Onderverhuren is lastig icm met hypotheek, daar doen banken nogal moeilijk over.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:06 schreef passover het volgende:
op het moment kan ik een huis kopen wat ik al een tijdje op het oog heb. het huis is nu eigendom van de bank omdat de vorige eigenaar (die ik heb gekend) nogal wat schulden had en is overleden. Nu kan ik het huis wss krijgen voor zo'n, 100.000,= , alleen weet ik niet of het wijs is voor mij om nu een huis tekopen.
Ik ben 22 jaar een verdien per maand zo'n 1100,= netto, het contract bij mijn huidige werkgever loopt in oktober af, mijn werkgever is tevreden over mij alleen is mijn contract al 3x verlengd en aangezien de instelling wil downsizen zit een vast contract er niet in. echter ben ik nu al op zoek naar ander werk omdat ik er liever niet uit wil rollen dus dat gaat wel lukken. Ik ga niet samenwonen maar wil wel op den duur kamers gaan onderverhuren (of mss wel samenwonen), mijn huidige huurwoning is daar te klein voor. Ook wil ik mss in de toekomst aan een hbo-studie beginnen maar dat is nog niet zeker.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst een huis hebben gekocht en naar meningen van anderen mensen of dit haalbaar is, de staat van het huis is niet perfect maar dat hoeft ook niet en ik het gewoon 'iets' met dit huis. En wat zijn goede sites om hypotheken op te bereken?
alvast bedankt
wss laat ik een maat van me een kamer huren. ik moet er nog even over denken hoe ik dat ga doen (via de officiele weg of niet)quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:10 schreef Slasher het volgende:
[..]
Onderverhuren is lastig icm met hypotheek, daar doen banken nogal moeilijk over.
Verder is het natuurlijk een risicofactor dat je een tijdelijk contract hebt
Kan je met je inkomen dat huis kopen? Heb je dat al laten berekenen?
maar in hoeverre dat nou in de praktijk ook echt lastig is weet ik niet.quote:Onderverhuren is lastig icm met hypotheek
het is een hoekwoning met tuin, uitbouw en een soort oprit. Gewoon formaat rijtjeshuis met 3 slaapkamers waarvan 1 op de zolder. Het is allemaal in oude staat (zo'n 40 jaar oud) zelfs geen tv-kabel in de woning. eigenaar deed alles via intenet.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:11 schreef Alec690 het volgende:
100 000 euro? Vind ik niet bijster veel voor een huis. Ligt er natuurlijk volledig aan wat voor woning het is.
Gezien mijn leeftijd (almost 18) heb ik weinig ervaring met dergelijke zaken, maar de reden dat ik toch reageer is je salaris. 1100 euro netto op 22 jarige leeftijd? Daar zit ik zonder relevante diploma's en ervaring ook op. Werk je daar fulltime voor? Anders zou ik toch maar eens gaan uitkijken naar iets anders, ik vind het namelijk behoorlijk weinig.![]()
tnx, op de site komt uit dat als ik zoveel blijf werken: Maximale hypotheek ¤ 87.718quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:28 schreef anboni het volgende:
Bovenop die E100.000 komt nog 6% overdrachtsbelasting en notariskosten, dus moet je rekening houden met 'n totaalbedrag van zo'n 110k (die je overigens wel volledig kunt financieren). Voor de beeldvorming: ik heb op dit moment 'n hypotheek van 111k en betaal daar (bruto) net geen E600 per maand voor (bijna 10 jaar geleden 5.6% voor 10 jaar vast en 'n groot deel aflossingsvrij). Als de staat van onderhoud van dat huis niet zo best is, zul je toch ook rekening moeten houden met 'n opknapbeurt op niet al te lange termijn, als je geen berg spaargeld hebt liggen zou je er goed aan doen daar ook maandelijks wat voor te reserveren. (en met E100/maand kom je dan nog niet heel erg ver)
Voor online hypotheekberekeningen kun je bijvoorbeeld bij vereniging eigen huis terecht (www.veh.nl)
meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend wordenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:
nou: heel eenvoudige richtlijn is:
koopsom huis mag maximaal 4 maal je bruto jaarinkomen zijn. daar kom je niet aan.
