Ik ben met je eens dat we de goede richting opgaan maar dat is dus niet mijn idee, dat de belastingdienst de enige is die mensen hoort te wegen. Mijn idee is dat de totale politiek dat zou moeten doen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:44 schreef quo_ het volgende:
Dit onderwerp is inderdaad al vaker voorbij gekomen.
En ik blijf het goedbedoelde onzin vinden. Naar mijn idee is de belastingdienst de enige instantie die mensen hoort te "wegen" naar wat ze verdienen. Met het centraal regelen van toeslagen voor huur, zorg en kinderopvang zijn we trouwens al weer een paar stappen in de goede richting gegaan.
Op zich vind ik dat niet eens zo'n slecht idee, alleen als je het zo door gaat voeren heeft het natuurlijk helemaal geen zin om een hoog inkomen te hebben als alles je een percentage van je inkomen kost. Niemand in Nederland komt om van de honger door ons sociale vangnet. Als je een hoger inkomen hebt kun je je meer luxe veroorloven, een mooie TV, mooie auto, dure kleding etc. Een boete makkelijk kunnen betalen hoort geen luxe te zijn, het hoort een straf te zijn, die gelijk is voor iedereen. Met ons huidige boete systeem is deze straf lang niet gelijk voor iedereen, zoals al eerder aangegeven.quote:In eerste aanleg klinkt het misschien nog wel sympathiek maar de logica om dit toe te passen op zaken die juist vermijdbaar zijn zie ik niet. Het lijkt me dan veel effectiever om inkomensafhankelijkheid in te voeren voor zaken die wel essentieel zijn, bijvoorbeeld de bakker en de supermarkt. En daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Je zou het klasse justitie kunnen vinden, maar ik vind het juist gelijk trekken van straffen. In geval van gevangenis straf is die op dit moment al hetzelfde. Het is een vrijheidsstraf, en die is bij de bijstandsmoeder en bij de topinkomener even hoog, ze worden namelijk allebei X maanden vast gezet. Bij een financiele straf (boete) is deze niet hetzelfde want ze ondervinden er verschillende consequenties van. Dit is dus niet gelijk op dit moment, terwijl je zelf met je laatste zin aangeeft dat het juist belangrijk is dat iedereen even hard gestraft wordt.quote:Als je mensen gaat bestraffen op basis van wat ze verdienen ben je al begonnen met klassejustitie. Met hetzelfde gemak kan je dan beredeneren dat in geval van een vrijheidsstraf je ook met verschillende maten moet meten. De arme sloeber kan gerust een paar maanden zitten terwijl iemand met een goede baan zijn "schuld" vereffent met een veel kortere vrijheidsstraf. Moet je niet willen lijkt me. En bovendien is het toch niet voor niets dat vrouwe justitia al eeuwenlang geblindoekt is?
Het bedrag van een boete zo maken dat iedereen er evenveel last van heeft is niet te doen. 80 euro boete op een inkomen van 800 euro is vergeleken met 800 boete bij een inkomen van 8000 misschien wel relatief evenveel, maar in de praktijk is het voor degene met een inkomen van 800 het verschil tussen de maand wel of niet rond kunnen komen waar het bij de partij van 8000/maand het verschil is tussen 6 in plaats van 7 keer per week luxe uit eten gaan in een duur restaurant.quote:Op woensdag 12 maart 2008 20:15 schreef Dzy het volgende:
Voor mijn part gewoon rechtevenredig met je netto inkomen.
Het gaat om de recidivewerking.quote:Op woensdag 12 maart 2008 23:11 schreef FJD het volgende:
Gelijke overtreding, gelijke straf en zolang "veel geld verdienen" geen overtreding is slaat het nergens op om hogere boetes op te leggen alleen maar omdat je meer verdient. Daar hebben we immers de belastingdienst al voor.
Wel fijn om te zien dat hier dan blijkbaar ook zoveel voorstanders van de vlaktax zijnDaar betaalt ook iedereen procentueel gezien evenveel.
Die heeft zeer waarschijnlijk een grote zware en snelle auto dus gewoon op gewicht bekeuren.quote:Op donderdag 13 maart 2008 02:38 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Het gaat om de recidivewerking.
Iemand die een ton per jaar verdient, kan het zich permitteren om de regels aan de laars te lappen.
Met een Fiat Panda richt je minder schade aan dan met zo groot zwaar en log vervoermiddel.quote:Op donderdag 13 maart 2008 03:00 schreef Nachtdier het volgende:
Dat zou ook een puntje kunnen zijn, maar ik vind dat in mindere mate meespelen. Dan zou de boete bij te hard rijden bij een auto met 4 inzittenden ook weer hoger moeten zijn dan in de situatie waarin de bestuurder in zn eentjein de auto reed.
Daarnaast, die grote auto's zijn al duur genoeg. Met de aanschaf daarvan wordt de overheid al genoeg gespekt. Diezelfde overheid die zo op het milieu zit te zeiken, is maar wat blij met de BPM- en accijnsopbrengsten die de staatskas binnenstromen door het gebruik van diezelfde SUV's.
Inkomensafhankelijke boetes vind ik dus een betere optie, maar dan wel bij recidive of bepaalde overtredingen. Je moet niet enkel een hogere boete uitdelen omdat de mensen het wel kunnen betalen. Er moet wel een aanwijsbare reden voor zijn waarom de boete hoger uitvalt.
Een liefhebber in ziijn zware oldtimer Mercedes betaalt 0,0 belasting en een verzekering van 150 euro per jaar. Als die een overtredig begaat met zijn vervoermiddel evenveel boete voor gelijke overtreding dan de gehaaste snelle Audi chauffeur die bumperkleeft en de maximum snelheid regelmatig overtreedt en dam geflitsert wordt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 03:21 schreef Nachtdier het volgende:
Dan heb je niets aan de recedivewerking. Daar dienen boetes mijns inziens voor te zijn.
Indelen op gewicht van auto is leuk en aardig, maar dan straf je nog degene die in een 10 jaar oude betaalbare auto rijdt even hard als de wat meer vermogende man/vrouw met een gloednieuwe auto van hetzelfde gewicht.
Je zal maar in een zware auto rijden voor je werk.
Voor inkomensafhankelijke boetes hebben we de belastingdienst al.quote:Op donderdag 13 maart 2008 00:03 schreef Dzy het volgende:
Nouja, je kunt toch een redelijke schatting maken. Helemaal eerlijk zal het niet worden, maar sowieso eerlijker dan nu. Ben je dat niet met me eens? Natuurlijk hebben er mensen een minder goede deal in deze utopie maar het scheelt minder.
Die zitten in zo'n 45km kar die alles ophoudenquote:Op donderdag 13 maart 2008 09:05 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, je kunt het ook anders bekijken. Bijstandsmoeders die écht geen 150 euro per maand zouden kunnen missen, zouden JUIST extra op moeten letten in het verkeer, en JUIST zichzelf aan de snelheid houden.
Leuk hè, trollen?quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:09 schreef OVLOV het volgende:
Die bijstandsmoeder zit alleen maar met haar luie reet op de bank
Yep, volgende keer laat-ie de sneeuwscooters per heli invliegenquote:Op donderdag 13 maart 2008 00:08 schreef Droopie het volgende:
Formule 1-coureur Kimi Räikkönen heeft in zijn thuisland Finland een boete van 30.000 euro gekregen voor het op ongeoorloofde wijze vervoeren van drie sneeuwscooters.
De McLaren coureur vervoerde drie sneeuwscooters op een aanhanger. In Finland is het verplicht om met een dergelijke grote lading een speciaal rijbewijs te hebben. Räikkönen had deze niet in zijn bezit en werd dus op de bon geslingerd.
De boete viel zo hoog uit omdat in Finland verkeersboetes worden bepaald aan de hand van het inkomen van de chauffeur. Op het moment van de overtreding kreeg Räikkönen volgens de Finse politie een maandsalaris van 150.000 euro.
Goed toch
Misschien tijd om eens na te denken over hoe-en-wat voor je kinderen uitpoept en van de steun gaat leven? Helaas wordt dat niet aangemoedigd in dit land, integendeel: elke paar jaar een kind uitpoepen = garantie om nooit te hoeven solliciteren!quote:Op donderdag 13 maart 2008 15:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Leuk hè, trollen?![]()
Ik wil jou nog wel eens bezig zien om in je eentje een huishouden te runnen, kinderen op te voeden en een fulltime baan te vervullen.
Wat een onzin. Een boete is er toch als afschrik middel? Verkeersboetes zijn er JUIST om ervoor te zorgen dat het verkeer veiliger wordt, dat werkt niet als het mensen niet afschrikt. Op deze manier zal iemand die veel verdient dus minder afgeschrokken worden dan die bijstandmoeder. Als iedereen erdoor werd afgeschrikt en er beter op zou letten zou het alleen maar veiliger worden.quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:05 schreef Tuvai.net het volgende:
Tja, je kunt het ook anders bekijken. Bijstandsmoeders die écht geen 150 euro per maand zouden kunnen missen, zouden JUIST extra op moeten letten in het verkeer, en JUIST zichzelf aan de snelheid houden.
Je verdient zodat je je luxe kan veroorloven, niet zodat je lekker tekeer kan gaan in het verkeer en mensen levens op het spel kan zetten. Als jij 10.000 per maand verdient voel je zo'n boete van 100 euro niet eens dus wat boeit jou het om iets te snel te rijden. Dan is het hele idee achter boetes weg, of niet dan?quote:Op donderdag 13 maart 2008 17:04 schreef Den_Haag het volgende:
slecht idee. zo neemt de overheid elke incentive weg om hard te werken en geld te verdienen. Op naar de communitische heilstaat waar iedereen aan hetzelfde verdiend.
Idd, dus op die manier is er iets voor te zeggen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 17:18 schreef Dzy het volgende:
[..]
Je verdient zodat je je luxe kan veroorloven, niet zodat je lekker tekeer kan gaan in het verkeer en mensen levens op het spel kan zetten. Als jij 10.000 per maand verdient voel je zo'n boete van 100 euro niet eens dus wat boeit jou het om iets te snel te rijden. Dan is het hele idee achter boetes weg, of niet dan?
En buiten het verkeer kun je natuurlijk nergens een boete krijgen. Hoppa, weer een probleem opgelost.quote:Op donderdag 13 maart 2008 16:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Bijstandsmoeders die geen 150 euro per maand kunnen betalen hebben zelfs niets te zoeken in het verkeer......
Als jij je gewoon normaal gedraagt in het verkeer dan is er niks om bang voor te zijn, laat staan om door te 'schrikken'.quote:Op donderdag 13 maart 2008 16:50 schreef Dzy het volgende:
[..]
Wat een onzin. Een boete is er toch als afschrik middel? Verkeersboetes zijn er JUIST om ervoor te zorgen dat het verkeer veiliger wordt, dat werkt niet als het mensen niet afschrikt. Op deze manier zal iemand die veel verdient dus minder afgeschrokken worden dan die bijstandmoeder. Als iedereen erdoor werd afgeschrikt en er beter op zou letten zou het alleen maar veiliger worden.
Natuurlijk is dat je eigen schuld, daar zijn boetes ook voor. Alleen mogen ze ietsje lager voor die bijstandsmoeder en een heel stuk hoger voor de topinkomener. Als die een boete krijgt van 100 euro boeit dat niet, dus heeft hij er geen last van. Als je die boete nou een stuk omhoog gooit is het ook zijn eigen domme schuld, ook al kan hij het wel betalen het is wel een stuk kutter, en werkt dus beter als straf. Denk je niet dat mensen met hoge topinkomens voorzichtiger en netter gaan rijden als hun boetes opeens ook pijn doen in de portemonnee?quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:53 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Als jij je gewoon normaal gedraagt in het verkeer dan is er niks om bang voor te zijn, laat staan om door te 'schrikken'.Als jij als arme, zielige bijstandsmoeder door je eigen roekeloze rijgedrag een boete krijgt die je achteraf misschien niet kunt betalen, dan is dat je eigen domme schuld.
Ik heb nota bene zelden tot nooit last van dikke zakenlui op de weg eigenlijk. Het zijn juist altijd figuren met tokkie-verschijnselen die zich agressief, asociaal en inzichtloos op de weg gedragen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 18:56 schreef Dzy het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat je eigen schuld, daar zijn boetes ook voor. Alleen mogen ze ietsje lager voor die bijstandsmoeder en een heel stuk hoger voor de topinkomener. Als die een boete krijgt van 100 euro boeit dat niet, dus heeft hij er geen last van. Als je die boete nou een stuk omhoog gooit is het ook zijn eigen domme schuld, ook al kan hij het wel betalen het is wel een stuk kutter, en werkt dus beter als straf. Denk je niet dat mensen met hoge topinkomens voorzichtiger en netter gaan rijden als hun boetes opeens ook pijn doen in de portemonnee?
Als je een boete krijgt wanneer je 30 kilometer te hard door de bebouwde kom vliegt dan is die gewoon geheel terecht, of je nou een dikke zakenpik bent of een arm bijstandstrekkertje.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:17 schreef Dzy het volgende:
Natuurlijk, die doen nu ook wel extra voorzichtig denk ik. Maar is het niet oneerlijk dat zij extra voorzichtig moeten zijn, en rijke zakenlui niet?
Net zoals dat het oneerlijk is dat mensen met een hoger inkomen procentueel gezien meer belasting af moeten dragen dan mensen met een laag inkomen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:17 schreef Dzy het volgende:
Natuurlijk, die doen nu ook wel extra voorzichtig denk ik. Maar is het niet oneerlijk dat zij extra voorzichtig moeten zijn, en rijke zakenlui niet? Ben je met me eens dat het nu geen gelijke straffen zijn of vind je het wel gelijke straffen omdat de boete even hoog is in euro's?
Boetes staan m.i. los van belasting betalen. Belasting is voor voorzieningen en ons sociaal vangnet. Boetes zijn om af te schrikken en strafbare feiten af te straffen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:26 schreef azaki het volgende:
Dus.. als iemand met een goed inkomen mag je eerst de helft van je salaris naar de belasting brengen en dan vervolgens ook nog extra hoge boetes betalen? Beetje krom, imho.
Even ter vergelijking;
Maandinkomen bijstandsmoeder: 800 (of whatever)
Maandinkomen goed salaris: 8000
Belasting betaald door bijstandsmoeder: 0. (feitelijk -800 of wat ze ook krijgen)
belasting betaald door goed verdiener 3800
En je dan ook nog es naaien met de extra hoge boetes? Lijkt mij niet helemaal eerlijk he?
Maar goed, geld verdienen is toch al strafbaar in Nederland heb ik het idee.
Ben je voorstander van een vlaktax van zeg 40% in plaats van de verschillende schijven nu?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 01:11 schreef Dzy het volgende:
Door bij iedereen 10% van die luxe af te pakken in een maand pak je mensen dus even hard.
De status quo kun je niet inzetten als diskwalificerende term Je zou toch zeggen dat we met het opleidingsdebacle geleerd zouden moeten hebben dat verandering niet per definitie verbetering is, zeker niet als deze geinitieerd is door de overheidquote:Op zaterdag 15 maart 2008 10:55 schreef miech het volgende:
Vind het erg grappig dat er een aantal mensen het idee afschieten ten opzichte van het huidige systeem, omdat er een aantal te verwaarlozen nadelen aan kleven. Dit zonder een beter idee te opperen, en met liefde status quo hanterend.
Wat ik bedoel is dat ik het enigszins verwerpelijk vind, dat als men 1 deel van een bepaalde verandering niet waardeert, het meteen dan maar helemaal niet moet gebeuren, ondanks dat de verandering een verbetering is (for sake of argument). Anders gezegd: als 99% van de verandering een verbetering is, en 1% niet, voer je het daarom niet door? Ook kleine stapjes kunnen gunstig zijn.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 11:03 schreef FJD het volgende:
[..]
De status quo kun je niet inzetten als diskwalificerende term Je zou toch zeggen dat we met het opleidingsdebacle geleerd zouden moeten hebben dat verandering niet per definitie verbetering is, zeker niet als deze geinitieerd is door de overheid
Alleen bij de overheid werkt dat niet zo; zodra die eenmaal meer geld binnenharken dan is de kans heel erg klein dat ze dat ooit op een andere manier nog teruggeven. Als ze het dan al teruggeven dan is dat altijd voor de zogenaamde zwakkere v/d samenleving. Kijk maar bv. met de BPM en de kilometerheffing. In het begin roept men dat de BPM helemaal weggaat, vervolgens is het geld toch wel handig en wordt het geleidelijk afgebroken (maar je betaalt opeens wel BPM tijdens de kilometerheffing) en je zult straks zien dat de BPM gewoon blijft bestaan.quote:Op zondag 16 maart 2008 10:41 schreef miech het volgende:
Wat ik bedoel is dat ik het enigszins verwerpelijk vind, dat als men 1 deel van een bepaalde verandering niet waardeert, het meteen dan maar helemaal niet moet gebeuren, ondanks dat de verandering een verbetering is (for sake of argument). Anders gezegd: als 99% van de verandering een verbetering is, en 1% niet, voer je het daarom niet door? Ook kleine stapjes kunnen gunstig zijn.
ha ha haquote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:22 schreef Ankeiler het volgende:
Er bestaan al inkomensafhankelijek boetes. belastingen heet dat.
[offtopic]quote:Op zondag 16 maart 2008 11:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
[offtopic]
Draaijer, waarom post je in een hele serie topics van die onzin reacties? Verveel je je of is je postcount te laag ofzo? [/offtopic]
Enfin, inkomensafhankelijke boetes zorgen er wel voor dat de man met de S600 zich ook wat meer zorgen maakt als ie met 170 over de A4 raast. Nu merk je dat er een bepaald type volk is die nogal moet lachen om de bekeuringen in ons landje.
Net zoals een straatschoffie uit Amsterdam-West zich niets (meer)aantrekt van een weekie zitten?quote:Op zondag 16 maart 2008 11:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
Enfin, inkomensafhankelijke boetes zorgen er wel voor dat de man met de S600 zich ook wat meer zorgen maakt als ie met 170 over de A4 raast. Nu merk je dat er een bepaald type volk is die nogal moet lachen om de bekeuringen in ons landje.
PRECIESquote:Op zondag 16 maart 2008 11:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Net zoals een straatschoffie uit Amsterdam-West zich niets (meer)aantrekt van een weekie zitten?
Ook maar wat zwaarder straffen dan het zoontje van die Mercedesbestuurder uit Blaricum?
Verschillend straffen voor dezelfde overtreding.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.quote:Op zondag 16 maart 2008 21:43 schreef kwib het volgende:
Waarom willen mensen je in dit land gelijk afmaken als je financieel je kop boven het maaiveld uitsteekt? Alsof je je moet schamen omdat je blijkbaar rijker bent dan anderen. Dat je 52% belasting betaalt (en dus in feite de voorzieningen van je landgenoten financiert) is niet genoeg, nee nu moet je ook al meer betalen als je per ongeluk 3 km te hard rijd op een 50 km weg?Iedereen krijgt in dit land eten en een dak boven z'n hoofd. Dat betekent dat die persoon 168 uur per week heeft om de rest te regelen. En als die personen dan nog te stom zijn om er geen zooitje van te maken krijgen ze korting van justitie ook.
Ik snap de pro-argumenten met de dikke zakenman die geen moer geeft om boetes echt wel maar puur om die maaiveldinstelling ben ik puur tegen dit plan.
Werklozen en bijstandstrekkers een 100* zo hoge taakstraf; ze hebben tijd genoeg.quote:Op woensdag 12 maart 2008 19:56 schreef Hyperdude het volgende:
En lelijke mensen korting bij de hoeren.
Eigenlijk is het heel sociaal dat je een plasmabak koopt. BTW: 19%. Verwijderingsbijdrage: EUR 25. Energieheffing: 8,4 cent per kWh, waar dat ding zeker 800 per jaar van opstookt.quote:Op maandag 17 maart 2008 08:26 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.Ik merk inderdaad ook dat sinds ik meer verdien, er van allerlei kanten commentaar en behoorlijke afgunst af komt, zelfs in mijn eigen familie. Er word bijvoorbeeld niet alleen constant gesuggereerd dat je voor bepaalde dingen best wat meer kunt betalen (in tegenstelling tot 'normale' mensen), maar ook als je bijvoorbeeld een nieuwe aankoop doet (noem een dikke plasma TV, of een nieuwe auto) dan zie je ineens een hoop zure gezichten in je richting kijken.
Ik verdien dan inderdaad een beetje meer dan de gemiddelde persoon ja, maar daar werk ik ook voor. Tokkievolk dat er niet tegen kan dat ik krijg wat ik verdien, had zelf maar een vak moeten leren en een degelijke baan moeten krijgen.
Nee, mensen met een mooie partner moeten belasting betalen over het fictieve loon dat ze aan een even knappe prostituee kwijt zouden zijn. Geld is de maat der dingen, en zo.quote:Op woensdag 12 maart 2008 19:56 schreef Hyperdude het volgende:
En lelijke mensen korting bij de hoeren.
Alles voor een egalitaire maatschappij.
Net zoiets als het eigenwoningforfait. Gewoon "genot" in het algemeen belastenquote:Op maandag 17 maart 2008 16:26 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Nee, mensen met een mooie partner moeten belasting betalen over het fictieve loon dat ze aan een even knappe prostituee kwijt zouden zijn. Geld is de maat der dingen, en zo.
Vooral mensen die op zondag lol hebben! Die moeten we dubbel belasten!quote:Op maandag 17 maart 2008 18:22 schreef Serinde het volgende:
Net zoiets als het eigenwoningforfait. Gewoon "genot" in het algemeen belasten
Ja, en optimistische mensen annex levensgenieters moeten daarom ook extra worden belast. Volkomen onacceptabel dat de een zich happy voelt in een klein rijtjeshuis en de ander zelfs aan een Herfkens-woontoelage niet genoeg heeft, dat mens kijkt nog steeds als een oorwurm. Belasten die blije eikels!quote:Op maandag 17 maart 2008 18:22 schreef Serinde het volgende:
[..]
Net zoiets als het eigenwoningforfait. Gewoon "genot" in het algemeen belasten
Aap. De sterkere schouders dragen al de zwaarste lasten.. Ben je gek gewordenquote:Op dinsdag 18 maart 2008 07:50 schreef Kogando het volgende:
Goed idee. In de wet staat ook dat je naar draagkracht straf hoort te krijgen, dat is men de laatste decennia een beetje uit het oog verloren. En dan met name wat verkeerszaken betreft.
Tegenwoordig mocht je niet te hard rijden, nu wel zolang je maar betaalt.
En ik verlang geen absurde bedragen. Maar het punt is gewoon dat het voor iedereen ongeveer even vervelend moet zijn om bekeurd te worden. Op dit moment is het voor de ene een enorme klap en 3 maanden rood staan, en de ander is het na een minuut alweer vergeten. Laat de ene 30 euro betalen voor rijden door rood, en een dikke multimiljonair 2000 euro ofzo. Dan is het voor normaal verdienende mensen ongeveer zoals de boetes nu zijn. Al mogen die bedragen van mij wel naar beneden, sowieso.
Ik verwacht niet van een rijke of vrije man dat die een deel van mijn celstraf op zich neemt als ik zo dom ben om een misdrijf te begaan. En zo zou het ook bij boetes moeten zijn. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en daar hoort de straf ook naar te zijn.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:27 schreef draaijer het volgende:
Aap. De sterkere schouders dragen al de zwaarste lasten.. Ben je gek geworden
Jij wilt dat boetes inkomensafhankelijk worden. Doe ff gezond.. De rijkere verzorgen al de niet (hard willen) werkende. Pukequote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:34 schreef Kogando het volgende:
[..]
Ik verwacht niet van een rijke of vrije man dat die een deel van mijn celstraf op zich neemt als ik zo dom ben om een misdrijf te begaan. En zo zou het ook bij boetes moeten zijn. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en daar hoort de straf ook naar te zijn.
Sterke schouders zwaarste lasten is een hele andere kwestie, gebaseerd op het ideaal dat wel iedereen wil maar niet iedereen kan.
Daar heeft het toch niks mee te maken? Dat iemand die rijker is dan ik een stukje van mijn boete betaalt ofzo? Dat is helemaal niet aan de orde. Als je namelijk nooit een overtreding begaat krijg je helemaal nooit een boete, dus hoeft er niks betaald te worden.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:47 schreef draaijer het volgende:
Jij wilt dat boetes inkomensafhankelijk worden. Doe ff gezond.. De rijkere verzorgen al de niet (hard willen) werkende. Puke
En dat is het probleem in Nederland, heel veel mensen willen het niet eens. Als ik kijk naar mensen in mijn omgeving die minder verdienen krijgen die overal toeslagen en tegemoedkomingen voor, ik krijg nergens iets voor maar betaal wel over mijn bonussen 52% belasting.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:34 schreef Kogando het volgende:
[..]
Ik verwacht niet van een rijke of vrije man dat die een deel van mijn celstraf op zich neemt als ik zo dom ben om een misdrijf te begaan. En zo zou het ook bij boetes moeten zijn. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en daar hoort de straf ook naar te zijn.
Sterke schouders zwaarste lasten is een hele andere kwestie, gebaseerd op het ideaal dat wel iedereen wil maar niet iedereen kan.
De volgende vraag is hoeveel tijd je overhoudt. Een Tokkie die de hele dag thuis zit heeft er geen nadeel bij om een weekje te zitten, terwijl ik mijn schaarse vakantiedagen moet opmaken.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:27 schreef Kogando het volgende:
Als je 1 vinger afhakt is dat voor iedereen hetzelfde, 1 dag cel ook. Iedereen heeft namelijk 10 vingers, en iedereen heeft evenveel tijd. Maar 100 euro is voor de ene een maandsalaris, en voor de ander bijna niks.
Daarom zouden mensen zonder baan (en ambtenaren) een zwaardere celstraf moeten krijgen dan mensen in het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:41 schreef Arnold_fan het volgende:
De volgende vraag is hoeveel tijd je overhoudt. Een Tokkie die de hele dag thuis zit heeft er geen nadeel bij om een weekje te zitten, terwijl ik mijn schaarse vakantiedagen moet opmaken.
Je reageert nu op een uitspraak van mij, waarmee ik probeer duidelijk te maken welk principe ik niet bedoel. Dus wat is je punt ten aanzien van mijn stelling dat boetes inkomensafhankelijk moeten zijn?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:39 schreef Arnold_fan het volgende:
En dat is het probleem in Nederland, heel veel mensen willen het niet eens. Als ik kijk naar mensen in mijn omgeving die minder verdienen krijgen die overal toeslagen en tegemoedkomingen voor, ik krijg nergens iets voor maar betaal wel over mijn bonussen 52% belasting.
Als ik lekker 20 uur per week ga werken kan ik ook overal mijn handje ophouden en dan (iets) minder ruim leven, of in de overige 20 uur zwart bijklussen....
Wat we hier nodig hebben is een vast belastingpercentage vanaf de eerste cent, overal 35% belasting op vragen en of je 2000 of 8000 per maand verdient is je eigen zorg.
Tuurlijk, en als jij een zeldzame afwijking hebt waarbij je het leuk vindt om in een cel te zitten en verzorgd te worden dan is het ook veel minder erg. Net zoals het weer erger is voor iemand met claustrofobie.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:41 schreef Arnold_fan het volgende:
De volgende vraag is hoeveel tijd je overhoudt. Een Tokkie die de hele dag thuis zit heeft er geen nadeel bij om een weekje te zitten, terwijl ik mijn schaarse vakantiedagen moet opmaken.
In principe sta ik niet direct afwijzend tegenover dit voorstel, alleen word iemand die wel iets van zijn leven maakt op alle manieren genaaid in dit land. Van enorme belastingen tot en met nergens meer toeslagen voor krijgen en overal op achtergesteld worden.quote:Op woensdag 19 maart 2008 07:29 schreef Kogando het volgende:
[..]
Je reageert nu op een uitspraak van mij, waarmee ik probeer duidelijk te maken welk principe ik niet bedoel. Dus wat is je punt ten aanzien van mijn stelling dat boetes inkomensafhankelijk moeten zijn?
Gast jij begrijpt het hele principe niet. Omdat je hard werkt en omdat je veel uren maakt en omdat je veel verantwoordelijkheid op je nek hebt, zou nog geen reden moeten zijn om hogere boetes te moeten betalen dan een sukkel die niet of weinig wil werken.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:27 schreef Kogando het volgende:
[..]
Daar heeft het toch niks mee te maken? Dat iemand die rijker is dan ik een stukje van mijn boete betaalt ofzo? Dat is helemaal niet aan de orde. Als je namelijk nooit een overtreding begaat krijg je helemaal nooit een boete, dus hoeft er niks betaald te worden.
Het gaat er nu om dat iemand die (eerlijk verdiend of met stom geluk) heel rijk is het zonder enig probleem kan maken om overal de regels aan zijn laars te lappen, en iemand die een normale baan heeft iedere keer duchtig op zijn flikker krijgt. Verhoudingsgewijs dan.
De openbare ruimte is geen winkeltje, waar je voor 50 euro midden op straat mag parkeren en voor 130 euro door rood mag knallen. Nee, dat zijn sancties op overtredingen. Je doet iets wat pertinent niet mag, en sinds enige tijd is daar een geldbedrag aan gekoppeld.
Die koppeling is imho onrechtvaardig, omdat de ene persoon daar zwaarder mee wordt getroffen dan de ander. Een celstraf zou al eerlijker zijn, maar dat is wel erg ingrijpend en ook moeilijk haalbaar. Een model waarbij de ene meer betaalt dan de ander is dus een goed alternatief. Op die manier wordt het namelijk voor iedereen even erg om door rood te rijden. En wat is daar mis mee?
Ik juich je strijd tegen het socialisme van harte toe, dood aan de SP wat mij betreft, maar de vergelijking die je nu maakt raakt kant noch wal. Het heeft namelijk helemaal niks te maken met het idee dat de sterkere moeten dokken voor de zwakkere. Nee, het gaat er juist om dat iedereen op gelijke manier behandeld wordt. Namelijk vanuit het oogpunt dat de straf even zwaar moet zijn.
Als je 1 vinger afhakt is dat voor iedereen hetzelfde, 1 dag cel ook. Iedereen heeft namelijk 10 vingers, en iedereen heeft evenveel tijd. Maar 100 euro is voor de ene een maandsalaris, en voor de ander bijna niks.
Daar heeft het nou juist niks mee te maken. Integendeel, ik vind bijvoorbeeld vlak-tax een prima systeem. Gewoon iedereen hetzelfde belastingtarief, en niet eerlijke hardwerkende mensen altijd maar meer laten betalen dan minder hardwerkende mensen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:06 schreef draaijer het volgende:
Gast jij begrijpt het hele principe niet. Omdat je hard werkt en omdat je veel uren maakt en omdat je veel verantwoordelijkheid op je nek hebt, zou nog geen reden moeten zijn om hogere boetes te moeten betalen dan een sukkel die niet of weinig wil werken.
Ik ben wel van mening als men regelmatig in de herhaling valt, dat je dan meer moet gaan betalen. Maar inkomensafhankelijk is echt weer een enorm dom links idee
Slaat toch werkelijk nergens op.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:32 schreef Kogando het volgende:
[..]
Daar heeft het nou juist niks mee te maken. Integendeel, ik vind bijvoorbeeld vlak-tax een prima systeem. Gewoon iedereen hetzelfde belastingtarief, en niet eerlijke hardwerkende mensen altijd maar meer laten betalen dan minder hardwerkende mensen.
Echter, als het aankomt op straffen dan vind ik het gewoon een ander verhaal. Bepaalde dingen zoals over doorgetrokken streep rijden, asociaal over de vluchtstrook, geen voorrang verlenen en door rood knallen zijn gewoon overtredingen die even erg zijn als jij het doet, of een miljardair. Ik vind het dan niet fair dat als een normale burger dat doet, dit een zware straf oplevert en wanneer een rijke vent dit doet de straf hem totaal niet raakt.
Je werkt er asociaal gedrag mee in de hand. Vroeger moest iedereen zich voor de rechter verantwoorden, tegenwoordig betaal je 100 euro en je scheurt weer verder. Een soort aso-tol, zolang je maar betaalt is er niks aan de hand. We moeten geen land creëren waarin de mensen met het meeste geld alles kunnen maken en hun dikke Hummer op de stoep kunnen pleuren zonder dat het wat boeit. Aso's die tegen de politie zeggen dat zij toch meer verdienen dan de politie aan boetes bij elkaar kan schrijven.
En geloof me, ik vind het overgrote deel van de boetes in Nederland flauwekul en de bedragen doorgaans te hoog. Maar nogmaals, de straf op een overtreding moet voor iedereen zo gelijk mogelijk zijn. Die hele wet Mulder is prima voor de staatskas, maar het is gewoon niet rechtvaardig.
Het herhalingsprincipe vind ik ook prima, maar dan moeten ze dat niet op laten gaan voor de boetes die iedereen krijgt zoals 10km te hard. Maar het zou inderdaad een oplossing zijn voor aso's die nu 'onaantastbaar' zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:37 schreef draaijer het volgende:
Slaat toch werkelijk nergens op.
Check mijn opmerking : Ik ben wel van mening als men regelmatig in de herhaling valt, dat je dan meer moet gaan betalen.. Dat is eerlijk. Inkomensafhankelijk vind ik weer zo'n dom verhaal. Mensen die meer geld hebben, betalen voor bijna alles al meer
Ja, de ene boete is dan bijvoorbeeld 2% van je salaris en de andere 5% ofzo, dat kan je dan op die manier verdelen. En dan wordt iedereen even hard getroffen, de zwartverdieners daargelaten.. maar dat hou je toch.quote:Op donderdag 20 maart 2008 00:10 schreef Dzy het volgende:
Ik vind vlattax ook niet zo'n slecht idee, en aangezien jullie daar zo happig op zijn met iedereen 35% belasting betalen, betekent ook dat als je meer verdient je meer moet afdragen. Net zoals dat bij inkomstengebaseerde boetes ook zo is.
Als je het boete systeem zoals het nu werkt door zou trekken naar belastingen zou het betekenen dat en de minimumloner en de multimiljonair allebei 500 euro per maand aan belasting betalen. In mijn ogen precies hetzelfde, gewoon een even hoog percentage doen.
Dat is inderdaad een goed systeem, en daarbij zouden ze zelfs de geldboetes kunnen afschaffen. Alleen gaat dat nooit gebeuren want dan komt er geen geld meer in het laadjequote:Op zaterdag 15 maart 2008 08:56 schreef Fogel het volgende:
Puntensysteem invoeren, dan maakt het inkomen niets meer uit.
In Noorwegen krijg je 8 punten, maak je een 'kleine' overtreding, gaat er 1 punt vanaf, maak je een 'grote' overtreding gaan er 2 punten vanaf.
Minpunten blijven 3 jaar staan, en als je dus binnen een periode van 3 jaar alle 8 punten kwijtraakt, ben je minimaal 6 maanden je rijbewijs kwijt.
Op deze manier ga je wel goed nadenken als je nog maar weinig punten overhebt, of je nu een bijstandsmoeder bent of iemand met een miljoen per jaar in loon (al zal de laatste gewoon een chauffeur in kunnen huren in tegenstelling tot de eerste).
Vergis je alleen niet in hoe erg dat voor sommige mensen kan zijn. Als jij net op je werk met een druk project bezig bent, of je bent chauffeur dan is het natuurlijk nogal een behoorlijke straf om iemand een paar dagen immobiel te maken voor een eenvoudige overtreding.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:02 schreef Ankeiler het volgende:
Een rechtvaardige oplossing is dat soort mensen voor een paar dagen de rijbevoegdheid ontzeggen. Dat komt voor een rijke even hard aan als voor een arme.
Daarom is juist een puntensysteem wel rechtvaardig. Als je weinig punten over hebt, weet je gewoon wat je te wachten staat als je je niet kan gedragen in het verkeer.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:18 schreef Kogando het volgende:
[..]
Vergis je alleen niet in hoe erg dat voor sommige mensen kan zijn. Als jij net op je werk met een druk project bezig bent, of je bent chauffeur dan is het natuurlijk nogal een behoorlijke straf om iemand een paar dagen immobiel te maken voor een eenvoudige overtreding.
En wat als ik mijn inkomen vergaar uit rente? Dat is immers geen salaris. Wat als ik ¤300k per jaar salaris hebt maar tevens ¤250k aan rentekosten van een lening hebt? Wat als ik met een miljoenensalaris m'n auto uitleen aan m'n neefje met een vakkenvulbaantje en die vervolgens geflitst wordt?quote:Op donderdag 20 maart 2008 07:33 schreef Kogando het volgende:
[..]
Ja, de ene boete is dan bijvoorbeeld 2% van je salaris en de andere 5% ofzo, dat kan je dan op die manier verdelen. En dan wordt iedereen even hard getroffen, de zwartverdieners daargelaten.. maar dat hou je toch.
Integendeel, voor mensen die een serieuze baan hebben heeft dat grote gevolgen, zeker als je regelmatig bij klanten langs moet gaan om relaties te onderhouden. Voor mensen die alleen thuis zitten maakt het niets uit, die blijven wel een dagje extra onderuit voor hun tv hangen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:02 schreef Ankeiler het volgende:
Een rechtvaardige oplossing is dat soort mensen voor een paar dagen de rijbevoegdheid ontzeggen. Dat komt voor een rijke even hard aan als voor een arme.
Welnee, je krijgt je auto gewoon gelijk weer terug, zolang je je boetes maar betaald. Het zou onzin zijn om een auto te gaan verkopenquote:Op donderdag 20 maart 2008 20:06 schreef henkway het volgende:
Gewoon Ferrari in beslag nemen en bij opbod verpatsen, gebeurd nu ook al .
Dan moeten ze dat in deze dus wel als salaris rekenen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:38 schreef Richie_Rich het volgende:
En wat als ik mijn inkomen vergaar uit rente? Dat is immers geen salaris. Wat als ik ¤300k per jaar salaris hebt maar tevens ¤250k aan rentekosten van een lening hebt?
Goeie reden om te stoppen met flitsen.quote:Wat als ik met een miljoenensalaris m'n auto uitleen aan m'n neefje met een vakkenvulbaantje en die vervolgens geflitst wordt?
Je ziet het, het valt alles mee.quote:Ik voorspel dat er weer een flink blik extra ambtenaren wordt opengetrokken om dit alles te controleren, handhaven, bezwaren hanteren etc. etc. etc.
Belachelijk en onzinnig plan dus
Die mensen zitten ook een stuk minder op de weg. Tsja, wie wil scheuren laat de fiscus geld beuren.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:49 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Integendeel, voor mensen die een serieuze baan hebben heeft dat grote gevolgen, zeker als je regelmatig bij klanten langs moet gaan om relaties te onderhouden. Voor mensen die alleen thuis zitten maakt het niets uit, die blijven wel een dagje extra onderuit voor hun tv hangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |