Wat denken jullie van de eventuele spelersmutaties voor komend seizoen?
Ik vermoed dat Afellay, Salcido, Farfán, Väyrynen, Alcides, Culina en Koevermans gaan vertrekken:
- Afellay is na dit seizoen waarschijnlijk niet meer te houden en staat nadrukkelijk in de belangstelling van clubs als Arsenal en Valencia.
- Salcido heeft al eerder aangegeven te willen vertrekken naar een grotere competitie en heeft weliswaar verlengd, maar vermoedelijk ook een relatief laag transferclausule-bedrag afgedwongen.
- Farfán wordt gevolgd door West Ham, HSV, Blackburn Rovers, Fiorentina, Sevilla en Tottenham Hotspur en heeft nog een contract tot 2010. Dit jaar kan men dus nog de hoofdprijs (meer dan 10 miljoen euro) voor hem vangen. Bovendien heeft hij zelf aangegeven klaar te zijn voor een stap hogerop.
- Väyrynen speelt nooit en heeft nog een contract tot medio 2009. Hij zal best wel naar clubs in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Schotland en Italië kunnen vertrekken. Met name de degradatiekandidaten en middenmoters zullen in hem een goedkope gok zien, die nooit verkeerd uit kan pakken omdat hij toch aardig wat voetbal aan een ploeg toe kan voegen. Hij heeft alleen de pech dat we in Eindhoven jongens als Aissati (die dit seizoen ook weinig speelt), Afellay, Dzsudzsák en Bakkal hebben voetballen.
- Alcides lijkt me een duidelijke zaak: hij zou zelf best nog wel even in Eindhoven willen blijven (mede omdat hij met z'n Cadillac Escalade en stoere, nogal poenerige verschijning indruk maakt op veel Brabantse blondines van rond de 20), maar hij zal echt geen bergen salaris inleveren om persé bij PSV te kunnen blijven voetballen. Zal dus wel naar Moskou, Portugal, Oekraďne of Turkije vertrekken om nog even geld te scheppen.
- Culina heeft nog een contract tot 2009 en heeft ook z'n ambities. Hij heeft nooit onder stoelen of banken geschoven dat hij droomt van de Premier League en er zullen ongetwijfeld clubs aan de poort rammelen om Culina voor 2 miljoen euro over te nemen.
- Koevermans wil op zijn leeftijd graag basiskracht zijn en is dat bij PSV nooit geweest. Is beduidend minder op topniveau dan VOH en zal wel eieren voor zijn geld kiezen. Er zijn een paar scenario's mogelijk: hij gaat naar Feyenoord/AZ, óf hij kiest voor een club in Schotland/Duitsland. Hopelijk is hij nog goed te slijten (d.w.z. voor meer dan 4 miljoen euro), zodat we een echt aanspeelpunt er voor terug kunnen halen.
Uiteindelijk heb je dan 7 spelers die je hoogstwaarschijnlijk moet vervangen en wellicht ook Rajkovic waarvan onduidelijk is wat Chelsea volgend seizoen met hem wil. Ik vermoed echter dat hij nog wel een jaartje in Eindhoven mag blijven.
Dit lijken mij goede oplossingen:
Afellay is intern op te vangen door Aissati, maar voor de breedte (de huidige positie van Aissati dus) zou ik wel een middenvelder aantrekken, het liefst niet al te duur: Bradley is een utopie, want diverse Europese subtoppers lonken naar zijn handtekening (transfervrij, jong en erg talentvol). Daarom lijkt Lasse Schöne mij een erg leuke optie: kost geen drol (ik geloof 1 miljoen euro), heeft een aardige traptechniek en beschikt over een aardig overzicht.
Ik vermoed dat Afellay 15 miljoen euro op gaat leveren.
Voor Salcido moet in ieder geval een ervaren kracht in de plaats komen, want Marcellis en bijvoorbeeld Van Eijden is te onervaren voor het topniveau dat PSV nastreeft.
Boulahrouz lijkt mij een uitstekende aankoop, maar de vraag is of hij tegen een PSV-salaris wil voetballen in Eindhoven; ik denk van niet, gezien zijn exorbitante levensstijl. In Nederland lopen eigenlijk alleen talentvolle verdedigers rond: goede ervaren krachten kun je beter uit het buitenland halen. Ik denk hierbij aan Jonathan Bottinelli (aflopend contract in de zomer van 2008 als ik me niet vergis), Daniel van Buyten (lastig wellicht, maar moet weg bij Bayern en staat vooralsnog enkel in de belangstelling van Dortmund) of Alex Silva.