(1100/70*100)*12*4 = 75.429
(bruto maandinkomen schatten uit je netto maandinkomen * 12 voor het hele jaar *4)
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:32 schreef Burghardt het volgende:
Hou ook rekening met andere vaste lasten als alleen hypotheek, lasten die je nu niet hebt omdat je huurt.
1100 was trouwens mijn laatste maandloon, in decemeber kreeg ik 2x zoveel. en soms werk ik extra.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:
koopsom huis mag maximaal 4 maal je bruto jaarinkomen zijn. daar kom je niet aan.
(bruto maandinkomen schatten uit je netto maandinkomen * 12 voor het hele jaar *4)
1100 netto he, en ik heb niet extra gewerktquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend worden
1100x12 + 1000 *euro vakantiegeld * 4,5 = 63900 , kortom veels te weinig, een beetje goede hypoverstrekker zal verklaren dat je niet voldoende inbreng hebt, eventueel dat een ouder garant kan staan of een oma of opa
En je levensverzekering niet te vergetenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:41 schreef passover het volgende:
[..]
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?
Die rekensom gaat allang niet meer op. Ik heb NHG (En zit dus in de "normale" marge) en met jouw rekensom kom ik bij lange na niet aan mijn hypotheek.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:
Tip, reken geen extra loon of overwerk. Stel dat valt weg, dan heb je een probleem.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:42 schreef passover het volgende:
[..]
1100 was trouwens mijn laatste maandloon, in decemeber kreeg ik 2x zoveel. en soms werk ik extra.
maar oke, ik zal het in m'n achterhoofd houden
Verzekeringen (opstalverzekering is verplicht, ik meen dat ik E80/jaar betaal daarvoor), inderdaad enkele heffingen (OZB Woningeigenaar is er een die je nu nog niet hebt, voor mij is dat dit jaar E127). Al met al zijn het geen schokkende bedragen, maar het telt wel aan uiteindelijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:41 schreef passover het volgende:
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?
ja klopt het is een executie, het is absoluut geen gewilde buurt en tis ook geen ideale starterswoning aangezien er dan veel aan verbouwd moet worden. Ik heb gewoon iets met het huis, ben er praktisch vanaf mijn jeugd in opgegroeid. ze hoeven het ook niet voor mij te ontruimen ofzo, alle spullen mogen er gewoon inblijven. het staat al een hele tijd leeg en ik kan het gewoon niet uit m'n systeem krijgenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:55 schreef anboni het volgende:
[..]
Verzekeringen (opstalverzekering is verplicht, ik meen dat ik E80/jaar betaal daarvoor), inderdaad enkele heffingen (OZB Woningeigenaar is er een die je nu nog niet hebt, voor mij is dat dit jaar E127). Al met al zijn het geen schokkende bedragen, maar het telt wel aan uiteindelijk.
Aan de andere kant van dit verhaal, zo te lezen is dit soort van executie verkoop. Dat kan betekenen dat je een relatief lage prijs voor het huis betaalt. Als het op zich 'n gewilde regio is, kun je de gok nemen en mocht je na een paar maanden merken dat het financieel toch niet lukt proberen te verkopen voor een prijs waarbij je in ieder geval de kosten koper eruit haalt. Maar om zoiets te overwegen moet het toch wel een HEEEEEL speciale betekenis voor je hebbenJe loopt daarbij zomaar het risico om voor enkele tienduizenden euro's het schip in te gaan...
Het is keer 13.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend worden
1100x12 + 1000 *euro vakantiegeld * 4,5 = 63900 , kortom veels te weinig, een beetje goede hypoverstrekker zal verklaren dat je niet voldoende inbreng hebt, eventueel dat een ouder garant kan staan of een oma of opa
wat staat er achter die 1100 x 12quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:12 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Het is keer 13.
Vakantiegeld telt ook mee.
Maar dat neemt niet weg dat het nog te weinig is.
Onderverhuren kan alleen als je zelf ook huurt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:06 schreef passover het volgende:
Ik ben 22 jaar een verdien per maand zo'n 1100,= netto, het contract bij mijn huidige werkgever loopt in oktober af, mijn werkgever is tevreden over mij alleen is mijn contract al 3x verlengd en aangezien de instelling wil downsizen zit een vast contract er niet in. echter ben ik nu al op zoek naar ander werk omdat ik er liever niet uit wil rollen dus dat gaat wel lukken. Ik ga niet samenwonen maar wil wel op den duur kamers gaan onderverhuren (of mss wel samenwonen), mijn huidige huurwoning is daar te klein voor. Ook wil ik mss in de toekomst aan een hbo-studie beginnen maar dat is nog niet zeker.
