abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 april 2008 @ 11:17:04 #101
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_57825009
Mensen die binnekort voor examen op moeten kunnen dat vergeten. Ik ook!

Rij-examen kan pas in oktober
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Mogelijk tienduizenden kandidaten die voor hun praktijkrijexamen op moeten, kunnen dat de komende maanden vergeten.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kampt met grote achterstanden. De wachttijden lopen door gebrek aan examinatoren zelfs op tot eind oktober.

Vorig jaar beloofde het CBR ook al beterschap. Toen liep het met de reserveringen ook al compleet uit de hand. Bovag afdeling rijschoolhouders heeft bevestigd dat er grote problemen zijn op het hoofdkantoor in Rijswijk.

,,Het ontbeert het CBR aan capaciteit en flexibiliteit. Ze zijn een monopolist en dat merk je.” De spanningen onder rijschoolhouders en het CBR lopen hoog op.

Brancheorganisatie Bovag eistte vorig jaar keiharde garanties van het CBR. ,,Daarvan iets niets terecht gekomen. De ellende begint opnieuw”, aldus Bovag-zegsman Paul de Waal.

Verschillende rijschoolhouders klagen steen en been. ,,We moeten nu tot eind oktober wachten”, zegt Willem Groot van Verkeersschool Animo in Haarlem. Zijn collega Ernst Deij in Roosendaal is woedend.

,,Er worden spelletjes gespeeld op het CBR-kantoor in Rijswijk. ,,Alles wordt op de rijscholen afgewenteld omdat wij niet goed kunnen reserveren. Wij zijn niet de schuldigen.”

Vrijdag vindt er op het hoofdkantoor van het CBR spoedoverleg met de Bovag plaats.

De problemen doen zich nagenoeg voor in het hele land. Vooral in de regio Amsterdam, Maastricht, Rotterdam en Roosendaal is er sprake van een grote wachtlijst. Het CBR beschikt over onvoldoende examinatoren.

De directie van het CBR verklaarde vorige week tegenover De Telegraaf dat er vanwege de seizoensinvloeden rond de zomermaanden altijd meer vraag is dan beschikbare capaciteit.

CBR-regiodirecteur Albert Klappe beweerde vorige week nog dat er geen sprake was van achterstand. Hij reageerde op een noodkreet van rijschoolhouders uit Brabant. ,,We kunnen rond juni weer mensen laten afrijden. Rijschoolhouders weten dat ze rond de zomer altijd met veel extra aanvragen zitten.”
pi_57827175
Had ik dus ook met Leiden. Maar ik kan nu over twee weken al terecht in Rijswijk . Maar als je in Leiden af wil rijden kun je dat vergeten tot september/oktober ja :/. Heb ik voor weinig geoefend in die specifieke stad.
pi_57831864
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 10:58 schreef Lushy het volgende:

[..]

Bedankt voor deze peptalk....écht
Graag gedaan.
Hopelijk heb je er iets aan.
pi_57837155
Je moet dus gewoon zo'n rijschool hebben die die examens heeft gehamsterd
pi_57837693
Bij een maat die lest in Rotterdam kon hij in mei afrijden, valt dus wel mee.
Geen referral hier.
  maandag 7 april 2008 @ 10:06:41 #106
99755 button4ever
Go Button Go!!!
pi_57884186
Ik heb een vraag m.b.t. rotondes. Wie moet je allemaal voor laten gaan als je de rotonde verlaat? Volgens mij moet je alle verkeer voorlaten dus (fietsers én voetgangers) maar begon er vandaag een beetje over te twijfelen... Gekke is dat er bij ons in het dorp een rotonde is waar je als voetganger nooit wordt voorgelaten door verlatend verkeer, terwijl dat dus wel een rotonde is. Dus zou iemand ook antwoord kunnen geven of deze regels op elke rotonde zo gelden?

Alvast hartstikke bedankt!
Yesterday is History, Today is a Gift, Tomorrow is a Mystery
pi_57887565
quote:
Op maandag 7 april 2008 10:06 schreef button4ever het volgende:
Ik heb een vraag m.b.t. rotondes. Wie moet je allemaal voor laten gaan als je de rotonde verlaat? Volgens mij moet je alle verkeer voorlaten dus (fietsers én voetgangers) maar begon er vandaag een beetje over te twijfelen... Gekke is dat er bij ons in het dorp een rotonde is waar je als voetganger nooit wordt voorgelaten door verlatend verkeer, terwijl dat dus wel een rotonde is. Dus zou iemand ook antwoord kunnen geven of deze regels op elke rotonde zo gelden?

Alvast hartstikke bedankt!
Als er geen zebrapad staat bij het verlaten van een rotonde hebben de voetgangers geen voorrang. Naar mijn weten moet je fietsers altijd voorlaten bij het verlaten van een rotonde.
"For his own good, tell Bruce Lee and the Karate Kids that none of us are carrying automatic weapons, cuz here in this country, it don't add inches to ur dick. You get a life sentence for it.."
pi_57888428
quote:
Op maandag 7 april 2008 13:02 schreef attieboy het volgende:
Als er geen zebrapad staat bij het verlaten van een rotonde hebben de voetgangers geen voorrang. Naar mijn weten moet je fietsers altijd voorlaten bij het verlaten van een rotonde.
Als voetganger rechtdoorgaat op een weg waar jij afslaat heeft deze wel voorrang, dus ook bij een rotonde. Als jij de rotonde rechts neemt en een voetganger steekt over heeft deze dus voorrang.
  Moderator maandag 7 april 2008 @ 17:47:02 #109
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57892844
quote:
Op maandag 7 april 2008 13:02 schreef attieboy het volgende:

[..]

haaaaaaaaaaaaaaaientanden
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_57893014
quote:
Op maandag 7 april 2008 17:47 schreef Renesite het volgende:
haaaaaaaaaaaaaaaientanden
Staan er niet altijd. Je hebt zelfs rotondes waarbij je mensen die op de rotonde willen voor moet laten gaan, omdat zij van rechts komen.
  maandag 7 april 2008 @ 22:58:22 #111
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57899868
voorrang geven zuigt
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_57899977
Theorieles zuigt.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_57900027
quote:
Op maandag 7 april 2008 23:02 schreef Diemietuhriej het volgende:
Theorieles zuigt.
Theorieles nemen ook .

Weggegooid geld.
pi_57900117
Ja ach.. zal er heus niet van achteruit gaan. En ik hoef het niet zelf te betalen dusja.

Ik ken mezelf ook goed genoeg dat ik niet met dat boek op mijn schoot dat ga zitten leren dus zo leer ik tenminste nog wat.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  Moderator dinsdag 8 april 2008 @ 07:42:06 #115
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57903375
quote:
Op maandag 7 april 2008 23:08 schreef Diemietuhriej het volgende:
Ja ach.. zal er heus niet van achteruit gaan. En ik hoef het niet zelf te betalen dusja.