Salcido schijnt voor 6 miljoen euro te kunnen vertrekken en ik denk dat ie uiteindelijk 5 miljoen euro oplevert.
Farfán is eigenlijk al opgevangen door het aantrekken van Manco en Amrabat.
Ik denk dat Farfán 10 miljoen euro op gaat leveren.
Väyrynen is vrij simpel op te vangen: gewoon een redelijke middenvelder in de Eredivisie zoeken met een eenvoudig af te kopen contract, die zowel kan controleren als vooruit voetballen: leuke opties zijn Kees Luijckx (heeft nog een klein contract bij AZ) en Ruud Vormer (aflopen contract en nog steeds niet verlengd). Beide spelers hebben nog volop doorgroeimogelijkheden, zijn Nederlands en kunnen zeker het niveau aan dat PSV van breedte-spelers eist.
Väyrynen levert 1 miljoen euro op.
Alcides lijkt op dit moment vrij simpel te vervangen: ons aller clubheld Lee wil graag terug naar Eindhoven en dat lijkt me een uitstekende vervanging van Alcides. Is tevens vrij goedkoop af te kopen.
Alcides levert niets op; hooguit een forse salarisbesparing (ondanks dat PSV niet z'n hele salaris betaalt, zijn ze ongetwijfeld meer dan een miljoen kwijt als bijdrage)
Culina zou ik laten vervangen door Kivuvu: een jonge, fysiek enorm indrukwekkende verdedigende middenvelder die nu nog vrij goedkoop te halen is. Heeft de potentie om Oranje te halen en doet af en toe aan een jonge Vieira denken. Hij is m.i. voor minder dan 3 miljoen euro op te halen in Nijmegen.
Culina levert nog wel 2 of 3 miljoen euro op.
Tenslotte Koevermans: zijn perfecte vervanger is Amr Zaki, die zowel 2 jaar geleden als dit jaar enorme indruk op me maakte in de Africa Cup. Hij is niet alleen een paar klasses beter dan Koevermans, maar is ook veel meer een aanspeelpunt dan de Koef (zowel in de lucht als over de grond). Zaki voetbalt nu nog in de zandbak en heeft een contract tot 2009. Voor 2 á 3 miljoen euro is hij op te halen uit Egypte. Een andere optie is VOH terughalen, al schijnt die het voorlopig nog wel naar z'n zin te hebben in Glasgow.
Ik vermoed dat Koef voor 4 miljoen euro naar een andere club verkast.
Voor onze vertrekkende spelers moeten we (naar mijn schatting) dus ongeveer 35 miljoen euro kunnen vangen.
Amrabat schijnt 2,3 miljoen euro te hebben gekost, Manco heeft 1,5 miljoen euro gekost, Schöne kost ongeveer 1 miljoen euro (clausule). Bottinelli is vrijwel gratis, Van Buyten zal toch wel 6 miljoen euro kosten en Alex Silva gaat richting de 8 á 9 miljoen euro. PSV kennende zullen ze best in een ervaren verdediger (want essentieel voor de organisatie van achteruit en tactische slimheid tijdens Europese duels) willen investeren, maar veel verder dan 5 á 6 miljoen euro gaan ze niet. Voor de optelsom ga ik dus maar even uit van een bedrag van 5 miljoen euro.
Vormer is gratis, Luijckx zal niet meer dan een miljoen euro kosten, Kivuvu schat ik in op 1.5 miljoen euro, Lee op ongeveer 2 miljoen euro.
Voor ongeveer 15 miljoen euro heb je die 7 spelers dan vervangen, 14 miljoen euro zal op gaan aan afschrijvingen (Farfán 1.5 miljoen, Koevermans 6,9 miljoen, Väyrynen 2 miljoen, Culina 1,2 miljoen, Salcido 2,5 miljoen). 35 - 14 - 15 = 6 miljoen. PSV zou via deze handel en wandel de selectie op peil kunnen houden (en op sommige posities sterk verbeteren) en nog aan de balans werken ook.
De volgende basis lijkt mij erg aantrekkelijk:
-----------------------Gomes-----------------------
Kromkamp-----Marcellis----Bottinelli-----Lee---
------------------Simons-----Bakkal--------------
-------Aissati----------------------Dzsudzsák---
---------------Amrabat----Lazovic---------------
breedte: Roorda, Manco, Amr Zaki, Schöne, Vormer, Zonneveld, Rajkovic, Kivuvu, Addo, Reis, Fagner, Van Eijden, Méndez, Ramos en Van der Leegte.
Wellicht nog een behoorlijke fantasie-opstelling, maar budgettair gezien zeker niet onhaalbaar (ook niet als de verkopen tegen zouden vallen).
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.