abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57415490
Vervolg van Scheepbouwer: 'Nederland is land voor laagopgeleiden'

Ben momenteel in Nederland voor een aantal sollicitatiegesprekken. Veel hoger opgeleid dan Lyrebird vind je ze niet, dus een praktijkopname is hier wel op zijn plaats. Heeft Scheepbouwer gelijk?

Vergeleken met toen ik in 2001 uit Nederland vertrok, ziet het land er wat aangeharkter aan. Dat is wel aangenaam. Minder graffiti, minder hangjongeren en minder vandalisme. Het lijkt er ook op dat er serieus werk wordt gemaakt van de infrastructuur. Mensen rijden ook minder hard en gediciplineerder, maar het is allemaal nog steeds erg nerveus. Vergeleken met 2001 toch een duidelijke +. En dan heb ik ook nog mijn familie hiero. Ook een plus.

Bij een van de gesprekken kreeg ik de opmerking dat er geen geboortedatum op het CV stond (dat is idd erg Amerikaans van mij). In veel andere landen maakt dat weinig tot niets uit, men kijkt alleen naar ervaring en toekomstperspectief, maar omdat in Nederland de loonschalen onder controle staan van de vakbonden, maakt dat hier wel wat uit. Belachelijk natuurlijk en pure leeftijdsdiscriminatie. Dit soort zaken dienen - vooral voor hoger opgeleiden - gewoon tussen werkgever en -nemer te worden uitgevochten. Daar heeft een vakbond helemaal niets mee te maken. Helaas bleef daar het gesprek een beetje op steken. Pas ik nu bij het bedrijf en zal dat in de nabije toekomst ook zo zijn? WTF, als het niet zo is dan schop je me er toch gewoon uit? Ik zie dit niet snel veranderen en dat blijft dus een dikke -.

Dan het weer. Toen ik uit Indiana vertrok hadden we een heerlijk voorjaarszonnetje en strak blauw luchten. Maar de week ervoor wel tien tot vijftien centimeter sneeuw. Een week Nederland: ik heb de zon een dag gezien. Tja, dat is het ook niet.

Als laatste: tot 52% loonbelasting, tot 19% BTW, hoge gemeentelijke lasten, benzine die meer dan 2 keer zo duur is als in de VS (ondanks de zwakke dollar) en de wel erg dure woningmarkt. Zie ik hier mijn toekomst, of houd ik het bij 22% loonbelasting, 6% BTW, een alleen staand huis met zwembad in een goede buurt van $250.000,- EN een hoger loon?

Tips zijn welkom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_57428472
Nederland gaat helemaal naar de klote.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 17 maart 2008 @ 11:29:24 #3
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57428671
Maar hier hebben we gelukkig mooie vrouwen en de familie wonen.

Het is triest maar daar meot je tegenwoordig van hebben als NL.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 17 maart 2008 @ 11:43:19 #4
66825 Reya
Fier Wallon
pi_57428972
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:56 schreef Lyrebird het volgende:
Tips zijn welkom.
Voor de meeste mensen hier is Nederland de absolute standaard, aangezien ze niets anders gewend zijn; ik denk dat het dan makkelijker is om zulk soort situaties te accepteren. De vraag is vooral, wil je die verworven vrijheid opgeven om weer terug te zijn? Ik denk dat het me persoonlijk best zwaar zou vallen.
pi_57433753
quote:

Ben momenteel in Nederland voor een aantal sollicitatiegesprekken. Veel hoger opgeleid dan Lyrebird vind je ze niet, dus een praktijkopname is hier wel op zijn plaats. Heeft Scheepbouwer gelijk?

Bij een van de gesprekken kreeg ik de opmerking dat er geen geboortedatum op het CV stond (dat is idd erg Amerikaans van mij). In veel andere landen maakt dat weinig tot niets uit, men kijkt alleen naar ervaring en toekomstperspectief, maar omdat in Nederland de loonschalen onder controle staan van de vakbonden, maakt dat hier wel wat uit. Belachelijk natuurlijk en pure leeftijdsdiscriminatie. Dit soort zaken dienen - vooral voor hoger opgeleiden - gewoon tussen werkgever en -nemer te worden uitgevochten. Daar heeft een vakbond helemaal niets mee te maken. Helaas bleef daar het gesprek een beetje op steken. Pas ik nu bij het bedrijf en zal dat in de nabije toekomst ook zo zijn? WTF, als het niet zo is dan schop je me er toch gewoon uit? Ik zie dit niet snel veranderen en dat blijft dus een dikke -.
Bij wat voor bedrijf heb je eigenlijk gesolliciteerd? Ik heb het idee dat de wat grotere bedrijven hier niet zo geinteresseerd zijn in wat je kan, het gaat er vooral om dat je kneedbaar bent. Een capabel persoon kan wat dat betreft beter bij de wat kleinere bedrijfjes een baan proberen te zoeken.
pi_57433863
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:43 schreef Reya het volgende:

[..]