Klopt het ligt ver van de randstad. mijn gevoel zegt ook dat ik het moet doen alleen zal ik dan wel concessies moeten doen. Ik wilde eigenlijk nog een half jaar freewheelen, dus dat gaat wss niet door. en daarbij wordt studeren nog wel een uitdaging als ik dat wilde doen. Ik moet er nog effe goed over nadenken.. als het al mogelijk is natuurlijkquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:18 schreef LXIV het volgende:
Nou ja, hoewel je niet zoveel verdient, en de huizenmarkt op dit moment niet best is, is een hoekwoning voor 100K toch best wel goedkoop. Zal wel ver van de Randstad liggen.
En reken er op dat je al snel meer zult gaan verdienen, en dan is die 100.000K hypotheek helemaal weinig. Als je het huis graag hebt dan zou ik het doen.
Ja klopt ik bedoelde ook verhuren. Zolang zoiets loont is het natuurlijk wel de moeite waard. als je tenminste relaxte gasten hebt natuurlijkquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Onderverhuren kan alleen als je zelf ook huurt.
Houdt er rekening mee dat dit ook invloed zal hebben op je renteaftrek!
Als je liever een half jaar wil freewheelen zou ik dat beslist doen. Voor je het weet heb je een vaste baan, vrouw en kindereren. Nu kan het, die kans krijg je nooit meer!! En de euro is lekker duur in het buiteland. Huizen kopen is over een half jaar minstens net zo gemakkelijk of nog gemakkelijker dan nu.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:32 schreef passover het volgende:
[..]
Klopt het ligt ver van de randstad. mijn gevoel zegt ook dat ik het moet doen alleen zal ik dan wel concessies moeten doen. Ik wilde eigenlijk nog een half jaar freewheelen, dus dat gaat wss niet door. en daarbij wordt studeren nog wel een uitdaging als ik dat wilde doen. Ik moet er nog effe goed over nadenken.. als het al mogelijk is natuurlijk
als ik het zo nabereken heb je het aardig berekend, gwk zal iets minder zijn aangezien ik geen grootverbuiker ben. De auto doe ik er dan sowieso uit, en voor gemeentelijke belanstingen kun je een vrijstelling krijgen mits je een laag inkomen hebt. Al is het natuurlijk niet fair om anderen ervoor op te laten draaien.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:24 schreef Fe2O3 het volgende:
imho is 1100 netto te weinig om een hypotheek van 110k af te betalen; denk dat je bruto de maand rond de 400e zal komen.
Even grof rekenen::
Jaar inkomen zonder vakantiegeld, toeslagen ed. Van je vakantiegeld ga je op vakantie, toeslagen zijn niet zeker. Belasting / kwijtscheldingen / vrijstellingen ook buiten beschouwing.
Dat geeft: 1100 x 12 = 13.200 te besteden per jaar.
Hypotheek eraf: 13.200 - 4800 = 8400 over
GWK de maand +/- 100 a 150, gem 125 de maand-> 6900 over
Belastingen als waterschap, riool ed. zeg 500 totaal/jaar -> 6400 over
Verzekeringen als inboedel, levens, ziektekosten totaal ~150 a 200 de maand, gem 175-> 4300 over
Internet/TV/telefoon a 15e de maand -> 4150 over
Dat is nog maar 345 de maand over. En dan heb je daar nog geen boterham mee gegeten, of druppel benzine in je auto zitten. Zuinig a 3e/dag eten is nog steeds 3 * 30 = 90e eraf bijv, en twee keer tanken in de maand met een zuinige diesel is ook nog steeds 50 a 100e.