Ik ken mezelf ook goed genoeg dat ik niet met dat boek op mijn schoot dat ga zitten leren dus zo leer ik tenminste nog wat.
Als je het een beetje interessant vind... maar het meeste leer je van de oefen cdroms
quote:
Op maandag 7 april 2008 17:56 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Staan er niet altijd. Je hebt zelfs rotondes waarbij je mensen die op de rotonde willen voor moet laten gaan, omdat zij van rechts komen.
Dan geef ik bijna altijd voorrang aan de fietsers
pi_57905409
Ik heb helemaal niet geleerd voor m'n theorie in 1 keer gehaald met 6 fout

Maar goed, straks om 10.50 word ik opgehaald en dan om 11.40 weer examen. Dit keer maar ff wat rustiger aan doen en niet proberen om toch door dat ene kleine gaatje te gaan
  dinsdag 8 april 2008 @ 10:18:58 #117
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57905439
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 10:16 schreef Irritatie100 het volgende:
Jij bent echt stoer hé!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_57905682
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 10:18 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Jij bent echt stoer hé!
Ja, maar ik heb in principe er ok weinig tijd voor gehad door mijn studie. Maar goed, als je al een aantal rijlessen hebt gehad scheelt dat ook heel veel hoor.
pi_57908518
edit: motortopic is verderop, dacht dat dit zowel auto als motor was..

[ Bericht 84% gewijzigd door MrDrako op 08-04-2008 14:56:14 ]
pi_57911133
Weer gezakt Eerste keer kon ik erin komen, maar nu vond ik het belachelijk. 4 onafhankelijke mensen (2 instructeurs, examinator bij de TTT en de examinator bij m'n eerste examen) vonden dat ik op bepaalde punten te snel reed. De reden waarom ik nu gezakt ben.... ik reed te langzaam

Was ook het enige punt. Die vent zei: je verkeerstaak voer je wel goed uit. Ik zeg: dat is toch de bedoeling van autorijden? Niet echt een goed antwoord op gehad , maar ja discussieren met zo'n man is toch zinloos. Ik heb gezegd dat ik het onzin vond vanwege die andere 4 mensen en toen zei hij: ja, als je nu gehaast had gereden had je wel geslaagd

Maar goed, volgende keer is 26 april. 3 keer scheepsrecht hopelijk
pi_57912327
Ik vind dat altijd zulke butredenen: Je rijdt te (on)zeker, je rijdt hier net iets te langzaam/snel oid... Je rijstijl is echt nog niet superontwikkeld als je afrijdt en zodra je je papiertje heb verandert 'ie toch wel .
  Moderator dinsdag 8 april 2008 @ 17:15:55 #122
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57914021
quote:

Maar goed, straks om 10.50 word ik opgehaald en dan om 11.40 weer examen. Dit keer maar ff wat rustiger aan doen en niet proberen om toch door dat ene kleine gaatje te gaan
Ik een paar keer wat lezen 3 fout.

Kiss my @$$
  dinsdag 8 april 2008 @ 17:32:12 #123
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_57914336
quote:
Snap/geloof ik niet. Misschien als je een brommercertificaat hebt en je hebt wat geluk, maar anders echt niet. Er zijn gewoon zoveel feitjes die je anders echt niet weet.
Ten percent faster with a sturdier frame
  dinsdag 8 april 2008 @ 17:58:36 #124
97934 ASroma
Flamboyant
pi_57914775
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:14 schreef Irritatie100 het volgende:
Weer gezakt Eerste keer kon ik erin komen, maar nu vond ik het belachelijk. 4 onafhankelijke mensen (2 instructeurs, examinator bij de TTT en de examinator bij m'n eerste examen) vonden dat ik op bepaalde punten te snel reed. De reden waarom ik nu gezakt ben.... ik reed te langzaam

Was ook het enige punt. Die vent zei: je verkeerstaak voer je wel goed uit. Ik zeg: dat is toch de bedoeling van autorijden? Niet echt een goed antwoord op gehad , maar ja discussieren met zo'n man is toch zinloos. Ik heb gezegd dat ik het onzin vond vanwege die andere 4 mensen en toen zei hij: ja, als je nu gehaast had gereden had je wel geslaagd

Maar goed, volgende keer is 26 april. 3 keer scheepsrecht hopelijk
maar wel je theorie in 1 keer zonder te leren!

pi_57915142
Ik zie dit topic nu pas .

Gisteren m'n eerste rijles gehad (op m'n verjaardag ), ging volgens mij wel redelijk. Begonnen (zoals iedereen geloof ik) met koppeling, schakelen en gas geven, ja, en de spiegels bijstellen .

Heb les bij een rijschoolhouder hier in een dorp verderop (Guus Kolkman voor wie het wil weten ).
pi_57920443
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 17:32 schreef TC03 het volgende:

[..]

Snap/geloof ik niet. Misschien als je een brommercertificaat hebt en je hebt wat geluk, maar anders echt niet. Er zijn gewoon zoveel feitjes die je anders echt niet weet.
Ik had een aantal maanden rijles gehad dat scheelt heel veel. De instructeur vertelt wel eens wat, ik vraag wel eens wat aan hem, je hebt al ervaring met alles. En ik had idd geluk, het was niet een erg lastig examen en ik had het boek 1 keertje doorgelezen.
pi_57927643
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 17:32 schreef TC03 het volgende:
Daarom vind ik die examens ook zo kut. Je kan echt niet meten wat iemand nou écht weet of niet .
pi_57934522
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:39 schreef Lushy het volgende:

[..]

Het vervelende van internet is dat je ervaringen van anderen leest, die meteen in de eerste les al konden schakelen, gas geven etc. Waardoor je bang bent dat je wel een heeeuuule trage leerling zal zijn of zo.
Maar ik lees nu dus dat meer mensen alleen sturen in de eerste les, dat geeft moed
Volgende week dinsdag en donderdag mag ik weer...ben benieuwd!
Bij mijn eerste les hoefde ik ook alleen te sturen, alleen m'n allereerste bocht was nogal een scherpe, onder een tunnel door.. ik dacht dat een stukje naar rechts draaien wel genoeg was, beetje zoals je stuurt op de fiets Auto links naast me moest flink uitwijken

Hoest gegaan verder?
pi_57934581
Je moet sowieso niet discussieren met een examinator. Je moet in goede aarde vallen bij hem door aardig te doen, dus alles accepteren wat ie zegt en beetje meelullen. Werkt altijd goed.

Als je met zo iemand in discussie staat sta je al met 1-0 achter.
pi_57934667
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:31 schreef Nashje het volgende:
Je moet sowieso niet discussieren met een examinator. Je moet in goede aarde vallen bij hem door aardig te doen, dus alles accepteren wat ie zegt en beetje meelullen. Werkt altijd goed.

Ik ging pas in discussie met hem toen hij al had verteld dat ik gezakt was
  woensdag 9 april 2008 @ 14:36:00 #131
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_57934675
quote:

Werkt perfect ja Gelukkig deelde die van mij wat interesses, dus het was gezellig
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
pi_57935194
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:29 schreef ZwarteMagika het volgende:

[..]

Bij mijn eerste les hoefde ik ook alleen te sturen, alleen m'n allereerste bocht was nogal een scherpe, onder een tunnel door.. ik dacht dat een stukje naar rechts draaien wel genoeg was, beetje zoals je stuurt op de fiets Auto links naast me moest flink uitwijken

Hoest gegaan verder?
Scherpe bochten op smalle stukken zijn eng idd...vooral omdat je dat inzicht in de breedte van de auto nog niet hebt.

Gisteren mijn tweede rijles gehad. Hij wilde eerst het sturen weer gaan oefenen, maar het parkeerterrein bij de voetbalvereniging stond stampvol, waardoor we maar het remmen en gasgeven zijn gaan oefenen. En hij vond dat erg goed gaan voor een eerste keer Geweldig vond ik het!! Met 100 km. per uur door het boerenknollenland scheuren Maar het sturen vond hij nog altijd 'dramatisch slecht' dus volgende les weer sturen oefenen...

Maar ik voel me nu wel al iets zekerder in de auto, dat had ik niet verwacht bij de tweede les.
[X] Gechikt
[ ] Ongeschikt
pi_57937686
Goed hee

Ik heb het jarenlang voor me uitgeschoven omdat het me doodeng leek, maar vind het juist hartstikke leuk om te doen. M'n TTT is aangevraagd, dus het schiet al op. Straks lekker naar m'n werk crossen
pi_57937714
Aww, gezakt. Jammer, volgende keer beter.
pi_57937805
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:04 schreef Geqxon het volgende:
Aww, gezakt. Jammer, volgende keer beter.
Waarop? En heb je al een nieuwe datum?
pi_57938076
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:09 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Waarop? En heb je al een nieuwe datum?

Straatjes van rechts over het hoofd zien, fietsers inhalen vlak voor een kruispunt..... en mijn oriëntatiepunt totaal niet weten te vinden.

Mijn nieuwe datum zal waarschijnlijk ergens in Juni zijn. De tussentijd ga ik opvullen met wss. motorlessen. Autolessen beginnen zo saai te worden.
pi_57938182
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:22 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Straatjes van rechts over het hoofd zien, fietsers inhalen vlak voor een kruispunt..... en mijn oriëntatiepunt totaal niet weten te vinden.

Mijn nieuwe datum zal waarschijnlijk ergens in Juni zijn. De tussentijd ga ik opvullen met wss. motorlessen. Autolessen beginnen zo saai te worden.
Juni pas Waar rij je dan?
Ik ben gisteren gezakt en kan 26 april weer (en dat in Rotterdam Noord). Zal ook wel aan de rijschool liggen trouwens.

En oriëtatiepunt niet kunnen vinden maakt niet uit, zolang je maar veilig blijft rijden.
Maar had je die routes niet geoefend tijdens de lessen ofzo? Want toen ik de auto onder controle had, heb ik niet anders gedaan dan zoveel mogelijk routes naar die punten te leren.
pi_57938207
Leusden. Op het examen dat ik net had moest ik ongeveer anderhalve maand wachten.

Les jij bij een grote rijschool? Die kunnen ze namelijk inkopen. Zelf zit ik bij een kleine zelfstandige, die zijn daardoor een beetje de lul.

De routes had ik wel geoefend, maar ik haalde twee routes door de war, en ging de verkeerde kant de snelweg op.
pi_57938208
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:03 schreef ZwarteMagika het volgende:
Goed hee

Ik heb het jarenlang voor me uitgeschoven omdat het me doodeng leek, maar vind het juist hartstikke leuk om te doen. M'n TTT is aangevraagd, dus het schiet al op. Straks lekker naar m'n werk crossen
Ik heb het ook 13 jaar uitgesteld
Maar ben ook blij dat ik nu alsnog begonnen ben.
Succes met je TTT binnenkort!!

En Geqxon ook sterkte voor de volgende keer
[X] Gechikt
[ ] Ongeschikt
pi_57938300
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:30 schreef Geqxon het volgende:
Leusden. Op het examen dat ik net had moest ik ongeveer anderhalve maand wachten.

Les jij bij een grote rijschool? Die kunnen ze namelijk inkopen. Zelf zit ik bij een kleine zelfstandige, die zijn daardoor een beetje de lul.

De routes had ik wel geoefend, maar ik haalde twee routes door de war, en ging de verkeerde kant de snelweg op.
Ik zit idd bij een redelijk grote rijschool ja.

Maar het schijnt dat je bij een tweede examen minder lang hoeft te wachten (ik moest voor de eerste ook anderhalve maand wachten, voor de 2e 3 weken en nu voor de 3e 2 weken). Ik weet niet of dat ook ligt aan het feit dat ik bij een grote rijschool zit, maar van mijn instructeur begreep ik dat je gewoon bij het CBR een spoedexamen kan aanvragen voor mensen die gezakt zijn.
pi_57938381
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:30 schreef Lushy het volgende:

[..]

Ik heb het ook 13 jaar uitgesteld
Maar ben ook blij dat ik nu alsnog begonnen ben.
Succes met je TTT binnenkort!!
Ik kreeg m'n rijbewijs kado voor het slagen van m'n middelbare school.. ben nu 26
Dankje, jij ook met je komende lessen, gaat steeds leuker worden
pi_57938435
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:40 schreef ZwarteMagika het volgende:

[..]

Ik kreeg m'n rijbewijs kado voor het slagen van m'n middelbare school.. ben nu 26
Dankje, jij ook met je komende lessen, gaat steeds leuker worden
dat is inmiddels een duur cadeautje geworden dan
[X] Gechikt
[ ] Ongeschikt
  woensdag 9 april 2008 @ 18:39:10 #143
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_57939495
Ik ben 32 en heb morgen mijn TTT.

Nooit behoefte gehad het te halen, maar een tijdje geleden begon het ineens te kriebelen. Ik vind wel dat het vrij langzaam gaat (normaal ben ik een vrij vlotte leerling), ik had denk ik niet zo moeten kijken naar slagingspercentages van rijscholen, maar gewoon een spoedcursusje moeten doen. Ik zit nu op 28 uur trouwens.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  Moderator woensdag 9 april 2008 @ 19:03:32 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57940086
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:22 schreef Geqxon het volgende:

[..]

En terecht @

Ik ben gezakt op 1 keer eentje over het hoofd zien
pi_57940109
Tering theorie 12 fout Verdomme kreeg allemaal vragen die ik in mijn boek (ANWB) niet kon vinden.. Zoals gemiddelde reactiesnelheid?? Hoe de fuck kan ik dat weten?

Iemand een idee waar ik een proefexamen kan maken die beetje op die van het CBR lijkt?
pi_57940474
heey mensen zag vandaag pas deze topic,

bah weer gezakt vandaag voor me herexamen rijbewijs..3x al verdomme!
1e examen: fout gevaarlijk kruispunt
na 62 lessen (45 min per les) dus 62 x 0.75 = 48 klokuren, had tussentijd iets van 4 maanden niet meer gereden, door zomervakantie, rij-instructeur die stopte en wat gezeik later nieuwe rij-instructeur gekregen. dus had weer iets van 6 lessen nodig ofso om op gang te komen..
2e examen: onopvallend kruispunt en een iets te late reactie.. (na 5 lessen )
3e examen (vandaag): na 2 lessen, ging naar mijn gevoel best aardig rij-instructeur vond het ook aardig gaan, ben ik verdomme weer gezakt..moest beter voorsorteren, deed ik 2 keer niet goed volgens die *** examanitor = gezakt grr

kost me bakken vol met geld dit :s
¤1274 pakket 28 lessen, TTT, Examen, lesboek
¤32,50 theorieexamen
3x ¤345 :3x 10 lessen erbij
4x ¤36 = ¤144 4 lessen erbij (p.s. ¤36)

5x¤36=180 5 lessen
herexamen: ¤210

2x ¤36 +210=¤252.. 2 lessen + examen

nog te betalen: nieuw examen + 2 lessen

al dik 3000 euro betaald aan rijlessen..in totaal wordt het hopelijk "maar" 3500 euro

mijn nieuwe herexamen moet nog gepland worden maar het wordt waarschijnlijk binnen 3 a 4 weken..
  Moderator woensdag 9 april 2008 @ 19:33:19 #147
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57940783
na 1700 euro vond ik het al zat
pi_57940940
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:04 schreef MikeLowrey het volgende:
Tering theorie 12 fout Verdomme kreeg allemaal vragen die ik in mijn boek (ANWB) niet kon vinden.. Zoals gemiddelde reactiesnelheid?? Hoe de fuck kan ik dat weten?

Iemand een idee waar ik een proefexamen kan maken die beetje op die van het CBR lijkt?
Reactiesnelheid is 1 seconde. Ga naar de bieb en zoek daar een boek van Vekabest (ben ik erg tevreden over) of Verjo met oefenexamens. Je kan ook online examens oefenen, maar die zijn meestal wel betaald. Vaak kan je bij de bieb ook cd's lenen met oefenexamens, bijv. van de ANWB, Zebra of Vekabest ofzo. Ook erg fijn. Ik heb nog een zooi oefenexamens van 2007 (zonder gevaarherkenning) van een torrent weten te halen, misschien ook een idee .
pi_57943327
Ik moet volgende week donderdag op voor praktijk!
  woensdag 9 april 2008 @ 22:43:37 #150
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_57945578
Ik moet morgen afrijden, nieuwe stijl (voor t eerst). 4e poging.

Wish me luck!
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  woensdag 9 april 2008 @ 22:43:39 #151
203994 xavera
Good For You.
pi_57945579
Ben ongeveer 2 weken geleden begonnen met mijn rijbewijs, tot nu toe gaat alles (heul) goed. Ik had voordat ik begon al vrij veel ervaring met autorijden (bijbaantje bij garage/dealer) en heb daar al 4 maand geoefend met koppeling/schakelen en inparkeren. Ik ben nu dus bezig, heb 6 uur achter de rug en al vrij veel gedaan. Achteruit inparkeren, fileparkeren en nog enkele dingen:) . Over 2 weken staat mijn theorie en dan duurt het hopelijk allemaal niet zo lang Ik zal hier wel af en toe postje gooien over hoe het gaat etc.
  woensdag 9 april 2008 @ 22:49:03 #152
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_57945734
quote:

ik ga ook altijd pas in discussie zodra ik gezakt ben.

... Moet wel zeggen dat het volgensmij geen drol helpt.. maar goed..
pi_57945851
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:49 schreef cygnusx het volgende:

[..]

ik ga ook altijd pas in discussie zodra ik gezakt ben.

... Moet wel zeggen dat het volgensmij geen drol helpt.. maar goed..
Tuurlijk helpt het niet, zo iemand kan het zich ook niet permitteren om terug te gaan krabbelen.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_57946046
quote:

Dat viel me ook al op bij dat boek van de ANWB. Als je echt alleen maar het theorieboek gebruikt is de kans groot dat je een hoop details mist (zoals op welke plaats je een noodhamer moet bewaren -als ze dat hadden vermeld had ik waarschijnlijk wèl in een keer m'n theorie gehaald ).

Gek genoeg wordt er in hun eigen boek met oefenexamens weer wel naar dat soort dingen gevraagd (reactiesnelheid ben ik ook wel eens daarin tegengekomen), dus die dingen staan blijkbaar los van elkaar. Op zich vond ik dat wel een handige aanvulling, maar nu heb ik ook een cd-rom van Vekabest en volgens mij heb ik na vijf examens daarvan al meer geleerd dan van het oefenboek van de ANWB.
pi_57948025
cygnusx: succes! hopelijk haal je het deze keer, ik moet over 3 a 4 weken ook herexamen ook de 4e keer..
pi_57948590
4e keer is toch staatsexamen? Maar allebei succes
  donderdag 10 april 2008 @ 01:53:59 #157
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_57949193
quote:
Op woensdag 9 april 2008 23:03 schreef Nepthys het volgende:

[..]

Dat viel me ook al op bij dat boek van de ANWB. Als je echt alleen maar het theorieboek gebruikt is de kans groot dat je een hoop details mist (zoals op welke plaats je een noodhamer moet bewaren -als ze dat hadden vermeld had ik waarschijnlijk wèl in een keer m'n theorie gehaald ).

Gek genoeg wordt er in hun eigen boek met oefenexamens weer wel naar dat soort dingen gevraagd (reactiesnelheid ben ik ook wel eens daarin tegengekomen), dus die dingen staan blijkbaar los van elkaar. Op zich vond ik dat wel een handige aanvulling, maar nu heb ik ook een cd-rom van Vekabest en volgens mij heb ik na vijf examens daarvan al meer geleerd dan van het oefenboek van de ANWB.
Die van de noodhamer lijkt me eerlijk gezegd een beetje voor de hand liggend... Reactietijd echter niet, alleen dan de 2 seconden regel.

Oefenexamens zijn de beste manier ja. Had eerst de eerste 150 pagina's van zo'n boek doorgelezen, op het einde wist ik nog niet wat ik nou allemaal gelezen had, dus toen maar op theorie-leren.nl begonnen, dan weet je tenminste wat voor een vragen je kan verwachten.
pi_57949764
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:53 schreef Irritatie100 het volgende:
4e keer is toch staatsexamen? Maar allebei succes
Vanaf 5e keer is staatsexamen.
Geen referral hier.
pi_57951111
quote:
Op donderdag 10 april 2008 07:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Vanaf 5e keer is staatsexamen.
Ah, ik dacht altijd 4e keer. Voor mij komt het namelijk ook akelig dichtbij
  donderdag 10 april 2008 @ 15:18:58 #160
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_57958507
quote:

Jij moet echt Vekabest hebben. En dan gewoon het boek met de 20 examens erin. Of de cd-rom, waar wel een torrent van te vinden is. Mijn vriendin heeft afgelopen zaterdag theorie examen gedaan. Ze had een paar dagen lang oefenexamens gemaakt, elk examen 2x om te zien of ze het begreep en ze heeft het theorieboek 1x voor ongeveer driekwart doorgelezen. Resultaat: 2 fout.
Ze had het minste aantal fout van alle geslaagden en er zaten inderdaad kandidaten bij met meer dan 8 fout die met een ANWB boek rondliepen. Ze zei dat de meeste vragen echt gewoon uit het Vekabest boek komen en dat het daardoor erg makkelijk was.

Ik moet op 13 mei en ga ook gewoon dezelfde theorieboeken gebruiken. Ik had al een beetje geoefend met de examens en zit nu op zo'n 8 fout per examen. Komt wel goed dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sh0g op 10-04-2008 15:25:45 ]
pi_57959101
mijn herexamen is wel heel erg snel weer gepland zeg! 9 april gezakt en 23 april weer herexamen
theorieboek van vekabest is idd erg goed! heb het paar dagen geleerd en maar 1 foutje =p en wel over hoe je iemand moet helpen als diegene bewusteloos op de grond ligt. de plaatjes en vragen lijken aardig op de boeken van vekabest. al met al een aanrader. (ik had mijn boeken van mijn rij-instructeur geleend, maar nooit terug gegeven moest hij maar niet ineens stoppen met lessen geven.. )
pi_57959460
Ik had ook Vekabest, 1 foutje maar had me ook wel erg uitgesloofd met leren Heb expres ook al die stomme details zitten leren, maar kreeg tijdens het examen alleen hele simpele vragen over voorrang verlenen ed.

Zat btw ook hele gave muziek bij die Vekabest filmpjes tijdens de theorie-lessen
pi_57960177
Hier ook Vekabest gehad en in een keer geslaagd met 3 foutjes. Vekabest owned dus.
Tok.
pi_57960318
Morgen TTT, zenuwachtig !
pi_57960677
Ik heb net mijn eerste ritje achter de rug alleen in de auto na het behalen van m'n rijbewijs

Ben 27-3 geslaagd, gister mijn rijbewijs op kunnen halen, en meteen een autootje voor de deur (net thuis afgeleverd).

Wel eng/spannend Dit autootje is een beetje boel gevoelig in zijn 1, dus erg wennen
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  donderdag 10 april 2008 @ 17:11:56 #166
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_57960854
Dat in z'n 1 heb ik ook, ik wordt er echt gek van Gelukkig verdwijnt die auto hier binnenkort
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 17:28:23 #167
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57961180
Het orrientatiepunt van Groningen ligt een straat verderop voor mij ! Gaan ze er net verbouwen (supermarkt) dus dat gaat een probleem worden
  donderdag 10 april 2008 @ 17:56:26 #168
176521 Grulez
rasgroninger
pi_57961708
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:28 schreef Renesite het volgende:
Het orrientatiepunt van Groningen ligt een straat verderop voor mij ! Gaan ze er net verbouwen (supermarkt) dus dat gaat een probleem worden
Hoogkerk supermarkt?
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 18:53:32 #169
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57962886
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:56 schreef Grulez het volgende:

[..]

Hoogkerk supermarkt?

Vond het er de laatste tijd al kei druk met die verdammte leswagens !
pi_57964149
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:53 schreef Renesite het volgende:

met die verdammte leswagens !
Jij hebt het ook moeten leren. Nog niet eens zo lang geleden.......
pi_57964252
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:50 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hey, jij bent ook een orientatiepunt voor Rotterdam Noord
pi_57964352
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:55 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Hey, jij bent ook een orientatiepunt voor Rotterdam Noord
Je spreekt in raadselen....
pi_57964682
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:59 schreef vannelle het volgende:
[..]

Je spreekt in raadselen....
Vannelle fabriek langs de A20 is een orientatiepunt voor Rotterdam Noord
  donderdag 10 april 2008 @ 20:21:16 #174
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_57964831
Vandaag m'n TTT dus gehad, was wel apart....

Ik heb wel mijn vrijstellingen, maar de beste man vond wel dat ik veel te hard en gevaarlijk reed op kruisingen en rotondes. Hij zei dat ie een paar keer op het punt stond van ingrijpen maar dat het zelfs voor hem te snel ging (al lijkt dat me nogal overdreven).

Het grappige was dat ie in dat zelfde gesprekje achteraf nog tussendoor aan m'n instructeur vroeg of hij nog punten had, en dat die aangaf dat ik bij rotondes waarbij ik rechtsaf ging makkelijk in z'n 3 had kunnen blijven. Waarop de examinator vrij cynisch stelde dat ik me beter op het rustiger dan op het vlotter nemen van kruisingen en rotondes kan richten.

Maar goed, het klopt ook wel enigszins. Maar als ik van een voorrangsweg rechtsaf ga en een drempel op moet, dan bn ik bang dat ik mensen ga irriteren als ik bijna stil ga staan. En dat heb ik met meer situaties. Maar goed, ik denk dat dat wel makkelijk aan te passen is.
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:42:45 #175
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57965244
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:50 schreef vannelle het volgende:

[..]

Op goede momenten staan er 2 in de buurt straatje te keren, 2 parkeervakje achteruit op die parkeerplaats en bij de doorgaande weg in mijn buurt staan er 2 te wachten om te PROBEREN de weg op te rijden. Met geluk slaat hij ook nog 2 keer af omdat het een hellende uitrit is !
pi_57966795
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:14 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ah! Duudelijk.
pi_57967139
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:21 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Het grappige was dat ie in dat zelfde gesprekje achteraf nog tussendoor aan m'n instructeur vroeg of hij nog punten had, en dat die aangaf dat ik bij rotondes waarbij ik rechtsaf ging makkelijk in z'n 3 had kunnen blijven. Waarop de examinator vrij cynisch stelde dat ik me beter op het rustiger dan op het vlotter nemen van kruisingen en rotondes kan richten.

Vraagje: Moest je toen je klaar was met rijden alvast uitstappen en bleven de examinator en instructeur nog even samen in de auto zitten?

Wat rotonde rechtsaf in z'n 3 betreft: examinator vond de snelheid te hoog en wil dus geen hogere versnelling. Instructeur zat denk ik meer aan milieubewust rijden te denken, zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling.
Denk dat ze in dit geval gewoon 2 verschillende dingen voor ogen hebben, ook in z'n 3 kun je rustig rechtsaf op een rotonde nl.....

Gefeliciteerd met je vrijstellingen!
pi_57967255
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:42 schreef Renesite het volgende:

[..]

Op goede momenten staan er 2 in de buurt straatje te keren, 2 parkeervakje achteruit op die parkeerplaats en bij de doorgaande weg in mijn buurt staan er 2 te wachten om te PROBEREN de weg op te rijden. Met geluk slaat hij ook nog 2 keer af omdat het een hellende uitrit is !
Feit blijft dat jij ook zo hebt gestaan, flink in de weg en met een L op het dak. Nog niet zo lang geleden dus denk maar eens terug aan je eigen tijd.
Dat er meerdere zijn........tsja, lastig. Waarom is dat inderdaad altijd bij een examencentrum?

Moderator donderdag 10 april 2008 @ 22:31:10 #179
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57968580
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:55 schreef vannelle het volgende:

[..]

Feit blijft dat jij ook zo hebt gestaan, flink in de weg en met een L op het dak. Nog niet zo lang geleden dus denk maar eens terug aan je eigen tijd.
Dat er meerdere zijn........tsja, lastig. Waarom is dat inderdaad altijd bij een examencentrum?

orrientatiepunt, midden in een woonwijk
  donderdag 10 april 2008 @ 22:52:20 #180
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_57969403
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:51 schreef vannelle het volgende:

[..]

Vraagje: Moest je toen je klaar was met rijden alvast uitstappen en bleven de examinator en instructeur nog even samen in de auto zitten?
Nee. We stapten gewoon met z'n drieën uit.
quote:
Wat rotonde rechtsaf in z'n 3 betreft: examinator vond de snelheid te hoog en wil dus geen hogere versnelling. Instructeur zat denk ik meer aan milieubewust rijden te denken, zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling.
Denk dat ze in dit geval gewoon 2 verschillende dingen voor ogen hebben, ook in z'n 3 kun je rustig rechtsaf op een rotonde nl.....
Goede analyse, maar je kent m'n instructeur niet.

Ik heb eigenlijk nog nooit een milieutip van 'm mogen ontvangen. Van m'n examinator kreeg ik ook een 'milieu'-opmerking omdat ik rond de 100 in m'n 4 bleef hangen, terwijl ik mijn instructeur daar nooit over gehoord heb. Die zeurt eigenlijk alleen dat ik teveel doorschakel omdat ik zo toch weer terug moet.
quote:
Gefeliciteerd met je vrijstellingen!
Bedankt!
pi_57969607
Als ik van plan ben de komende paar honderd meter niet van plan ben te gaan schakelen ga ik zo hoog mogelijk zitten.
pi_57969903
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:14 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dacht ik ook al aan .

Welke orientatiepunten heb je gehad met je examens?
Geen referral hier.
pi_57969958
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:31 schreef Renesite het volgende:

[..]

orrientatiepunt, midden in een woonwijk
Hoe je het ook noemt (ik dacht dat het om het examencentrum ging, niet goed gelezen denk ik), ik blijf bij mijn uitspraak.

Ik ben van mening dat het verkeer in het algemeen best wat meer tolerantie en begrip kan gebruiken.
Behalve als ik zelf haast heb natuurlijk.
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 23:09:38 #184
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57970052
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:57 schreef Geqxon het volgende:
Als ik van plan ben de komende paar honderd meter niet van plan ben te gaan schakelen ga ik zo hoog mogelijk zitten.
Optrekken 1, woonwijk 2 net als een onoverzichtelijke weg waar 30 mag, 30 bij een overzichtelijke weg 3, 50 bij een weg die ik maar kort hoef te nemen of een onoverzichtelijke weg ook,

etc etc etc... s i t u a t i e.

Alleen rotondes? Eigenlijk altijd 2
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:07 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hoe je het ook noemt (ik dacht dat het om het examencentrum ging, niet goed gelezen denk ik), ik blijf bij mijn uitspraak.

Ik ben van mening dat het verkeer in het algemeen best wat meer tolerantie en begrip kan gebruiken.
Behalve als ik zelf haast heb natuurlijk.
5 uur, spitstijd, file op de snelweg, veel sluipverkeer, ik moest )#(@*(# opschieten omdat ik ergens om half 6 moest zijn, verdamme 2 leswagens, overzichtelijke kruizing. Een gat waar een buschauffeur hem zelfs over zou gooien, jawel, blijft slaan, wil optrekken vervolgens word afgetrapt door instructeur... na een minuut kan hij toch over, en wel op het laatste moment Ik had er ook wel tussen gekund... maar nee !

Je snapt me wel, wanneer je haast hebt, toch !
pi_57970755
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Nee. We stapten gewoon met z'n drieën uit.
Reden dat ik dit vroeg is dat het vrij gebruikelijk (niet standaard) is om samen zonder de kandidaat even te evalueren, meningen uitwisselen en meestal vraagt de examinator op zo'n moment ook aan de instructeur welke punten hij genoemd wil hebben in het gesprek naar de kandidaat toe.
Omdat je instructeur nu eigenlijk "aan de tafel" zo'n opmerking kreeg vroeg ik het me af, vandaar.
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]

Goede analyse, maar je kent m'n instructeur niet.

Ik heb eigenlijk nog nooit een milieutip van 'm mogen ontvangen. Van m'n examinator kreeg ik ook een 'milieu'-opmerking omdat ik rond de 100 in m'n 4 bleef hangen, terwijl ik mijn instructeur daar nooit over gehoord heb.
Ik ken je instructeur idd niet, maar ik reageer even op wat ik lees.
Ik weet dat je die opmerking anders bedoelt maar hoe hij zelf/persoonlijk over dingen denkt moet hij ook gewoon lekker voor zichzelf houden.
Hij is jou les aan het geven, niet zijn eigen rijstijl aan het promoten.
Jij moet volgens CBR normen kunnen rijden tijdens je examen en het feit dat hij de milieu-aspecten nog nooit genoemd heeft verkleint jouw kansen.
Jaren geleden begon men al een beetje op "het nieuwe rijden" te letten. Nu met het nieuwe examen is dat véél belangrijker!
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Die zeurt eigenlijk alleen dat ik teveel doorschakel omdat ik zo toch weer terug moet.
Geeft hij normaal les in een automaat? Want automaat is wat je moet rijden als je niet wil schakelen....
100 in z'n 4 is belachelijk. Bij een constante snelheid bedoel ik.
Ik ken je instructeur idd niet, hoeft ook niet maar het is mij duidelijk (uitgaand van jouw verhaal) dat hij liever stoer en makkelijk doet in plaats van jou goed voor te bereiden op je examen.
Een ontspannen, makkelijke sfeer in de auto moet er zijn, maar het mag niet ten koste gaan van..........
pi_57970894
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:09 schreef Renesite het volgende:

Je snapt me wel, wanneer je haast hebt, toch !
Ja, snap ik wel.
Maar ik blijf bij mijn uitspraak.

Hoe goed ben jij eigenlijk in zelfstandig routes rijden en probleempunten vermijden?
Als je het toch weet...............
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 23:36:15 #187
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57970951
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:34 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ja, snap ik wel.
Maar ik blijf bij mijn uitspraak.

Hoe goed ben jij eigenlijk in zelfstandig routes rijden en probleempunten vermijden?
Als je het toch weet...............
Euh, ik ben goed in de weg nemen Uit verveling neem ik nog wel eens een andere route en stuit regelmatig op nieuwe wegen
pi_57971056
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:36 schreef Renesite het volgende:

[..]

Euh, ik ben goed in de weg nemen Uit verveling neem ik nog wel eens een andere route en stuit regelmatig op nieuwe wegen
Ik bedoel meer dat als je weet dat er op dat punt veel leswagens zijn.....waarom rij je er dan iedere keer langs?
Of was het maar 1 keer? Dan had je die ene keer pech en weet je het voor de volgende keer toch?
En dus is je klacht dan ongegrond.
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 23:46:17 #189
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57971236
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:41 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat als je weet dat er op dat punt veel leswagens zijn.....waarom rij je er dan iedere keer langs?
Of was het maar 1 keer? Dan had je die ene keer pech en weet je het voor de volgende keer toch?
En dus is je klacht dan ongegrond.
Ik weet pas sinds kort dat onze buurt het mikorrientatiepunt van het CBR is. Het viel me wel enorm op dat er zoveel leswagens in mijn buurt rondrijden.
pi_57971437
Dus je gaat je route aanpassen?
Zullen we trouwens stoppen met deze SC? Gaat een beetje ten koste van dit topic......
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 23:54:51 #191
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57971498
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:52 schreef vannelle het volgende:
Dus je gaat je route aanpassen?
Zullen we trouwens stoppen met deze SC? Gaat een beetje ten koste van dit topic......
Andere route? Denk het wel, er zijn meerdere wegen die mij uit de buurt brengen Zolang er maar geen... you know

Time for een nighty night
pi_57976197
Ik vraag me af of iemand hier misschien weet wat er gisteren bij mijn examen fout kan zijn gegaan. Zelf ben ik er namelijk nog niet uit en mijn instructeur heeft ook alleen vage vermoedens, maar laat ik eerst het verhaal uitleggen.

Om acht uur 's ochtends moest ik op voor mijn rijexamen. Van tevoren had ik afgesproken nog een halfuurtje te rijden, dus heb dat ook gedaan samen met de instructeur. Dat ging gewoon goed - toen ik uitstapte en vroeg of ik 'geslaagd' was, zei hij dat het op deze manier zeker moest lukken.
Toen kwam ik boven en zag dat ik dezelfde examinator had als bij mijn TTT, de man die toen wat fouten had gemaakt bij het invullen van mijn evaluatieformulier. Zijn hoofd staat me niet aan en de rest na die TTT dus ook niet meer, maar ik deed gewoon aardig tegen hem en besloot hem te laten zien hoeveel beter ik was geworden.
In de auto voelde ik me wederom kiplekker. Het voelde alsof ik alles goed deed. Ik heb ook geen echte fout gemaakt, geen mensen over het hoofd gezien, niet te hard gereden of te zacht e.d. We kwamen terug bij het CBR en ik mocht vast naar binnen lopen om te wachten op de examinator en mijn instructeur die had meegereden. Aan het tafeltje naast mij werd een meisje gefeliciteerd met het behalen van haar rijbewijs en ik verwachtte serieus dat mijn examinator me ook de hand zou schudden.
Niet dus. 'Ik heb niet zo positief nieuws', zei hij meteen. De agressie die toen in me opborrelde was niet normaal, ik snapte er niets van en wilde het liefst zijn rotkop in elkaar timmeren. Goed, daarna ging die agressie al vrij snel over in moedeloosheid. Ik wilde niet met hem praten, hij vertelde me wat er aan de hand was met mijn rijgedrag, ik hoorde het gewoon aan zonder iets te zeggen.

De punten die hij opnoemde:
- Je plaats op de weg is niet goed, vooral bij afslaan (ik had een auto van rechts niet voorgelaten omdat hij mijn straat in wilde en het niet paste, wat achteraf dus blijkbaar kwam doordat ik te ver naar links stond)
- Je maakt schokkerige bochten
- Je kijkt niet goed genoeg
- De dode hoek lijkt bij jou niet te bestaan
- En nog meer dingen die ik niet goed heb meegekregen

Er was geen enkel positief punt op te noemen, of althans dat deed hij niet, en mijn instructeur beaamde dat iemand die rijdt zoals ik deed nooit een examen aan zou mogen vragen.

Iedereen aan wie ik dit vertel heeft het idee dat het door de zenuwen komt, maar ik weet dat het niet zo is. En ik heb echt niet gemerkt dat ik dingen anders deed dan gewoonlijk, als dat zo was had ik het wel gewijzigd. De enige reden die ik kan bedenken, is de examinator die me niet aanstaat. Maar dat moet dan geheel in het onderbewustzijn gebeurd zijn, want hoewel ik me niet helemaal lekker bij hem voelde, kon ik het voor mijn gevoel nagenoeg uitschakelen dat hij naast me zat en reed ik gewoon zoals altijd.

Ik hoop echt dat iemand dit herkent en weet wat er precies aan de hand is, want ik ben bang dat als ik straks weer rijles neem en het weer goed gaat, op het examen hetzelfde gebeurt.
-
pi_57977363
OMG...ik ben helemaal hyper Ik heb net 120 gereden op de snelweg
Sturen ging nu ineens ook perfect. Spiegelen, voorsorteren, kijk-koerstechniek en remmen ook.

Ik had hier 10 jaar eerder mee moeten beginnen
[X] Gechikt
[ ] Ongeschikt
  vrijdag 11 april 2008 @ 11:28:46 #194
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_57978155
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:43 schreef cygnusx het volgende:
Ik moet morgen afrijden, nieuwe stijl (voor t eerst). 4e poging.

Wish me luck!
Geslaaaaagd dus (gister al ), eindelijk na 3 keer zakken
Ze (vrouwelijke examinator) had niks op te merken, het ging dus prima en het was ook een enorm aardige vrouw

[ Bericht 10% gewijzigd door cygnusx op 11-04-2008 12:41:38 ]
  vrijdag 11 april 2008 @ 12:37:35 #195
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_57979668
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 09:48 schreef p-etr-a het volgende:
...

De punten die hij opnoemde:
- Je plaats op de weg is niet goed, vooral bij afslaan (ik had een auto van rechts niet voorgelaten omdat hij mijn straat in wilde en het niet paste, wat achteraf dus blijkbaar kwam doordat ik te ver naar links stond)
Ja, het is geen cruciaal punt maar wel belangerijk. Als het een 2 richtingsweg betreft zien ze erg graag dat je (ookal staat er vlak voor het kruispunt nog een geparkeerde auto in de weg waardoor je midden op de weg staat) terugstuurt naar zoveel mogelijk de rechterkant zodat een andere auto er weer in kan. (doorstroming van het verkeer e.d.)
quote:
- Je maakt schokkerige bochten
Tip: zoek het eind van de bocht op terwijl je stuurt. Mischien dat je instructeur dit ook wel is verteld heeft, maar als je het eind van de bocht opzoekt (en dan af en toe heel kort nog voor je kijkt) stuur je automatisch in een vloeiende lijn daarheen. Klinkt raar, en is wennen maar helpt wel. bovendien overzie je dan de hele bocht incl. verkeer
quote:
- Je kijkt niet goed genoeg
Tja, beetje globaal, waar hoe of wat en sowieso is dat bijna een standaard punt als iemand gezakt is
quote:
- De dode hoek lijkt bij jou niet te bestaan
Ik neem aan dat je wel in de dode hoek kijkt, maar dikke kans dat je dat in 1 beweging doet met het in je buitenspiegel kijken. Om er zeker van te zijn dat de examinator ziet dat je in je dode hoek kijkt moet je eigenlijk nog net een extra knikje maken zodra je in je dode hoek kijkt.
quote:
- En nog meer dingen die ik niet goed heb meegekregen

Er was geen enkel positief punt op te noemen, of althans dat deed hij niet, en mijn instructeur beaamde dat iemand die rijdt zoals ik deed nooit een examen aan zou mogen vragen.
Duss... als ik het goed begrijp zegt jouw instructeur tegen de examinator dat jij nooit examen had mogen doen? Lekker ondersteunend, bovendien is dat dan ZIJN fout, want hij bepaalt of jij er klaar voor bent.
quote:
Iedereen aan wie ik dit vertel heeft het idee dat het door de zenuwen komt, maar ik weet dat het niet zo is. En ik heb echt niet gemerkt dat ik dingen anders deed dan gewoonlijk, als dat zo was had ik het wel gewijzigd. De enige reden die ik kan bedenken, is de examinator die me niet aanstaat. Maar dat moet dan geheel in het onderbewustzijn gebeurd zijn, want hoewel ik me niet helemaal lekker bij hem voelde, kon ik het voor mijn gevoel nagenoeg uitschakelen dat hij naast me zat en reed ik gewoon zoals altijd.

Ik hoop echt dat iemand dit herkent en weet wat er precies aan de hand is, want ik ben bang dat als ik straks weer rijles neem en het weer goed gaat, op het examen hetzelfde gebeurt.
-
Daarnaast, ik ben er niet helemaal over uit, maar ik denk dat hoe de examinator over je denkt wel iets helpt met het halen van je rijbewijs. Als je de examinator achter laat met een positieve indruk over jezelf (en natuurlijk ook over je rijstijl) helpt dat wel. Maar dat zal ook weer verschillen per examinator. Vooral als het een overweging is van net wel of net niet laten slagen.

Hoe dan ook, bij de 'uitslag' van je examen zijn ze altijd best negatief. ik heb tijdens de keren dat ik gezakt was ook eigenlijk niet echt een positief punt uit hun mond gehoord. Daarna met een korte evaluatie met mijn instructeur noemde hij wel een aantal goede punten op, dus ze zijn er ongetwijfeld wel (je bent tenslotte klaar voor het examen)... maar het cbr geeft je gewoon kort en bondig de dingen aan die misten in je examen.

Edit: Ohja, vaak is het een combinatie van meerdere kleine oneffenheden. Dat je bijvoorbeeld niet terugstuurt naar rechts als je voor een kruispunt staat is niet cruciaal, maar het kan net de emmer doen overstromen.
pi_57979890
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:06 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Dacht ik ook al aan .

Welke orientatiepunten heb je gehad met je examens?
Beide keren zwembad Schuttersveld
pi_57980873
Ik heb mijn vrijstelling niet gehad . Ik was heel erg zenuwachtig en heb echt niet het idee dat ik in die korte tijd heb kunnen laten zien wat ik wél kan.

Ik reed op veel punten (veel) te hard. Ik nam een inrit te hard, sloeg te hard af, zelfs op rechte stukken te hard.
Ik keek niet goed tijdens mijn bijzondere verrichtingen (halve draai en fileparkeren). Ik moet zo dicht mogelijk bij een huis parkeren, dus ik dacht ik kan hem mooi aan de rechterkant er recht inrijden. Toen zag ik aan de linkerkant een plekje, dichterbij, maar kwam er pas laat achter dat dat een invalideparkeerplaats was. Toen wilde ik alsnog aan de rechterkant fileparkeren maar ik kwam tot twee keer toe tegen de stoeprand aan . Waar ik in de les heel ontspannen achter het stuur zit kwam ik nu niet eens meer uit mijn woorden, echt afschuwelijk. Dus deze week nog ff knallen en oefenen en me laten opjutten door mijn instructeur en dan donderdag afrijden. Hopen dat doordat ik dit heb gedaan ik wat minder gespannen ben en door mijn kritiekpunten meer kans heb om te slagen .
pi_57981205
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 12:46 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Beide keren zwembad Schuttersveld
Crooswijksestraat toch? Dat is wel de vervelendste route.
Geen referral hier.
pi_57981811
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 12:37 schreef cygnusx het volgende:
Ja, het is geen cruciaal punt maar wel belangerijk. Als het een 2 richtingsweg betreft zien ze erg graag dat je (ookal staat er vlak voor het kruispunt nog een geparkeerde auto in de weg waardoor je midden op de weg staat) terugstuurt naar zoveel mogelijk de rechterkant zodat een andere auto er weer in kan. (doorstroming van het verkeer e.d.)
Allereerst, gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs! Lijkt me echt een topgevoel als je al drie keer gezakt bent om eindelijk te slagen.

Wat je zegt klopt helemaal, hij zei ook dat het geen doorslaggevend ding was, maar het viel hem wel op en meer dan eens ook.
quote:
Tip: zoek het eind van de bocht op terwijl je stuurt. Mischien dat je instructeur dit ook wel is verteld heeft, maar als je het eind van de bocht opzoekt (en dan af en toe heel kort nog voor je kijkt) stuur je automatisch in een vloeiende lijn daarheen. Klinkt raar, en is wennen maar helpt wel. bovendien overzie je dan de hele bocht incl. verkeer
Plannetjes maken en rijlijn bepalen, inderdaad... Ik heb het zo vaak geoefend én goed gedaan. Daarom is het zo vreemd dat ik het ineens (zonder dat ik het zelf merkte) niet meer deed.
quote:
Ik neem aan dat je wel in de dode hoek kijkt, maar dikke kans dat je dat in 1 beweging doet met het in je buitenspiegel kijken. Om er zeker van te zijn dat de examinator ziet dat je in je dode hoek kijkt moet je eigenlijk nog net een extra knikje maken zodra je in je dode hoek kijkt.
Klopt, je moet echt opzichtig kijken, dat heb ik ook gemerkt.
quote:
Duss... als ik het goed begrijp zegt jouw instructeur tegen de examinator dat jij nooit examen had mogen doen? Lekker ondersteunend, bovendien is dat dan ZIJN fout, want hij bepaalt of jij er klaar voor bent.
Nee, ik was er ook klaar voor, alleen zoals ik tijdens het examen reed léék het alsof ik er totaal niet klaar voor was.

Ik vind het wel jammer dat je geen positieve dingen hoort, dat zou toch wat meer drive geven om door te gaan. Bij de TTT was het al net zo en maakte diezelfde examinator ook nog allerlei stomme fouten. Ik zou niemand aanraden een TTT te doen, want straks gaat het niet goed en krijg je bij je examen dezelfde examinator, dat rijdt niet lekker.
pi_57981903
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 13:30 schreef -Trinity- het volgende:
Ik heb mijn vrijstelling niet gehad . Ik was heel erg zenuwachtig en heb echt niet het idee dat ik in die korte tijd heb kunnen laten zien wat ik wél kan.

Ik reed op veel punten (veel) te hard. Ik nam een inrit te hard, sloeg te hard af, zelfs op rechte stukken te hard.
Ik keek niet goed tijdens mijn bijzondere verrichtingen (halve draai en fileparkeren). Ik moet zo dicht mogelijk bij een huis parkeren, dus ik dacht ik kan hem mooi aan de rechterkant er recht inrijden. Toen zag ik aan de linkerkant een plekje, dichterbij, maar kwam er pas laat achter dat dat een invalideparkeerplaats was. Toen wilde ik alsnog aan de rechterkant fileparkeren maar ik kwam tot twee keer toe tegen de stoeprand aan . Waar ik in de les heel ontspannen achter het stuur zit kwam ik nu niet eens meer uit mijn woorden, echt afschuwelijk. Dus deze week nog ff knallen en oefenen en me laten opjutten door mijn instructeur en dan donderdag afrijden. Hopen dat doordat ik dit heb gedaan ik wat minder gespannen ben en door mijn kritiekpunten meer kans heb om te slagen .
Dat je de vrijstelling niet hebt, maakt echt niet zo veel uit. Ik moest gisteren tijdens het examen een stopopdracht en omkeeropdracht doen en VOLGENS MIJ gingen die prima. Kwestie van goed kijken, hoe je ze uitvoert maakt niet uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')