Voor de meeste mensen hier is Nederland de absolute standaard, aangezien ze niets anders gewend zijn; ik denk dat het dan makkelijker is om zulk soort situaties te accepteren. De vraag is vooral, wil je die verworven vrijheid opgeven om weer terug te zijn? Ik denk dat het me persoonlijk best zwaar zou vallen.
tja ieder zijn ding ik heb zelf momenteel goed naar mijn zin in NL.

Overigens wordt de btw opgeschroefd naar 21%
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_57433916
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:20 schreef JohnDope het volgende:
Nederland gaat helemaal naar de klote.
Nee hoor dat geldt voor een gedeelte van Nederland, wel toevallig het gedeelte met de meeste inwoners.
  maandag 17 maart 2008 @ 16:18:55 #8
66825 Reya
Fier Wallon
pi_57434067
quote:
Op maandag 17 maart 2008 16:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee hoor dat geldt voor een gedeelte van Nederland, wel toevallig het gedeelte met de meeste inwoners.
Arme Groningers, en ze lijden ook nog ens aan grootheidswaan.
pi_57434171
quote:
Bij een van de gesprekken kreeg ik de opmerking dat er geen geboortedatum op het CV stond (dat is idd erg Amerikaans van mij).
In de ICT is het in Nederland ook niet meer standaard om dat er bij te vermelden, ik doe het niet meer in iedergeval. Het enige bedrijf die er moeilijk over deed was dan ook semi-overheidsinstelling.
quote:
In veel andere landen maakt dat weinig tot niets uit, men kijkt alleen naar ervaring en toekomstperspectief, maar omdat in Nederland de loonschalen onder controle staan van de vakbonden, maakt dat hier wel wat uit. Belachelijk natuurlijk en pure leeftijdsdiscriminatie. Dit soort zaken dienen - vooral voor hoger opgeleiden - gewoon tussen werkgever en -nemer te worden uitgevochten. Daar heeft een vakbond helemaal niets mee te maken.
In welke branche zoek jij werk? In de ICT kom je zelden een vakbond tegen en een CAO is al helemaal onbespreekbaar. Ook bij een vorige werkgever (Robeco, fin dienstverlener) had ik hier gelukkig geen last van.
quote:
Helaas bleef daar het gesprek een beetje op steken. Pas ik nu bij het bedrijf en zal dat in de nabije toekomst ook zo zijn? WTF, als het niet zo is dan schop je me er toch gewoon uit? Ik zie dit niet snel veranderen en dat blijft dus een dikke -.
Na dit te lezen denk ik dat jij beter past in de detachering, "passen bij organisatie" argument ken ik alleen van "vaste werkgevers"
quote:
Als laatste: tot 52% loonbelasting, tot 19% BTW, hoge gemeentelijke lasten, benzine die meer dan 2 keer zo duur is als in de VS (ondanks de zwakke dollar) en de wel erg dure woningmarkt. Zie ik hier mijn toekomst, of houd ik het bij 22% loonbelasting, 6% BTW, een alleen staand huis met zwembad in een goede buurt van $250.000,- EN een hoger loon?
Gelukkig kun je in Nederland als (redelijk) hoogopgeleide nog succesvol worden ondanks de hogere belastingen maar ga dan nooit voor een organisatie werken met een CAO.

Zelf zit ik overigens te denken om een jaar naar Abu Dhabi te gaan maar dat heeft meer te maken met het feit dat de oplevering van mijn appartement nog wel even op zich laat wachten.
pi_57434209
quote:
Op maandag 17 maart 2008 16:18 schreef Reya het volgende:

[..]

Arme Groningers, en ze lijden ook nog ens aan grootheidswaan.
Nog niet Reya

Maar ik zie in Groningen voor mezelf wel toekomst met de bouw van het grootste (bij oplevering) datacenter ter wereld wat voor het grootste gedeelte al verhuurd is aan Google.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2008 16:26:27 ]
pi_57435159
Er is wel een heleboel ICT-werk in Nederland, maar daar zou ik alleen willen werken als ik meer dan 50% van m'n tijd kan besteden aan het nadenken over algoritmen. M'n schrikbeeld is alleen dat het in werkelijkheid minder dan 5% is en dat je de hele dag in een donker hol applicaties inelkaar aan het kloppen bent; niet echt iets voor hoogopgeleiden dus.
pi_57443259
quote:

Vergeleken met toen ik in 2001 uit Nederland vertrok, ziet het land er wat aangeharkter aan. Dat is wel aangenaam. Minder graffiti, minder hangjongeren en minder vandalisme. Het lijkt er ook op dat er serieus werk wordt gemaakt van de infrastructuur. Mensen rijden ook minder hard en gediciplineerder, maar het is allemaal nog steeds erg nerveus. Vergeleken met 2001 toch een duidelijke +. En dan heb ik ook nog mijn familie hiero. Ook een plus.

Dan het weer. Toen ik uit Indiana vertrok hadden we een heerlijk voorjaarszonnetje en strak blauw luchten. Maar de week ervoor wel tien tot vijftien centimeter sneeuw. Een week Nederland: ik heb de zon een dag gezien. Tja, dat is het ook niet.

Tips zijn welkom.
Pff je moet wel erg patriotisch zijn om je hier te vestigen zo te zien.
Financieel schiet je er weinig mee op.
pi_57447690
Scheepbouwer kan maar beter zijn arrogante muil dichthouden.
De lul zat in de RvC van KPN toen de beslissing werd genomen om miljarden te betalen voor de UMTS vergunning. Verder de flop van I-mode en Digitale Tv via de telefoonlijn.
Zijn smerige spelletje met KPNQwest, ook belachelijk dat hij daar nog nooit voor ter verantwoording is geroepen.
Heden ten dage lopen er per kwartaal zo'n 250.000 klanten weg bij KPN, daar zitten mensen tussen die al 40 jaar lid zijn geweest.

KPN heeft een gemiddeld rendemend van 3,4 % p/j (excl inflatie) op de beurs sinds introduktie, Internetsparen bij DSB levert nog meer op.

edit: gemiddelde rendement is ondertussen alweer 0,1% gezakt
pi_57457859
quote:
Op maandag 17 maart 2008 11:29 schreef Napalm het volgende:
Maar hier hebben we gelukkig mooie vrouwen en de familie wonen.

Het is triest maar daar meot je tegenwoordig van hebben als NL.
Iets wat mij als man in Nederland meteen opvalt, vergeleken met de VS, is dat Nederlandse vrouwen een mooier lichaam hebben. Amerikaanse vrouwen, blank of zwart, hebben toch wel erg vaak een dikke kont.

Amerikaanse vrouwen kunnen zich wel beter kleden (niet dat ze dat vaak doen, maar ze kunnen het wel). De Nederlandse dames lijken die kunst verleerd te zijn. Zou het er iets mee te maken hebben dat je je door je beter te kleden buiten de groep plaatst?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_57458482
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 18:20 schreef Lyrebird het volgende:

Amerikaanse vrouwen kunnen zich wel beter kleden (niet dat ze dat vaak doen, maar ze kunnen het wel). De Nederlandse dames lijken die kunst verleerd te zijn.
Dat geldt net zo goed voor de mannen. Nederlanders hebben geen zin om geld uit te geven aan kwaliteit. Ik sprak recent een CEO van een bedrijf die voedingsmiddelen maakt (even niet van belang hoe of wat) en die wereldwijd leveren. Er was één land waar de meer luxere goederen niet interessant waren. Nederland.

Zo werkt dat ook met kleding. Mijn vrouw koopt dan ook vrijwel altijd in België haar kleren. Ook al omdat ze daar beter wordt geadviseerd (en het helpt ook dat er b.v. champagne geschonken wordt, zodat ik het geen probleem vind om mij daar vol te laten lopen gezellig mee te gaan).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_57460436
kleding is gebaseerd op smaak, niet op goed en fout.
pi_57461055
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 20:09 schreef sneakypete het volgende:
kleding is gebaseerd op smaak, niet op goed en fout.
Onzin.
pi_57472343
Ja, hij heeft gelijk. De meeste mensen die uit Nederland vetrekken naar andere landen, zijn ook hoogopgeleiden. In het buitenland krijg je meer loon dan Balkenende, hoef je minder belasting te betalen, zijn er minder regels, en de maatschappij een stuk plezierig.
pi_57472422
quote:

[..]

Iets wat mij als man in Nederland meteen opvalt, vergeleken met de VS, is dat Nederlandse vrouwen een mooier lichaam hebben. Amerikaanse vrouwen, blank of zwart, hebben toch wel erg vaak een dikke kont.

Amerikaanse vrouwen kunnen zich wel beter kleden (niet dat ze dat vaak doen, maar ze kunnen het wel). De Nederlandse dames lijken die kunst verleerd te zijn. Zou het er iets mee te maken hebben dat je je door je beter te kleden buiten de groep plaatst?
Over het lichaam van een vrouw, dat heeft puur met smaak te maken. Dat Amerikaanse vrouwen over het algemeen zich beter kleden dan Nederlandse vrouwen, daar ben ik het met je eens.
  woensdag 19 maart 2008 @ 19:37:26 #20
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57482994
quote:

[..]

Vraag me af of de smaak een kwestie van gewenning is. Er zijn zat mooie vrouwen in het buitenland maar gemiddeld genomen vind ik Nederland nog altijd best.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_57483292
.

[ Bericht 50% gewijzigd door Lyrebird op 19-03-2008 19:50:22 ]
pi_57487677
quote:
Op maandag 17 maart 2008 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

tja ieder zijn ding ik heb zelf momenteel goed naar mijn zin in NL.

Overigens wordt de btw opgeschroefd naar 21%
Bedankt, PVDA!
Utrecht - FC Utrecht - Chelsea - Lampard
pi_57517426
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 20:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onzin.

tuurlijk is het gebaseerd op smaak en hypes
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_57517441
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 19:37 schreef Napalm het volgende:

[..]

Vraag me af of de smaak een kwestie van gewenning is. Er zijn zat mooie vrouwen in het buitenland maar gemiddeld genomen vind ik Nederland nog altijd best.
nu belgische of zweedse zijn ook goed te doen
pi_57517594
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 11:26 schreef Stratos het volgende:
Ja, hij heeft gelijk. De meeste mensen die uit Nederland vetrekken naar andere landen, zijn ook hoogopgeleiden. In het buitenland krijg je meer loon dan Balkenende, hoef je minder belasting te betalen, zijn er minder regels, en de maatschappij een stuk plezierig.
Jajaja het is echt verschikkelijk in Nederland.......
pi_57534484
Het zou me tegenvallen als je toch weer naar Nederland ging... je weet net als ik dat je daar nooit meer aardt. Na een paar maanden betutteling -zowel op de werkvloer en als burger- ren je gillend weg. Dat de gemiddelde Nederlander geen besef heeft van wat voor kutland hij in woont, is een ding, maar iemand die in de VS gewoond heeft die heeft door dat je niet als een rat hoeft te leven; als een slaaf van een megalomane, betuttelende overheid.

Met je PhD heb je een riant salaris in de VS terwijl je in NL misschien op anderhalf keer modaal mag hopen... drie keer niets dus vergeleken met de gemiddelde technische baan in de VS. Zoals je al aangaf is je progressie op de bedrijfsladder geheel verbonden aan een rigide, stompzinnig systeem met schalen en 'ervaring' die gebaseerd is op dienstjaren en niet op kennis en ervaring. Je zal weer te maken krijgen met luie, inefficiente collega's die de rest van hun jaren bij het bedrijf zullen slijten omdat ze niet ontslagen kunnen worden en krijgt weer een brallende manager met een grote mond die denkt dat hij helemaal het mannetje is met z'n lachwekkende studie werk-management-recht.

Je zal in een piepklein appartementje op vier hoog komen te wonen, waarvoor je de helft van je 1700 netto per maand aan mag uitgeven, en na vijf jaar ingeschreven te zijn bij een woningcorporatie mag je misschien een gesubsidieerd woninkje huren. Wil je kopen? Geen probleem... voor slechts 300000 euro heb je een mooie grijze container met drie vierkante meter tuin van voren en zelfs een eigen schuurtje achteren! Parkeerplaats, garege en vrijstaande muren natuurlijk niet inbegrepen...

Het zal zes van de zeven dagen regenen en grauw en grijs zijn... je zal eindeloos in de file staan omdat er een dozijn milieuclubjes -uiteraard gesubsidieerd door jouw belastinggeld- eindeloos procedeert tegen verbreding van de snelweg. Parkeren kun je vergeten. Naar de winkel gaan is alleen mogelijk voor 5 uur 's middags, of op koopavond, en een keer per maand mag je je op koopzondag door een winkelstraat vol agressieve en asociale Nederlanders wurmen.

Wil je de politiek een beetje volgen, dan wordt het nog beroerder met heikneuterige, betuttelende politici die liever eindeloos zeveren over hoe vreselijk ondoordacht het wel niet is dat Wilders een film over de Islam gemaakt heeft, in plaats van daadwerkelijk iets nuttigs te doen. Bij de verkiezingen zal het duidelijk worden dat miljoenen Nederlanders liever hun hand op houden dan zelf te werken: walgelijke partijen zoals GL, PvdA en de SP zullen wederom groeien, gevolgd door nog hogere belastingen en nog meer betutteling.

Heb je de pech dat je bezit wordt beroofd of gevandaliseerd, dan word je het bureau uitgehoond door luie, lamme politieagenten die aangenomen zijn door hun kleurtje of geaardheid in plaats van capaciteiten. Mocht er geheel onverhoopt -het oplossingspercentage ligt immers op 15% oid, drie of vier keer zo laag als in bijvoorbeeld Duitsland- een dader aangehouden worden, dan staat hij morgen alweer op straat om je daarna nogmaals met een bezoekje te vereren (hij had immers volledig inzicht in de aangifte met jouw naam erop).

Je hebt maar liefst 20 TV zenders, je mag dubbel liggen om een derdehands autootje te betalen en zal met weemoed terugdenken aan je tijd in de VS, toen je overal een appartement kon krijgen, waar de woningen betaalbaar, vrijstaand en mooi waren, waar je vrij werd gelaten om te doen en laten wat je wil, waar je niet voor elke cent uitgeknepen werd en waar mensen vriendelijk en behulpzaam waren.

Aan jou de keus.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_57534800
Ik zou als ik jou was, gewoon lekker in Indiana blijven. Ik woon ook in het buitenland, en ben bang dat ik ook niet meer in Nederland kan wennen.
Cool story, Hansel.
  † In Memoriam † zaterdag 22 maart 2008 @ 07:57:11 #28
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57534819
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 03:53 schreef StefanP het volgende:
Het zou me tegenvallen als je toch weer naar Nederland ging... je weet net als ik dat je daar nooit meer aardt. Na een paar maanden betutteling -zowel op de werkvloer en als burger- ren je gillend weg. Dat de gemiddelde Nederlander geen besef heeft van wat voor kutland hij in woont, is een ding, maar iemand die in de VS gewoond heeft die heeft door dat je niet als een rat hoeft te leven; als een slaaf van een megalomane, betuttelende overheid.
Patriot Act. Fuck liberties.

Het principe van de VS. is best leuk, maar het wordt met elke conservatieve wet bruut in de aars gegangbanged.
Carpe Libertatem
pi_57535130
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 11:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

tuurlijk is het gebaseerd op smaak en hypes
Een Gako pak heeft niets met smaak te maken, maar toch: het is een pak... De discussie gaat helemaal niet over modieus of niet. Het gaat over fatsoen en professionaliteit.
pi_57535208
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 03:53 schreef StefanP het volgende:
Standaard SP (...) verhaal.
Je schetst een geweldige karikatuur, maar je ziet over het hoofd dat iig op dit moment de VS economische problemen heeft en in de EU de economie nog steeds goed draait. De leidende positie die de VS altijd heeft gehad staat ernstig ter discussie. En dat kan aldaar nog wel eens vervelende gevolgen hebben. Dus ook al zit je nu vrij aardig in de VS... dat kan over 10-20 jaar wel eens anders zijn. En dan is die stap terug wellicht een stap te ver.

Het is makkelijker rijk worden in de VS, daar heb je gelijk in, maar er is nog wel meer in het leven dan alleen geld.
pi_57536717
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 09:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een Gako pak heeft niets met smaak te maken, maar toch: het is een pak... De discussie gaat helemaal niet over modieus of niet. Het gaat over fatsoen en professionaliteit.
mwah je moet het breder zien in het westen is een pak "mooi" en stijlvol in veel andere culturen kom je over als een pipo
pi_57536731
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 09:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je schetst een geweldige karikatuur, maar je ziet over het hoofd dat iig op dit moment de VS economische problemen heeft en in de EU de economie nog steeds goed draait. De leidende positie die de VS altijd heeft gehad staat ernstig ter discussie. En dat kan aldaar nog wel eens vervelende gevolgen hebben. Dus ook al zit je nu vrij aardig in de VS... dat kan over 10-20 jaar wel eens anders zijn. En dan is die stap terug wellicht een stap te ver.

Het is makkelijker rijk worden in de VS, daar heb je gelijk in, maar er is nog wel meer in het leven dan alleen geld.
en niet te vergeten dat NL ook een stuk groter is dan de randstad.
Overigens ligt het oplossingspercentage op 27%
  zaterdag 22 maart 2008 @ 11:51:41 #33
80382 manny
30 is best veel
pi_57536839
Koop maar vast een warme jas.
quote:
IJsland beste land om te wonen

Gepubliceerd op dinsdag 27 november 2007

IJsland is volgens de Verenigde Naties het beste land ter wereld om te leven. Het verdringt daarmee Noorwegen, dat zes keer achtereen de lijst van meest ontwikkelde landen aanvoerde, van de eerste plek.

Nederland staat op de negende plaats. Dat blijkt uit een overzicht dat VN-ontwikkelingsorganisatie UNDP heeft opgesteld en dinsdag wordt gepresenteerd in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia.

VS zakt naar plaats 12
De UNDP let niet alleen op inkomen, maar ook op welzijnszaken als gezondheidszorg en levensverwachting. IJsland, dat jarenlang tweede stond, passeert Noorwegen vanwege nieuwe cijfers over de levensverwachting en het Bruto Nationaal Product (BNP). Australië staat derde, Canada vierde en Ierland bezet een vijfde plek. Het rijkste en machtigste land ter wereld, de Verenigde Staten, is van de achtste naar de twaalfde plaats gezakt. De VS scoren hoog op de lijst van welvarende landen met armoede.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_57536889
Ach de keuze is helemaal aan jezelf. Let er vooral op dat je het beeld in je hoofd niet te ver romantiseert of negatiever maakt dan het in werkelijkheid is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_57536908
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:51 schreef manny het volgende:
Koop maar vast een warme jas.
[..]
Nederland en de VS scoren daar dus ongeveer gelijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_57536915
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

in het westen
When in Rome, do as the Romans do...

We zitten nu eenmaal hier.
pi_57536994
Zeg Stefan P. noem eens wat salaris indicaties wat je daar kan verdienen en wat je kwijt bent aan tax. Misschien is het voor mij de moeite waard. Ik werk momenteel bij een Amerikaanse sales organisatie waar ik een management positie heb.. Waar kan je op rekenen als je in de US dat soort functies kan uitoefenen. Enig idee?

Thanks. Gr. Draaijer
pi_57537215
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

When in Rome, do as the Romans do...

We zitten nu eenmaal hier.
oh zeker wou alleen aangeven dat het echt wel een kwestie van smaak is verder is het irrelevant
  zondag 23 maart 2008 @ 08:54:14 #39
46960 StefanP
polemicist
pi_57552942
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 12:00 schreef draaijer het volgende:
Zeg Stefan P. noem eens wat salaris indicaties wat je daar kan verdienen en wat je kwijt bent aan tax. Misschien is het voor mij de moeite waard. Ik werk momenteel bij een Amerikaanse sales organisatie waar ik een management positie heb.. Waar kan je op rekenen als je in de US dat soort functies kan uitoefenen. Enig idee?

Thanks. Gr. Draaijer
Het is moeilijk om cijfers te noemen zonder een sector, concrete functieomschrijving, je ervaring en de locatie in de VS (salaris verschilt nogal aangezien de cost of living per staat verschilt)... gaat het om afdelingsmanager? Of iets als productmanager? Sales manager? Aannemende dat het HBO/WO betreft bij een groot bedrijf en zo'n soort functie, dan kun je dat zelf opzoeken op b.v. http://swz.salary.com/sal(...)/swzl_newsearch.asp. Zonder te zoeken gok ik toch zeker zo'n 70K dollar, en meer indien je meer ervaren bent en/of in o.a. CA/NY en omgeving wil werken.

Loonbelasting is rond de 22%, BTW is rond de 7% en in de meeste state betaal je ook zo'n 6% state tax.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_57555392
quote:
Op zondag 23 maart 2008 08:54 schreef StefanP het volgende:

Zonder te zoeken gok ik toch zeker zo'n 70K dollar
Dat vind jij een riant salaris?
  zondag 23 maart 2008 @ 13:22:50 #41
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_57556008
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat vind jij een riant salaris?
StefanP ik heb vernomen dat jij tonnen binnenhaalt?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_57557326
Lyre, het is ook handig om bij je loon vergelijking de link met EUR/USD te leggen. Ik betwijfel het niet dat je in de USA meer kan verdienen, maar dit is de laatste paar jaar toch wel een stuk minder geworden:

Had je in 2002/2003 een loon van 70.000 USD, stond dat gelijk aan zo'n 80.500 EUR, terwijl 70.000 USD nu zo'n 44.000 EUR is. Niemand die twijfelt dat dit binnenkort weer stabiel sterker wordt, integendeel zelfs.

Maar het leven in de US blijft vele malen toch wel beter dan hier in het grijze, rijtjeshuizige Nederland, imo.
pi_57557462
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:22 schreef DoimeN het volgende:

[..]

StefanP ik heb vernomen dat jij tonnen binnenhaalt?
Zijn voorbeeld ging natuurlijk over een sales-manager oid. Al is natuurlijk ook Stefan's salaris sterk beinvloed door de zwakke USD.
pi_57561134
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:35 schreef Xith het volgende:

Maar het leven in de US blijft vele malen toch wel beter dan hier in het grijze, rijtjeshuizige Nederland, imo.
Misschien wel, maar $ 70K is geen goede reden om te verkassen. Zeker niet tov anderhalf keer modaal, aangezien dat grosso modo hetzelfde is...
  zondag 23 maart 2008 @ 17:07:12 #45
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_57561452
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 07:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Patriot Act. Fuck liberties.
Daar in Amerika hadden ze het tenminste nog aangegeven dat telefoongesprekken afgeluisterd zouden worden.
In Nederland gebeurd het gewoon zonder de bevolking in te lichten, bijna alle telefoongesprekken in Nederland worden afgeluisterd.
Vrijheid heb je hier ook niet, je bent nog niet eens baas over je eigen geld.
En binnenkort met het rekeningrijden zal je auto 24 uur en 7 dagen per week in contact staan met een satteliet die kan zien waar je rijd, wanneer je er rijd en hoevaak je ergens rijdt.
Je mag je eigen huis nog niet eens verbouwen zonder toestemming van de gemeente, vrijheid en democratie bestaat niet in Nederland alleen een soort verkapte communisme.

valt niet mee typen met een kater.
  zondag 23 maart 2008 @ 17:31:33 #46
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57561931
quote:
Op zondag 23 maart 2008 17:07 schreef MrSASO het volgende:
Daar in Amerika hadden ze het tenminste nog aangegeven dat telefoongesprekken afgeluisterd zouden worden.
In Nederland gebeurd het gewoon zonder de bevolking in te lichten, bijna alle telefoongesprekken in Nederland worden afgeluisterd.
En binnenkort met het rekeningrijden zal je auto 24 uur en 7 dagen per week in contact staan met een satteliet die kan zien waar je rijd, wanneer je er rijd en hoevaak je ergens rijdt.
Je mag je eigen huis nog niet eens verbouwen zonder toestemming van de gemeente, vrijheid en democratie bestaat niet in Nederland alleen een soort verkapte communisme.
Nog erger: in Nederland beslist de overheid grotendeels of jij als chronische zieke je eigen leven mag beeindigen of niet.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57562019
quote:
Op zondag 23 maart 2008 17:31 schreef Scaurus het volgende:

Nog erger: in Nederland beslist de overheid grotendeels of jij als chronische zieke je eigen leven mag beeindigen of niet.
In de VS is volgens mij slechts in welgeteld één (1) staat euthanasie toegestaan, dus een erg sterk argument is dit niet.
  zondag 23 maart 2008 @ 17:37:45 #48
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57562056
Ik gebruikte het voorbeeld louter om te illustreren hoe ziekelijk veel invloed de Nederlandse overheid heeft over ons leven, over het wel of niet willen leven.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57562175
quote:
Op zondag 23 maart 2008 17:37 schreef Scaurus het volgende:
Ik gebruikte het voorbeeld louter om te illustreren hoe ziekelijk veel invloed de Nederlandse overheid heeft over ons leven, over het wel of niet willen leven.
Ook dan sla je de plank ernstig mis, omdat Nederland op dit punt juist liberaal is en een echte voorloper wereldwijd.

Natuurlijk is NL niet het walhalla, maar het is ook niet alleen maar kut.
pi_57562194
quote:
Op zondag 23 maart 2008 17:31 schreef Scaurus het volgende:
Op zich vind ik dat nog niet eens zo erg, sterker nog ik denk dat Nederland op dat gebied doorschiet. Artsen overtreden massaal de eed van Hippocrates zij het via palliatieve sedatie, zij het via euthanasie. Zelfdoding hoort niet in het ziekenhuis thuis en mag ook niet door een arts uitgevoerd worden in mijn ogen.
pi_57563259
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:35 schreef Xith het volgende:
Lyre, het is ook handig om bij je loon vergelijking de link met EUR/USD te leggen. Ik betwijfel het niet dat je in de USA meer kan verdienen, maar dit is de laatste paar jaar toch wel een stuk minder geworden:

Had je in 2002/2003 een loon van 70.000 USD, stond dat gelijk aan zo'n 80.500 EUR, terwijl 70.000 USD nu zo'n 44.000 EUR is. Niemand die twijfelt dat dit binnenkort weer stabiel sterker wordt, integendeel zelfs.

Ik snap deze vergelijking, maar toch gaat die vlieger niet helemaal op. Het grootste deel van ons inkomen in dollars geven we uit in dollars om daar huur/hypotheek van te betalen en eten van te kopen. Dat gaat ook allemaal in dollars. Vergeleken met 2002 is er dus weinig veranderd. Pas als we op reis gaan of een nieuwe geimporteerde Duitse auto kopen, merken we dat die dollar veel minder waard is geworden.
pi_57565181
quote:
Op zondag 23 maart 2008 18:35 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik snap deze vergelijking, maar toch gaat die vlieger niet helemaal op. Het grootste deel van ons inkomen in dollars geven we uit in dollars om daar huur/hypotheek van te betalen en eten van te kopen. Dat gaat ook allemaal in dollars. Vergeleken met 2002 is er dus weinig veranderd. Pas als we op reis gaan of een nieuwe geimporteerde Duitse auto kopen, merken we dat die dollar veel minder waard is geworden.
en daar zit het hem de VS importeert ontzettend veel goederen
pi_57565189
quote:
Op zondag 23 maart 2008 17:07 schreef MrSASO het volgende:

[..]

valt niet mee typen met een kater.
  maandag 24 maart 2008 @ 14:07:14 #54
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_57578441
[/quote]
Nederland is kampioen afluisteren
ACHTERGROND, Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen
gepubliceerd op 11 februari 2006 02:46, bijgewerkt op 02:46

AMSTERDAM - Amerikanen hebben kritiek op de president als hij staatsburgers laat bespioneren. In Nederland, waar al veel mag en minister Remkes nog meer wil, lijkt niemand zich druk te maken.

Amerikaanse staatsburgers zijn relatief goed beschermd tegen nieuwsgierige inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Sinds 1978 mogen hun telefoons alleen worden afgetapt als een speciale rechtbank daar vooraf toestemming voor geeft. In de strijd tegen het terrorisme wil president Bush de handen vrij hebben om ook zonder toetsing door de rechter te kunnen afluisteren.

De Nederlandse inlichtingendiensten hebben die vrijheid al sinds jaar en dag. Een handtekening van de minister van Binnenlandse Zaken volstaat. En die wordt voor zover bekend nooit geweigerd.

Uit internationale vergelijkingen blijkt dat Nederland, samen met Italië, kampioen afluisteren is. Het Duitse Max Planck Institut berekende in 2004 dat in Nederland alleen al op last van politie en justitie 62 telefoontaps worden geplaatst op 100 duizend inwoners. In Zwitserland zijn dat er 33. Daarbij komen nog de (geheime) afluisteractiviteiten van de inlichtingendinsten AIVD en MIVD.

De Nederlandse burger lijkt het allemaal best te vinden. Inlichtingendienst-expert Roger Vleugels spreekt van een blinde vlek die uniek is voor Nederland. ‘Wij hebben één privacy-waakhond, het College Bescherming Persoonsgegevens. Duitsland heeft er wel vijfhonderd. Kranten maken zich er ook niet druk om. Politieke partijen evenmin.’

Amerikanen daarentegen staan van nature wantrouwend tegenover de staat. De staat dient zich verre te houden van het privé-leven van de burger. Tenminste als het om ‘echte’ Amerikanen gaat. Het aftappen van buitenlanders staat in Amerika niet ter discussie. De Amerikaanse afluisterdienst NSA mag bovendien ‘alle communicatie onderscheppen, van welke vorm ook, zolang op zijn minst één deel van die communicatie zich in het buitenland bevindt.’

Elk telefoontje naar Afghanistan of Nederland mag dus worden afgetapt, op voorwaarde dat de naam van de Amerikaan die meedoet aan het gesprek geheim blijft.

Ook vanwege praktische redenen is Nederland kampioen afluisteren. Andere opsporingsactiviteiten, zoals infiltraties of deals met verdachten, zijn hier aan strenge regels gebonden. Volgens de digitale burgerrechtenbeweging Bits Of Freedom (BOF) gaat dat argument alleen op voor politie en justitie. ‘Onze inlichtingendiensten, de AIVD en de MIVD, zitten ruim in hun bevoegdheden’, aldus Maurice Wessling, directeur van BOF.

Wessling en Vleugels verwachten dat het aantal afgeluisterde gesprekken in Nederland de komende jaren explosief gaat toenemen, door de terroristische dreiging en door nieuwe technische mogelijkheden. In het Friese Burum bouwen de inlichtingendiensten samen aan een schotelpark, waarmee op grote schaal nationale en internationale communicatie kan worden onderschept.

Volgens deskundigen hoort Nederland dan tot de Europese landen met de meeste afluistercapaciteit. Om daarvan effectief gebruik te kunnen maken, moeten de bevoegdheden van de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten verruimd worden. De AIVD wil zich gaan toeleggen op data mining, het ontdekken van patronen in communicatiestromen, en veranderingen daarin.

‘Daartoe moeten grote bestanden met persoonsgegevens van niet-verdachte personen doorzocht worden’, schrijft minister Remkes aan de Tweede Kamer over de ‘post-Madrid-maatregelen’. Ook zouden de inlichtingendiensten ‘rechtstreeks toegang moeten krijgen tot bestanden van overheidsorganisaties’.
[quote]

Ze hebben nu ook een computer die bepaalde woorden uit gesprekken filterd.
De kans is heel groot dat als je dingen zegt zoals bom, drugs of terrorist ofzo dat je gesprek word afgeluisterd.
pi_57578992
Tja, Nederland blijft een burgerlijk landje.
pi_57579023
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:07 schreef MrSASO het volgende:

knip.
Ik ben er mee bekend maar 65 op de 100.000 is heel wat anders dan allemaal natuurlijk, het komt niet eens in de buurt.

Overigens dat schotelpark is wel in het nieuws gekomen het geeft NL de grootste satelliet afluister capaciteit ter wereld. Dat is echter een aflopende zaak omdat steeds meer via glasvezel gaat wat bijna niet af te luisteren is.
pi_58444479
Interessant topic . Komt er nog wat uit voordat hij naar de eeuwige jachtvelden gaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')