Je zal dus elke maand eindjes aan elkaar moeten knopen als het bij de 1100 blijft, en een tegenvaller als kapotte auto, ontslag, kapotte wasmachine of onvoorziene kosten oid nekken je direct daar je niet of bijna niet kunt sparen voor vervanging.
en het huis laten gaan bedoel je? het is 1 van de 2 ben ik bangquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je liever een half jaar wil freewheelen zou ik dat beslist doen. Voor je het weet heb je een vaste baan, vrouw en kindereren. Nu kan het, die kans krijg je nooit meer!! En de euro is lekker duur in het buiteland. Huizen kopen is over een half jaar minstens net zo gemakkelijk of nog gemakkelijker dan nu.
klopt. ik ben er nog over aan het denkenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:38 schreef EvL. het volgende:
Dus even in het kort:
- je verdient niet overmatig veel
- je hebt geen idee of je over iets meer dan een half jaar werk hebt
Lijkt het je zelf verstandig?
zodra ik wat meer weet over de prijs+hypotheek doe ik dat nog eens wat specifieker.quote:Ga zelf eens op een rijtje zetten wat je allemaal aan kosten gaat hebben (inclusief belastingen, verzekeringen, onderhoud, etc.) en vergelijk dat 'es met je netto loon.
Ik weet niet in hoeverre het marktconform verkocht wordt. Als andere huizen bij jullie in de buurt ook zoiets zijn, koop dan zo'n huis een jaar later. Je bent maar één keer jong terwijl kansen op de huizenmarkt blijven komen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:46 schreef passover het volgende:
[..]
en het huis laten gaan bedoel je? het is 1 van de 2 ben ik bang
Wat doe je dat je maandelijks zulke bedragen kwijt bent aan het Grens Wissel Kantoor?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:24 schreef Fe2O3 het volgende:
GWK de maand +/- 100 a 150, gem 125 de maand-> 6900 over
Hehe, je snapt wat ik bedoelquote:Op woensdag 5 maart 2008 00:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat doe je dat je maandelijks zulke bedragen kwijt bent aan het Grens Wissel Kantoor?
tnx, interessant topic ook. koopsubsidie is ind wel aantrekkelijk voor mij. Bij welke hypotheekadviseur zit jij als ik vragen mag? heb je er goede ervaringen mee? als ik idd maar een hypotheek voor 90.000 kan krijgen kan ik altijd nog even mijn ouders lief aankijken ^^quote:Op woensdag 5 maart 2008 02:22 schreef testeriln het volgende:
Check ff mn antwoord in deze topic: Hypotheek voor een student, ervaring?
boodschappen kosten me zo'n 150 p/m. meubels heb ik al en ik heb ook nog een reservekoelkast (toen ik studnt was leek me dat wel handigquote:Op woensdag 5 maart 2008 08:43 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik zou nog een tijdje wachten TS, 1100 netto in de maand is niet zo heul veel namelijk. Vergeet dat je bovenop die 300-400 euro hypotheeklasten in de maand dadelijk ook een hoop andere kostenposten er bij krijgt:
- Boodschappen, waaronder ook je eten en drinken
- Meubilair
- Apparatuur die je echt nodig hebt (wasmachine, koelkast, etc)
Komt nog eens bij dat je met een koopwoning er verstandig aan doet om wat geld achter de hand te houden. In een huurwoning wil de woonvereniging nog wel eens je kapotte CV ketel op hun kosten laten maken, maar dat doe je in een koopwoning zelf.
Conclusie: ik zou er nog even mee wachten, een situatie waar je alleen aan het werken bent om je eigen plekje te bekostigen lijkt me echt geen pretje. Ik verdien zelf op dit moment ook goed, maar ik wacht toch een paar jaartjes tot mijn vriendin afgestudeerd is en een leuek baan heeft.
Hij huurt nu, dus dan mag je wel verwachten dat de kostenposten die je hier nu noemt (boodschappen, meubilair, apparatuur) nu ook al deel uitmaken van z'n dagelijks leven.quote:Op woensdag 5 maart 2008 08:43 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik zou nog een tijdje wachten TS, 1100 netto in de maand is niet zo heul veel namelijk. Vergeet dat je bovenop die 300-400 euro hypotheeklasten in de maand dadelijk ook een hoop andere kostenposten er bij krijgt:
- Boodschappen, waaronder ook je eten en drinken
- Meubilair
- Apparatuur die je echt nodig hebt (wasmachine, koelkast, etc)
dit is een buitenkansje voor me als ik het kan ophoesten, daarnaast heb ik er wat mee. zie rest van het topic.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:42 schreef Ixnay het volgende:
Kopen is altijd beter dan huren.
Kun je niet beter in iets goedkopers beginnen? Dan kun je zo sparen en dan koop je over 5 jaar een "echt" huis.
bij executie verkoop willen ze echt wel met je gaan praten, de bank wil zoveel mogelijk eruit halen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:39 schreef passover het volgende:
Nou vandaag de bank gebeld en blijkt dus dat het huis nog steeds van de erfgenaam is(zoon van 27). die mij had verteld dat het van de bank was. Niet zo mooi dus, volgens de bank kan ik met hem overleggen of wachten tot het huis gepubliceerd wordt. De bank wil mij wel helpen en het eerst aan mij aanbieden, voordat er allerlei (dure) procedures in werking worden gesteld. daar heeft dus iedereen belang bij. dan wordt het het laatste want ik wil geen zaken doen met hem aangezien we geen vrienden zijn, daarnaast heeft ie me dan bij de ballen en dat gun ik 'm niet. ik weet wel dan een andere vrouw ook interesse heeft en met 'm gepraat heeft alleen gaat ze niet akkoord met zijn vraagprijs.
maargoed, binnen 2 maanden zouden ze het in beslag nemen zeggen ze en gelijk met mij contact opnemen. maar aangezien de bank de baas is straks en geld wil zien zal ik dan wel geen voorkeursplek krijgen als bieder, hopelijk ben ik dan de enige met een goed bod. iemand nog ervaing of tips hierover wat ik het beste kan doen?
heb ik iig genoeg tijd om erover te denken en evt beter werk te zoeken
ja maar gezien de schulden willen ze wss vooral geld zien toch? lijkt me dat ze er geen boodschap aan hebben dat ik er een verleden mee heb,als iemand een beter bod uitbrengt gaan ze daar gelijk voor denk ik.. of denk je er anders over? of zou ik er misschien andere familie / vrienden bij kunnen halen?quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:45 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
bij executie verkoop willen ze echt wel met je gaan praten, de bank wil zoveel mogelijk eruit halen.
*grin* dat dachten weet-ik-hoeveel-lui in de VS ook ja ............................quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:58 schreef flappy het volgende:
Waarschijnlijk is het huis meer waard dan het nu moet kosten. Gewoon kopen en als je het niet redt, weer verkopen. Kun je alleen maar winst op maken.
Is dat zo? Als je om wat voor reden een huis snel moet verkopen bestaat de kans dat je de kosten koper/verbouwingen er niet uit haalt en blijft zitten met onderwaardequote:Op woensdag 5 maart 2008 19:42 schreef Ixnay het volgende:
Kopen is altijd beter dan huren.
Kun je niet beter in iets goedkopers beginnen? Dan kun je zo sparen en dan koop je over 5 jaar een "echt" huis.
Heb je het topic wel goed gelezen? Hij verdiend 1100 euro NETTO Dus gooi je rekensom maar in de prullenbak want hypotheekberekeningen worden gedaan over het BRUTO inkomen...quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Heb je het topic wel goed gelezen? Dat is al lang gezegd.quote:Op donderdag 6 maart 2008 15:26 schreef Slasher het volgende:
[..]
Heb je het topic wel goed gelezen? Hij verdiend 1100 euro NETTO Dus gooi je rekensom maar in de prullenbak want hypotheekberekeningen worden gedaan over het BRUTO inkomen...
Blij dat je dit hier gepost hebt, en niet via pm, want ik vind dit een interessante post voor iem die (zoals ik) zich aan het orienteren is in heel dit gebeuren.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:28 schreef testeriln het volgende:
*hele lap tekst*
Mijn ervaring is dat Fortis de duurste van allemaal is. Ik zit zelf al 20 jaar met m'n geld bij hen, en ik heb een aardig bedrag staan, dus je zou denken dat je dan wel wat voordelen krijgt. Dit was dus niet waar, bij hen kon ik op 40 jaar lenen wat ik bij een andere bank op 30 jaar kon lenen... En qua maandelijkse aflossing was het net hetzelfde bij die andere bank. Vrienden van mij die inmiddels wel gekocht hebben en dus lening hebben lopen, hebben dezelfde ervaring met Fortis. Ook bij hen was Fortis degene die met de duurste lening kwam aanzetten. Maar je doet er zowieso goed aan om ook bij hen te informeren, je leert er uit en een gesprek is geen verplichte lening uiteindelijk. Dan ben je beter voorbereid als je naar banken gaat waar je betere voorwaarden krijgtquote:Op donderdag 6 maart 2008 21:28 schreef testeriln het volgende:
p.s. En ik heb ook een contactpersoon bij de Fortis. Daar heb ik ook mn bankzaken en was benieuwd wat hij te bieden had. Het verhaal was niet echt geschikt voor een beginnende hypothekenzoeker, maar m.i. is er makkelijker te onderhandelen. Vind het zelf erg jammer al die tussenpersonen... een goeie deal sluit je volgens mij het makkelijkst direct met de geldverstrekker af.
heej bedankt voor je uitgebreide antwoodquote:Op donderdag 6 maart 2008 21:28 schreef testeriln het volgende:
Hey passover,
Ik wilde je een pm sturen ivm je vraag maar die heb je niet geactiveerd. Dus dan toch maar ff en plein publique ;-)
Je vroeg me bij welke hypotheekadviseur ik zit. Nou ik kan je wel wat namen noemen en vertellen welke ervaringen ik had, maar het hangt er uiteindelijk om wat voor persoon er tegenover je zit. Ik heb nu een adviseur bij Era van de Steege en die is goed op de hoogte. Maar dat wil niet zeggen dat z'n collega dat ook is.....
Ook merk ik dat dat tegen je gebruikt kan worden: als je gelooft dat ie alles weet en het beste met je voorheeft ga je de boot in, want hij zei glashard dat ik een verzekering nodig had over de hele looptijd, terwijl dat niet zo is.
Uiteindelijk ben je zelf de beste advisuer: lees je in, kijk of er iemand in je famile is die braaf het magazine van Eigen Woning bijhoudt (mn pa...) en de consumenten geldgids (ook mn pa...). Lees je heel goed in en bereid je erop voor dat het eerste het beste voorstel je eerste leerpunt zal zijn.
De eerste offerte die ik aanvroeg bij een andere hypotheekadviseur (Hypotheekvisie) zat, dacht ik, redelijk in elkaar. Maar volgens hem moest ik de koopsubsidie zelf uitzoeken. Het blijkt dat veel adviseurs niets weten van de subsidie en ook dat er hypotheekverstrekkers zijn die er niet aan willen. Het hele gedoe met dat je een offerte moet laten maken met een voorwaarde dat je koopsubsidie krijgt werd me pas na een aantal telefoontjes en het spreken van de juiste persoon duidelijk.
Die eerste offerte aanvraag heb ik vervolgens geannuleerd, want dan moest ik ¤15.000,- zelf inleggen en zou ik helemaal niets meer overhouden... Toen ik langskwam om te annuleren vertelde de advisuer me dat ie nou net aan het uitzoeken was hoe de koopsubsidie in elkaar zat en dat ie nog een andere offerte had aangevraagd.....
Maar goed, z'n collega weet misschien juist welalles van koopsubsidie, ga niet op de namen af. Regel een paar gesprekken (niet te veel) en zie het als een sollicitatieronde (laat je gewoon elke keer weer opnieuw voorlichten, je vragen worden steeds slimmer): bij wie heb je het gevoel dat hij/zij de juiste kennis heeft, ook aan jou denkt en je een goed advies geeft. Kijkt iemand puur naar de hypotheek en de verzekering of ook naar de koopsubsidie, vaste lasten (service kosten..) en hoeveel risico je durft te nemen.
Succes!
p.s. En ik heb ook een contactpersoon bij de Fortis. Daar heb ik ook mn bankzaken en was benieuwd wat hij te bieden had. Het verhaal was niet echt geschikt voor een beginnende hypothekenzoeker, maar m.i. is er makkelijker te onderhandelen. Vind het zelf erg jammer al die tussenpersonen... een goeie deal sluit je volgens mij het makkelijkst direct met de geldverstrekker af.
ja oke nou weten we het wel hequote:Op vrijdag 7 maart 2008 17:57 schreef martonvb het volgende:
Het loon is redelijk weinig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |