgende:
[..]
JIj bent dus van mening dat jonge mensen genoegen moeten nemen met een hele eenvoudige woning voor heel veel geld? Weet wel dat voor de prijs van een gemiddelde Nederlandse tussenwoning je in Duitsland of België een vrijstaande villa koopt. Wat is er mis mee om de woningen te laten aansluiten bij de wensen van de woningzoekenden? En natuur in de omgeving (toch al gauw op een flinke autorit afstand trouwens) zul je minder vaak zien dan je eigen tuin.
Overigens is het wel zo dat er in Brabant meer natuur te verpesten valt dan in bijvoorbeeld Noord-Holland. Hier bestaat de "natuur" uit vrijwel alleen weiland. Het is dus zaak bij het zoeken naar nieuwbouwlocaties te kijken naar lokale omstandigheden en aanwezige natuur zoveel mogelijk te ontzien.
Is toch volledig gestoord om te moeten loten om een rijtjeswoning te kunnen kopen van 250.000 euro of wel 600.000 guldenquote:Op woensdag 26 maart 2008 14:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Onlangs heb ik mij ingeschreven voor een nieuwbouw project in Amersfoort, volgende week hoor ik of ik uitgeloot ben
Eens!quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:13 schreef henkway het volgende:
[..]
Is toch volledig gestoord om te moeten loten om een rijtjeswoning te kunnen kopen van 250.000 euro of wel 600.000 gulden
Een kennis van me heeft in Noord Duitsland een royale boerderij voor twee gezinnen met twaalf ha grond voor 120.000 euro gekocht
Wel eens in Noord-Holland geweest? Dat bestaat, afgezien van de westkust en het Gooi dan, uit weiland en akkerland. Natuur bevindt zich hier niet op fietsafstand want er is überhaupt geen natuur. Dan ziet Noord-Brabant er toch wel iets natuurlijker uit. In Noord-Holland is dan wel niet alle grond bebouwd, maar wel benut, hetzij door landbouw hetzij door woningen/industrieterreinen etc.quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:10 schreef bernarde het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af .... wat noem jij een heel eenvoudige woning?
En woningen laten aansluiten bij de wensen van de woningzoekende? Nou, niet als die wensen zo ridicuul zijn dat ze het landschap en dewoonbeleving van hun medeNederlanders verpesten. Van het dubbeltje en de eerste rang en zo ....Tja, en als de huizen in België of Duitsland veel goedkoper zijn: ga daar dan alstjeblieft naar toe.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat er in Brabant zoveel meer natuur te verpesten valt dan in Noord-Holland? Brabant is na de randstad het meest verstedelijkte gebied van Nederland.
En natuur in de omgeving (toch al gauw op een flinke autorit afstand trouwens) zul je minder vaak zien dan je eigen tuin
Kijk en dat bedoel ik: de mensen die wel gelaagd willen wonen, en zich scheel betalen voor de verwende families die zwaar gesubsidieerd in het landbouwgebied willen wonen en dat zwaar verpesten, worden gedwongen om een heel eind te fietsen voor ze hun door lelijke schuttingen afgezoomde betontuinen voorbij zijn, hun lelijke infrastructuur voorbij zijn, voordat ze eens van de natuur kunnen genieten.
En dan moeten ze nog meebetalen aan de subsidie voor die Vinexluitjes ook
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |